eitaa logo
سید محمد جواد سید شبیری
1هزار دنبال‌کننده
612 عکس
76 ویدیو
78 فایل
کانال شخصی حجةالاسلام سیدمحمدجواد سیدشبیری(مشهد) شامل محتوای سخنرانی، مباحث حدیثی و مناسبتی مرتبط با معارف اهل البیت(علیهم السلام) ارتباط با بنده👇 @smjssh ارسال پیشنهادات، مطالب جدید و مفید👇 @rejal_admin تبلیغ👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
💎 ثواب کمک به انسان معلول 🔻رسول الله صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم: مَنْ أَعَانَ ضَعِیفاً فِی بَدَنِهِ عَلَى أَمْرِهِ أَعَانَهُ اللَّهُ عَلَى أَمْرِهِ وَ نَصَبَ لَهُ فِی الْقِیَامَه مَلَائِکَه یُعِینُونَهُ عَلَى قَطْعِ تِلْکَ الْأَهْوَالِ وَ عُبُورِ تِلْکَ الْخَنَادِقِ مِنَ النَّارِ حَتَّى لَا یُصِیبَهُ مِنْ دُخَانِهَا وَ عَلَى سُمُومِهَا وَ عَلَى عُبُورِ الصِّرَاطِ إِلَى الْجَنَّه سَالِماً آمِناً ◻️ هر که معلولی را در کارهایش کمک کند، خدا در کارش به او کمک دهد و در قیامت فرشته‌هایى روا دارد که او را در گذر از هراس‌ها کمک دهند و از خندق‌هاى آتش بگذرانند و از صراط او را سالم به بهشت رسانند. 📚 التفسير المنسوب إلى الإمام العسکري عليه السلام، جلد ۱، صفحه ۶۳۵ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
☘ راوى به امام هادى (علیه السلام) عرض كرد : 🔻 دعايى به من بياموز كه موجب تقرّبم به خدا شود، فرمود : اين دعا را بسيار مى خوانم. از خدا خواسته ام هر كسى آن را بخواند ، محروم از اجابت نشود : 🤲 يَا عُدَّتِي عِنْدَ الْعُدَدِ وَ يَا رَجَائِي وَ الْمُعْتَمَدُ وَ يَا كَهْفِي وَ السَّنَدُ وَ يَا وَاحِدُ يَا أَحَدُ وَ يَا قُلْ هُوَ اللهُ أَحَدٌ، أَسْأَلُكَ اللَّهُمَّ بِحَقِّ مَنْ خَلَقْتَهُ مِنْ خَلْقِكَ وَ لَمْ تَجْعَلْ فِي خَلْقِكَ مِثْلَهُمْ أَحَداً صَلِّ عَلَى جَمَاعَتِهِمْ وَ افْعَلْ بِي كَذَا وَ كَذَا. 🌺 امام فرمود : از خدا درخواست نمودم كسى كه اين دعا را بخواند را نااميد نكند. 📚 بحارالانوار، ج ۹۲، ص ۱۵۶ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🍃🌼 🌸🌸🌸 🔸قال الصّادق عليه السّلام لِلفُضَيل: تَجْلِسُونَ وَ تُحَدِّثُونَ؟ فَقالَ: نَعَمْ، قالَ: اِنَّ تِلْكَ الْمَجالِسَ اُحِبُّها فاءَحْيُوا اَمْرَنا، فَرَحِمَ اللّهُ مَنْ اَحْيى اَمْرَنا. ☘️☘️☘️ 🔸امام صادق عليه السّلام از فُضيل پرسيد: آيا (دور هم ) مى نشينيد و حديث و سخن مى گوييد؟ گفت : آرى فرمود: اينگونه مجالس را دوست دارم ، پس امرِ (امامت ) ما را زنده بداريد. خداى رحمت كند كسى را كه امر و راه ما را احيا كند. 📚بحار الانوار ، ج۷۱ ، ص ۳۵۱ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🔸عن الرضا علیه السلام مَنْ جَلَسَ مَجْلِساً يُحْيى فيهِ اَمْرُنا لَمْ يَمُتْ قَلْبُهُ يَوْمَ تَمُوتُ الْقُلُوبُ. 🔸امام رضا عليه السّلام فرمود: هر كس در مجلسى بنشيند كه در آن ، امر (و خطّ و مرام ما) احيا مى شود، دلش در روزى كه دلها مى ميرند، نمى ميرد. 📚بحارالانوار، ج ۱ ، ص ۱۹۹ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷 ...که با من هرچه کرد آن آشنا کرد! 🔸عنبسه گويد: خدمت امام صادق علیه السلام بودیم، یکی از حضّار مدح و ثنای حضرت علیه السلام را می گفت؛ از جمله عرض کرد: «و خداوند دشمنان جنّی و انسی شما را خوار گرداند». امام صادق علیه السلام در پی این جمله فرمود: «زمانی بود که دشمنان زیاد داشتیم؛ اما حال ما چنان شده است که هیچکس بیشتر از نزدیکان ما و آنان که مدّعی محبت ما هستند، دشمن ما نیست....!» ▪️حدثنا أحمد بن الحسن بن علي بن فضال عن أبيه الحسن عن أبي المغری عن عنبسة بن مصعب قال: كنا عند أبي عبد الله عليه السلام، فأثنى عليه بعض القوم، حتى كان من قوله: "وأخزى الله عدوك من الجن ّو الإنس". فقال أبو عبد الله عليه السلام: «لقد كنا و عدوّنا كثير، و لقد أمسينا و ما أحد أعدى لنا من ذوي قراباتنا و من ينتحل حبّنا..» الحدیث. (بصائر الدرجات/۱۵۴، ونحوه في رجال الكشي: ۳۰۷، ح ۵۵۵) ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
بسم الله الرحمن الرحیم 🚫حواسمان باشد با فرعونیان غرق نشویم...! یکی از توجیهات رائج مردم برای هم نشین شدن با ستمگران و همکاری با آنان، مشکلات دنیوی است: "بالاخره باید چرخ زندگی را به شکلی بچرخانیم!" سابقه ی این توجیه را در زمان بنی اسرائیل و فرعون نیز میتوان یافت. به روایت جالب زیر توجه کنید: 🔸از امام صادق علیه السلام روایتست: گروهی از افرادی که به حضرت موسی علیه السلام ایمان آورده بودند، گفتند: خوبست میان فرعونیان رفته و با آنان باشیم و از دنیای آنان بهره ببریم؛ تا ظهور حضرت موسی علیه السلام -که امیدش را می بریم- اتفاق افتد و آنگاه نزد او خواهیم رفت. پس این کار را انجام دادند. تا زمانی رسید که حضرت موسی علیه السلام و همراهانش قصد حرکت و فرار از فرعونیان را نمودند. این گروه نیز سوار مرکب های خود شده و سرعت گرفتند تا به حضرت موسی علیه السلام برسند و همراه وی باشند. در این هنگام خداوند فرشتنگانی را فرستاد که بر صورت مرکب هایشان زدند تا آنان را به سمت لشکر فرعون برگرداندند.و در نهایت به همراه فرعون غرق شدند... ▪️متن عربی: عن أبي عبد الله (عليه السلام)، قال: «إن قوما ممن آمن بموسى (عليه السلام)، قالوا: لو أتينا عسكر فرعون، و كنا فيه، و نلنا من دنياه، فإذا كان الذي نرجوه من ظهور موسى، صرنا إليه. ففعلوا، فلما توجه موسى و من معه هاربين ركبوا دوابهم، و أسرعوا في السير ليوافوا موسى و من معه، فيكونوا معهم، فبعث الله ملائكة، فضربت وجوه دوابهم، فردتهم إلى عسكر فرعون، فكانوا فيمن غرق مع فرعون». (الکافی 5؛ 109) ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
بسم الله الرحمن الرحیم 🛑نزول لعنت، در انتظار هم نشینان قاضی! انحراف دینی همچون ویروسی مهلک، می‌تواند جامعه ای را به هلاکت بکشاند. از این روست که می‌بینیم در متون دینی به شکل ها و عناوین مختلف از بروز آن جلوگیری شده و به مقابله با آن دستور داده شده است. فرد منحرف و ستمکاری که امیدی به هدایت او نیست، باید از جامعه ی دین‌داران مطرود باشد؛ نه تنها به جهت نهی از منکر، بلکه حتی به این عنوان که جلسات او، محل نزول لعنت بوده و چه بسا تبعات آن دامنگیر همگی حاضرین در مجلس نیز بشود. 🔸به سند معتبر از محمد بن مسلم روایتست: نزد قاضی مدینه نشسته بودم که امام باقر علیه السلام از کنارم گذر نمود. فردای آن روز، وارد بر حضرتش شدم. فرمود: «این چه مجلسی بود که دیروز تو را در آن دیدم؟!» عرض کردم: قربانت گردم! چون این قاضی با من احترام و بزرگواری دارد، گاهی نزدش می‌نشینم. پس فرمود: «چه چیزی تو را از این در امان قرار داده که لعنتی در آن مجلس فروآید و تو را نیز در برگیرد!». ✅متن عربی—> محمد بن مسلم قال: مرّ بى أبو جعفر عليه السلام و أنا جالس عند القاضي بالمدينة فدخلت عليه من الغد فقال لي: ما مجلس رأيتك فيه أمس؟ قال: قلت: جعلت فداك ان هذا القاضي لي مُكرم فربما جلست اليه فقال لي: «و ما يؤمنك ان تنزل اللعنة فتعمك معه؟». (من لایحضره الفقیه ۳/ ۵؛ الکافي ۷/ ۴۱۱) ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
فضل الهی در پاداش بر شکر إلٰهي... تَشْكُرُ يَسِيرَ مَا شُكِرْتَهُ‌ ، وَ تُثِيبُ عَلَى قَلِيلِ مَا تُطَاعُ فِيهِ حَتَّى كَأَنَّ شُكْرَ عِبَادِكَ اَلَّذِي أَوْجَبْتَ عَلَيْهِ ثَوَابَهُمْ وَ أَعْظَمْتَ عَنْهُ جَزَاءَهُمْ‌ أَمْرٌ مَلَكُوا اِسْتِطَاعَةَ اَلاِمْتِنَاعِ مِنْهُ دُونَكَ‌ فَكَافَيْتَهُمْ‌، أَوْ لَمْ يَكُنْ‌ سَبَبُهُ بِيَدِكَ فَجَازَيْتَهُمْ‌! معبود من! اندك كارى را که بر آن شکر شوی ،پاداش میدهی و بر اندك طاعتى كه از تو شود ثواب مى‌دهى. گويا اینکه شكرگزارى بندگانت كه ثواب برای آن عطا می‌کنی و آن پاداش را عظیم قرار داده ای ، امری است كه آنان توانايى خوددارى از آن را در برابر تو داشته اند و از این جهت (که آنرا انجام دادند و ترک نکردند)است آنها را مزد داده‌اى يا گویا سبب و توفیق آن شکرگزاری به دست تو نبوده و به خاطر همین ايشان را پاداش داده‌اى... صحیفه سجادیه دعای ۳۷ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
حکمت چیست عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ خَالِدٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَنْ قَوْلِ اَللَّهِ: « وَ مَنْ يُؤْتَ اَلْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْراً كَثِيراً » فَقَالَ: إِنَّ اَلْحِكْمَةَ اَلْمَعْرِفَةُ وَ اَلتَّفَقُّهُ فِي اَلدِّينِ، فَمَنْ فَقُهَ مِنْكُمْ فَهُوَ حَكِيمٌ سلیمان بن خالد گوید: از امام صادق علیه السّلام از تفسیر این آیه پرسیدم: «وَ مَنْ یُؤْتَ الْحِکْمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْراً کَثِیراً. » فرمود: حکمت، معرفت و تفقه در دین است پس هر کس از شما (شیعیان) فقیه در دین شود ، حکیم است تفسیر عیاشی ج۱ ص۱۵۱ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
توسل به هر آیه ای( اثر عمومی آیات) 📐عَنْ عَلِیِّ بْنِ أَسْبَاطٍ یَرْفَعُهُ إِلَی أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع قَالَ: مَنْ قَرَأَ مِائَةَ آیَةٍ مِنَ الْقُرْآنِ مِنْ أَیِّ الْقُرْآنِ شَاءَ ثُمَّ قَالَ یَا اللَّهُ سَبْعَ مَرَّاتٍ فَلَوْ دَعَا عَلَی الصَّخْرَةِ لَقَلَعَهَا إِنْ شَاءَ اللَّهُ. 📚ثواب الاعمال ص۱۳۱ 🖇علی ( علیه السلام): کسیکه صد آیه به انتخاب خودش از قرآن را بخواند ( و به آن متوسل شود ) و سپس هفت با ﴿یا الله﴾ بگوید اگر نفرین بر سنگی بکُند از جا آنرا بکَند 📐قال الکاظم (علیه السلام): من استکفی بآیه من القرآن، من المشرق الی المغرب کفی اذا کان بیقین . 📚مکارم اخلاق ص۴۱۸ 🖇موسی بن جعفر(ع) فرمود : ( هر کس از شرق تا غرب به آیه‌ای از آیات قرآن کریم اکتفا کند به شرط اینکه از روی یقین باشد برای او کافی است . البته آثار مخصوص هر یک از سوره های قرآنی در کتب روایی از آن جمله ثواب الاعمال مرحوم شیخ صدوق موجود است ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
تکیه بر غیر عمل در اعمال شب اول ماه مبارک رمضان اَللَّهُمَّ اجْعَلْنَا مِمَّنْ نَوَی فَعَمِلَ وَ لاَ تَجْعَلْنَا مِمَّنْ شَقِيَ فَكَسِلَ وَ لاَ مِمَّنْ هُوَ عَلَی غَيْرِ عَمَلٍ يَتَّكِلُ خدایا ما را از کسانى قرار ده که قصد کردند و آنگاه‏ به قصدشان جامه عمل پوشاندند، و ما را از کسانى قرار نده که نگون‌بخت گشتند و آنگاه کسالت ورزیدند و نیز ما را از آنهایی قرار نده که بر غیر عمل ، تکیه و اعتماد می‌کنند . اقبال الاعمال ص۲۲ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
📌 امام (ع) درباره علت نامگذاری حضرت (س) به مُحَدَّثه فرمود: «زیرا از آسمان فرود مى‏ آمدند و آن حضرت را مى‏ خواندند؛ همانطور كه حضرت (س) دختر عِمران را صدا مى‏ زدند، فرشتگان مى‏ گفتند: اى فاطمه خدا تو را برگزيد و پاكيزه ‏ات نمود و بر تمام زنان عالم اختيارت كرد؛ اى فاطمه پروردگارت را بخوان و کن و با ركوع ‏كنندگان ركوع كن و بدين ترتيب ایشان با ملائکه سخن مى‏ گفت و آنان نيز با ایشان سخن مى‏ گفتند.» 📚شیخ صدوق، علل الشرایع، ج1، ص182. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🔷بدون او، طول عمر ارزش ندارد.... (خاطره ای از مرجع فقید آقا سید محمد رضا گلپایگانی) از دستخط شیخ علی افتخاری گلپایگانی که شاگرد و ملازم ایشان بوده: 📝 ۱۲ بهمن ۱۳۷۰: آقای صالحی خوانساری خدمت آقا شرفیاب شد بعرض آقا رسانید که این ایام هفته ولادتها را در خوانسار و گلپایگان منبر می رفتم و درباره ی شما هم که وظیفه داشتم دعا کنم، مردم هم دعا می کنند برای طول عمر حضرتعالی. فرمود: «اگر تشریف آوردن حضرت (علیه السلام) نزدیک باشد خوب ارزش دارد که انسان بماند و درخواست طول عمر کند که محضر آن حضرت (علیه السلام) را درک کند، اما اگر ظهور حضرت (علیه السلام) خیلی طولانی باشد دیگر طول عمر مطلوب نیست». ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
ثواب مهلت دادن به بدهكارى كه تهيدست است👇 عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: يُبْعَثُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ قَوْمٌ تَحْتَ ظِلِّ الْعَرْشِ وَ وُجُوهُهُمْ مِنْ نُورٍ وَ رِيَاشُهُمْ مِنْ نُورٍ جُلُوسٌ عَلَى كَرَاسِيَّ مِنْ نُورٍ قَالَ فَتَشَرَّفَ لَهُمُ الْخَلَائِقُ فَيَقُولُونَ هَؤُلَاءِ الْأَنْبِيَاءُ فَيُنَادِي مُنَادٍ مِنْ تَحْتِ الْعَرْشِ أَنْ لَيْسَ هَؤُلَاءِ بِأَنْبِيَاءَ قَالَ فَيَقُولُونَ هَؤُلَاءِ شُهَدَاءُ فَيُنَادِي مُنَادٍ مِنْ تَحْتِ الْعَرْشِ لَيْسَ هَؤُلَاءِ بِشُهَدَاءَ وَ لَكِنْ هَؤُلَاءِ قَوْمٌ كَانُوا يُيَسِّرُونَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ وَ يُنْظِرُونَ الْمُعْسِرَ حَتَّى يُيَسَّرَ. سدير صيرفىّ گويد: امام باقر علیه‌السلام فرمود: در روز قيامت خداوند جماعتى را برانگيزد و در سايه عرش خود جاى دهد، روی ايشان از نور، و پوشش آنها نيز از نور باشد، بر تختهائى از نور نشسته باشند، خلايق بآنها نظر كنند و گويند اينان پيغمبران باشند كه در چنين مقامى منزل گزيده‌اند، منادى حقّ از عرش پروردگار ندا در دهد كه اى مردم اينان از انبيا نيستند، مردم گويند: پس از شهدايند، منادى ندا كند كه از شهدا هم نيستند، ليكن اينان طلبكارانى هستند كه بدهكاران مؤمن خود را كه توانائى أداى بدهى خود را نداشته‌اند مهلت داده‌اند. http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
همه جان و توان در طاعت امیر المومنین علیه السلام رَأَى أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ رَجُلاً مِنْ شِيعَتِهِ مِنْ بَعْدِ عَهْدٍ طَوِيلٍ وَ قَدْ أَثَّرَ اَلسِّنُّ فِيهِ وَ كَانَ يَتَجَلَّدُ فِي مِشْيَتِهِ فَقَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ كَبُرَ سِنُّكَ يَا رَجُلُ قَالَ فِي طَاعَتِكَ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ فَقَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَجِدُ فِيكَ بَقِيَّةً قَالَ هِيَ لَكَ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ . امير مؤمنان عليه السّلام مردى از شيعيان خود را بعد از مدّتها ديدند كه پيرى در او هويدا و به سختى راه ميرفت،حضرت به او فرمودند:سنّت زياد شده است! آن مرد عرض كرد:در طاعت تو يا امير المؤمنين!حضرت فرمودند:مى‌بينم هنوز توانى در تو هست،عرض كرد:آن،متعلّق به شما است ای امیرالمومنین! عیون الاخبار ج۱ ص۳۰۲ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🍃🌼 🌸🌸🌸 🔸سعید بن یسار می گوید : روزی نزد دو فرزند سابور رفتم . که هر دو صاحب فضل و تقوا و تواضع بودند . تا اینکه یکی از آن دو که زکریا نام داشت بیمار شد و به حال احتضار افتاد . من در آن لحظات نزد او حاضر شدم . او دستش را باز کرد و گفت : « یا علی ! دستم سفید شد » . سعید بن یسار می گوید : بعد از مدتی محضر امامصادق علیه‌السلام رسیدم و محمد بن مسلم نیز نزد آن حضرت شرفیاب بود . وقتی از خدمت حضرت بلند شدم ، گمان کردم محمد بن مسلم جریان زکریا بن سابور را برای حضرت می گوید . از منزل حضرت بیرون آمدم ، تا اینکه امام علیه‌السلام کسی را دنبال من فرستاد تا برگردم . برگشتم و به حضور ایشان رسیدم . فرمود : از این مردی که هنگام مرگ نزد او بودی برایم بگو ، از او چه چیزی شنیدی که بگوید ؟ عرض کردم : دست خود را باز کرد و گفت : یا علی ! دستم سفید شد . امام صادق علیه‌السلام فرمود : « وَ اَللَّهِ رَآهُ وَ اَللَّهِ رَآهُ وَ اَللَّهِ رَآهُ . به خدا قسم ! امیرالمومنین علیه‌السلام را دیده است ، به خدا قسم او را دیده است ، به خدا قسم او را دیده است . » ( سفیدی دست کنایه از نجات و عاقبت بخیری است ) ☘️☘️☘️ « مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَی عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَی عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ عَنْ یُونُسَ بْنِ یَعْقُوبَ عَنْ سَعِیدِ بْنِ یَسَارٍ أَنَّهُ حَضَرَ أَحَدَ ابْنَیْ سَابُورَ وَ کَانَ لَهُمَا فَضْلٌ وَ وَرَعٌ وَ إِخْبَاتٌ فَمَرِضَ أَحَدُهُمَا وَ مَا أَحْسَبُهُ إِلَّا زَکَرِیَّا بْنَ سَابُورَ قَالَ فَحَضَرْتُهُ عِنْدَ مَوْتِهِ فَبَسَطَ یَدَهُ ثُمَّ قَالَ ابْیَضَّتْ یَدِی یَا عَلِیُ قَالَ فَدَخَلْتُ عَلَی أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع وَ عِنْدَهُ مُحَمَّدُ بْنُ مُسْلِمٍ قَالَ فَلَمَّا قُمْتُ مِنْ عِنْدِهِ ظَنَنْتُ أَنَّ مُحَمَّداً یُخْبِرُهُ بِخَبَرِ الرَّجُلِ فَأَتْبَعَنِی بِرَسُولٍ فَرَجَعْتُ إِلَیْهِ فَقَالَ أَخْبِرْنِی عَنْ هَذَا الرَّجُلِ الَّذِی حَضَرْتَهُ عِنْدَ الْمَوْتِ أَیَ شَیْ ءٍ سَمِعْتَهُ یَقُولُ قَالَ قُلْتُ بَسَطَ یَدَهُ ثُمَّ قَالَ ابْیَضَّتْ یَدِی یَا عَلِیُّ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع وَ اللَّهِ رَآهُ وَ اللَّهِ رَآهُ وَ اللَّهِ رَآهُ » 📚 الکافی ، ج ۳ ، ص ۱۳۰ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
اثر نگاه و دعای حجت خدا انَّ شَيْبَةَ بْنَ عُثْمَانَ قَالَ: اِسْتَدْبَرْتُ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ يَوْمَ حُنَيْنٍ، وَ أَنَا أُرِيدُ أَنْ أَقْتُلَهُ بِطَلْحَةَ بْنِ عُثْمَانَ وَ عُثْمَانَ بْنِ طَلْحَةَ، وَ كَانَا قَدْ قُتِلاَ يَوْمَ أُحُدٍ، فَاطَّلَعَ رَسُولُ اَللَّهِ عَلَى مَا فِي نَفْسِي فَالْتَفَتَ إِلَيَّ وَ ضَرَبَ فِي صَدْرِي، وَ قَالَ: أُعِيذُكَ بِاللَّهِ يَا شَيْبَةُ فَأَرْعَدَتْ فَرَائِصِي، فَنَظَرْتُ إِلَيْهِ وَ هُوَ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ سَمْعِي وَ بَصَرِي، فَقُلْتُ: أَشْهَدُ أَنَّكَ رَسُولُ اَللَّهِ إِنَّ اَللَّهَ أَطْلَعَكَ عَلَى مَا فِي نَفْسِي . شیبة بن عثمان گوید: در روز جنگ حنین از پشت سر به سوی رسول خدا صلی الله علیه و آله رفتم و می‌خواستم که به انتقام برادرانم که در جنگ احد کشته شدند، او را بکشم. ولی خداوند، رسولش را از آنچه در درون من بود آگاه ساخت و او به سوی من برگشت و بر سینه‌ام زد و فرمود: «ای شیبه! تو را به خدا پناهنده قرار می‌دهم. » چون این سخن گفت ، اعضاء و جوارحم به لرزه افتاد و به او نگاه کردم و احساس کردم که او نزد من از سمع و بصرم نیز دوست داشتنی تر گشته است. پس گفتم: شهادت می‌دهم که تو فرستاده خداوند هستی و خداوند تو را از آنچه در درون من بود، آگاه ساخت. نقل کامل تر ،برای دوستانی که بخواهند در متن ذیل قرار داده شد : رُوِيَ أَنَّ شَيْبَةَ بْنَ عُثْمَانَ بْنِ أَبِي طَلْحَةَ قَالَ: مَا كَانَ أَحَدٌ أَبْغَضَ إِلَيَّ مِنْ مُحَمَّدٍ وَ كَيْفَ لاَ يَكُونُ وَ قَدْ قَتَلَ مِنَّا ثَمَانِيَةً كُلٌّ مِنْهُمْ يَحْمِلُ اَللِّوَاءَ فَلَمَّا فَتَحَ مَكَّةَ آيَسْتُ مِمَّا كُنْتُ أَتَمَنَّاهُ مِنْ قَتْلِهِ وَ قُلْتُ فِي نَفْسِي قَدْ دَخَلَتِ اَلْعَرَبُ فِي دِينِهِ فَمَتَى أُدْرِكُ ثَارِي مِنْهُ فَلَمَّا اِجْتَمَعَتْ هَوَازِنُ بِحُنَيْنٍ قَصَدْتُهُمْ لِآخُذَ مِنْهُ غِرَّةً فَأَقْتُلَهُ وَ دَبَّرْتُ فِي نَفْسِي كَيْفَ أَصْنَعُ فَلَمَّا اِنْهَزَمَ اَلنَّاسُ وَ بَقِيَ مُحَمَّدٌ وَحْدَهُ وَ اَلنَّفَرُ اَلَّذِينَ مَعَهُ جِئْتُ مِنْ وَرَائِهِ وَ رَفَعْتُ اَلسَّيْفَ حَتَّى إِذَا كِدْتُ أَحُطُّهُ غُشِيَ فُؤَادِي فَلَمْ أُطِقْ ذَلِكَ فَعَلِمْتُ أَنَّهُ مَمْنُوعٌ وَ رُوِيَ أَنَّهُ قَالَ رُفِعَ إِلَيَّ شُوَاظٌ مِنْ نَارٍ حَتَّى كَادَ أَنْ يُمْحِيَنِي ثُمَّ اِلْتَفَتَ إِلَيَّ مُحَمَّدٌ فَقَالَ لِي اُدْنُ يَا شَيْبَةُ فَقَاتِلْ وَ وَضَعَ يَدَهُ فِي صَدْرِي فَصَارَ أَحَبَّ اَلنَّاسِ إِلَيَّ وَ تَقَدَّمْتُ وَ قَاتَلْتُ بَيْنَ يَدَيْهِ فَلَوْ عَرَضَ لِي أَبِي لَقَتَلْتُهُ فِي نُصْرَةِ رَسُولِ اَللَّهِ فَلَمَّا اِنْقَضَى اَلْقِتَالُ دَخَلْنَا عَلَى رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَقَالَ لِي اَلَّذِي أَرَادَ اَللَّهُ بِكَ خَيْرٌ مِمَّا أَرَدْتَهُ لِنَفْسِكَ وَ حَدَّثَنِي بِجَمِيعِ مَا رَوَيْتُهُ فِي نَفْسِي فَقُلْتُ مَا اِطَّلَعَ عَلَى هَذَا إِلاَّ اَللَّهُ وَ أَسْلَمْتُ . الخرائج و الجرائح ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
📌مدارای با مردم مُعَتِّب گوید: امام (ع) در باغ خرمايش بود و شاخه مي بريد، يكى از کارگران آن حضرت دسته ‏ئى از خوشه‏ هاى را برداشت و پشت ديوار انداخت، من رفتم و او را گرفته و نزد امام بردم و گفتم: قربانت گردم، من اين را ديدم كه اين خوشه ‏ها را برداشته بود. آن حضرت فرمود: «فلانى! کارگر گفت: لبيك، امام فرمود: گرسنه ‏اى؟ کارگر گفت نه، آقاى من! امام فرمود: برهنه‏ ئى: کارگر گفت: نه، آقاى من! امام فرمود: پس چرا اين را برداشتى؟ کارگر گفت: دلم مي خواست شما را کنم. امام فرمود: برو، اين خرما هم برای تو. بعد به مُعَتِّب فرمود: او را رها كنيد.» 📚کليني، الکافی، ج2، ص108، ح7. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🔰 حمران بن اعین می گوید به امام صادق ع عرض کردم: و و زبور و آنچه در صحیفه های گذشته، صحیفه های ابراهیم و موسی هست، در نزد شما هست؟ فرمود: آری. عرض کردم: این همان علم اکبر است؟ ( یعنی مرتبه بالای علم شما همین کتابهاست ؟ ) فرمود: اگر در نزد ما غیر از علوم پیشینیان چیز دیگری نبود، این علم اکبر بود، وَ لَكِنْ مَا يَحْدُثُ بِاللَّيْلِ وَ النَّهَارِ عِلْمُهُ عِنْدَنَا أَعْظَمُ ؛ ولی علومی که در شب و روز به ما می رسد بالاتر است . ✍ شرح: مراد این است که اهل بیت ع دارای علومی هستند که شب و روز در حال دریافت آن هستند، این علم از علوم گذشته و علم به کتابهای آسمانی بالاتر است‌‌. 🔸 علامه مجلسی می فرماید: " ائمه علیهم السّلام در دو زمان قبل از مرگ و بعد از مرگ، در معارف خداشناسی که نامحدود است سیر و پیشرفت کمالی می کنند، زیرا عرفان و قرب به خدا نهایت پذیر نیست و این معنی از اخبار زیادی به دست می آید " 📚 بحارالانوار، مجلسی، ج۲۶ص ۲۰ و ۲۱ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
ثواب كسى كه اندوه يا تنگدستى مؤمنى را برطرف كند و عيب او را بپوشاند و او را يارى دهد👇 عَنْ ذَرِيحٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: أَيُّمَا مُؤْمِنٍ نَفَّسَ عَنْ مُؤْمِنٍ كُرْبَةً نَفَّسَ اللَّهُ عَنْهُ سَبْعِينَ كُرْبَةً مِنْ كُرَبِ الدُّنْيَا وَ كُرَبِ يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَ قَالَ مَنْ يَسَّرَ عَلَى مُؤْمِنٍ وَ هُوَ مُعْسِرٌ يَسَّرَ اللَّهُ لَهُ حَوَائِجَهُ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ قَالَ مَنْ سَتَرَ عَلَى مُؤْمِنٍ عَوْرَةً يَخَافُهَا سَتَرَ اللَّهُ عَلَيْهِ سَبْعِينَ عَوْرَةً مِنْ عَوْرَاتِهِ الَّتِي يَخَافُهَا فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ قَالَ وَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فِي عَوْنِ الْمُؤْمِنِ مَا كَانَ الْمُؤْمِنُ فِي عَوْنِ أَخِيهِ الْمُؤْمِنِ فَانْتَفِعُوا بِالْعِظَةِ وَ ارْغَبُوا فِي الْخَيْرِ ذريح مى‌گويد: امام صادق علیه‌السلام فرمود: هر مؤمنى اندوه مؤمنى را برطرف كند، خداوند هفتاد اندوه از اندوههاى دنيا و آخرت او را برطرف مى‌كند. و فرمود: هر كس بر مؤمنى كه تنگدست است آسان گيرد، خداوند حاجتهاى او را در دنيا و آخرت بر مى‌آورد. و فرمود: هر كس عيب مؤمنى را كه از افشاى آن بيمناك است بپوشاند، خداوند هفتاد عيب از عيوب او را كه از آشكار شدن آنها بيمناك است در دنيا و آخرت بر او مى‌پوشاند. و فرمود: خداوند بزرگ يار و مددكار مؤمن خواهد بود به شرط آنكه او نيز يار و مددكار برادر مؤمنش باشد. پس از اين پند بهره گيريد و به كار نيك رغبت كنيد ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🏴  بســــــــمه تعـــــــــالی  🏴 ضمن عرض تسلیت به محضر ولینعمتمان حضرت علی بن موسی الرضا و مولایمان حضرت صاحب الزمان (صلوات الله علیهم اجمعین) مناسبت های زیر را گرامی میداریم : ▪️۲۶ جمادی‌الثانی (پنجشنبه) : به روایت شیخ کلینی صاحب کتاب شریف اصول کافی ، سالروز شهادت امام هادی (صلوات الله علیه) می‌باشد . ولی به نقل برخی از محدثین و اعاظم حضرتش در این روز مسموم و پس از یک هفته در ۳رجب به شهادت رسیدند . ▪️۲۷ جمادی‌الثانی (‌جمعه) : سالروز شهادت امام زاده عظیم الشأن حضرت سلطان علی فرزند امام محمدباقر (صلوات الله علیهما) که در  مشهد اردهال  در نزدیکی شهر کاشان ایشان و اصحاب بزرگوارشان مظلومانه و به طور فجیعی به دست عوامل هشام بن عبدالملک (لعنة الله علیه) به شهادت رسیده و سر از بدن مبارکش جدا گشت . ▪️۲۹ جمادی‌الثانی (یکشنبه) : سالروز رحلت دختر صغرای امیرالمؤمنین و حضرت زهرا ، حضرت ام کلثوم (صلوات الله علیهم اجمعین) . این بی‌بی مخدره ۴ ماه پس از بازگشت از اسارت بر اثر لطمات و ضربات و هجوم غم و اندوه ، جان به جان آفرین تسلیم نمود ، ( قول دیگر در رحلت ایشان ۲۱ جمادی‌الثانی می باشد) . ▪️۲۹ جمادی‌الثانی (یکشنبه) : سالروز رحلت امام زاده عظیم الشأن ،  حضرت  سیدمحمد  فرزند امام هادی و برادر امام حسن عسکری و عموی امام زمان (صلوات الله علیهم اجمعین) ‌است . ایشان در زمان حیات ، وکیل پدر بزرگوارشان امام هادی(علیه السلام) بودند و آن‌ چنان مقام عظیمی داشتند که مردم این طور می پنداشتند پس از پدر ، ایشان امام باشند . امام عسکری در مصیبت برادرشان سیدمحمد گریبان چاک نمودند . قبر مطهر ایشان در شهر بلد (نزدیکی سامراء) زیارتگاه دوست و دشمن ، و ملجاء درماندگان است ، باب الحوائج بودن ایشان در نزد اهل عراق بسیار مشهور و مشهود می‌باشد .                     ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
❌⛔️شروط همکاری با حکومت جور هنگامی که شخص برای حفظ جان مجبور به همکاری شود: حَسَنِ‏ بْنِ‏ حُسَيْنِ‏ أَنْبَارِي چهارده سال به امام (ع) نامه نوشت تا از ایشان اجازه ورود در کارهای حکومتی را دریافت کند؛ أَنْبَارِي می گوید: «توضيح دادم كه من ميترسم که بگويد چون تو خدمت والی را قبول نميكنى، هستى؛» امام در جواب نوشت: «نامه ‏ات رسيد و متوجه شدم كه بر جان خود مي ترسى؛ اگر مي دانى كه وقتى متصدى كارى شدى آنطور كه اكرم(ص) فرموده رفتار ميكنى و همكاران و نويسندگانت نيز هم عقيده با تو هستند، اگر پولى به دست آوردى با مؤمنان فقير تقسیم مي كنى، اين كار را بكن و گرنه نبايد برای آنان کار کنی.» 📚کلینی، الکافی، ج5، ص111، ح4. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
رب ارجعون لعلی اعمل صالحا... قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : يَا أَبَا صَالِحٍ إِذَا حَمَلْتَ جَنَازَةً فَكُنْ كَأَنَّكَ أَنْتَ اَلْمَحْمُولُ أَوْ كَأَنَّكَ سَأَلْتَ رَبَّكَ اَلرُّجُوعَ إِلَى اَلدُّنْيَا لِتَعْمَلَ فَانْظُرْ مَا ذَا تَسْتَأْنِفُ مولا امام صادق علیهِ السلام فرمود: هنگامى كه جنازه‌اى را بر مى‌دارى، فكر كن كه جنازه خودت مى‌باشد، یا گویا از خدا درخواست كرده‌اى تا به دنیا برگردى و عمل صالح انجام دهى؛ پس بیاندیش كه چه كارى را بايد شروع كنى. الزهد (حسین بن سعید اهوازی) ص۷۷ المؤمنون حَتَّىٰ إِذَا جَاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ(٩٩) لَعَلِّي أَعْمَلُ صَالِحًا فِيمَا تَرَكْتُ كَلَّا إِنَّهَا كَلِمَةٌ هُوَ قَائِلُهَا وَمِن وَرَائِهِم بَرْزَخٌ إِلَىٰ يَوْمِ يُبْعَثُونَ )۱۰۰( آداب ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
بین علماء اهل سنت ابن حجر عسقلانی نه ابن حجر قسقلانی و نه ابن حجر هیثمی، از علمائی است که منابع فراوان از شیعه و اهل سنت دست او بوده بعض محققان کتاب الاصابه ایشان را می‌گویند بیش از 900 منبع را در آن اشاره کرده. در لسان المیزان که به نوعی ناظر به میزان الاعتدال ذهبی است، از تعدادی کتب رجالی و تاریخی شیعه نام برده که امروز دست ما نیست و گزارشگری های مهمی دارد. از جمله این کتب کتاب الحاوی فی رجال الشیعة الامامیه از ابن ابی طیّ است. کتاب مهمی است از این جهت که بررسی تشیع در شامات مهم است. این کتاب مفقود شده اما ابن حجر در لسان المیزان گزارشهای نابی از این کتاب دارد. کتاب تاریخ الری از منتجب الدین رازی، رجال ابن عقده هم ظاهرا دست او بوده، رجال علی بن فضال و از جمله کتبی که فراوان در مجلدات اول لسان المیزان به این کتاب استشهاد می‌شود رجال علی بن حکم است. بحث ما در علی بن حکم انباری نخعی است و ابن حجر موارد لابأس بهی از روات شیعه به رجال علی بن حکم استشهاد می‌کند مثلا بعض موارد چنین است: حسن بن عباس بن جرير العامري الحريشي الرازی روى عن أبي جعفر الباقر ... و قال علي بن الحكم ضعيف لا يوثق بحديثه وقيل إنه كان يضع الحديث.[2] جارود ابن عمرو الطائی الکوفی ذکره الطوسی فی رجال الشیعه و قال علی بن حکم کان ورعا ثقه له احادیث جیده روی عنه صفوان بن یحیی.[3] جعفر بن مالک روی عنه محمد بن یحیی العطار ذکره علی بن حکم فی رجال الشیعه و اثنی علیه خیرا.[4] البته موارد متعددی هم هست که نقل او مطابق با کلمات رجال طوسی و دیگران هست. جناح بن زربی ذکره الطوسی فی رجال الشیعه و قال علی بن حکم کان عارفا بالتفسیر صحب جعفر الصادق و روی عنه کان صالحا واسع الفضل ثقه.[5] جای این سؤال هست که علی بن حکم که رجال شیعه داشته و توثیق و تضعیف میکرده و گزارش گریهای فراوانی ابن حجر از او داشته است این علی بن حکم کیست؟ صاحب الذریعه رحمة الله علیه مرحوم آقا بزرگ تهرانی میگوید رجال علی بن حکم و هو علی بن حکم بن زبیر النخعی الانباری تلمیذ ابن ابی عمیر ... ینقل عنه کثیرا فی لسان المیزان.[6] پس برداشت صاحب الذریعه این است که علی بن حکم، علی بن حکم نخعی انباری و شاگرد ابن ابی عمیر است. اگر او باشد فوق العاده مهم است شخصی که بزرگان علماء رجالی او را توثیق میکنند و شاگرد ابن ابی عمیر است کتاب رجالی داشته که دست ما نیست و ابن حجر گزارش میدهد در انبوه موارد در جلد اول لسان المیزان. عرض می‌کنیم: این علی بن حکم که کتاب رجال داشته ابن حجر هم از او گزارش میدهد نمی‌تواند علی بن حکم انباری نخعی باشد. یک شاهد این است که ابن حجر از شخصی گزارش گری میکند به نام حسین بن ابراهیم بن احمد المؤدّب .... و قال علی بن حکم فی مشایخ الشیعه (که همین کتاب رجال مقصود است) و کان مقیما بقم و له کتاب الفرائض اجاد فیه و أخذ عنه ابوجعفر محمد بن علی بن بابویه و کان یعظّمه.[7] ابن ابی عمیر متوفای سال 271 هجری است شاگرد او نمیتواند از شیخ صدوق (متوفای 381) گزارشگری کند و بگوید شیخ صدوق استادی داشته به نام حسین بن ابراهیم بن احمد المؤدّب و شیخ صدوق کان یعظّمه. معلوم می‌شود این علی بن حکم، همان علی بن حکم انباری نخعی که صاحب الذریعه می‌گوید نیست. اینجا امر متوجه محققین است و تا الآن نمی‌دانیم این علی بن حکم کیست که گزارشهای دقیق از رجال شیعه دارد و در چه سالی بوده و سؤال مهم تر این است که چرا افرادی مانند نجاشی و شیخ طوسی هیچ گزارشی از علی بن حکم رجالی ندارند بله رجال برقی یکی دو مورد می‌گوید قال علی بن حکم ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
💠 حکایتی جالب در حقانیت شیعه❗️ 🔰 ابن جوزی از علمای اهل سنت روزی بر منبر خویش گفت: از من بپرسید قبل از آنکه مرا از دست دهید! ( کلام مولا علی ع را تکرار کرد). زنی از وی در خصوص صحت اینکه علی ع ، شبی پیش رفت و وی را برای دفن آماده کرد و بازگشت، پرسید. گفت: چنین روایت شده است. (یعنی درست است) آن زن گفت: سه روز در زباله دانه‌ها رها شده بود، در حالی که علی ع حاضر بود؟ گفت: آری، این چنین است. گفت: بنابر این یکی از آن دو در اشتباه بودند. ( یعنی یا سلمان بر حق است یا عثمان، اگر عثمان هم مثل سلمان در مسیر حق بود، علی ع برای دفن او اقدام می کرد) ابن جوزی گفت: اگر تو بدون اجازه همسرت از منزل خارج شده باشی، خداوند تو را لعنت می کند و گرنه همسرت را. آن زن گفت: برای جنگ با علی با اجازه پیامبر از منزل خارج شد یا بدون آن؟ ابن جوزی خاموش شد و جوابی نداد. 📚🌐 الصراط المستقیم ج۱ص۲۱۸ https://lib.eshia.ir/15076/1/218 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
📌 و بخشیدن و چشاندن 🔻از و (سرپل ذهاب در ) براى اميرمؤمنان (ع) عسل ناب و آوردند؛ آن حضرت به خدمتکاران خود دستور داد تا را حاضر كنند؛ سپس مَشك های عسل را در اختيار آنان گذاشت و خود نیز عسل را پیمانه پیمانه، بین مردم تقسيم و در دهان میگذاشت. به آن حضرت گفتند: اى اميرمؤمنان! چرا اجازه نمیدهید خودشان عسل را بخورند؟ امام فرمود: زيرا امام پدر يتيمان است و من عسل را در دهان آنان گذاردم تا همچون پدران با آنان رفتار شود. » 📚کلینی، الکافی، ج1، ص406، ح5. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
هر چه از حُسن اهل بیت علیهم السلام به خلق می‌رسد تنها به قدر ظرفیتشان است عنْ أَبِي الْحَسَنِ علیه السلام قَالَ: ذَكَرْتُ الصَّوْتَ عِنْدَهُ فَقَالَ إِنَّ عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ علیه السلام كَانَ يَقْرَأُ فَرُبَّمَا مَرَّ بِهِ الْمَارُّ فَصَعِقَ مِنْ حُسْنِ صَوْتِهِ وَ إِنَّ الْإِمَامَ لَوْ أَظْهَرَ مِنْ ذَلِكَ شَيْئاً لَمَا احْتَمَلَهُ النَّاسُ مِنْ حُسْنِهِ قُلْتُ وَ لَمْ يَكُنْ رَسُولُ اللَّهِ ص يُصَلِّي بِالنَّاسِ وَ يَرْفَعُ صَوْتَهُ بِالْقُرْآنِ فَقَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص كَانَ يُحَمِّلُ النَّاسَ مِنْ خَلْفِهِ مَا يُطِيقُونَ. على بن محمد نوفلى گويد: نزد حضرت أبى الحسن الهادی عليه السلام از موضوع صوت ياد كردم فرمود: همانا زین العابدین على بن الحسين عليهما السلام قرآن ميخواند و چه بسا كسانى بر آن حضرت ميگذشتند و از آواز خوش او مدهوش ميشدند، و اگر راستى امام چيزى از آواز خوشش آشكار كند مردم تاب شنيدن آن را ندارند، عرض كردم: مگر نبود كه رسول خدا (صلّى الله عليه و آله) با مردم نماز (جماعت) ميخواند و صوت خویش را به خواندن بلند ميفرمود ؟ فرمود: رسول خدا (صلّى الله عليه و آله) به اندازه تحمل و طاقت آنان كه پشت سرش بودند صدای خویش را بلند ميكرد. كافی ج‏۲ ص۶۱۵ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
حقیقت معنی صلوات عَنْ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ بْنِ كَثِيرٍ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اَللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى: إِنَّ اَللّٰهَ وَ مَلاٰئِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى اَلنَّبِيِّ يٰا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيماً فَقَالَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ تَزْكِيَتُهُ لَهُ فِي اَلسَّمَاءِ قُلْتُ مَا مَعْنَى تَزْكِيَةِ اَللَّهِ إِيَّاهُ قَالَ زَكَّاهُ بِأَنْ بَرَّأَهُ مِنْ كُلِّ نَقْصٍ وَ آفَةٍ يَلْزَمُ مَخْلُوقاً قُلْتُ فَصَلاَةُ اَلْمُؤْمِنِينَ قَالَ يُبَرِّءُونَهُ وَ يُعَرِّفُونَهُ بِأَنَّ اَللَّهَ قَدْ بَرَّأَهُ مِنْ كُلِّ نَقْصٍ هُوَ فِي اَلْمَخْلُوقِينَ مِنَ اَلْآفَاتِ اَلَّتِي تُصِيبُهُمْ فِي بُنْيَةِ خَلْقِهِمْ فَمَنْ عَرَفَهُ وَ وَصَفَهُ بِغَيْرِ ذَلِكَ فَمَا صَلَّى عَلَيْهِ قُلْتُ فَكَيْفَ نَقُولُ نَحْنُ إِذَا صَلَّيْنَا عَلَيْهِمْ قَالَ تَقُولُونَ اَللَّهُمَّ إِنَّا نُصَلِّي عَلَى مُحَمَّدٍ نَبِيِّكَ وَ عَلَى آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا أَمَرْتَنَا بِهِ وَ كَمَا صَلَّيْتَ أَنْتَ عَلَيْهِ فَكَذَلِكَ صَلاَتُنَا عَلَيْهِ . عبدالرحمن بن کثیر گوید: از حضرت علیه السلام درباره این آیه پرسیدم که خداوند می‌فرماید: همانا خداوند و فرشتگانش بر پیامبر درود می‌فرستند ، ای کسانی که ایمان آورده اید بر او درود بفرستید و در برابر او کاملا تسلیم و فرمانبردار باشید (احزاب ۶۰) حضرت فرمود: صلوات خداوند بر او، به معنای این است که خداوند در آسمان ها از او به نیکی و پاکی یاد می‌کند. پرسیدم: یعنی چه؟ فرمود: خداوند او را از هر نقص و آفتی که بر مخلوقات عارض می‌شود مبرا می‌داند. پرسیدم: پس درود مومنین بر او به چه معناست؟ فرمود: مومنین نیز او را از هر نقصی مبرا می‌دانند و این گونه او را توصیف می‌کنند که خداوند او را از هرگونه نقص و عیبی که بر مخلوقات عارض می‌ شود، کاملا مبرا دانسته است. پس هر کس تعریف و توصیفی غیر از این درباره پیامبر داشته باشد، هیچ درودی بر او نفرستاده است. پرسیدم: وقتی بخواهیم بر پیامبر درود بفرستیم چه باید بگوییم؟ فرمود: بگویید خداوندا همان طور که دستور داده ای، ما بر محمد پیامبرت و آل محمد درود می‌فرستیم همان گونه که خودت بر او درود فرستاده ای. پس صلوات و درود ما بر پیامبر صلی الله علیه و آله این گونه است جمال الاسبوع ابن طاووس ص۲۳۴ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
منبع حقیقی شفاء قالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَمَّا نَفَثَاته فَأَنْ يَرَى أَحَدُكُمْ أَنَّ شَيْئاً بَعْدَ اَلْقُرْآنِ أَشْفَى لَهُ مِنْ ذِكْرِنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ وَ مِنَ اَلصَّلَوَاتِ عَلَيْنَا فَإِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَعَلَ ذِكْرَنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ شِفَاءً لِلصُّدُورِ وَ جَعَلَ اَلصَّلَوَاتِ عَلَيْنَا مَاحِيَةً لِلْأَوْزَارِ وَ اَلذُّنُوبِ وَ مُطَهِّرَةً مِنَ اَلْعُيُوبِ وَ مُضَاعِفَةً لِلْحَسَنَاتِ پيامبر اكرم صلی‌الله علیه و آله فرمودند: نفثات (نوع خاصی از وساوس شیطان) این است که کسی را وسوسه کند تا چنین بپندارد كه چيزى بعد از قرآن شفابخش‌تر از ذكر و یاد ما اهل بيت علیهم السلام و صلوات بر ماست. همانا خداوند متعال ياد ما را شفاى دلها و صلوات بر ما را محو كننده سنگینی های گناهان و پاك‌كننده عيبها و چندین برابر كننده حسنات قرار داده است. بحارالانوار ج۲۶ ص۲۳۲ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri