eitaa logo
سید محمد جواد سید شبیری
993 دنبال‌کننده
611 عکس
76 ویدیو
78 فایل
کانال شخصی حجةالاسلام سیدمحمدجواد سیدشبیری(مشهد) شامل محتوای سخنرانی، مباحث حدیثی و مناسبتی مرتبط با معارف اهل البیت(علیهم السلام) ارتباط با بنده👇 @smjssh ارسال پیشنهادات، مطالب جدید و مفید👇 @rejal_admin تبلیغ👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 در ..... 🌞روزی مردی نزد امام (ع) آمد و گفت: فلان شخص شما را به گمراهی و بدعت منسوب می کند! امام سجاد(ع) در پاسخ فرمودند: حرف هایی که در زده می شوند،👂👂 هستند و تو رعایت حقّ مجلس خصوصی آن مرد را نکردی. و حقّ من را نیز مراعات نکردی؛ زیرا از برادرم مطلبی را به من رساندی که از آن خبر نداشتم! زنهار که کسی را نکنی. 📚طبرسی، الاحتجاج، ج۲، ص۳۱۵ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
📌.... امام (ع) فرمود: تره بخورید که چهار خاصیت دارد: ۱. و بدن را خوشبو می کند، ۲. را از بدن خارج می کند، ۳. را ریشه کن می کند، ۴. از جذام در صورت مصرف دائمی آن است. 📚کلینی، کافی، ج۶، ص۳۶۵ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
شناسه حدیث : ۲۵۹۹۸۹ نشانی : بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۶۶، ص ۱۷۴ كش، [رجال الكشي ] ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مَسْعُودٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ نُصَيْرٍ قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ عِيسَى وَ حَمْدَوَيْهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ اَلْقَاسِمِ اَلصَّيْقَلِ رَفَعَ اَلْحَدِيثَ إِلَى أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: كُنَّا جُلُوساً عِنْدَهُ فَتَذَاكَرْنَا رَجُلاً مِنْ أَصْحَابِنَا فَقَالَ بَعْضُنَا ذَلِكَ ضَعِيفٌ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِنْ كَانَ لاَ يُقْبَلُ مِمَّنْ دُونَكُمْ حَتَّى يَكُونَ مِثْلَكُمْ لَمْ يُقْبَلْ مِنْكُمْ حَتَّى تَكُونُوا مِثْلَنَا . ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
قال امیرالمومنین علیه‌السلام من السؤدد الصبر لاستماع شکوی الملهوف. غررالحکم و دررالکلم ص ۶۸۱ از بزرگواری و آقایی است که انسان برای گوش سپردن به شکوی و ناله دردمند، تحمل و صبر داشته باشد. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🍃🌼 🌸🌸🌸 🔸 عَنْ أَبِي حَاتِمٍ اَلسِّجِسْتَانِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: « اَلشِّيعَةُ ثَلاَثَةُ أَصْنَافٍ صِنْفٌ يَتَزَيَّنُونَ بِنَا وَ صِنْفٌ يَسْتَأْكِلُونَ بِنَا وَ صِنْفٌ مِنَّا وَ إِلَيْنَا يَأْمَنُونَ بِأَمْنِنَا وَ يَخَافُونَ بِخَوْفِنَا لَيْسُوا بِالْبُذُرِ اَلْمُذِيعِينَ وَ لاَ بِالْجُفَاةِ اَلْمُرَاءِينَ إِنْ غَابُوا لَمْ يُفْقَدُوا وَ إِنْ يَشْهَدُوا لَمْ يُؤْبَهْ بِهِمْ أُولَئِكَ مَصَابِيحُ اَلْهُدَى » . ☘☘☘ 🔸 از امام باقر علیه‌السلام نقل شده که فرمودند : « شیعه سه دسته اند؛ گروهی به وسیله ما زینت می یابند ( و ما را وسیله عزت و آبروی خویش قرار می دهند) و گروهی به وسیله ما می خورند ( و ما را وسیله درآمد زندگی دنیایی خویش قرار می دهند) و گروهی از ما و به سوی ما هستند، با امنیّت ما آرامش می یابند و با ترس ما ترسانند، بذر (های کاشته شده اسرار را ) پخش نمی کنند و در برابر جفاکاران خودنمایی ندارند، اگر پنهان باشند کسی سراغ آنها را نمی گیرد و اگر آشکار باشند به آنها اعتنا نمی شود ( یعنی شهرت گریز و بی نام و نشانند.) آنها چراغهای هدایتند » . ‌ •┈┈••✾••┈┈• 📚 مشکاة الأنوار في غرر الأخبار ج ۱، ص ۶۳ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
عَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فِي حَدِيثٍ طَوِيلٍ قَالَ أَخْبَرَنِي أَبِي عَنْ آبَائِهِ عَنْ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ: مَنْ أَصْغَى إِلَى نَاطِقٍ فَقَدْ عَبَدَهُ فَإِنْ كَانَ اَلنَّاطِقُ عَنِ اَللَّهِ فَقَدْ عَبَدَ اَللَّهَ وَ إِنْ كَانَ اَلنَّاطِقُ عَنْ إِبْلِيسَ ، فَقَدْ عَبَدَ إِبْلِيسَ إِلَى أَنْ قَالَ: يَا اِبْنَ أَبِي مَحْمُودٍ ، إِذَا أَخَذَ اَلنَّاسُ يَمِيناً وَ شِمَالاً فَالْزَمْ طَرِيقَتَنَا فَإِنَّهُ مَنْ لَزِمَنَا لَزِمْنَاهُ وَ مَنْ فَارَقَنَا فَارَقْنَاهُ فَإِنَّ أَدْنَى مَا يَخْرُجُ بِهِ اَلرَّجُلُ مِنَ اَلْإِيمَانِ أَنْ يَقُولَ لِلْحَصَاةِ هَذِهِ نَوَاةٌ ثُمَّ يَدِينَ بِذَلِكَ وَ يَبْرَأَ مِمَّنْ خَالَفَهُ يَا اِبْنَ أَبِي مَحْمُودٍ اِحْفَظْ مَا حَدَّثْتُكَ بِهِ فَقَدْ جَمَعْتُ لَكَ فِيهِ خَيْرَ اَلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ. تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة ج ۲۷، ص ۱۲۸ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
‼️بارش باران و ثمره دادن درختان به واسطه اهل‌بیت علیهم‌ السلام‼️ ✨ عنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي‌جَعْفَرٍ عَلَيْهِ‌السَّلاَمُ قَالَ: 💥 بنَا أَثْمَرَتِ الْأَشْجَارُ وَ أَيْنَعَتِ الثِّمَارُ وَ جَرَتِ الْأَنْهَارُ وَ نَزَلَ الْغَيْثُ مِنَ السَّمَاءِ وَ نَبَتَ عُشْبُ الْأَرْضِ ✍🏻 جابر از امام محمدباقر علیه‌السلام نقل کرده که حضرت فرمودند: ❇️ به واسطه ما درختان ميوه می‌دهد و ميوه‌ها می‌رسد و نهرها جارى می‌گردد و باران از آسمان مى‌بارد و گياه در زمين می‌رويد. 📚 بحار الانوار؛ ج ۲۵؛ ص ۴ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
📌 را بپذیرید امام (ع) خطاب به یکی از فرزندان خود فرمود: «ای فرزندم، شما را وصیتی می کنم که اگر عمل کنید، بهره اش را می برید. اگر کسی در گوش راست شما گفت و در گوش چپ شما کرد، عذر او را بپذیر.» 📚اربلّی، کشف الغمه في معرفة الأئمه، ج2، ص218. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
فى قِصَّةِ مُوسى وَ شُعَيبٍ عليهماالسلام: فَلَمّا دَخَلَ عَلى شُعَيبٍ إذْ هُوَ بِالعِشاءِ مُهَيّأٌ، فَقالَ لَهُ شُعَيبٌ: إجلِسْ يا شابُّ فَتَعَشَّ، فَقالَ لَهُ مُوسى: أعُوذُ بِاللّهِ. قالَ شُعَيبٌ: وَ لِـمَ ذالِكَ ؟ ألَستَ بِجائِعٍ؟ فَقالَ: بَلى وَ لكِن أخافُ أنْ يَكُونَ هذا عِوَضاً لِما سَقَيتُ لَهُما، وَ أنَا مِن أهلِ بَيتٍ لا نَبيعُ شَيئاً مِنْ عَمَلِ الاخِرَةِ بِمِلْىِء الأرضِ ذَهَباً. فَقالَ لَهُ شُعَيبٌ: لا وَ اللّه ِ يا شابُّ، وَ لكِنَّها عادَتى وَ عادَةُ آبائى: نُقرِى الضَّيفَ وَ نُطعِمُ الطَّعامَ. فَجَلَسَ مُوسى يَأكُلُ. بحارالانوار ۱۳/۲۱ در داستان موسى و شعيب عليهماالسلام آمده است: زمانى كه موسى نزد شعيب رفت، شعيب آماده خوردن شام بود، پس به موسى گفت: اى جوان بنشين شام بخور. موسى گفت: پناه به خدا. شعيب گفت: چرا؟ مگر گرسنه نيستى؟ موسى گفت: چرا اما مى‌ترسم اين پاداش آب كشيدن ازچاه براى آن دو(دختران) باشد. من از خاندانى هستم كه اگر همه زمين پر از طلا شود، چيزى از كار آخرت را به آن نمى‌فروشيم. شعيب گفت: اى جوان به خدا اين پاداش آن كار تو نيست، بلكه ميهمان نوازى عادت و رسم من و پدران من است. در اين هنگام موسى نشست و شام خورد. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
📌اخطار خدا به صاحبان خانه های خالی مفضل بن عمر از امام عليه السّلام نقل كرده است كه فرمود: 🏡هر كس داراى ‏ اى باشد- كه به آن نياز ندارد- و مؤمنى براى در آن پيدا كند، ولى او دريغ كند، خداوند عز و جل به فرشتگان خود خطاب می فرمايد: اى فرشتگان من! بنده من نسبت به بنده ديگر من از خانه‏ اى- كه به آن نيازى نداشت،- دريغ كرد و ورزيد، به عزت و جلالم سوگند كه هرگز او را در بهشت سكونت نخواهم داد. 📚شیخ صدوق، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص241. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🌸🌸🌸 🔸َ رَوَى حَمْزَةُ بْنُ حُمْرَانَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : «يُقْتَلُ حَفَدَتِي بِأَرْضِ خُرَاسَانَ فِي مَدِينَةٍ يُقَالُ لَهَا طُوسُ مَنْ زَارَهُ إِلَيْهَا عَارِفاً بِحَقِّهِ أَخَذْتُهُ بِيَدِي يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ وَ أَدْخَلْتُهُ اَلْجَنَّةَ وَ إِنْ كَانَ مِنْ أَهْلِ اَلْكَبَائِرِ» قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ وَ مَا عِرْفَانُ حَقِّهِ قَالَ «يَعْلَمُ أَنَّهُ إِمَامٌ مُفْتَرَضُ اَلطَّاعَةِ غَرِيبٌ شَهِيدٌ مَنْ زَارَهُ عَارِفاً بِحَقِّهِ أَعْطَاهُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَجْرَ سَبْعِينَ شَهِيداً مِمَّنِ اُسْتُشْهِدَ بَيْنَ يَدَيْ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عَلَى حَقِيقَةٍ » . ☘☘☘ حمزة بن حمران روايت كرده است كه امام صادق عليه السّلام فرمود: 🔸 يكى از نوه‌هاى من در زمين خراسان در شهرى بنام طوس كشته مى‌شود، هر كس كه با شناخت حقّش او را زيارت كند، من در روز قيامت او را بدست خود ميگيرم و ببهشت داخل ميسازم، اگر چه از اهل معاصى كبيره باشد. راوى گفت: گفتم: فدايت شوم، شناخت حق او چيست‌؟ فرمود: شناخت حق او اينست كه بداند كه او امامى واجب الاطاعه است و غريب و شهيديست كه هر كس با شناخت حقّش او را زيارت كند، خداى عزّ و جلّ‌ اجر هفتاد شهيد از شهدائى را كه پيش روى رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله در دفاع از او، از روى حقيقت بشهادت رسيده‌اند به او عطا ميكند. 📚 من لایحضره الفقیه ج۲ ص ۵۸۴ 📚 وسائل الشیعه ج ۱۴ ص ۵۵۰ @shobeiri
تهذيب الأحكام عن أبي عامر الساجي : أتَيتُ أباعَبدِ اللّه جَعفَرَ بنَ مُحَمَّدٍ عليهماالسلام فَقُلتُ لَهُ: يَابنَ رَسولِ اللّه، ما لِمَن زارَ قَبرَهُ ـ يَعني أميرَ المُؤمِنينَ ـ وعَمَّرَ تُربَتَهُ؟ قالَ: يا أبا عامِرٍ، حَدَّثَني أبي عَن أبيهِ عَن جَدِّهِ الحُسَينِ بنِ عَلِيٍّ عَن عَلِيٍّ عليهم‌السلام أنَّ النَّبِيَّ صلى‌الله عليه وآله قالَ لَهُ: وَاللّه لَتُقتَلَنَّ بِأَرضِ العِراقِ، وتُدفَنُ بِها. قُلتُ: يا رَسولَ اللّه، ما لِمَن زارَ قُبورَنا وعَمَّرَها وتَعاهَدَها ؟ فَقالَ لي: يا أبَا الحَسَنِ ! إنَّ اللّه جَعَلَ قَبرَكَ وقَبرَ وُلدِكَ بِقاعاً مِن بُقاعِ الجَنَّةِ وعَرصَةً مِن عَرصاتِها، وإنَّ اللّه جَعَلَ قُلوبَ نُجَباءَ مِن خَلقِهِ وصَفوَتِهِ مِن عِبادِهِ تَحِنُّ إلَيكُم وتَحتَمِلُ المَذَلَّةَ وَالأَذى فيكُم، فَيُعَمِّرونَ قُبورَكُم ويُكثِرونَ زيارَتَها تَقَرُّبا مِنهُم إلَى اللّه ِ مَوَدَّةً مِنهُم لِرَسولِهِ ، اُولئِكَ يا عَلِيُّ المَخصوصونَ بِشَفاعَتي وَالوارِدونَ حَوضي، وهُم زُوّاري غَدا فِي الجَنَّةِ. يا عَلِيُّ ! مَن عَمَّرَ قُبورَكُم وتَعاهَدَها فَكَأَنَّما أعانَ سُلَيمانَ بنَ داووُدَ عَلى بِناءِ بَيتِ المَقدِسِ، ومَن زارَ قُبورَكُم عَدَلَ ذلِكَ لَهُ ثَوابَ سَبعينَ حَجَّةً بَعدَ حَجَّةِ الإِسلامِ، وخَرَجَ مِن ذُنوبِهِ حَتّى يَرجِعَ مِن زِيارَتِكُم كَيَومٍ وَلَدَتهُ اُمُّهُ، فَابشِر وبَشِّر أولِياءَكَ ومُحِبّيكَ مِنَ النَّعيمِ وقُرَّةِ العَينِ بِما لا عَينٌ رَأَت ولا اُذُنٌ سَمِعَت ولا خَطَرَ عَلى قَلبِ بَشَرٍ. ولكِنَّ حُثالَةً مِنَ النّاسِ يُعَيِّرونَ زُوّارَ قُبورِكُم بِزِيارَتِكُم كَما تُعَيَّرُ الزّانِيَةُ بِزِناها ، اُولئِكَ شِرارُ اُمَّتي ، لا نالَتهُم شَفاعَتي، ولا يَرِدونَ حَوضي. تهذیب الاحکام ۶/۲۲
💠 ترجمه آنچه که سید بن طاووس در کتاب الإقبال بالأعمال الحسنه، در ذیل اعمال روز 23 ذی القعده آورده چنین است که: در بعضی از کتاب‌های دانشمندان غیر عرب دیده ام که زیارت امام رضا (علیه السلام) در روز 23 ذی القعده، از نزدیک یا دور، به وسیله یکی از زیارات معروف یا آنچه که شبیه زیارت است، مستحب است.2 البته باید یادآور شد که در روایتی، امام رضا (ع) در این روز به شهادت رسیده اند. از این رو زیارت امام، ثواب ویژه‌ای دارد. از این رو روز ۲۳ ذی القعده، روز زیارت خاص حضرت رضا (ع) است. اگر زیارت از راه نزدیک روزی‌تان نشده، از راه دور امام را زیارت کنید که اثراتی همچون واجب شدن بهشت بر زائر، ثواب هفتاد حج مقبول، بر طرف شدن گرفتاری زائر و ... را در پی دارد. ✅امام جواد علیه السلام ضَمِنْتُ لِمَنْ زَارَ قَبْرَ أَبِي الرِّضَا عليه‏السلام بِطُوسَ عَارِفاً بِحَقِّهِ الْجَنَّةَ عَلي اللَّهُ تَعَالِي 🔻کسي که قبر پدرم رضا عليه‏السلام را در طوس با شناخت حق او (به اينکه حضرتش امام واجب الاطاعة است) زيارت کند، من نزد خداي تعالي بهشت را براي او ضمانت مي‏کنم. منبع وسائل الشیعه ج10 ص4 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈 شما عزیزانی که طلبه شدید، مشغول تحصیل شدید 🔹 اگر توجه پیدا کنید که یعنی به شغلی رو آوردید که از همه شغل ها مهم است 🔹 اگر توجه داشته باشید به این که ما که در مسیر حوزه دینی قرار گرفتیم برای این است که می خواهیم هدایت شویم، اگر کسی کارش این شد، شغل او این شد که در جهت هدایت، یعنی شناخت حق و باطل متخصص شود، هم خودش بفهمد حق چیست و گرایش پیدا کند و باطل را رها کند، هم دیگران را هدایت کند، چنین کسی اشتغالی که دارد از همه اشتغال ها مهم تر است 🌺 حضرت صادق علیه السلام می فرمایند: مَن تَعَلّمَ لِلّه وَ عَمِلَ لِلّه وَ عَلّمَ لِلّه دُعی فی مَلَکوتِ السّموات عَظیما 🔹 یعنی اگر کسی علمی را فرا بگیرد، علم مفید که می شود "هدایت" و بعد به آن عمل کند و بعد دیگران را هم به راه بیاورد در ملکوت آسمان ها از او به عظمت یاد می شود 🔹 این کاری که ما داریم یک کار معمولی نیست، کار بسیار بسیار مهم است، نه از کارهای مهم بلکه از همه کارها مهم تر است. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
*آداب و اعمال دحوالارض* *برای این روز مهم و پرفضیلت، اعمال و آدابی بیان شده است که شامل:* 1️⃣روزه داشتن، که ثواب هفتاد سال عبادت را دارد. (الاقبال، ص527) 2️⃣احیاء و شب بیداری شب بیست و پنجم، که برابر با یک سال عبادت است. (مفاتیح الجنان، ص410 ) 3️⃣ذکر و دعا خواندن. 4️⃣انجام غسل به نیّت روز دحوالارض. (الاقبال، ص527) 5️⃣خواندن دعای ذیل: اَللّهُمَّ داحِیَ الْکَعْبَة و... (مفاتیح الجنان، اعمال ماه ذی القعده، ص411 ) 6️⃣زیارت ثامن الحجج، امام هشتم علیه‏السلام از برترین اعمال مستحب این روز می‏باشد و سخت مورد تأکید و سفارش قرار گرفته است. (الاقبال، ص525 ) 7️⃣احیاء و بیدار بودن در شب 25 ذی قعده و انجام عبادات در آن شب برابر با صد سال عبادت است. (وقایع الایام، ص101 ) دعا بر حضرت مهدی علیه السلام در روز دحوالارض 8️⃣نماز مخصوص دحوالارض دو رکعت نماز؛ به این صورت که هنگام ظهر (و زوال شمس) دو رکعت نماز بخواند، در هر رکعت یک بار «حمد» و پنج مرتبه سوره «شمس» را بخواند، و بعد از سلام نماز بگوید: «لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللّه‏ِ الْعَلِیِّ الْعَظیمِ».(وقایع الایّام ، ص102، 101) آن‏گاه این دعا را بخواند: «یا مُقیلَ الْعَثَراتِ اَقِلْنی عَثْرَتی. یا مُجیبَ الدَّعَواتِ اَجِبْ دَعْوَتی. یا سامِعَ الاَْصْواتِ اِسْمَعْ صَوْتی وَارْحَمْنی وَتَجاوَزْ عَنْ سَیِّئاتی وَما عِنْدی، یا ذَالْجَلالِ وَاالاِْکْرامِ؛(مفاتیح الجنان، ص410) ای در گذرنده لغزش‏ها، از لغزش [و خطایم [در گذر. ای اجابت کننده درخواست‏ها، دعاهایم را بپذیر. ای [خدایی] که صداها را می‏شنوی، صدایم را بشنو [و به من توجّه فرما] و مرا مورد رحمت خویش قرار بده، و از بدی‏های من و آنچه نزد من است در گذر، ای صاحب جلالت و بزرگواری.» ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
عيون أخبار الرضا عليه السلام ج ۲، ص ۲۳۱ حَدَّثَنَا اَلْحَاكِمُ أَبُو عَلِيٍّ اَلْحُسَيْنُ بْنُ أَحْمَدَ اَلْبَيْهَقِيُّ قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى اَلصَّوْلِيُّ قَالَ: يُحْكَى عَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ خَبَرٌ مُخْتَلِفُ اَلْأَلْفَاظِ لَمْ تَقَعْ لِي رِوَايَتُهُ بِإِسْنَادٍ أَعْمَلُ عَلَيْهِ وَ قَدِ اِخْتَلَفَتْ أَلْفَاظُ مَنْ رَوَاهُ إِلاَّ أَنِّي سَآتِي بِهِ وَ بِمَعَانِيهِ وَ إِنِ اِخْتَلَفَتْ أَلْفَاظُهُ: كَانَ اَلْمَأْمُونُ فِي بَاطِنِهِ يُحِبُّ سَقَطَاتِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ أَنْ يَعْلُوَهُ اَلْمُحْتَجُّ وَ إِنْ أَظْهَرَ غَيْرَ ذَلِكَ فَاجْتَمَعَ عِنْدَهُ اَلْفُقَهَاءُ وَ اَلْمُتَكَلِّمُونَ فَدَسَّ إِلَيْهِمْ أَنْ نَاظِرُوهُ فِي اَلْإِمَامَةِ فَقَالَ لَهُمُ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ اِقْتَصِرُوا عَلَى وَاحِدٍ مِنْكُمْ يَلْزَمُكُمْ مَا يَلْزَمُهُ فَرَضُوا بِرَجُلٍ يُعْرَفُ بِيَحْيَى بْنِ اَلضَّحَّاكِ اَلسَّمَرْقَنْدِيِّ وَ لَمْ يَكُنْ بِخُرَاسَانَ مِثْلُهُ فَقَالَ لَهُ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَا يَحْيَى سَلْ عَمَّا شِئْتَ فَقَالَ نَتَكَلَّمُ فِي اَلْإِمَامَةِ كَيْفَ اِدَّعَيْتَ لِمَنْ لَمْ يَؤُمَّ وَ تَرَكْتَ مَنْ أَمَّ وَ وَقَعَ اَلرِّضَا بِهِ فَقَالَ لَهُ يَا يَحْيَى أَخْبِرْنِي عَمَّنْ صَدَقَ كَاذِباً عَلَى نَفْسِهِ أَوْ كَذَبَ صَادِقاً عَلَى نَفْسِهِ أَ يَكُونُ مُحِقّاً مُصِيباً أَوْ مُبْطِلاً مُخْطِئاً فَسَكَتَ يَحْيَى فَقَالَ لَهُ اَلْمَأْمُونُ أَجِبْهُ فَقَالَ يُعْفِينِي أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ مِنْ جَوَابِهِ فَقَالَ اَلْمَأْمُونُ يَا أَبَا اَلْحَسَنِ عَرِّفْنَا اَلْغَرَضَ فِي هَذِهِ اَلْمَسْأَلَةِ فَقَالَ لاَ بُدَّ لِيَحْيَى مِنْ أَنْ يُخْبِرَ عَنْ أَئِمَّتِهِ أَنَّهُمْ كَذَبُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ أَوْ صَدَقُوا فَإِنْ زَعَمَ أَنَّهُمْ كَذَبُوا فَلاَ أَمَانَةَ لِكَذَّابٍ وَ إِنْ زَعَمَ أَنَّهُمْ صَدَقُوا فَقَدْ قَالَ أَوَّلُهُمْ وُلِّيتُكُمْ وَ لَسْتُ بِخَيْرِكُمْ وَ قَالَ تَالِيهِ كَانَتْ بَيْعَتُهُ فَلْتَةً فَمَنْ عَادَ لِمِثْلِهَا فَاقْتُلُوهُ فَوَ اَللَّهِ مَا رَضِيَ لِمَنْ فَعَلَ مِثْلَ فِعْلِهِمْ إِلاَّ بِالْقَتْلِ فَمَنْ لَمْ يَكُنْ بِخَيْرِ اَلنَّاسِ وَ اَلْخَيْرِيَّةُ لاَ تَقَعُ إِلاَّ بِنُعُوتٍ مِنْهَا اَلْعِلْمُ وَ مِنْهَا اَلْجِهَادُ وَ مِنْهَا سَائِرُ اَلْفَضَائِلِ وَ لَيْسَتْ فِيهِ وَ مَنْ كَانَتْ بَيْعَتُهُ فَلْتَةً يَجِبُ اَلْقَتْلُ عَلَى مَنْ فَعَلَ مِثْلَهَا كَيْفَ يُقْبَلُ عَهْدُهُ إِلَى غَيْرِهِ وَ هَذِهِ صُورَتُهُ ثُمَّ يَقُولُ عَلَى اَلْمِنْبَرِ إِنَّ لِي شَيْطَاناً يَعْتَرِينِي فَإِذَا مَالَ بِي فَقَوِّمُونِي وَ إِذَا أَخْطَأْتُ فَأَرْشِدُونِي فَلَيْسُوا أَئِمَّةً بِقَوْلِهِمْ إِنْ صَدَقُوا أَوْ كَذَبُوا فَمَا عِنْدَ يَحْيَى فِي هَذَا جَوَابٌ فَعَجِبَ اَلْمَأْمُونُ مِنْ كَلاَمِهِ وَ قَالَ يَا أَبَا اَلْحَسَنِ مَا فِي اَلْأَرْضِ مَنْ يُحْسِنُ هَذَا سِوَاكَ . ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
الَّذِينَ آمَنُوا وَكانُوا يَتَّقُونَ لَهُمُ الْبُشْرى فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَفِي الْآخِرَةِ عن ابن عباس «لَهُمُ الْبُشْرى فِي الْحَياةِ الدُّنْيا» قال هي الرؤيا الحسنة يراها المسلم لنفسه أو لبعض إخوانه. محمد بن يحيى عن أحمد بن محمد عن معمر بن خلاد عن الرضا علیه‌السلام قال: إن رسول الله صلی‌الله علیه وآله إذا أصبح قال لأصحابه هل من مبشرات يعني به الرؤيا. و قال الرؤيا ثلاثة بشرى من الله وتحزين من الشيطان والذي يحدث به الإنسان نفسه، فيراه في منامه. وعن أبي سعيد الخدري عنه قال : إذا رأى أحدكم الرؤيا يحبها فإنما هي من الله فليحمد الله عليها وليحدث بها وإذا رأى غيره مما يكره فإنما هي من الشيطان فليستعذ بالله من شرها ولا يذكرها لأحد فإنها لا تضره. بحار ۱۹۲_۶۱/۱۹۱ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🍃🌼 🌸🌸🌸 🔸 روِيَ عَنْ أَبِي هَاشِمٍ قَالَ: « دَخَلْتُ عَلَيْهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ ذَاتَ يَوْمٍ بُسْتَاناً فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنِّي مُولَعٌ بِأَكْلِ اَلطِّينِ فَادْعُ اَللَّهَ لِي فَسَكَتَ ثُمَّ قَالَ بَعْدَ أَيَّامٍ يَا أَبَا هَاشِمٍ قَدْ أَذْهَبَ اَللَّهُ عَنْكَ أَكْلَ اَلطِّينِ قُلْتُ مَا شَيْءٌ أَبْغَضَ إِلَيَّ مِنْهُ » . ☘️☘️☘️ 🔸 روایت شده از ابو هاشم : يك روز در باغى خدمت امام جواد عليه السّلام رسيده عرض كردم آقا من بخوردن خاك عادت كرده‌ام دعا كن خدا اين عادت را از من برطرف كند. امام عليه السّلام چيزى نفرمود. پس از چند روز فرمود : ابو هاشم عادت خاك خوردن از سرت رفت عرض كردم آقا اكنون كارى بنظرم بدتر از آن نيست (هيچ علاقه به آن كار ندارم ). ‌ •┈┈••✾••┈┈• 📚 بحار الأنوار ، ج ۵۰، ص ۴۲ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
امام صادق‏ عليه السلام : تَواصَلوا و تَبارُّوا و تَراحَموا و كُونُوا إخوَةً بَرَرَةً كَما أمَرَ كُمُ اللَّهُ با يكديگر پيوند داشته باشيد و به هم نيكي كنيد ، و با يكديگر مهربان باشيد و همچنان كه خداوند به شما دستور داده است ، برادراني نيكوكار باشيد الكافي ، ج ۲ ، ص ۱۷۵ . ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️صلی الله علیک یا حبیبی یا جوادالائمه ▪️ 🔳شهادت باب الحوائج حضرت جواد الائمه علیه السلام را محضر حضرت علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیة والثناء و همه‌ی شیعیان تسلیت عرض می‌کنیم. 📌 اطلاعات عمومی امام (ع) ◀️نام: محمدبن علی(ع) ◀️لقب: و ◀️پدر: امام رضا(ع) ◀️مادر: و امام (ع) او را نامید. ◀️کنیه: ابوجعفر ثانی؛ ◀️تولد: ۱۹۵قمری؛ ◀️آغاز : سال ۲۰۳ قمری در ۷سالگی؛ ◀️طول عمر: ۲۵ سال؛ ◀️توسط و دوبار به احضار گردید؛ ◀️سال شهادت: ۲۲۰ قمری به دستور و اقدام همسرش ام فضل؛ ◀️در سن ۲۰ سالگی او را مجبور به با دخترش کرد؛ 📍لذا سن ۹ سالگی برای ازدواج امام با ام فضل درست نیست. ◀️دلیل پذیرش امامت امام جواد(ع) در سن ۷سالگی، استدلال به حضرت و بن مریم در کودکی است. ◀️امام (ع) در خود، همه مخالفان از جمله یحیی بن اکثم را شکست داد. خلیفه عباسی و دیگران اعتراف کردند که او به دین است و نصف امت پیرو او است. ◀️امام جواد(ع) در بغداد به میان شیعیان از جمله مساجد آنان حضور می یافت و ضمن مدیریت شیعیان، آنان را از نزاع پرهیز می داد. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🔸 دستورالعملی برای همراهی اهل‌بیت علیهم‌السلام ▫️اسماعيل بن سهل گويد: خدمت امام جواد عليه‌السلام نوشتم، چيزى به من تعليم فرما كه اگر آن را بگويم (بخوانم) در دنيا و آخرت با شما باشم. حضرت به خط خودشان -که من می‌شناختم- نوشتند: أَكْثِرْ مِنْ تِلاَوَةِ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ وَ رَطِّبْ شَفَتَيْكَ بِالاِسْتِغْفَارِ سوره «إنّا أنزالناه» را زياد بخوان و لبهايت به گفتن استغفار «تر» باشد، (يعنى آنقدر استغفار كُنى كه هيچگاه لبت خشك نشود). 🔺ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ج 1، ص 165 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
وكان(علیه‌السلام) شديد الادمة فشك فيه المرتابون ، وهو بمكة ، فعرضوه على القافة فلما نظروا إليه خروا لوجوههم سجدا ثم قاموا فقالوا : يا ويحكم أمثل هذا الكوكب الدري والنور الزاهر ، تعرضون على مثلنا؟ وهذا والله الحسب الزكي والنسب المهذب الطاهر ، ولدته النجوم الزواهر والارحام الطواهر والله ما هو إلا من ذرية النبي وأمير المؤمنين وهو في ذلك الوقت ابن خمس وعشرين شهرا. فنطق(علیه‌السلام) بلسان أرهف من السيف ، يقول : الحمدلله الذي خلقنا من نوره ، و اصطفانا من بريته ، وجعلنا امناء على خلقه ووحيه أيها الناس أنا محمد بن علي الرضا ابن موسى الكاظم بن جعفرالصادق بن محمد الباقر بن علي سيد العابدين بن الحسين الشهيد بن أمير المؤمنين علي بن أبي طالب ، ابن فاطمة الزهراء بنت محمد المصطفى : أجمعين ، أفي مثلي يشك ، وعلى الله تبارك وتعالى وعلى جدي يفترى واعرض على القافة؟ إني والله لا علم ما في سرائر هم وخواطرهم ، وإني والله لاعلم الناس أجمعين بماهم إليه صائرون ، أقول حقا واظهر صدقا علما قدنبأه الله تبارك وتعالى قبل الخلق أجمعين ، وبعد بناء السماوات والارضين. وأيم الله لولا تظاهر الباطل علينا ، وغواية ذرية الكفر ، وتوثب أهل الشرك والشك والشقاق علينا ، لقلت قولا يعجب منه الاولون والاخرون. ثم وضع يده على فيه ، ثم قال : يامحمد اصمت كما صمت آباؤك ، واصبر اولوالعزم من الرسل ولا تستعجل لهم كأنهم يوم يرون ما يوعدون لم يلبثوا إلا ساعة من نهار ، بلاغ فهل يهلك إلا القوم الفاسقون. ثم أتى إلى رجل بجانبه فقبض على يده ، فما زال يمشي يتخطا رقاب الناس وهم يفرجون له ، قال : فرأيت مشيخة أجلائهم ينظرون إليه ويقولون : « الله أعلم حيث يجعل رسالته » ، فسألت عنهم فقيل هؤلاء قوم من بني هاشم من أولاد عبد المطلب. فبلغ الرضا(علیه‌السلام) وهو في خراسان ما صنع ابنه فقال : الحمدلله ثم ذكرما قذفت به مارية القبطية ، ثم قال : الحمد لله الذي جعل في ابني محمد اسوة برسول الله وابنه إبراهيم. بحارالانوار ۵۰/۸ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
امشب شب اول ماه ذیحجه است 🌱نماز دهه اول ذی الحجه 🔅امام باقرعلیه السلام می فرمایند: هیچ‌گاه نماز دهه اول ذی الحجه را ترک نکنید، و اگر این نماز را بخوانید، در ثواب اعمال حاجیان شریک خواهید بود، هر چند که به حج نرفته باشید. (سید بن طاووس، الاقبال، ۱۴۱۹ق، ج۲، ص۳۵) 🌴 کیفیت نماز 🌴 نماز دهه اول ذی الحجه در ده شب اول این ماه (از غروب آخرین شب ماه ذیقعده تا شب عید قربان) و بین نماز مغرب و عشاء باید خوانده شود. 🔅این نماز دو رکعت است. در هر رکعت بعد از تکبیره الاحرام ابتدا سوره حمد و بعد سوره اخلاص و سپس باید آیه ۱۴۲ سوره اعراف (وَ واعَدْنا مُوسی‏ ثَلاثِینَ لَیلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیلَةً وَ قالَ مُوسی‏ لِأَخِیهِ هارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبِیلَ الْمُفْسِدِینَ)؛ خوانده شود. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
📌آثار عدم پیروی از اهل بیت(ع) محمدبن سِنان گوید: نزد امام (ع) سخن از اختلافات شیعیان به میان آوردم. امام فرمود: ای محمد! بی گمان خدای متعال همواره در یگانگی خود بی همتا است. سپس (ص)، (ع) و (س) را آفرید و ایشان را بر عهده موجودات نهاد و امور آنان را به ایشان سپرد. ای محمد! هرکس از دین ما اهل بیت(ع) جلو افتد، گمراه می شود و هر کس از آن عقب افتد، می گردد و هرکس پا به پای آن حرکت کند، می گردد؛ پس ای محمد! دین ما را به دست آور و به آن پا یبند باش. 📚شیخ طوسی، اختیار معرفه الرجال، ج2، ص859. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
📌همه اموال حضرت زهرا(س) هنگام ازدواج حضرت زهرا(س): ◀️یک یَمانی مخمل، ◀️زیرانداز یا فرشی از پوست گوسفند، ◀️دو ، یک ساخته شده از لیف خرما، ◀️چند چرمی که داخل آن از یا علف پر شده بود، ◀️یک ، یک ، ◀️دو کوزه و ظروف سفالی، ◀️یک آفتابه، ◀️یک پرده پشمی نازک، ◀️یک حصیر، ◀️یک آسیای دستی، ◀️چوب لباسی یا رخت آویزی که لباس ها و مَشک آب را به آن آویزان میکردند، ◀️یک غربال، ◀️یک حوله، اینا تمامی درایی خانه حضرت زهرا سلام الله علیها بود. 📚کلینی، الکافی، ج5، ص377، ح5، ح4، ح3، ح2. 📚طوسی، الامالی، ص41- 40. 📚ابن حنبل، مسند، ج1، ص104، 93، 84. 📚اربلّی، کشف الغمه في معرفة الأئمه، ج1، ص359. 📚ابن شهرآشوب، مناقب آل ابی طالب،ج3، ص353. 📚قزوینی، السنن، ج1، ص616؛ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri