eitaa logo
سید محمد جواد سید شبیری
995 دنبال‌کننده
611 عکس
76 ویدیو
78 فایل
کانال شخصی حجةالاسلام سیدمحمدجواد سیدشبیری(مشهد) شامل محتوای سخنرانی، مباحث حدیثی و مناسبتی مرتبط با معارف اهل البیت(علیهم السلام) ارتباط با بنده👇 @smjssh ارسال پیشنهادات، مطالب جدید و مفید👇 @rejal_admin تبلیغ👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
شدت وحشی‌گری ابن ملجم ملعون 🛑 أَبِی الْفَرَجِ الْجَوْزِیِّ قَالَ قَرَأْتُ بِخَطِّ أَبِی الْوَفَاءِ بْنِ عَقِیلٍ قَالَ: لَمَّا جِی ءَ بِابْنِ مُلْجَمٍ إِلَی الْحَسَنِ- قَالَ لَهُ إِنِّی أُرِیدُ أَنْ أُسَارَّکَ بِکَلِمَةٍ فَأَبَی الْحَسَنُ علیه السلام وَ قَالَ إِنَّهُ یُرِیدُ أَنْ یَعَضَّ أُذُنِی فَقَالَ ابْنُ مُلْجَمٍ وَ اللَّهِ لَوْ أَمْکَنَنِی مِنْهَا لَأَخَذْتُهَا مِنْ صُمَاخِهِ 🔰هنگامی که ابن ملجم را نزد حسن علیه السلام آوردند ، به آن حضرت گفت : می‌ خواهم در گوش شما چیزی بگویم ، امام حسن علیه السلام خودداری کرد و فرمود : او می‌ خواهد گوشم را به دندان بگیرد ، پس ابن ملجم گفت : به خدا سوگند اگر اجازه می‌ داد گوش او را از بیخ می‌ کندم! 📚: فرحة الغریّ صفحه ۴۶ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
قبر ابن ملجم ملعون کجاست؟  🛑ورأيت بغربيّ جبّانة الكوفة موضعا مسودا شديد السواد في بسيط أبيض فأخبرت انّه قبر الشقيّ ابن ملجم، وان أهل الكوفة يأتون في كلّ سنة بالحطب الكثير فيوقدون النار على موضع قبره سبعة أيّام 🔰 ابن بطوطة نقل میکند: هنگامی که به کوفه مسافرت کردم، در غربی جبانه کوفه، در زمینی سرتاسر سفید، زمینی بسیار سیاه دیدم و از روی کنجکاوی علت آن را پرسیدم، و چون به تحقیق مشغول شدم مردم آن دیار گفتند: اینجا قبر ابن ملجم، قاتل حضرت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام)، است و عادت اهل کوفه این است که هر سال هیزم زیادی در سر قبر ابن ملجم جمع می کنند و به مدت هفت روز آن ها را در این مکان می سوزانند. 📚:رحله ابن بطوطة ج 2ص55 👇کتاب رحله👇 نام کتابی هست که در اصل سفرنامه ابن بطوطه هست که در اواسط قرن ۸ نوشته شده است نام اصلی نویسنده ابو عبدالله ابن بطوطه است ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
مرغابی ها مانع شدند 🛑عَنِ الْحَسَنِ بْنِ الْجَهْمِ قَالَ: قُلْتُ لِلرِّضَا ع إِنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع قَدْ عَرَفَ قَاتِلَهُ وَ اللَّيْلَةَ الَّتِي يُقْتَلُ فِيهَا وَ الْمَوْضِعَ الَّذِي يُقْتَلُ فِيهِ وَ قَوْلُهُ لَمَّا سَمِعَ صِيَاحَ الْإِوَزِّ فِي الدَّارِ صَوَائِحُ تَتْبَعُهَا نَوَائِحُ وَ قَوْلُ أُمِّ كُلْثُومٍ- لَوْ صَلَّيْتَ اللَّيْلَةَ دَاخِلَ الدَّارِ وَ أَمَرْتَ غَيْرَكَ يُصَلِّي بِالنَّاسِ فَأَبَى عَلَيْهَا وَ كَثُرَ دُخُولُهُ وَ خُرُوجُهُ تِلْكَ اللَّيْلَةَ بِلَا سِلَاحٍ وَ قَدْ عَرَفَ ع أَنَّ ابْنَ مُلْجَمٍ لَعَنَهُ اللَّهُ قَاتِلُهُ بِالسَّيْفِ كَانَ هَذَا مِمَّا لَمْ يَجُزْ تَعَرُّضُهُ فَقَالَ ذَلِكَ كَانَ وَ لَكِنَّهُ خُيِّرَفِي تِلْكَ اللَّيْلَةِ لِتَمْضِيَ مَقَادِيرُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ. 🔰حسن بن جهم گويد: بحضرت رضا عليه السلام عرضكردم: همانا امير المومنين عليه السلام قاتل خود را شناخته بود و ميدانست كه در چه شبي و در چه مكاني كشته مي شود، و چون نعره مرغابيان را در خانه شنيد خودش فرمود: «اينها نعره زناني هستند كه نوحه گراني پشت سر دارند»و چون ام كلثوم باو عرضكرد: «كاش امشب در خانه نماز بخواني و براي نماز جماعت ديگري را بفرستي»از او نپذيرفت و در آن شب بدون اسلحه در رفت و آمد بود، در صورتي كه ميدانست ابن ملجم-لعنه الله-او را با شمشير ميكشد و اقدام بچنين كاري جايز نيست. امام فرمود: آنچه گفتي درست است ولي خودش اختيار فرمود كه در آن شب مقدرات خداي عز و جل اجرا شود. 📚:الكافي ج 1ص259 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
قرآن بر سر گرفتن در روایات 1⃣: عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ: تَأْخُذُ الْمُصْحَفَ فِي الثُّلُثِ الثَّانِي مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَتَنْشُرُهُ وَ تَضَعُهُ بَيْنَ يَدَيْكَ وَ تَقُولُ- اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِكِتَابِكَ الْمُنْزَلِ وَ مَا فِيهِ وَ فِيهِ اسْمُكَ الْأَعْظَمُ الْأَكْبَرُ وَ أَسْمَاؤُكَ الْحُسْنَى وَ مَا يُخَافُ وَ يُرْجَى أَنْ تَجْعَلَنِي مِنْ عُتَقَائِكَ مِنَ النَّارِ وَ تَدْعُو بِمَا بَدَا لَكَ مِنْ حَاجَةٍ1. 🔰زراره»،از امام باقر عليه السّلام نقل كرده است كه فرمود:در دهۀ دوم ماه رمضان مصحف را بردار و باز كن و برابرت بگذار و بگو:«بار خدايا!من از تو تقاضامندم به حق كتابت كه نازل شده و آنچه در آن است و در آن است اسم اعظم اكبرت و اسماء حسناى تو و آنچه بيم آورد و آنچه اميد آورد كه مرا آزاد شده‌هاى خود از دوزخ مقرر دارى»و هر حاجتى كه دارى از خداى خود بخواه. 2⃣:عَنْ مَوْلَانَا الصَّادِقِ ص قَالَ: خُذِ الْمُصْحَفَ فَدَعْهُ عَلَى رَأْسِكَ وَ قُلْ اللَّهُمَّ بِحَقِّ هَذَا الْقُرْآنِ وَ بِحَقِّ مَنْ أَرْسَلْتَهُ بِهِ2 🔰: از امام صادق علیه السلام نقل شده است قرآن را بگیر و بر سر خود قرار بده و این دعا را بخوان؛ اللَّهُمَّ بِحَقِّ هَذَا الْقُرْآنِ وَ بِحَقِّ مَنْ أَرْسَلْتَهُ بِهِ.... 📚منابع: 1:الكافي ج2ص629 2: إقبال الأعمال ج1ص187 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
روضه ماثور طبق نقل تاریخ، امام علی(علیه السلام) در دو جا با صورت مبارک بر زمین افتاده اند. اما بسی جای تعجب است، که این دو جا در میدان جنگ و نبرد نبوده است. چون امام علی(ع) در بخشی از نامه ای که به عثمان بن حُنیف، حاکم بصره نوشته بود، فرمود : 📋《وَاللهِ لَو تَظَاهَرَتِ الْعَرَبُ عَلَی قِتَالِی لَمَّا وَلَّیتُ عَنْهَا!》 ♦️به خدا سوگند! اگر تمام عرب به قصد قتال من، پشت در پشت هم درآیند و مقابل من قرار بگیرند، و علیه من شمشیر بکشند، هرگز به آنها پشت نمی کنم و از مقابلشان نمی گریزم.(۱) امام علی(ع) با این یک جمله، معرفی شد! اما باید این دو جائی که حضرت(ع) در آن با صورت به زمین افتاده است، باید حادثه سنگینی باشد که حضرت(ع) را مجبور به افتادن به این حالت کرده است. 1⃣جایی که ابن ملجم لعین در صبح روز نوزدهم سال ۴۰ هجری، در حین نماز، به امام علی(ع) حمله ور شد، و با شمشیر سمّی، ضربتی سنگین بر فرق مبارک حضرت(ع) زد، که تاریخ می نویسد : 📋《فَضَرَبَهُ بِالسَّيْفِ عَلَى أُمِّ رَأْسِهِ》 ♦️پس ابن ملجم با شمشیر بر فرق سر مبارک امام علی(ع) فرود آورد.(۲) 📋《ثُمَّ أَخَذَتِ الضَّرْبَةُ إِلَى مَفْرَقِ رَأْسِهِ إِلَى مَوْضِعِ السُّجُودِ، فَلَمَّا أَحَسَّ الْإِمَامُ(ع) بِالضَّرْبِ لَمْ يَتَأَوَّهْ وَ صَبَرَ وَ احْتَسَبَ وَ وَقَعَ عَلَى وَجْهِه‏》 ♦️پس ضربه ی شمشیر آن لعین، سر مبارک امام علی(ع) را تا سجده گاهِ آن حضرت(ع) شکافت. پس در این هنگام، امام(ع) اثر ضربه ای را که عادتاً قابل تحمل نبود، احساس کرد. اندکی صبر کرد و به همان اکتفاء نمود و ناگهان با صورت بر زمین افتاد.(۳) 2⃣اونجایی است که اسماء بعد از اینکه متوجه شد حضرت فاطمه(س) از دنیا رفته است، بلافاصله حسنین(ع) را به دنبال پدرشان به مسجد فرستاد و گفت : 📋《يَا ابْنَيْ رَسُولِ اللَّهِ(ص)! انْطَلِقَا إِلَى أَبِيكُمَا عَلِيٍّ(ع) فَأَخْبِرَاهُ بِمَوْتِ أُمِّكُمَا!》 ♦️ای فرزندان پیامبر اکرم(ص) نزد پدرتان بروید و او را از رحلت مادرتان، آگاه سازید. در این هنگام، حسنین(ع) سراسیمه وارد مسجد شدند و امام علی(ع) وقتی حالت پریشانی آنان را دید و از آنان پرسید : 📋《مَا الخَبَرُ؟》 ♦️چه اتفاقی افتاده است؟ آنان گفتند : 📋《قَدْ مَاتَتْ أُمُّنَا فَاطِمَةُ(س)!》 ♦️مادرمان فاطمه(ع) از دنیا رفته است وقتی امام علی(ع) این سخن آنان را شنید، در این هنگام ؛ 📋《فَوَقَعَ عَلِيٌّ(ع) عَلَى وَجْهِهِ》 ♦️علی(ع) با صورت بر زمین افتاد.(۴) 📚منابع : ۱)امالی شیخ صدوق، ص۵۱۴ ۲)اعلام الوری طبرسی، ج۱، ص۳۰۹ ۳)بحارالأنوار مجلسی، ج۴۲، ص۲۵۹ ۴)کشف الغمه اربلی، ج۱، ص۵۰۰ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
عاقبت شوم انفاق نکردن 🛑...عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ أَيْمَنَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: قَالَ: «يَا حُسَيْنُ أَنْفِقْ وَ أَيْقِنْ بِالْخَلَفِ مِنَ اللَّهِ فَإِنَّهُ لَمْ يَبْخَلْ عَبْدٌ وَ لَا أَمَةٌ بِنَفَقَةٍ فِيمَا يُرْضِي اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَّا أَنْفَقَ أَضْعَافَهَا فِيمَا يُسْخِطُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ.» 🔰حسین بن اَیمَن گوید: امام باقر (علیه‌السلام) فرمودند: «ای حسین! انفاق کن و به جبران آن از سوی خداوند یقین داشته باش؛ چراکه هیچ بنده‌ی مرد یا زنی نیست که در انفاق در مواردی که خداوند (عزّوجلّ) می‌پسندد، بُخل ورزد، مگراین‌که چندین برابر آن (مبلغ) را در مواردی که خداوند (عزّوجلّ) بدش می‌آید، مصرف می‌کند.» 📚الکافي، ج۴، ص۴۳ 💎امام باقر عليه السلام فرمودند : ما مِنْ عَبْدٍ يَبْخَلُ بِنَفَقَةٍ يُنْفِقُها فيما يُرضِى اللّه اِلاَّ ابْتُلىَ بِاَنْ يُنْفِقُ اَضْعافَها فيما اَسْخَطَ اللّه . هر كس از خرج كردن مالى در راه خداپسندانه، بخل ورزد، چند برابر آن را در راه غير خداپسندانه هزينه خواهد كرد. 📖بحار الأنوار، ج ۷۸، ص ۱۷۳، ح۱۲ 1. پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر كه مال خود را به اختيار از نيكان دريغ كند، خداوند مالش را به اجبار نصيب بدان گرداند. 2. امام باقر عليه السلام : هيچ بنده اى نيست كه از خرج كردن چيزى در راهى خدا پسندانه بخل ورزد، مگر اينكه به خرج كردن دو چندانِ آن در راهى خدا ناپسند گرفتار شود. 3. امام صادق عليه السلام : بدان كه هر كس در راه طاعت خدا خرج نكند، به خرج كردن در راه معصيت خداوند عزّ و جلّ گرفتار شود و هر كه در راه رفع نياز دوست خدا قدم برندارد، به قدم برداشتن در راه رفع نياز دشمن خداوند عزّ و جلّ گرفتار آيد. 4. امام صادق عليه السلام : هيچ بنده اى نيست كه از خرج كردن يك درهم در راهى كه حقّ آن است دريغ ورزد مگر اينكه دو درهم به ناحق خرج كند. 5.امام صادق عليه السلام : هر كه يك حق از خداوند عزّ و جلّ دريغ ورزد، دو چندان آن را در راه باطل خرج كند. 6. امام كاظم عليه السلام : از خرج كردن در راه طاعت خدا دريغ مكن كه [لا جرم] دو چندان آن را در راه معصيت خدا خرج خواهى كرد. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
همیشه در فکر و نیت کار نیک باشیم‼️ ‏رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم‏)‏ 🛑يَا أَبَا ذَرٍّ هُمَّ بِالْحَسَنَةِ وَ إِنْ لَمْ تَعْمَلْهَا لِكَيْلَا تُكْتَبَ مِنَ الْغَافِلِينَ‌ 🔰ای ابوذر، همواره در فکر انجام حسنه باش اگر چه موفق به انجام آن نشوی، تا که تو را در زمره غافلان ننویسند. 📚:بحار الانوار، ج ۷۴، ص: ۹۰ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
📌الگوی داری برای تیم اقتصادی در کاهش و رونق ، البته اگر گوش بدهند. 🌞 روزی امام (ع) در هنگام طواف از پرسید، چرا این‌گونه اندوهگین و برافروخته‌ای؟ مفضل پاسخ داد: وقتی حکومت را با این مال و قدرت می بینم، با خود می‌گویم اگر این همه و مال، در دست شما بود، ما نیز در آن همراه شما بودیم" و یاریتان می کردیم." امام صادق(ع) فرمود: ای مفضل! اگر حکومت در دست ما بود، 🌗 و تدبیر امور می کردیم، 🌞 به و وضع زندگی مردم می پرداختیم و خودمان مانند اميرمؤمنان (ع) خوراک خشک و جامه‌های استفاده می کردیم. در غیر این صورت، اگر به روشی جز روش (ع) عمل کنیم، جایگاه ما آتش جهنم است. 📚نعمانی، الغیبه، ص۲۸۷. ◀️۱۵ شب است که جوانان مجری برنامه کلمه در شبکه یک شده!!! ان شاءالله که داره کار جوانها را پیگیری می کنه . ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🗯 اینک شما و وحشت دنیایِ بی علی 🔻إِنَّمَا کُنْتُ جَاراً جَاوَرَکُمْ بَدَنِی أَیَّاماً وَ سَتُعْقَبُونَ مِنِّی جُثَّةً خَلَاءً سَاکِنَةً بَعْدَ حَرَکَةٍ وَ کَاظِمَةً بَعْدَ نُطْقٍ لِیَعِظَکُمْ هُدُوِّی وَ خُفُوتُ إِطْرَاقِی وَ سُکُونُ أَطْرَافِی فَإِنَّهُ أَوْعَظُ لَکُمْ مِنَ النَّاطِقِ الْبَلِیغِ وَدَّعْتُکُمْ وَدَاعَ مُرْصِدٍ لِلتَّلَاقِی غَداً تَرَوْنَ أَیَّامِی وَ یَکْشِفُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَنْ سَرَائِرِی وَ تَعْرِفُونِّی بَعْدَ خُلُوِّ مَکَانِی وَ قِیَامِ غَیْرِی مَقَامِی 🔸من از همسایگان شما بودم که چند روزی در کنار شما زیستم[بدنم در کنار شما بود] و به زودی از من جز جسدی بی روح و ساکن، پس از آن همه تلاش و جز خاموشی پس از آن همه گفتار باقی نخواهد ماند پس باید سکوت من و بی حرکتی دست و پا و چشم‌ها و اندامم مایه پند و اندرز شما گردد، که از هر منطق رسایی و از هر سخن مؤثرتری عبرت انگیزتر است. وداع من با شما چونان جدایی کسی است که آماده ملاقات پروردگار است، فردا ارزش ایام زندگی مرا خواهید فهمید و راز درونم را خواهید دانست، پس از آنکه جای مرا خالی دیدید و دیگری بر جای من نشست مرا خواهید شناخت. 📚 بحارالانوار- جلد ۴۲، صفحه ۲۰۶ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
قرآن ، هادی به سوی امام عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(عَلَيْهِ السَّلاَمُ) فِي قَوْلِهِ تَعَالَى: إِنَّ هٰذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ. قَالَ:«يَهْدِي إِلَى الْإِمَامِ». از امام صادق صلوات الله علیه نقل شده در مورد کلام خداوند متعال: بی تردید این قرآن به استوارترین راه ها هدایت می کند. فرمود: یعنی به امام هدایت می کند. کافی ج۱ ص۲۱۶ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
توسل به رحمت رسول خدا در ادعیه ماه مبارک رمضان 💠اَللَّهُمَّ إِنَّكَ قُلْتَ لِنَبِيِّكَ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ لَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضىٰ اَللَّهُمَّ إِنَّ نَبِيَّكَ وَ رَسُولَكَ وَ حَبِيبَكَ وَ خِيَرَتَكَ مِنْ خَلْقِكَ لاَ يَرْضَى بِأَنْ تُعَذِّبَ أَحَداً مِنْ أُمَّتِهِ دَانَكَ بِمُوَالاَتِهِ وَ مُوَالاَةِ اَلْأَئِمَّةِ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ وَ إِنْ كَانَ مُذْنِباً خَاطِئاً فِي نَارِ جَهَنَّمَ فَأَجِرْنِي يَا رَبِّ مِنْ جَهَنَّمَ وَ عَذَابِهَا وَ هَبْنِي لِمُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ يَا أَرْحَمَ اَلرَّاحِمِينَ خدایا تو به پیامبرت فرمودی : و پروردگارت به تو چنان عطا کند که به خشنودی برسی خدایا به راستی پیامبر و حبیب و برگزیده تو راضی نمیشود که احدی از امتش که معتقد به محبت او و اهل بیت از خاندان اوست را در آتش جهنم عذاب نمایی و اگرچه که گنهکار و خطاکار باشد پس ای پروردگار من ،مرا از جهنم و عذاب آن پناه ده و مرا به محمد و آل محمد صلی الله علیه و آله ببخش. اقبال الاعمال ج۱ ص۱۰۰ زاد المعاد ج۱ ص۱۱۳ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
📌حتما باید از کسی بترسیم تا خوبی کنیم؟ روزی امیرمومنان (ع) کنیزی را در کوچه های در حال دید؛ وقتی علّت را پرسید، کنیز گفت: اربابم پولی داده تا گوشتی بخرم؛ وقتی بازگشتم، گفت: مرغوب نیست. حالا نه گوشت را می پذیرد و نه ارباب! امام همراه کنیز نزد قصّاب رفت و از او خواست گوشت را عوض یا را برگرداند؛ قصّاب امام را نشناخت. وی شد و مشتی بر سینه امام زد و گفت: از مغازه ام خارج شو. همسایگان قصّاب وقتی به او گفتند: می دانی بر سینه چه کسی کوبیدی؟ او، امیرمؤمنان(ع) است. مرد قصّاب نزد امام آمد و از او عذرخواهی کرد. 📚ابن شهرآشوب، مناقب آل ابیطالب، ج2، ص112. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
📌 علت افزایش حلال و انسان؟ 🌻اميرمؤمنان (ع) در میان جمعی فرمودند: پناه می برم به خداوند، از گناهانی که موجب زود رسیدن خواهند شد. "عبدالله بن کواء" پرسید: آیا گناهانی که موجب زود رسیدن هلاکت می‌شود، وجود دارد؟ اميرمؤمنان علی(ع) پاسخ دادند: آری، و آن گناه و کردن افراد خانواده است که موجب هلاکت زودرس می‌شود. چه بسا خانواده ای هستند، با اینکه از حق دورند، ولی بر اثر همکاری و خدمت به همدیگر، دور هم جمع می شوند و همین کار موجب می شود که خداوند به آنان روزی💰💰 رساند؛ و چه بسا افراد که و در میان خانواده آنان، موجب می‌گردد که خداوند آنان را از و 💰💰 و ، محروم سازد. 📚کلینی، کافی، ج۲، ص۳۴۷. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
📌تفاوت کلام دو هنگام ضربت خوردن ◀️امیر مومنان (ع) در مسجد کوفه هنگامی که ضربت خورد فرمود: به خدای کعبه شدم. ◀️ خلیفه دوم هنگام مجروح شدن به دست گفت: اون سگ را بگیرید که منو کشت. 📚بلاذری، انساب الاشراف، ج۱۰، ص۴۱۷. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
📌آشتی دادن مردم بهتر است از.... امیرمؤمنان (ع) در وصیت نامه خطاب به فرزندان خویش فرمود: «شما را به وصیت می کنم؛ زیرا از اکرم(ص) شنیدم که می فرمود: اصلاح میان مردم از تمام نمازها و روزه ها بهتر است.» در روایت دیگری امیرمؤمنان علی(ع) فرمود: «ایجاد بین دو نفر که به وسیله من انجام گیرد، نزد من محبوب تر از این است که دو دینار در راه خدا صدقه دهم.» 📚سیدرضی، نهج ‏البلاغه، نامه: 47، ص421. 📚شیخ صدوق، ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ص148. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
📌رفع نزاع و دستگیری از مردم در زمان عمر، نزاعی میان زنی با پسرش رخ داد. وقتی به امیرمؤمنان (ع) مراجعه کردند، آن حضرت با تدبیر و کمک چهارصد درهم از اموال شخصی، نزاع آنان را حل کرد. در گزارش دیگری، زمانی شخصی مستأجر در نزد امیرمؤمنان علی(ع) از رفتار صاحب خانه خود شکایت کرد. چون میان آنان صلح برقرار نگردید، ایشان، مزرعه کوچکی در داشت که آن را با خانه مالک معاوضه کرد و خانه را به همان بخشید. 📚کلینی، الکافی، ج7، ص423، ح6. 📚ابن فرات کوفی، تفسیر، ص566. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
📌صلح بین زن و شوهر امام (ع) فرمود: «امیرمؤمنان (ع) در شدت گرما به خانه باز مى ‏گشت، ناگهان زنى را ديد كه مى‏ گفت: شوهرم بر من كرد، من را ترساند، به من بی احترامی كرد و سوگند خورد كه من را خواهد زد. امیرمؤمنان على(ع) فرمود: صبر كن تا هوا خنك شود، آن وقت ان شاءالله براى تو خواهم آمد. زن گفت: در اين صورت خشم و شوهرم بيشتر خواهد شد. آن حضرت سر پايين انداخت و پس از مدتی سر برداشت و فرمود: به خداى سوگند! بايد كه حق ، بدون كمترين نگرانى، گرفته شود، خانه‏ ات كجا است؟ پس همراه او به راه افتاد و بر در خانه‏ اش رسيد و گفت: السّلام عليكم؛ جوانى از خانه بيرون آمد، على(ع) به او فرمود: اى بنده خدا! از خدا بترس، زنت را ترسانده و از خانه بيرون رانده‏ اى؛ جوان گفت: تو را چه به اين كار؟! به خدا سوگند كه براى خاطر اين سخن تو او را خواهم زد! اميرمؤمنان- كشيد و- فرمود: من تو را امر به معروف و نهى از منكر مى ‏كنم و تو منكر انجام می دهی و معروف را بد مى‏ شمارى؟ پس مردم از راه رسيدند و مى‏ گفتند: سلام عليكم یا امیرمؤمنان. آن جوان كه فهميد- در مقابل امام است- و بد كارى كرده است، صورت روى دست على(ع) گذاشت و گفت: اى اميرمؤمنان! لغزش من را ببخش، به خداى سوگند براى او همچون زمينى خواهم شد كه آن را لگد مال كند. امام نیز شمشير را در غلاف كرد و فرمود: اى زن! به خانه‏ ات برو و شوهرت را به اينگونه رفتارها ناگزير مكن.» 📚ابن شهرآشوب، مناقب آل أبي طالب، ج2، ص106. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
📌 اینگونه باید باشد: ابی الربیع شامی می گوید: نزد امام علیه السّلام وارد شدم و اطاق پر از مردم بود که از اهل و و دیگر بلاد در آنجا بودند، من جائی نیافتم که بنشینم، امام صادق علیه السّلام که تکیه داده بود، روی پا نشست و فرمود: ای آل محمد! راستش این است که از ما کسی نیست که ◀️هنگام ، خوددار نباشد، ◀️باهم صحبت خود، خوش صحبت و خوش خلق نباشد، ◀️با کسی که با او دوست است، نکند، ◀️به خود، خوش همسایگی نکند، ◀️و با هم خوراک خود، مراعات او را ننماید، ای شیعۀ آل محمد! تا می‌توانید از خدا بپرهیزید و لا حول و لا قوة الا باللّه. 📚کلینی، الکافی، باب آداب العشره. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
اندوهی به وسعت هزاران عید .. ✅لزوم عدم غفلت از بزرگ ترین ظلم که هر جشن و سروری را به غصه تبدیل میکند 🛑 عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ دِینَارٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ" علیه السلام" قَالَ قَالَ: یَا عَبْدَ اللَّهِ مَا مِنْ عِیدٍ لِلْمُسْلِمِینَ أَضْحًی وَ لَا فِطْرٍ إِلَّا وَ هُوَ یَتَجَدَّدُ فِیهِ لآِلِ مُحَمَّدٍ "صلی الله علیه و آله" حُزْنٌ قُلْتُ فَلِمَ قَالَ لِأَنَّهُمْ یَرَوْنَ حَقَّهُمْ فِی یَدِ غَیْرِهِمْ.1 🔰حنّان بن سدیر از عبد اللَّه بن دینار، از امام باقر "علیه السّلام "نقل کرده که آن جناب فرمودند: ای عبد اللَّه! هیچ عیدی برای مسلمین نمی آید چه قربان و چه فطر مگر آنکه برای آل محمّد "علیهم السّلام" حزن و اندوه تجدید می‌شود. عبد اللَّه می‌گوید: عرضه داشتم برای چه ؟!حضرت فرمودند: چون می‌بینند که حقّشان در دست دیگری است . ✍توضیح مرحوم علامه مجلسی "رضوان الله تعالی علیه" مینویسد👇 🛑«لأن العيد إنما وضع ليجتمع الناس عند الإمام و يأخذوا عنه معالم دينهم فإذا رأوا أئمة الضلال غاصبين لحقوقهم يضلون الناس عن الصراط المستقيم يحزنون لما يصيب الناس من الهلاك و الضلال لا لأنفسهم فإنهم في جميع الحالات فائزون بأعظم السعادات.»2 🔰 حکمت عید برای این است که مردم گِرد امام معصوم آیند و معالم دینشان را از ایشان اخذ کنند، اما اهل بیت علیهم السلام وقتی می‌بینند که حقشان در دست سرانِ گمراهی است و مردم را از صراط مستقیم منحرف می‌کنند و به هلاکت و ضلالت می‌کِشانند، محزون می‌شوند. لذا این حزن بخاطر خودشان نیست، چراکه آنان در اوج سعادتند. ⬅️ مرحوم شیخ حرّ عاملی" رضوان الله علیه "در وسائل الشیعۀ یکی از تکالیف روز عید فطر و عید قربان را میفرمایند : 🔺بَابُ اسْتِحْبَابِ اسْتِشْعَارِ الْحُزْنِ فِي الْعِيدَيْنِ لِاغْتِصَابِ آلِ مُحَمَّدٍ حَقِّهِمْ .3 🔷إستحباب غمگینی در دو عید فطر و قربان، به دلیل آن که حقّ آل محمد" صلوات الله علیهم اجمعین،" غصب شده است . ✍کلام علامه مجلسی (ره) در توضیح این روایت:👇 🔺يدل على استحباب إظهار الحزن في العيدين عند استيلاء أئمة الضلال و مغلوبية أئمة الهدى" صلوات الله عليهم"4 🔰این روایت دلالت دارد بر مستحب بودن اظهار غم و اندوه در عیدفطر و قربان در روزگار تسلط ائمه ی گمراهی و مغلوبیت ائمه ی هدایت "صلوات الله علیهم" وقتی بزرگان اصحاب ائمه معصومین (علیه السلام) چنین رفتار کرده اند به علاوه اینکه اظهار اندوه اقتدایی است به ائمه (علیه السلام) آنچنان که نقل شده در هر عیدی به خاطر دیدن حقِ خویش در دست دیگران غم و اندوه شان تجدید می شود. تذکر: ورود دعای ندبه در این اعیاد ،همین مطلب را گوشزد میکند 📚:منابع 1: الفقیه ج۱ ص۵۱۱ 2: مرآة العقول ج ۱۶ص۴۱۱ 3: وسائل الشیعه ج۷ ص ۴۷۷ 4: بحارالأنوار ج ۸۸ ص۱۳۵ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
راه حلی برای دفع خشم 🛑يَا عَلِيُّ لَا تَغْضَبْ فَإِذَا غَضِبْتَ فَاقْعُدْ وَ تَفَكَّرْ فِي قُدْرَةِ الرَّبِّ عَلَى الْعِبَادِ وَ حِلْمِهِ عَنْهُمْ. 🔰رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم‏)‏: ای علی، خشم مکن، پس هر گاه به خشم درآیی بنشین و در قدرت پروردگار و حلمش از بندگان اندیشه کن. 📚: تحف العقول ج۱ ص۱۳ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
یادآوری گناهان، برای مؤمن خیری هست از جانب خداوند متعال 🛑فی وصیة رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله لابی ذر قال : إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَیَرَی ذَنْبَهُ کَأَنَّهُ تَحْتَ صَخْرَةٍ یَخَافُ أَنْ تَقَعَ عَلَیْهِ وَ إِنَّ الْکَافِرَ لَیَرَی ذَنْبَهُ کَأَنَّهُ ذُبَابٌ مَرَّ عَلَی أَنْفِهِ. یَا أَبَاذَرٍّ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ خَیْراً جَعَلَ ذُنُوبَهُ بَیْنَ عَیْنَیْهِ مُمَثَّلَةً وَ الْإِثْمَ عَلَیْهِ ثَقِیلًا وَبِیلًا وَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ شَرّاً أَنْسَاهُ ذُنُوبَهُ. 🔰رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله در وصیت به اباذر فرمودند : همانا مؤمن گناه خود را مانند صخره ای می بیند که در زیر آن قرار گرفته است و ترس این دارد که بر روی او بیفتد و همانا کافر گناهش را مانند مگسی می بیند که از مقابل بینی اش رد می شود! 👈ای اباذر! وقتی خداوند تبارک و تعالی به بنده‌ای اراده خیر داشته باشد ، گناهانش را مجسم در برابر چشمانش قرار می دهد و گناه را بر او سنگین و وخیم قرار می دهد و وقتی اراده شر به بنده‌ای داشته باشد گناهش را از یاد او می برد! 📚الأمالی الطوسی ج ۲ ص ۱۳۸ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
فضیلت اهل ایمان به ولایت اهل بیت علیهم السلام قال مولانا الصادق علیه السلام : قَدْ قَالَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ «فَيُضٰاعِفَهُ لَهُ أَضْعٰافاً كَثِيرَةً » فَالْمُؤْمِنُونَ هُمُ اَلَّذِينَ يُضَاعِفُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُمْ حَسَنَاتِهِمْ لِكُلِّ حَسَنَةٍ سَبْعُونَ ضِعْفاً فَهَذَا فَضْلُ اَلْمُؤْمِنِ وَ يَزِيدُهُ اَللَّهُ فِي حَسَنَاتِهِ عَلَى قَدْرِ صِحَّةِ إِيمَانِهِ أَضْعَافاً كَثِيرَةً امام صادق علیه السلام میفرمایند: منظور از این آیه شریفه :(هر كس حسنه‌اى آورد، خداوند پاداش آن را چند برابر میکند ) مؤمنين (اهل ولایت) هستند كه خداى عز و جل حسناتشان را چند برابر كند یعنی هر حسنه‌ اى را هفتاد برابر می‌سازد ، اين است فضيلت مؤمن البته خداوند متعال به اندازه صحت و شدت ايمان هر مومن ، حسنات او را بیشتر نیز می‌کند کافی ج۲ ص۲۶ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
در این دو وقت مواظب کودکان باشیم 🛑عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ إِبْلِيسَ عَلَيْهِ لَعَائِنُ اَللَّهِ يَبُثُّ جُنُودَ اَللَّيْلِ مِنْ حَيْثُ تَغِيبُ اَلشَّمْسُ وَ تَطْلُعُ فَأَكْثِرُوا ذِكْرَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي هَاتَيْنِ اَلسَّاعَتَيْنِ وَ تَعَوَّذُوا بِاللَّهِ مِنْ شَرِّ إِبْلِيسَ وَ جُنُودِهِ وَ عَوِّذُوا صِغَارَكُمْ فِي تِلْكَ اَلسَّاعَتَيْنِ فَإِنَّهُمَا سَاعَتَا غَفْلَةٍ . 🔰حضرت باقر عليه السلام فرمود: همانا ابليس - كه لعنت‌هاى خداوند بر او باد - لشكرهاى شبانۀ خود را از آنجا كه خورشيد غروب كند(غروب آفتاب) و از آنجا كه برآيد (طلوع آفتاب) پراكنده كند پس در اين دو ساعت(غروب و طلوع آفتاب) بسيار ذكر خدا گوئيد، و از شر ابليس و لشكريانش بخدا پناه بريد(گفتن اعوذ بالله من الشیطان الرجیم) و 👈خردسالان خود را در اين دو ساعت بخدا بسپاريد زيرا كه اين دو ساعت، ساعتهاى غفلت است (كه مردمان در اين دو ساعت از ياد خدا بيرون روند). 📚الکافي  ج۲ ص۵۲۲   ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
هدف دنیایی در کسب معارف ممنوع 🛑مَنْ اَرادَ الْحَديثَ لِمَنْفَعَةِ الدُّنْيا لَمْ يَكُنْ لَهُ فِى الآخِرَةِ نَصيبٌ، وَ مَنْ اَرادَ بِهِ خَيْرَ الآخِرَةِ اَعْطاهُ اللّه ُ خَيْرَ الدُّنْيا وَ الآْخِرَةِ. 🔰امام صادق عليه السّلام فرمودند: هر كس حديث را براى بهره دنيا بخواهد، در آخرت بهره اى نخواهد داشت و هر كس براى خير آخرت بخواهد، خداوند به او خير دنيا و آخرت عطا فرمايد. 📚كافى، ج۱، ص ۴۶ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
شتاب در کار خیر مَنْ هَمَّ بِشَيْ‌ءٍ مِنَ الْخَيْرِ فَلْيُعَجِّلْهُ فَإِنَّ كُلَّ شَيْ‌ءٍ فِيهِ تَأْخِيرٌ فَإِنَّ لِلشَّيْطَانِ فِيهِ نَظْرَةً 🔰امام صادق علیه السلام‏: هر کس قصد انجام کار خیری را دارد پس باید در آن بشتابد زیرا هر کار خیری که تأخیر افتد به‌راستی شیطان را در آن نظری است. 📚:الکافی، ج ۲، ص: ۱۴۳ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri