eitaa logo
سید محمد جواد سید شبیری
993 دنبال‌کننده
611 عکس
76 ویدیو
78 فایل
کانال شخصی حجةالاسلام سیدمحمدجواد سیدشبیری(مشهد) شامل محتوای سخنرانی، مباحث حدیثی و مناسبتی مرتبط با معارف اهل البیت(علیهم السلام) ارتباط با بنده👇 @smjssh ارسال پیشنهادات، مطالب جدید و مفید👇 @rejal_admin تبلیغ👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
يونس بن ظبيان، عن الصادق جعفر بن محمد عليهما السلام أنه قال': الاشتهار بالعبادة ريبة، إن أبي حدثني عن أبيه ، عن جده عليهم‌السلام أن رسول اللّٰه صلى‌اللّٰه عليه وآله و سلم قال: أعبد الناس من أقام الفرائض، و أسخى الناس من أدى زكاة ماله، و أزهد الناس من اجتنب الحرام، و أتقى الناس من قال الحق فيما له و عليه، و أعدل الناس من رضي للناس ما يرضى لنفسه و كره لهم ما يكره لنفسه، و أكيس الناس من كان أشد ذكرا للموت، و أغبط الناس من كان تحت التراب قد أمن العقاب و يرجو الثواب، و أغفل الناس من لم يتعظ بتغير الدنيا من حال إلى حال، و أعظم الناس في الدنيا خطرا من لم يجعل للدنيا عنده خطرا، و أعلم الناس من جمع علم الناس إلى علمه، و أشجع الناس من غلب هواه، و أكثر الناس قيمة أكثرهم علما، و أقل الناس قيمة أقلهم علما، و أقل الناس لذة الحسود و أقل الناس راحة البخيل، و أبخل الناس من بخل بما افترض اللّٰه عليه، و أولى الناس بالحق أعلمهم به، و أقل الناس حرمة الفاسق و أقل الناس وفاء الملوك، و أقل الناس صديقا الملك، و أفقر الناس الطامع، و أغنى الناس من لم يكن للحرص أسيرا، و أفضل الناس إيمانا أحسنهم خلقا، و أكرم الناس أتقاهم، و أعظم الناس قدرا من ترك ما لا يعنيه، و أورع الناس من ترك المراء و إن كان محقا، و أقل الناس مروءة من كان كاذبا، و أشقى الناس الملوك، و أمقت الناس المتكبر و أشد الناس اجتهادا من ترك الذنوب و أحكم الناس من فر من جهال الناس، و أسعد الناس من خالط كرام الناس، و أعقل الناس أشدهم مداراة للناس، و أولى الناس بالتهمة من جالس أهل التهمة و أعتى الناس من قتل غير قاتله، أو ضرب غير ضاربه، و أولى الناس بالعفو أقدرهم على العقوبة، و أحق الناس بالذنب السفيه المغتاب، و أذل الناس من أهان الناس، و أحزم الناس أكظمهم للغيظ، و أصلح الناس أصلحهم للناس، و خير الناس من انتفع به الناس. نشانی : الوافي ج ۲۶، ص ۱۵۸ http://eitaa.com/shobeiri
✅ دستور امام کاظم علیه السلام به اخذ معارف فقط از شیعیان هرگز معالم دین خویش را از غیر شیعیان ما نگیر: 🔸عَلِيِّ بْنِ سُوَيْدٍ اَلسَّائِيِّ قَالَ: كَتَبَ إِلَيَّ أَبُو اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ هُوَ فِي اَلسِّجْنِ وَ أَمَّا مَا ذَكَرْتَ يَا عَلِيُّ مِمَّنْ تَأْخُذُ مَعَالِمَ دِينِكَ لاَ تَأْخُذَنَّ مَعَالِمَ دِينِكَ عَنْ غَيْرِ شِيعَتِنَا ، فَإِنَّكَ إِنْ تَعَدَّيْتَهُمْ أَخَذْتَ دِينَكَ عَنِ اَلْخَائِنِينَ اَلَّذِينَ خَانُوا اَللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ خَانُوا أَمَانَاتِهِمْ إِنَّهُمُ اُؤْتُمِنُوا عَلَى كِتَابِ اَللَّهِ فَحَرَّفُوهُ وَ بَدَّلُوهُ فَعَلَيْهِمْ لَعْنَةُ اَللَّهِ وَ لَعْنَةُ رَسُولِهِ وَ لَعْنَةُ مَلاَئِكَتِهِ وَ لَعْنَةُ آبَائِيَ اَلْكِرَامِ اَلْبَرَرَةِ وَ لَعْنَتِي وَ لَعْنَةُ شِيعَتِي إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ فِي كِتَابٍ طَوِيلٍ . ⚫️ امام کاظم علیه السلام: 🔹هرگز معالم دین خویش را از غیر شیعیان ما مگیر، چرا که در این صورت، دین خود را از کسانی گرفته‌‏ای که به خداوند و پیامبرش و امانت‏‌های الهی خیانت کرده‌‏اند. ایشان بر کتاب خداوند جل جلاله امین شمرده شدند ولی معنای آن را تحریف کرده و تغییر دادند، پس تا روز قیامت لعنت خداوند و فرشتگان او و لعنت پدران بزرگوار من و لعنت من و شیعیان من بر ایشان باد. 📚 وسائل الشیعة، الشیخ الحر العاملي، ج۲۷، ص۱۵۰، أبواب صفات قاضی، باب۱۱، ح۴۲، ط آل البيت. http://eitaa.com/shobeiri
🍃🌼 🌸🌸🌸 🔸[مهج الدعوات] ، مِنْ كِتَابِ تَعْبِيرِ اَلرُّؤْيَا لِمُحَمَّدِ بْنِ يَعْقُوبَ اَلْكُلَيْنِيِّ مَا هَذَا لَفْظُهُ أَحْمَدُ عَنِ اَلْوَشَّاءِ عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: « رَأَيْتُ أَبِي عَلَيْهِ السَّلاَمُ فِي اَلْمَنَامِ فَقَالَ يَا بُنَيَّ إِذَا كُنْتَ فِي شِدَّةٍ فَأَكْثِرْ مِنْ أَنْ تَقُولَ يَا رَءُوفُ يَا رَحِيمُ وَ اَلَّذِي نَرَاهُ فِي اَلنَّوْمِ كَمَا نَرَاهُ فِي اَلْيَقَظَةِ ». ☘☘☘ 🔸از امام رضا علیه السلام نقل شده که فرمودند : پدرم موسی بن جعفر ( علیه السلام ) را در خواب دیدم که به من فرمودند : ای فرزندم هنگامی که در شدت و سختی بودی پس این ذکر را زیاد بگو : « يَا رَءُوفُ يَا رَحِيمُ » و آنچه ما در خواب میبینیم مثل اینست که در بیداری دیده ایم . ‌ •┈┈••✾••┈┈• 📚 بحارالانوار ، ج ۹۰ ، ۲۷۲ http://eitaa.com/shobeiri
▪️حضرت امام کاظم علیه‌السلام فرمودند: ولایت على علیه‌السلام در همه‌ی کتب و صحیفه‌های پیامبران نوشته شده است و خداوند هیچ رسولی را جز با میثاق و اقرار به پیامبری محمّد (صلی‌الله‌علیه وآله) و وصیّ ایشان، علی (علیه‌السلام)، به پیامبری مبعوث نکرد. 🔺كافي؛ ج‏1 ؛ ص437؛ح6 http://eitaa.com/shobeiri
▪️ «مَنْ کَفَّ نَفْسَهُ عَنْ أَعْراضِ النّاسِ أَقالَهُ اللّهُ عَثْرَتَهُ یوْمَ الْقِیمَةِ وَ مَنْ کَفَّ غَضَبَهُ عَنِ النّاسِ کَفَّ اللّهُ عَنْهُ غَضَبَهُ یوْمَ الْقِیمَةِ.»: امام (علیه السلام) فرمود: هر که خود را از ریختن نگه دارد، خدا در روز از لغزشش می گذرد، و هر که خود را از مردم باز دارد، خداوند در روز قیامت خشمش را از او باز دارد. 👇👇 http://eitaa.com/shobeiri
📌خدا می داند که چه کسی را رسول الله کند. امیرمؤمنان (ع) فرمود: اخلاق رسول الله(ص) نرم و ملايم بود؛ در معاشرت ها مى‏كرد، لطف و محبت مى‏نمود؛ هركس بار اول او را مى‏ديد، هيبتش او را مى‏گرفت و هر كس با او معاشرت مى‏كرد او را دوست مى‏داشت. 📚ثقفى، الغارات، ج1، ص161. http://eitaa.com/shobeiri
✅ امام کاظم علیه السلام: «طُوبَى لِشِيعَتِنا المُتَمَسّكينَ بِحَبلِنا في غيبةِ قائِمِنا، الثّابِتينَ عَلَى موالاتِنا و البراءَةِ مِن أعدائِنا، أولئِكَ مِنّا وَ نَحنُ مِنهُم، قَد رَضُوا بِنَا أئمةً، و رَضِينَا بِهِم شيعةَ، فَطُوبَى لَهُم، ثمّ طُوَبى لَهُم هُم وَ اللّهِ مَعَنا في دَرَجَتِنا يومَ القيامةِ.» خوشا به حال شیعیان ما که در زمان غیبت قائم ما پیرو ما هستند و همچنان بر دوستی ما ثابت و از دشمنان ما بیزارند؛ آنها از ما و ما از آنها هستیم؛ آنها ما را به عنوان امامان خود برگزیده و ما هم آنها را شیعیان خود می دانیم، پس خوشا به حال آنها و باز خوشا به حال آنها؛ به خدا سوگند آنها روز قیامت همنشینان ما خواهند بود. 📓 نوادرالاخبار، ملا محسن فیض کاشانی، ص۲۵۰، الزام الناصب، ص۶۸ اللهم عجل لولیك الفرج http://eitaa.com/shobeiri
✅ فی فضیلة العلم و حسن طلبه ... 💠 طلب العلم أفضل من صلاة اللیل ؟! عَنْ زَكَرِيَّا بْنِ آدَمَ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ مِنْ أَوَّلِ اَللَّيْلِ فِي حِدْثَانِ مَا مَاتَ أَبُو جَرِيرٍ رَحِمَهُ اَلله فَسَأَلَنِي عَنْهُ وَ تَرَحَّمَ عَلَيْهِ وَ لَمْ يَزَلْ يُحَدِّثُنِي وَ أُحَدِّثُهُ حَتَّى طَلَعَ اَلْفَجْرُ ثُمَّ قَامَ صَلَّى اَلله عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ وَ صَلَّى صَلاَةَ اَلْفَجْرِ . بحارالانوار ۴۹. ۲۷۸. ۳۱ و قال المحدث النحریر الشیخ عباس القمی علیه الرحمة : ظاهر روایت آن است که آن شب را حضرت تا صبح بیدار بودند و با زکریا سخن میفرمودند. پس باید آن سخنان مطالب خیلی مهمه باشد و آن نیست جز مذاکره علوم و اسرار چنانکه در حال حضرت رسول صلی الله علیه و آله با سلمان رضی الله عنه قریب به همین نقل شده : و روی ابن ابی الحدید عن الاستیعاب قال قد روینا عن عائشة قالت کان لسلمان مجلس من رسول الله صلی الله علیه و آله یتفرد به فی اللیل حتی کاد یغلبنا علی رسول الله صلی الله علیه و آله. بلکه از ظاهر روایت در می آید که حضرت رضا علیه السلام آن شب را به نوافل لیلیه اشتغال پیدا نکردند، و این نبود مگر به واسطه‌ی آنکه اشتغال داشته‌اند به چیزی که افضل بوده و آن مذاکره علم است. شیخ صدوق علیه الرحمه در آن مجلسی که املاء فرموده بر مشایخ از مذهب امامیه فرموده: و کسی که احیا بدارد شب ۲۱ و ۲۳ ماه رمضان را به مذاکره‌ی علم پس او افضل است. انتهی کلام المحدث القمي عليه الرحمة. منتهی الآمال ۲. ۴۵۲. باب۱۰. فصل ۷. ✏️ و یؤيد ما أفاد أولا من عدم نومه علیه السلام فی تلک اللیلة لمذاکرة العلم کراهیةُ السهر و الیقظة فی تمام اللیل و استثناء بعض الموارد من تلک الکراهة : فعن رسول الله صلی الله علیه و آله : لا سَهَرَ بعد العشاء الآخرة إلا لأحد رجلين مُصلٍّ أو مسافر. البحار ٧٣ . ص١٧٩. ح٥ و عن الصادق عليه السلام عن أبيه عليه السلام قال: لا بأس بالسهَر في الفقه [ في طلب العلم ]. المدرك ص ١٧٨ . ح١ * المدرك ١ . ٢٢٢ . ٤ و عن الصادق عليه السلام عن أبيه عليه السلام قال قال رسول الله صلي الله عليه و آله: لا سهَرَ إلا في ثلاث متهجد بالقرآن أو في طلب العلم أو عروس تهدي إلي زوجها. المدرك ١ . ٢٢٢ . ٣* ١٠٠ . ٢٦٧ .١٤ فإن المعلوم لزوم تعين تطبيق طلب العلم في مورد رواية زكريا فإن سائر الموارد منتفية فيها قطعا. ✏️ و يؤيد ما أفاده ثانيا من تركه عليه السلام النوافل الليلية في تلك الليلة لتعليم المطالب العلمية ما ورد في الاخبار من أفضلية طلب العلم علي جميع العبادات كثيرا، و خصوص النوافل في بعضها كما رُوِيَ: أَنَّهُ ذُكِرَ عِنْدَ رَسُولِ اَلله صَلَّى اَلله عَلَيْهِ وَ آلِهِ رَجُلاَنِ: كَانَ أَحَدُهُمَا يُصَلِّي اَلْمَكْتُوبَةَ وَ يَجْلِسُ يُعَلِّمُ اَلنَّاسَ، وَ كَانَ اَلْآخَرُ يَصُومُ اَلنَّهَارَ وَ يَقُومُ اَللَّيْلَ، فَقَالَ صَلَّى اَلله عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «فَضْلُ اَلْأَوَّلِ عَلَى اَلثَّانِي كَفَضْلِي عَلَى أَدْنَاكُمْ». البرهان ١. ١٠ ✔️ و الثمرة العملیة لهذه النکتة العلمیة( أعني أفضلية التعليم و التعلم من التهجد بالليل ) إنما تظهر في صورة التزاحم القهري كما في مورد الرواية ظاهرا و إلا فلا ريب في أن اللازم علي طالب العلم الجمع بين طلب العلم و بین الإتيان بالمستحبات و الآداب الشرعية لاسيما الصلاة في جوف الليل التي فاقت علي جميع العبادات، وفقنا الله لطلب العلم و العمل بالعبادات بجاه محمد و آله السادات عليه و عليهم السلام. و في الختام أقول: حبّذا حال زكريا في تلك الليلة في المذاكرة و المؤانسة مع إمامه في بيت إمامه، و من ذلك يُعلم شدة حرماننا و سوء حالنا في غيبة إمامنا عليه الصلاة و السلام، فياطوبي لزكريا و من مثله ثم طوبي لهم. ❗️نظر آیت الله شبیری زنجانی درباره کلام شیخ صدوق 🔹 شیخ متفرداتی دارد که نظر شخصی خود اوست و‌ در جای دیگری نیامده است. از جمله گفته که مستحب است احیای شب‌های بیست و یکم و بیست و سوم رمضان برای مذاکره علم باشد و این افضل است. او این را نسبت به کسی نمی‌دهد و نه در کتاب «ثواب الاعمال» و نه در «کتاب من لایحضره الفقیه» که مهم‌ترین کتابش است و کتاب فتوایی هم هست چیزی نقل نکرده است. در کتاب «امالی» هم از ادله خودش استفاده کرده و گفته که مذاکره علم افضل است. پس چون حدیثی در کار نیست و شم‌الفقاهه خود ایشان است، برای ما حجت نیست. درست است که کلیاتی از ثواب علم آمده است، ولی نگفته‌اند در این شب‌های افضل از بقیه اعمال است. پس این دعاها که خوانده می‌شود باید محفوظ شود و نباید متروک شود. نباید طلبه از اینها جدا شود. 💬 آیت الله شبیری زنجانی 🔺گعده شب ۲۰ رمضان ۱۴۳۷ (تیر ۱۳۹۵) 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
💎 نحوه رسیدن رزق و روزی به انسان‌ها 🔻امام علی عليه‌السلام: اِعلَمُوا أنَّ عَبدا و إن ضَعُفَتْ حِيلَتُهُ، و وَهَنَتْ مَكِيدَتُهُ أنَّهُ لَن يُنقَصَ مِمّا قَدَّرَ اللّه‏ُ لَهُ، و إن قَوِيَ عَبدٌ في شِدَّةِ الحِيلَةِ و قُوَّةِ المَكِيدَة أنّهُ لن يُزادَ عَلى ما قَدَّرَ اللّه‏ُ لَهُ ◻️ بدانيد كه آنچه خداوند براى بنده مقدّر كرده است، بى‌كم‌وكاست به او برسد؛ هر چند در چاره‏انديشى و پيدا كردن راه‌هاى كسب روزى ناتوان باشد و نيز بيش از آنچه خداوند برايش مقدّر كرده به او نرسد، هر چند بسيار زرنگ و چاره‌انديش باشد . 📚 الأمالي للمفيد: 207/39 http://eitaa.com/shobeiri ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈•
💠 اصلاح يک تعبیر نادرست آقای حاج آقـا رضـا صـدر می‌فرمود: «برای نـام بـردن پیامبر خاتم حضرت محمّد (ص) از تعبيـر رایـج «پیامبر اسلام» استفاده نکنید؛ زیرا از ابداعات مستشرقان و مخالفان اسلام است که رسالت آن حضرت را قبول ندارند و ایشان را تنها پیامبر مسلمانان می‌دانند. بهتر است ما از تعابیری نظیر «خاتم الأنبياء» یا «پیامبر خاتم» یا «رسـول خدا» یا «رسـول الله» و مانند آن استفاده کنیم که در آن شهادت ضمنی به رسالت آن حضرت است.» (۱) ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 1⃣ مرحوم علامه حاج سید محمد علی روضاتی نیز در لزوم اصلاح این تعبیر ناصواب چنین نگاشته است: «اجازه فرماييـد ايـن مـطـلـب عقیدتی مهم را عرض کنم که در این روزها بسیار می‌خوانیم و می‌شنویم که از حضرت ختمی مرتبت (ص) تعبیر به «پیغمبر اسلام» ، «پیغمبر گرامی اسلام» ، «رسول گرامی اسلام» می‌شود، در صورتی که این تعبیر درستی نیست و آنچه در قرآن کریم یاد شده «محمد رسول الله» ، «ولكن رسول الله و خاتم النبيين» است و در اذان می‌گوییم «اشهد أن محمداً رسول الله». ▫️در حقیقت حضرتش «شارع مقدس اسلام» است نه «رسول اسلام» که این تعبیر را دشمنان آن حضرت و اسلام یعنی شیاطین کفار، ابداع و اختراع کرده و به دست مستشرقانشان و به زبان گویندگانشان به کار می‌برند و رواج می‌دهند، چه آن‌ها قبول ندارند و منکرند که آن حضرت رسول خدا باشد، اما «پیامبر اسلام» و «رسول اسلام» معنای دیگری دارد که با باور آنان هیچ‌گونه منافاتی ندارد. ▫️اگر ما مسلمانان هم که آن حضرت را رسـول الله و فرستاده خدا می‌دانیم از روی غفلت و عدم تأمل حضرت رسالت پناه را «رسول اسلام» و «پیامبر اسلام» بنامیم، دشمنان را تأیید و شاد کرده‌ایم. ▫️و نیز باید بگویم که رواج این تعبیر خطا از همین نیم قرن اخیر است، آن هم در بلاد اسلامی ایران و الا تا حدود ۱۳۰۰ شمسی در هیچ کتاب و نشریه اسلامی به فارسی یا عربی چنین چیزی مشهود نیست و در بلاد عرب زبان هم از آن اثری دیده نمی‌شود. ▫️پس باید با این پدیده ناروا مقابله و ناآگاهان را بیدار کرد. حضرت ختمی مرتبت (صلى الله عليه و آله) را اسماء و القاب خاصه توقیفی است که در کتب سیره و حدیث یاد شده است، از جمله در کتاب شریف كشف الغمة محدث اربلی و کتب علامه مجلسی و محدث قمی (رضوان الله عليهم)، مع الأسف آنها همه فراموش گردیده و امروزه بیشتر از آن لفظ اختراعی موذیانه دشمنان دین استفاده و به کار برده می‌شود. ▫️سال‌ها قبل، مرحوم ادیب فاضل محقق آقا سید کریم امیری فیروزکوهی مقالتی در همین زمینه به تفصیل نوشت و در مشهد مقدس منتشر فرمود، اما غفلت اذهان مانع اثر قاطع گردید. (در پرتو روضات، صص ۳۲۴ - ۳۲۵) 📚 جرعه‌ای از دریا برگرفته از نکات علمی آیت الله شبیری ؛ ج ۴ ص ۶۴۵ http://eitaa.com/shobeiri
✅ رهبر انقلاب: ماه شعبان ماه تطهیر دلها با استغفار و مناجات برای ورود در برکات بی‌نهایت ماه مبارک رمضان است ✏️ رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری: ماه شعبان ماه بشارتهاست، ماه شادیهاست، ماه تطهیر دلها و نورانی کردن دلهاست با استغفار، با دعا، با مناجات. ماه آماده شدن برای ورود در برکات بی‌نهایت و بی‌پایان ماه مبارک رمضان است. ✏️باید عرض کنیم اللهم ان لم تکن غفرت لنا فی ما مضی من شهر شعبان فاغفر لنا فی ما بقی منه ان‌شاءالله. از این چند روزی که باقی مانده خداوند کمک کند و استفاده کنیم، شاید ان‌شاءالله خدای متعال تفضلی بکند به ما. ۱۴۰۲/۱۲/۱۷ ‌✍🏻یادداشت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره 🔻بسم‌الله الرحمن‌الرحیم ، وسیله‌ی مؤمن و ملجأ مضطر و رابطه‌ی انسان ضعیف و جاهل با منبع فیاض علم و قدرت است، و بشر بی‌رابطه‌ی روحی با خدا و بدون عرض نیاز به غنی بالذات، در عرصه‌ی زندگی سرگشته و درمانده و هدر رفته است؛ «قل ما یعبؤا بکم ربیّ لولا دعاؤکم». 🔹بهترین دعا آن است که از سرمعرفتی عاشقانه به خدا و بصیرتی عارفانه به نیازهای انسان انشا شده باشد، و این را فقط در مکتب پیامبر خدا (صلّی‌اللَّه‌علیه واله‌وسلّم) و اهل‌بیت طاهرین او - که اوعیه‌ی علم پیامبر(ص) و وراث حکمت و معرفت اویند - می‌توان جست. ما بحمداللَّه ذخیره‌یی بی‌پایان از ادعیه‌ی مأثوره‌ی از اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) داریم که انس با آن، صفا و معرفت و کمال و محبت می‌بخشد و بشر را از آلایشها پاکیزه می‌سازد. 🔹مناجات مأثوره‌ی ماه شعبان - که روایت شده اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) بر آن مداومت داشتند - یکی از دعاهایی است که لحن عارفانه و زبان شیوای آن، با مضامین بسیار والا و سرشار از معارف عالی‌یی همراه است که نظیر آن را در زبانهای معمولی و محاورات عادی نمی‌توان یافت و اساساً با آن زبان قابل ادا نیست. 🔹این مناجات، نمونه‌ی کاملی از تضرع و وصف حال برگزیده‌ترین بندگان صالح خدا با معبود و محبوب خود و ذات مقدس ربوبی است. هم درس معارف است، هم اسوه و الگوی عرض حال و درخواست انسان مؤمن از خدا. 🔹مناجاتهای پانزده‌گانه که از امام زین‌العابدین حضرت علی‌بن‌الحسین (علیه‌السّلام) نقل شده، گذشته از خصوصیت بارز دعایی مأثور از اهل‌بیت (علیهم‌السّلام)، این مزیت را داراست که به مناسبت حالات مختلف ، مناجاتها را انشا فرموده است. 🔺خداوند به همه توفیق استفاضه و خودسازی به برکت این کلمات مبارک را عنایت فرماید. آمین. ۶۹/۱۰/۱ «اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج» 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۱ ماه شعبان المعظم سال ۱۲۶۶ ق 🏳درگذشت فقیه متبحر، مرجع بصیر 🏳صاحب کتاب گرانسنگ جواهرالکلام 🏳آیت الله شیخ محمدحسن نجفی/۱ 💠امام خمینی ‼️صاحب جواهر یک همچو کتابی نوشته است که اگر صد نفر انسان بخواهند بنویسند شاید از عهده برنیایند و این کاخ‌ نشین نبوده. یک کوخ نشین زاهد بوده، آن طور که نقل میکنند در آن وقتی که ایشان این کتاب را نوشته‌اند سرداب در نجف نبوده، و در هوای بسیار گرم ایشان مشغول تحریر «جواهر» بودند! ۶۲/۱/۱ ‼️این مسئله نباید فراموش شود که به هیچ وجه از ارکان محکم فقه و اصول رایج در حوزه‌‌ها نباید تخطی شود. البته در عین اینکه از اجتهاد «جواهری» به صورتی محکم و استوار ترویج می‌شود، از محاسن روش‌های جدید و علوم مورد احتیاج حوزه‌های اسلامی استفاده گردد ۶۸/۲/۱۷ ‼️در مورد دروس تحصیل و تحقیق حوزه‌ها، اینجانب معتقد به فقه سنتی و اجتهاد جواهری هستم و تخلف از آن را جایز نمی‌دانم. اجتهاد به همان سبک صحیح است ولی این بدان معنا نیست که فقه اسلام پویا نیست، زمان و مکان دو عنصر تعیین کننده در اجتهادند! ۶۷/۱۲/۳ @Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۱ ماه شعبان المعظم سال ۱۲۶۶ ق 🏳درگذشت فقیه متبحر، مرجع بصیر 🏳صاحب کتاب گرانسنگ جواهرالکلام 🏳آیت الله شیخ محمدحسن نجفی/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️فقه اسلام و در میان فقه اسلام، فقه شیعه، از لحاظ پیشرفتها و دقّتهای عالمانه برای کسانی که اهل فن و فهمند، موضوعِ شگفت‌آوری است. شوخی نیست که انسانی مثل صاحب جواهر بنشیند، یک دوره فقه را از اوّل تا به آخر، با آن همه دقّت و تحقیق، به تنهایی بنویسد و یک دایرةالمعارف را به تنهایی در حقوق اسلامی پدیدآورد! این، به معجزه اشبه است! ۷۱/۱۱/۲۵ ‼️حوزه‌های علمیه باید بر مبنای فقه سنتی و جواهری، که تعبیر امام بزرگوارمان بود، تحرک خود را افزایش دهند، صاحب جواهر، مظهر یک فقیه مقید به مقررات فقاهت و قواعد اصولی و فقهی است. او یک ملای اصولىِ مقید و دقیق و منظم بود که از موازین رایج فقهی بین اصولیین، هیچ تخطی نکرد و در بررسی هر مسأله، شهرت و اجماع و ظواهر ادله و اصول و هرچه را که جزو ابزارهای معمولی کار فقاهت شمرده میشود، در اختیار گرفت و آنها را با همان دقتِ یک فقیه اصولی به کار میبست. بنابراین، فقه جواهری، یعنی همان فقه سنتی رایج با متد فقاهت. باید فقاهت تقویت شود و درسها و حوزه‌های فقاهت مورد اهتمام قرار گیرند. اصولاً بیمایه فطیر است و بدون درس خواندن و زحمت کشیدن و ملا شدن، نمیتوان مفید واقع شد. ۶۸/۴/۲۰ @Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۱ ماه شعبان المعظم سال ۱۲۶۶ ق 🏳درگذشت فقیه متبحر، مرجع بصیر 🏳صاحب کتاب گرانسنگ جواهرالکلام 🏳آیت الله شیخ محمدحسن نجفی/۳ 💠رهبرانقلاب ‼️عزیزان! طلاب جوان! فضلا! توجه کنید که حوزه‌ی علمیه، همان‌طور که امام(ره) مکرر فرمودند، قاعده‌ی نظام جمهوری اسلامی است و همه چیز روی این قاعده بنا شده و دوام خواهد یافت. این قاعده باید محکم باشد. استحکام این قاعده، با تضمین سه عنصر اصلی امکانپذیر است، و هر کدام از آنها نباشد و یا کم باشد، این قاعده متزلزل خواهد شد، اولین عنصر، فقه است، فقاهت یعنی ترکیبی از متد علمی و دقیق فقاهتی و به تعبیر امام راحل، فقه جواهری. فقه صاحب جواهر، به معنای دقت و اتقان کامل در قواعد فقهی و استنتاج منظم فروع از همان قواعدی است که در فقه و اصول مشخص شده است. این فقاهت، دو رکن دارد، که رکن اول آن، اصول معتدل و قوی و آگاه به همه‌ی جوانب استنباط است، و رکن دوم، تطور فقه میباشد و همان چیزی است که امام در معنای اجتهاد و مجتهد و فقیه میفرمودند و تأکید داشتند که مجتهد و فقیه باید با دید باز بتواند استفهامها و سؤالهای زمانه را بشناسد. سؤال، نصف جواب است. تا شما سؤال زمان را ندانید، ممکن نیست بتوانید در فقه برای آن جوابی پیدا کنید. بنابراین، فهم سؤال و ترتیب جواب مناسب برای آن، مهم است. ۶۸/۳/۲۲ @jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۱ ماه شعبان المعظم سال ۱۲۶۶ ق 🏳درگذشت فقیه متبحر، مرجع بصیر 🏳صاحب کتاب گرانسنگ جواهرالکلام 🏳آیت الله شیخ محمدحسن نجفی/۶ 💠امام خمینی ‼️از امور مهمی که اینجانب نگران آن هستم مسائل حوزه‌های علمیه خصوصاً حوزه‌های بزرگ مثل حوزۀ مقدسۀ قم است. آقایان علمای اعلام و مدرسین محترم که خیر خواهان اسلام و کشورهای اسلامی هستند، توجه عمیق کنند که مبادا تشریفات و توجه به ساختمانهای متعدد برای مقاصد سیاسی و اجتماعی اسلام، آنان را از مسئلۀ مهم اصلی حوزه‌ها که اشتغال به علوم رایج اسلامی و خصوصاً فقه و مبادی آن به طریق سنتی است، اغفال کند، و مبادا خدای نخواسته اشتغال به مبادی و مقدمات موجب شود که از غایت اصلی که ابقا و رشد تحقیقات علوم اسلامی، خصوصاً فقه به طریقۀ سلف صالح و بزرگان مشایخ همچون شیخ انصاری و صاحب جواهر باز دارد. ۶۱/۱۱/۲ ‼️وقتی تشریفات در حوزه زیاد شد، محتوا کنار میرود. وقتی ساختمانها و ماشینها و دم و دستگاه‌ها زیاد شود، موجب میشود بنیه فقهی اسلام صدمه ببیند، یعنی با این بساطها نمیشود شیخ انصاری و صاحب جواهر تحویل جامعه داد. این موجب نگرانی است و واقعاً نمیدانم با این وضع چه کنم. این تشریفات اسباب آن میشود که روحانیت شکست بخورد! ۶۳/۶/۱۱ @Jahade_tabeini
✅ قالَ الحسین عليه السّلام : إِنَّ أجْوَدَالنّاسِ مَنْ أعْطى مَنْ لا يَرْجُوهُ، وَ إنَّ أعْفَى النّاسِ مَنْ عَفى عَنْ قُدْرَةٍ، وَ إنَّ أوْصَلَ النّاسِ مَنْ وَصَلَ مَنْ قَطَعَهُ. ✅ترجمه : همانا سخاوتمندترين مردم آن كسى است كه كمك نمايد به كسى كه اميدى به وى نداشته است. و بخشنده ترين افراد آن شخصى است كه - نسبت به ظلم ديگرى با آن كه توان انتقام دارد - گذشت نمايد. و بالاترین و بهترین افراد در صله رحم، آن كسى است كه صله رحم نمايد با كسى كه آن شخص با تو قطع رابطه كرده است. 📚 نهج الشّهادة : ص 39، - بحارالا نوار: ج 75، ص 121، ح 4. http://eitaa.com/shobeiri
امام سجاد علیه‌السلام هنگامی‌که نگاهش به فرزند حضرت اباالفضل علیه‌السلام افتاد، چنین فرمودند: نَظَرَ سَيِّدُ الْعَابِدِينَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ علیهماالسلام إِلَى عبیدالله بْنِ عَبَّاسِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ فَاسْتَعْبَرَ ثُمَّ قَالَ مَا مِنْ يَوْمٍ أَشَدَّ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله مِنْ يَوْمِ أُحُدٍ قُتِلَ فِيهِ عَمُّهُ حَمْزَةُ بْنُ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ أَسَدُ اللَّهِ وَ أَسَدُ رَسُولِهِ وَ بَعْدَهُ يَوْمَ مُؤْتَةَ قُتِلَ فِيهِ ابْنُ عَمِّهِ جَعْفَرُ بْنُ أَبِي طَالِبٍ ثُمَّ قَالَ علیه‌السلام وَ لَا يَوْمَ كَيَوْمِ الْحُسَيْنِ علیه‌السلام ازْدَلَفَ عَلَيْهِ ثَلَاثُونَ أَلْفَ رَجُلٍ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ مِنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ كُلٌّ يَتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِدَمِهِ وَ هُوَ بِاللَّهِ يُذَكِّرُهُمْ فَلَا يَتَّعِظُونَ حَتَّى قَتَلُوهُ بَغْياً وَ ظُلْماً وَ عُدْوَاناً ثُمَّ قَالَ علیه‌السلام رَحِمَ اللَّهُ الْعَبَّاسَ فَلَقَدْ آثَرَ وَ أَبْلَى وَ فَدَى أَخَاهُ بِنَفْسِهِ حَتَّى قُطِعَتْ يَدَاهُ فَأَبْدَلَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ‏ بِهِمَا جَنَاحَيْنِ يَطِيرُ بِهِمَا مَعَ الْمَلَائِكَةِ فِي الْجَنَّةِ كَمَا جَعَلَ لِجَعْفَرِ بْنِ أَبِي طَالِبٍ وَ إِنَّ لِلْعَبَّاسِ عِنْدَ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى مَنْزِلَةً يَغْبِطُهُ بِهَا جَمِيعُ الشُّهَدَاءِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ؛ امام سجاد علیه‌السلام به عبیدالله بن عباس بن على علیه‌السلام نگريست و گریه کرد و فرمود: روزى دشوارتر از احد بر رسول خدا صلى الله عليه و آله نبود كه شیر خدا و رسولش، عمويش حمزه در آن جنگ به شهادت رسيد و پس‌ازآن‌ جنگ موته بود كه پسرعموى ايشان، جعفر بن ابی‌طالب شهيد شد. آنگاه آن حضرت [با یادکرد از پدرشان] فرمود: اى حسين! روزى همانند روز [شهادت] تو نيست. روزى كه سى‌هزار تن كه خود را از اين امت مى‌پنداشتند، او را محاصره كردند و هريک در قتل ایشان به نيت تقرب به خداوند داشت. آن حضرت پروردگار را به یاد آنان مى‌آورد، ولی آنان هوشيار نمى‌گشتند تا اينكه او را به ستم و دشمنى شهيد كردند. در اين هنگام امام سجاد علیه‌السلام به فرزند حضرت اباالفضل علیه‌السلام فرمود: خداوند عمویم عباس را رحمت کند كه جان باخت و خويشتن را فداى برادرش كرد تا اينكه دستان او افتاد. خداوند در برابر اين فداكارى، دو بال به او عطا كرد كه همراه فرشتگان در بهشت، پروازكنان مى‌گردد، همان‌سان كه به جعفر بن ابی‌طالب عطا نمود. براى عباس [علیه‌السلام]، نزد خداوند منزلتى والاست كه در رستاخيز، شهيدان تاريخ به آن غبطه مى‌خورند. 📚الامالی صدوق، ص 462-463، ح10 ➖پرواز حضرت عباس صلوات الله علیه در بهشت 🛑قالَ عَلِيّ بْن الْحُسَيْن‏ صلوات الله علیه: رَحِمَ اللَّهُ الْعَبَّاسَ فَلَقَدْ آثَرَ وَ أَبْلَى وَ فَدَى أَخَاهُ بِنَفْسِهِ حَتَّى قُطِعَتْ يَدَاهُ فَأَبْدَلَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِمَا جَنَاحَيْنِ يَطِيرُ بِهِمَا مَعَ الْمَلَائِكَةِ فِي الْجَنَّةِ كَمَا جَعَلَ لِجَعْفَرِ بْنِ أَبِي طَالِبٍ وَ إِنَّ لِلْعَبَّاسِ عِنْدَ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى مَنْزِلَةً يَغْبِطُهُ بِهَا جَمِيعُ الشُّهَدَاءِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ 🔰حضرت آقا امام سجاد صلوات الله علیه: خداوند رحمت نمايد عمویم عباس بن علی (صلوات الله علیه) را، که به تحقیق ایثار و جانبازی کرد و جنگ نمایانی نمود و جان خود را فدای برادرش ساخت؛ تا اینکه دستانش قطع شد و خداوند در ازايش مانند عمویش جعفرطیار ، دو بال به او عنایت کرد تا با آنها با ملائکه در بهشت پرواز نماید. و همانا براي حضرت عباس (صلوات الله علیه) نزد خداوند تبارک و تعالی جایگاهی است که همه شهدا در روز قیامت بر او غبطه مي خورند . 📚:الخصال، ج‏1، ص: 68 http://eitaa.com/shobeiri
🔰 💠 تقوای مرحوم مقدس اردبیلی (ره) و سید هاشم بحرانی (ره) در مقام قدس و تقوای ایشان همین بس که شخصیتی مانند صاحب جواهر رحمة الله علیه، در بحث عدالت به معنای اخصّی که می‌رسد، در تعریض بر کسانی که شرایط عدالت را خیلی سخت گرفته‌اند، می‌فرماید: «با این حساب، جز محقق اردبیلی و سید هاشم بحرانی کسی باقی نمی‌ماند.» یعنی محقق اردبیلی نمونه‌ی اعلای تقوا و عدالت است. 🌐 fa.mfeb.ir/?p=19339/#ZJore ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 http://eitaa.com/shobeiri
💠ارزش و اهمیت آشنا کردن مردم با امام زمان و هدایت‌گری در زمان 📌وحی الهی به حضرت موسی از زبان حضرت امام سجاد علیه السلام ✅[تفسير الإمام العسکری عليه السلام] ، قَالَ أَبُو مُحَمَّدٍ اَلْعَسْكَرِيُّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ : أَوْحَى اَللَّهُ تَعَالَى إِلَى مُوسَى حَبِّبْنِي إِلَى خَلْقِي وَ حَبِّبْ خَلْقِي إِلَيَّ قَالَ يَا رَبِّ كَيْفَ أَفْعَلُ قَالَ ذَكِّرْهُمْ آلاَئِي وَ نَعْمَائِي لِيُحِبُّونِي فَلَأَنْ تَرُدَّ آبِقاً عَنْ بَابِي أَوْ ضَالاًّ عَنْ فِنَائِي أَفْضَلُ لَكَ مِنْ عِبَادَةِ مِائَةِ سَنَةٍ بِصِيَامِ نَهَارِهَا وَ قِيَامِ لَيْلِهَا قَالَ مُوسَى وَ مَنْ هَذَا اَلْعَبْدُ اَلْآبِقُ مِنْكَ قَالَ اَلْعَاصِي اَلْمُتَمَرِّدُ قَالَ فَمَنِ اَلضَّالُّ عَنْ فِنَائِكَ قَالَ اَلْجَاهِلُ بِإِمَامِ زَمَانِهِ تُعَرِّفُهُ وَ اَلْغَائِبُ عَنْهُ بَعْدَ مَا عَرَفَهُ اَلْجَاهِلُ بِشَرِيعَةِ دِينِهِ تُعَرِّفُهُ شَرِيعَتَهُ وَ مَا يَعْبُدُ بِهِ رَبَّهُ وَ يَتَوَصَّلُ بِهِ إِلَى مَرْضَاتِهِ. ✨قَالَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ : فَأَبْشِرُوا [مَعَاشِرَ] عُلَمَاءِ شِيعَتِنَا بِالثَّوَابِ اَلْأَعْظَمِ وَ اَلْجَزَاءِ اَلْأَوْفَرِ. ✍🏻حضرت امام سجاد علیه‌السلام فرمودند : خداوند متعال به حضرت موسی علیه‌السلام وحی کرد که مرا محبوب خلقم گردان و خلقم را محبوب من کن. حضرت موسی گفت : ای پروردگار من! چگونه این کار را بکنم؟ خداوند متعال فرمود: آلاء و نعمتهای من را به آنها یادآور شو تا مرا دوست بدارند. ای موسی اگر بندهٔ فراری از درگاه من، یا گمراهی را به سوی من بر گردانی، برای تو از عبادت صد سال که روزهایش را روزه بداری و شب‌هایش را نماز به پا داری بهتر است. حضرت موسی علیه السلام گفت : پروردگارا! این بنده فراری کیست؟ خداوند فرمود : معصیت کاری که از فرمان ما تجاوز کرده . حضرت موسی گفت : خدایا! آن گم شونده از در خانهٔ تو کیست؟ خداوند فرمود: نادانی که امام زمانش را نمی‌شناسد و تو او را برایش معرفی می‌کنی و می‌شناسانی ولی او بعد از شناخت امام زمانش به حضورش نمی‌رسد و از محضر حضرتش غایب است، و شریعت دینش را بلد نیست و جاهل است و تو دین و شریعت و آن‌چه به وسيله‌ی آن خدایش را عبإدت کند و به وسیله آن رضایت پرودگارش را جلب کند را به او می‌شناسانی.» ✨علی بن الحسین، امام زین العابدین فرمودند : پس بشارت دهید علمای شیعه را به ثواب عظیم و پاداش فراوان. 📚 بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۲، ص ۴؛ مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل ج ۱۲، ص ۲۴۰ http://eitaa.com/shobeiri 🤲 اللهم وَاجْعَلْنا مِمَّنْ تَنْتَصِرُ بِهِ لِدينِكَ وَتُعِزُّ بِهِ نَصْرَ وَلِيِّكَ، وَلا تَسْتَبْدِلْ بِنا غَيْرَنا، فَاِنَّ اسْتِبْدالَكَ بِنا غَيْرَنا عَلَيْكَ يَسيرٌ، وَهُوَ عَلَيْنا كَثيرٌ، خدايا! ما را از كساني قرار ده كه به وسيله‌ی آنها دينت را یاری کردی، و به آنها عزت دادی به خاطر ياري وليّ‌ات ، خدايا جای ما را در اين زمينه با ديگران عوض نكن، زيرا عوض كردن ما با ديگران بر تو آسان است ، ولي بر ما كار بسيار دشوار است. http://eitaa.com/shobeiri
💎 *توصیه‌ای ضدشیطانی [کار خیر در اولین فرصت]* 🔻پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله: « *يا عَلىُّ اِذا حَضَرَ وَقتُ صَلاتِكَ فَتَهَيَّئ لَها وَ اِلاّ شَغَلَكَ الشَّيطانُ وَ اِذا نَوَيتَ خَيرا فَعَجِّل وَ اِلاّ مَنَعَكَ الشَّيطانُ عَن ذلِكَ*» ◻️ اى على! هرگاه وقت نمازت رسيد، آماده آن شو وگرنه شيطان تو را سرگرم مى‌كند و هرگاه قصد [كار] خيرى كردى شتاب كن وگرنه شيطان تو را از آن باز مى‌دارد. 📚 بحارالأنوار، ج 7، ص 29 ‌ http://eitaa.com/shobeiri
🔻ظهور امام زمان بعد از شدت اختلاف شیعیان 🔹از امام حسین علیه السلام نقل شده که فرمودند: «امری که منتظر آن هستید (قیام مهدی) محقق نمی‌شود تا اینکه برخی از شما از دیگری ابراز برائت کند، برخی از شما به صورت دیگری آب دهان بیندازد، برخی از شما دیگری را تکفیر کند و برخی از شما نیز دیگری را لعن کند!» گفتم: در آن زمان هیچ خیری نیست! امام حسین در جواب فرمودند: «تمام خیر در آن زمان است! چون در آن زمان قائم ما قیام می‌کند و این اختلافات را برطرف می‌کند.» 🔸أخْبَرَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِيدٍ قَالَ حَدَّثَنَا الْقَاسِمُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ حَازِمٍ قَالَ حَدَّثَنَا عُبَيْسُ بْنُ هِشَامٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَبَلَةَ عَنْ مِسْكِينٍ الرِّحَّالِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي الْمُغِيرَةِ عَنْ عَمِيرَةَ بِنْتِ نُفَيْلٍ قَالَتْ سَمِعْتُ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ ع يَقُولُ لَا يَكُونُ الْأَمْرُ الَّذِي تَنْتَظِرُونَهُ حَتَّى يَبْرَأَ بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ وَ يَتْفُلُ بَعْضُكُمْ فِي وُجُوهِ بَعْضٍ وَ يَشْهَدَ بَعْضُكُمْ عَلَى بَعْضٍ بِالْكُفْرِ وَ يَلْعَنَ بَعْضُكُمْ بَعْضاً فَقُلْتُ لَهُ مَا فِي ذَلِكَ الزَّمَانِ مِنْ خَيْرٍ فَقَالَ الْحُسَيْنُ ع الْخَيْرُ كُلُّهُ فِي ذَلِكَ الزَّمَانِ يَقُومُ قَائِمُنَا وَ يَدْفَعُ ذَلِكَ كُلَّهُ. 🔗 الغيبة للنعماني، ص۲۰۶؛ مشابه این نقل، در همین آدرس، به نقل از امام علی و حضرت صادق علیهما السلام ذکر شده است. @shobeiri
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔰 (شماره نهم) 💠 شماره جدید دو فصلنامه علمی پژوهشی "پژوهه های فقهی تا اجتهاد" منتشر گردید. 🔻در این شماره می‌خوانید: 1⃣بازخوانی روایات نشر حرمت ابدی در ازدواج معتده (آیت الله سید موسی شبیری زنجانی) 2⃣ بازخوانی انتقادی مستندات اشتراط جزم در بررسی دعاوی (محمد قائینی، علی بهادرزایی) 3⃣ ارزیابی جواز اشتغال به سرگرمی در فقه امامیه (مجید اسماعیلی، علی‌اصغر انصاری‌پور) 4⃣ بازپژوهی «ضمان رشوه‌گیر در تلف مال موضوع رشوه» در رویکرد فقه امامیه و قوانین موضوعۀ ایران (محمدرسول آهنگران، احمد صابری مجد) 5⃣ مصداق شناسی تعبیر «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا» در قرآن کریم با بررسی رویکرد فقه (سعید توکلی‌زاده، رسول رضوی) 6⃣ نقدی بر نظریۀ علامه طهرانی مبنی بر حرمت تقویم هجری شمسی (محمدحسین کمالی) ✅ جهت مشاهده و دانلود مقالات به سایت مجله مراجعه بفرمایید: 🆔 http://taejtehad.mfeb.ir/ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
✅روي عن الإمام الصادق (عليه السلام): *« من تصدّق بصدقة في شعبان، ربّاها الله عز وجل له كما يربّي أحدُكم فصيله، حتى يوافيَ يوم القيامة وقد صارت له مثل أُحُد.»* (أمالي الصدوق ١-٦٢٨) 🔹( كل مؤمن يتصدق في شهر شعبان بصدقة للفقراء، فإن الله يربي له هذه الصدقة و ينمّيها مثل ما يربي أحدكم ابن الناقة حتى يكبر، و ان صدقتكم هذه سوف تكبر حتى تكون مثل جبل أُحد يوم القيامة . ويعني هذا أن الثواب يكون أضعافا مضاعفة) 🌷🌾💐💐💐🌾🌷 http://eitaa.com/shobeiri
📌 حقوق شهروندی را باید داد. 🌞روزی امیرمؤمنان (ع) در به پیرمردی سالمند و برخورد کرد که دست دراز کرده بود تا مردم به او کنند. آن حضرت وجود چنین صحنه ای را ناپسند شمرد و با تعجب پرسید این چیست؟! مردم گفتند: این فرد است. با اینکه پیر و نابینا شده و توان کارگری و تأمین مخارجش را ندارد؛ اما چون نیست، کسی متکفلش نشده و مجبور است گدایی کند. امیرمومنان علی(ع) به اطرافیان زده و فرمود: تا داشت و می‌توانست کار کند، جوانی و توانش را به کار گرفتید و حال که و از کار افتاده شده، رهایش کرده‌اید و آبرومندانه مخارجش را تأمین نمی‌کنید!! سپس فرمود: از برایش "ماهیانه"💰💰 مقرر کنید. 📚 طوسی، تهذيب الأحکام، ج٦، ص٢٩٣، ح١٨. 👇👇 http://eitaa.com/shobeiri
🍃🌼 🌸🌸🌸 🔸 عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: «مَنْ كٰانَ يُؤْمِنُ بِاللّٰهِ وَ اَلْيَوْمِ اَلْآخِرِ» فَلاَ يَدَعْ أَنْ يَقْرَأَ فِي دُبُرِ اَلْفَرِيضَةِ بِ‍ «قُلْ هُوَ اَللّٰهُ أَحَدٌ» فَإِنَّهُ مَنْ قَرَأَهَا جَمَعَ اَللَّهُ لَهُ خَيْرَ اَلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ وَ غَفَرَ لَهُ وَ لِوَالِدَيْهِ وَ مَا وَلَدَا . ☘☘☘ 🔸 از امام صادق عليه السّلام نقل شده که فرمودند : هركس ايمان به خدا و قيامت داشته باشد خواندن قُلْ‌ هُوَ اَللّٰهُ‌ أَحَدٌ بدنبال هر نماز واجب از دست ندهد زيرا هركس آن را بخواند خداوند خير دنيا و آخرت را براى او فراهم سازد و او و پدر و مادرش و هركس از آن دو متولد شده بيامرزد. ‌ •┈┈••✾••┈┈• 📚 الکافي ج ۲، ص ۶۲۲ http://eitaa.com/shobeiri