💠 مطالعه تطبيقی شراب خواری و تعرض به مَحارم
📈 طی آخرین آماردهی های وبسایت مرکز بازپروری معتادان الکل (Alcohol Rehab Guide) آمریکا، 68 درصد از جوانان بزهکار در برنامه معالجه Oregon، به تجاوز به مادرشان یا مورد تعرض قرار گرفتن خود اعتراف کرده بودند.
📚 امامان پُربرکت شیعه همواره تاکید میکردند که «شرابخوار به مادر، خواهر و دخترش تعرض میکند.»
مقدمه اول: شرابخواری ناامنی را وارد امنترین نهاد جامعه (خانواده) میکند.
68% of the delinquent youths in Oregon treatment programs had witnessed their mother’s abuse or been abused themselves.
📊 طبق گزارش وبسایت مرکز بازپروری معتادان الکل (Alcohol Rehab Guide) آمریکا، 68 درصد از جوانان بزهکار در برنامه معالجه Oregon، به تعرض به مادرشان یا مورد تعرض قرار گرفتن خودشان اعتراف کرده بودند.
مقدمه دوم: در همه جای دنیا زنان قربانیان اصلی ناامنی هستند.
91% of the victims of rape and sexual assault are female, and 9% are male
طبق آماری که مرکز ملی خشونت جنسی آمریکا منتشر کرده، در آمریکا حدود ۹۱ درصد از قربانیان تجاوز جنسی، زنان هستند (۱۷.۷ میلیون نفر در آمریکا) و در حدود ۹ درصد از قربانیان تجاوز جنسی، مردان هستند (۲.۷۸ میلیون نفر در آمریکا).
نتیجه: شرابخواران به زنان حتی در خانواده هم رحم نمیکنند.
دولت های غربی که دم از آزادی زن میزنند ولی با شرابخواری به سختی مقابله نمیکنند امنیت و آزادی زنان را به خطر می اندازند.
روایاتی از امامان پُربرکت شیعه که همواره تاکید میکردند: «شرابخوار به مادر، خواهر و دخترش تعرض میکند.»
1️⃣ صحیحه محمد بن سنان از امام رضا علیه السلام:
عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا ع يَقُولُ حَرَّمَ اللَّهُ الْخَمْرَ لِمَا فِيهَا مِنَ الْفَسَادِ وَ مِنْ تَغْيِيرِهَا عُقُولَ شَارِبِيهَا وَ ... وَ سَائِرِ مَا يَكُونُ مِنْهُمْ مِنَ الْفَسَادِ ... وَ الزِّنَاءِ
از حضرت رضا علیه السلام شنيدم كه فرمود خدا شراب را از اين جهت حرام كرد كه موجب فساد میشود و سبب تغيير عقل نوشانندۀ آن میگردد... و خودش را به ورطۀ ساير حرام هایی كه خدا و رسول گفتهاند مثل فساد و ... به زنا کردن می اندازد.
عیون اخبار الرضا، ج2، ص98
2️⃣ روایت أبی البلاد از امام باقر یا امام صادق علیهما السلام:
عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ أَبِي الْبِلَادِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَحَدِهِمَا ع قَال: مَا عُصِيَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِشَيْءٍ أَشَدَّ مِنْ شُرْبِ اَلْخَمْرِ إِنَّ أَحَدَهُمْ ... يَثِبُ عَلَى أُمِّهِ وَ أُخْتِهِ وَ اِبْنَتِهِ وَ هُوَ لاَ يَعْقِلُ.
امام باقر یا امام صادق علیهما السلام فرمود: با خداوند با هيچ چيزى بدتر از نوشيدن شراب مخالفت نشده است؛ ...شرابخوار به مادر، خواهر و دخترش تعرض میکند بدون آنکه بفهمد.
الکافی، ج6، ص403
3️⃣ روایت عذافر از امام باقر علیه السلام:
عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عُذَافِرٍ عَنْ أَبِيهِ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الْبَاقِرِ ع لِمَ حَرَّمَ اللَّهُ ... وَ الْخَمْرَ فَقَالَ ... وَ أَمَّا اَلْخَمْرُ فَإِنَّهُ حَرَّمَهَا لِفِعْلِهَا وَ فَسَادِهَا... وَ تَحْمِلُهُ عَلَى أَنْ يَجْسُرَ عَلَى اَلْمَحَارِمِ مِنْ سَفْكِ اَلدِّمَاءِ وَ رُكُوبِ اَلزِّنَاءِ حَتَّى لاَ يُؤْمَنَ إِذَا سَكِرَ أَنْ يَثِبَ عَلَى حَرَمِهِ وَ هُوَ لاَ يَعْقِلُ...
امام باقر علیه السلام فرمود: ... شراب را حرام كرد براى اثر بد آن ... شراب خوردن، فرد را وادار میکند که بر محارم خود تعرض کند؛ خونشان را بریزد یا به آنها تجاوز جنسی کند تا حدی که وقتی مست میشود بر روی خود کنترلی ندارد و به خانواده اش حمله میکند درحالی که عقل از سرش پریده...
الأمالی (للصدوق)، ص۶۶۵
من لا یحضره الفقیه، ج۳، ص۳۴۵
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
📌چرا محمدبن #حنفیه در #کربلا نبود؟
📢پاسخ:
محمدبن حنفیه برادر ناتنی امام #حسین علیه السلام است. مادرش، #خوله دختری از نسل مسلمه حنفیه یمنی است. لذا او را ابن حنفیه می نامند.
📍علل عدم حضور در کربلا:
1️⃣برخی براین باورند که محمد در زمان قیام کربلا #بیمار بوده است.
اما در هیچ منبع کهنی، به این مطلب اشاره نشده است، جز متنی با عنوان #حکایه_المختار_فی_اخذ_الثار# که به #لهوف ضمیمه شده و مال #سیدبن_طاووس نیست.
مرحوم #مامقانی بیمار بودن ابن حنفیه را در زمان قیام صحیح نمی داند.
در گفت وگوی امام حسین علیه السلام با محمدبن حنفیه نیز سخنی از #بیماری نیست.
2️⃣برخی علت نیامدن ابن حنفیه را #ماموریت_اطلاعاتی وی از طرف امام حسین علیه السلام می دانند.
تنها منبع این خبر #ابن_اعثم است. به عقیده و تحقیق برخی مورخان معاصر از جمله استاد #رجبی_دوانی، این روایت برای دفاع از محمد جعل شده است.
برفرض پذیرش، در این روایت، محمد تمایلی به همراهی با امام نشان نمی دهد و امام نیز او را مجبور نمی کند.
📌در برخی منابع آمده است که امام حسین عليه السلام خطاب به ابن حنفیه نوشت:
💠 از حسین بن علی به محمدبن حنفیه و هرکسی که از #بنی_هاشم نزد اوست. هرکس به من بپیوندد به شهادت می رسد و هرکس روی گرداند به پیروزی دست نیابد. بنابراین، خطاب امام شامل وی هم می گردد.
محمدبن حنفیه هنگام حرکت امام حسین علیه السلام از #مدینه به #مکه نیز، همراه امام حسین علیه السلام نبود.
در #جمع بندی می توان گفت:
محمدبن حنفیه اگرچه حرکت امام را مشروع می دانست، اما روحیه #اطلاعت_پذیری و تفکر #ولایی نداشته.
📚صفار بصائرالدرجات، ص۶؛
📚ابن قولویه، کامل الزیارت، ص۱۵۷
📚مجلسی، بحارالانوار، ج۴۵، ص۱۵۷؛
📚مامقانی، تنقیح المقال، ج۳، ص۱۱۱-۱۱۲
📚ابن اعثم، الفتوح، ج۵، ص۲۱.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
➖بنوش به یاد امام حسین(علیه السلام)
🛑حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ الرَّزَّازُ الْكُوفِيُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنِ الْخَشَّابِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ حَسَّانَ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ كَثِيرٍ عَنْ دَاوُدَ الرَّقِّيِّ
قَالَ كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیهالسلام) إِذَا اسْتَسْقَى الْمَاءَ فَلَمَّا شَرِبَهُ رَأَيْتُهُ قَدِ اسْتَعْبَرَ وَ اغْرَوْرَقَتْ عَيْنَاهُ بِدُمُوعِهِ ثُمَّ قَالَ لِي يَا دَاوُدُ لَعَنَ اللَّهُ قَاتِلَ الْحُسَيْنِ (علیهالسلام) فَمَا مِنْ عَبْدٍ شَرِبَ الْمَاءَ فَذَكَرَ الْحُسَيْنَ (علیهالسلام) وَ لَعَنَ قَاتِلَهُ إِلَّا كَتَبَ اللَّهُ لَهُ مِائَةَ أَلْفِ حَسَنَةٍ وَ حَطَّ عَنْهُ مِائَةَ أَلْفِ سَيِّئَةٍ وَ رَفَعَ لَهُ مِائَةَ أَلْفِ دَرَجَةٍ وَ كَأَنَّمَا أَعْتَقَ مِائَةَ أَلْفِ نَسَمَةٍ وَ حَشَرَهُ اللَّهُ تَعَالَى يَوْمَ الْقِيَامَةِ ثَلِجَ الْفُوءَادِ
🔰 داود رقّى،مى گويد:
در محضر مبارك امام صادق(عليه السّلام) بودم، حضرت آب طلبيدند و زمانى كه آب را نوشيدند ديدم در حضرت حالت گريه پيدا شد و دو چشم آن حضرت غرق اشك شد سپس به من فرمودند:
اى داود! خدا قاتل حسين(عليه السّلام) را لعنت كند، بنده اى نيست كه آب نوشيده و حسين(عليه السّلام) را ياد نموده و كشنده اش را لعنت كند مگر آنكه خداوند منّان صد هزار حسنه براى او منظور مى كند و صد هزار گناه از او محو كرده و صد هزار درجه مقامش را بالا برده و گويا صد هزار بنده آزاد كرده و روز قيامت حق تعالى او را با قلبى آرام و مطمئن محشورش مى کند
.
📚: ابن قولویه، کامل الزیارات، باب سی و چهارم
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
➖قصد ترور امامحسین علیه السلامدر مدینه
🛑فَقَالَ الْحُسَيْنُ ع يَا عُتْبَةُ قَدْ عَلِمْتَ أَنَّا أَهْلُ بَيْتِ الْكَرَامَةِ وَ مَعْدِنُ الرِّسَالَةِ وَ أَعْلَامُ الْحَقِّ الَّذِينَ أَوْدَعَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ قُلُوبَنَا وَ أَنْطَقَ بِهِ أَلْسِنَتَنَا فَنَطَقَتْ بِإِذْنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَقَدْ سَمِعْتُ جَدِّي رَسُولَ اللَّهِ ص يَقُولُ إِنَّ الْخِلَافَةَ مُحَرَّمَةٌ عَلَى وُلْدِ أَبِي سُفْيَانَ وَ كَيْفَ أُبَايِعُ أَهْلَ بَيْتٍ قَدْ قَالَ فِيهِمْ رَسُولُ اللَّهِ ص هَذَا فَلَمَّا سَمِعَ عُتْبَةُ ذَلِكَ دَعَا الْكَاتِبَ وَ كَتَبَ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ إِلَى عَبْدِ اللَّهِ يَزِيدَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ مِنْ عُتْبَةَ بْنِ أَبِي سُفْيَانَ أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ لَيْسَ يَرَى لَكَ خِلَافَةً وَ لَا بَيْعَةً فَرَأْيُكَ فِي أَمْرِهِ وَ السَّلَامُ فَلَمَّا وَرَدَ الْكِتَابُ عَلَى يَزِيدَ لَعَنَهُ اللَّهُ كَتَبَ الْجَوَابَ إِلَى عُتْبَةَ أَمَّا بَعْدُ فَإِذَا أَتَاكَ كِتَابِي هَذَا فَعَجِّلْ عَلَيَّ بِجَوَابِهِ وَ بَيِّنْ لِي فِي كِتَابِكَ كُلَّ مَنْ فِي طَاعَتِي أَوْ خَرَجَ عَنْهَا وَ لْيَكُنْ مَعَ الْجَوَابِ رَأْسُ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ ع فَبَلَغَ ذَلِكَ الْحُسَيْنَ فَهَمَّ بِالْخُرُوجِ مِنْ أَرْضِ الْحِجَازِ إِلَى أَرْضِ الْعِرَاق
🔰 امام زين العابدين عليهم السلام:
وقتى [وليد بن ] عُتبه،( والی و حاکم مدینه) سخن حسين عليه السلام را در مخالفت با يزيد شنيد، كاتب خود را فرا خواند و چنين نوشت:
«به نام خداوند بخشنده مهربان. به بنده خدا يزيد، امير مؤمنان، از [وليد بن ] عُتبة بن ابى سفيان. امّا بعد، حسين بن على، براى تو [حقّ ] خلافت و بيعتى قائل نيست. نظر خودت را در اين باره ابراز كن. والسلام!».
وقتى نامه به يزيد رسيد، جواب [وليد بن ] عتبه را چنين نوشت:
«امّا بعد، چون نامه ام به دستت رسيد، به سرعت، جواب نامه را بفرست و در نامه ات روشن ساز كه چه كسانى بيعت را پذيرفتند و چه كسانى از آن، سر باز زدند و با نامه، سرِ حسين بن على را نيز بفرست».
اين خبر به حسين عليه السلام رسيد و تصميم گرفت از سرزمين حجاز به سمت عراق حركت كند
📚أمالي الصدوق ص: 152
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
💬 #امام_رضا(ع) میفرمایند :
👌 تا سه خصلت در مؤمن نباشد، مؤمن نيست:
خصلتى از پروردگارش و از پيامبرش و از ولىّ خدا
《 امّا 》
خصلت پروردگارش [ نهفتن راز ] است؛
خصلت پيامبر خدا [ ملايمت با مردم ] است؛
خصلت ولىّ خدا [ شكيبایی در تنگنا و سختى ] است.
📚 تحف العقول صفحه ۴۲۲
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
بخشش و جبران #حق_الناس
1⃣اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اقْضِ عَنِّي كُلَّ مَا أَلْزَمْتَنِيهِ وَ فَرَضْتَهُ عَلَيَّ لَكَ فِي وَجْهٍ مِنْ وُجُوهِ طَاعَتِكَ أَوْ لِخَلْقٍ مِنْ خَلْقِكَ وَ إِنْ ضَعُفَ عَنْ ذَلِكَ بَدَنِي، وَ وَهَنَتْ عَنْهُ قُوَّتِي، وَ لَمْ تَنَلْهُ مَقْدُرَتِي، وَ لَمْ يَسَعْهُ مَالِي وَ لَا ذَاتُ يَدِي، ذَكَرْتُهُ أَوْ نَسِيتُهُ. هُوَ، يَا رَبِّ، مِمَّا قَدْ أَحْصَيْتَهُ عَلَيَّ وَ أَغْفَلْتُهُ أَنَا مِنْ نَفْسِي، فَأَدِّهِ عَنِّي مِنْ جَزِيلِ عَطِيَّتِكَ وَ كَثِيرِ مَا عِنْدَكَ، فَإِنَّكَ وَاسِعٌ كَرِيمٌ، حَتَّى لَا يَبْقَى عَلَيَّ شَيْءٌ مِنْهُ تُرِيدُ أَنْ تُقَاصَّنِي بِهِ مِنْ حَسَنَاتِي، أَوْ تُضَاعِفَ بِهِ مِنْ سَيِّئَاتِي يَوْمَ أَلْقَاكَ يَا رَبِّ.
خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و از جانب من ، آنچه را که برای خود، یا بندهای از بندگانت، در جهتی از جهات طاعتت، بر من لازم و واجب فرمودهای اداء بفرما ؛ و اگر چه بدنم از انجامش ناتوان باشد و نیرویم از آن سست شود و توان و قدرتم به آن نرسد و مال و منالم گنجایشش را نداشته باشد، خواه یادش باشم یا فراموشش کرده باشم.
و آن تکلیف، ای پروردگارم! از اموری باشد که به حساب من گذاشتهای و من از انجامش غفلت کردهام، آن را از عطای عظیمت و #رحمت واسعهات، از سوی من ادا کن؛ که تو توانگر کریمی. ای پروردگارم! آن تکالیف را به گونهای از سوی من ادا کن که چیزی از آن برعهدۀ من نماند؛ تا روزی که تو را ملاقات میکنم، لازم نیاید از خوبیهایم کم کنی و بر بدیهایم بیافزایی.
صحيفة سجاديه ص۱۰۸
2⃣اَللَّهُمَّ وَ عَلَيَّ تَبِعَاتٌ قَدْ حَفِظْتُهُنَّ، وَ تَبِعَاتٌ قَدْ نَسِيتُهُنَّ، وَ كُلُّهُنَّ بِعَيْنِكَ اَلَّتِي لاَ تَنَامُ، وَ عِلْمِكَ اَلَّذِي لاَ يَنْسَى ، فَعَوِّضْ مِنْهَا أَهْلَهَا، وَ اُحْطُطْ عَنِّي وِزْرَهَا ، وَ خَفِّفْ عَنِّي ثِقْلَهَا ، وَ اِعْصِمْنِي مِنْ أَنْ أُقَارِفَ مِثْلَهَا.
خداوندا بعضی #حقوق برگردن من است كه آنها را به ياد دارم و بعضی دیگر را فراموش كردهام و همۀ آنها در برابر چشمان توست كه خواب در آن راه ندارد و نزد علم توست كه در آن #فراموشى راه ندارد پس به صاحبان حق که حقشان بر گردن من است عوض بده و وزر و وبال آن را از گردن من ساقط فرما و سنگينى آن را از دوش من بردار و مرا از نزديك شدن و انجام مثل آن حقوق باز دار.
صحیفه سجادیه ص۱۳۸
3⃣اَللَّهُمَّ وَ أَيُّمَا عَبْدٍ مِنْ عَبِيدِكَ أَدْرَكَهُ مِنِّي دَرَكٌ ، أَوْ مَسَّهُ مِنْ نَاحِيَتِي أَذًى، أَوْ لَحِقَهُ بِي أَوْ بِسَبَبِي ظُلْمٌ فَفُتُّهُ بِحَقِّهِ ، أَوْ سَبَقْتُهُ بِمَظْلِمَتِهِ ، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ أَرْضِهِ عَنِّي مِنْ وُجْدِكَ ، وَ أَوْفِهِ حَقَّهُ مِنْ عِنْدِكَ...
خدايا هر بنده از بندگانت كه از من به او نقصى وارد شده و يا از جانب من آزارى ديده و يا توسط من ظلمى بر او شده و من حق او را ضايع كردهام و يا در ستم به او سبقت جستهام، پس بر محمد و آل او (صلی الله علیه و آله)درود فرست و از فضل خود او را راضى گردان و از جانب خود حقش را عطا كن.
#صحیفه_سجادیه ص۱۶۸
4⃣اَللَّهُمَّ إِنَّ لَكَ حُقُوقاً فَتَصَدَّقْ بِهَا عَلَيَّ و لِلنَّاسِ قِبَلِي تَبِعَاتٌ فَتَحَمَّلْهَا عَنِّی...
خدايا بر گردن من برای تو حقوقی است پس آنها بر من ببخش، و همچنین برای مردم بر ذمه من حقوقی است پس آنها را خودت از جانب من بر عهده گير و اداء فرما.
مصباح المتهجد ج۲ ص۵۹۸ (دعای ابو حمزه ثمالی)
#امام_سجاد علیه السلام
#دعا
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
📜 نکتهای پیرامون مقاتل
🔰 آیةالله شبیری زنجانی
💢در میان کتابهای مقتـل، «مقتل أبیمخنف» قابل اعتناست. اصلا خیلی از روضهها در این مقتل است. ابومخنف شاگرد حضرت امام صادق (علیه السلام) بود. در تاریخ طبری در قسمت تاريـخ کـربـلا عـمـده مـطـالـب از ايـن مـقـتـل نقل شده است.
🔸در باب مقتـل، «نفس المهموم» حاج شیخ عباس قمی نیز کتاب خوبی است.
🔹 برای آگاهی از احوال انصار اباعبدالله (علیه السلام)، «إبصار العين في أحوال أنصار الحسين علیه السلام» نوشته شیخ محمد سماوی کتاب خوبی است. وی خیلی متتبّع و متقن بود.
🔸 همچنیـن كـتـاب «فـداکاری هفتاد و دو تـن و يـک تـن» يـا «عنصر شجاعت» نوشته مرحوم حاج میرزا خلیل کمرهای کتاب خوبی است. وی در تألیف کتابش از مدارک مورد اعتنا نقل کرده است. کتاب دیگر ایشان در باب زندگانی مسلم بن عقیل از بهترین کتب درباره آن حضرت است.
🔹 «مـقـتـل لهـوف» يـا «مـلـهـوف» نیز کتاب خوبی است، منتهی حاجی نوری همه آن را قبول نکرده و معتقـد اسـت کـه سید بن طاوس ایـن مـقـتـل را در سنین جوانی و دوران نپختگی نگاشته است، ولی آقای استادی در نقد شهید جاوید به تناسبی از مقتل سيد دفاع کرده و نوشته است که خود سید در کتاب اقبال که از کتب اخیر و مهم اوست، از کتاب ملهوف به بزرگی یاد و مطالب آن را تأیید میکند.
📗جرعهای از دریا ؛ ج ۳ ص ۲۴۷
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل ج ۱، ص ۱۳۳
اَلْقُطْبُ اَلرَّاوَنْدِيُّ فِي لُبِّ اَللُّبَابِ : سَأَلَ أَعْرَابِيٌّ عَلِيّاً عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَنْ دَرَجَاتِ اَلْمُحِبِّينَ مَا هِيَ قَالَ أَدْنَى دَرَجَاتِهِمْ مَنِ اِسْتَصْغَرَ طَاعَتَهُ وَ اِسْتَعْظَمَ ذَنْبَهُ وَ هُوَ يَظُنُّ أَنْ لَيْسَ فِي اَلدَّارَيْنِ مَأْخُوذٌ غَيْرُهُ فَغُشِيَ عَلَى اَلْأَعْرَابِيِّ فَلَمَّا أَفَاقَ قَالَ هَلْ دَرَجَةٌ أَعْلَى مِنْهَا قَالَ نَعَمْ سَبْعُونَ دَرَجَةً .
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
#امام_سجاد_علیه_السلام
#حقیقت_دعای_مومن 🍃🌼
🌸🌸🌸
🔸 وَ قَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ الْمُؤْمِنُ مِنْ دُعَائِهِ عَلَى ثَلَاثٍ إِمَّا أَنْ يُدَّخَرَ لَهُ وَ إِمَّا أَنْ يُعَجَّلَ لَهُ وَ إِمَّا أَنْ يُدْفَعَ عَنْهُ بَلَاءٌ يُرِيدُ أَنْ يُصِيبَهُ .
☘☘☘
🔹مؤمن از دعاى خود يكى از سه چيز را دارد:
🔸يا برايش اندوخته مىشود
🔸يا در همين دنيا به او عطا ميگردد
🔸يا بلايى كه مىخواسته به او برسد، از وى دفع مىگردد.
┈┈••✾••┈┈•
📚 بحار الانوار ، ج ۷۵ ، ص ۱۳۸
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
❖ ریشه یابی برخی جملات منسوب به امام حسین(علیه السلام)
🎙 یوسفی غروی
«إنْ كان دينُ محمدٍ لَمْ يَستقِمْ إلا بقتلي، يا سُيوف خُذيني»
«إنّ الحياةَ عقيدةٌ وجِهادٌ»
این دو جمله علیرغم آنچه مشهور است که بعنوان سخنانی از امام حسین(علیه السلام) به ایشان نسبت داده میشود اما در واقع بریدههایی است از دو شعر، از دو شاعر متأخر.
● معنای جملۀ اول اینست: «اگر دین پیامبر برپا نمیگردد مگر با کشتن من، ای شمشیرها مرا بگیرید!»
این جمله، بیت شعری است از مرحوم ملّا محسن أبوالحَب کربلایی، یکی از خطبای منبری که معاصر حاج سید مهدی بحرالعلوم بوده و دیوان اشعارش هم چاپ شده.
مرحوم حاج سید محسن امین عاملی در «الدرّ النضيد في مراثي السبط الشهيد» که اشعاری از 150 دیوان در آن گلچین کرده این قصیدۀ مرحوم ابوالحبّ را نیز آورده است.
در کتاب «مَعالي السبطين» اثر شیخ محمد مهدی حائری مازندرانی نیز بسیاری از اشعار میرزا محسن أبوالحَب کربلایی آورده شده.
در این قصیده تصویری از امام(علیه السلام) ترسیم میشود که انگار نفس امام آمادۀ معرکه و قتال نبوده و امام با خود کلنجار میرفته است. به همین خاطر بعضی از علما به معنای این شعر اشکال نمودهاند.
ابیات منتهی به جملۀ مشهور، چنین است:
في يوم ألقى للمهالكِ نفسَه * كيما تكون وقايةً للدين
وبيوم قال لنفسه من بعد ما * أدّى بها حقّ المعالي بِيني
أعطيتُ ربي موثقاً لا ينقضي * إلا بقتلي فاصعدي وذريني
إن كان دينُ محمدٍ لمْ يستقمْ * إلا بقتلي يا سيوفُ خُذيني
● و اما جملۀ دوم: «إنّ الحیاةَ عقیدةٌ وجِهادٌ»
این جمله نیز مصرعی است از یک بیت از یک شاعر سنی مصری، بنام احمد شوقي.
بیت کاملش اینست:
قِفْ دونَ رأيك في الحیاة مجاهداً *** إنّ الحیاةَ عقیدةٌ وجِهادٌ
یعنی: بر سر رأی و عقیدۀ خویش مجاهد و رزمنده بایست که [ارزش و حقیقتِ] زندگی، عقیده داشتن و جهاد [در راه آن عقیده] است!
در پایان کتاب «سُموُّ المعنی في سمو الذات أو أشعةٌ من حياة الحسين» اثر شیخ عبدالله العلايلي نیز چند قصیده در رثای امام حسین(علیه السلام) [و بعنوان زبان حال ایشان] آمده است که یکی از آنها همین قصیده است.
حتی مرحوم امام خمینی هم یکبار این جمله را نقل نمود و به اشتباه آن را به امام حسین(علیه السلام) نسبت داد. اما مرحوم شهید دکتر مفتح در بزرگداشت مرحوم شهید مطهری میگفت: «شهید مطهری اصرار عجیبی داشت که بگوید این جمله نه از امام حسین(ع) است و نه از هیچ معصوم دیگری. و وقتی از ایشان سؤال شد که چه ضرورتی دارد بر نفی این جمله اصرار کنید؟ فرمود: چون انحراف فکری بوجود میآورد و دستاویز گروههای منحرف شده است»
به قول مرحوم میرزای نوری و شهید مطهری، برای برخی سادهانگارها یکی از بهترین ملاکهای مستند بودن یک کلام به معصوم، زیباییِ آن کلام است. و اصولاً طرز فکری در میان شیعه رواج دارد که میگویند مگر امکان دارد فلان خبر با این زیبایی در بیان از امام معصوم نباشد؟! یا مثلاً میگویند این حرف با این بلاغت جز از امام معصوم نمیتواند صادر شود!. این طرز فکر اشتباه است و منشأش ضعف بلاغتِ خود این افراد و نرسیدنشان به مراد نهاییِ آن عبارات است.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
#مهمان_زورکی
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ:
«إِذَا دُعِيَ أَحَدُكُمْ إِلَى طَعَامٍ فَلَا يَسْتَتْبِعَنَّ وَلَدَهُ فَإِنَّهُ إِنْ فَعَلَ أَكَلَ حَرَاماً وَ دَخَلَ غَاصِباً.» (۱)
از امام صادق علیهالسلام نقل شدهاست که فرمودند:
«هرگاه یکی از شما به غذایی دعوت شد، فرزندش را دنبال خود نبرد، که اگر چنین کند، غذایی که (فرزندش) میخورد، حرام است و ورودش (به منزل میزبان) غاصبانه است.»
•┈┈••✾•🌿🌺🌿🌺🌿•✾••┈┈•
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ:
«مَنْ أَكَلَ طَعَاماً لَمْ يُدْعَ إِلَيْهِ فَإِنَّمَا أَكَلَ قِطْعَةً مِنَ النَّارِ.» (۲)
از امام صادق علیهالسلام نقل شدهاست که فرمودند:
«کسی که غذایی بخورد که به آن دعوت نشده، در واقع پارهای آتش خوردهاست.»
📚الكافي، ج۶، ص۲۷۰.
📚الكافي، ج۶، ص۲۷۰.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
💢گلهمندی صاحب معالم از بی اعتنایی به حدیث!
📝 محدث نوری ذیل سخن #صاحب_معالم که از بی اعتنایی به حدیث گلهمند است، مینویسد:
🔽 فلعمري إنّه لو كان في عصرنا لأقام على الحديث المآتم ، وبكى عليه بكاء الثكلى ، فإنّ أهله ألقوا حبل أدنى مراتب الرواية أيضاً على غاربها ؛ لاستغنائهم عن هذا الفن بالمرّة ، واكتفائهم من السنّة بما يتعلّق بحاجتهم في الفروع ، ممّا يوجد في الكتب الفقهية ، المأخوذ من المأخذ بواسطة أو وسائط ، مع ما يتطرق في هذه الأحاديث المأخوذة من النسخ الغير الصحيحة غالباً ، في هذه التنقلات والتطوّرات من التحريف ، والتصحيف ، والزيادة ، والنقصان ، ممّا يختلف به المعنى اختلافاً فاحشاً ما لا يحصى. بل ربّما ينقلونه بالمعنى ممّا هو مركوز في أذهانهم من ألفاظه ، ولذا كثرت الزّلات في هذا المقام ، وقد عثرنا على كثير منها من الأعاظم فضلاً عن غيرهم يوجب نقلها الدخول في حدود تشييع الفاحشة.
📗مستدرکالوسائل، ج ۹ ص ۳۳۶.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
🔷 حال و روز ارواح مؤمنین در شب و روز جمعه
در روایتی از رسول خدا صلی الله علیه و آله آمده است که فرمودند:
حقیقتاً ارواح مؤمنین در هر شب و روز جمعه از ماه رمضان (در روایتی دیگر آمده در تمام جمعه های سال) به نزد شما حاضر می شوند و باصدایی محزون و گریان هر یک از آنان فریاد می زنند:
يَا أَهْلَاهْ وَ يَا وَلَدَاهْ وَ يَا قَرَابَتَاهْ اعْطِفُوا عَلَيْنَا بِشَيْ ءٍ يَرْحَمُكُمُ اللَّهُ وَ اذْكُرُونَا وَ لَا تَنْسَوْنَا بِالدُّعَاءِ
🔹ای اهل و عیال من!
ای فرزندان من!
ای نزدیکان و آشنایان من!
با یک چیز اندک هم که شده نسبت به ما مهربانی کنید.
خدا شما رو رحمت کند؛ مارا یاد کرده و از یاد نبرید.
برایمان دعا کنید.
وَ ارْحَمُوا عَلَيْنَا وَ عَلَى غُرْبَتِنَا فَإِنَّا قَدْ بَقِينَا فِي سِجْنٍ ضَيِّقٍ وَ غَمٍّ طَوِيلٍ وَ غَمٍّ وَ شِدَّةٍ
🔹به ما و غربت ما رحم کنید.
چرا که ما ماندیم و یک زندان تنگ و تاریک و غم ها و شدائد طولانی.
فَارْحَمُونَا وَ لَا تَبْخَلُوا بِالدُّعَاءِ وَ الصَّدَقَةِ لَنَا لَعَلَّ اللَّهَ يَرْحَمُنَا قَبْلَ أَنْ تَكُونُوا مِثْلَنَا
🔹پس بر ما رحم کنید. دعاها و صدقه هایتان را از ما دریغ نکنید. تا قبل از اینکه شما هم به این جا بیایید، شاید خدا با همان دعا و صدقه هایتان بر ما رحم کند.
آه از این حسرت! ما هم روزی مثل شما توانمند بودیم.
ای بندگان خدا! این سخنان را از ما خوب بشنوید و فراموش نکنید.
چرا که فردا روزی می فهمید ما چه می گفتیم.
آن اموال و زیادی ها و نعمت هایی که در دست شما هست در دستان ما هم بود. اما ما در راه اطاعت از خدا آن ها را انفاق نکردیم و همان اموال امروز وبال گردن ما شده و منفعت آن هم به دیگران رسیده است.
پس بر ماه مهربانی کنید و لو با دادن یا درهم صدقه یا یک دانه خرما یا یک چیز اندک.
سپس آن ارواح با صدای بلند فریاد می زنند :
مَا أَسْرَعَ مَا تَبْكُونَ عَلَى أَنْفُسِكُمْ وَ لَا يَنْفَعُكُمْ كَمَا نَحْنُ نَبْكِي وَ لَا يَنْفَعُنَا فَاجْتَهِدُوا قَبْلَ أَنْ تَكُونُوا مِثْلَنَا
🔹چه زود است آن روزی که شماهم مثل ما باید بر خودتان گریه کنید اما دیگر نغعی ندارد.
پس تا می توانید تلاش کنید قبل از اینکه همانند ما بشوید.
📚 مستدرک الوسائل، ج٢، ص١۶٣.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
🙏🏼👌 «نماز هدیّه» به حضرت زین العابدین علیه السلام به نیابت از مولایمان، حضرت صاحب الزّمان علیه السلام
مرحوم سیّد بن طاووس در کتاب جمال الاسبوع، از یکی از معصومین علیهم السلام روایت می کند که فرمود:
کسی که ثواب نماز خود را برای رسول خدا صلّی الله علیه و آله، و امیرالمؤمنین علیه السلام و اوصیاء بعد از او علیهم السلام قرار دهد، خداوند ثواب نماز او را بسیار بسیار می گرداند تا نفسش قطع شود. در آن حال(یعنی قبل از جان دادن) به او می گویند: ای فلانی! الطاف تو و هدیه تو به ما، هم اکنون برای تو مفید خواهد بود. امروز، روز جبران کردن و پاداش دادن به توست. دلت خوش و چشمت روشن باد برای آنچه خداوند برای تو آماده نموده است، و گوارایت باد آنچه به آن رسیدی.
راوی سؤال می کند: انسان چگونه می تواند، نمازش را هدیه نماید؟ حضرت می فرمایند: نیّت کند که ثواب نمازش را برای رسول خدا صلّی الله علیه و آله قرار دهد، و اگر امکان داشت علاوه بر 50 رکعت نماز(یعنی نمازهای واجب و نافله آنها)، حتی اگر یک نماز دو رکعتی هم باشد، بخواند و هر روز به یکی از این بزرگواران هدیه نماید.
طریقه خواندن این نماز 2 رکعتی:
هر دو رکعت این نماز را با یک یا سه یا هفت تکبیر شروع کن.
در همه رکوع ها و سجده ها، بعد از ذکر تسبیح، سه بار بگو: «صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ»
و بعد از سلام نماز چنین بگو:
«اللَّهُمَّ أَنْتَ السَّلَامُ، وَ مِنْكَ السَّلَامُ، يَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَامِ، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ الْأَخْيَارِ، وَ أَبْلِغْهُمْ مِنِّي أَفْضَلَ التَّحِيَّةِ وَ السَّلَامِ»
پس اگر نماز را به حضرت زین العابدین علیه السلام هدیه می کنی، چنین بگو:
« اللَّهُمَ إِنَ هَاتَيْنِ الرَّكْعَتَيْنِ هَدِيَّةٌ مِنِّي إِلَى عَبْدِكَ وَ ابْنِ عَبْدِكَ، وَ وَلِيِّكَ وَ ابْنِ وَلِيِّكَ، سِبْطِ نَبِيِّكَ زَيْنِ الْعَابِدِينَ عَلِيِّ بْنِالْحُسَيْنِ عَلَیهِ السَّلامُ. اللَّهُمَّ فَتَقَبَّلْهُمَا مِنِّي، وَ أَبْلِغْهُ إِيَّاهُمَا، وَ أَثِبْنِي عَلَيْهِمَا أَفْضَلَ أَمَلِي وَ رَجَائِي فِيكَ وَ فِي نَبِيِّكَ وَ وَلِيِّكَ وَ ابْنِ وَلِيِّكَ، يَا وَلِيَّ الْمُؤْمِنِينَ، يَا وَلِيَّ الْمُؤْمِنِينَ، يَا وَلِيَّ الْمُؤْمِنِين!».
(جمال الأسبوع، ص16-19)
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
#امام_زمان_علیه_السلام
💠 دعای حضرت رضا علیهالسلام در قنوت برای فرج امام زمان عجّل الله فرجه الشریف
مُقاتل گوید:
روزی امام أبالحسن الرّضا صلوات الله علیه از من پرسیدند:
در قنوت نماز جمعههایتان چه میگوئید؟
عرض کردم:
آنچه مردم میگویند.
حضرت فرمودند:
در قنوت نماز (ظهر) جمعه این دعا را بخوان:
🔸«اللَّهُمَّ أَصْلِحْ عَبْدَكَ وَ خَلِيفَتَكَ بِمَا أَصْلَحْتَ بِهِ أَنْبِيَاءَكَ وَ رُسُلَكَ وَ حُفَّهُ بِمَلَائِكَتِكَ وَ أَيِّدْهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ مِنْ عِنْدِكَ وَ اسْلُكْهُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَداً يَحْفَظُونَهُ مِنْ كُلِّ سُوءٍ وَ أَبْدِلْهُ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِ أَمْناً يَعْبُدُكَ لَا يُشْرِكُ بِكَ شَيْئاً وَ لَا تَجْعَلْ لِأَحَدٍ مِنْ خَلْقِكَ عَلَى وَلِيِّكَ سُلْطَاناً وَ ائْذَنْ لَهُ فِي جِهَادِ عَدُوِّكَ وَ عَدُوِّهِ وَ اجْعَلْنِي مِنْ أَنْصَارِهِ إِنَّكَ عَلىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ.»
🔹«خدایا! امر ظهور بنده شایسته و خلیفهی راستینت را اصلاح فرما، همانگونه که کار پیامبران و فرستادگانت را اصلاح نمودی، و از فرشتگانت نگهبانانی بر او بگمار، و از سوی خویش با روح القدس او را یاری و پشتیبانی فرما، و دیدهبانانی از پیش رو و پشت سر همراه وی گردان، تا از شرّ هر سوئی نگاهش دارند، ترس و هراس او را به امن و امان مبدّل ساز، که او تو را میپرستد و هیچ چیز را همتا و همانند تو نمیداند، و برای هیچ یک از آفریدگانت برتری و غلبه بر ولیّت قرار مده، و او را در جهاد با دشمنت و دشمنش اجازه فرما، و مرا از یاران او قرار ده، که همانا تو بر هر امری توانایی.»
📚جمال الأسبوع، ص ۴۱۳.
✳️روزی صاحب اصلی این ردا می آید ....
#متی_ترانا_ونراک
▪️عبدالاعلی گوید: از امام صادق علیه السلام در مورد این آیه شریفه پرسیدم: "خدایا تو مالک فرمانروایی هستی، به هر که خواستی فرمانروایی دهی و از هر که خواهی فرمانروایی را بگیری" (آل عمران/۲۶)، مگر خداوند به بنی امیّه سلطنت عطا نکرده است؟
فرمود: آنطور که خیال کردی نیست! خداوند (عزّ و جلّ) به ما سلطنت را داده است، اما بنی امیّه از ما گرفته اند؛ همچون فردی که لباسی داشته باشد و دیگری آن را از او غصب کند، مگر نمی بینی که لباس همچنان در ملکیت فرد اوّل است؟ [اگر چه اکنون به ستم در دست غاصب باشد].
ردا و تاج #حکومت، فقط تو را زیبد
شما کجا و لباس عزای دلتنگی...؟!
متن عربی: عبد الأعلی عن أبي عبد الله علیه السلام قال: قلت له: (قُلِ اللَّهُمَّ مالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشاءُ وَ تَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشاء)، أَ لَيْسَ قَدْ آتَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ- بَنِي أُمَيَّةَ الْمُلْكَ؟ قَالَ:«لَيْسَ حَيْثُ تَذْهَبُ إِلَيْهِ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ آتَانَا الْمُلْكَ وَ أَخَذَتْهُ بَنُو أُمَيَّةَ. بِمَنْزِلَةِ الرَّجُلِ يَكُونُ لَهُ الثَّوْبُ فَيَأْخُذُهُ الآخرُ فَلَيْسَ هُوَ لِلَّذِي أَخَذَهُ». (کافی ۸/۲۶۶ و..)
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
🔹کانال سید محمد جواد سید شبیری🔸
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
أمیرالمؤمنین علیه السلام:
أَخْرِجُوا مِنَ الدُّنْيَا قُلُوبَكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَخْرُجَ مِنْهَا أَبْدَانُكُمْ فَفِيهَا اخْتُبِرْتُمْ وَ لِغَيْرِهَا خُلِقْتُمْ.
🔹امام علی علیه السلام:
پیش از آنکه بدنهایتان را از دنیا خارج کنند #دلهایتان را از آن بیرون کنید؛ چرا که #دنيا آزمایشگاه شماست و برای چیز دیگری آفريده شدهايد.
#یاد_مرگ
📚 نهج البلاغة، خطبه 203
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
📌شهادت امام #سجاد علیه السلام تسلیت باد
امام سجاد(ع) فرمود:
تعجب می کنم از کسی که از #غذای_فاسد بخاطر ضررش دوری میکند، اما از #گناه بخاطر #زیان و ننگ آن پرهیز نمی کند.
📚اربلی، کشف الغمه، ج۲، ص۱۰۷
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
امام علی علیه السلام:
اُحْصُدِ الشَّرَّ مِنْ صَدْرِ غَيْرِكَ بِقَلْعِهِ مِنْ صَدْرِكَ؛
با ريشه كن كردن بدى از سينه خود، بدى را از سينه ديگران، بيرون كن.
📚 نهج البلاغه، ح۱۶۹، ص۱۱۷۰.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
➖چرا معاویه را عَلَم کردند
🛑 عبد الله بن أحمد بن حنبل سألت أبی ما تقول فی علی ومعاویة فاطرق ثم قال اعلم ان علیا کان کثیر الأعداء ففتش اعداؤه له عیبا فلم یجدوا فعمدوا إلى رجل قد حاربه فاطروه کیادا منهم لعلی فأشار بهذا إلى ما اختلقوه لمعاویة من الفضائل مما لا أصل له وقد ورد فی فضائل معاویة أحادیث کثیرة لکن لیس فیها ما یصح من طریق الإسناد وبذلک جزم إسحاق بن راهویه والنسائی وغیرهما والله اعلم
🔰عبدالله پسر احمد بن حنبل می گوید :
از پدرم پرسیدم نظرت در مورد علی و معاویه چه است؟
کمی به فکر فرو رفت. و بعد گفت بیا تا نظرم را بگویم، گفت من می دانم علی دشمن زیاد داشت.
دشمنان علی به دنبال عیبی در مورد علی بودند اما پیدا نکردند و رفتند به دنبال کسی که با ایشان جنگیده باشد و برای آن شخص فضائلی را جعل کردند بخاطر حیله و نیرنگ در مقابل علی.
پس اشاره کرد به فضائلی که هیچ گونه اصل و ریشه ای ندارد و در مورد فضائل معاویه احادیث فراوانی وارد شده که سند صحیحی ندارند و به این مطلب اعتقاد پیدا کردند اسحاق بن راهویه و نسائی و غیر این دو.
📚فتح الباری ج 7 ص 104
🛑هبة الله بن سلامة المفسر يقول: سمعت عبد الله بن أحمد بن حنبل يقول: كنت أصبو فأخذ أبي بيدي وعبر بي الجسر فمضى إلى جامع الرصافة، فلما انتهينا إلى جامع الرصافة رأينا حبابا فيها السويق والسكر والماء المبرد بالثلج، وخدما في أيديهم الطاسات يقولون للناس: اشربوا على حب معاوية بن أبي سفيان ! قال: يا أبة من معاوية ؟ فقال: هؤلاء قوم بغضوا رجلا لم يكن لهم إلى الطعن عليه سبيل فأحبوا أعداءه
🔰عبدالله بن احمد بن حنبل» میگوید:
من كودک بودم كه پدرم (احمد بن حنبل) دستانم را گرفته بود و مرا از پل عبور می داد، وقتي به مسجد رصافه (در بغداد) رسيديم، كوزهی بزرگی را دیدیم كه درون آن شیرینی و شربت خنک بود و گروهي از خدمتكاران نيز که كاسههايی در دست داشتند مردم را چنین ندا میدادند:
به عشق معاويه بن ابی سفيان از این شربت گوارا بنوشید! من از پدرم پرسيدم: معاويه كيست؟
پدرم در پاسخ گفت: اينها گروهی هستند كه بغض كسی (علي بن ابي طالب) را در دل دارند كه هيچ بهانهای برای طعن و دشمنی با او ندارند و از این رو به دوستی و محبت دشمنانش(معاویه) روی آوردهاند.
📚:ذيل تاريخ بغداد ج 4ص44
➖هدف معاویه
🛑قال المطرف بن المغيرة بن شعبة دخلت مع أبي على معاوية و كان أبي يأتيه فيتحدث معه ثم ينصرف إلي فيذكر معاوية و عقله و يعجب بما يرى منه إذ جاء ذات ليلة فأمسك عن العشاء و رأيته مغتما فانتظرته ساعة و ظننت أنه لأمر حدث فينا فقلت ما لي أراك مغتما منذ الليلة فقال يا بني جئت من عند أكفر الناس و أخبثهم قلت و ما ذاك قال قلت له و قد خلوت به إنك قد بلغت سنا يا أمير المؤمنين فلو أظهرت عدلا و بسطت خيرا فإنك قد كبرت و لو نظرت إلى إخوتك من بني هاشم فوصلت أرحامهم فو الله ما عندهم اليوم شيء تخافه و إن ذلك مما يبقى لك ذكره و ثوابه فقال هيهات هيهات أي ذكر أرجو بقاءه ملك أخو تيم فعدل و فعل ما فعل فما عدا أن هلك حتى هلك ذكره إلا أن يقول قائل أبو بكر ثم ملك أخو عدي فاجتهد و شمر عشر سنين فما عدا أن هلك حتى هلك ذكره إلا أن يقول قائل عمر و إن ابن أبي كبشة ليصاح به كل يوم خمس مرات أشهد أن محمدا رسول الله فأي عملي يبقى و أي ذكر يدوم بعد هذا لا أبا لك لا و الله إلا دفنا دفنا.
🔰پسر مغیره می گوید شبی پدرم از نزد معاویه بازگشت اما او را بسیار ناراحت دیدم وقتی علت را جویا شدم پدرم گفت: من معاویه را بی دین می دانستم اما نه تا این اندازه. .
👈شبی با معاویه تنها بودیم و کسی هم با ما نبود به او گفتم تو خلیفه هستی و هیچ قدرت و نیرویی در مقابله با تو نیست و عنان کار را به دست داری .چرا آل ابی طالب و بنی هاشم را این گونه آزار و اذیت میکنی؟ کمی از سختی و ناراحتی آنان کم کن. معاویه با خشم رو به من کرد و گفت تو خیا می کنی ما به نتیجه رسیده ایم؟ اوضاع آن گونه که ما می خواهیم نیست. برادر ما ابوبکر به خلافت نرسید و او نتوانست کاری از پیش ببرد عمر نیز چنین بود. عثمان به خلافت رسید و او نتوانست کاری از پیس ببرد اما مردم او را کشتند 👈ولی کار بنی هاشم هنوز تمام نشده است {مگر نمی بینی} هر روز پنج نوبت در منازه ها " اشهد ان محمدا رسول الله بلند می شود بخدا می خوام این نام را بمیرانم و از بین ببرم
📚:شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد، ج5، ص: 129
📌هدف معاویه از #غارت مردم
معاویه بعد از #صفین در نبرد دیگری به #غارات مشهور است، به سرزمین های تحت خلاف امیرمومنان #علی (علیه السلام) حمله کرد. وی به فرماندهان نظامی خود مانند سفیان بن عَوف در هنگام #حمله به شهر #هیت و #انبار گفت:
به خداوند سوگند بعد از اندك زمانى مردم #عراق از #على(ع) فرار مىكنند و به طرف ما می آيند.
📚ثقفى، الغارات، ج2، ص465.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
💠۲۷ محرم الحرام؛ وفات آیت الله ملا علی کنی سال ۱۳۰۶ه.ق، مدفون حرم حضرت عبدالعظیم (ع)
✅ارجاع به میرزای شیرازی
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
🔹حاج ملّا علی کنی رساله نداشت و وقتی دیگران به وی مراجعه میکردند، به میرزای شیرازی ارجاع میداد. با اینکه وی با نظر نورچشمی به میرزا نگاه میکرد و در جلسات میگفت که میرزا شاگردِ شاگردِ من بود! این را آقای حاج میرزا فخرالدین جزایری نقل میکرد. با این اوصاف در جلسات رسمی وقتی از حاج ملّا علی رساله میخواستند، به میرزا ارجاع میداد و میفرمود: باید عظمت سامرا محفوظ بماند.
منبع:جرعهای از دریا، ج۳، ص ۳۰۶
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
🔸🔹ذکری که انسان را از آتش جهنم حفظ خواهد کرد.
🔹امام صادق علیه السلام به ابی صباح بن عبدالسیابه فرمودند:
ألا أعَلِّمُکَ شَیْئاً یَقِی اللهُ بهِ وَجْهَکَ مِن حَرِّ جَهَنَّمَ؟ قالَ، قلتُ: بَلی، قالَ: قُلْ بَعدَ الفَجْرِ: أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ مائةَ مَرَّةٍ یقَی اللهُ به وَجْهَکَ مِنْ حَرِّ جَهَنَّمَ؛
🔸میخواهی به تو دعایی بیاموزم که خدای متعال به برکت آن،چهره تو را از حرارتِ آتش جهنم نگه دارد؟ صَباح گوید: به حضرت عرض کردم: آری. حضرت فرمودند: بعد از سپیدهدم صد مرتبه بگو: أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحمَّدٍ وآلِ مُحَمَّد خداوند به برکت این ذکر، تو را از آتش جهنم حفظ خواهد کرد.
وسائل الشیعه ج 6 ص 479
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
💰راه حل تنگدستی
🔸امام علی علیه السلام: هر گاه تهی دست شدید، به وسیلۀ صدقه دادن با خدا تجارت کنید (تا بی نیاز شوید).
🔹إذَا أَمْلَقْتُمْ، فَتَاجِرُوا اللَّهَ بِالصَّدَقَةِ.
📗نهج البلاغه، ح ۲۵۸.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
💠لقمه مبارک
🎙 آیت الله سید محمد یثربی:
🔹 در کتب معتبر روایتى از ابن مسکان با واسطه از حضرت امام جعفر صادق (علیهالسلام) نقل شده است: «مرَّت امرأةٌ بذیة برسولاللّه (صلیالله علیه وآله) وهو یأکل و هو جالس على الحضیض، فقالت یا محمّد! واللّه إنّک لتأکل أکل العبد وتجلس جلوسه، فقال لها رسولاللّه (ص): ویحک أیّ عبد أعبد منّی؟ قالت : فناولنی لقمةً من طعامک فناولها، فقالت: لا واللّه الّتی فی فمک، فأخرج رسولاللّه (ص) اللقمة من فمه فناولها فأکلتها. قال أبوعبداللّه علیهالسلام فما أصابها داءٌ حتّى فارقت الدّنیا روحها».
🔸 روزى زن بدزبانى از کنار پیغمبر گذر کرد در حالى که پیامبر(ص) روى زمین نشسته و مشغول غذا خوردن بودند. پس گفت: یا محمّد! به خدا سوگند همانند بردهها نشستهاى و غذا مىخورى و مثل آنها مىنشینى و بلند مىشوى. پیامبر(ص) فرمودند: کدام بندهاى را سراغ دارى که بندگیش از من بیشتر باشد؟ آن زن عرض کرد: یک لقمه از آن نانى که مى خورید به من بدهید. حضرت یک لقمه گرفتند و به دست آن زن دادند، عرض کرد: نه! همان لقمهاى که در دهانتان هست مى خواهم. حضرت لقمه را از دهان مبارک بیرون آوردند و زن آن لقمه را خورد. حضرت امام جعفر صادق (علیهالسلام) مىفرمایند: وى تا زنده بود، هیچ بیمارى سراغش نیامد.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
تحلیل اقتباس های قرآنی حضرت زینب سلام الله علیها در خطبه کوفه.pdf
748.8K
تحلیل اقتباس های قرآنی حضرت زینب( سلام الله علیها) در خطبه کوفه
چکیده:
ماندگاری قیام امام حسین (علیه السلام) و رسوایی دستگاه بنی امیه مرهون خطبه ها و روشنگری های حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) می باشد. ایشان در خطبه های شهر کوفه وشام با استناد به آیات قرآن کریم به بیان عهد شکنی مردم، مظلومیت و حقانیت امام حسین(علیها السلام) و رسوا نمودن بنی امیه پرداختند. نوشتار پیش رو با شیوه توصیفی تحلیلَی و روش کتابخانه ای به تحلیل اقتباس های قرآنی حضرت زینب (سلام الله علیها) در خطبه شهرکوفه می پردازد.
اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
➖ فواید خاص با صدای بلند اذان گفتن در منزل
🛑قالَ حَدَّثَنِي هِشَامُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ : أَنَّهُ شَكَا إِلَى أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ سُقْمَهُ وَ أَنَّهُ لاَ يُولَدُ لَهُ وَلَدٌ فَأَمَرَهُ أَنْ يَرْفَعَ صَوْتَهُ بِالْأَذَانِ فِي مَنْزِلِهِ قَالَ فَفَعَلْتُ فَأَذْهَبَ اللَّهُ عَنِّي سُقْمِي وَ كَثُرَ وُلْدِي قَالَ مُحَمَّدُ بْنُ رَاشِدٍ وَ كُنْتُ دَائِمَ الْعِلَّةِ مَا أَنْفَكُّ مِنْهَا فِي نَفْسِي وَ جَمَاعَةِ خَدَمِي وَ عِيَالِي فَلَمَّا سَمِعْتُ ذَلِكَ مِنْ هِشَامٍ عَمِلْتُ بِهِ فَأَذْهَبَ اللَّهُ عَنِّي وَ عَنْ عِيَالِيَ الْعِلَلَ
🔰محمَّد بن راشد گوید:
" هشام بن ابراهیم "به من گفت:
که 👈او از بیماری خود و این که صاحب فرزند نمی شود نزد امام رضا علیه السَّلام شکایت کرده
پس امام رضا علیه السَّلام به او فرمودند: در منزل با صدای بلند اذان بگو
هشام بن ابراهیم گوید: پس من انجام دادم و خداوند👈 مرا از بیماری ام شفا داده و فرزندانم زیاد شد
سپس محمَّد بن راشد گوید :و من نیز همیشه درگیر بیماری و مریضی بودم و از آن رهایی نداشتم اهل و عیالم و خدامم نیز همیشه بیمار و مریض بودند هنگامی که این حدیث را از هشام شنیدم به آن عمل کردم پس آن گاه خداوند بیماری ها را از من و خانواده ام دور ساخت.
📚الکافی ج۶،ص۹
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri