💠دعای دوم صحیفه سجادیه
در صلوات بر رسول خدا
و بیان اوصاف آن حضرت
وَ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ اَلَّذِي مَنَّ عَليْنَا بِمُحَمَّدٍ نَبِيِّهِ - صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ دُونَ اَلْأُمَمِ اَلْمَاضِيَةِ وَ اَلْقُرُونِ اَلسَّالِفَةِ ، بِقُدْرَتِهِ اَلَّتِي لاَ تَعْجِزُ عَنْ شَيْءٍ وَ إِنْ عَظُمَ، وَ لاَ يَفُوتُهَا شَيْءٌ وَ إِنْ لَطُفَ .
(1)و سپاس خدايى را كه به پيامبرش محمّد-كه درود خدا بر او و خاندانش باد-بر ما منّت نهاد،نه بر امّتهاى گذشته و مردمان پيشين،به قدرتش كه از چيزى-اگر چه بزرگ باشد-ناتوان نيست و چيزى-اگر چه خرد باشد-از او رهايى نمىيابد
فَخَتَمَ بِنَا عَلَى جَمِيعِ مَنْ ذَرَأَ ، وَ جَعَلَنَا شُهَدَاءَ عَلَى مَنْ جَحَدَ ، وَ كَثَّرَنَا بِمَنِّهِ عَلَى مَنْ قَلَّ .
(2)پس به وسيلۀ ما به همۀ آفريدگانش پايان داد،و ما را بر كسانى كه انكار كردهاند،شاهد گرداند.و ما را با احسان خود،بر كسانى كه اندك بودند،فزونى بخشيد
اَللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ أَمِينِكَ عَلَى وَحْيِكَ، وَ نَجِيبِكَ مِنْ خَلْقِكَ، وَ صَفِيِّكَ مِنْ عِبَادِكَ، إِمَامِ اَلرَّحْمَةِ ، وَ قَائِدِ اَلْخَيْرِ ، وَ مِفْتَاحِ اَلْبَرَكَةِ .
(3)خداوندا بر محمّد -امين وحيت و برگزيده از آفريدگانت و دوست تو از بندگانت،آن پيشواى رحمت و رهبر خير و كليد بركت-درود فرست
كَمَا نَصَبَ لِأَمْرِكَ نَفْسَهُ
(4)همچنان كه او براى فرمان تو خود را به تلاش انداخت
وَ عَرَّضَ فِيكَ لِلْمَكْرُوهِ بَدَنَهُ
(5)و به خاطر تو،بدنش را در معرض سختى قرار داد
وَ كَاشَفَ فِي اَلدُّعَاءِ إِلَيْكَ حَامَّتَهُ
(6)و در دعوت به سوى تو با خويشانش،آشكارا به ستيز پرداخت
وَ حَارَبَ فِي رِضَاكَ أُسْرَتَهُ
(7)و در(راه)خوشنودى تو،با قبيلهاش جنگيد
وَ قَطَعَ فِي إِحْيَاءِ دِينِكَ رَحِمَهُ.
(8)و در برپا داشتن دين تو،از ارحامش گسست
وَ أَقْصَى اَلْأَدْنَيْنَ عَلَى جُحُودِهِمْ
(9)و نزديكان را بر اثر انكارشان،دور نمود
وَ قَرَّبَ اَلْأَقْصَيْنَ عَلَى اِسْتِجَابَتِهِمْ لَكَ.
(10)و دورتران را بر اثر پذيرفتنشان-براى تو-نزديك نمود
وَ وَالَى فِيكَ اَلْأَبْعَدِينَ
(11)و به خاطر تو،با دورترين(مردم)دوستى كرد
وَ عَادَى فِيكَ اَلْأَقْرَبِينَ
(12)و به خاطر تو با نزديكترين(اشخاص)،دشمنى نمود
و أَدْأَبَ نَفْسَهُ فِي تَبْلِيغِ رِسَالَتِكَ
(13)و در تبليغ پيام تو،خود را به رنج انداخت
وَ أَتْعَبَهَا بِالدُّعَاءِ إِلَى مِلَّتِكَ .
(14)و با دعوت به دين تو،خود را خسته كرد
وَ شَغَلَهَا بِالنُّصْحِ لِأَهْلِ دَعْوَتِكَ
(15)و خود را به نصيحت كردن به پذيرندگان دعوتت مشغول ساخت
وَ هَاجَرَ إِلَى بِلاَدِ اَلْغُربَةِ ، وَ مَحَلِّ اَلنَّأْيِ عَنْ مَوْطِنِ رَحْلِهِ ، وَ مَوْضِعِ رِجْلِهِ، وَ مَسْقَطِ رَأْسِهِ ، وَ مَأْنَسِ نَفْسِهِ ، إِرَادَةً مِنْهُ لِإِعْزَازِ دِينِكَ، وَ اِسْتِنْصَاراً عَلَى أَهْلِ اَلْكُفْرِ بِكَ .
(16)و از جايگاه اقامتش و قدمگاهش و زادگاهش و جاى انس گرفتنش،به شهرهاى غربت و محل دور هجرت نمود.بر اين خواسته كه دين تو را عزّت دهد و بر(ضد) كافران به تو يارى طلبد
حَتَّى اِسْتَتَبَّ لَهُ مَا حَاوَلَ فِي أَعْدَائِكَ
(17)سرانجام آنچه دربارۀ دشمنانت مىخواست،برايش به دست آمد
وَ اِسْتَتَمَّ لَهُ مَا دَبَّرَ فِي أَوْلِيَائِكَ .
(18)و آنچه او دربارۀ دوستانت مىانديشيد،برايش كامل گرديد
فَنَهَدَ إِلَيْهِمْ مُسْتَفْتِحاً بِعَوْنِكَ ، وَ مُتَقَوِّياً عَلَى ضَعْفِهِ بِنَصْرِكَ
(19) پس با اميد به پيروزى به يارى تو،و با قوّت بخشيدن ضعف خود به كمك تو،به سوى آنان تاخت
فَغَزَاهُمْ فِي عُقْرِ دِيَارِهِمْ .
(20)پس در وسط ديارشان به جنگ آنها رفت
وَ هَجَمَ عَلَيْهِمْ فِي بُحْبُوحَةِ قَرَارِهِمْ
(21)و در ميان قرارگاهشان،بر آنان هجوم برد
حَتَّى ظَهَرَ أَمْرُكَ ، وَ عَلَتْ كَلِمَتُكَ، وَ لَوْ كَرِهَ اَلْمُشْرِكُونَ .
(22)تا اينكه فرمان تو آشكار شد و سخن تو،بلند گرديد.اگر چه مشركان نمىپسنديدند
اَللَّهُمَّ فَارْفَعْهُ بِمَا كَدَحَ فِيكَ إِلَى اَلدَّرَجَةِ اَلْعُلْيَا مِنْ جَنَّتِكَ
(23)خداوندا،او را به سبب رنجى كه در راه (دين)تو كشيد،به بالاترين درجه از بهشتت بالا بر
حَتَّى لاَ يُسَاوَى فِي مَنْزِلَةٍ، وَ لاَ يُكَافَأَ فِي مَرْتَبَةٍ، وَ لاَ يُوَازِيَهُ لَدَيْكَ مَلَكٌ مُقَرَّبٌ، وَ لاَ نَبِيٌّ مُرْسَلٌ .
(24)تا آنكه كسى در منزلت با او يكسان و در مقام همتا نباشد و نزد تو هيچ فرشتۀ مقرّبى و پيامبر فرستاده شدهاى با او برابرى نكند
وَ عَرِّفْهُ فِي أَهْلِهِ اَلطَّاهِرِينَ وَ أُمَّتِهِ اَلْمُؤْمِنِينَ مِنْ حُسْنِ اَلشَّفَاعَةِ أَجَلَّ مَا وَعَدْتَهُ
(25)و او را از شفاعت نيكو دربارۀ خانوادۀ پاكش و مؤمنان امّتش،بيش از آنچه به او وعده دادهاى،آگاه كن
💠 گریه بر امام حسن علیهالسلام
إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص كَانَ جَالِساً ذَاتَ يَوْمٍ إِذْ أَقْبَلَ الْحَسَنُ ع فَلَمَّا رَآهُ بَكَى ثُمَّ قَالَ إِلَيَّ إِلَيَّ يَا بُنَي...
وَ أَمَّا الْحَسَنُ فَإِنَّهُ ابْنِي وَ وُلْدِي وَ بَضْعَةٌ مِنِّي وَ قُرَّةُ عَيْنِي وَ ضِيَاءُ قَلْبِي وَ ثَمَرَةُ فُؤَادِي وَ هُوَ سَيِّدُ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّة .....
🔻 اما حسن كه پسرم و فرزندم و پاره تنم و نور ديدهام و روشنى دلم و ميوه قلبم هست و او سيد جوانان اهل بهشت است... چون او را ديدم به يادم آمد از اهانتهایی که پس از من ببيند و پیوسته اینطور باشد تا اینکه با زهر ستم و دشمنی او را شهید کنند. در اينجاست که فرشتگان هفتآسمان برای شهادتش بگريند و همه چيز بر او بگرید حتی پرندهی هوا و ماهيان دريا! هر کسی که بر او بگريد چشمانش كور نباشد روزى كه چشمها كورند و هر كه بر او محزون شود روزى كه دلها همه محزونند دلش محزون نباشد و هر كه در #بقيع او را #زيارت كند قدمش بر #صراط ثابت ماند روزى كه همهی قدمها بلغزند.
📚 امالی صدوق، ص ۱۱۵-۱۱۲
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
#تسلیم
💠 در دل هم چون و چرا نباید کرد و الّا «لَكَانُوا بِذَلِكَ مُشْرِكِينَ»
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ الْكَاهِلِيِّ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام لَوْ أَنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ وَ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَ آتَوُا الزَّكَاةَ وَ حَجُّوا الْبَيْتَ وَ صَامُوا شَهْرَ رَمَضَانَ ثُمَّ قَالُوا لِشَيْءٍ صَنَعَهُ اللَّهُ أَوْ صَنَعَهُ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله أَلَّا صَنَعَ خِلَافَ الَّذِي صَنَعَ أَوْ وَجَدُوا ذَلِكَ فِي قُلُوبِهِمْ لَكَانُوا بِذَلِكَ مُشْرِكِينَ ثُمَّ تَلَا هَذِهِ الْآيَةَ- فَلا وَ رَبِّكَ لا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيما شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَيْتَ وَ يُسَلِّمُوا تَسْلِيماً (سوره نساء/۶۸) ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام عَلَيْكُمْ بِالتَّسْلِيمِ.
📚الكافي؛ ج۱؛ ص۳۹۰
امام صادق عليهالسلام فرمودند: اگر مردم خداى يگانه و بیشریک را عبادت كنند و نماز گزارند و زكات دهند و حج بجا آورند و ماه مبارک رمضان را روزه دارند و پس از همه اينها نسبت به حکم خدای متعال يا رسولش بگويند: "چرا چنین حکمی کرد؟ چرا برعکسش را حکم نکرد؟" يا اين سخن را در دل خود بگوید (بى آنكه به زبان آورند) به همين سبب مشرك میشوند.
سپس حضرت اين آيه را تلاوت فرمود: «نه، به پروردگارت سوگند ايمان ندارند تا تو را در اختلافات خويش حاكم كنند، سپس در دلهاى خويش از آنچه حكم كردهاى ملال و گرفتگى نيابند و بى چون و چرا گردن نهند.»
سپس امام صادق عليهالسلام فرمودند: بر شما باد به تسليم.
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
💠 سرپیچی از سپاه اُسامه (۳) - نماز ابوبکر
قالَ رَسُولُ الله صلیاللهعلیهوآله: لَعَنَ اللَّهُ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْ جَيْشِ أُسَامَة
● ... بِلال در خانه پیامبر را محکم میکوبید. پیامبر در آن حال شنیدند، فرمودند: "ما هذا الدِّقُّ العَنیف" چه کسی در را میزند؟ فضل بن عباس درب خانه پیامبر را باز کرد، دید بلال دم درب خانه ایستاده. چه خبر شده بلال؟
ابوبکر آمده مسجد و در جایگاه پیامبر ایستاده و میگوید: پیامبر من را مامور کرده.
فضل بن عباس تعجب کرد و گفت: ابوبکر باید با سپاه اسامه باشد؟ اینجا بود که منظور کلام پیامبر را فهمید؛ "هذا هو والله الشرّ العظیم الذی طَرَقَ البارحة المدينة"
بخدا این همان شرّ عظیمی است که پیامبر فرمود. برویم به پیامبر خبر دهیم.
● وقتی بلال و فضل به پیامبر خبر دادند حضرت فرمودند: "أَقِیمُونی أقيموني أَخِرجُوا الي المسجد" من را بلند کنید بروم مسجد و مانع این کار بشوم، بخدا قسم دارد فتنه عظیمی بر اسلام فرود میآید.
پیامبر راضی نشد و با آن حال وخیم از خانه خارج شد، در حالیکه نمیتوانست به تنهایی راه برود، زیر بغلهای مبارکش را گرفته بودند و پاهای مبارک به زمین کشیده میشد تا وارد مسجد شد.
● ابوبکر جای پیامبر ایستاده بود، اطرافش را عمر، ابوعبیده، سالم و صُهیب و همفکرانش گرفته بود، مردم منتظر بودند تا بلال بیاید. تا مردم این منظره را دیدند که پیامبر با آن حال وخیم وارد مسجد شدند، فهمیدند یک خبر مهمی شده است.
"تقدّم رسولُ الله فجَذَبَ ابابکر من ورائه فَنَحّاهُ عن المحراب" پیامبر جلو آمد و ابوبکر را کنار کشید و خودش در محراب ایستاد. آنها رفتند در صفهای دیگر ایستادند و بقیه مردم پشت سر پیامبر نماز را خواندند.
● وقتی نماز تمام شد، پیامبر رو به جمعیت کرده و فرمودند:
"أيها الناس ألا تَعجَبُون من اِبنِ اَبي قحافة و أصحابِه الذين أَنفَذتُهم و جَعلتُهم تحتَ يدي أُسامَة"
ای مردم از ابوبکر و اصحابش تعجب نمیکنید، مگر شما شاهد نبودید من آنها را امر کردم تحت فرماندهی اسامه باشید، اما امر من را اعتنا نکردند و الان در مدینه هستند.
آمدهاند مدینه برای همان فتنهای که بارها گفتم ...
فرمایشات حضرت ادامه دارد ....
📚 بحار الانوار؛ ج۲۸؛ ص۱۱۲
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
◾️مصیبت ترک جنازه مطهّر رسول الله "صلياللهعليهوآله"
1⃣ لما بایع الناس ابابکر، خرجت فاطمه بنت محمد "صلياللهعليهوآله" فوقفت علی بابها و قالت:
ما رايت كاليوم قط حضروا اسوء محضرا، تركوا نبيهم صلياللهعليهوآله جنازة بين اظهرنا و استبدوا بالامر دوننا. (امالی للمفید؛ ص۹۵)
وقتی مردم با ابوبکر بیعت کردند حضرت زهرا علیهاالسلام از خانه خارج شدند و بر آستانه در ایستادند و فرمودند:
من هرگز روزي همانند امروز نديدم كه امت اسلامی زشتترين صحنهها را پديد آوردند، جنازهی رسول خدا را در برابر ما واگذاشتند و خودسرانه و مستبدانه ديگران را به جای ما نشاندند.
2⃣ فصلوا علیه یوم الاثنین و لیلة الثلاثاء حتی الصباح و یوم الثلاثاء حتی صلی علیه الاقرباء و الخواص و لم یَحضُر اهل السقیفة. (مناقب ابن شهرآشوب؛ ج۱؛ ص۲۳۹)
امام باقر علیهالسلام می فرمایند:
رسول خدا صلیاللهعلیهوآله روز دوشنبه رحلت فرمودند و اهلبیت او بر ایشان روز دوشنبه و شب سه شنبه نماز خواندند تا روز سه شنبه.
فقط نزدیکان و خواص بر بدن مطهر نماز خواندند و احدی از اهل سقیفه کنار بدن رسول خدا حاضر نبودند.
3⃣ ابوذویب الهولی می گوید:
بعد رحلت پیامبر صلياللهعليهوآله وارد مدینه شدم، صدای گریه از خانه ها بلند بود. از علت آن سوال کردم؛
فقیل قبض رسول الله فجئت الی المسجد فوجدته خالیا. فاتیتُ بیت رسول الله فاصبحته مرتجا و قد خلا به اهلُه، فقلتُ: این الناس؟ فقیل لی: هم فی سقیفة بنی ساعدة. (مختصر تاریخ دمشق؛ ج۸؛ ص۹۳)
4⃣ ابن ابی شیبه از محدثین عامه گوید:
ان ابابکر و عمر لم یشهدوا دفن النبی و کانا فی سقیفة بنی ساعدة فدُفِنَ رسولُ الله قبل ان یرجعا. (المصنّف؛ ج۱۴؛ ص۵۶۸)
5⃣ عایشه گوید:
والله ما علمنا بدفن النبی حتی سمعنا صوتَ المساحی من جَوف اللیل لیلة الاربعاء. (مسند احمد بن حنبل؛ ج۶؛ ص۶۲ و ۲۴۲ و ۲۷۴)
به خدا قسم ما [اینقدر مشغول بودیم] دفن پیامبر را نفهمیدیم تا صدای بیل و کلنگ را شبِ چهارشنبه از دور شنیدیم.
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
💠 دعایی برای رفع همّ و غمّ و گشایش معاش
● دعایی است از حضرت امام رضا علیهالسلام در وقتی که مامون بر آن حضرت غضب کرده بود و بعد از خواندن این دعا غضبش ساکن شد.
● حضرت رضا علیهالسلام نقل فرمودند از حضرت امیرالمومنین علیهالسلام که هیچگاهی مهموم نشدم برای امری و تنگ نشد بر من معاشم و مقابل نشدم با حریف شجاعی و این دعا خواندم مگر آنکه خداوند هم و غمّ مرا برطرف کرد و روزی فرمود مرا نصرت بر دشمنانم.
● و آن دعا این است:
باللَّهِ أَسْتَفْتِحُ، وَ بِاللَّهِ أَسْتَنْجِحُ، وَ بِمُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله أَتَوَجَّهُ، اللَّهُمَّ سَهِّلْ لِي حُزُونَةَ أَمْرِي كُلَّهُ، وَ يَسِّرْ لِي صُعُوبَتَهُ، إِنَّكَ تَمْحُو مَا تَشَاءُ وَ تُثْبِتُ، وَ عِنْدَكَ أُمُّ الْكِتَاب.
📚 بحار الأنوار؛ ج۹۱؛ ص۳۱۵
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 مرا رها نکنید
اجْعَلُونِي مِنْ هَمِّكُمْ وَ صَيِّرُونِي فِي حِزْبِكُمْ وَ أَدْخِلُونِي فِي شَفاعَتِكُمْ وَ اذْكُرُونِي عِنْدَ رَبِّكُمْ.
مرا از جمله دغدغههایتان قرار دهید و از حزب خودتان گردانید و در شفاعتتان واردم کنید و نزد پروردگارتان یادم نمایید.
🔻فرازی از زیارت وداع أئمه
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
#حق_مومن_بر_مومن
عن ابان بن تغلب عن ابی عبدالله علیه السلام: ......فَسَأَلْتُهُ فَقُلْتُ أَخْبِرْنِی عَنْ حَقِّ الْمُؤْمِنِ عَلَى الْمُؤْمِنِ فَقَالَ یَا أَبَانُ دَعْهُ لَا تَرِدْهُ قُلْتُ بَلَى جُعِلْتُ فِدَاكَ فَلَمْ أَزَلْ أُرَدِّدُ عَلَیْهِ فَقَالَ یَا أَبَانُ تُقَاسِمُهُ شَطْرَ مَالِكَ ثُمَّ نَظَرَ إِلَیَّ فَرَأَى مَا دَخَلَنِی فَقَالَ یَا أَبَانُ أَ مَا تَعْلَمُ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ قَدْ ذَكَرَ الْمُؤْثِرِینَ عَلَى أَنْفُسِهِمْ قُلْتُ بَلَى جُعِلْتُ فِدَاكَ فَقَالَ أَمَّا إِذَا أَنْتَ قَاسَمْتَهُ فَلَمْ تُؤْثِرْهُ بَعْدُ إِنَّمَا أَنْتَ وَ هُوَ سَوَاءٌ إِنَّمَا تُؤْثِرُهُ إِذَا أَنْتَ أَعْطَیْتَهُ مِنَ النِّصْفِ الْآخَرِ.
ابان بن تغلب گوید از امام صادق علیه السلام پرسيدم: از حقى كه مؤمن بر مؤمن دارد مرا آگاه كنيد.
فرمود:اى ابان از اين در گذر،و نخواه و بر زبان مياور گفتم:فدايت شوم و مكرر پرسيدم
فرمود:اى ابان بايد نيمى از دارائى خويش را بدو دهى آنگاه امام حالى كه مرا دست داد و دريافت، و فرمود:مگر نمى دانى كه خداوند از خود گذشتگان را ياد كرد. گفتم:آرى.
فرمود:تو اگر مال خويشتن با او قسمت كنى تازه از خود نگذشتى و او را بر خود ترجيح ننهادى،گاهى او را بر خود برترى ميدهى و از خود ميگذرى كه از نيمه ديگر هم به او بخشى.
مصادقة الأخوان، ص۴۰.
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زمان رفت و برگشت برای زیارت امامحسین علیهالسلام جز عمر حساب نمیشود.
عَن مُحَمَّدِ بنِ مُسلِمٍ قالَ سَمِعتُ اَبا جَعفَرٍ وَ جَعفَرَ بنَ مُحَمَّدٍ (عَلَیهِمَا السَّلامُ) یَقولانِ اِنَّ اللَّهَ تَعالیٰ عَوَّضَ الحُسَینَ (عَلَیهِ السَّلامُ) مِن قَتلِهِ اَن جَعَلَ الاِمامَةَ فی ذُرّیَّتِهِ وَ الشِّفَاءَ فی تُربَتِهِ وَ اِجابَةَ الدُّعاءِ عِندَ قَبرِهِ وَ لا تُعَدُّ اَیّامُ زائِریهِ جائِیاً وَ راجِعاً مِن عُمُرِه. قالَ مُحَمَّدُ بنُ مُسلِمٍ فَقُلتُ لِاَبی عَبدِ اللَّهِ (عَلَیهِ السَّلامُ) هَذَا الجَلالُ یُنالُ بِالحُسَینِ (عَلَیهِ السَّلامُ) فَما لَهُ فی نَفسِهِ فَقالَ اِنَّ اللَّهَ تَعالیٰ اَلحَقَهُ بِالنَّبِیِّ (صَلَّی اللّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ) فَکانَ مَعَهُ فی دَرَجَتِهِ وَ مَنزِلَتِهِ ثُمَّ تَلا اَبو عَبدِ اللَّهِ (عَلَیهِ السَّلامُ) وَ الَّذینَ آمَنوا وَ اتَّبَعَتهُم ذُرّیَّتُهُم بِایمانٍ اَلحَقنا بِهِم ذُرّیَّتَهُم.
امالی طوسی، ص۳۱۷.
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
کتاب رسائل الشعائر الحسینیة
✍محمد الحسون
در سده اخیر مباحث مختلفی پیرامون شعائر حسینی و حدود شرعی آن مطرح شده است.
شیخ محمد الحسون در این کتاب مجموعهای از این رسالهها و ردیهها و دفاعیههای حول آنها را جمعآوری نموده است.
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
🌤 تسلیم
عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ كَثِيرٍ قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیهالسلام إِذْ دَخَلَ عَلَيْهِ مِهْزَمٌ فَقَالَ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ أَخْبِرْنِي عَنْ هَذَا الْأَمْرِ الَّذِي نَنْتَظِرُ مَتَى هُوَ فَقَالَ يَا مِهْزَمُ كَذَبَ الْوَقَّاتُونَ وَ هَلَكَ الْمُسْتَعْجِلُونَ وَ نَجَا الْمُسَلِّمُونَ.
📚الکافی؛ ج۱؛ ص۳۶۸
عبد الرحمن بن كثير گويد: خدمت امام صادق عليهالسلام نشسته بودم كه مهزم وارد شد و عرض كرد: قربانت گردم، به من خبر دهيد: اين امرى كه در انتظارش هستيم كى واقع مىشود؟
حضرت فرمودند: اى مهزم! تعيين كنندگان زمان آن دروغگو هستند، و عجله كنندگان از بين مىروند و تنها تسليم شدگان نجات مى يابند.
#سید_شبیری
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
ضرورت انس با روایات
آیت الله جوادی آملی:
«شما عزيزان در تابستان حداقل يك امالی مرحوم شيخ طوسی، يك امالی مرحوم شیخ مفيد و يك امالی مرحوم شیخ صدوق را بايد در سفر و حضر داشته باشيد، كه در تابستان حداقل يكی از اينها را از اول تا آخر ديده باشيد. طلبه ای نباشد كه سه ماه بگذرد حداقل يكی از اين امالی ها را نديده باشد! قرآن و نهجالبلاغه و صحيفه سجاديه كه كتاب دائمی خواهد بود. اينها نور است؛ اينكه فرمود: «كلامكم نور» واقعاً نور است و دين آمده اين نورها را به انسان تفهيم كند.»
۱۳۷۵/۶/١۶
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
🏴اولین مظلومی که در روز قیامت برای او دادخواهی میشود...
▪️خداوند در شب معراج به پیامبر صلی الله علیه وآله فرمود:
🔹أَوَّلُ مَنْ يُحْكَمُ فِيهِمْ مُحسنُ بْنُ عَلِيٍّ وَ فِي قَاتِلِهِ...
💬 (در قیامت) اولین کسانی که دادگاه محاکمه در موردشان برپا میشود حضرت محسن علیهالسلام و قاتلش هست.
سپس در مورد قنفذ؛ پس قنفذ و همراهش را میآورند و با تازيانهاى از آتش آنها را مىزنند،
اگر يكى از اين تازيانهها در دريا بيفتد از شرق تا غرب دريا به غليان و جوش درمیآید و اگر بر كوههاى دنيا بیفتد آنها را ذوب و خاكستر میکند.
پس با چنین تازيانههایی آنها را مىزنند.
📚 کامل الزیارات باب ۱۰۸، حدیث ۱۱.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
✅نتيجه تخريب دين براى دنيا
▫️لَا يَتْرُكُ النَّاسُ شَيْئـاً مِنْ أَمْرِ دِيـنِهِمْ لِاسْتِصْلَاحِ دُنْيَاهُمْ إِلَّا فَتَحَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مَا هُوَ أَضَرُّ مِنْهُ .
🟠مردم برای اصلاح دنيـا چـيزی از ديـن را ترک نمیکنند، جز آنكـه خـدا آنان را به چيزس زيانبارتر دچار خواهد سـاخت.
📚 نهجالبلاغه، حکمت ۸۳.
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
💠دعاى مداوم امام باقر عليه السلام براى شيعيان :
✅أَبُو خَالِدٍ الْكَابُلِيُّ مِنْ ثِقَاتِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع قَالَ وَ كَانَتْ أُمِّي مِمَّنْ آمَنَتْ وَ اتَّقَتْ وَ أَحْسَنَتْ وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ* قَالَ وَ قَالَتْ أُمِّي قَالَ أَبِي يَا أُمَّ فَرْوَةَ إِنِّي لَأَدْعُو اللَّهَ لِمُذْنِبِي شِيعَتِنَا فِي الْيَوْمِ وَ اللَّيْلَةِ أَلْفَ مَرَّةٍ لِأَنَّا نَحْنُ فِيمَا يَنُوبُنَا مِنَ الرَّزَايَا نَصْبِرُ عَلَى مَا نَعْلَمُ مِنَ الثَّوَابِ وَ هُمْ يَصْبِرُونَ عَلَى مَا لَا يَعْلَمُونَ
از اسحق بن جرير: كه امام صادق (ع) به او فرمود:
سعيد بن مسيب و قاسم بن محمد بن ابى بكر و ابو خالد كابلى از ثقههاى اصحاب على بن الحسين (ع) بودند، فرمود: مادر من از كسانى بود كه ايمان داشت و با تقوى و خوش كردار و خدا خوش كرداران را دوست مىدارد فرمود: مادرم گفت: كه پدرم فرموده:
اى ام فروه، به راستى من هر آينه نزد خدا دعا مىكنم براى گناهكاران از شيعيان ما در هر روز و شب هزار بار، زيرا ما به مصيبتها صبر مىكنيم و مىدانيم چه ثوابى دارد و آنها ندانسته صبر مىكنند.
📚 اصول كافى ، كتاب حجت ، ولادت امام صادق علیهالسلام ، حديث اول
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
▫️اهمیت حمد و ستایش خداوند
مـفـضـل گـويـد: بـه حضرت امـام صـادق عـليه السلام عرض كردم: فدایتان شوم! دعای جامع و کاملی به من بياموزید.
□ حضرت فرمودند:
«احْمَدِ اللَّهَ فَإِنَّهُ لَا يَبْقَى أَحَدٌ يُصَلِّي إِلَّا دَعَا لَكَ يَقُولُ سَمِعَ اللَّهُ لِمَنْ حَمِدَهُ»
خدا را حمد و ستايش كن زيرا هيچ نمازگزارى نيست جز آنکه در نمازش براى تو دعا میكند آن گاه که میگويد: (سمع اللّه لمن حمده يعنى): خدايا بشنو سخن كسی را كه تو را ستايش كند.
□ و نیز آن حضرت نقل فرمودند که شیوۀ رسول خدا «صلی الله علیه وآله» چنان بود که در هر روز سیصد و شصت مرتبه -به شماره رگهای بدن- خداوند را حمد میکرد و اینگونه میفرمود: «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ كَثِيراً عَلَى كُلِّ حَال»
📚الكافي؛ ج2 ؛ ص503؛ ح1 و3
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
✅ بزرگترين تجهيز در مقابل اختلالات عناصر فاسد، منعكس كردن معارف اهلبیت(علیهم السلام) است
آیتالله شبیری زنجانی:
🔹 بزرگان اهل سنّت هم به اين جهت اعتراف دارند كه اهلبیت علیهمالسلام بینظير هستند. مثلاً جاحظ با آن اعتقاداتش میگويد: شما چه كسی را سراغ داريد كه مانند حسن عسكری باشد؛ خودش، پدرش، جدش، و آباء او همه ممتازين افراد عالماند.
🔸 قبلاً از مرحوم آقای مغنيه نقل كردم كه ايشان میگفت: در مصر يک فيلسوف طبيعی و مادّی هست که میگويد در ميان اهلبيت، علومی مافوق علوم بشری هست!
👈 خلاصه آنچه كه در كتابهای ما از اهلبيت به وديعت گذاشته شده است، چه در معارف و چه در اخلاق و سنن و رشتههای ديگر، غنیترين معارف است كه هيچگونه كمبودی ندارد و اگر اين معارف برای مردم منعكس شود، به دليل اينكه مطابق فطرت است، بهترين اثر را در هدايت آنها دارد.
☀️ چه بسا اگر يک نفر هدايت شود، در اثر هدايت او، نسل بعدی او هم تا مدتها هدايت شوند و اين خدمت مرهون كسی است كه اين اقدام را انجام داده است.
🖋امروز در مقابل اختلالاتی كه عناصر فاسد از اين طرف و آن طرف در مقابل مكتب دارند و به هر قيمتی میخواهند مكتب را بكوبند، منعكس كردن اين معارف، بزرگترين تجهيزات برای جلوگيری از آنهاست كه البته وقتی با اخلاص همراه باشد، مورد تأييد خداوند قرار گرفته و ان شاء الله به دنبال آن موفقيت خواهد بود.
📌پ.ن: امام عسگری(ع) در موقع مرگ جاحظ 22 سال داشتهاند و جاحظ در كمتر از اين سنّ، حضرت را درک كرده و اين جمله را گفته است.
📝 بیانات آیتالله شبیری زنجانی در جلسه 52 خارج نکاح، به تاریخ 25 آذرماه 1377
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
تاریخ نگری شیخ بهایی در نقد بر بخاری ( بخش اوّل)
مورد مطالعه : نقد انگاره وجوب شستن پا در وضو
✍️ علی راد
شیخ بهایی در کتاب مشرق الشمسین ذیل جستار « فی مسح الرجلین» پس از اثبات وجوب مسح پا در وضو در نقد برداشت و استنباط بخاری از احادیث روایت شده از رسول خدا در لزوم شستن پا چنین می نویسد : « مع أن هذه الرواية التي تمسك به البخاري في تحتم الغسل والمنع من المسح وعنون الباب المذكورة فيه بذلك لا دلالة فيها بعد تسليم صحتها على ما زعمه لأنها إنما تضمنت أمره صلى الله عليه وآله بغسل الأعقاب فلعله لنجاستها فإن أعراب الحجاز ليبس هو أهم ومشيهم في الأغلب حفاة كانت أعقابهم تشقق كثيرا كما هو الآن مشاهد لمن خالطهم فكانت قلما تخلو من نجاسة الدم وغيره وقد اشتهر أنهم كانوا يبولون عليها ويزعمون أن البول علاج تشققها فإن صدر عنه صلى الله عليه وآله أمر بغسل الأعقاب فهو لإزالة النجاسة عنها وأيضا فليس في هذه الرواية أنه صلى الله عليه وآله نهاهم عن مسح الرجلين وإنما تضمنت أمرهم بغسل أعقابهم لا غير وتخصيصه صلى الله عليه وآله الأعقاب بالذكر وسكوته عما فعلوه من المسح يؤيد ما قلناه وأيضا أن عبد الله بن عمر والصحابة الذين توضؤا معه ومسحوا أرجلهم كما نقلهم عنهم لم يكن مسح أرجلهم في الوضوء اختراعا منهم وتشهيا من عند أنفسهم بل لا بد أن يكونوا سمعوا ذلك من النبي صلى الله عليه وآله أو شاهدوه من فعله إذ العبادات لا تكون بالاختراع والتشهي وإنما هي أمور توقيفية متلقاة من الشارع فهذه الرواية عند التأمل حجة لنا لا علينا »
تحلیل :
یک. شيخ بهايي با استفاده از اصل تاريخينگري و استفاده از دادههاي تاريخي در تحليل و تفسير روايت، سعي دارد روايت را با توجّه به فضاي پيراموني و گفتمان تاريخي حاکم برآن، معنا کند. رعايت تاريخينگري، شيخ بهايي را در شناخت راز توهمِ تعارضِ روايات تناقضنما، تقيهاي و مخالف با عامه و در نهايت فهم مقصود اصلي شارع کمک کرده است .
دو. يكي از مباني كلامي فقه الحديث، عدم صحت صدور دو گزاره متعارض در بيان حكم واقعي يك مسأله از سوي معصومان است. در تفكر شيعي گفتارهاي متعارض و احكام متناقض را ـ كه خود معلول عوامل مختلفي هستند ـ نميتوان به معصومان نسبت داد . با اين حال، در ميراث روايي مسلمانان شاهد برخي از احاديثِ متعارض هستيم. گاه، اين تعارضات ميان رواياتِ راويان شيعه با يكديگر و گاه، ميان روايات شيعي با روايات اهل سنّت است. گونه نخست، هماره دقت فقيهان و حديث پژوهان زبردستي چون شيخ طوسي در كتاب الاستبصار، و ديگران را برانگيخته، آثاري وزين و دقيق در حل اين تعارضنماييها نگاشته شده است . در گونة دوم ـ كه زير مجموعة مباحث خلافيات فقه شيعه و سنّي قرار ميگيرد ـ آثار اندكي تأليف شده است؛ مشرق الشمسين و اكسير السعادتين شيخ بهايي، يكي از اين آثار است كه به تعارضات نوع دوم، در روايات باب طهارت توجه داشته است؛ نمونههاي ذيل ترجمان تيزبيني و ژرفنگري وي در اين مسأله است.
يكي از اختلافات ريشهدار فقهي شيعه و سنّي، حكم پا هنگام وضو است. شيعه قائل به وجوب مسح دو پا بوده و اهل سنّت، شستن آن دو را واجب ميدانند. گروه اخير، به دليل تأثيرپذيري از رواياتِ صحابه، ظهور آية وضو ۵ را ـ كه ناظر به رأي شيعه است ـ به گونهاي تأويل كردهاند. در اين ميان شيخ بهايي، تأكيد دارد كه ظاهر آيه وضو و روايات اهل بيت علیهم السلام دلالت بر وجوب مسح پاها دارد و دليل فقهاي اهل سنّت بر شستن دو پا، برداشتهاي نادرست آنان از برخي روايات صحابه است كه فعل و قول پيامبر صلی الله علیه و آله را در وضو گزارش كردهاند. روايات ذيل، عمده مستند اهل سنّت، در مسأله شستن پاهاست: عبد الله بن عمر ميگويد: در مسافرتي همراه پيامبر صلی الله علیه و آله بوديم و نزديك نماز عصر بود كه پيامبر اندكي تأخير كرد و ما شروع به وضو گرفتن نموديم، بر پاها مسح كشيديم كه پيامبر ندا زد: بر پشت پاهاي خود از آتش جهنم بترسيد. ابنعباس ميگويد: پيامبر صلی الله علیه و آله وضو خود را به شستن دو پا ختم ميكرد.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414
https://t.me/Rejalkh
💠 امام رضا صلواتاللهعلیه
در حدیثی می فرماید :
مَنِ اِدَّعَى لِلْأَنْبِيَاءِ رُبُوبِيَّةً
وَ اِدَّعَى لِلْأَئِمَّةِ رُبُوبِيَّةً أَوْ نُبُوَّةً
أَوْ لِغَيْرِ اَلْأَئِمَّةِ إِمَامَةً
فَنَحْنُ مِنْهُ بُرَءَاءُ فِي اَلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ.
هر کس برای انبیاء ربوبیت
و برای ائمه، ربوبیت یا نبوت،
و برای غیر ائمه، ادّعای امامت کند،
ما در دنیا و آخرت از او بیزاریم.
📌 عيونأخبارالرضا/ج۲/ص۲۰۰
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
💠 هر وقت حاجتی داشتی، خجالت نکش
إِسْحَاقُ قَالَ حَدَّثَنِي أَبُو هَاشِمٍ الْجَعْفَرِيُّ قَالَ: شَكَوْتُ إِلَى أَبِي مُحَمَّدٍ علیه السلام ضِيقَ الْحَبْسِ وَ كَتَلَ الْقَيْدِ فَكَتَبَ إِلَيَّ أَنْتَ تُصَلِّي الْيَوْمَ الظُّهْرَ فِي مَنْزِلِكَ فَأُخْرِجْتُ فِي وَقْتِ الظُّهْرِ فَصَلَّيْتُ فِي مَنْزِلِي كَمَا قَالَ علیهالسلام وَ كُنْتُ مُضَيَّقاً فَأَرَدْتُ أَنْ أَطْلُبَ مِنْهُ دَنَانِيرَ فِي الْكِتَابِ فَاسْتَحْيَيْتُ فَلَمَّا صِرْتُ إِلَى مَنْزِلِي وَجَّهَ إِلَيَّ بِمِائَةِ دِينَارٍ وَ كَتَبَ إِلَيَّ إِذَا كَانَتْ لَكَ حَاجَةٌ فَلَا تَسْتَحْيِ وَ لَا تَحْتَشِمْ وَ اطْلُبْهَا فَإِنَّكَ تَرَى مَا تُحِبُّ إِنْ شَاءَ اللَّه.
📚 الكافي؛ ج۱؛ ص۵۰۸
ابوهاشم جعفری گوید:
به امام حسن عسکری علیهالسّلام از سختی زندان و ناراحتی غل و زنجیر شکایت کردم؛ آن حضرت در جواب من مرقوم فرمودند:
تو نماز ظهر را امروز در منزل خود خواهی خواند!
موقع ظهر مرا از زندان خارج نمودند و نماز ظهر را در منزل خود خواندم.
وضع مالی من خوب نبود و تصمیم داشتم در نامهای که نوشته بودم تقاضای کمکی بکنم ولی خجالت کشیدم.
وقتی به منزل رسیدم، امام علیهالسّلام برایم صد دینار فرستادند و نوشته بودند:
👈 هر گاه احتیاجی داشتی خجالت نکش و درخواست خود را از ما طلب کن! آنچه مایلی به تو داده خواهد شد انشاءالله.
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
◾️ دوران سخت بعد از شهادت امام حسن عسکری علیهالسلام
... عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا علیهالسلام فِي حَدِيثٍ لَهُ طَوِيلٍ اخْتَصَرْنَا مِنْهُ مَوْضِعَ الْحَاجَةِ أَنَّهُ قَالَ لَا بُدَّ مِنْ فِتْنَةٍ صَمَّاءَ صَيْلَمٍ يَسْقُطُ فِيهَا كُلُّ بِطَانَةٍ وَ وَلِيجَةٍ وَ ذَلِكَ عِنْدَ فِقْدَانِ الشِّيعَةِ الثَّالِثَ مِنْ وُلْدِي يَبْكِي عَلَيْهِ أَهْلُ السَّمَاءِ وَ أَهْلُ الْأَرْضِ وَ كَمْ مِنْ مُؤْمِنٍ مُتَأَسِّفٍ حَرَّانَ حَزِينٍ عِنْدَ فَقْدِ الْمَاءِ الْمَعِينِ كَأَنِّي بِهِمْ أَسَرَّ مَا يَكُونُونَ وَ قَدْ نُودُوا نِدَاءً يَسْمَعُهُ مَنْ بَعُدَ كَمَا يَسْمَعُهُ مَنْ قَرُبَ يَكُونُ رَحْمَةً لِلْمُؤْمِنِينَ وَ عَذَاباً لِلْكَافِرِينَ فَقُلْتُ وَ أَيُّ نِدَاءٍ هُوَ قَالَ يُنَادُونَ فِي رَجَبٍ ثَلَاثَةَ أَصْوَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ صَوْتاً مِنْهَا "أَلا لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِينَ"(هود/۱۸) وَ الصَّوْتُ الثَّانِي "أَزِفَتِ الْآزِفَةُ"(نجم/۵۷) يَا مَعْشَرَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الصَّوْتُ الثَّالِثُ يَرَوْنَ بَدَناً بَارِزاً نَحْوَ عَيْنِ الشَّمْسِ هَذَا أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ قَدْ كَرَّ فِي هَلَاكِ الظَّالِمِينَ.
📚 الغيبة (للطوسي)؛ ص۴۳۹
حسن بن محبوب گوید حضرت امام رضا علیهالسلام فرمودند:
ناچار بايد فتنهای سخت و بلایی بنيانکَن، دامن مردم را بگيرد که تمام سدهای دوستی و روابط خويشاوندی درهم کوبيده شود و آن زمانی است که شيعیان، سومين فرزندم را از دست داده باشند [شهادت امام عسکری علیهالسلام] که اهل آسمانها و اهل زمين، بر او و از فراق او میگریند.
و چه بسيارند افراد مؤمنی که در آن دوران [غیبت امام زمان علیهالسلام]، در آتش هِجرش میسوزند و به آب گوارا (ماء مَعين) دست نمیيابند.
اما گويی سُرور و خوشحالی آنان را میبینم هنگامی که ندای آسمانی ظهور را میشنوند؛ آن صدایی که شنيدنش از دور و نزدیک، برای همه یکی است و رحمتی است برای مؤمنان و عذابی است برای کافران ....
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
▪️اگر چه لایق وصل تو نیستم اما
▪️ز دست رفته دلم در جوار سامرّا
▪️به عشق دیدن سرداب می تپد هردم
▪️دلِ شکسته، دلِ بی قرار سامرّا
🏴 شهادت جانسوز حضرت امام حسن عسکری علیه السلام بر مولایمان صاحب الزمان عجل الله فرجه الشریف و عموم شیعیان جهان تسلیت باد
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
🔰امام حسن عسکری علیه السلام:
🔻لا يَشغَلْكَ رِزقٌ مَضمونٌ عن عَمَلٍ مَفروضٍ
🔹مبادا [سرگرم شدن به] روزى ضمانت شده، تو را از كار واجبى باز دارد
📚ميزان الحكمه جلد4 صفحه430
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
📌وضعیت #شیعه در عصر امام حسن #عسکری(ع)
ابوبکر خوارزمی(م383ق) درباره وضعیت دوره امام عسکری(علیه السلام) مینویسد:
◀️آنان هر کسی را شیعه بدانند به #قتل می رسانند؛
◀️هرکس نام پسرش را #علی بگذارد، خونش را می ریزند.
◀️شاعر شیعه چون در مناقب وصی(علی) و معجزات نبی شعر بگوید، زبانش را می برند و دیوانش را پاره می کنند.
◀️عباسیان در صورتی به کسی بخشش می نمودند که به آل أبی طالب #دشنام گوید.
◀️علویان را از یک وعده خوراک منع می کنند. یک جرعه آب را از اولاد #فاطمه(سلام الله علیها) دریغ می دارند.
◀️یکی شمشیر خود را گرو می گذارد و دیگری پیراهنش را میفروشد.
در چنین فضایی امام حسن عسکری(علیه السلام) از طریق سازمان #وکالت و با بیان اوصاف #شیعه و توجه دادن آنان به اعتقادات، میراث مکتوب امامیه و جان شیعیان را حفظ کرد.
📚ابوبکر خوارزمی، الرسائل، ص129- 130.
📌 اقدامات و زندگی نامه امام #حسن عسکری(علیه السلام)
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
💠 آیا در میان شما یک مرد پیدا نمیشود؟!
● اسحاق كِندى، كه فيلسوف عراق در عصر خود بود ، تصميم گرفت تناقضات قرآن را گرد آورد و بدين منظور در خانه اش نشست و مشغول اين كار شد.
● روزى يكى از شاگردان او خدمت امام حسن عسكرى علیهالسلام رسيد. امام علیهالسلام به او فرمودند: «أَ مَا فِيكُمْ رَجُلٌ رَشِيدٌ يَرْدَعُ أُسْتَاذَكُمْ الْكِنْدِيَّ عَمَّا أَخَذَ فِيهِ مِنْ تَشَاغُلِهِ بِالْقُرْآنِ»؛ آيا در ميان شما يك آدم رشيد پيدا نمىشود كه استادتان كِندى را از كارى كه در پيش گرفته و به قرآن پرداخته است، بازدارد؟
شاگرد عرض كرد: ما از شاگردان او هستيم؛ چگونه بر ما رواست كه در اين مورد يا مواردى ديگر به او اعتراض كنيم؟ امام عسكرى علیهالسلام فرمودند: آيا حاضرى كارى كه مىگويم انجام دهى؟ عرض كرد: آرى. حضرت فرمودند: پيش او برو و با وى گرم بگير و وانمود كن كه مىخواهى در انجام كارش به او كمك كنى. وقتى خوب با او انس گرفتى بگو سؤالى برايم پيش آمده است كه مىخواهم آن را از تو بپرسم. خواهد گفت بپرس. به او بگو: «إِنْ أَتَاكَ هَذَا الْمُتَكَلِّمُ بِهَذَا الْقُرْآنِ هَلْ يَجُوزُ أَنْ يَكُونَ مُرَادُهُ بِمَا تَكَلَّمَ مِنْهُ غَيْرَ الْمَعَانِي الَّتِي قَدْ ظَنَنْتَهَا أَنَّكَ ذَهَبْتَ إِلَيْهَا»؛
اگر گوينده اين قرآن نزد تو آيد، آيا ممكن است مراد او از گفتههايش غير از معانىاى باشد كه تو به گمان خود آنها را فهميدهاى؟ او خواهد گفت: آرى، ممكن است؛ زيرا آدم فهميده اى است .
پس چون چنين جواب داد، به او بگو: تو چه مىدانى؟ شايد گوينده چيزى غير از آنچه تو فهميدهاى اراده كرده و مراد واقعىاش غير از معناى اوليه جملههايش باشد.
● آن مرد نزد كِندى رفت و با او از در ملاطفت درآمد و آن گاه اين سؤال را از او پرسيد. كِندى گفت: سؤالت را تكرار كن. آن مرد سؤالش را تكرار كرد. كِندى با خود انديشيد و اين موضوع را هم از نظر لغوى محتمل دانست و هم از نظر عقلى جايز. پس به شاگردش گفت: تو را قسم مى دهم كه بگويى اين سؤال را از كجا آموخته اى؟ شاگرد گفت: مطلبى بود كه به ذهنم خطور كرد و از تو پرسيدم. كِندى گفت: هرگز، چنين سؤالى به فكر امثال تو نمىرسد، و تو و امثال تو را نشايد كه به چنين منزلتى دست يابيد. بگو از كجا اين سؤال را گرفته اى؟ شاگرد گفت: ابو محمّد به من فرمود اين سؤال را از تو بپرسم. كِندى گفت : حالا حقيقت را گفتى. «وَ مَا كَانَ لِيَخْرُجَ مِثْلُ هَذَا إِلَّا مِنْ ذَلِكَ الْبَيْتِ»؛ چنين نكته اى جز از چنان خاندانى سر نمىزند، آن گاه آتش طلبيد و آنچه را گرد آورده بود سوزاند .
📚مناقب آل أبي طالب عليهمالسلام؛ ج۴؛ ص۴۲۴
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام