هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
🔰امام حسن عسکری علیه السلام:
🔻لا يَشغَلْكَ رِزقٌ مَضمونٌ عن عَمَلٍ مَفروضٍ
🔹مبادا [سرگرم شدن به] روزى ضمانت شده، تو را از كار واجبى باز دارد
📚ميزان الحكمه جلد4 صفحه430
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
📌وضعیت #شیعه در عصر امام حسن #عسکری(ع)
ابوبکر خوارزمی(م383ق) درباره وضعیت دوره امام عسکری(علیه السلام) مینویسد:
◀️آنان هر کسی را شیعه بدانند به #قتل می رسانند؛
◀️هرکس نام پسرش را #علی بگذارد، خونش را می ریزند.
◀️شاعر شیعه چون در مناقب وصی(علی) و معجزات نبی شعر بگوید، زبانش را می برند و دیوانش را پاره می کنند.
◀️عباسیان در صورتی به کسی بخشش می نمودند که به آل أبی طالب #دشنام گوید.
◀️علویان را از یک وعده خوراک منع می کنند. یک جرعه آب را از اولاد #فاطمه(سلام الله علیها) دریغ می دارند.
◀️یکی شمشیر خود را گرو می گذارد و دیگری پیراهنش را میفروشد.
در چنین فضایی امام حسن عسکری(علیه السلام) از طریق سازمان #وکالت و با بیان اوصاف #شیعه و توجه دادن آنان به اعتقادات، میراث مکتوب امامیه و جان شیعیان را حفظ کرد.
📚ابوبکر خوارزمی، الرسائل، ص129- 130.
📌 اقدامات و زندگی نامه امام #حسن عسکری(علیه السلام)
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
💠 آیا در میان شما یک مرد پیدا نمیشود؟!
● اسحاق كِندى، كه فيلسوف عراق در عصر خود بود ، تصميم گرفت تناقضات قرآن را گرد آورد و بدين منظور در خانه اش نشست و مشغول اين كار شد.
● روزى يكى از شاگردان او خدمت امام حسن عسكرى علیهالسلام رسيد. امام علیهالسلام به او فرمودند: «أَ مَا فِيكُمْ رَجُلٌ رَشِيدٌ يَرْدَعُ أُسْتَاذَكُمْ الْكِنْدِيَّ عَمَّا أَخَذَ فِيهِ مِنْ تَشَاغُلِهِ بِالْقُرْآنِ»؛ آيا در ميان شما يك آدم رشيد پيدا نمىشود كه استادتان كِندى را از كارى كه در پيش گرفته و به قرآن پرداخته است، بازدارد؟
شاگرد عرض كرد: ما از شاگردان او هستيم؛ چگونه بر ما رواست كه در اين مورد يا مواردى ديگر به او اعتراض كنيم؟ امام عسكرى علیهالسلام فرمودند: آيا حاضرى كارى كه مىگويم انجام دهى؟ عرض كرد: آرى. حضرت فرمودند: پيش او برو و با وى گرم بگير و وانمود كن كه مىخواهى در انجام كارش به او كمك كنى. وقتى خوب با او انس گرفتى بگو سؤالى برايم پيش آمده است كه مىخواهم آن را از تو بپرسم. خواهد گفت بپرس. به او بگو: «إِنْ أَتَاكَ هَذَا الْمُتَكَلِّمُ بِهَذَا الْقُرْآنِ هَلْ يَجُوزُ أَنْ يَكُونَ مُرَادُهُ بِمَا تَكَلَّمَ مِنْهُ غَيْرَ الْمَعَانِي الَّتِي قَدْ ظَنَنْتَهَا أَنَّكَ ذَهَبْتَ إِلَيْهَا»؛
اگر گوينده اين قرآن نزد تو آيد، آيا ممكن است مراد او از گفتههايش غير از معانىاى باشد كه تو به گمان خود آنها را فهميدهاى؟ او خواهد گفت: آرى، ممكن است؛ زيرا آدم فهميده اى است .
پس چون چنين جواب داد، به او بگو: تو چه مىدانى؟ شايد گوينده چيزى غير از آنچه تو فهميدهاى اراده كرده و مراد واقعىاش غير از معناى اوليه جملههايش باشد.
● آن مرد نزد كِندى رفت و با او از در ملاطفت درآمد و آن گاه اين سؤال را از او پرسيد. كِندى گفت: سؤالت را تكرار كن. آن مرد سؤالش را تكرار كرد. كِندى با خود انديشيد و اين موضوع را هم از نظر لغوى محتمل دانست و هم از نظر عقلى جايز. پس به شاگردش گفت: تو را قسم مى دهم كه بگويى اين سؤال را از كجا آموخته اى؟ شاگرد گفت: مطلبى بود كه به ذهنم خطور كرد و از تو پرسيدم. كِندى گفت: هرگز، چنين سؤالى به فكر امثال تو نمىرسد، و تو و امثال تو را نشايد كه به چنين منزلتى دست يابيد. بگو از كجا اين سؤال را گرفته اى؟ شاگرد گفت: ابو محمّد به من فرمود اين سؤال را از تو بپرسم. كِندى گفت : حالا حقيقت را گفتى. «وَ مَا كَانَ لِيَخْرُجَ مِثْلُ هَذَا إِلَّا مِنْ ذَلِكَ الْبَيْتِ»؛ چنين نكته اى جز از چنان خاندانى سر نمىزند، آن گاه آتش طلبيد و آنچه را گرد آورده بود سوزاند .
📚مناقب آل أبي طالب عليهمالسلام؛ ج۴؛ ص۴۲۴
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
📢 پیام تشکر از مهماننوازی موکبداران، ملت و دولت عراق در اربعین حسینی
🔹️حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی، در پیامی از میزبانی موکبداران و ملّت بزرگ عراق در ایام اربعین حسینی تشکر کردند.
آقای دکتر مسعود پزشکیان رئیسجمهور اسلامی ایران صبح امروز ۲۱ شهریور ماه ۱۴۰۳ لوح و متن عربی این پیام را در جریان سفر به کشور عراق به نخست وزیر این کشور اهداء کرد.
📝 ترجمه فارسی پیام رهبر انقلاب به این شرح است:
✏️ بسم الله الرّحمن الرّحیم
اوّلین کلمه تشکّر است؛ از صمیم قلب، از طرف خودم و از طرف ملّت بزرگ ایران تشکّر میکنم: هم از شما موکبداران که در ایّام اربعین، کرامت را و رحمت و مودّت را به منتهیٰدرجه رساندهاید؛ هم از همهی ملّت بزرگ عراق و هم از مسئولین در دولت عراق که امنیّت را و فضا را و زمینه را فراهم کردهاند؛ هم بخصوص از علمای بزرگوار و مراجع عظام عراق که فضای زیارت را، فضای برادری بین آحاد مردم و بین دو ملّت را فراهم کردهاند؛ حقیقتاً جای تشکّر دارد.
✏️ رفتار شما برادران عزیز عراقی در مواکبِ میانِ راه و رفتار کریمانهی شما با زائران حسینی، در دنیای امروز نظیر ندارد، همچنان که خود راهپیمایی اربعین در تاریخ نظیر ندارد و همچنان که حراست از امنیّت و سلامت دهها میلیون نفر، در دنیای ناامن کنونی کاری بزرگ و بینظیر است.
✏️ شما کرامت اسلامی و کرامت عربی را در رفتار خودتان و اعمال خودتان نشان دادهاید، و همه به عشق سیّدالشّهدا (سلامالله علیه) است. این عشق به حسینبنعلی یک امر استثنائی است؛ شبیه این را در هیچ جا، در هیچ زمان، سراغ نداشتیم و نداریم. امیدواریم خداوند متعال این عشق را در دلهای شما، در دلهای ما، روزبهروز افزایش بدهد.
✏️ امروز دامنهی این جاذبهی محبّت به گسترهای تبدیل شده است که از عرصهی پُرشور غزّه تا بسیاری از جوامع غیر مسلمان را شامل میشود؛ والحمدلله.
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
⭕️ فضیلت لعن دشمنان اهلبیت صلوات الله علیهم
امام عسکری علیهالسلام از رسول خدا صلّی الله علیه و آله روایت فرمودند:
🔹کسی که ناتوان از یاری ما اهلبیت باشد و در خلوتهای خود دشمنان ما را لعن کند، خدای تعالی صدای او را به تمام ملائکه میرساند؛ پس هرگاه یکی از شما، دشمنان ما را لعن کنید، ملائکه آن لعن را بالا میبرند و کسانی که اعتقاد و التزامی به لعنِ دشمنان ما ندارند را لعن مینمایند؛ وقتی صدای لعن بر دشمنان ما به ملائکه رسید، برای لعن کننده استغفار نموده و او را ثنا میکنند.
💠 «قَالَ الامام الحسن العسکری علیهالسلام ... حَدَّثَنِی أَبِی عَنْ جَدِّی رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله قَالَ مَنْ ضَعُفَ عَلَی نُصْرَتِنَا أَهْلَ الْبَیْتِ وَ لَعَنَ فِی خَلَوَاتِهِ أَعْدَاءَنَا بَلَّغَ اللَّهُ صَوْتَهُ إِلَی جَمِیعِ الْمَلَائِکَةِ فَکُلَّمَا لَعَنَ أَحَدُکُمْ أَعْدَاءَنَا صَاعَدَتْهُ الْمَلَائِکَةُ وَ لَعَنُوا مَنْ لَا یَلْعَنُهُمْ فَإِذَا بَلَغَ صَوْتُهُ إِلَی الْمَلَائِکَةِ اسْتَغْفَرُوا لَهُ وَ أَثْنَوْا عَلَیْهِ...»
📜 بحارالانوار، ج۵۰، ص۳۱۶
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
🎊 ... باز هم کوتاهی کردهاند
وَ اللَّهِ لَوْ أَنَ هَذِهِ الْأُمَّةَ قَامَتْ عَلَى أَرْجُلِهَا عَلَى التُّرَابِ، وَ الرَّمَادَ وَاضِعَةٌ عَلَى رُءُوسِهَا، وَ تَضَرَّعَتْ وَ دَعَتْ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ عَلَى مَنْ أَضَلَّهُمْ، وَ صَدَّهُمْ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ، وَ دَعَاهُمْ إِلَى النَّارِ، وَ عَرَضَهُمْ لِسَخَطِ رَبِّهِمْ، وَ أَوْجَبَ عَلَيْهِمْ عَذَابَهُ بِمَا أَجْرَمُوا إِلَيْهِمْ لَكَانُوا مُقَصِّرِينَ فِي ذَلِك ...
📚بحار الأنوار؛ ج۳۰؛ ص۳۲۶
حضرت امیرالمومنین علیهالسلام فرمودند:
به خدا قسم اگر این امّت تا روز قیامت بر روی خاک بایستند و خاکستر بر سر بریزند و به درگاه الهی زاری کنند و کسانی را که چنین جرمی در حق امّت نمودند و آنها را گمراه کردند و از راه خدا بازداشتند و به سوی آتش جهنم کشانیدند و در معرض نارضایتی پروردگارشان قرار دادند و ایشان را مستحق عذاب خداوند کردند، لعنت کنند، باز هم در لعنت خود کوتاهی کردهاند.
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
💠 تبرّی و تولّی را، باید از کودکی در دل فرزندانمان نهادینه کنیم
مرحوم محمّد تقی مجلسی در شرح روايت: «أَدِّبُوا أَوْلَادَكُمْ عَلَى حُبِّ عَلِي عليهالسلام» میفرماید:
أي قولوا لَهُم فَضائلَه وَكُلَّما جِئتُم بِشيء إليهِم ممّا يُحِبّونَه فَقولوا لَهُم جاءَكُم بِهذا عَليُ بن أبي طالِب وَكُلَّما رُفِعَ عَنهُمُ البَلاءُ فَقولوا لَهُم ذَهَب بِه أميرُالمؤمنين عَليُ بن أبي طالِب عليهالسلام حَتّى يُحِبّونَ...
📚 روضة المتقين؛ ج٨؛ ص٦٤٤
فضائل امیرالمؤمنین علیهالسلام را برای فرزندانتان بخوانید و هرگاه چیزی برای آنان تهیه کردید که مورد پسند آنها بود به آنها بگویید، این هدایا از طرف امیر المؤمنین علیهالسلام است و هرگاه بلایی از آنها دفع شد، بگویید به برکت مولا این بلایا از شما دفع شد، به این شکل آنها را تربیت کنید تا محبّت حضرت در دلهایشان نهادینه شود.
✍️ و کذلک أَدِّبُوا أَوْلَادَكُمْ عَلَى بُغضِ اعداءِ علی بن ابیطالب علیهالسلام
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
✍ نظرات و سلائق شخصی خود را جزء دین ندانیم
قَالَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ : إِنَّ دِينَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لاَ يُصَابُ بِالْعُقُولِ اَلنَّاقِصَةِ وَ اَلْآرَاءِ اَلْبَاطِلَةِ وَ اَلْمَقَايِيسِ اَلْفَاسِدَةِ وَ لاَ يُصَابُ إِلاَّ بِالتَّسْلِيمِ فَمَنْ سَلَّمَ لَنَا سَلِمَ وَ مَنِ اِقْتَدَى بِنَا هُدِيَ وَ مَنْ كَانَ يَعْمَلُ بِالْقِيَاسِ وَ اَلرَّأْيِ هَلَكَ وَ مَنْ وَجَدَ فِي نَفْسِهِ شَيْئاً مِمَّا نَقُولُهُ أَوْ نَقْضِي بِهِ حَرَجاً كَفَرَ بِالَّذِي أَنْزَلَ اَلسَّبْعَ اَلْمَثَانِيَ وَ اَلْقُرْآنَ اَلْعَظِيمَ وَ هُوَ لاَ يَعْلَمُ.
📚کمال الدین؛ ج۱؛ ص۳۲۴
امام سجاد علیهالسلام فرمودند:
بوسیله عقلهای ناقص و نظریههای باطل، و قیاسهای باطل و بی اساس نمیتوان به دین خداوند دست یافت؛ تنها وسیله رسیدن به دین واقعی، تسلیم محض است؛
پس هركس تسلیم ما اهل بیت باشد از هر انحرافی در امان است و هر كه به وسیله ما هدایت یابد خوشبخت خواهد بود. و شخصی كه با قیاس و نظریات شخصی خود بخواهد دین را دریابد، هلاك میگردد.
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
✍️ ایمان یعنی اعتقاد لازم، که هر زمان مصداق خود را دارد.
حَدَّثَنَا يَعْقُوبُ بْنُ يَزِيدَ وَ مُحَمَّدُ بْنُ اَلْحُسَيْنِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ أُذَيْنَةَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ سَعْدٍ قَالَ: كُنْتُ قَاعِداً عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ عِنْدَهُ أُنَاسٌ مِنْ أَصْحَابِنَا فَقَالَ لَهُ مُعَلَّى بْنُ خُنَيْسٍ جُعِلْتُ فِدَاكَ مَا لَقِيتَ مِنَ اَلْحَسَنِ بْنِ اَلْحَسَنِ ثُمَّ قَالَ لَهُ اَلطَّيَّارُ جُعِلْتُ فِدَاكَ بَيْنَا أَنَا أَمْشِي فِي بَعْضِ اَلسِّكَكِ إِذْ لَقِيتُ مُحَمَّدَ بْنَ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ اَلْحَسَنِ عَلَى حِمَارٍ حَوْلَهُ أُنَاسٌ مِنَ اَلزَّيْدِيَّةِ فَقَالَ لِي أَيُّهَا اَلرَّجُلُ إِلَيَّ إِلَيَّ فَإِنَّ رَسُولَ اَللَّهِ قَالَ مَنْ صَلَّى صَلَوَاتِنَا وَ اِسْتَقْبَلَ قِبْلَتَنَا وَ أَكَلَ ذَبِيحَتَنَا فَذَلِكَ اَلْمُسْلِمُ اَلَّذِي لَهُ ذِمَّةُ اَللَّهِ وَ ذِمَّةُ رَسُولِهِ مَنْ شَاءَ أَقَامَ وَ مَنْ شَاءَ ظَعَنَ فَقُلْتُ لَهُ اِتَّقِ اَللَّهَ وَ لاَ تَغُرَّنَّكَ هَؤُلاَءِ اَلَّذِينَ حَوْلَكَ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ لِلطَّيَّارِ وَ لَمْ تَقُلْ لَهُ غَيْرَ هَذَا قَالَ لاَ قَالَ فَهَلاَّ قُلْتَ لَهُ إِنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ ذَلِكَ وَ اَلْمُسْلِمُونَ مُقِرُّونَ لَهُ بِالطَّاعَةِ وَ لَمَّا قُبِضَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ وَقَعَ اَلاِخْتِلاَفُ اِنْقَطَعَ ذَلِكَ ...
📚بصائر الدرجات؛ ج۱؛ ص۱۵۶
● على بن سعيد گفت: خدمت حضرت صادق عليهالسّلام نشسته بودم گروهى از اصحاب حضور داشتند معلى بن خنيس عرض كرد فدايت شوم چقدر من از حسن بن حسن بايد بكشم؟
● طيّار عرض كرد فدايت شوم من در بازار ميرفتم چشمم به محمّد بن عبد اللَّه بن حسن افتاد كه سوار الاغى بود و گروهى از زيدى مذهبان اطرافش را گرفته بودند مرا كه ديد گفت آى مرد بيا بيا!
گفت رسول خدا صلیاللهعلیهوآله فرمودند: هر كس نماز ما را بخواند و رو به قبله ما بايستد و ذبيحه ما را بخورد مسلمان است، آن مسلمانى كه در پناه خدا و پيامبر خدا است هر كه مايل است بايستد و هر كه مايل است برود (يعنى چه خوشتان بيايد و چه بدتان آيد).
من به او گفتم: از خدا بترس مبادا اينها كه اطرافت را گرفتهاند تو را گول بزنند.
● امام صادق عليهالسّلام به طيّار فرمودند: چيز ديگرى به او نگفتى؟ گفتم: نه. فرمودند: چرا نگفتى پيامبر خدا صلیاللهعلیهوآله وقتى اين سخن را فرمود كه مسلمانان همه مطيع او بودند پس از درگذشت ایشان اختلاف بوجود آمد، اين مطلب از ميان رفت.
💠 معنای ایمان
❖ آیتالله شبیری زنجانی:
● زمانی در مشهد منزل یکی از آقایان که مرحوم آقای طباطبائی هم تشریف داشتند بودم.
● میزبان که تمایلاتی به بعضی معتقدات عامه داشت می خواست بگوید که آیاتی که لفظ مؤمنین دارد شامل همه مسلمانان که به شهادتین قائل هستند و از جمله عامه می شود؛ زیرا در زمان صدور این آیات، مسئله اثنی عشریت اصلا مطرح نبوده است (تا این آیات را در مورد اثنی عشری بودن معنا کنیم).
👈 ما در آنجا گفتیم ایمان به معنای اعتقاد لازم است که هر زمان مصداق خود را دارد، پس نمی توان با عدم مطرح بودن اثنی عشریت در زمان صدور آیات آنها را در معنای اعم به کار برد.
این معنا و گفتار ما مورد تأیید مرحوم آقای طباطبائی نیز قرار گرفت.
📚کتاب النکاح؛ ج۶؛ ص۱۰۹۹
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
🔴 محبت به تنهایی نجاتبخش نیست
🔸 مرحوم محمّد تقی مجلسی در شرح روايت:
«وَ قَالَ إِسْمَاعِيلُ الْجُعْفِيُّ لِأَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام رَجُلٌ يُحِبُّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام وَ لَا يَتَبَرَّأُ مِنْ عَدُوِّهِ وَ يَقُولُ هُوَ أَحَبُّ إِلَيَّ مِمَّنْ خَالَفَهُ قَالَ هَذَا مِخْلَطٌ وَ هُوَ عَدُوٌّ فَلَا تُصَلِّ وَرَاءَهُ وَ لَا كَرَامَةَ إِلَّا أَنْ تَتَّقِيَه» میفرماید:
و در صحيح منقولست از اسماعيل بن جابر كه گفت عرض نمودم به حضرت امام محمد باقر صلواتاللَّهعليه كه شخصى هست كه دوست مىدارد حضرت امير المؤمنين صلواتاللَّهعليه را و بيزار نيست از دشمنان آن حضرت كه خلافت را از حضرت غصب نمودند مثل فلان و فلان و فلان و اتباع ايشان و مىگويد كه على محبوبتر است نزد من از كسانى كه مخالفت آن حضرت كردهاند حال او چونست؟ حضرت فرمودند: كه اين دشمن حضرتست در عقب او نماز مكن و او را كرامتى نيست كه سبب نجات او باشد يا او را دوست بايد داشت مگر آن كه از روى تقيه در عقب او نماز كنى به نحوى كه خواهد آمد و بحسب ظاهر با او دوستى كنى و بحسب باطن با او دشمن باشى.
🔸و اين جمع را تفضيليّه مىگويند، و احاديث متواتره وارد شده است كه تبري از ايشان از اصول دينست پس چنين شخصى كافر است و مسلم ظاهريست.
📚 لوامع صاحبقرانى؛ ج۴؛ ص۳۹۹
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
#حدیث
🔸 در وصف اخلاق پیامبر (صلیاللهعلیهوآله)
حضرت امیرالمومنین على (عليهالسلام) فرمودند:
«كانَ صلى الله عليه و آله لا يَذُمُّ اَحَدا وَ لا يُعَيِّرُهُ وَ لا يَطْلُبُ عَثَراتِهِ وَ لا عَوْرَتَهُ وَ لا يَتَـكَلَّمُ اِلاّ فيما رَجا ثَوابَهُ؛
رسول خدا (صلىاللهعليهوآله) هرگز بدگويى كسى را نمىكردند، سرزنش نمىنمودند، در پى لغزشها و اسرار ديگران نبودند و دربارۀ ديگران چيزى جز خير و خوبى نمىگفتند.
📚عيون اخبار الرضا، ج1 ، ص319
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
#فضائل
#رسول_الله
📌آنچه خداوند به حضرت موسی(ع) فرموده این است که:
✅ای موسی! نماز را قبول نمی کنم مگر از کسی که برای عظمت من فروتنی داشته باشد، و قلب او خوف مرا دربر داشته باشد، روزش را به یاد من سپری کند و درحالی که اصرار و پافشاری به خطا و گناه دارد شب نکند، و حق اولیا و دوستان مرا بشناسد.
🗣حضرت موسی عرض کرد: «آیا مقصودت از اولیاء و دوستانت، حضرت ابراهیم، اسحاق و یعقوب است؟» فرمود:
✅آنها از اولیای من هستند ولی مقصود من آن کسی است که به خاطر او آدم و حوا را آفریدم و بهشت و دوزخ را خلق کردم.
🗣عرض کرد: «ای پروردگار من! او را معرفی کن.»
✅فرمود: او «محمد» و نام دیگرش «احمد» است، اسم او را از اسم خودم مشتق کردم، زیرا من محمودم و او محمد است.
ای موسی، اگر او و مقام و مرتبه اش را و نیز مرتبه و مقام اهل بیتش را بشناسی تو از امت او خواهی بود. مَثَل او و مثل اهل بیت او در میان مخلوقات من، مثل فردوس در میان بهشت است، برگ های آن نمی ریزد و طعم آن تغییر نمی کند (همواره ثابتند و هیچ گاه دچار لغزش و انحراف نمی شوند). کسی که آنها را بشناسد و به حقّ آنها معرفت داشته باشد در مواضع جهل و نادانی برای او علم و دانش و در جای ظلمت و تاریکی برایش نور و روشنایی قرار می دهم، قبل از اینکه مرا بخواند او را اجابت کنم و قبل از اینکه از من درخواست کند به او عطا کنم.
📚القطره، جلد اول، ص 83، ح3
تفسیر قمی، ج1، ص243؛ معانی الاخبار؛ صدوق، الامالی، ص764، ح2؛ مجلسی، همان، ص95؛ کلینی، الکافی، ج2، ص465، ح15
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
🔻بیش از ۱۰۰ صفت از اوصاف امیرالمؤمنین صلوات الله علیه در زیارت مخصوصه روز ولادت رسول خدا صلی الله علیه وآله
◀️هنگامی که امام صادق علیه السلام درهفدهم ربیع الاول به زیارت امیرالمؤمنین علیه السلام مشرف شدند، زیارتی زیبا و پرمغز را نقل فرمودند.
این زیارت را شیخ مفید، شهید اول، ابن مشهدی، سیدبن طاووس و علامه مجلسی نقل نموده اند.
مرحوم مجلسی بیان می دارد که "این زیارت از حیث لفظ و معنا افضل زیارات بوده و با سندهای معتبری نقل شده است"
ایشان همچنین می فرماید: این زیارت مطلقه است و مخصوص روز ولادت نمی باشد!
◀️ناگفته نماند که اهتمام و دقت در فرازهای زیارات اهل بیت علیهم السلام، باب وسیعی از معرفت امام را بر ما می گشاید.
زیارت فوق نیز بیش از 100 صفت از امیرالمؤمنین را حکایت می کند که به برخی از آن ها اشاره می شود:
- السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا آيَةَ الله الْعُظْمَى
- السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا مَنْ شُرِّفَتْ بِهِ مَكَّةُ وَ مِنًى
- يَا مَنْ وُلِدَ فِي الْكَعْبَةِ وَ زُوِّجَ فِي السَّمَاءِ بِسَيِّدَةِ النِّسَاء
- يَا مَنْ أَنْجَى اللَّهُ سَفِينَةَ نُوحٍ بِاسْمِهِ وَ اسْمِ أَخِيه
- يَا خَاطِبَ الثُّعْبَانِ وَ ذِئْبِ الْفَلا
- يَا مَنْ كُتِبَ اسْمُهُ فِي السَّمَاءِ عَلَى السُّرَادِقَات
- يَا مَنْ عَجِبَتْ مِنْ حَمَلَاتِهِ فِي الْوَغَى مَلَائِكَةُ السَّمَاوَاتِ
- یا صَاحِبَ لِوَاءِ الْحَمْدِ وَ سَاقِيَ أَوْلِيَائِهِ مِنْ حَوْضِ خَاتَمِ النَّبِيِّين
- السَّلَامُ عَلَى اسْمِ اللَّهِ الرَّضِيِّ وَ وَجْهِهِ الْمُضِيء
- يَا بَحْرَ الْعُلُوم ِ، يَا مَظْهَرَ الْعَجَائِبِ وَ الْآيَات ،
- يَا مَنْ دَعَاهُ خَيْرُ الْأَنَامِ لِلْمَبِيتِ عَلَى فِرَاشِهِ فَأَسْلَمَ نَفْسَهُ لِلْمَنِيَّة
- السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا طه وَ يس
- السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا غِيَاثَ الْمَكْرُوبِينَ
- السَّلَامُ عَلَى نُورِ اللَّهِ الْأَنْوَرِ وَ ضِيَائِهِ الْأَزْهَر
👈در انتها نیزخواسته بسیار مهمی را از آن حضرت درخواست می کنیم که ما را جزء همّ و غمّ خود قرار دهد. "فَاجْعَلْنِي يَا مَوْلَايَ مِنْ هَمِّكَ"
📚زاد المعاد، ص265؛ بحارالانوار، ج۹۷، ص۳۷۷.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
◼️بیشترین ناسپاسی؛ برای مهربان ترین ها...
از امیر المؤمنین علیه السلام روایتست:
✔️«رسول خدا (صلی الله علیه و آله) احسانش ناسپاسی می شد؛ با این که همه -از قریش گرفته تا عرب و عجم- از احسانش بهره مند بودند. کیست که بیشتر از او به مردمان بیشتر نیکی کرده باشد؟!
و ما اهل بیت نیز چنین هستیم؛قدر احسان و نیکی ما را ندارند؛ و همچنین مؤمنان نیز مورد ناسپاسی قرار می گیرند».
عن الحسين بن موسى عن أبيه عن موسى بن جعفر عن أبيه عن جده عن علي بن الحسين عن أبيه عن علي بن أبي طالب ع قال: كان رسول الله ص مكفرا لا يشكر معروفه و لقد كان معروفه على القرشي و العربي و العجمي و من كان أعظم معروفا من رسول الله ص على هذا الخلق و كذلك نحن أهل البيت مكفرون لا يشكر معروفنا و خيار المؤمنين مكفرون لا يشكر معروفهم.
🔻 (علل الشرائع/ ۵۶۰)
✳️جلوه ای از رحمت پیامبر (صلی الله علیه و آله) بر مشرکان
از امام باقر علیه السلام روایتست:
🔸فرشته ای نزد پیامبر (ص) آمده و عرضه داشت:
پرودگارت سلامت میرساند و مرا مأمور به اطاعتت نموده؛ من فرمانده ی این کوه ها هستم، اگر بخواهی این دو کوه را بر روی مشرکان فرو بریزانم.
پیامبر (ص) فرمود: پرودگارا! (عذابشان نکن که) قوم من نادان هستند....
در روایت دیگر اضافه دارد: «من برای رحمت مبعوث گشته ام».
(الاصول الستة عشر/ ۱۷۷، الاحتجاج ۱/ ۲۱۲)
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
( منا اهل البیت و لیس منا ) به چه معناست ؟ (۶)
وقتی عمر بن یزید میشنود از اهل بیت علیهم السلام است ، بسیار تعجب میکند ...
📜عَنْ عُمَرَ بْنِ یَزِیدَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: یَا ابْنَ یَزِیدَ أَنْتَ وَ اللَّهِ مِنَّا أَهْلَ الْبَیْتِ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ ؟ قَالَ إِی وَ اللَّهِ مِنْ أَنْفُسِهِمْ قُلْتُ مِنْ أَنْفُسِهِمْ جُعِلْتُ فِدَاکَ قَالَ إِی وَ اللَّهِ مِنْ أَنْفُسِهِمْ یَا عُمَرُ أَ مَا تَقْرَأُ کِتَابَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ :
إِنَّ أَوْلَی النَّاسِ بِإِبْراهِیمَ لَلَّذِینَ اتَّبَعُوهُ وَ هذَا النَّبِیُّ وَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ اللَّهُ وَلِیُّ الْمُؤْمِنِینَ.
أَ وَ مَا تَقْرَأُ قَوْلَ اللَّهِ عَزَّ اسْمُهُ فَمَنْ تَبِعَنِی فَإِنَّهُ مِنِّی وَ مَنْ عَصانِی فَإِنَّکَ غَفُورٌ رَحِیمٌ.
📃عمر بن یزید گوید، حضرت صادق علیه السلام فرمود: « یابن یزید ! به خدا قسم تو از ما هستی. » عرض کردم: «قربانت شوم! یعنی از آل محمّد؟ » فرمود: «آری، به خدا قسم از خود آنها هستی! » عرض کردم: «فدایت شوم! از خود آنها؟ » فرمود: «آری، به خدا قسم از خود آنها. ای عمر! مگر کتاب خدا را نخواندی که میفرماید: «إِنَّ أَوْلَی النَّاسِ بِإِبْراهِیمَ لَلَّذِینَ اتَّبَعُوهُ وَ هذَا النَّبِیُّ وَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ اللَّهُ وَلِیُّ الْمُؤْمِنِین»
📚تفسیر قمی ج۱ ص۱۰۵
📚تفسير عیاشی ج۱ ص۱۷۷
📚رجال کشی ج۱ ص۳۳۱
📚امالی طوسی ج۱ ص۴۵
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
( منا اهل البیت و لیس منا ) به چه معناست ؟ (۷)
کنعان ، فرزند نوح بود اما خدا میفرماید او از خانواده نوح نیست (انه لیس من اهلک) ، پس هر کس که از خدا و ما اطاعت نکند از ما نیست و هر که اطاعت کند از ما اهل بیت است
📜قَالَ لِی ( الرِّضَا علیه السلام ) کَیْفَ تَقْرَءُونَ قَالَ یَا نُوحُ إِنَّهُ لَیْسَ مِنْ أَهْلِکَ إِنَّهُ عَمَل غَیْر صَالِحٍ فَقُلْتُ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَقْرَأُ إِنَّهُ عَمَلُ غَیْرُ صالِحٍ نَفَاهُ عَنْ أَبِیهِ فَقَالَ علیه السلام کَلَّا لَقَدْ کَانَ ابْنَهُ وَ لَکِنْ لَمَّا عَصَی اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ نَفَاهُ عَنْ أَبِیهِ
وَ أَنْتَ إِذَا أَطَعْتَ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَأَنْتَ مِنَّا أَهْلَ اَلْبَيْتِ .
📃حسین بن موسی الوشاء میگوید: امام رضا علیه السلام به من فرمود: این آیه را چگونه میخوانید؟ « یَا نُوحُ إِنَّهُ لَیْسَ مِنْ أَهْلِکَ إِنَّهُ عَمَل غَیْر صَالِحٍ» عرض کردم : بعضی از مردم این گونه میخوانند که «او عملی برای شخص غیر صالح است» یعنی فرزند نوح نیست بلکه فرزند دیگری است . پس امام علیه السلام فرمود: هرگز، قطعاً پسر او بوده است، اما وقتی خدای عزوجل را نافرمانی کرد، او را از پدرش جدا کرد. و تو نیز هر گاه خدا را اطاعت كنى از ما اهل بيت خواهى بود.
📚عيون الاخبار ج۲ ص۲۳۲
📚معانی الاخبار ج۱ ص۱۰۵
( منا اهل البیت و لیس منا ) به چه معناست ؟ (۸)
معرفت ، ولایت و محبت ، سه رکن مهم ( منا اهل البیت شدن ) همانطور که سلمان این چنین ( منا اهل البیت) شد
عَنْ خَيْثَمَةَ اَلْجُعْفِيِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقَالَ لِي يَا خَيْثَمَةُ - أَبْلِغْ مَوَالِيَنَا مِنَّا اَلسَّلاَمَ وَ أَعْلِمْهُمْ أَنَّهُمْ لَمْ يَنَالُوا مَا عِنْدَ اَللَّهِ إِلاَّ بِالْعَمَلِ وَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ سَلْمَانُ مِنَّا أَهْلَ اَلْبَيْتِ إِنَّمَا عَنَى بِمَعْرِفَتِنَا وَ إِقْرَارِهِ بِوَلاَيَتِنَا
خیثمه جعفی گوید: بر حضرت باقر علیه السلام وارد شدم ،به من فرمودند : «ای خیثمه! دوستان ما را از ما سلام برسان و آنهارا آگاه کن که به آن منزلت که نزد خداست نمی رسند ، مگر با عمل ( به دین ) ، رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند : سلمان از ماست ، مقصودشان این بود که به خاطر معرفت ما و اقرار به ولایت ما ( از ما محسوب میشود)
📚تفسیر فرات کوفی ج۱ ص۱۷۰
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: مَنْ أَحَبَّنَا فَهُوَ مِنَّا أَهْلَ اَلْبَيْتِ قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ مِنْكُمْ قَالَ: مِنَّا وَ اَللَّهِ، أَ مَا سَمِعْتَ قَوْلَ إِبْرَاهِيمَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : « فَمَنْ تَبِعَنِي فَإِنَّهُ مِنِّي » .
امام باقر علیه السلام فرمودند : هر که محبت ما را دارد پس از ما اهل بیت است عرض کردم فدایتان شوم ، از خود شما ؟
فرمود : به خدا قسم از ماست آیا این سخن ابراهیم علیه السلام را نشنیدی : ( فَمَنْ تَبِعَنِي فَإِنَّهُ مِنِّي )
📚تفسير عیاشی ج۲ ص۲۳۱
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
( منا اهل البیت و لیس منا ) به چه معناست ؟ (۹)
رَحِم و صله رحم در احادیث ، دو قسم ظاهری و باطنی دارد ، قسم اول که معلوم است اما رحم باطنی همان اهل ولایت و شیعیان اهل بیت علیهم السلام هستند که خانواده حقیقی اهل بیت و ( منا اهل البیت ) محسوب میشوند )
📜قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام:
إِنَّ كُلَّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ مِنْ شِيعَتِنَا هُوَ مِنْ رَحِمِ مُحَمَّدٍ وَ إِنَّ إِعْظَامَهُمْ مِنْ إِعْظَامِ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله فَالْوَيْلُ لِمَنِ اسْتَخَفَّ بِشَيْءٍ مِنْ حُرْمَةِ مُحَمَّدٍ ، وَ طُوبَى لِمَنْ عَظَّمَ حُرْمَتَهُ، وَ أَكْرَمَ رَحِمَهُ وَ وَصَلَهَا.
📃امیر المومنین علیه السلام میفرمایند:
هر مرد و زن مؤمن از شیعیان ما، خویشاوند محمّد است و تکریم او تکریم پیامبر است. پس وای بر کسی که حرمت رسول الله را کوچک شمارد و خوشا به حال کسی که آن را بزرگ بشمارد و خویشاوندانش را اکرام کند و به آنها صله نماید
📚تفسير امام حسن عسكری عليه السلام ص۳۷
📚بحار الأنوار ج۸۹ ص۲۴۸
نکته : در قرآن ، آیات مختلفی به بحث صله رحم اشاره دارد از جمله عبارت ( ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ ) که سه بار در قرآن تکرار شده است و در روایات ذیل آیه اشاره به رحم حقیقی یعنی ( رحم محمد و آل محمد و شیعیان ایشان ) شده است
( منا اهل البیت و لیس منا ) به چه معناست ؟ (۱۰)
اهل بیت علیهم السلام ، تولی داشتنشان به امیر المومنین علیه السلام را از نسبت نسبی داشتن با آن حضرت ، بیشتر دوست دارند .
📜قَالَ الإمامُ الصَّادِقُ (علیه السلام):
وَلَایَتِي لِعَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ علیه السلام أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ وِلَادَتِي مِنْهُ لِأَنَّ وَلَایَتِي لِعَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ فَرْضٌ وَ وِلَادَتِي مِنْهُ فَضْلٌ.
📃امام صادق علیه السّلام فرمودند :
اینکه من ولایت علی ابن ابی طالب علیه السّلام را دارم ، نزد من ، محبوب تر از ولادت من از (نسل) آن حضرت است، زیرا ولایت من نسبت به ایشان ، فرض (واجب) است ولی ولادتم از او یک فضیلت است.
📚اعتقادات (شیخ صدوق) ج۱ ص۱۱۲
📚فضائل ابن شاذان ج۱ ص۱۲۵
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
#تبری
✍️ وقتی ذکر معروف در میان مردم و جامعه تَرک شود، گذشت زمان و شرایط، گاهی معروف را منکر میکند.
... قَالَ أَيُّكُمُ السَّابُّ اللَّهَ قَالُوا سُبْحَانَ اللَّهِ وَ مَنْ يَسُبَّ اللَّهَ فَقَدْ أَشْرَكَ بِاللَّهِ قَالَ فَأَيُّكُمُ السَّابُّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالُوا وَ مَنْ يَسُبَّ رَسُولَ اللَّهِ فَقَدْ كَفَرَ قَالَ فَأَيُّكُمُ السَّابُّ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ صَلَوَاتُ اللَّهِ وَ سَلَامُهُ عَلَيْهِ قَالُوا قَدْ كَانَ ذَلِكَ قَالَ فَأَشْهَدُ بِاللَّهِ وَ أَشْهَدُ لِلَّهِ لَقَدْ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص يَقُولُ مَنْ سَبَّ عَلِيّاً فَقَدْ سَبَّنِي وَ مَنْ سَبَّنِي فَقَدْ سَبَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ ثُمَّ مَضَى فَقَالَ لِقَائِدِهِ فَهَلْ قَالُوا شَيْئاً حِينَ قُلْتُ لَهُمْ مَا قُلْتُ قَالَ مَا قَالُوا شَيْئاً قَالَ كَيْفَ رَأَيْتَ وُجُوهَهُمْ؟ قَالَ:
نَظَرُوا إِلَيْكَ بِأَعْيُنٍ مُحْمَرَّةٍ
نَظَرَ التُّيُوسِ إِلَى شِفَارِ الْجَازِرِ
قَالَ زِدْنِي ...
📚الأمالي (للصدوق)؛ ص۹۷
● ابن عباس در اواخر عمر نابینا و دستش در دست پسرش بود، از کنار گروهی از قوم قریش عبور میکرد، شنید که به امیرالمومنین علیهالسلام ناسزا میگفتند، به پسرش گفت: مرا نزد این افراد برگردان، وقتی برگشت پرسید: کدامیک از شما به خدا دشنام دادید؟
گفتند: سبحان الله هر کس چنین کند، مشرک شده است.
گفت: کدامیک از شما به پیامبر صلیاللهعلیهوآله ناسزا گفتید؟ گفتند: هر کس چنین کنند کافر شده است.
پرسید: کدامیک به علی بن ابیطالب علیهالسلام ناسزا گفتید؟ گفتند: بسیارند کسانی که چنین کنند.
● ابن عباس گفت: خدا را شاهد میگیرم و شهادت میدهم که از رسول خدا صلیاللهعلیهوآله شنیدم، هر کس به علی دشنام دهد، مرا دشنام داده است و هر کس مرا دشنام دهد، خدا را دشنام داده است.
● از پسرش پرسید: پس از صحبت من چیزی گفتند؟ گفت: نه. ابن عباس پرسید: صورت آنان را چگونه دیدی؟
گفت: با چشمان سرخ مثل خون به تو نگاه می کردند. گویی بزهای نر به کارد قصاب می نگرند... .
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
🔆 پیامبر خدا صلیاللهعلیهوآله اینگونه بودند
● از حضرت امیرالمومنین علیهالسلام منقولست که فرمود: با رسول خدا صلیاللهعلیهوآله بودیم در کندن خندق، ناگاه حضرت فاطمه علیهاالسلام آمد و پاره نانی برای آن حضرت آورد، و حضرت فرمود: که این چیست؟ فاطمه علیهاالسلام عرض کرد: قرص نانی برای حسن و حسین علیهماالسلام پخته بودم و این پاره را برای شما آوردم. حضرت فرمود که سه روز است که طعام داخل جوف پدر تو نشده است و این اوّل طعامی که میخورم.
● امام رضا علیهالسلام فرمود: که آن حضرت سه روز از نان گندم سیر نشد تا به رحمت الهی واصل شد.
📚 منتهی الآمال؛ ج۱؛ ص۵۷
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
💠 بر تحصیل عاشقانه علم و کسب فضایل اخلاقی تمرکز کنید
❖ توصیههای آیتالله شبیری زنجانی به طلاب:
● امروزه دنیا در علوم مختلف پیشرفت کرده است، حوزههای علمیه نیز باید به علوم حوزوی مخصوصا فقه و اصول که از علوم لازم و حیاتی برای حوزه است، به صورت شایستهای اهتمام داشته باشند تا شاهد ترقی و پیشرفت بهتری در این زمینه باشیم.
👈 دین به عالم نیاز دارد و مردم نیز دین خود را از عالمان زمان خود میگیرند نه از کتابهای علمی. همانگونه که فرد بیمار علاج جسم خود را از طبیب طلب میکند و نه از کتابهای قطور علم پزشکی. پس جامعه حوزوی ما باید به دنبال پرورش عالمانی باشد که پاسخگوی نیازهای جامعه خود باشند.
● یکی از ویژگیهای شاخص مرحوم آیتاللهالعظمی بروجردی "رضواناللهعلیه" این بود که نسبت به جذب افراد مستعد به حوزه و حمایت از طلابی با استعداد اهتمام داشت. گاهی که طلاب و علمای بلاد از شهرستانهای خود همراه با مردمشان برای ملاقات با ایشان میآمدند اگر میدیدند که آن روحانی استعداد دارد از ایشان میخواستند در قم بماند. اگر در بین طلاب کسی بود که استعداد داشت و میخواست که از حوزه علمیه قم برود خودشان شخصا از او میخواستند که در حوزه قم بماند و سعی میکردند از آن طلبه حمایت کنند.
● علم آموزی و تلاش برای کسب مکارم اخلاق، دو ویژگی بارز علمای شیعه در اعصار گذشته است و بسیاری از علمای ما عاشقانه به دنبال کسب علم بودند. همین عشق به تحصیل سبب شده بود که حتی تا آخرین لحظات عمر خود از علم آموزی و مباحثه علمی دست نکشند.
آنها به اخلاقیات توجه ویژه داشتند و مردم نیز به دلیل همین موارد به آنها احترام می گذاشتند. طلاب جوان باید این دو امر مهم را در کنار هم دنبال کنند.
● تاثیرات دنیای مادی کنونی قابل انکار نیست ولی کسی که روحانی است و ایمان به خداوند و عنایات او دارد باید متمرکز در فعالیت علمی و دینی باشد نه اینکه به دنبال حواشی یا فعالیت اقتصادی برود و رفتاری که زیّ طلبگی شمرده نمی شود از او سر بزند. این موضوعی است که متاسفانه امروزه نسبت به آن توجه نمیشود.
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
چرا در روز ولادت پیامبر اکرم ، زیارت امیرالمومنین علیه السلام وارد شده است ؟
📝 شیخ عباس قمی بعد از ذکر « زیارت امیرالمومنین علیه السلام در روز ولادت پیامبر اکرم علیه و آله السلام » یک پرسشی را مطرح میکنند که :
❓اگر کسی بگوید:
چگونه است که در روز ولادت پیامبر (صَلَّى اللّه عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَسَلَّمَ) یا مبعث آن حضرت، زیارت امیر مؤمنان (عَلَيهِ السَّلَامُ) وارد شده و برای رسول خدا (صَلَّى اللّه عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَسَلَّمَ) در این دو روز زیارت نیست، با آنکه سزاوار بود، زیارت مخصوصی در این اوقات برای پیامبر (صَلَّى اللّه عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَسَلَّمَ) وارد شده باشد؟
✍ بعد خود ایشان در پاسخ این پرسش چنین میفرماید:
جواب گوییم که :
این به خاطر شدّت اتصال این دو بزرگوار و کمال اتّحاد این دو نور پاک با هم است، که هرکه امیر مؤمنان (عَلَيهِ السَّلَامُ) را زیارت کند، رسول خدا (صَلَّى اللّه عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَسَلَّمَ) را زیارت کرده و شاهد بر این حقیقت از قرآن آیه «انفسنا» است، «و آن حضرت در آیه مباهله جان مصطفی است و غیر او جان وی نیست» و نیز شاهد آن از معارف اسلامی بسیاری از روایات است.
از جمله شیخ محمّد بن مشهدی از امام صادق (عَلَيهِ السَّلَامُ) روایت کرده:
مردی اعرابی خدمت رسول خدا (صَلَّى اللّه عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَسَلَّمَ) مشرّف شد، عرضه داشت: یا رسول اللّه، منزل من از منزل تو دور است، من مشتاق زیارت و دیدن تو میشوم، چون به دیدنت میآیم ملاقاتت برایم حاصل نمی شود، علی بن ابیطالب (عَلَيهِ السَّلَامُ) را زیارت میکنم، آن جناب مرا به حدیث و مواعظ خود مأنوس می کند، پس از آن به خاطر ندیدن تو با حالت اندوه و حسرت بر میگردم.
فرمود:
هرکه علی را زیارت کند مرا زیارت کرده، و هرکه او را دوست بدارد، مرا دوست داشته و کسی که او را دشمن بدارد، مرا دشمن داشته، این مطالب را از جانب من به قوم خود ابلاغ کن و هرکه به زیارت او برود، به تحقیق نزد من آمده و من و جبرئیل و صالح مؤمنان، او را در روز قیامت جزا خواهیم داد.
در حدیث معتبری از امام صادق (عَلَيهِ السَّلَامُ) روایت شده:
چون جانب نجف را زیارت کنی، زیارت کن استخوانهای آدم و بدن نوح و جسم علی بن ابی طالب را که به این زیارت، زیارت کرده ای پدران گذشته و محمّد خاتم پیامبران و علی بهترین اوصیا را.
و در زیارت ششم گذشت که فرمودند: رو به قبر امیر مؤمنان (عَلَيهِ السَّلَامُ) بایست و بگو: «السَّلامُ عَلَیْکَ یَا رَسُولَ اللّه السَّلامُ عَلَیْکَ یَا صِفْوَةَ اللّه» الی غیر ذلک
به راستی که زیبا سروده شیخ جابر در نوعی تضمین خود به قصیده ازرّیه در حال اشاره به گنبد علوی:
فَاعْتَمِدْ لِلنَّبِیِّ أَعْظَمَ رَمْسٍ
فِیهِ لِلطُّهْرِ أَحْمَدٍ أَیَّ نَفْسٍ [۱]
أَوْ تَرَی الْعَرْشَ فِیهِ أَنْوَرَ شَمْسٍ
فَتَوَاضَعْ فَثَمَّ دَارَةُ قُدْسٍ [۱]
تَتَمَنَّی الْأَفْلاکُ لَثْمَ ثَرَاهَا [۲]
[ ترجمه :
[۱]: تکیه کن به بزرگترین قبر برای پیامبر که در آن احَمد پاک را چه جانی مدفون است
[۱]: یا عرش خدا را یعنی که در آن نورانی ترین خورشید است پس تواضع کن که آنجا خانه پاکی است
[۲]: افلاک بوسیدن خاکش را آرزو کنند ]
و حکیم سنایی گفته:
مرتضایی که کرد یزدانش
همره جان مصطفی جانش
هردو یک قبله و خردشان دو
هردو یک روح کالبدشان دو
دو رونده چو اختر گردون
دو برادر چو موسی و هارون
هردو یک درّ یک صدف بودند
هردو پیرایه شرف بودند
تا نه بگشاد علم حیدر در
ندهند سنّت پیمبر بر
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
💠 یاد اهل بیت مصداق ذکر خدا
🔹الإمام الصادق عليه السلام: إنَّ ذِكرَنا مِن ذِكرِ اللّه ِ، إنّا إذا ذُكرِنا ذُكِرَ اللّه ُ ، وإذا ذُكِرَ عَدُوُّنا ذُكِرَ الشَّيطانُ.
🔻امام صادق عليه السلام: همانا ياد كردن از ما ياد كردن از خداست هرگاه ما ياد شويم، خدا ياد شده است و هرگاه دشمن ما ياد شود، شيطان ياد شده است..
الکافی، ج۲، ص۱۸۶
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
💢 ملائکه اختصاصی جمعه برای ثبت صلوات
قالَ سیدنا الصَّادِقُ صلوات الله علیه:
إِذَا كَانَتْ عَشِيَّةُ الْخَمِيسِ وَ لَيْلَةُ الْجُمُعَةِ نَزَلَتْ مَلَائِكَةٌ مِنَ السَّمَاءِ وَ مَعَهَا أَقْلَامُ الذَّهَبِ وَ صُحُفُ الْفِضَّةِ لَا يَكْتُبُونَ عَشِيَّةَ الْخَمِيسِ وَ لَيْلَةَ الْجُمُعَةِ وَ يَوْمَ الْجُمُعَةِ إِلَى أَنْ تَغِيبَ الشَّمْسُ إِلَّا الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِيِّ (صلی الله علیه و آله)
حضرت آقا امام صادق صلوات الله علیه:
چون شامگاه پنجشنبه و شب جمعه فرا مي رسد فرشتگانى از آسمان فرود مى آيند كه قلمهایى از طلا و صحيفه هایی از نقره به همراه دارند، و شامگاه پنجشنبه و شب جمعه و روز جمعه تا هنگامى كه آفتاب از نظر پنهان شود و غروب كند هيچ چيزى نمى نويسند مگر صلوات و درود بر پيامبر خدا (صلّى اللَّه عليه و آله)
📚من لا يحضره الفقيه، ج1، ص: 424
📚مفاتیح الجنان
📚الخصال، ج2، ص: 393
📚وسائل الشيعة، ج7، ص: 386
📚بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج86، ص: 309
✅ صلوات بر حضرت صاحب الزّمان علیه السلام منقول از حضرت عسکری علیه السلام
«اللهُمَّ صَلِّ عَلَى وَلِيِّكَ وَ ابْنِ أَوْلِيَائِكَ، الَّذِينَ فَرَضْتَ طَاعَتَهُمْ، وَ أَوْجَبْتَ حَقَّهُمْ، وَ أَذْهَبْتَ عَنْهُمُ الرِّجْسَ، وَ طَهَّرْتَهُمْ تَطْهِيراً،
اللهُمَّ انْصُرْهُ، وَانْتَصِرْ بِهِ لِدِينِكَ، وَانْصُرْ بِهِ أَوْلِيَاءَكَ وَ أَوْلِيَاءَهُ، وَ شِيعَتَهُ وَ أَنْصَارَهُ، وَاجْعَلْنَا مِنْهُمْ.
اللهُمَّ أَعِذْهُ مِنْ شَرِّ كُلِّ طَاغٍ وَ بَاغٍ، وَ مِنْ شَرِّ جَمِيعِ خَلْقِكَ، وَاحْفَظْهُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ، وَ مِنْ خَلْفِهِ وَ عَنْ يَمِينِهِ وَ عَنْ شِمَالِهِ، وَاحْرُسْهُ وَامْنَعْهُ أَنْ يُوصَلَ إِلَيْهِ بِسُوءٍ، وَاحْفَظْ فِيهِ رَسُولَكَ وَ آلَ رَسُولِكَ، وَ أَظْهِرْ بِهِ الْعَدْلَ، وَ أَيِّدْهُ بِالنَّصْرِ، وَانْصُرْ نَاصِرِيهِ، وَاخْذُلْ خَاذِلِيهِ، وَاقْصِمْ بِهِ الْجَبَابِرَةَ الْكُفْرِ، وَاقْتُلْ بِهِ الْكُفَّارَ وَ الْمُنَافِقِينَ، وَ جَمِيعَ الْمُلْحِدِينَ، حَيْثُ كَانُوا مِنْ مَشَارِقِ الْأَرْضِ وَ مَغَارِبِهَا، وَ بَرِّهَا وَ بَحْرِهَا، وَ سَهْلِهَا وَ جَبَلِهَا، وَامْلَأْ بِهِ الْأَرْضَ عَدْلًا، وَ أَظْهِرْ بِهِ دِينَ نَبِيِّكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ السَّلَامُ، وَاجْعَلْنِي اللهُمَّ مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ أَتْبَاعِهِ وَ شِيعَتِهِ، وَ أَرِنِي فِي آلِ مُحَمَّدٍ مَا يَأْمَلُونَ، وَ فِي عَدُوِّهِمْ مَا يَحْذَرُونَ، إِلَهَ الْحَقِّ رَبَّ الْعَالَمِينَ آمِينَ».
📚بحارالأنوار، ج94، ص78 به نقل از جمال الاسبوع
اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
🌸 وقتی می خواهیم مولایمان، حضرت صاحب الزّمان علیه السلام را از راه دور زیارت کنیم، بهتر است رو به حرم مقدس آن حضرت در سامرّا بایستیم
مرحوم علامه مجلسی، روایت شریفی از کتاب «کامل الزّیارات» در موضوع زیارت امام حیّ و زنده نقل می کند و به دنبال آن، نتیجه مهمّی را بیان می کند. آن روایت چنین است:
رَوَى سُلَيْمَانُ بْنُ عِيسَى عَنْ أَبِيهِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللهِ علیه السلام: كَيْفَ أَزُورُكَ إِذَا لَمْ أَقْدِرْ عَلَى ذَلِكَ؟ قَالَ: قَالَ لِي: يَا عِيسَى! إِذَا لَمْ تَقْدِرْ عَلَى الْمَجِيءِ، فَإِذَا كَانَ يَوْمُ الْجُمُعَةِ فَاغْتَسِلْ أَوْ تَوَضَّأْ، وَ اصْعَدْ إِلَى سَطْحِكَ، وَ صَلِّ رَكْعَتَيْنِ، َ تَوَجَّهْ نَحْوِي؛ فَإِنَّهُ مَنْ زَارَنِي فِي حَيَاتِي فَقَدْ زَارَنِي فِي مَمَاتِي، وَ مَنْ زَارَنِي فِي مَمَاتِي فَقَدْ زَارَنِي فِي حَيَاتِي.
📚(بحارالأنوار، ج 101، ص366 به نقل از کامل الزیارات)
سلیمان بن عیسی از پدرش نقل می کند که به حضرت صادق علیه السلام عرض کردم: هنگامی که نمی توانم شما را ببینم، چگونه شما را زیارت کنم؟ حضرت صادق علیه السلام فرمود: ای عیسی! در شرائطی که نتوانستی نزد من بیایی، وقتی روز جمعه شد، غسل کن یا وضو بگیر، به بالای بام منزل برو، دو رکعت نماز (رو به قبله) بخوان، رویت را سوی من کن (و سپس مرا زیارت کن). پس هر کس مرا در زمان حیاتم زیارت کند، مانند آن است که مرا پس از موتم زیارت کرده باشد ؛ و هر کس مرا پس از موتم زیارت کند، مانند آن است که مرا در زمان حیاتم زیارت کرده باشد.
در ادامه، مرحوم علامه مجلسی می نویسد:
«این خبر بر زیارت امام زنده به شیوه ای که بیان شد، دلالت می کند و لذا سندی برای زیارت حضرت قائم علیه السلام است، بدین صورت که می توان از هر مکانی رو به «سرداب مقدّس» نموده و حضرتش را زیارت نمود.»
📚(بحارالأنوار، ج101، ص366-367)
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
▫️اهمیت حمد و ستایش خداوند
مـفـضـل گـويـد: بـه حضرت امـام صـادق عـليه السلام عرض كردم: فدایتان شوم! دعای جامع و کاملی به من بياموزید.
□ حضرت فرمودند:
«احْمَدِ اللَّهَ فَإِنَّهُ لَا يَبْقَى أَحَدٌ يُصَلِّي إِلَّا دَعَا لَكَ يَقُولُ سَمِعَ اللَّهُ لِمَنْ حَمِدَهُ»
خدا را حمد و ستايش كن زيرا هيچ نمازگزارى نيست جز آنکه در نمازش براى تو دعا میكند آن گاه که میگويد: (سمع اللّه لمن حمده يعنى): خدايا بشنو سخن كسی را كه تو را ستايش كند.
□ و نیز آن حضرت نقل فرمودند که شیوۀ رسول خدا «صلی الله علیه وآله» چنان بود که در هر روز سیصد و شصت مرتبه -به شماره رگهای بدن- خداوند را حمد میکرد و اینگونه میفرمود: «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ كَثِيراً عَلَى كُلِّ حَال»
📚الكافي؛ ج2 ؛ ص503؛ ح1 و3
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام