لقاء رسول الله صلی الله علیه و آله
اللَّهُمَّ إِنِّی آمَنْتُ بِمُحَمَّدٍ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ لَمْ أَرَهُ فَلا تَحْرِمْنِی فِی یَوْمِ الْقِیَامَةِ رُؤْیَتَهُ وَ ارْزُقْنِی صُحْبَتَهُ وَ تَوَفَّنِی عَلَی مِلَّتِهِ وَ اسْقِنِی مِنْ حَوْضِهِ مَشْرَبا رَوِیّا سَائِغا هَنِیئا لا أَظْمَأُ بَعْدَهُ أَبَدا إِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیْ ءٍ قَدِیرٌ اللَّهُمَّ إِنِّی آمَنْتُ بِمُحَمَّدٍ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ لَمْ أَرَهُ فَعَرِّفْنِی فِی الْجِنَانِ وَجْهَهُ اللَّهُمَّ بَلِّغْ مُحَمَّدا صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ مِنِّی تَحِیَّةً کَثِیرَةً وَ سَلاما.
(ثواب الاعمال)
خدایا ایمان آوردم به محمّد (درود خدا بر او و خاندانش) درحالیکه او را ندیدم، پس مرا در قیامت از دیدارش محروم مساز، و همنشینی با او را نصیبم فرما، و مرا بر دین او بمیران، و از حوضش سیرابم کن، نوشیدنی بدون تشنگی، دلنشین و گوارا که پس از آن هرگز تشنه نشوم، همانا تو بر هرچیز توانایی.
خدایا ایمان آوردم به محمّد (درود خدا بر او و خاندانش) درحالیکه او را ندیدم، پس در بهشت چهره اش را به من بشناسان. خدایا به محمّد (درود خدا بر او و خاندانش) از سوی من تحیّت و سلام بسیار برسان.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
📌 #گلایه کردن ممنوع
امیرمؤمنان #علی(ع) در پندی مفصل، نکاتی ارزشی در آداب معاشرت را به #شیعیان سفارش کرد که بخشی از آن ناظر به گلایه کردن برادران دینی از همدیگر است. آن حضرت در نهی از این کار فرمود:
«إِذَا كَانَ لِلْمُخَالَطَةِ مَوْضِعٌ لَا تُكْثِرَنَّ الْعِتَابَ فَإِنَّهُ يُورِثُ الضَّغِينَةَ وَ يَجُرُّ إِلَى الْبَغِيضَةِ وَ كَثْرَتُهُ مِنْ سُوءِ الْأَدَبِ ارْحَمْ أَخَاكَ وَ إِنْ عَصَاكَ وَ صِلْهُ وَ إِنْ جَفَاك...»
اگر رفت و آمد با دوستان به جایش باشد، زیاد از او گلایه مكن كه مايه #كينه گردد و تو را به #دشمنى كشاند و گله بسيار #بىادبى است.
📚کراجکی، کنزالفوائد، ج1، ص93.
👇👇
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
#فضیلت_شیعیان
#ناامیدی_شیطان_از_انحراف_شیعیان
#تحریک_شیطان_بر_آزار_و_اذیت_شیعیان
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ أَنَّ رَجُلًا مِنْ أَصْحَابِهِ شَکَا إِلَیْهِ مَا یَلْقَوْنَ مِنَ النَّاسِ فَقَالَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ مَا ذَا نَحْنُ فِیهِ مِنْ أَذَى النَّاسِ وَ مُطَالَبَتِهِمْ لَنَا وَ بُغْضِهِمْ إِیَّانَا وَ طَعْنِهِمْ عَلَیْنَا کَأَنَّا لَسْنَا عِنْدَهُمْ مِنَ الْمُسْلِمِینَ فَقَالَ لَهُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ أَ وَ مَا تَحْمَدُونَ اللَّهَ عَلَى ذَلِکَ وَ تَشْکُرُونَهُ إِنَّ الشَّیْطَانَ لَمَّا یَئِسَ مِنْکُمْ أَنْ تُطِیعُوهُ فِی خَلْعِ وَلَایَتِنَا الَّتِی یَعْلَمُ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَا یَقْبَلُ عَمَلَ عَامِلٍ خَلَعَهَا أَغْرَى النَّاسَ بِکُمْ حَسَداً لَکُمْ عَلَیْهَا فَاحْمَدُوا اللَّهَ عَلَى مَا وَهَبَ لَکُمْ مِنَ الْعِصْمَةِ وَ إِذَا تَعَاظَمَکُمْ مَا تَلْقَوْنَ مِنَ النَّاسِ فَفَکِّرُوا فِی هَذَا وَ انْظُرُوا إِلَى مَا لَقِینَا نَحْنُ مِنَ الْمِحَنِ وَ نَلْقَى مِنْهُمْ وَ مَا لَقِیَ أَوْلِیَاءُ اللَّهِ وَ رُسُلُهُ مِنْ قِبَلِنَا فَقَدْ سُئِلَ رَسُولُ اللَّهِ ص عَنْ أَعْظَمِ النَّاسِ امْتِحَاناً وَ بَلَاءً فِی الدُّنْیَا فَقَالَ الْأَنْبِیَاءُ ثُمَّ الْأَوْصِیَاءُ ثُمَّ الْأَئِمَّةُ ثُمَّ الْمُؤْمِنُونَ الْأَوَّلُ فَالْأَوَّلَ وَ الْأَفْضَلُ فَالْأَفْضَلُ وَ إِنَّمَا أَعْطَانَا اللَّهُ وَ إِیَّاکُمْ وَ رَضِیَ لَنَا وَ لَکُمْ صَفْوَ عَیْشِ الْآخِرَةِ ثُمَّ قَالَ ص الدُّنْیَا سِجْنُ الْمُؤْمِنِ وَ جَنَّةُ الْکَافِرِ وَ مَا أَعْطَى اللَّهُ عَبْداً مُؤْمِناً حَظّاً مِنَ الدُّنْیَا إِلَّا مَشُوباً بِتَکْدِیرٍ لِئَلَّا یَکُونَ ذَلِکَ حَظَّهُ مِنْ ثَوَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لِیُکَمِّلَ اللَّهُ لَهُ صَفْوَ عَیْشِ الْآخِرَةِ.
✨روایت شده یکی از اصحاب امام صادق علیه السلام از نوع برخورد و رفتار مردم (مخالفین شیعه) با شیعیان گلایه کرد و گفت:
ای فرزند رسول خدا! مردم رفتار خوبی با ما ندارند، ما را اذیت میکنند، نسبت به ما بغض و کینه نشان میدهند و با طعنه و ملامت با ما سخن میگویند، بهگونهای که انگار ما شیعیان اصلاً جزء مسلمانان نیستیم!
امام علیه السلام فرمود: آیا بخاطر این شرایط و این اتفاقات، خدا را سپاس نمیگویید و شکر او را بجا نمیآورید؟!
بدانید که شیطان هنگامی که از خارج کردن محبتِ ما از قلبِ شما، و از دور کردن شما از ولایتِ ما، که ملاک پذیرش همه اعمال نزد خداوند است ناامید شد، شروع به تحریک مردم به حسدورزی و آزارِ شما می کند!
پس خدا را شکر کنید که این حملات شیطان و این رفتار مردم، آسیبی به ایمان شما نرسانده و ایمانتان همچنان پابرجاست!
اما هر زمان، این سختیها و دشواریها در نظرتان بزرگ و سنگین آمد، علاوه بر آنچه گفتیم، به رنجها و مشکلاتی که بر ما و دیگر انبیاء و اولیاء الهی وارد شده است بیاندیشید تا التیام پیدا کنید، شخصی از رسول خدا پرسید:
سختترین و سنگینترین امتحانات و بلاها در دنیا به چه کسانی وارد میشود؟
ایشان فرمودند: انبیاء، سپس اوصیاء ایشان، سپس ائمه و سپس مؤمنان؛ پس هرکس از لحاظ درجة ایمان بالاتر باشد، بلا و امتحانش سختتر و سنگینتر خواهد بود!
بدانید؛ خداوند که رضایتش شامل حال ما و شما باد! صفا و عیشِ به دور از رنج و سختیِ آخرت را برای ما و شما برگزیده است، همانطور که رسول خدا فرمود: دنیا زندان مؤمن و بهشت کافر است!
بدانید که خداوند، هیچ لذت و بهرهای از دنیا به مؤمن نمیدهد مگر آنکه آمیخته است با کدورت و رنج، زیرا نمیخواهد این شادی و لذت، جزئی از ثواب آخرت او محسوب شود و چیزی از آن بکاهد بلکه میخواهد اجر و پاداش او کامل باشد!
📚دعائم الإسلام، ج ۱، ص ۴۷
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
هدایت شده از خبرگزاری حوزه علميه خراسان
🔰 شرط این است؛ طلبه انقلابی فاضل
🔻 انقلاب ما یک انقلاب فکری، علمی و ارزشی است و از این رو، شرط داشتن یک حوزه انقلابی این است که طلاب توان تبیین و دفاع از مبانی نظام را داشته باشند.
💠بیشتر بخوانیم 👇
https://www.hozehkh.com/OneEntry?id=43689
🌐 اخبار و رویدادهای حوزه خراسان را در کانال خبرگزاری این حوزه دنبال کنید.
🆔https://eitaa.com/joinchat/4281663544C83a47c9060
📌چرا شیعه ماندگار است؟
امام صادق(ع) درباره نقش امامت در پایبندی به شریعت فرمود: «علت #پایبندی #شیعیان به آموزه های دینی، ایمان آنان به #امامت و کوشش زیاد آنان از دیگران(عامه) برای یادگیری آموزه های دینی است.»
📚شیخ صدوق، صفات الشیعة، ص15.
http://eitaa.com/shobeiri
📌صاحب خانه ها حتما این روایت را بخوانند:
محمدبن أبى¬عمير مردى بزّاز(پارچه فروش) بود، ثروتش به دلایلی از دست رفت و نيازمند گرديد. وی از ذَريح مُحاربى ده¬هزار درهم طلب داشت. مرد بدهكار كه از وضع او اطّلاع يافت، خانه مسكونى خود را به ده¬هزار درهم فروخت و مال را به محمد داد. محمد، مال را ديد و پرسيد: اين چيست؟ او گفت: اين مالى است كه از من مي¬خواستى. محمد گفت: اين را از كجا آوردهاى؟ آيا ارثی به تو رسيده است؟ او گفت: نه؛ محمد پرسيد: كسى به تو بخشيده است؟ او پاسخ داد: نه؛ محمد پرسيد: مزرعهاى داشتى و فروختى؟ او گفت: نه؛ محمد پرسيد: پس از كجا است؟ او گفت: خانهاى داشتم كه در آن زندگى مىكردم آن را فروختم كه بدهی خود را پرداخت كنم؛ محمد گفت: ای ذَريح از امام صادق شنیدم که فرمود: كسى را براى بدهی، از محلّى كه به دنيا آمده بيرون نمىكنند. اين پول را برگير من به آن نياز ندارم. به¬خدا سوگند كه اكنون در اين حال من نياز به يك¬درهم دارم ولى از اين پول يك¬درهم هم وارد منزلم نخواهد شد.
📚شیخ صدوق
من لایحضره الفقیه، ج3، ص190.
http://eitaa.com/shobeiri
مقامات شیعیان
امام محمدباقر علیهالسلام فرمودند:
كَأنّی بِأَصحابِ القائمِ علیهالسلام وَ قَد اَحاطوا بِما بَینَ الخافِقینَ فَلَیس مِن شَیءٍ اِلاّ وَ هُوَ مُطیعٌ لَهمُ.
(کمال الدین)
گویا یاران حضرت قائم عج را میبینم که بر شرق و غرب عالم سُلطه یافتهاند و دیگر چیزی وجود ندارد که مطیع و تحت فرمان آنان نباشد.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
💠 سفارش شیخ عباس قمی
🔹 مرحوم حاج شیخ عباس قمی به مطالعه بحارالأنوار مجلسی سفارش میکرد.
🔸 روزی آقای حاج میرزا علی محدث زاده در قم منبر رفت و منبرش بدون مطالعه و معمولی بود.
🔹 یک وقت پدرش مرحوم حاج شیخ عباس را در خواب دید. شیخ عباس فرمود: یک مرتبه انسان مال کسی را تلف میکند، این قابل تدارک و جبران است، بلکه گاهی چندین برابر جبران میشود. گاهی به عرض کسی متعرض میشود ـ مثلاً غیبت میکند ـ این هم قابل تدارک است و ممکن است به بهترین نحو آبروی او را تدارک كند و از او استحلال کند، ولی بعضی چیزها هرگز قابل تدارک و جبران نیست. تلف کردن وقت اشخاص از این قبیل است. اشخاصی که پای منبر شما میآیند، وقت گذاشتهاند و باید منبر شما مشتمل بر حدیث باشد تا آنها چیزی یاد بگیرند و وقت آنها تلف نشود. بحارالأنوار علامه مجلسی هست. ایشان زحمت کشیده و احادیث را جمعآوری کرده است. شما از آنجا احادیث را برای مردم نقل کن تا اتلاف وقت نشود.
🔸 مرحوم حاج شیخ عباس، بحارالأنوار مجلسی را به طور خاص ذکر کرده بود. البته نمیدانم ایشان مسأله عرض را هم ذکر کرده بود یا نه. من آن را مطرح کردم؛ چون عرض هم قابل تدارک است.
📚 جرعهای از دریا ؛ ج ۲ ص ۳۲۳
#علامهمحمدباقرمجلسی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
اگر دو روز از عمرت باقی مانده...
قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِنْ أُجِّلْتَ فِی عُمُرِکَ یَوْمَیْنِ فَاجْعَلْ أَحَدَهُمَا لِأَدَبِکَ لِتَسْتَعِینَ بِهِ عَلَی یَوْمِ مَوْتِکَ فَقِیلَ لَهُ وَ مَا تِلْکَ الِاسْتِعَانَةُ قَالَ تُحْسِنُ تَدْبِیرَ مَا تُخَلِّفُ وَ تُحْکِمُهُ.
(الروضه من الکافی)
امامصادق علیهالسلام:
اگر دو روز از عمرت باقی مانده بود، یک روزش را به تحصیل ادب بپرداز تا ادب را وسیلهای برای روز آخر عمرت قرار دهی.
عرض شد: ادب، چطور کمککار روز آخر عمر انسان میشود؟
امام فرمودند: به وسیلهی ادب میتوانی نسبت به آنچه از تو باقی میماند تدبیر نیکو و محکمی بنمایی.
توضیح: گویا مراد از ادب در این روایت، علم و عقل و حلم است. زیرا با این سه خصلت است که انسان میتواند نسبت به آنچه دارد، تدبیر نیکو و محکمی بنماید.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
[الکافی - (۴۶) باب النوادر - مجلد ۵، صفحه ۲۱۰]
۳۳۸ / ۳۳۸. أَبُو عَلِیٍّ الاْءَشْعَرِیُّ، عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا، عَنْ إِسْمَاعِیلَ بْنِ مِهْرَانَ، عَنْ صَبَّاحٍ الْحَذَّاءِ، عَنْ سَمَاعَةَ، قَالَ:
کُنْتُ عِنْدَ أَبِی الْحَسَنِ علیه السلام، فَصَلَّی الظُّهْرَ وَ الْعَصْرَ بَیْنَ یَدَیَّ ، وَ جَلَسْتُ عِنْدَهُ حَتّی حَضَرَتِ الْمَغْرِبُ، فَدَعَا بِوَضُوءٍ ، فَتَوَضَّأَ لِلصَّلاَةِ، ثُمَّ قَالَ لِی: «تَوَضَّأْ» فَقُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، أَنَا عَلی وُضُوءٍ ، فَقَالَ: «وَ إِنْ کُنْتَ عَلی وُضُوءٍ ؛ إِنَّ مَنْ تَوَضَّأَ لِلْمَغْرِبِ، کَانَ وُضُووءُهُ ذلِکَ کَفَّارَةً لِمَا مَضی مِنْ ذُنُوبِهِ فِی یَوْمِهِ إِلاَّ الْکَبَائِرَ؛ وَ مَنْ تَوَضَّأَ لِلصُّبْحِ، کَانَ وُضُووءُهُ ذلِکَ کَفَّارَةً لِمَا مَضی مِنْ ذُنُوبِهِ فِی لَیْلَتِهِ إِلاَّ الْکَبَائِرَ».
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
اهلبیت از شک، منزه هستند
امام باقر عليه السلام فرمودند :
إنّا لا نوصَفُ ، وكَيفَ يوصَفُ قَومٌ رَفَعَ اللّه ُ عَنهُمُ الرِّجسَ ، وهُوَ الشَّكُّ ؟ !
ما اهلبیت، توصیف نمیشویم؛ چطور توصیف شوند گروهی که خداوند از آنها رجس که همان شک است را برطرف نموده.
📖الكافي،ج۲،ص۱۸۲،ح۱۶
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
برادر دینی
قال الامام العسکری علیه السلام:
قال رسول الله صلی الله علیه و آله:
...فَأَمَّا مَنْ قَوِیَتْ بَصِیرَتُهُ وَ حَسُنَتْ بِالْوَلَایَةِ لِأَوْلِیَائِهِ وَ الْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِهِ مَعْرِفَتُهُ فَذَلِکَ أَخُوکُمْ فِی الدِّینِ أَمَسُّ بِکُمْ رَحِماً مِنَ الْآبَاءِ وَ الْأُمَّهَاتِ.
(تفسیرالامام العسکری)
امام عسکری علیه السلام:
کسی که بصیرتش و ولایتش نسبت به اهلبیت قوی و نیکو باشد و برائت از دشمنان آنها داشته باشد،
چنین کسی برادر دینی شماست
و از پدران و مادران،به شما نزدیکتر است.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
شفاعت
عَنْ سَمَاعَةَ قَالَ: کُنْتُ قَاعِداً مَعَ أَبِی الْحَسَنِ الْأَوَّلِ ع وَ النَّاسُ فِی الطَّوَافِ فِی جَوْفِ اللَّیْلِ فَقَالَ یَا سَمَاعَةُ إِلَیْنَا إِیَابُ هَذَا الْخَلْقِ وَ عَلَیْنَا حِسَابُهُمْ فَمَا کَانَ لَهُمْ مِنْ ذَنْبٍ بَیْنَهُمْ وَ بَیْنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ حَتَمْنَا عَلَی اللَّهِ فِی تَرْکِهِ لَنَا فَأَجَابَنَا إِلَی ذَلِکَ وَ مَا کَانَ بَیْنَهُمْ وَ بَیْنَ النَّاسِ اسْتَوْهَبْنَاهُ مِنْهُمْ وَ أَجَابُوا إِلَی ذَلِکَ وَ عَوَّضَهُمُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ.
الروضه من الکافی حدیث ۱۶۷
سماعه میگوید: در دل شبی با امام کاظم علیهالسلام در کنار خانه کعبه بودم و مردم در حال طواف بودند؛ حضرت فرمودند: ای سماعه! بازگشت این خَلق به سوی ما و حسابرسی ایشان بر عهدهی ماست؛ پس هر گناهی بین دوستان ما و خدا باشد، ما از خداوند درخواست میکنیم که از گناهشان بگذرد و خداوند میپذیرد و هر گناهی بین ایشان و مردم باشد( حق الناس)، ما از مردم میخواهیم که ببخشند و ایشان میبخشند و خداوند در عوضِ این بخشش، به آنها کرامتی میکند تا راضی شوند.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ شهادت امام صادق علیه السلام محضر فرزند آن حضرت امام عصر عجل الله فرجه تسلیت باد.
📌روى المفضّل بن عمر قال: وجّه [ أبو جعفر] المنصور إلى الحسن بن زيد - و هو واليه على الحرمين - أن أحرق على جعفر بن محمّد داره، [فألقى النار في دار أبي عبد اللّه عليه السّلام ] فأخذت النار في الباب و في الدهليز، فخرج أبو عبد اللّه عليه السّلام يتخطّى النار و يمشي فيها و [هو] يقول: أنا ابن أعراق الثرى و أنا ابن إبراهيم خليل اللّه عليه السّلام .
📚نشانی : نوادر المعجزات في مناقب الأئمة الهداة ج ۱، ص ۳۱۱
http://eitaa.com/shobeiri
#حدیث
#امام_صادق_علیه_السلام
#عوامل_عاقبت_بخیری 🍃🌼
🌸🌸🌸🌸
🍃ِّ عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ اَلْعَسْكَرِيِّ عَنْ آبَائِهِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ قَالَ: كَتَبَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِلَى بَعْضِ اَلنَّاس
ِ إِنْ أَرَدْتَ أَنْ يُخْتَمَ بِخَيْرٍ عَمَلُكَ حَتَّى تُقْبَضَ وَ أَنْتَ فِي أَفْضَلِ اَلْأَعْمَال :
🔹ِ فَعَظِّمْ لِلَّهِ حَقَّهُ أَنْ تَبْذُلَ نَعْمَاءَهُ فِي مَعَاصِيه
🔹ِ وَ أَنْ تَغْتَرَّ بِحِلْمِهِ عَنْك
🔹َ وَ أَكْرِمْ كُلَّ مَنْ وَجَدْتَهُ يَذْكُرُنَا أَوْ يَنْتَحِلُ مَوَدَّتَنَا ثُمَّ لَيْسَ عَلَيْكَ صَادِقاً كَانَ أَوْ كَاذِباً إِنَّمَا لَكَ نِيَّتُكَ وَ عَلَيْهِ كَذِبُهُ .
☘☘☘☘
🍃 نقل شده از حضرت امام صادق عليه السّلام که ایشان طى نامهاى به كسى تذكّر فرمود كه اگر مىخواهى عاقبتت به خير باشد و عملت به خوبى انجام پذيرد تا آن هنگام که مرگت فرا مىرسد و تو در بهترين اعمال باشى،
🔸پس حقّ خداى را بزرگ بدار و نعمتهاى او را در راه نافرمانيش صرف نکن ،
🔸و به اينكه خداوند در بارهات حلم و صبر دارد مغرور نشو ،
🔸و هر كس را يافتى كه از ما خاندان ياد مىكند گرامى دار و همچنين هر كسى كه ادّعاى دوستى ما را(راست يا دروغ)مىنمايد محترم دار،آنگاه بر تو چيزى نيست خواه راست گويند خواه دروغ،جز اين نيست كه تو از نيّتت ثواب برى و او جزاى دروغ خود را يابد.
•┈┈••✾••┈┈•
📚 بحار الانوار ، ج ۷۱ ، ص ۳۰۳
http://eitaa.com/shobeiri
✳️ دستورِ معاویه به ناسزاگوییِ علی بن ابی طالب (علیه السلام) از کتب اهل سنت
(2404) حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ، وَمُحَمَّدُ بْنُ عَبَّادٍ - وَتَقَارَبَا فِي اللَّفْظِ - قَالَا: حَدَّثَنَا حَاتِمٌ وَهُوَ ابْنُ إِسْمَاعِيلَ - عَنْ بُكَيْرِ بْنِ مِسْمَارٍ، عَنْ عَامِرِ بْنِ سَعْدِ بْنِ أَبِي وَقَّاصٍ، عَنْ أَبِيهِ، قَالَ: أَمَرَ مُعَاوِيَةُ بْنُ أَبِي سُفْيَانَ سَعْدًا فَقَالَ: مَا مَنَعَكَ أَنْ تَسُبَّ أَبَا التُّرَابِ؟ فَقَالَ: أَمَّا مَا ذَكَرْتُ ثَلَاثًا قَالَهُنَّ لَهُ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَلَنْ أَسُبَّهُ، لَأَنْ تَكُونَ لِي وَاحِدَةٌ مِنْهُنَّ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ حُمْرِ النَّعَمِ...
🔹 عامر بن سعد بن ابی الوقاص از پدرش نقل کرده که گفت: معاویه بن ابی سفیان ، سعد را امر کرد و گفت چه چیز مانعت شده که ابوتراب را سب و دشنام دهی؟
🔸 پس گفت: اما آن سه چیزی که به خاطر می آورم که رسول خدا صلی الله علیه و سلم!! در شأن او گفت ؛ پس هرگز او را دشنام نخواهم داد ؛ که اگر یکی از آن سه مورد برای من بود برایم از شتران سرخ موی دوست داشتنی تر بود...
📚 صحیح مسلم ج4 ص1871
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
متن زیارت امام صادق علیه السلام
بسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِیمِ
الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الإمامُ الصّادِقُ، الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْوَصِیُّ النّاطِقُ،
الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْفائِقُ الرّائِقُ، الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا السَّنامُ الاَعْظَمُ،
الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الصِّراطُ الاَقْوَمُ، الَسَّـلامُ عَلَیْکَ یا مِصْباحَ الظُّلُماتِ،
الَسَّـلامُ عَلَیْکَ یا دافِعَ المُعْضِلاتِ، الَسَّـلامُ عَلَیْکَ یا مِفْتاحَ الخَیْراتِ،
الَسَّـلامُ عَلَیْکَ یا مَعْدِنَ الْبَرَکاتِ، الَسَّـلامُ عَلَیْکَ یا صاحِبَ الحُجَجِ وَالدَّلالاتِ،
الَسَّـلامُ عَلَیْکَ یا صاحِبَ الْبَراهِینَ الْواضِحاتِ، الَسَّـلامُ عَلَیْکَ یا ناصِرَ دِینِ اللّهِ،
الَسَّـلامُ عَلَیْکَ یا نَاشِرَ حُکْمِ اللّهِ، الَسَّـلامُ عَلَیْکَ یا فاصِلَ الخِطاباتِ،
الَسَّـلامُ عَلَیْکَ یا کاشِفَ الکُرُباتِ، الَسَّـلامُ عَلَیْکَ یا عَمِیدَ الصّادِقِینَ،
الَسَّـلامُ عَلَیْکَ یا لِسانَ النّاطِقِینَ، الَسَّـلامُ عَلَیْکَ یا خَلفَ الخائِفِینَ،
الَسَّـلامُ عَلَیْکَ یا زَعِیمَ الصّادِقِینَ الصّالِحِینَ، الَسَّـلامُ عَلَیْکَ یا سَیِّدَ الْمُسْلِمِینَ،
الَسَّـلامُ عَلَیْکَ یا هادِیَ الْمُضِلِّینَ، الَسَّـلامُ عَلَیْکَ یا سَکَنَ الطّائِعِینَ،
اَشْهَدُ یامَوْلایَ اَنَّکَ عَلَى الهُدى، وَالعُرْوَهُ الوُثْقى، وَشَمْسُ الضُّحى،
وَبَحْرُ الْمَدى، وَکَهْفُ الْوَرَى، وَالْمَثَلُ الاَْعْلى، صَلَّى اللّهُ عَلى رُوحِکَ وَبَدَنِکَ،
والسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلى العَبّاسِ عَمِّ رَسُولِ اللّهِ،
صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَآلِـهِ وَسَلَّمَ وَرَحْمَهُ اللّهِ وَبَرَکاتُهُ.
سپس دو رکعت نماز زیارت خوانده شود
التماس دعا
http://eitaa.com/shobeiri
🏴اجرک الله یا صاحب الزمان (عج) 🏴
شهادت رئیس مکتب تشیع
حضرت آقا امام صادق علیه السلام
را خدمت حجت عالم امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
و جامعه تشیع تسلیت میگویم.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
🔰امام جعفر صادق علیه السلام:
🔹ما مِنْ عَبْدٍ اَسَرَّ خَيْرا فَذَهَبَتِ الاَْيّامُ اَبَدا حَتّى يُظْهِرَ اللّه ُ لَهُ خَيْرا وَ ما مِنْ عَبْدٍ يُسِرُّ شَرّا فَذَهَبَتِ الاَْيّامُ حَتّى يُظْهِرَ اللّه ُ لَهُ شَرّا.
🔸هر بندهاى كه کار خيرش را پنهان كند، با گذشت زمان خداوند حتما خيرى را از او آشكار مىسازد، و هر بندهاى كه شرّى را مخفیانه انجام دهد (و توبه نکند) ، با گذشت زمان خداوند شرى را از او آشكار مىگرداند.
📚بحار الأنوار، ج ۴، ص ۲۸۲
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
هدایت شده از اجتهاد
🔔 اعتبارسنجی كتاب الكافی و روايات آن بر اساس معيارهای حديثی قدماء
🎙ارائه: حجتالاسلام سیدمحمدجواد سیدشبیری
استاد و پژوهشگر حوزه علمیه خراسان و دبیر گروه رجال پژوهی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان
📆زمان: امروز شنبه 7 خردادماه 1401، ساعت 13:30
🔗لینک مستقیم وبینار: https://rejal.lms2.hozehkh.com/ws/mmljrv0hker
🎁از بهترین نوشتاری که در قالب یک مقاله علمی به تقریر یا نقد این نشست بپردازد، تقدیر میشود و جوائز نفیس اعطاء خواهد شد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔰معنای «من عرف نفسه فقد عرف ربّه» در بیان مجلسی اول
📝در احاديث بسيار واقع شده است كه معرفة اللَّه فطرى است چنانكه حق سبحانه و تعالى فرموده است كه «فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها» يعنى حق سبحانه و تعالى همه آدميان را بر فطرت اسلام آفريده است، و همه را نور معرفت كرامت كرده نمى بينى كه نمى دانى كى خداوند خود را شناختى با آن كه جزم دارى كه خداوندى دارى، گوييا از لوازم عطاى عقل است چنانكه عقل بتدريج كامل مى شود تا حين بلوغ، و هم چنين معرفت حق سبحانه و تعالى چون دلايل وجود خود را ظاهر ساخته است و اين يك معنى است از معانى «من عرف نفسه فقد عرف ربّه» يعنى همين كه آدمى خود را شناخت به عقل، خداوند خود را البته مى شناسد...
🔸معنى ديگر آن كه حق سبحانه و تعالى انسان را مظهر صفات كماليّه خود ساخته است از علم و قدرت و امثال آن و اگر اينها را نمى داشت نمى فهميد علم و قدرت و ساير كمالات الهى را چنان كه در خبر است كه: حق سبحانه و تعالى به حضرت داود عليه السلام فرمود كه من گنجى بودم مخفى خلق را آفريدم تا شناخته شوم، و چون ظاهر شد كه رتبه انسانى رتبه ايست كه از همه رتبه ها حتى از رتبه ملائك بالاتر است بحسب قابليت و استعدادات عظيمه كه او را كرامت كرده اند تا به مرتبه مى رسد كه در آينه روح او جلوه گر مى شود صفات كماليه الهى كه به علمى كه از حق سبحانه و تعالى بر او فايز مى گردد اشيا را مى داند و به افاضه الهى سخن مى گويد، كه به قدرت الهى كارفرما و مدبّر امور او مى گردد و هر گاه باين رتبه رسيد و خود را شناخت بزرگى حق سبحانه و تعالى را خواهد شناخت با صفات كماليه جماليه و جلاليه و نعم ما قال:
در جستن جام جم جهان پيمودم
روزى ننشستم و شبى نغنودم
ز استاد چو وصف جام جم بشنودم
خود جام جهان نماى عالم بودم
و آيات و احاديث در اين باب بسيار است.
🔸معنى ديگر آن كه چون آدمى علم بوجود خود دارد و آدمى نفس ناطقه است نه اين بدن مع هذا نمى داند كه سياهست يا سفيد؟ در بدنست يا بيرون بدن؟ بزرگست يا كوچك؟ بلكه به هيچ يك از اين صفات موصوف نيست چون مجرد است و تعلقى باين بدن دارد مثل تعلّق عاشق به معشوق پس وجود نفس معلوم او هست و حقيقت آن معلوم او نيست، هم چنين مى داند بالبديهه وجود واجب الوجود را و حقيقتش را دانستن محالست و بعبارة اخرى اگر تو نفس خود را توانى شناختن خداى خود را بشناس و نعم ما قال الحكيم الغزنوي:
به خودش كس شناخت نتوانست
ذات او هم بدو توان دانست
اى شده از نهاد خود عاجز
كى شناسى خداى را هرگز
چون تو در نفس خود زبون باشى
عارف كردگار چون باشى
...
🔸معنى ديگر آن كه هر كه نفس خود را شناخت به مذلت، خداوند خود را مى شناسد به عزت، و هر كه خود را شناخت به فقر و احتياج خداوند خود را شناخت به غنى و عدم احتياج، و هر كه خود را شناخت به فنا و عدم خداوند خود را شناخت به بقا و قدم، و على هذا القياس از صفات متضاده و جميع اين معانى حق است و مى تواند بود كه همه مراد حضرت امير المؤمنين صلوات اللَّه عليه باشد، بلكه اگر كسى تفكر كند از اين معانى به معانى ديگر راه مى برد چنانكه جمعى از طالبان معرفت الهى شبى از اين شكسته معنى اين حديث را استفسار نمودند تا قريب به سحر مذكور مى شد از معانى و بعضى شمرده بودند هفتاد معنى گفته بودم و اللَّه تعالى يعلم.
📗لوامع صاحبقرانى ج۱ ص۱۱۸-۱۱۵
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
شناسه حدیث : ۲۱۱۴۶۵
نشانی : مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل ج ۱۲، ص ۳۰۷
عَلِيُّ بْنُ عِيسَى فِي كَشْفِ اَلْغُمَّةِ ، عَنِ اِبْنِ حُمْدُونٍ قَالَ:
كَتَبَ اَلْمَنْصُورُ إِلَى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصادق عَلَيْهِ السَّلاَمُ
لِمَ لاَ تَغْشَانَا كَمَا يَغْشَانَا سَائِرُ اَلنَّاسِ؟
فَأَجَابَهُ لَيْسَ لَنَا مَا نَخَافُكَ مِنْ أَجْلِهِ
وَ لاَ عِنْدَكَ مِنْ أَمْرِ اَلْآخِرَةِ مَا نَرْجُوكَ لَهُ
وَ لاَ أَنْتَ فِي نِعْمَةٍ فَنُهَنِّيَكَ
وَ لاَ تَرَاهَا نَقِمَةً فَنُعَزِّيَكَ فَمَا نَصْنَعُ عِنْدَكَ
قَالَ
فَكَتَبَ المنصورُ إِلَيْهِ تَصْحَبُنَا لِتَنْصَحَنَا
فَأَجَابَهُ علیه السلام مَنْ أَرَادَ اَلدُّنْيَا لاَ يَنْصَحُكَ وَ مَنْ أَرَادَ اَلْآخِرَةَ لاَ يَصْحَبُكَ
فَقَالَ اَلْمَنْصُورُ
وَ اَللَّهِ لَقَدْ مَيَّزَ عِنْدِي مَنَازِلَ اَلنَّاسِ مَنْ يُرِيدُ اَلدُّنْيَا مِمَّنْ يُرِيدُ اَلْآخِرَةَ وَ إِنَّهُ مِمَّنْ يُرِيدُ اَلْآخِرَةَ لاَ اَلدُّنْيَا .
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
هدایت شده از اجتهاد
🔔 نشست: «روش شناسی شيخ صدوق در اعتبار روايات فقهی»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمد جوادسیدشبیری
🕰 زمان: امروز، دوشنبه نهم خردادماه، ساعت 13:30
🏢 مکان: مشهد، مدرسه علمیه سعادت
📎 لینک شرکت نشست: https://rejal.lms2.hozehkh.com/ws/aodwcd02rkv
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔰«فأنت ممن جعل الله له في أموالنا حقا»
📝در صحيح از عامر منقول است كه: شخصى به خدمت حضرت امام جعفر صادق صلوات اللَّه عليه آمد و عرض نمود كه قرض مىخواهم كه تا (مالی) به همرسانم بدهم. حضرت فرمودند كه: حاصلى دارى كه انتظار آن مىكشى؟ آن مرد گفت نه واللَّه! فرمودند كه: تجارتى مىتوانى كرد كه قرض كنى و آن تجارت را بكنى تا به همرسانى؟ گفت نه واللَّه! فرمودند كه ملكى دارى كه فروخته شود؟ گفت نه واللَّه!
پس حضرت فرمودند كه: هر گاه حال تو اينست حق دارى در مال ما حقى كه حق سبحانه و تعالى مقرر فرموده است، پس حضرت كيسه دراهم را طلب فرمودند پس دست در كيسه كردند و يك مشت شاهى به او دادند و فرمودند كه: از خدا بترس و زياده خرجى مكن و بسيار بر خود و عيال خود تنگ مگير و ميانه رو باش.
1⃣الكافي ج۳ ص۵۰۱
📗لوامع صاحبقرانی ج۶ ص۱۶
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
🔰«المصلي معهم في الصف الاول...»
📝عن إسحاق ابن عمار قال: قال لي أبو عبد الله عليهالسلام: يا إسحاق! أتصلي معهم في المسجد؟ قلت: نعم قال: صل معهم فان المصلي معهم في الصف الاول كالشاهر سيفه في سبيل الله.
1⃣بيان: إنما قيد بالصف الأول لأنه أدخل في معرفتهم بإتيانه المسجد و أدل على كونه منهم و إنما شبهه بشاهر سيفه في سبيل اللَّه لدفعه شر العدو. (الوافي ج۸ ص۱۲۱۷)
2⃣قوله عليه السلام: «كالشاهر سيفه» لأنه بالتقية يقي دينه و نفسه في محلها، كما أن الشاهر يقيهما بسيفه عند ما كلف به. (ملاذ الأخيار ج۵ ص۵۲۵)
📗تهذيب الأحكام ج۳ ص۲۷۷
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri