eitaa logo
سید محمد جواد سید شبیری
987 دنبال‌کننده
610 عکس
75 ویدیو
78 فایل
کانال شخصی حجةالاسلام سیدمحمدجواد سیدشبیری(مشهد) شامل محتوای سخنرانی، مباحث حدیثی و مناسبتی مرتبط با معارف اهل البیت(علیهم السلام) ارتباط با بنده👇 @smjssh ارسال پیشنهادات، مطالب جدید و مفید👇 @rejal_admin تبلیغ👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
📌نتیجه طبق گزارش مسعودی: يكى از دوستان ما كه اهل علم بود مي گفت: در انجمنى در درباره بكر، ، و سخن مي گفتيم و سخنان اهل علم را ياد مي كرديم؛ جمعى از عامه مي آمدند و سخنان ما را مي شنيدند. يكى از آنان كه از ديگران خردمندتر بود و ريش بزرگتری داشت، روزى به من گفت: چقدر در باره و معاويه و فلان و فلان حرف ميزنيد. گفتم: تو در اين باب چه نظر دارى؟ گفت: در باره كى؟ گفتم: در باره على چه ميگوئى؟ گفت: مگر او پدر نيست؟ گفتم: فاطمه كى بود؟ گفت: زن و دختر و خواهر معاويه بود. گفتم حكايت على چگونه بود؟ گفت: در جنگ با پيامبر كشته شد. 📚مسعودی، مروج الذهب و معادن الجوهر، ج2، ص33 http://eitaa.com/shobeiri
🔰امام على عليه السلام: 🔻من خَدَمَ الدُّنيَا استَخدَمَتهُ، ومَن خَدَمَ اللّهَ سُبحانَهُ خَدَمَتهُ ▫️هر كه به خدمت دنيا در آيد، دنيا او را به خدمت خويش مى گيرد، و هر كه خدمت خداوند سبحان كند ، دنيا به او خدمت مى نمايد 📚غررالحكم حدیث9091 @shobeiri
وسعت دایره ی حجیت ائمه علیهم السلام عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: إِنَّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ اثْنَیْ عَشَرَ أَلْفَ عَالَمٍ کُلُّ عَالَمٍ مِنْهُمْ أَکْبَرُ مِنْ سَبْعِ سَمَاوَاتٍ وَ سَبْعِ أَرَضِینَ مَا یَرَی عَالَمٌ مِنْهُمْ أَنَّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَالَماً غَیْرَهُمْ وَ إِنِّی الْحُجَّةُ عَلَیْهِمْ. (الخصال للصدوق) امام صادق علیه السلام: خداوند دوازده هزار عالَم دارد که هرکدام از آنها از هفت آسمان و هفت زمین بزرگتر است و اهل هرکدام از آن عوالِم گمان می‌کند که خداوند، عالَم دیگری غیر از خودشان ندارد؛ و همانا من حجت بر جمیع آنها هستم. http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🍃🌼 🌸🌸🌸 🔸عَنْ سَعْدِ بْنِ طَرِيفٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ اَلْبَاقِرِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: ثَلاَثٌ دَرَجَاتٌ وَ ثَلاَثٌ كَفَّارَاتٌ وَ ثَلاَثٌ مُوبِقَاتٌ وَ ثَلاَثٌ مُنْجِيَاتٌ فَأَمَّا اَلدَّرَجَاتُ : • فَإِفْشَاءُ اَلسَّلاَمِ • وَ إِطْعَامُ اَلطَّعَامِ • وَ اَلصَّلاَةُ بِاللَّيْلِ وَ اَلنَّاسُ نِيَامٌ وَ اَلْكَفَّارَاتُ : • إِسْبَاغُ اَلْوُضُوءِ فِي اَلسَّبَرَاتِ • وَ اَلْمَشْيُ بِاللَّيْلِ وَ اَلنَّهَارِ إِلَى اَلصَّلَوَاتِ • وَ اَلْمُحَافَظَةُ عَلَى اَلْجَمَاعَاتِ وَ أَمَّا اَلثَّلاَثُ اَلْمُوبِقَاتُ : • فَشُحٌّ مُطَاعٌ • وَ هَوًى مُتَّبَعٌ • وَ إِعْجَابُ اَلْمَرْءِ بِنَفْسِهِ وَ أَمَّا اَلْمُنْجِيَاتُ : • فَخَوْفُ اَللَّهِ فِي اَلسِّرِّ وَ اَلْعَلاَنِيَةِ • وَ اَلْقَصْدُ فِي اَلْغِنَى وَ اَلْفَقْرِ • وَ كَلِمَةُ اَلْعَدْلِ فِي اَلرِّضَا وَ اَلسَّخَطِ . ☘☘☘ 🔸 سعد بن طريف از امام باقر عليه السّلام نقل مى‌كند كه فرمودند : سه چيز باعث بالا رفتن درجه و سه چيز كفاره گناهان و سه چيز هلاك‌كننده و سه چيز نجات دهنده است. اما چيزهايى كه درجه را بالا مى‌برد : آشكار كردن سلام و دادن طعام و نماز خواندن در شب است،در حالى كه مردم در خوابند، و كفاره گناهان،وضو گرفتن كامل در هواى سرد و شب و روز براى خواندن نماز(به مسجد)رفتن و محافظت بر جماعت است و اما آن چيزهايى كه هلاك‌كننده است:بخلى است كه صاحب آن از آن فرمان برد و هواى نفسى است كه صاحب آن از آن پيروى كند و خودخواهى انسان. و اما آن چيزهايى كه نجات مى‌دهد،ترسيدن از خدا در نهان و آشكار و ميانه‌روى در حال غنى و فقر و گفتن سخن عادلانه در حالت خوشنودى و خشم است. ‌ •┈┈••✾••┈┈• 📚الخصال ج ۱، ص ۸۳ 📚بحار الأنوار ، ج ۶۷ ، ص ۵ http://eitaa.com/shobeiri
● راهزنان خوبی‌ها حضرت امام صادق «علیه السلام» فرمودند: «خداوند راهزنان نيكى را لعنت كند.» سوال شد: راهزنان نيكى چه كسانى هستند؟ فرمودند: «كسى كه به او خوبی شود، و او ناسپاسى كند، در نتيجه نيكوكار را از نيكى به ديگران باز دارد.» [لَعَنَ اللّه قاطِعى سُبُلَ المَعروفِ، قيلَ: وَ ما قاطِعوا سُبُل المَعروفِ؟ قالَ: اَلرَّجُلُ يُصنَعُ إلَيهِ المَعروفَ فَيَكفُرُهُ، فَيَمتَنِعُ صاحِبُهُ مِن أن يَصنَعَ ذلِكَ إلى غَيرِهِ] 📚 كافى، ج4، ص33، ح1 http://eitaa.com/shobeiri
📌آقایان اگر مرید امیرمؤمنان (ع) هستید، بر کنید و الا فردای قیامت باید جوابگو باشید. ما که از امیرمؤمنان علی(ع) بالاتر نیستیم. ایشان همواره هرچند روز یکبار به بازار حضور می یافت و طبق گزارشی: «علی‌بن‌ ابی‌طالب(ع) را در شط‌ کلأ دیدم‌ که‌ از پرس‌ و جو می‌کرد.» (1) امیرمؤمنان علی(ع) ضمن تذکر به کسانی که کالای خوب و بد را می کنند، یا درهم ها و کالای معیوب را در بازار رد و بدل می کنند، بر وزن کالاها برای جلوگیری از نظارت کرده و کاسبان را بر رعایت وزن هنگام خرید و فروش و تأثیر آن بر برکت مال، تشویق می کرد.(2) 📚(1)ابن‌ حنبل، فضایل‌ الصحابه، ج‌1، ص 547. 📚ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، ج3، ص400. 📚کتانی، الترتیب‌ الاداریه، ج 2، ص 34. 📚کلینی، الکافی، ج5، ص152، ح8. ✅http://eitaa.com/shobeiri
هدایت شده از درس اصول استاد سید شبیری
به مناسبت سالگرد رحلت شیخ اعظم علیه الرحمه 🔶رمز موفقیت مرحوم شیخ انصاری ( ره) دارای یک هم مباحثه ای بود، وقتی مرحوم شیخ تصمیم گرفت در نجف اشرف بماند هم مباحثه وی به وطنش مسافرت کرد. از این جریان مدتی گذشت و اوایل ریاست شیخ بود که آن طالب علم برای زیارت به نجف آمد. وقتی شیخ را در مقام ریاست شیعه دید از او پرسید: من و تو هم بحث بودیم چطور شد شما به این مقام رسیدید و من همانم که بودم؟ مرحوم شیخ فرمودند: من شیره را نخوردم و شما خوردید و این اشاره به این داستان بود که: در ایام تحصیل یک مرتبه شیخ با هم مباحثه خود به مسجد کووفه می روند و در آنجا گرسنه می شوند ولی تنها یک فلس پول داشتند. شیخ یک فلس پول را به رفیقش می دهد تا برود و چیزی خریداری کند و بیاورد. او هم رفت و مقداری نان و شیره روی نان ریخته بود، آورد. شیخ فرمود: این نان و شیره به اندازه دو فلس است در حالی که شما یک فلس بیشتر نداشتی؟! رفیقش گفت: با آن یک فلس نان خریدم و یک فلس شیره را نسیه گرفتم. شیخ فرمود: من از شیره نمی خورم چون نمی دانم که آیا می توانم قرض را ادا کنم یا نه؟ رفیقش خندید و از آن شیره خورد و شیخ تنها نان بدون شیره را خورد. شیخ می خواست هم مباحثه خود را آگاه کند که بر طالب علم واجب است تا این مقدار احتیاط کند تا به مرتبه ای از مراتب علم برسد. 📚کتاب تندیس زهد http://eitaa.com/joinchat/3272605701C0771af71b5
فضائل مولا امیرالمؤمنین علی علیه السلام پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم میفرماید اگه فضائل علی علیه السلام رو بگویی ، گناهان زبانت پاک میشود ، اگر بشنوی گناهان گوش هایت، و اگر بخوانی از روی نوشته، گناهان چشمانت، پاک میشود. حالا این فضیلت مولا علی ع را بخوانید و هم ارسال کنید تا در ثواب نشرش شریک باشید. افتخار کنید که شیعه علی ع هستید . 💐شاهکار حضرت امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام در پاسخ به سوال تکراری💐 جمعیت زیادی دور حضرت علی (علیه السلام) حلقه زده بودند .. مرد اول – یا علی ! سؤالی دارم . علم بهتر است یا ثروت؟ حضرت علی(علیه السلام) در پاسخ گفت: علم بهتر است ؛ زیرا علم میراث انبیاست و مال و ثروت میراث قارون و فرعون و هامان و شداد. مرد دوم – اباالحسن! سؤالی دارم، می‌توانم بپرسم؟ علم بهتر است یا ثروت ؟ حضرت علی علیه السلام فرمود: علم بهتر است؛ زیرا علم تو را حفظ می‌کند، ولی مال و ثروت را تو مجبوری حفظ کنی . نفر دوم که از پاسخ سؤالش قانع شده بود، همان‌‌جا که ایستاده بود نشست. در همین حال سومین نفر وارد شد، یاعلی علم بهتراست یا ثروت امام در پاسخش فرمود: علم بهتر است ؛ زیرا برای شخص عالم دوستان بسیاری است ، ولی برای ثروتمند دشمنان بسیار ! نفر چهارم – یا علی ! علم بهتر است یا ثروت؟ حضرت علی علیه السلام در پاسخ به آن مرد فرمودند: علم بهتر است ؛ زیرا اگر از مال انفاق کنی کم می‌شود ؛ ولی اگر از علم انفاق کنی و آن را به دیگران بیاموزی بر آن افزوده می‌شود. نوبت پنجمین نفر بود. یا علی علم بهتر است یا ثروت؟ حضرت‌ علی علیه السلام در پاسخ به او فرمودند : علم بهتر است ؛ زیرا مردم شخص پولدار و ثروتمند را بخیل می‌دانند، ولی از عالم و دانشمند به بزرگی و عظمت یاد می‌کنند. نفرششم یا علی ! علم بهتر است یا ثروت؟ امام نگاهی به جمعیت کرد و گفت: علم بهتر است؛ زیرا ممکن است مال را دزد ببرد، اما ترس و وحشتی از دستبرد به علم وجود ندارد. مرد ساکت شد نگاه متعجب مردم گاهی به حضرت‌ علی و گاهی به تازه‌ واردها دوخته می‌شد.. در همین هنگام هفتمین نفر – یا ابالحسن ! علم بهتر است یا ثروت ؟ امام فرمودند : علم بهتر است ؛ زیرا مال به مرور زمان کهنه می‌شود، اما علم هرچه زمان بر آن بگذرد، پوسیده نخواهد شد. در همین هنگام هشتمین نفر وارد شد و سؤال دوستانش را پرسید که امام در پاسخش فرمود: علم بهتر است ؛ برای اینکه مال و ثروت فقط تا هنگام مرگ با صاحبش می‌ماند ، ولی علم، هم در این دنیا و هم پس از مرگ همراه انسان است . همه از پاسخ‌‌های امام شگفت‌ زده شده بودند که، نهمین نفر هم وارد مسجد شد و در میان بهت و حیرت مردم پرسید: یا علی ! علم بهتر است یا ثروت ؟ امام فرمود : علم بهتر است ؛ زیرا مال و ثروت انسان را سنگدل می‌کند ، اما علم موجب نورانی شدن قلب انسان می‌شود . نفر دهم – یا ابالحسن ! علم بهتر است یا ثروت ؟ علم بهتر است ؛ زیرا ثروتمندان تکبر دارند ، تا آنجا که گاه ادعای خدایی می‌کنند ، اما صاحبان علم همواره فروتن و متواضع‌ اند . فریاد هیاهو و شادی و تحسین مردم مجلس را پر کرده بود. سؤال کنندگان ، آرام و بی‌صدا از میان جمعیت برخاستند. هنگامی‌که آنان مسجد را ترک می‌کردند ، صدای امام را شنیدند که می‌گفت: اگر تمام مردم دنیا همین یک سؤال را از من می‌پرسیدند، به هر کدام پاسخ متفاوتی می‌دادم . 📚کشکول بحرانی، ج۱، ص۲۷. به نقل از امام علی‌بن‌ابی‌طالب، ص۱۴۲.📚 🍃🍂🍃🍂🍃🍂 🌴🌴الحمد لله الذی اجعلنا من المتمسکین بولاية مولانا امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام و الائمة المعصومين علیهم 🌴🌴 *نشر این پیام صدقه جاریه است. http://eitaa.com/shobeiri
🍃🌼 🌸🌸🌸 🔸 عَنْ أَنَسٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: أَ لَا أُنَبِّئُكُمْ‏ بِخَمْسَةِ دَنَانِيرَ بِأَحْسَنِهَا وَ أَفْضَلِهَا؟ قَالُوا: بَلَى. قَالَ: « أَفْضَلُ الْخَمْسَةِ الدِّينَارُ الَّذِي تُنْفِقُهُ عَلَى وَالِدَتِكَ، وَ أَفْضَلُ الْأَرْبَعَةِ الدِّينَارُ الَّذِي تُنْفِقُهُ عَلَى وَالِدِكَ، وَ أَفْضَلُ الثَّلَاثَةِ الدِّينَارُ الَّذِي تُنْفِقُهُ عَلَى نَفْسِكَ وَ أَهْلِكَ، وَ أَفْضَلُ الدِّينَارَيْنِ الدِّينَارُ الَّذِي تُنْفِقُهُ عَلَى قَرَابَتِكَ، وَ أَخَسُّهَا وَ أَقَلُّهَا أَجْراً الدِّينَارُ الَّذِي تُنْفِقُهُ فِي سَبِيلِ اللَّه‏ » . ☘☘☘ 🔸 از رسول خدا صلّی الله علیه و آله نقل شده که فرمودند : آیا به شما خبر دهم که بهترین و برترین راه برای خرج کردن پنج دینار چیست؟ عرض کردند: بله. فرمود: « برترین آن‏ها، نفقه دادن به می‏باشد. سپس نفقه دادن به پدرت است. در مرتبه‏ سوم برتر آن است که مال را برای خودت و خانواده ‏ات خرج کنی. چهارم بهتر است برای خویشانت نفقه دهی و پست ‏ترین و پایین‏ ترین حالت از جهت اجر ، آن است که در راه خدا انفاق کنی » . ‌ •┈┈••✾••┈┈• 📚مستدرك الوسائل، ج‏۷ ، ص ۲۴۱ http://eitaa.com/shobeiri
امام رضا(علیه السلام): وقتی مردى ازشما خواستگارى کرد که از دین و اخلاق او راضى بودید به ازدواج با او رضایت دهید. مبادا فقر او ترا از این رضایت باز دارد. مولا على عليه السلام: بهترين وساطت،وساطت ميان دو نفر براى ازدواج است تا اينكه خدواند آن دو را به يكديگر برساند وسايل الشيعه http://eitaa.com/shobeiri
📌 خیر کثیر مبارک باد. پس از رحلت جناب و از فرزندان رسول الله(ص)، طعنه های برخی از ازجمله عاص بن وائِل شروع شد و آن حضرت را به دلیل نداشتن فرزند پسر می خواندند؛ هدف آنان این بود تا ضمن پیامبر، مردم را از جمع شدن پیرامون آن حضرت منع کنند، اما متعال دربرابر این طعنه ها، سوره را نازل نمود و به پیامبر اکرم(ص) یادآوری میکند، ما (س) یا همان کوثر(خیر فراوان) را به شما عطا کردیم و آن كس كه به شما زخم زبان مى‏زد كه اولاد ذكور نداری، خودش اجاق كور است. 📚شیخ طوسی، التبیان فی تفسیر القرآن، ج10، ص418؛ 📚سیوطی، الدرالمنثور فى تفسير المأثور، ج6، ص؛401 ؛ 📚واحدی نیشابوری، أسباب نزول الآيات، ص307- 306؛ 📚راغب اصفهانی، المفردات في غريب القرآن، ص426؛ 🍃🌼 🌸🌸🌸 🔸 عن رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله : « رَائِحَةُ الْأَنْبِیَاءِ رَائِحَةُ السَّفَرْجَلِ وَ رَائِحَةُ الْحُورِ الْعِینِ رَائِحَةُ الْآسِ وَ رَائِحَةُ الْمَلَائِکَةِ رَائِحَةُ الْوَرْدِ وَ رَائِحَةُ ابْنَتِی رَائِحَةُ السَّفَرْجَلِ وَ الْآسِ وَ الْوَرْدِ وَ لَا بَعَثَ اللَّهُ نَبِیّاً وَ لَا وَصِیّاً إِلَّا وُجِدَ مِنْهُ رَائِحَةُ السَّفَرْجَلِ فَکُلُوهَا وَ أَطْعِمُوا حَبَالاکُمْ یُحَسِّنْ أَوْلَادَکُمْ » ☘☘☘ 🔸 از پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و‌آله نقل است که فرمودند : « بوی پیغمبران همانند بوی بِه است، بوی حوریان بهشت ، همچو بوی درخت مُورْد(شبیه درخت انار که برگ و گل خوشبو دارد) می‌باشد، بوی فرشتگان مثل گل سرخ است، و بوی دخترم سلام‌الله‌علیها همچون بوی بِه و مورْد و گل سرخ می‌باشد ... » ‌ •┈┈••✾••┈┈• 📚بحارالانوار ، ج ۶۳ ، ص ۱۷۷ ✳️ مادری برای پدر‌ 🔺 رهبر انقلاب: (حضرت فاطمه سلام الله علیها) از کودکی مادر را از دست میدهد که برای دختری در این سن بسیار دشوار است، او در کنار تحمّل این دشواری، کار بزرگی را انجام میدهد و این دختر است که غمگسار پدر میشود. این غمگساری ادامه پیدا کرد تا در دوران مدینه و در اُحُد و در خندق و در بسیاری جاهای دیگر که آن وقت پیغمبر فرمود: فاطِمَةَ اُمُّ اَبیها‌. مادری کرد برای پیغمبر.‌‌ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 💠خجسته میلاد بانوی دو عالم حضرت زهرا سلام الله علیها مبارک باد.💠 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ کانال سید محمد جواد سید شبیری 👇👇 https://eitaa.com/rejal_shobeiri http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بنیها وَالسِّرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِه عِلْمُکَ. عن يزيد بن عبد الملك النوفليَّ عن أبيه عن جدِّه قال: دخلت على الفاطمة بنت رسول الله صلى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم ، قال : فبدأتني بالسَّلام، قال: وقالت: قال أبي ـ وهو ذا حيُّ ـ من سلَّم عليَّ وعليك ثلاثة أيّام فله الجنَّة. قلت لها : ذا في حياته وحياتك أو بعد موته وموتك ؟ قالت : في حياتنا وبعد وفاتنا المناقب لابن المغازليّ : ٣٦٣ http://eitaa.com/shobeiri
✅ جبران حقّ مادر، دست نیافتنی است! قِيلَ لِرَسُولِ اللهِ صلّی الله علیه و آله: يَا رَسُولَ اللهِ، مَا حَقُّ الْوَالِدِ؟ قَالَ: أَنْ تُطِيعَهُ مَا عَاشَ. فَقِيلَ: وَ مَا حَقُّ الْوَالِدَةِ؟ فَقَالَ: هَيْهَاتَ هَيْهَاتَ، لَوْ أَنَّهُ عَدَدَ رَمْلِ عَالِجٍ وَ قَطْرِ الْمَطَرِ أَيَّامَ الدُّنْيَا قَامَ بَيْنَ يَدَيْهَا مَا عَدَلَ ذَلِكَ يَوْمَ حَمَلَتْهُ فِي بَطْنِهَا‌‌‌‌‏. (مستدرک الوسائل، ج 15، ص182 به نقل از عوالی الئالی) به پیامبر صلی الله علیه و آله عرض شد: ای رسول خدا! حقّ پدر چيست؟ حضرت فرمود: اينكه تا زنده است، از او اطاعت كنى. سؤال شد: حقّ مادر چيست؟ حضرت فرمود: هيهات، هيهات (که کسی به حقّ مادر برسد)! اگر کسی به تعداد ريگ بيابان و ريگزار، و به اندازه‏ قطره‏ هاى باران در همه‏ عمر دنيا در برابر مادرش بايستد (و خدمت كند)، معادل يك روز باردارى مادر و حمل فرزند در شكم نمی‌‏شود. http://eitaa.com/shobeiri
الكافي ، عن محمد بن يحيى عن أحمد بن محمد وعلي بن إبراهيم عن أبيه جميعا عن ابن محبوب عن ابن رئاب عن زرارة عن أبي جعفر عليه‌السلام قال: إن الله عز وجل إذا أراد أن يخلق النطفة التي أخذ عليها الميثاق في صلب آدم أو ما يبدو له فيه ويجعلها في الرحم حرك الرجل للجماع وأوحى إلى الرحم أن افتحي بابك حتى يلج فيك خلقي وقضائي النافذ وقدري فتفتح الرحم بابها فتصل النطفة إلى الرحم فتردد فيه أربعين يوما ثم تصير علقة أربعين يوما ثم تصير مضغة أربعين يوما ثم تصير لحما تجري فيه عروق مشتبكة ثم يبعث الله ملكين خلاقين يخلقان في الأرحام ما يشاء يقتحمان في بطن المرأة من فم المرأة فيصلان إلى الرحم وفيها الروح القديمة المنقولة في أصلاب الرجال وأرحام النساء فينفخان فيها روح الحياة والبقاء ويشقان له السمع والبصر وجميع الجوارح وجميع ما في البطن بإذن الله تعالى ثم يوحي الله إلى الملكين اكتبا عليه قضائي وقدري ونافذ أمري واشترطا لي البداء في ما تكتبان فيقولان يا رب ما نكتب قال فيوحي الله عزوجل إليهما أن ارفعا رءوسكما إلى رأس أمه فيرفعان رءوسها فإذا اللوح يقرع جبهة أمه فينظران فيه فيجدان في اللوح صورته ورؤيته وأجله وميثاقه شقيا أو سعيدا وجميع شأنه قال فيملي أحدهما على صاحبه فيكتبان جميع ما في اللوح ويشترطان البداء في ما يكتبان ثم يختمان الكتاب ويجعلانه بين عينيه ثم يقيمانه قائما في بطن أمه قال فربما عتا فانقلب ولا يكون ذلك إلا في كل عات أو مارد فإذا بلغ أوان خروج الولد تاما أو غير تام أوحى الله عز وجل إلى الرحم أن افتحي بابك حتى يخرج خلقي إلى أرضي وينفذ فيه أمري فقد بلغ أوان خروجه قال فيفتح الرحم باب الولد فيبعث الله عز وجل إليه ملكا يقال له زاجر فيزجره زجرة فيفزع منها الولد فينقلب فيصير رجلاه فوق رأسه ورأسه في أسفل البطن ليسهل الله على المرأة وعلى الولد الخروج قال فإذا احتبس زجره الملك زجرة أخرى فيفزع منها فيسقط الولد إلى الأرض باكيا فزعا من الزجرة. کافی ۶/۱۳ http://eitaa.com/shobeiri
📌 امیرمومنان علی علیه السلام. قَالَ أَبُو‌عَبْدِ‌اللَّهِ علیه السلام فَوَ اللَّهِ لَرُبَّمَا سَمِعْتُ مَنْ يَشْتِمُ عَلِيّاً وَ مَا بَيْنِي وَ بَيْنَهُ إِلَّا أُسْطُوَانَةٌ فَأَسْتَتِرُ بِهَا فَإِذَا فَرَغْتُ مِنْ صَلَوَاتِي فَأَمُرُّ بِهِ فَأُسَلِّمُ عَلَيْهِ وَ أُصَافِحُهُ. امام‌ علیه السلام: گاهی میشود که میشنوم کسی امیرمومنان علیه السلام را میکند و بین من و او در مسجد تنها ستونی فاصله است؛ پس مخفی میشوم و چون از نمازم فارغ شدم بر او میگذرم و سلام میکنم و با او مصافحه میکنم. 📚برقی، محاسن، ج۱، ص۴۵۱. @shobeiri
📌 روز جهانی کودک مبارک باد. چرا 👬 با بچه های معاشرت نکنند؟ پاسخ: امام علیه السلام به یکی از فرزندان خود فرمود: فرزندم، هرگاه می خواهی با دیگران👬 کنی، با دیدار کن و بَدان را ملاقات نکن.❌ زیرا، ، مانند ای هستند که آب از آن نمی جوشد و چون درختی🌵 هستند که برگ سبز نمی دهد و مانند زمینی 🌍هستند که سبزه در آن نمی روید. 📚اربلی، کشف الغمه، ج۲، ص۱۸۵ @shobeiri
ِ عَنِ الرِّضَا ص قَالَ: لَمَّا أَشْرَفَ نُوحٌ ص عَلَى الْغَرَقِ دَعَا اللَّهَ بِحَقِّنَا فَدَفَعَ اللَّهُ عَنْهُ الْغَرَقَ وَ لَمَّا رُمِيَ إِبْرَاهِيمُ فِي النَّارِ دَعَا اللَّهَ بِحَقِّنَا فَجَعَلَ النَّارَ عَلَيْهِ بَرْداً وَ سَلاماً وَ إِنَّ مُوسَى ع لَمَّا ضَرَبَ طَرِيقاً فِي الْبَحْرِ دَعَا اللَّهَ بِحَقِّنَا فَجَعَلَهُ يَبَساً وَ إِنَّ عِيسَى ع لَمَّا أَرَادَ الْيَهُودُ قَتْلَهُ دَعَا اللَّهَ بِحَقِّنَا نُجِّيَ مِنَ الْقَتْلِ فَرَفَعَهُ إِلَيْه‏ قصص الانبیاء راوندی ص 106 * بحارالانوار ج11 ص69 ِّ عَنْ دَاوُدَ الرَّقِّيِّ عَنْ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ ع قَالَ: مَنْ كَانَ فِي سَفَرٍ وَ خَافَ اللُّصُوصَ وَ السَّبُعَ فَلْيَكْتُبْ عَلَى عُرْفِ دَابَّتِهِ لا تَخافُ دَرَكاً وَ لا تَخْشى‏ فَإِنَّهُ يَأْمَنُ بِإِذْنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ. مستدرک الوسائل ج8 ص144 @shobeiri
📌 مورد علاقه حضرت زهرا (سلام الله علیها) امام (ع) فرمود: «هیچ سبزی خوردنی در روی زمین ارزشمندتر و نافعتر از فَرفَخ یا خُرفِه نیست. این مورد علاقه حضرت (س) است. خداوند را کند؛ زیرا بخاطر بغض و با ما و حضرت فاطمه(س)، آن را نادان ها معرفی کردند.» 📚کلینی، الکافی، ج6، ص367، ح1. 🔰 سبزی خرفه در روایات🔸🔹🔸 💠 قالَ رَسولُ الله صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ وَ آلِه:عَلَیکُم بِالفَرفَخِ؛ فَهِیَ المِکیَسَهُ، فَإِنَّهُ إن کانَ شَی ءٌ یَزیدُ فِی العَقلِ فَهِیَ 🌀حضرت رسول صلوات الله علیه و آله فرمود:بر شما باد خُرفه؛ چرا که زیرکی می دهد و اگر تنها یک چیز باشد که عقل را افزون می کند، همان است. 📚المحاسن، ج 2، ص 323، ح 2094 📚 مکارم الأخلاق، ج 1، ص 39 📚 بحار الأنوار، ج 66، ص 234، ح 3. 💠 قالَ سَیِّدُنا وَ مَولانا الإمام الصادق صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ:وَطِئَ رَسولُ اللّهِ صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ وَ آلِه الرَّمضاءَ فَأَحرَقَتهُ، فَوَطِئَ عَلَی الرِّجلَهِ؛ و هِیَ البَقلَهُ الحَمقاءُ، فَسَکَنَ عَنهُ حَرُّ الرَّمضاءِ، فَدَعا لَها و کانَ یُحِبُّها صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ وَ آلِه و یَقولُ: مِن بَقلَهٍ ما أبرَکَها 🌀مولا و آقای ما حضرت امام صادق صلوات الله علیه فرمود:پیامبر خدا صلوات الله علیه و آله بر زمین سوخته ای پا نهاد و آن زمین، پایش را سوزاند. پس، پای خویش را بر خُرفه نهاد و در نتیجه، سوزش حاصل از زمین سوخته، فرو نشست. از آن پس، پیامبر صلوات الله علیه و آله خُرفه را دوست داشت، برای آن دعا می کرد و می گفت: «چه گیاه پُربرکتی است!». 📚الکافی، ج 6، ص 367، ح 2 📚 المحاسن، ج 2، ص 323، ح 2093 📚 بحار الأنوار، ج 66، ص 234، ح 1. 💠 الدعوات: کانَ النَّبِیُّ صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ وَ آلِه وَجَدَ حَرارَهً، فَعَضَّ عَلی رِجلَهٍ فَوَجَدَ لِذلِکَ راحَهً. فَقالَ: اللّهُمَّ بارِک فیها! إنَّ فیها شِفاءً مِن تِسعَهٍ و تِسعینَ داءً، انبُتی حَیثُ شِئتِ 🌀الدعوات: پیامبر صلوات الله علیه و آله حرارتی یافت. بر خُرفه ای دندان فشرد و از آن احساس راحتی کرد. سپس گفت: «خداوندا! در آن برکت بنِه. در آن، شفای نود و نُه درد است. [ای خُرفه!] در هر جا می خواهی، بروی». 📚الدعوات، ص 155، ح 421 📚 بحار الأنوار، ج 66، ص 235، ح 5. 💠 قالَ سَیِّدُنا وَ مَولانا الإمام الصادق صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ: لَیسَ عَلی وَجهِ الأَرضِ بَقلَهٌ أشرَفُ ولا أنفَعُ مِنَ الفَرفَخِ؛ و هُوَ بَقلَهُ فاطِمَهَ صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِا 🌀مولا و آقای ما حضرت امام صادق صلوات الله علیه فرمود:در روی زمین، گیاهی والاتر و سودمندتر از خُرفه نیست، و آن، سبزی فاطمه صلوات الله علیها است. 📚الکافی، ج 6، ص 367، ح 1 📚 المحاسن، ج 2، ص 323، ح 2095 📚 بحار الأنوار، ج 66، ص 235، ح 4. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri https://eitaa.com/shobeiri
إِذَا طَافَ قَـوْمٌ بِالْمَـشَاعِرِ وَالصَّفَا فَقَبرُكَ رُكنِي طَـائِـفـاً وَمَـشَاعِـرِي وَإنْ ذَخَـرَ الأقْـوَامُ نُسْـكَ عِـبَادَةٍ فَحُـبُّـكَ أوْفَى عُـدَّتِي وَذَخَـائِرِي زمانی که گروهی در موسم حج در مشاعر و صفا مشغول طواف هستند، رکن و مشاعر من مرقد توست و من آنجا طواف می‌کنم. و اگر برخی از مردم برای آخرت خود عبادتی ذخیره می‌کنند، بهترین و سودمندترین توشه و ذخیره‌ی من محبّت توست... 📜 من القصیدة الرائیة لابن أبی الحدید 🔻 امروز صبح در طواف بیت الله الحرام دعاگو همه ی سروران گرامی و تمام شیعیان بودم، ان شاءالله کسانی هم که توفیق زیارت حضرت ابوالحسن علی بن موسی الرضا علیه السلام را در این روز چهارشنبه دارند، بنده را نیز از فیوضات آن زیارت بهره مند بفرمایند. 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 عَنْ  جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: مَنِ اِرْتَكَبَ أَحَداً بِظُلْمٍ بَعَثَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَيْهِ مَنْ يَظْلِمُهُ بِمِثْلِهِ أَوْ عَلَى وُلْدِهِ أَوْ عَلَى عَقِبِهِ مِنْ بَعْدِهِ . 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 امام صادق عليه السّلام فرمود : كسى نسبت به كسى مرتكب ستمى شود خداوند فردى را وامى‌دارد تا مانند همان ستم را بر خودش يا به فرزندش يا به فرزند فرزندش روا دارد . 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 📚تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة ج ۱۶، ص ۵۰ 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 @shobeiri
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۲۷ جمادی الثانی سال ۱۳۲۰ق 🏳درگذشت مولف لؤلؤ و مرجان 🏳محدث کبیر، میرزاحسین نوری/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️از فقیهان عالی رتبه بگیرید، تا معممان و روحانیونی که در طبقات پایینتر هستند، تا برسد به یک مرثیه‌خوان و یک روضه‌خوان معمولی، که او هم در آن کاری که برعهده گرفته، باید احساس مسؤولیت بکند. اگرچه رتبه‌ی وجودی شغل در مورد چنین کسی، به مراتب ضعیفتر از رتبه‌ی وجودی شغل در مورد یک مدرّس عالی‌مقام است، لیکن این فرد هم باید احساس مسؤولیت بکند. یکوقت در جمع آقایان گفتم، شاید هم خودتان دیده باشید که محدّث عالی‌مقام، مرحوم آقا میرزا حسین نوری (رضوان الله تعالی علیه)، کتابی به نام «لؤلؤ و مرجان» دارند. دنباله‌ی اسم لؤلؤ و مرجان، این است: در شرایط پله‌ی اول و دوم منبر روضه‌خوانان. ایشان یک کتاب نوشته است که نگویند حالا ما که ادعای علم و اجتهاد و ارشاد مردم را نداریم؛ فقط روضه‌خوانیم! سابق که این منبرهای چند پله بود، همه نمیرفتند که آن بالای منبر بنشینند. وعاظ درجه‌ی اول این کار را میکردند، لیکن متوسطان و پایینها، همین پله‌ی اول مینشستند و این حرمت را نگه میداشتند. کار خوبی هم بود، حالا هم خوب است که همین مراعاتها بشود و هر کسی حد خودش را رعایت بکند. تا همین زمانهای ما هم بود. مثلاً یک نفر که فقط مسأله میگفت، آن بالا نمیرفت. همین فرد، اگر میخواست از روی کتاب مسأله‌یی بگوید، یا اگر یک نفر میخواست روضه بخواند، پله‌ی اول و دوم مینشست. همین هم شرایطی دارد. پس، ببینید که احساس مسؤولیت باید باشد. ۶۹/۱/۴ @Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۲۷ جمادی الثانی سال ۱۳۲۰ق 🏳درگذشت مولف لؤلؤ و مرجان 🏳محدث کبیر، میرزاحسین نوری/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️پیش از انقلاب، روحانیونی که با دانشگاهها و محیطهای فکری جوان و احیاناً مرتبط با افکار بیگانه اتّصال داشتند، ابزاری که قدرت و زوری به آنها بدهد نداشتند. اما فضا در قبضه آنها و به دست آنها بود. در یک مسجد، یک روحانی میایستاد برای مردم حرف میزد و میدیدید کلاسهای درس در دانشگاه، تعطیل یا خلوت میشد و میرفتند پای صحبت آن آقا؛ که چهار کلمه تفسیر از او بشنوند یا شرح نهج‌البلاغه او را یاد بگیرند. قبل از انقلاب، این گونه بود. ما باید این گونه خودمان را مجهّز کنیم. منبرها، این طور باید باشد. البته، این، مخصوص منبرها هم نیست. من نسبت به همه مراسم عزاداری عرض میکنم. نوحه‌خوانی نیز همین طور است. روضه‌خوانی نیز همین طور است. مرحوم حاجی نوری رضوان‌اللَّه‌علیه، کتاب نوشت درباره شرایط روضه خوان. «لؤلؤ و مرجان؛ در شرایط پله اوّل و دوم منبر روضه خوانان» اسم کتاب ایشان است. روضه‌خوانی هم شرایط دارد. مداحی هم شرایط دارد. نوحه سینه‌زنی خواندن هم شرایط دارد. باید کسانی که اینها را تهیه میکنند، میسرایند و میخوانند، مواظب باشند که درست برطبق معارف اسلامی حرف بزنند، تا این سینه‌زنی، این روضه‌خوانی و این نوحه‌خوانی، قدمی در راه عروج مردم به‌اوج قلّه افکار اسلامی باشد. این، امروز برای ما لازم است. باید سعی کنند که از اباطیل و مطالب خلاف و کارهای ناشایسته و بعضی از کارها که وهن مذهب است! ۷۲/۳/۲۶ @Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۲۷ جمادی الثانی سال ۱۳۲۰ق 🏳درگذشت مولف لؤلؤ و مرجان 🏳محدث کبیر، میرزاحسین نوری/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️تقریبا صد سال پیش، مرحوم حاجی نوری، کتابی به نام «لؤلؤ و مرجان» نوشت. آن زمان، یک محدث که دلسوز، روشنفکر و آگاه بود، به فکر این بود که پله اول و دوم منبر، هرکدام شرایطی دارد؛ بی‌شرط نمیشود وارد این میدان شد. شاید در آن روز، روضه‌خوانان و مرثیه‌خوانان روی پله اول، و وعاظ روی پله دوم مینشستند. آن روز، آن بزرگوار مینوشت و در محدوده دید آن زمان میدید؛ اما امروز شما در یک محدوده وسیعتر میبینید و میتوانید آن را عمل بکنید: چه کسی به صورت مجاز منبر برود و مورد قبول جامعه‌یی که بر این کار نظارت دارد، باشد؟ چه بگوید؟ کی و کجا بگوید؟ این، به معنای نسخه‌نویسی و دست این و آن دادن نیست. در کشورهای اسلامی دیگر اینگونه است که مأموران دولتی چیزی را مینویسند و در اختیار امام‌جمعه میگذارند و میگویند این را بخوان. نه، تفکر و مطالعه و بررسی و استفاده از اساتید فن و پیشکسوتهای این میدان لازم است و باید با معیارهایی، مناسبگویی و درستخوانی، با هدف اصلاح خواندن و گفتن، انجام بگیرد. امروز در بسیاری از زمینه‌ها ضابطه وجود دارد. خوشبختانه حوزه‌های علمیه و در رأس آنها حوزه مبارکه علمیه قم، در جهت سازماندهی و طبقه‌بندی و مراتب‌سازی پیش میرود. این، حرکت مبارکی است که اگرچه دیر آغاز شده، اما بالاخره شروع گردیده است. البته دشوار است و فکر و زحمت و پشتکار لازم دارد؛ اما باید بشود. آن نسلی که میخواهد از سخن دینی ما استفاده کند، اگر ما آن را پیراسته نکنیم، از ما نمیگذرد. ۷۰/۴/۲۰ @Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۲۷ جمادی الثانی سال ۱۳۲۰ق 🏳رحلت مولف مستدرک الوسائل 🏳محدث کبیر، میرزاحسین نوری 💠رهبرانقلاب ‼️مرحوم شیخ آقا بزرگ تهرانی (صاحب الذریعه الی تصانیف الشیعه)، از مرحوم آخوند خراسانی نقل میکند که ایشان در مجلس استفتائشان میفرمودند «هیچ فقیهی نمیتواند قبل از دیدن کتاب مستدرک حاجی نوری رحمةالله علیه فتوا بدهد.» برای این‌که فحص از معارض و حجّت و اینها، متوقّف بر این کتاب است و اصل کتاب «مستدرک»، همین «اشعثیّات» (محمد بن اشعث کوفی) است که البته بعدها از منابع و کتابهای دیگر، روایات زیادی را به آن اضافه کردند. ۷۳/۶/۲۰ @Jahade_tabeini
🏴 « إنا لله و إنا إلیه راجعون» إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْءٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ ✍متن اطلاعیه دفتر معظم له: بسم الله الرحمن الرحیم الذین تتوفیهم الملائکه طیبین یقولون سلام علیکم ادخلوا الجنه بما کنتم تعملون. ساعاتی قبل قلب تپنده مرجعی بیدار و مدافع غیور حریم اهل بیت عصمت و طهارت، علیهم السلام، و زبان گویای دفاع از حق واحکام الهی و خادم دلباخته آستان ملائک پاسبان حضرت ولی الله الاعظم، ارواح العالمین له الفداء، زعیم حوزه‌های علمیه، حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی، قدس سره الشریف، از حرکت باز ایستاد و روح بلند و بی قرارش که مشتاق لقای پروردگار بود، کالبد تن را شکست و به ملکوت اعلی پیوست. کارنامه پرافتخار این مرجع عالیقدر، مشحون از نُصح و خیرخواهی برای کیان اسلام و تشیّع و دلسوزی برای همه بندگان خدا بود. ضمن عرض تسلیت این ضایعه جبران ناپذیر به پیشگاه مقدس مولا و محبوبش، حضرت بقيت الله الاعظم، عجل الله تعالی فرجه الشریف و حوزه‌های مبارکه علمیه و مردم شریف ایران و دوستداران مرجعیت در همه نقاط جهان، به اطلاع می‌رساند مراسم تشییع و تدفین پیکر مطهر ایشان، متعاقبا اعلام خواهد گردید. دفتر حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی رضوان الله علیه   🆔 http://eitaa.com/shobeiri