eitaa logo
سید محمد جواد سید شبیری
995 دنبال‌کننده
611 عکس
76 ویدیو
78 فایل
کانال شخصی حجةالاسلام سیدمحمدجواد سیدشبیری(مشهد) شامل محتوای سخنرانی، مباحث حدیثی و مناسبتی مرتبط با معارف اهل البیت(علیهم السلام) ارتباط با بنده👇 @smjssh ارسال پیشنهادات، مطالب جدید و مفید👇 @rejal_admin تبلیغ👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
فضائل حج بیت الله در فرمایشات آل الله علیهم السلام ( عمل حج جایگزین ندارد ) 🔻هر عمل جای خود ، حج را به خاطر عمل خیر دیگر ترک مکن ( هیچ صدقه ای ،طواف و سعی و مناسک حج نمی‌شود) عَنْ إِبْرَاهِیمَ بْنِ مَیْمُونٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) إِنِّی أَحُجُّ سَنَةً وَ شَرِیکِی سَنَةً قَالَ مَا یَمْنَعُکَ مِنَ الْحَجِّ یَا إِبْرَاهِیمُ قُلْتُ لَا أَتَفَرَّغُ لِذَلِکَ جُعِلْتُ فِدَاکَ أَتَصَدَّقُ بِخَمْسِمِائَةٍ مَکَانَ ذَلِکَ قَالَ الْحَجُّ أَفْضَلُ قُلْتُ أَلْفٍ قَالَ الْحَجُّ أَفْضَلُ قُلْتُ فَأَلْفٍ وَ خَمْسِمِائَةٍ قَالَ الْحَجُّ أَفْضَلُ قُلْتُ أَلْفَیْنِ قَالَ أَ فِی أَلْفَیْکَ طَوَافُ الْبَیْتِ قُلْتُ لَا قَالَ أَ فِی أَلْفَیْکَ سَعْیٌ بَیْنَ الصَّفَا وَ الْمَرْوَةِ قُلْتُ لَا قَالَ أَ فِی أَلْفَیْکَ وُقُوفٌ بِعَرَفَةَ قُلْتُ لَا قَالَ أَ فِی أَلْفَیْکَ رَمْیُ الْجِمَارِ قُلْتُ لَا قَالَ أَ فِی أَلْفَیْکَ الْمَنَاسِکُ قُلْتُ لَا قَالَ الْحَجُّ أَفْضَلُ. راوی گويد: به امام صادق عليه السّلام عرض كردم: يك سال من به حجّ‌ مى‌روم و يك سال شريكم (و خودم نمیروم) . امام علیه السلام فرمودند : اى ابراهيم! چه چيزى تو را از انجام حجّ‌ بازمى‌دارد؟ عرض كردم: قربانت گردم! به خاطر شغلى كه دارم موفّق نمى‌شوم، ولى به جاى آن پانصد درهم صدقه مى‌دهم. فرمود: حجّ‌ افضل است. عرض كردم: هزار درهم‌؟ فرمود: حجّ‌ افضل است. عرض كردم: هزار و پانصد درهم‌؟ فرمود: حجّ‌ افضل است. عرض كردم: دو هزار درهم‌؟ فرمود: آيا در دو هزار درهم تو طواف كعبه هست‌؟ عرض كردم: نه. فرمود: آيا در آن، سعى ميان صفا و مروه هست‌؟ عرض كردم: نه. فرمود: آيا در آن، وقوف در عرفه هست‌؟ عرض كردم: نه. فرمود: آيا در آن رمى جمره‌هاى سه‌گانه هست‌؟ گفتم: نه. فرمود: آيا در دو هزار درهم تو مناسك هست‌؟ عرض كردم: نه. فرمود: پس وقتی این را فهمیدی بدان که حجّ‌ افضل است. کافی ج۴ ص۲۵۹ نکته: معرفت به فضائل حجِ بیت الله ، مقدمه فهم عظمت ولایت و براءت ، عظمت زیارت قبور اهل بیت و بالاخص زیارت سیدالشهداء علیه السلام است کما اینکه احادیث در این مورد می آید ان شاء الله. 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
📌خلفای عباسی حق ما را خوردند ، با نيرنگ واگذارى را به امام (ع) پيشنهاد كرد، اما ایشان فرمود: «اگر خلافت به شما تعلق دارد و خداوند، آن منصب را به شما داده است، جايز نيست لباس خلافت را كه خداوند بر شما پوشانده است، از تن بيرون آورى و به ديگران بپوشانى و اگر خلافت متعلق به شما نيست، حق ندارى چيزى را كه مال تو نيست، به ديگرى واگذار كنى.» 📚شیخ صدوق، عيون أخبار الرضا، ج‏2، ص151. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
قرآن مهجور 🛑عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: ثَلَاثَةٌ يَشْكُونَ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَسْجِدٌ خَرَابٌ لَا يُصَلِّي فِيهِ أَهْلُهُ وَ عَالِمٌ بَيْنَ جُهَّالٍ وَ مُصْحَفٌ مُعَلَّقٌ قَدْ وَقَعَ عَلَيْهِ الْغُبَارُ لَا يُقْرَأُ فِيهِ. 🔰امام صادق(علیه السلام) فرمود: سه گروه نزد خدا شکایت می‌برند، مسجد ویرانی که مردم در آن نماز نخوانند، عالمی که بین جاهلان تنها بماند و قرآن رها شده و غبار گرفته ای که خوانده نمی شود. 📚: الكافي ج2ص613 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
قرآن را از حفظ بخوانیم یا از رُو 🛑عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنِّي أَحْفَظُ الْقُرْآنَ عَلَى ظَهْرِ قَلْبِي فَأَقْرَؤُهُ عَلَى ظَهْرِ قَلْبِي أَفْضَلُ أَوْ أَنْظُرُ فِي الْمُصْحَفِ قَالَ فَقَالَ لِي بَلِ اقْرَأْهُ وَ انْظُرْ فِي الْمُصْحَفِ فَهُوَ أَفْضَلُ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ النَّظَرَ فِي الْمُصْحَفِ عِبَادَةٌ 🔰 از اسحاق بن عمار روايت شده كه فرمود: به امام صادق عليه السّلام عرضه داشتم:فدايت شوم.من قرآن را حفظ‍‌ هستم آيا از حفظ‍‌ بخوانم بهتر است و يا از روى قرآن بخوانم‌؟اسحاق بن عمار گفت:امام در پاسخ من فرمود:نه،بلكه قرآن را بخوان و در كتاب نگاه كن!و اين بهتر است آيا نمى‌دانى كه نگاه به قرآن عبادت است‌؟ 📚:الكافي ج2ص613 ➖‏اهمیت قرائت قرآن از روی صفحات قرآن 🛑قِرَاءَةُ الْقُرْآنِ فِي الْمُصْحَفِ تُخَفِّفُ الْعَذَابَ عَنِ الْوَالِدَيْنِ وَ لَوْ كَانَا كَافِرَيْنِ. 🔰امام صادق علیه السلام‏: خواندن قرآن از روی آن عذاب را از پدر و مادر سبک کند اگر چه آن دو کافر باشند. 📚الکافی، ج ۲، ص: ۶۱۳ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
توجه به مادرم هیچگاه بچه دار نمی شد، پدرم برای اینکه بتواند از خود نسلی داشته باشد با بیوه زنی که از شوهر مرحوم خود یک دختر بچه داشت صحبت کرد و ایشان را عقد موقت نمود. شب اولی که پدرم به منزل آن زن رفته بود و مشغول خواندن نماز و راز و نیاز بود تا خداوند او را نیز صاحب فرزند کند، متوجه می شود زن دارد دختر یتیم خود را به هوای کاری از خانه بیرون می کند، ولی دختر به خاطر سرما و تاریکی نمی خواست از منزل بیرون برود. پدرم از دیدن این منظره بسیار ناراحت می شود و پس از خواندن نماز از خانه آن زن بیرون می آید و باقیمانده مدت عقد را به او می بخشد و مهر او را کامل می پردازد و باخداوند به این مضمون مناجات می کند : خدایا! من دیگر برای پیدا کردن فرزند ازدواج نمی کنم که احیانا طفل یتیم به خاطر من آزرده گردد تو اگر بخواهی قدرت داری که از همان همسر دائم من که تاکنون فرزند نیاورده به من فرزند بدهی و اگر نخواهی خود دانی . پس از این جریان مادر مرحومم ، باردار می شود و خدای متعال فقط من را به ایشان عطا می کند و نه پیش از من و نه بعد از من دیگر مادرم باردار نشد. به نقل از فرزند مرحوم شیخ عبد الکریم حائری. به مناسبت ۱۷ ذی القعده سال روز ارتحال موسس حوزه علمیه قم. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
نهج البلاغه حکمت 273 - رضا و تسلیم در برابر خداوند وَ قَالَ عليه‌السلام اِعْلَمُوا عِلْماً يَقِيناً أَنَّ اَللَّهَ لَمْ يَجْعَلْ لِلْعَبْدِ وَ إِنْ عَظُمَتْ حِيلَتُهُ وَ اِشْتَدَّتْ طَلِبَتُهُ وَ قَوِيَتْ مَكِيدَتُهُ أَكْثَرَ مِمَّا سُمِّيَ لَهُ فِي اَلذِّكْرِ اَلْحَكِيمِ و فرمود: به يقين بدانيد كه خدا بنده‌اش را هر چند چاره‌انديشى‌اش نيرومند بود و جستجويش به نهايت و قوى در ترفند بيش از آنچه در ذكر حكيم براى او نگاشته مقرر نداشته ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
💠 بررسی و جریان شناسی روایات بسم الله در سوره های قرآن 🔹 این که بسم الله سوره است یا نه و نیز در صورت جزئیت باید به جهر (بلند) خوانده شود یا اخفات( آهسته) دو پرسشی هستند که معرکه آراء فقهاست. 🔸 از صحابی رسول خدا ص انس بن مالک دو روایت متناقض در این زمینه رسیده است که حل آن جز از طریق توجه به سیر تکامل نقل حدیث و شناخت اقدامات جاعلان حدیث امکان پذیر نیست. 🔹 در این عرصه پس از آنکه در مسجدالنبی در قرائت سوره حمد بسم الله را جا انداخت صحابه بر او شوریدند که آیا فراموش کردی یا دزدیدی؟! حدیث نیز به منظور حفظ کرامت خلیفه مسلمین به جعل حدیث عدم قرائت در نماز توسط پیامبر اکرم و خلفا دست زدند. 🔸 با توجه به اینکه مدینه جای مناسبی برای وضع این روایات نبود چون صحابه و تابعین به معاویه در این زمینه معترض بودند، این روایات ابتدای امر در غیر مدینه در جایی مثل شام و... روایت و از آنجا به سایر بلاد منتشر شد و پس از عصر صحابه و تابعین به مدینه رسید. بنابراین بعد از عصر تدوین و قبل از عصر تدوین دو مجموعه حدیث متناقض درباره بسم الله در کتب حدیثی شکل گرفته است. 📚 کتاب القرآن الکریم و روایات المدرستین اثر علامه‌ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
آیه الله سیدان حفظه الله: به خوبی یاد دارم سالی حج مشرف شده بودم، در حال سعی میان صفا و مروه بودم که به ذهنم خطور کرد از خدا تشرف به محضر حضرت ولی عصر عج را مطالبه کنم در همین فکر بودم که به یک باره متذکر عظمت جایگاه حضرت و ناچیزی خودم شدم؛ شروع کردم ملامت کردن خود که تو کجا و دیدن امام زمان عج کجا؟ شاید قدری هم همین فکر به من حال خوشی داد و گرم مناجات با خدا گفتم: خدایا! حال که من لیاقت دیدار یوسف فاطمه س را ندارم به من توفیق بده عالمی که علما و عملا و اعتقادا مورد رضایت توست را در همین مکان ملاقات کنم. خدا را شاهد می گیرم هنوز درخواست من از خدا تمام نشده بود دیدم کسی دارد از پشت سر به من سلام می کند. برگشتم دیدم آیه الله حاج مهدی آقای مروارید هستند. سروران! حضرت آیه الله مروارید حفظه الله مختصر کسالتی دارند. لطفا جهت شفای این بزرگوار حمدی قرائت بفرمایید. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
آخر مهربانی و لطافت 🛑عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْمُغِيرَةِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: صَلَّى رَسُولُ اللَّهِ ص بِالنَّاسِ الظُّهْرَ فَخَفَّفَ فِي الرَّكْعَتَيْنِ الْأَخِيرَتَيْنِ فَلَمَّا انْصَرَفَ قَالَ لَهُ النَّاسُ هَلْ حَدَثَ فِي الصَّلَاةِ حَدَثٌ قَالَ وَ مَا ذَاكَ قَالُوا خَفَّفْتَ فِي الرَّكْعَتَيْنِ الْأَخِيرَتَيْنِ فَقَالَ لَهُمْ أَمَا سَمِعْتُمْ صُرَاخَ 🔰 روزی حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) نماز ظهر را به جماعت می خواندند که ناگهان دو رکعت آخر نماز را سریع به پایان رساندند. اصحاب پس از نماز از حضرت سوال کردند: چرا نماز را سریع تمام کردید؟ پیامبر(ص) فرمودند: مگر صدای گریه کودکی را نمی شنوید؟ نماز را سریع تمام کردم تا به کودکی که گریه می کرد، رسیدگی کنند. 📚: الکافی،۶، ص۴۸ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
➖استحباب تخفیف در نماز جهت مراعات اطفال 🛑عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْمُغِيرَةِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: صَلَّى رَسُولُ اللَّهِ ص بِالنَّاسِ الظُّهْرَ فَخَفَّفَ فِي الرَّكْعَتَيْنِ الْأَخِيرَتَيْنِ فَلَمَّا انْصَرَفَ قَالَ لَهُ النَّاسُ هَلْ حَدَثَ فِي الصَّلَاةِ حَدَثٌ قَالَ وَ مَا ذَاكَ قَالُوا خَفَّفْتَ فِي الرَّكْعَتَيْنِ الْأَخِيرَتَيْنِ فَقَالَ لَهُمْ أَمَا سَمِعْتُمْ صُرَاخَ 🔰 روزی حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) نماز ظهر را به جماعت می خواندند که ناگهان دو رکعت آخر نماز را سریع به پایان رساندند. اصحاب پس از نماز از حضرت سوال کردند: چرا نماز را سریع تمام کردید؟ پیامبر(ص) فرمودند: مگر صدای گریه کودکی را نمی شنوید؟ نماز را سریع تمام کردم تا به کودکی که گریه می کرد، رسیدگی کنند. 📚: الکافی،۶، ص۴۸ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
مرحوم آیه الله موسوی نژاد: شیطان بعضا با ادبیات اهل دین انسان را منحرف می‌کند. من درس دارم، کار مردم و امور اهم دارم و ... زیارت امام رضا (ع) هم که لازم نیست داخل حرم بروی هر جای این عالم به امام رضا (ع) سلام بدهی به آن امام می رسد. نه آقا جان! [این چنین نیست] به فرموده مرحوم آیه الله واله، کنار ضریح ائمه محل هبوط ملائکه است آیا بودن در چنین مکانی مثل بودن در بازار و کوچه و ... است؟! سعی کنید خودتان را به هر شکل شده حتی خیلی کوتاه به کنار مضجع شریف برسانید و آنجا تنفس کنید. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
مرحوم شیخ هاشم قزوینی: زمانی که در اصـفهان درس مـی‌خواندم، سال سختی پیش آمد به حدی که گاه از گـرسنگی، ضـعف شدید بر ما عارض می‌شد. روزی شنیدم که در خارج شهر گـوشت شتر پخش می‌کنند‌، رفتم و مقدار اندکی از آن نصیب من شد. مسرور‌ به طرف مدرسه راه افتادم. در مسیر راه در‌ کنار‌ کوچه‌ای دیدم یک زن ارمنی نشسته و دو دختر بچه‌اش را در دو طرف خود خـوابانیده. چشمان‌ این‌ دو دخـتر از بـی حـالی مانند مردگان روی هم بود و آهسته آهسته‌ نفس‌ می‌کشیدند‌. خیلی ناراحت شدم، بـه آن زن فـهماندم‌ که‌ اینجا باشید من می‌آیم. به مدرسه رفتم و گوشتها را سرخ کرده و برگشتم‌ و به‌ آن زن دادم. او کم‌ کـم آن تـکه‌های گـوشت را به دخترانش داد و سر به سوی آسمان‌ گرفت‌ و برای من دعا کرد. از او خـداحافظی‌ کـردم‌ و آمدم‌ به مدرسه، در حالی که هوا گرم بود و ضعف وجودم را فرا گرفته بود، دراز کـشیدم. ناگاه‌ دیدم‌ درِ حجره‌ باز‌ شد‌ و پیـرمردی نـورانی که بقچه‌ای در دست‌ داشت‌ وارد شد، سلام کـردم. حـالم را پرسـید، بسیار محبت نمود و فـرمود: این بقچه از‌ آنِ شماست، این را‌ گفت‌ و از اتاق بیرون شد! من‌ به‌ شک افـتادم کـه این پیر مرد خوشرو و نـورانی کـه بود؟! دنبالش رفتم، ولی‌ او‌ را نـیافتم! آمدم به حجره‌ و آن‌ بسته‌ را بـاز کـردم‌، دیدم‌ که نان تافتون معطر‌ و روغنی‌ است که تا آن زمان از آنها نـدیده و نـخورده بودم. یادم آمد که از‌ آن‌ پیـر مرد پرسیدم چه کـسی ایـنها‌ را‌ فرستاده است؟ اشاره‌ای‌ کرد‌ که‌ مـپرس، کـسی که چرخ‌ و پر به دست اوست به یاد شماهاست و از اتاق خارج شد!» ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri
➖فلسفه در بهشت یا جهنم 📌چرا بعضی‌ها به خاطر (نهایتاً) ۱۰۰سال معصیتِ خدا، به آتش ابدی گرفتار می‌شوند❓ و یا به خاطر (نهایتاً) ۱۰۰سال اطاعت او، به بهشت ابدی می‌روند❓ 🛑قالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ، علیه السلام: «إِنَّمَا خُلِّدَ أَهْلُ النَّارِ فِي النَّارِ لِأَنَّ نِيَّاتِهِمْ كَانَتْ فِي الدُّنْيَا أَنْ لَوْ خُلِّدُوا فِيهَا أَنْ يَعْصُوا اللَّهَ أَبَداً، وَ إِنَّمَا خُلِّدَ أَهْلُ الْجَنَّةِ فِي الْجَنَّةِ لِأَنَّ نِيَّاتِهِمْ كَانَتْ فِي الدُّنْيَا أَنْ لَوْ بَقُوا فِيهَا أَنْ يُطِيعُوا اللَّهَ أَبَداً، فَبِالنِّيَّاتِ خُلِّدَ هَؤُلَاءِ وَ هَؤُلَاءِ، ثُمَّ تَلَا قَوْلَهُ تَعَالَى؛ قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلى شاكِلَتِهِ، قَالَ عَلَى نِيَّتِهِ.» 🔰امام صادق" علیه‌السلام "فرمودند: «اهل آتش، به این خاطر در آتش جاودان می‌شوند که اگر در دنیا جاودان می‌شدند، قصدشان این بود که تا ابد خدا را معصیت کنند، و اهل بهشت، به این خاطر در بهشت جاودان می‌شوند که اگر در دنیا جاودان می‌شدند، قصدشان این بود که تا ابد خدا را اطاعت کنند. پس به واسطه نیّت‌هاست، که این دو گروه، [در آتش یا بهشت] جاودان می‌شوند.» 👈سپس امام، این سخن خداوند را تلاوت کردند: <بگو هرکس براساس شا‌کله اش عمل می کند .> الاسراء/۸۴ 🔸«یعنی بر اساس نیّتش.» 📚الكافي، ج۲، ص۸۵ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be https://t.me/shobeiri
هرگز کسی را از حج رفتن منصرف نکنید! 🛑قالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: «لِيَحْذَرْ أَحَدُكُمْ أَنْ يُعَوِّقَ أَخَاهُ مِنَ اَلْحَجِّ فَتُصِيبَهُ فِتْنَةٌ فِي دُنْيَاهُ مَعَ مَا يُدَّخَرُ لَهُ فِي اَلْآخِرَةِ.»1 🔰از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده است: «هریک از شما باید خیلی حذر کند از این‌که برادرش را از حج باز دارد؛ چراکه (دراین‌صورت) علاوه بر عقوبتی که در آخرت برایش ذخیره می‌شود، در دنیا هم دچار فتنه‌ای می‌شود.» 👈اتفاقی که برای اسحاق بن عمار افتاد نیز جالب توجه است: 🛑...عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ إِنَّ رَجُلاً اِسْتَشَارَنِي فِي اَلْحَجِّ وَ كَانَ ضَعِيفَ اَلْحَالِ فَأَشَرْتُ إِلَيْهِ أَنْ لاَ يَحُجَّ. فَقَالَ: «مَا أَخْلَقَكَ أَنْ تَمْرَضَ سَنَةً.» قَالَ: فَمَرِضْتُ سَنَةً.2 🔰از اسحاق بن عمار صیرفی نقل شده است: به امام صادق (علیه‌السلام) عرض کردم: مردی ضعیف‌الحال درباره حج (رفتن یا نرفتن) با من مشورت کرد. به او گفتم: حج نرود. امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند: «سزاوار است که (به‌خاطر این حرفت) یک سال مریض شوی.» اسحاق گوید: پس از آن، یک سال مریض شدم. 📚منابع: 1:من‌لايحضره‌الفقيه، ج۲، ص۲۲۱ 2:الکافي، ج۴، ص۲۷۱ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
مرحوم حاج شیخ محی الدین مامقانی از خواص اصحاب مرحوم آیه الله سید محسن حکیم: یک روز فردی مبلغی را برای مرحوم حکیم هدیه آورد، ایشان خیلی خوشحال شدند و سجده شکر کردند. من تعجب کردم، از آقا علت این همه خوشحالی را پرسیدم. فرمودند: نزدیک به یک ماه است پولی برای مصرف خودم و بچه ها نرسیده بود. حال که خدا لطف کرده است سجده شکر کردم. این در حالی بود که من می دانستم در این مدت مبالغ زیادی وجوهات شرعی دست آقا بود. تازه متوجه شدم ایشان از وجوهات استفاده نمی فرمایند. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
💠امام رضا علیه السلام 🔹إِنَّمَا اَلْمُؤْمِنُ اَلَّذِي إِذَا غَضِبَ لَمْ يُخْرِجْهُ غَضَبُهُ مِنْ حَقٍّ وَ إِذَا رَضِيَ لَمْ يُدْخِلْهُ رِضَاهُ فِي بَاطِلٍ وَ إِذَا قَدَرَ لَمْ يَأْخُذْ أَكْثَرَ مِمَّا لَهُ 🔸مؤمن، كسى است كه هر گاه خشمگين شود، خشمش او را از جادّه حق بيرون نمى‏بَرد و هر گاه خشنود شود ، خشنودى‏اش[از كسى‏]، او را به باطل نمى‏كشانَد و چون قدرت پيدا كند، بيشتر از آنچه حقّ اوست، نمى‏گيرد 📗الکافي ج2 ص233 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
شریک کردن دیگران در ثواب حج 🛑...عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي الرَّجُلِ يُشْرِكُ أَبَاهُ وَ أَخَاهُ وَ قَرَابَتَهُ فِي حَجِّهِ فَقَالَ: «إِذاً يُكْتَبَ لَكَ حَجٌّ مِثْلُ حَجِّهِمْ وَ تَزْدَادَ أَجْراً بِمَا وَصَلْتَ.» 🔰از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده است: که در مورد مردی که پدر و برادر و نزدیکانش را در (ثوابِ) حجش شریک کرده بود، فرمودند: «دراین‌صورت برای تو هم مثل حج آن‌ها، حج نوشته می‌شود و به‌خاطر این صله(رحم)ات، اجرت بیشتر خواهد بود.» 📚الكافي، ج۴، ص۳۱۶ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
شرافت به بندگی است نه ثروت دنیوی/ از بلای الهی بترسیم 🔻دعای سی و پنجم صحیفه مبارکه سجادیه🔻 🛑وَ اعْصِمْنِي مِنْ أَنْ أَظُنَّ بِذِي عَدَمٍ خَسَاسَةً ، أَوْ أَظُنَّ بِصَاحِبِ ثَرْوَةٍ فَضْلًا ، فَإِنَّ الشَّرِيفَ مَنْ شَرَّفَتْهُ طَاعَتُكَ ، وَ الْعَزِيزَ مَنْ أَعَزَّتْهُ عِبَادَتُكَ. 🔰 امام سجاد علیه السلام در این مناجات می فرمودند: [خداوندا] ‏و مرا از این‌که به تهیدست ِفقیری گمان پستی برم و به ثروتمندی گمان برتری ورزم، حفظ فرما؛ زيرا شريف و بزرگوار كسى است كه اطاعت تو شرافتش دهد، و عزيز كسى است كه بندگى تو عزتش بخشد. ✅✅توصیه امام صادق علیه السلام به سرمایه دار های شیعه 🛑عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ دَخَلْتُ عَلَی أَبِی عَبْدِالله عليه السّلام فَنَظَرَ إِلَیَّ بِوَجْهٍ قَاطِبٍ. فَقُلْتُ مَا الَّذِی غَیَّرَکَ لِی؟ قَالَ الَّذِی غَیَّرَکَ لِإِخْوَانِکَ ، بَلَغَنِی یَا إِسْحَاقُ أَنَّکَ أَقْعَدْتَ بِبَابِکَ بَوَّاباً یَرُدُّ عَنْکَ فُقَرَاءَ الشِّیعَةِ. فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ إِنِّی خِفْتُ الشُّهْرَةَ. فَقَالَ أَ فَلَا خِفْتَ الْبَلِیَّةَ1 🔰إسحاق بن عمّار گوید: من نزد حضرت صادق علیه السّلام رفتم و ایشان با چهره ای عبوس به من نگریست. عرض کردم چه چیزی سبب دگرگونی شما با من شده است؟ فرمود آنچه باعث تغییر رفتار تو با برادرانت شده است. ای اسحاق ، به من خبر رسیده که تو دربانی بر درب خانه ات گذاشته ای که نیازمندان شیعه را از تو باز می‌گرداند. عرض کردم جانم فدایت ، من از مشهور شدن ترسیدم. فرمودند آیا از بلا نترسیدی؟ 📌اسحاق بن عمار از شیعیان‌متمول بود است ظاهرا شغل وی هم صرّافی بوده است به خاطر لقب صیرفی عَنْ زِيَادٍ الْقَنْدِيِّ، قَالَ:، كَانَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (ع) إِذَا رَأَى إِسْحَاقَ بْنَ عَمَّارٍ وَ إِسْمَاعِيلَ بْنَ عَمَّارٍ، قَالَ: وَ قَدْ يَجْمَعُهُمَا الْأَقْوَامُ‌، يَعْنِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ.2 🔰امام‌صادق علیه السلام هرگاه اسحاق‌بن‌عمار و اسماعیل‌بن‌عمار(دو برادر) را می‌دید، می‌فرمود: «برخی خاندان‌ها هر دو را با هم جمع می‌کنند»،مراد امام علیه السلام از «آن دو»، دنیا و آخرت است. 📚منابع: 1:کافی ج۲ ص۱۸۱ 2:إختيار الرجال ج1ص 402 «اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج» 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴اهل سنت با وجود اینکه قرآن فرموده که تمام زنان پیامبر صلی الله علیه و آله ام المومنین هستند ولی این لقب رو فقط یا اکثرا برای عائشه استفاده میکند. 🔴 خال المومنین ( دایی مومنین) رو لقب معاویه میدادند. چون معاویه برادر ام حبیبه بوده است که همسر پیامبر صلی الله علیه و آله بوده است حالا سوال اینجاست❓ ➖چرا اهل سنت به مابقی زنان پیامبر صلی الله علیه و آله ام المومنین نمیگویند❓ ➖چرا با وجود اینکه محمد بن ابی بکر برادر عائشه است ولی به وی لقب خال المومنین نداده اند❓ جواب این سوال در کلیپ توسط آیت الله سید علی میلانی حفظه الله ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
اهمیت حجه الاسلام و المسلمین قرائتی : روزی در حرم امام رضا (ع) به صورت اتفاقی در سه جای مختلف حرم سه عالم بزرگ شهر مشهد مرحوم آیه الله میرزا جواد آقای تهرانی و مرحوم آیه الله مروارید و مرحوم آیه الله میرزا علی آقای فلسفی را دیدم از هر سه بدون اینکه از یکدیگر اطلاع داشته باشند یک سوال را پرسیدم. اگر یک دعای مستجاب داشته باشید از خدا چه می خواهید؟ هر سه پاسخ دادند: عاقبت به خیری. قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : لاَ يَزَالُ اَلْمُؤْمِنُ خَائِفاً مِنْ سُوءِ اَلْعَاقِبَةِ لاَ يَتَيَقَّنُ اَلْوُصُولَ إِلَى رِضْوَانِ اَللَّهِ حَتَّى يَكُونَ وَقْتُ نَزْعِ رُوحِهِ وَ ظُهُورِ مَلَكِ اَلْمَوْتِ لَهُ . بحار الانوار ج ۶۸ ص ۳۶۶ رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله فرمود: مؤمن هميشه از سوء عاقبت خائف و بيمناك است و به رسيدن به رضوان الهى و خشنودى حق يقين و اطمينان ندارد تا آن هنگام كه قبض روح مى‌شود و ملك الموت در كنارش حاضر ميگردد. طوبی لهم ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
حجه السلام و المسلمین مرحوم سید حسن طباطبائی شیرازی (ره): سوالات هر امتحانی اگر لو برود آن امتحان دیگر ارزشی ندارد. نسبت به شب اول قبر ولی گویی قضیه شکل دیگری است؛ همه انبیاء و اولیاء آمده اند بگویند چه سوالاتی مطرح است. من ربک .... این چه امتحانی است که همه سوالاتش معلوم است؟ علت آن است که پاسخ این امتحان به صرف دانستن نیست باید اهل عمل باشی، عملا بنده خدا باشی تا بتوانی بگویی الله جل جلاله ربی. تابع پیامبر ص باشی تا بتوانی بگویی ایشان نبی من هستند. خیلی سخت است، بی جهت نیست امام سجاد ع می فرمایند: أَبْكِي لِظُلْمَةِ قَبْرِي، أَبْكِي لِضِيقِ لَحْدِي،أَبْكِي لِسُؤَالِ مُنْكَرٍ وَ نَكِيرٍ إِيَّايَ. گریه می کنم برای تاریکی و تنگی قبرم، گریه می کنم برای سوال نکیر و منکر از من. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
⛔️تنبلی ممنوع 🔹عن الامام الصادق علیه السلام: " إیَّاکَ وَ الْکَسَلَ وَ الضَّجَرَ فَإِنَّهُمَا یَمْنَعَانِکَ مِنْ حَظِّکَ مِنَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ " 🔸امام صادق علیه‌السلام: از تنبلى و بى حوصلگى بپرهیز، زیرا که این دو خصلت تو را از بهره دنیا و آخرت باز مى دارند. 📗الکافي، ج۵، ص ۸۵. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
➖قرآن خوانان سه گروه هستند... 🛑عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: قُرَّاءُ الْقُرْآنِ ثَلَاثَةٌ رَجُلٌ قَرَأَ الْقُرْآنَ فَاتَّخَذَهُ بِضَاعَةً وَ اسْتَدَرَّ بِهِ الْمُلُوكَ وَ اسْتَطَالَ بِهِ عَلَى النَّاسِ وَ رَجُلٌ قَرَأَ الْقُرْآنَ فَحَفِظَ حُرُوفَهُ وَ ضَيَّعَ حُدُودَهُ وَ أَقَامَهُ إِقَامَةَ الْقِدْحِ- فَلَا كَثَّرَ اللَّهُ هَؤُلَاءِ مِنْ حَمَلَةِ الْقُرْآنِ وَ رَجُلٌ قَرَأَ الْقُرْآنَ فَوَضَعَ دَوَاءَ الْقُرْآنِ عَلَى دَاءِ قَلْبِهِ فَأَسْهَرَ بِهِ لَيْلَهُ وَ أَظْمَأَ بِهِ نَهَارَهُ وَ قَامَ بِهِ فِي مَسَاجِدِهِ وَ تَجَافَى بِهِ عَنْ فِرَاشِهِ فَبِأُولَئِكَ يَدْفَعُ اللَّهُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْبَلَاءَ وَ بِأُولَئِكَ يُدِيلُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنَ الْأَعْدَاءِ وَ بِأُولَئِكَ يُنَزِّلُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الْغَيْثَ مِنَ السَّمَاءِ فَوَ اللَّهِ لَهَؤُلَاءِ فِي قُرَّاءِ الْقُرْآنِ أَعَزُّ مِنَ الْكِبْرِيتِ الْأَحْمَرِ 🔰حضرت باقر عليه السّلام فرمود: قرآن‏خوانان سه گروه‏اند: يكى آنكه قرآن خواند و آن را سرمايه كسب خود كند و پادشاهان را با آن بدو شد و بمردم بزرگى بفروشد. و ديگر مردى است كه قرآن را بخواند و حروف آن را نگهدارى كند ولى حدود آن را ضايع سازد و آن را چون قدح (جام آب) نگهدارى كند (يعنى براى خودنمائى و هنگام سودجوئى از آن منتفع گردد و در ساير اوقات پشت سر اندازد چنان كه شخص سواره جام آبش را پشت سرش مى‏آويزد ) خداوند امثال اينان را در قرآن‏خوانان زياد نكند. و ديگر مردى است كه قرآن خواند و داروى قرآن را بر دل دردمندش نهد و براى (خواندن و بكار بستن و دقت و غور در معانيش) شب زنده دارى كند و روزش را بتشنگى بسر برد، و در هنگام نمازهايش و جاهاى آن بدان قيام كند، و از بستر خواب بخاطر آن دورى گزيند، و بخاطر اين دسته از مردمان است كه خداى عزيز جبار بلا را بگرداند، و ببركت ايشان است كه خداى عز و جل شر دشمنان را باز دارد، و بسبب آنان است كه خداى عز و جل از آسمان باران فرستد، پس بخدا سوگند اينها در ميان قرآن‏خوانان از كبريت احمر كمياب‏ترند. 📚: الكافي ج‏2، ص: 627 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
کامل الزيارات ج ۱، ص ۱۶۱ امام صادق (علیه السلام) حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ اَلنَّضْرِ عَنْ شِهَابِ بْنِ عَبْدِ رَبِّهِ أَوْ عَنْ رَجُلٍ عَنْ شِهَابٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ : سَأَلَنِي فَقَالَ يَا شِهَابُ كَمْ حَجَجْتَ مِنْ حِجَّةٍ - فَقُلْتُ تِسْعَةَ عَشَرَ حِجَّةً فَقَالَ لِي تَمِّمْهَا عِشْرِينَ حِجَّةً تُحْسَبْ لَكَ بِزِيَارَةِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ . کامل الزیارات / ترجمه ذهنی تهرانی محمّد بن جعفر، از محمّد بن الحسين، از احمد بن نضر، از شهاب بن عبد ربّه يا از مردى، از شهاب، از حضرت ابى عبد اللّٰه عليه السّلام، شهاب مى‌گويد: امام عليه السّلام از من سؤال نموده و فرمودند: اى شهاب چند بار به حجّ‌ رفته‌اى‌؟ عرض كردم: نوزده مرتبه. فرمودند: آن را به بيست مرتبه تتميم و تكميل نما تا برايت آن‌ها را معادل يك زيارت حضرت امام حسين عليه السّلام حساب كنند. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
💠 إسْحَاقُ بْنُ عَمَّار ‏ اسحاق بن عمار از خاندان صیرفی ها و در کوفه بوده است و نقل شده که دکانش مقابل درب ‏بزرگ مسجد کوفه (باب الفیل) در آن طرف خیابان بوده است. ایشان یکی از کسانی است که ‏سؤالات مالی را از امام صادق (علیه السلام) می پرسد چون صراف بوده است.‏ در یک برهه تصور شده است که دو اسحاق بن عمار داریم؛ یک اسحاق بن عمار صیرفی داریم که ‏نجاشی توثیق کرده و در ترجمه ی ایشان می‌فرمایند:‏ ‏«شيخ من أصحابنا ثقة و إخوته يونس و يوسف و قيس و إسماعيل و هو في بيت كبير من الشيعة ‏و ابنا أخيه علي بن إسماعيل و بشر بن إسماعيل كانا من وجوه من روى الحديث‏...». (رجال ‏النجاشي، ص: 71)‏ مرحوم بحرالعلوم (ره) در کتاب فوائدالرجالیه فصلی دارد درباره خاندان های علمی شیعه که این ‏خاندان اسحاق را نقل می کند.‏ شیخ طوسی (ره) منفردا شخصی به عنوان «اسحاق بن عمار السابطی» را ذکر می کند و او را ‏فطحی معرفی می کند. ‏ ‏«إسحاق بن عمار، الساباطي: كان فطحيا، إلا أنه ثقة، و أصله معتمد عليه» (فهرست، ص39)‏ اصحاب ما (نوعا بعد از علامه) بین این دو عبارت جمع کردند و اسحاق بن عمار را را فطحی و ‏ثقة دانستند، یعنی فرزند عمار ساباطی باشد. این مبنای مرحوم اردبیلی (ره) مربوط به آن زمان ‏است. پس از ایشان، شیخ بهائی (ره) ملتفت شد که دو تا «إسحاق بن عمار» داریم: یکی شیعه و ‏ثقه است که همان «التغلبی الصیرفی» و یکی هم فطحی و ساباطی است که توثیق نشده است.‏ سپس سید بحر العلوم (ره) گفتند که اصلاً ساباطی موهوم است و وجود خارجی ندارد. عمار بن ‏موسی الساباطی فرزندی به نام اسحاق ندارد. فعلا این مبنی، مبنای معروف است که ساباطی، یا ‏موهوم است و یا شاذ است و روایتی ندارد و روایات از ایشان، منصرف است. ‏ همین هم درست است؛ اسحاق بن عمار ساباطی اصلاً وجود خارجی ندارد و شیخ اشتباه کرده، ‏منشأ اشتباه هم از روایت واحده ای است که در تهذیب شیخ آمده است ‏[1]. نسخه ای که در اختیار ‏شیخ بوده است غلط بوده است و لذا منشأ اشتباه شده است.‏ اسحاق بن عمار کوفی داریم که از اجلاء است و فطحی هم نیست و الآن جزو مسلمات است. با ‏توجه به این که مرحوم نجاشی فقط وثاقت را ذکر می‌کنند و همچنین خاندان ایشان را شیعه ‏معرفی می‌کنند، این شخص شیعه است. «و هو فی بیت کبیر من الشیعة» نشان می دهد از خاندان ‏معروفی بوده است. ‏ درس خارج اصول :‏‏ 10‏‎/‎‏11‏‎/‎‏1395‏ و درس خارج فقه : ‏20‏‎/‎‏1‏‎/‎‏96‏📚 ‏[1] . قال الشیخ فی التهذیب : «وَ عَنْهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ ‏اللَّهِ ع يَقُولُ‏ كَانَ مُوسَى بْنُ عِمْرَانَ إِذَا صَلَّى لَمْ يَنْفَتِلْ حَتَّى يُلْصِقَ خَدَّهُ الْأَيْمَنَ بِالْأَرْضِ وَ خَدَّهُ ‏الْأَيْسَرَ بِالْأَرْضِ.‏ قَالَ وَ قَالَ إِسْحَاقُ رَأَيْتُ مِنْ آبَائِي مَنْ يَصْنَعُ ذَلِكَ قَالَ مُحَمَّدُ بْنُ سِنَانٍ يَعْنِي مُوسَى‏[1] فِي الْحِجْرِ ‏فِي جَوْفِ اللَّيْلِ». (تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان) ؛ ج‏2 ؛ ص 110-109 : ح 182)‏ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri