eitaa logo
سید محمد جواد سید شبیری
993 دنبال‌کننده
611 عکس
76 ویدیو
78 فایل
کانال شخصی حجةالاسلام سیدمحمدجواد سیدشبیری(مشهد) شامل محتوای سخنرانی، مباحث حدیثی و مناسبتی مرتبط با معارف اهل البیت(علیهم السلام) ارتباط با بنده👇 @smjssh ارسال پیشنهادات، مطالب جدید و مفید👇 @rejal_admin تبلیغ👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
💠علت برتری ثواب زیارت امام رضا علیه السلام بر سایر زیارات 🔻مهزيار قال: قلت: لأبي جعفر عليه السلام: جعلت فداك زيارة الرضا عليه السلام أفضل أم زيارة أبي عبد الله الحسين عليه السلام؟ فقال: زيارة أبي أفضل، وذلك أن أبا عبد الله عليه السلام يزوره كل الناس (٢)، وأبي لا يزوره إلا الخواص من الشيعة. ورواه الشيخ بإسناده عن محمد بن يعقوب مثله (٣). محمد بن علي بن الحسين بإسناده عن علي بن مهزيار مثله (٤). وفي (عيون الأخبار) عن محمد بن موسى بن المتوكل، عن علي بن إبراهيم، عن أبيه، عن العباس بن معروف، عن علي بن مهزيار مثله (٥). (١٩٨٣٠) ٢ - وعن الصادق عليه السلام قال: يقتل لهذا وأومأ بيده إلى موسى - ولد بطوس لا يزوره من شيعتنا إلا الأندر فالأندر. (١٩٨٣١) ٣ - وعن محمد بن علي ماجيلويه، عن علي بن إبراهيم، عن أبيه، عن عبد العظيم بن عبد الله الحسني قال: قلت: لأبي جعفر عليه السلام: قد تحيرت بين زيارة قبر أبي عبد الله عليه السلام وبين زيارة أبيك عليه السلام بطوس، فما ترى؟ فقال لي: مكانك، ثم دخل وخرج ودموعه تسيل على خديه، فقال: زوار (١) أبي عبد الله عليه السلام كثيرون، وزوار قبر أبي بطوس قليلون. أقول: ويأتي ما يدل على ذلك (٢). 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
💠 ترجمه آنچه که سید بن طاووس در کتاب الإقبال بالأعمال الحسنه، در ذیل اعمال روز 23 ذی القعده آورده چنین است که: در بعضی از کتاب‌های دانشمندان غیر عرب دیده ام که زیارت امام رضا (علیه السلام) در روز 23 ذی القعده، از نزدیک یا دور، به وسیله یکی از زیارات معروف یا آنچه که شبیه زیارت است، مستحب است.2 البته باید یادآور شد که در روایتی، امام رضا (ع) در این روز به شهادت رسیده اند. از این رو زیارت امام، ثواب ویژه‌ای دارد. از این رو روز ۲۳ ذی القعده، روز زیارت خاص حضرت رضا (ع) است. اگر زیارت از راه نزدیک روزی‌تان نشده، از راه دور امام را زیارت کنید که اثراتی همچون واجب شدن بهشت بر زائر، ثواب هفتاد حج مقبول، بر طرف شدن گرفتاری زائر و ... را در پی دارد. ✅امام جواد علیه السلام ضَمِنْتُ لِمَنْ زَارَ قَبْرَ أَبِي الرِّضَا عليه‏السلام بِطُوسَ عَارِفاً بِحَقِّهِ الْجَنَّةَ عَلي اللَّهُ تَعَالِي 🔻کسي که قبر پدرم رضا عليه‏السلام را در طوس با شناخت حق او (به اينکه حضرتش امام واجب الاطاعة است) زيارت کند، من نزد خداي تعالي بهشت را براي او ضمانت مي‏کنم. منبع وسائل الشیعه ج10 ص4 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
عنایت ویژه حضرت رضا علیه‌السلام به زائرانشان آیت الله شیخ مرتضی حائری علاقه فراوانی به زیارت داشت. ایشان همواره در پی فرصتی برای زیارت آن امام بود. حتی در ایام درسی، وقتی حوزه، دو سه روز به مناسبتی تعطیل می‌شد، به زیارت آن حضرت می‌رفت. او هنگام تشرف به حرم امام رضا علیه‌السلام، به زائران آن حضرت می‌گذاشت و زائر آن حضرت را هرچند از افراد معمولی بود، بزرگ می‌شمرد. وی همواره می‎کوشید هنگام زیارت در میان مردم عادی بنشیند و امام را زیارت کند. ایشان می‌فرمود: احترام به زائران، احترام به آن حضرت و موجب خشنودی ایشان است. آیت‌الله شب زنده‌دار می‌گوید: آیت‌الله حائری درباره علت این احترام به زائران حضرت رضا علیه‌السلام می‌فرمودند: یکی از زائران حضرت رضا علیه‌السلام یک بار به مشهد مقدس مشرف شد و اتاقی در خانه‌ای اجاره کرد و مرتب به زیارت حضرت مشرف می‌شد. در این بین ایشان دید که در طبقه دیگر، فردی است که مدت‌ها بیش از او، در مجاورت ساکن شده، ولی در عین حال، بیش از او به حرم مشرف می‌شود و آداب زیارت را بهتر از او به‌جا می‌آورد و زیارت‌ها را هم بیشتر طول می‌دهد. یک روز به حال او غبطه می‌خورد و تصمیم می‌گیرد او هم با آداب مخصوص(مثل غسل و خواندن اذن دخول و...) به حرم مشرف شود. می گفت: یک روز صبح، آداب و مقدماتِ لازم را انجام دادم و به حرم رفتم. وقتی خواستم وارد حرم مطهر شوم، یکی از آشنایان را دیدم که از حرم خارج می‌شود. نزدیک آمد و با من بسیار گرم گرفت، ولی من که می‌خواستم اذان دخول بخوانم و با حال وارد حرم شوم، با او خیلی سرد برخورد کردم. بعد وارد حرم شدم و به نظر خودم زیارت باحالی کردم و از حرم بیرون آمدم و دیدم آن همسایه مجاور هنوز از حرم نیامده است. پس از مدتی او هم آمد و مرا با اسم و بدون احترام و القاب صدا زد و گفت: فلانی، حضرت فرمود: دیگر به زیارت من نیا! تا این جمله را گفت، فهمیدم برخورد سردم با آن زائرِ حضرت، امام را ناراحت کرده و چنین دستوری داده‌اند. ازاین رو، رفتم با هر زحمتی بود، با اینکه آدرسی از آن زائر نداشتم، وی را یافته و عذرخواهی کردم، ولی به حرم نرفتم، تا اینکه روز بعد، همان همسایه وقتی از حرم برگشت، مرا با احترام صدا کرد و گفت: امام فرمودند: حالا به زیارت ما بیا! 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
🔆 اهتمام جدی اصحاب به انجام تمامی دستورات ائمه طاهرین علیهم‌السلام احمد بن اسحاق گويد: خدمت حضرت ابى محمد امام حسن عسکری عليه‌السلام رسيدم و درخواست كردم چيزى بنويسد كه من خطش را ببينم تا هر وقت ديدم بشناسم، حضرت فرمودند: بسيار خوب، سپس فرمودند: اى احمد! خط با قلم درشت و ريز در نظرت مختلف مي‌نمايد، مبادا به شك افتی (اسلوب خط را ببين نه ريز و درشتيش را) آنگاه دوات طلبيد و خط نوشت و مركب را از ته دوات به سرش مي‌كشيد. وقتى حضرت مي‌‌نوشتند با خود گفتم: تقاضا مي‌كنم قلمى را كه با آن مي‌نويسد، به من ببخشد، چون از نوشتن فارغ شد، با من حرف ميزد و تا مدتى قلم را با دستمالش پاك مي‌كرد، سپس فرمود: بگير، اى احمد! و قلم را به من داد. گفتم: قربانت گردم، مطلبى در دل دارم كه بخاطر آن اندوهگينم، مي‌خواستم آن را از پدر شما بپرسم، پيش آمد نكرد، فرمودند: اى احمد! چيست آن؟ عرض كردم: آقاى من! از پدران شما براى ما روايت كرده‌اند كه: «أَنَّ نَوْمَ الْأَنْبِيَاءِ عَلَى أَقْفِيَتِهِمْ‏ وَ نَوْمَ‏ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى أَيْمَانِهِمْ‏ وَ نَوْمَ الْمُنَافِقِينَ عَلَى شَمَائِلِهِمْ‏ وَ نَوْمَ الشَّيَاطِينِ عَلَى وُجُوهِهِمْ» خوابيدن پيغمبران بر پشت و خوابيدن مؤمنين به جانب راست و خوابيدن منافقين به جانب چپ و خوابيدن شياطين برو افتاده و دمر است. فرمودند: چنين است. عرض كردم: آقاى من! من هر چه كوشش مي‌كنم به دست راست بخوابم، ممكن نمي‌شود و خوابم نمي‌برد، حضرت ساعتى سكوت نمود، سپس فرمود: احمد! نزديك من بيا. نزديكش رفتم، فرمود: دستت را زير لباست ببر، من بردم. آنگاه دست خود را از زير جامه‏‌اش در آورد و زير جامه من كرد و با دست راست خود به پهلوى چپ من و با دست چپ خود به پهلوى راست من كشيد- تا سه بار- احمد بن اسحاق گويد از آن زمان كه با من چنان كرد، نتوانستم به پهلوى چپ بخوابم و ابدا بر آن پهلو خوابم نمي‌برد. 📚 الكافي؛ ج‏۱؛ ص۵۱۳ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
امیدواری مطلق ممنوع 🛑َ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ قَوْمٌ يَعْمَلُونَ بِالْمَعَاصِي وَ يَقُولُونَ نَرْجُو فَلَا يَزَالُونَ كَذَلِكَ حَتَّى يَأْتِيَهُمُ الْمَوْتُ فَقَالَ هَؤُلَاءِ قَوْمٌ يَتَرَجَّحُونَ فِي الْأَمَانِيِّ كَذَبُوا لَيْسُوا بِرَاجِينَ إِنَّ مَنْ رَجَا شَيْئاً طَلَبَهُ وَ مَنْ خَافَ مِنْ شَيْ‏ءٍ هَرَبَ مِنْهُ. 🔰يكى از اصحاب گويد: به امام صادق عليه السّلام عرض كردم: مردمى هستند كه گناه مي کنند و مي گويند ما اميدواريم (به رحمت خدا) و همواره چنين اند تا مرگشان فرا مي رسد (يعنى توبه هم نمي كنند) فرمود: اينها مردمى باشند كه در ميان آرزوها ميلولند، دروغ گويند، اينها اميدوار نيستند، هر كه به چيزى اميدوار باشد آن را طلب كند، (اعمال نیک که موجب رضوان خدا می‌شوند) و هر كه از چيزى بترسد از آن بگريزد (گناهان که موجب عذاب الهی می شود) 📚: الكافي ج‏2، ص: 68 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
➖ٍمغرور به اعمال خود نباشیم 🛑عَنْ أَبِي عُبَيْدَةَ الْحَذَّاءِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَا يَتَّكِلِ الْعَامِلُونَ عَلَى أَعْمَالِهِمُ الَّتِي يَعْمَلُونَهَا لِثَوَابِي فَإِنَّهُمْ لَوِ اجْتَهَدُوا وَ أَتْعَبُوا أَنْفُسَهُمْ أَعْمَارَهُمْ فِي عِبَادَتِي كَانُوا مُقَصِّرِينَ غَيْرَ بَالِغِينَ فِي عِبَادَتِهِمْ كُنْهَ عِبَادَتِي فِيمَا يَطْلُبُونَ عِنْدِي مِنْ كَرَامَتِي وَ النَّعِيمِ فِي جَنَّاتِي وَ رَفِيعِ الدَّرَجَاتِ الْعُلَى فِي جِوَارِي وَ لَكِنْ بِرَحْمَتِي فَلْيَثِقُوا وَ فَضْلِي فَلْيَرْجُوا وَ إِلَى حُسْنِ الظَّنِّ بِي فَلْيَطْمَئِنُّوا فَإِنَّ رَحْمَتِي عِنْدَ ذَلِكَ تُدْرِكُهُمْ وَ مَنِّي يُبَلِّغُهُمْ رِضْوَانِي وَ مَغْفِرَتِي تُلْبِسُهُمْ عَفْوِي فَإِنِّي أَنَا اللَّهُ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ وَ بِذَلِكَ تَسَمَّيْتُ. )1 🔰رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله فرمود: خداى تبارك و تعالى فرمايد: آنها كه براى ثواب من‏ عملى ميكنند، نبايد باعمالى كه انجام ميدهند تكيه كنند، زيرا ايشان اگر در تمام عمر خويش كوشش كنند و در راه عبادتم خود را بزحمت اندازند، باز مقصر باشند و در عبادت خود بكنه بندگيم نرسند نسبت بآنچه از من طلب ميكنند، كه كرامت و نعمت در بهشت و رفعت به درجات عالى در جوارم باشد، ولى تنها برحمتم بايد اعتماد كنند و بفضلم اميدوار باشند و بحسن ظن به من اطمينان كنند. آنگاه است كه رحمتم ايشان را دريابد و رضوانم بآنها برسد، و آمرزشم بر آنها لباس گذشت پوشاند، زيرا من خداى رحمان و رحيمم و بدين ناميده شده‏ام. 👇شرح روایت👇 🛑لا يعتمدوا في دخول الجنة و نيل و درجاتها على محض تلك الاعمال و ان كان صحيحة تامة الاركان في نفسها و واقعة مع‏ المبالغة في الاجتهاد لانها بالنسبة الى عظمة الحق و ما يستحقه من العبادة ناقصة)2 🔰مرحوم ملاصالح مازندرانی علیه الرحمه: بنده نباید به صرف اعمال خود انتظار دخول به بهشت را داشته باشد اگر چه اعمال شخص بنده صحیح و کامل باشند و در واقعیت برای انجام اعمال نیز تلاش کرده باشد زیرا این اعمال نسبت به عظمت خدائی متعال ناقص هستند 📚: منابع 1: الكافي ج‏2، ص: 71 2:شرح الكافي (للمولى صالح المازندراني)، ج‏8، ص: 218 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
🔰 حمایت مکتب معارفی خراسان از قیام امام خمینی(ره) وانقلاب اسلامی 🎙حضرت آیت الله سید جعفر سیدان 🔻وقتی امام خمینی، حرکت انقلابی خود را در مبارزه با ظلم و ستم و فساد حکومت شاه آغاز کردند و به قصد اصلاح امور و احیای عدالت و تعالیم اسلام و امر به معروف و نهی از منکر، اقدام نمودند، علمای مکتب معارف خراسان، از این حرکت امام خمینی(س)، حمایت و پشتیبانی نموده و شاگردان و ارادتمندان خود را نیز به همکاری و همراهی در این راه فرا خواندند که آنها نیز همراهی نمودند. ▫️ پس از آزادی امام خمینی(س) در جریان 15 خرداد 1342 از زندان، در فروردین سال 1343 علمای برجسته مکتب معارف خراسان حضرات آیات میرزا حسنعلی مروارید، شیخ مجتبی قزوینی و... به همراه شاگردانشان به قم رفته و با ایشان ملاقات کردند. در این سفر نیز من در زمره شاگردان آیت الله شیخ مجتبی قزوینی در خدمت ایشان بودم و با حضرت امام ملاقات کردم. ▫️در یک سفر به نجف، منزل امام خمینی(س) رفتم و با ایشان ملاقات کردم. قصد داشتند، به حرم امیرالمومنین علی علیه السلام مشرف شوند و به من هم گفتند: شما هم بیا. من نیز در خدمت ایشان، راهی حرم شدم و در ضمن حرکت، جویای احوال برخی از علما و آقایان مشهد شدند از جمله اخوی بزرگترم آیت الله سید عباس سیدان که از علمای انقلابی و شاگرد مشترک ایشان با آیت الله شیخ مجتبی قزوینی بودند، همچنین احوال آقای هاشمی نژاد و....را نیز پرسیدند. ▫️همچنین پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 که امام تازه از پاریس به ایران آمده بودند و چند ماهی در قم سکونت داشتند، نیز خدمت ایشان رسیدم و با ایشان ملاقات کردم. این سفر به درخواست و ترغیب آیت الله سید محمد باقر شیرازی فرزند مرجع عالیقدر آیت الله سید عبدالله شیرازی، انجام گرفت و اساتید و علمای برجسته حوزه علمیه مشهد به همراه طلاب زیادی حدود 1500 نفر از مشهد به قم آمده بودند؛ از جمله علمای برجسته مکتب معارف خراسان حضرات آیات: میرزا جواد آقا تهرانی، میرزا حسنعلی مروارید ودیگران بودند. ▫️در این ملاقات با امام، به پیشنهاد مرحوم آیت الله شیخ اسماعیل فردوسی پور که از شاگردان مشترک امام خمینی(س) و آیت الله شیخ مجتبی قزوینی بود، ‌من سخنرانی کردم که حدود نیم ساعت طول کشید و آن جلسه سخنرانی من نیز ضبط شده و نوارش موجود است. 🔻حدیثی در اصول کافی، جلد اول در بحث نوادر است که مضمون آن این است که در میان مسلمین در هر صد سال، کسی می ‌آید که مجدد دین می ‌شود؛ احیای حق می ‌کند؛ باطل را از بین می ‌برد. من امام خمینی(س) را تطبیق کردم به مجدد دین در صد سال اخیر. در آن سخنرانی، حرکت انقلابی ایشان را بر مبنای فقه و فقاهت توصیف کردم و از تلاش ‌های ایشان برای مبارزه با ظلم و فساد و... گفتم و حال که انقلاب پیروز شده و حکومت به دست ایشان افتاده، ان ‌شاء الله مستضعفین یاری می‌ شوند، احکام اسلام احیا می‌ شود، ‌عدالت برقرار می‌ شود و... بعد، اینچنین گفتم: امر، امر شما و فرمان، فرمان شما است. بعد از اتمام سخنرانی، ‌مورد تشویق آقایان علما قرار گرفتم و امام خمینی(س) نیز به من اظهار لطف و محبت نموده و از من تقدیر و تشکر نمودند. ▫️مرحوم شیخ مجتبی قزوینی (رضوان الله تعالی علیه) مشرب ضدیت با فلسفه حکمت متعالیه، ‌مشرب ملاصدرا، داشت. ایشان شدید، در این جهت غلیظ بود- امام (رضوان الله علیه) مشربی بر خلاف ایشان داشت. مرحوم شیخ مجتبی نه فقط امام را قبول داشت، از امام ترویج می ‌کرد تا وقتی زنده بود؛ ترویج هم از امام می ‌کرد. ایشان بلند شد از مشهد آمد قم، ‌دیدن امام، مرحوم میرزا جواد آقای تهرانی در مشهد جزو برگزیدگان و زبدگان همان مکتب بود، اما ایشان جبهه رفت. با تفسیر سوره حمد امام که در تلویزیون پخش می ‌شد، مخالف بودند؛ به خود من گفتند؛ هم ایشان، هم مرحوم آقای مروارید، ‌اما حمایت می ‌کردند. از لحاظ مشرب و ممشا مخالف، اما از لحاظ تعامل سیاسی، ‌اجتماعی، رفاقتی، با هم، مأنوس؛ همدیگر را تحمل می ‌کردند. در قم باید اینجوری باشد. بنابراین بحث های علمی، تحقیقی و اجتهادی در جای خود محفوظ و حمایت ‌های صحیح از حرکت‌ های اجتماعی، سیاسی و. .. نیز سر جای خود محفوظ است و نباید با هم مخلوط شود‌. 🔺امام خمینی بر اساس فقه و فقاهت و عدالت برای جلوگیری از ظلم و فساد، قبل از انقلاب حرکت کردند و به قصد احیای تعالیم اسلام به پا خواستند‌؛ مردم را به وحدت و اتحاد فرا خواندند تا انقلاب به پیروزی رسید. پس از رحلت ایشان نیز باید همین هدف، دنبال شده و در جهت احیای مکتب تعالیم اسلام، حفظ و نشر معارف قرآن و عترت حرکت نموده و تلاش کنیم، و وحدت و اتحاد و یک دلی مردم نیز حفظ شود. 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَخْبَرَنِي جَبْرَئِيلُ أَنَّ رِيحَ الْجَنَّةِ يُوجَدُ مِنْ مَسِيرَةِ أَلْفِ عَامٍ وَ مَا يَجِدُهَا عَاقٌّ وَ لَا قَاطِعُ رَحِمٍ وَ لَا شَيْخٌ زَانٍ وَ لَا جَارٌّ إِزَارَهُ خُيَلَاءَ وَ لَا فَتَّانٌ وَ لَا مَنَّانٌ وَ لَا جَعْظَرِيٌّ. از امام باقر عليه السلام نقل است كه رسول خدا (ص) فرمود: جبرئيل به من خبر داد، با اينكه بوى بهشت از هزار سال راه به مشام مى‏رسد، ولى عطر آن به مشام شش گروه نمي‌رسد، «كسى كه قطع رحم نمايد»، «پيرمردى كه زنا كند»، «كسى كه از روى تكبّر راه رود»، «افرادي كه شايعه‌پراكني نمايند»، «شخصي كه سخن چينى نمايد»، و نفر ششم «كسي كه از دنيا سير نمي‌شود»، كه در روايت با عنوان «جَعْظَرِيٌّ» تعبير شده و منظور كساني است كه هيچ‌گاه از دنيا سير نشده و همواره در صدد مال‌اندوزي هستند. 📚معاني الأخبار، النص، ص: 330 پيامبر صلى‏ الله ‏عليه‏ و‏ آله : إِنَّ مِنَ الذُّنُوبِ ذُنُوباً لَا يُكَفِّرُهَا صَلَاةٌ وَ لَا صَدَقَةٌ قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَمَا يُكَفِّرُهَا قَالَ الْهُمُومُ فِي طَلَبِ الْمَعِيشَة بعضی از گناهان به وسیله نماز و صدقه هم آمرزیده نمی شوند. سوال شد یا رسول الله!پس چه چیز موجب آمرزش آن است؟ فرمود : جدیت و تلاش در طلب معیشت 📚مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل ج‏۱۳، ص ۱۳ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
عاقل کیست❗️ الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : عَلَى العاقِلِ أن يَكونَ عارِفا بِزَمانِهِ ، مُقبِلاً عَلى شَأنِهِ ، حافِظا لِلِسانِهِ . امام صادق عليه السلام : بر خردمند است كه زمان خود را بشناسد، به كار خويش بپردازد و زبانش را نگه دارد. الکافی، ج۲، ص۱۱۶ عَنْ عَلىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ عليهماالسلام قالَ: اِنَّ لِسـانَ ابْنِ آدَمَ يُشْـرِفُ عَـلى جَميعِ جَوارِحِهِ كُلَّ صَباحٍ فَيَقُـولُ: كَيْفَ اَصْبَحْتُمْ؟ فَيَقُولُونَ: بِخَيْرٍ اِنْ تَرَكْتَنا، وَ يَقُولُونَ: اَللّهَ اَللّهَ فـينا وَ يُـناشِـدُونَهُ وَ يَـقُولُونَ: اِنَّـما نُـثابُ وَ نُعـاقَبُ بِـكَ. ▫️امام زين العابدين عليه السلام: هر بامداد زبان آدميزاد بر ديگر اعضايش توجه مى كند و مى گويد: چگونه هستيد؟ حالتان چطور است؟ آنها مى گويند: اگر تو ما را رها كنى خوبيم، خدا را خدا را نسبت به ما بياد آور و او را به خدا قسم مى دهند و مى گويند: پاداش و كيفر ما تنها بخاطر توست. الکافی، ج۳، ص۱۱۷. 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
🔆 توحید صحیح در کلام حضرت جوادالائمه علیه‌السلام ⚠️ وجود خالق غیر از مخلوقات است. حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِمْرَانَ الدَّقَّاقُ رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْكُوفِيُّ قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ بِشْرٍ عَنْ أَبِي هَاشِمٍ الْجَعْفَرِيِّ قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ أَبِي جَعْفَرٍ الثَّانِي علیه‌السلام فَسَأَلَهُ رَجُلٌ فَقَالَ أَخْبِرْنِي عَنِ الرَّبِّ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَهُ أَسْمَاءٌ وَ صِفَاتٌ فِي كِتَابِهِ ... أَنَّ مَا سِوَى الْوَاحِدِ مُتَجَزِّئٌ وَ اللَّهُ وَاحِدٌ لَا مُتَجَزِّئٌ وَ لَا مُتَوَهَّمٌ بِالْقِلَّةِ وَ الْكَثْرَةِ وَ كُلُّ مُتَجَزِّئٍ وَ مُتَوَهَّمٍ بِالْقِلَّةِ وَ الْكَثْرَةِ فَهُوَ مَخْلُوقٌ دَالُّ عَلَى خَالِقٍ لَه‏ ... 📚 التوحيد (للصدوق)؛ ص۱۹۳ حضرت امام جواد علیه‌السلام فرمودند: همانا جز خداوند یگانه، همه چیز دارای اجزاست، و خداوند یکتا نه دارای اجزاست و نه قابل تصور به کمی و زیادی می‌باشد. هر چیزی که دارای اجزا بوده یا قابل تصور به کمی و زیادی باشد مخلوق است و دلالت بر این می‌کند که او را خالقی می‌باشد. 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
🔆 از معجزات حضرت جواد علیه‌السلام 💠 درخت خشک میوه‌دار شد چون حضرت جواد علیه‌السلام با ام‌الفضل زوجه خود از بغداد به مدینه مراجعت می ‏فرمود چون به شارع کوفه، به دار مسیب رسید فرود آمد و آن هنگام غروب آفتاب بود پس داخل مسجد شد «وَ كَانَ فِي صَحْنِهِ نَبِقَةٌ لَمْ تَحْمِلْ بَعْدُ» و در صحن آنجا درخت سدری بود که بار نمی‏داد پس حضرت کوزه آبی طلبید و در زیر آن درخت وضو گرفت و ایستاد به نماز مغرب و (نماز) جماعت گذاشت و در رکعت اول بعد از حمد، سوره نصر و در ثانی حمد و توحید خواند و پیش از رکوع، قنوت خواند پس رکعت سوم را به جا آورد و تشهد و سلام گفت و از نماز فارغ شد. پس لحظه‏‌ای نشست و ذکر خدا به جا آورد و برخاست و چهار رکعت نافله مغرب به جا آورد پس تعقیب نماز خواند و دو سجده شکر به جا آورد و بیرون رفت. «فَلَمَّا انْتَهَى إِلَى النَّبِقَةِ رَآهَا النَّاسُ وَ قَدْ حَمَلَتْ حَمْلًا حَسَناً فَتَعَجَّبُوا مِنْ ذَلِكَ وَ أَكَلُوا مِنْهَا فَوَجَدُوهُ نَبِقاً حُلْواً لَا عَجَمَ لَهُ» پس چون مردم نزد درخت آمدند دیدند که بار داده میوه نیکویی را پس تعجب کردند و از سدر آن خوردند یافتند شیرین است و دانه ندارد پس مردم با آن حضرت وداع کردند و به مدینه تشریف برد.(۱) و از شیخ مفید نقل شده که فرمود: من از میوه آن درخت سدر خوردم و یافتم آن را بی دانه.(۲) ........................................ ۱. الإرشاد (للمفید)؛ ج‏۲؛ ص۲۸۸ ۲. «قال الشيخ المفيد: و قد أكلت من ثمرها و كان لا عجم له.» مناقب آل أبي طالب عليهم السلام؛ ج‏۴؛ ص۳۹۰ 📚 منتهی الآمال؛ ج۲؛ در تـاريخ حضرت امام جواد علیه‌السلام. 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
🏴آجرک اللّه یا بقیّة اللّه🏴 امام جواد علیه السلام: إنّ ما سوی الواحد متجزّئ، والله واحد لا متجزئ ولا متوهّم بالقلّة والکثرة، وکلّ متجزئ أو متوهّم بالقلّة والکثرة فهو مخلوق دالّ علی خالق له. ◀همانا جز خداوند یگانه، همه چیز دارای اجزاست، و خداوند یکتا نه دارای اجزاست و نه قابل تصور به کمی و زیادی می‌باشد. هر چیزی که دارای اجزا بوده یا قابل تصور به کمی و زیادی باشد مخلوق است و دلالت بر این می‌کند که او را خالقی می‌باشد. توحید صدوق، ص۱۹۳ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
🌹هرچند پدر و مادرت بر مذهب حق نباشند... 🔹وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً (البقرة: 83) مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ مُعَمَّرِ بْنِ خَلَّادٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا ع أَدْعُو لِوَالِدَيَّ إِذَا كَانَا لَا يَعْرِفَانِ الْحَقَّ قَالَ ادْعُ لَهُمَا وَ تَصَدَّقْ عَنْهُمَا وَ إِنْ كَانَا حَيَّيْنِ لَا يَعْرِفَانِ الْحَقَّ فَدَارِهِمَا فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ إِنَّ اللَّهَ‏ بَعَثَنِي‏ بِالرَّحْمَةِ لَا بِالْعُقُوقِ. (الكافي، ج‏2، ص159) معمّر بن خلّاد گويد: به امام رضا عليه السلام گفتم: اگر پدر و مادرم حقّ [یعنی مذهب شیعه و امامت اهل بیت] را نمى‌شناخته‌‏اند آنان را دعا كنم؟ حضرت فرمود: براى آنان دعا كن و از طرف آنان صدقه بده و اگر زنده‌اند و حقّ را نمى‌شناسند، با آنان مدارا كن؛ زیرا رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: خداوند مرا به رحمت بر انگيخته است، نه عقوق. 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
🔰 امام علی علیه السلام 🔻 علَیکُم بِصَلاةِ اللَّیلِ؛ فَإِنَّها سُنَّةُ نَبِیِّکُم، ودَأبُ الصّالِحینَ قَبلَکُم، ومَطرَدَةُ الدّاءِ عَنِ أجسادِکُم. 🔹در پی نماز شب باشید که آن، سنّت پیامبر شماست و شیوۀ صالحانِ پیش از شما و دورکنندۀ درد و بیماری از بدنتان. 📚 تهذيب الأحكام: ج۲ ص۱۲۰ ح۴۵۳ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
فضائل حج بیت الله در فرمایشات آل الله علیهم السلام ( ۱ ) 🔻هر عمل جای خود ، حج را به خاطر عمل خیر دیگر ترک مکن ( هیچ صدقه ای ،طواف و سعی و مناسک حج نمی‌شود) عَنْ إِبْرَاهِیمَ بْنِ مَیْمُونٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) إِنِّی أَحُجُّ سَنَةً وَ شَرِیکِی سَنَةً قَالَ مَا یَمْنَعُکَ مِنَ الْحَجِّ یَا إِبْرَاهِیمُ قُلْتُ لَا أَتَفَرَّغُ لِذَلِکَ جُعِلْتُ فِدَاکَ أَتَصَدَّقُ بِخَمْسِمِائَةٍ مَکَانَ ذَلِکَ قَالَ الْحَجُّ أَفْضَلُ قُلْتُ أَلْفٍ قَالَ الْحَجُّ أَفْضَلُ قُلْتُ فَأَلْفٍ وَ خَمْسِمِائَةٍ قَالَ الْحَجُّ أَفْضَلُ قُلْتُ أَلْفَیْنِ قَالَ أَ فِی أَلْفَیْکَ طَوَافُ الْبَیْتِ قُلْتُ لَا قَالَ أَ فِی أَلْفَیْکَ سَعْیٌ بَیْنَ الصَّفَا وَ الْمَرْوَةِ قُلْتُ لَا قَالَ أَ فِی أَلْفَیْکَ وُقُوفٌ بِعَرَفَةَ قُلْتُ لَا قَالَ أَ فِی أَلْفَیْکَ رَمْیُ الْجِمَارِ قُلْتُ لَا قَالَ أَ فِی أَلْفَیْکَ الْمَنَاسِکُ قُلْتُ لَا قَالَ الْحَجُّ أَفْضَلُ. راوی گويد: به امام صادق عليه السّلام عرض كردم: يك سال من به حجّ‌ مى‌روم و يك سال شريكم (و خودم نمیروم) . امام علیه السلام فرمودند : اى ابراهيم! چه چيزى تو را از انجام حجّ‌ بازمى‌دارد؟ عرض كردم: قربانت گردم! به خاطر شغلى كه دارم موفّق نمى‌شوم، ولى به جاى آن پانصد درهم صدقه مى‌دهم. فرمود: حجّ‌ افضل است. عرض كردم: هزار درهم‌؟ فرمود: حجّ‌ افضل است. عرض كردم: هزار و پانصد درهم‌؟ فرمود: حجّ‌ افضل است. عرض كردم: دو هزار درهم‌؟ فرمود: آيا در دو هزار درهم تو طواف كعبه هست‌؟ عرض كردم: نه. فرمود: آيا در آن، سعى ميان صفا و مروه هست‌؟ عرض كردم: نه. فرمود: آيا در آن، وقوف در عرفه هست‌؟ عرض كردم: نه. فرمود: آيا در آن رمى جمره‌هاى سه‌گانه هست‌؟ گفتم: نه. فرمود: آيا در دو هزار درهم تو مناسك هست‌؟ عرض كردم: نه. فرمود: پس وقتی این را فهمیدی بدان که حجّ‌ افضل است. کافی ج۴ ص۲۵۹ نکته: معرفت به فضائل حجِ بیت الله ، مقدمه فهم عظمت ولایت و براءت ، عظمت زیارت قبور اهل بیت و بالاخص زیارت سیدالشهداء علیه السلام است کما اینکه احادیث در این مورد می آید ان شاء الله. 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
💠دعای جامع عافیت از امام رضا علیه السلام 🔻حَدَّثَنَا أَبِی رَضِیَ اَللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى اَلْعَطَّارُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ یَحْیَى بْنِ عِمْرَانَ اَلْأَشْعَرِیِّ قَالَ حَدَّثَنِی أَبُو سَعِیدٍ اَلْآدَمِیُّ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُوسَى بْنِ سَعْدٍ عَنْ أَبِی اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَیْهِ السَّلاَمُ قَالَ: کُنْتُ مَعَهُ فِی اَلطَّوَافِ فَلَمَّا صِرْنَا مَعَهُ بِحِذَاءِ اَلرُّکْنِ اَلْیَمَانِیِّ أَقَامَ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ فَرَفَعَ یَدَیْهِ ثُمَّ قَالَ 🤲یَا اَللَّهُ یَا وَلِیَّ اَلْعَافِیَهِ وَ یَا خَالِقَ اَلْعَافِیَهِ وَ یَا رَازِقَ اَلْعَافِیَهِ وَ اَلْمُنْعِمَ بِالْعَافِیَهِ وَ اَلْمَنَّانَ بِالْعَافِیَهِ وَاَلْمُتَفَضِّلَ بِالْعَافِیَهِ عَلَیَّ وَ عَلَى جَمِیعِ خَلْقِکَ یَا رَحْمَانَ اَلدُّنْیَا وَ اَلْآخِرَهِ وَ رَحِیمَهُمَا صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اُرْزُقْنَا اَلْعَافِیَهَ وَ دَوَامَ اَلْعَافِیَهِ وَ تَمَامَ اَلْعَافِیَهِ وَ شُکْرَ اَلْعَافِیَهِ فِی اَلدُّنْیَا وَ اَلْآخِرَهِ یَا أَرْحَمَ اَلرَّاحِمِینَ . 🔻مرحوم شیخ صدوق از پدرش از محمد بن یحیى عطار از محمد بن احمد بن یحیى بن عمران اشعرى از ابو سعید آدمى از احمد بن موسى بن سعد روایت مى‌کند که گفت:به همراه امام رضا علیه السّلام در طواف بودیم،چون مقابل رکن یمانى رسیدیم ایستاد و دست‌ها را به دعا برداشت و فرمود: «یا اللّه!اى ولىّ‌ و خالق عافیت و روزى‌بخش آن،اى انعام‌بخش و منّت‌بخش به آن،اى تفضّل‌کنندۀ عافیت بر من و جمیع خلقت!اى رحمان و رحیم دنیا و آخرت،بر محمد و آل محمد درود فرست و ما را عافیت عطا کن و آن را مداومت بخش و به تمامى به ما برسان و ما را شکر عافیت در دنیا و آخرت نصیب بفرما،اى مهربان‌ترین مهربانان! عیون أخبار الرضا علیه السلام , جلد 2 , صفحه 16 ✅ مناسبت است حجاج گرامی و همچنین دیگران نیز در مواقع استجابت دعا مثل روز عرفه و شب های قدر از این دعای جامع غفلت نکنند. 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
إِذَا طَافَ قَـوْمٌ بِالْمَـشَاعِرِ وَالصَّفَا فَقَبرُكَ رُكنِي طَـائِـفـاً وَمَـشَاعِـرِي وَإنْ ذَخَـرَ الأقْـوَامُ نُسْـكَ عِـبَادَةٍ فَحُـبُّـكَ أوْفَى عُـدَّتِي وَذَخَـائِرِي زمانی که گروهی در موسم حج در مشاعر و صفا مشغول طواف هستند، رکن و مشاعر من مرقد توست و من آنجا طواف می‌کنم. و اگر برخی از مردم برای آخرت خود عبادتی ذخیره می‌کنند، بهترین و سودمندترین توشه و ذخیره‌ی من محبّت توست... 📜 من القصیدة الرائیة لابن أبی الحدید 🔻 امروز صبح در طواف بیت الله الحرام دعاگو همه ی سروران گرامی و تمام شیعیان بودم، ان شاءالله کسانی هم که توفیق زیارت حضرت ابوالحسن علی بن موسی الرضا علیه السلام را در این روز چهارشنبه دارند، بنده را نیز از فیوضات آن زیارت بهره مند بفرمایند. 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
1_11778007769.mp3
5.4M
🎧 صوت | انکار ضروری دین به‌‌سبب شبهه، موجب کفر نیست 🎙برشی از درس خارج استاد شهیدی➕ شوخی استاد با مستشکل 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
وصیت‌های پایانی عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ مِهْرَانَ عَنْ دُرُسْتَ بْنِ أَبِي مَنْصُورٍ عَنْ عِيسَى بْنِ بَشِيرٍ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: لَمَّا حَضَرَ عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ ع الْوَفَاةُ ضَمَّنِي‏ إِلَى‏ صَدْرِهِ‏ ثُمَّ قَالَ يَا بُنَيَّ أُوصِيكَ بِمَا أَوْصَانِي بِهِ أَبِي ع حِينَ حَضَرَتْهُ الْوَفَاةُ وَ بِمَا ذَكَرَ أَنَّ أَبَاهُ أَوْصَاهُ بِهِ قَالَ يَا بُنَيَّ إِيَّاكَ وَ ظُلْمَ مَنْ لَا يَجِدُ عَلَيْكَ نَاصِراً إِلَّا اللَّهَ. (الكافي، ج‏۲، ص۳۳۱) از امام باقر (ع) روایت شده است که فرمود: هنگامی که وفاتِ علی بن الحسین (ع) فرا رسید، مرا به سینه خود چسباند و فرمود: پسر عزیزم، تو را وصیت می‌کنم به آن چه که پدرم هنگام وفاتش مرا وصیت کرد و فرمود پدرش او را به آن وصیت کرده است. پسر عزیزم مبادا به کسی ظلم کنی که جز خدا یاوری بر تو نمی‌یابد! بخش دیگری از همان وصیت: عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ مِهْرَانَ عَنْ دُرُسْتَ بْنِ أَبِي مَنْصُورٍ عَنْ عِيسَى بْنِ بَشِيرٍ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع‏ لَمَّا حَضَرَتْ أَبِي عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ ع الْوَفَاةُ ضَمَّنِي‏ إِلَى‏ صَدْرِهِ‏ وَ قَالَ يَا بُنَيَّ أُوصِيكَ بِمَا أَوْصَانِي بِهِ أَبِي حِينَ حَضَرَتْهُ الْوَفَاةُ وَ بِمَا ذَكَرَ أَنَّ أَبَاهُ أَوْصَاهُ بِهِ يَا بُنَيَّ اصْبِرْ عَلَى الْحَقِّ وَ إِنْ كَانَ مُرّاً. (الكافي، ج‏۲، ص۹۱) ... پسر عزیزم بر حق صبر کن اگر چه تلخ باشد! 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
🌀 ربای نابودگر 🌀 حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله: 💠 يأتي على الناس زمان لا يبقى أحد إلّا أكل الربا ، فإن لم يأكله أصابه من غباره [۱] 💠 روزگاری خواهد آمد که کسی باقی نمی‌ماند، مگر این که ربا می‌خورد و اگر ربا نخورد، غبارش بر او می‌نشیند. امیرمؤمنان، حضرت علی علیه‌السلام: 💠 يا معشر التجار الفقه ثم المتجر، الفقه ثم المتجر، الفقه ثم المتجر، والله للربا في هذه الأمة أخفى من دبيب النمل على الصفا... [۲] 💠 ای گروه تاجران! ابتدا احکام را یاد بگیرید، سپس تجارت کنید. ابتدا احکام را یاد بگیرید، سپس تجارت کنید. ابتدا احکام را یاد بگیرید، سپس تجارت کنید. به‌خدا قسم که ربا در میان این امت، از حرکت مورچه بر روی تخته سنگ هم مخفی‌تر است. 🔹 امام خمینی در ۱۰ اسفند ۱۳۵۷، صحبت از برنامه‌اش برای اصلاح بانک‌ها به میان می‌آورد: «ما پس از این، راجع به بانک‌ها هم طرح‌هایی داریم که از این وضع رقت‌بار برگردد.» [۳] 🔹 امام خمینی در ۱۶ فروردین ۱۳۵۸: «الان بانک‌ها به‌همان صورت طاغوتی است. ربا در بانک‌ها هست... راجع به بانک‌ها باید یک تحولی در آن پیدا بشود و ان‌شاءالله با تدریج خواهد شد.» [۴] 🔹 امام خمینی در ۲۳ فروردین ۱۳۵۸: «باید این بانک‌هایی که در ایران است، متحول بشوند از صورت طاغوتی، که رباگیری و رباخواری است به صورت اسلامی ان‌شاءالله. من از این که شما بنای بر این مطلب گذاشتید که متحول کنید صورت طاغوتی را به صورت اسلامی و بانک اسلامی در سراسر کشور تاسیس کنید متشکرم. لکن منتظرم که ببینم عمل چیست. آیا در عمل هم همین‌طور است؟ باز اموری که در سابق انجام می‌گرفت انجام می‌گیرد یا خیر؟ تحول در محتوا است. ما به اسم خیلی کار نداریم، با محتوا کار داریم. محتوا باید اسلامی بشود!» [۵] 🔹 امام خمینی در بعد از ظهر ۲۳ فروردین ۱۳۵۸: «سیستم بانک‌داری به این وضعی که الان در ایران است، این وضع، وضع طاغوتی است. ربا در اسلام حرام است. در قرآن اعلام به حرمت شده است. کسی که ربا بخورد، ربا بگیرد - در اسلام، در قرآن گفته شده است که با خدا جنگ می‌کند! این سیستم باید متحول بشود. سیستم بانکی باید عوض بشود!» [۶] 🔹 امام خمینی در ۲۵ اردیبهشت ۱۳۶۳: « اما مسئله بانک از مسائل مهمی است که چنانچه ربا از بانک حذف نشود، مشمول آیه شریفه و روایات کثیره می‌شویم که آیه شریفه می‌فرماید کسانی که ربا می‌خورند، این‌ها اعلام جنگ با خدا و پیغمبر می‌کنند. این تعبیر در کم‌جایی واقع شده است که اعلام جنگ است بین کسانی که می‌خواهند ربا بخورند با خدا و پیغمبر. روایات بسیار ما داریم که هیچ جای شبهه در این روایات نیست که در بعضی از آن‌ها تعبیری شده است که شاید برای هیچ چیزی نشده است که یک درهم ربا شدتش بیشتر از اینکه هفتاد زنا بکند کسی با محرم خودش، با عمه خودش، با خاله خودش، با خواهر خودش و اگر چنانچه ربا در یک کشوری مثل کشور ما خدای نخواسته، باز در بانکش، در تجارتش، در بین مردمش باشد، ما نمی‌توانیم بگوییم که جمهوریمان جمهوری اسلامی است، محتوای جمهوری، اسلامی است. از این جهت باید کارشناسان، علما در این مسئله بسیار فعالیت کنند، دقت کنند که ما را از این گرفتاری نجات بدهند و ملت هم باید توجه کنند به این که مواجه هستند با یک همچو چیزی که قرآن کریم می‌فرماید: فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ‌. اعلام جنگ بکنید با خدا.» [۷] 🔹 امام خمینی پیش از انقلاب در پاسخ به خبرنگار روزنامه لوس‌آنجلس تايمز درباره دولت اسلامى‌ و مسئله بانکی و بهره در آن: «اما راجع به بهره بانکی، ما بانک‌هایی که بی‌بهره باید باشند باید تاسیس کنیم. ما بهره‌ها را جایز نمی‌دانیم.» [۸] 🔹 استفتاء و پاسخ امام خمینی در مورد گرفتن پول بهره حساب‌های بانکی: «با عرض سلام و به امید طول عمر امام عزیزمان و پیروزی رزمندگان اسلام‏! ‌‏پولی که ما در بانک های جمهوری اسلامی می‌گذاریم، وقتی می‌گیریم مقداری‌‎ ‌‏رویش رفته، آن مقدار چه صورت دارد؟ والسلام‏ ‌‏بسمه تعالی، بهرۀ پول، ربا و حرام است.» [۱۰] 💠 خدا از [بركت‌] ربا مى‌كاهد، و بر صدقات مى‌افزايد، و خداوند هيچ ناسپاس گناهكارى را دوست نمى‌دارد. بقره - آیه ۲۷۶ [۱] مستدرک الوسائل - جلد ۱۳ - صفحه ۳۳۳ [۲] الکافی - دارالکتب الاسلامیة - جلد ۵ صفحه ۱۵۰ [۳] صحیفه امام - جلد ۶ - صفحه ۲۷۳ [۴] صحیفه امام - جلد ۶ - صفحه ۴۸۲ [۵] صحیفه امام - جلد ۶ - صفحه ۵۳۴ - سخنرانى [در جمع كاركنان بانك صادرات - لزوم تحول در جامعه] [۶] صحیفه امام - جلد ۷ - صفحه ۱ [۷] صحیفه امام - جلد ۱۸ - صفحه ۴۳۴ [۸] صحیفه امام - جلد ۵ - صفحه ۱۸۲ [۹] و [۱۰] استفتائات امام خمینی - جلد ۱۰ - صفحه ۳۱۰ - سوال ۱۱۸۴۷ [۱۱]صحیفه امام - جلد ۱۱- صحفه ۳۰ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be
💠 عقوبت جسارت به عالم ❖ آیت الله شبیری زنجانی: نقل کرده‌اند که شیخ انصاری و آقا سید علی شوشتری با هم در راه نجف و کربلا بودند، آنها از راه شطّ می‌رفتند و بر قایقی سوار بودند، مرد عربی به شیخ جسارت می‌کرده و دائم در جای تنگ قایق به شیخ فشار وارد می‌آورده، ولی شیخ ساکت بوده و هیچ جوابی نمی‌داده است. مرحوم آقا سید علی به شیخ می‌گوید: چیزی در جواب این بگو، ولی شیخ پاسخی نمی‌دهد. آن مرد عرب مدام‌ به شیخ اهانت می‌کرده است. در نزدیکی مقصد ناگهان‌ آن‌ مرد سیاه می‌شود و از دنیا می‌رود. آقا سید علی می‌گوید: من از همین می‌ترسیدم، از شما خواستم‌ که جوابی دهید تا از گناه این مرد کاسته شود و به این مجازات مبتلا نشود. 📚جرعه‌ای از دریا؛ ج۱؛ ص۱۴۰ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
✔️ فضیلت روز جمعه در روایات 🔹 يوم الجمعة الذي هو خيرة الله من الأيام و سيدها و يوم المزيد و يوم الشاهد و لم تطلع الشمس على أفضل منه و لا أكثر معافى من النار تنزل فيه الرحمة و يغفر فيه للعباد و تضاعف فيه الحسنات، و يمحى فيه السيئات، و ترفع فيه الدرجات، و يستجاب فيه الدعوات، و تكشف فيه الكربات، و نقضي فيه الحوائج العظام، لله فيه عتقاء و طلقاء من النار، ما دعا الله فيه أحد من الناس و عرف حقّه وحرمته إلا كان حقا على الله عز وجل أن يجعله من عتقائه و طلقائه من النار ، و من مات فيه أو في ليلته مات شهيداً وبعث آمناً بل يكتب لمن مات فيه عارفاً بحق أهل البيت عليهم‌السلام براءة من النار و براءة من العذاب و من مات في ليلته أعتق من النار و هو اليوم الذي حملت فيه مريم، و هبط فيه‌ الروح الأمين و ليس للمسلمين عيد بعد يوم غدير خم أولى منه بل هو أعظم عند الله من يومي الفطر و الأضحى، و فيه خمس خصال: خلق الله فيه آدم، و أهبط الله فيه آدم إلى الأرض، وفيه توفّي الله آدم، و فيه ساعة لا يسأل الله فيها أحد شيئاً إلا أعطاه إياه ما لم يسأل محرماً، ...و كلام الطير فيه إذا لقي بعضها بعضا سلام سلام يوم صالح و هو الذي جمع الله فيه الخلق لولاية محمد (صلى‌الله‌عليه‌وآله‌) و وصيه في الميثاق، ...و هو اليوم الأزهر وليلته الغراء، ...و فيه يخرج قائم آل محمد (صلى‌الله‌عليه‌وآله) كما أن فيه تقوم القيامة... 📚 جواهر الكلام، النجفي الجواهري، الشيخ محمد حسن ج11 ص130 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
عبداللَّه بن مبارک گوید: سالی برای حج به مکه رفتم، ناگهان کودکی هفت یا هشت ساله را دیدم که در کنار کاروان ها بدون توشه و مرکب حرکت می کند. نزد او رفتم و سلام کردم و گفتم: با چه چیز این بیابان و راه طولانی را می پیمایی؟ گفت: با خدای پاداش دهنده. زاد و توشه ام تقواست و مرکبم دو پایم هست و قصد من مولایم خدا می باشد. وقتی این گفتار را از این کودک شنیدم، به نظرم بسیار بزرگ آمد. گفتم: از کدام طایفه هستی؟ گفت: هاشمی. گفتم: از کدام شاخه هاشمی؟ گفت: علوی فاطمی. گفتم: ای سرور من! آیا چیزی از شعر برایم می گویی که بهره مند شوم؟ گفت: آری و اشعاری خواند که مضمونش چنین بود: ما در کنار حوض کوثر بهشت، نگهبان آن هستیم و آب آن را به واردان می آشامانیم و کسی که راه رستگاری را طالب است، این راه جز به وسیله ما تحقق نمی یابد. و کسی که توشه او دوستی ماست، هرگز زیان نکرده است… عبداللَّه بن مبارک گوید: آن کودک را ندیدم تا این که به مکه رسیدم و بعد از انجام مناسک حج به ابطح (محلی نزدیک به مکه) رفتم، عده ای را دیدم که دور شخصی حلقه زده اند. جلوتر رفتم که ببینم آن شخص کیست، دیدم همان کودک است که در راه مکه مدتی همراه او بودم. پرسیدم: این شخص کیست؟ گفتند: این شخص زین العابدین علی بن الحسین علیه السلام است.[1] پی نوشت [1] مناقب ابن شهر آشوب، ج 4، ص 155 منبع : کارگر، رحیم؛ داستان ها و حکایت های حج، 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
💠 اهمیت و فضلیت مواظبت هر ساله بر حج 🔻وَ عَنْه عن عَبْدِ الْمُؤْمِنِ عَنْ دَاوُدَ بْنِ أَبِی سُلَیْمَانَ الْجَصَّاصِ عَنْ عُذَافِرٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام مَا یَمْنَعُکَ مِنَ الْحَجِّ فِی کُلِّ سَنَةٍ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ الْعِیَالُ قَالَ فَقَالَ إِذَا مِتَّ فَمَنْ لِعِیَالِکَ أَطْعِمْ عِیَالَکَ الْخَلَّ وَ الزَّیْتَ وَ حُجَّ بِهِمْ کُلَّ سَنَةٍ. 📚 الکافی، ج۴، ص۲۵۶ از عذافر روایت شده است که امام صادق علیه السلام فرمود: چه چیز مانع شده که هر سال حج نروی؟ گفتم: فدایت شوم عیالواری. فرمود: وقتی بمیری چه کسی به عائله‌ات رسیدگی می‌کند؟ به عائله‌ات سرکه و‌ روغن زیتون بده ولی هر سال آن‌ها را به حج ببر! ✅ ثواب و فضلیت یاری کردن همسر بر حج «پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: ایُّما اِمرَأَةٍ اَعانَت زَوجها عَلیَ الحَجِّ وَ الجِهادِ أوطَلَبِ العِلمِ اعطاهَا اللهُ مِنَ الثّوابِ ما یُعطی اِمرَأةَ ایّوبَ علیه‌السلام. هر زنی كه شوهر خود را در رفتن به حج یا جهاد یا تحصیل علم یاری دهد خداوند اجر و ثواب همسر حضرت ایوب پیغمبر علیه‌السلام را به وی عطا می‌فرماید. (مكارم الاخلاق، ص ٢٠١) 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
🔻امام علی علیه‌السلام: إيّاكُم وَالتَّلَوُّنَ في دينِ اللّهِ؛ فَإِنَّ جَماعَةً فيما تَكرَهونَ مِنَ الحَقِّ خَيرٌ مِن فُرقَةٍ فيما تُحِبّونَ مِنَ الباطِلِ، و إنَّ اللّهَ سُبحانَهُ لَم يُعطِ أحَدا بِفُرقَةٍ خَيرا، مِمَّن مَضَى ولا مِمَّن بَقِيَ. 🔻بپرهيزيد از دگرگونى در دين خدا، كه همراه جماعت بودن در حقّى كه آن را خوش نمى‌انگاريد، بهتر است از پراكنده شدن به خاطر باطلى كه آن را دوست مىداريد! و همانا خداوند سبحان، به كسى به خاطر جدايى خيرى نبخشيد، نه از گذشتگان و نه از باقى ماندگان. 📚 نهج‌البلاغة، الخطبة ١٧٦ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام