📖 نقد نظریه شادی روز عاشورا
💠 ❌ توجیه: سخن حضرت قاسم علیه السلام
❌ کسی مینویسد:
حضرت سیدالشهدا علیه السلام از حضرت قاسم پرسیدند: «قاسم جان مرگ از دید تو چگونه است؟ ایشان در پاسخ عرض کردند: أحلی من العسل» روشن است با نوشیدن شربت شهادت که از عسل شیرینتر است انسان محزون و اندوهگین نمیشود.1⃣
پاسخ:
شما باید به روایتی استدلال کنید که دلالت بر شادی سرور اهل بیت علیهم السلام در روز عاشورا نماید چون این امر مدّعای شماست این روایت فقط دلالت میکند که شهادت و مرگ در نزد حضرت قاسم شیرینتر از عسل است و دیدگاه آن حضرت نسبت به شهادت اينگونه است و هیچ گونه دلالتی بر شادی و سرور ایشان در روز عاشورا نمیکند و با نوشیدن شربت شهادت دیگر از محلّ بحث خارج میشوند چون آنچه مورد بحث است مکلّفی است که در روز عاشورا زنده است نه کسی که شربت شهادت نوشیده و به بهشت جاوید رسیده است. و در تاریخ هیچ اثری از شادی حضرت قاسم در روز عاشورا دیده نمیشود خصوصا که در مقتل حال حضرت قاسم اينگونه توصیف شده:
«ثم خرج... القاسم بن الحسن و هو غلام صغير لم يبلغ الحلم فلمّا نظر الحسين إليه قد برز اعتنقه و جعلا يبكيان حتّى غُشي عليهما ثم استأذن الحسين في المبارزة فأبى الحسين أن يأذن له فلم يزل الغلام يقبّل يديه و رجليه حتّى أذن له فخرج و دموعه تسيل على خديه»2⃣
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📚 منابع:
1⃣ عاشورا روز حزن یا سرور سیدالشهدا علیه السلام، ص5.
2⃣ بحارالانوار، ج45 ، ص34.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
📖 نقد نظریه شادی روز عاشورا
💠 ایده شادی روز عاشورا از کیست؟
«عبدالله بن الفضل الهاشمي قال: قلت لأبي عبدالله جعفربن محمّد الصادق يا ابن رسول الله كيف صار يوم عاشوراء يوم مصيبة و غم و جزع و بكاء دون اليوم الذي قبض فيه رسول الله فقال: إن يوم الحسين أعظم مصيبة من جميع سائر الأيام... قلت: فكيف سمت العامة يوم عاشوراء يوم بركة؟ فبكى ثم قال لمّا قتل الحسين تقرّب الناس بالشام إلى يزيد فوضعوا له الأخبار و أخذوا عليه الجوائز من الأموال فكان مما وضعوا له أمر هذا اليوم و أنه يوم بركة ليعدل الناس فيه من الجزع والبكاء والمصيبة والحزن»1⃣
راوی از امام صادق علیه السلام پرسید: ای پسر پیامبر! چرا عاشورا روز مصیبت، غم و بیتابی و گریه است و روز شهادت پیامبر صلّی الله علیه و آله چنین نیست امام فرمودند: روز شهادت امام حسین علیه السلام از همه ایام مصیبت عظیمتر است...
پرسید چرا عامّه عاشورا را روزی مبارک میدانند؟ امام علیه السلام به گریه افتادند و در ضمن کلامی فرمودند: شامیان برای تقرّب به یزید گرفتن پاداش از او روایاتی را جعل کردند که عاشورا روز برکت است تا مردم را از بیتابی، گریه، مصیبت، حزن و اندوه بازدارند.
در روز عاشورا میخوانیم: «و هذا يوم فرحت به آل زياد و آل مروان بقتلهم الحسين صلوات الله عليه اللهم فضاعف عليهم اللعن والعذاب»
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
علل الشرایع، ج1 ، ص255.
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
حاضرم تفسیر المیزانم را با این بیت عوض کنم!
آیت الله محمد جواد علوی بروجردی- نوه آیت الله العظمی بروجردی- میفرمودند:
روزی در محضر علامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان نشسته بودم. اتفاقاً مداح اهل بیت جناب آقای حاج محمد علامه مداح هم تشریف داشتند. علامۀ طباطبایی رو کردند به آقای علامۀ مداح و فرمودند:
دلم میخواهد حالا که اینجا آمدید یک روضهای برای من بخوانید!
یک صندلی آنجا بود، آقای حاج محمد علامه بلند شدند و روی آن صندلی نشسته و شروع کردند به روضه خواندن!
یادم هست که روضۀ حضرت علی اکبر را خواندند. و شعری هم که ایشان در آن روضه خواندند شعر معروف ایرج میرزا راجع به حضرت علی اکبر بود که با این مطلع شروع میشود:
رسم است هر که داغ جوان دید، دوستان
رأفت برند حالت آن داغدیده را
جناب حاج محمد علامه این اشعار را خواندند تا که رسیدند به این بیت:
بعد از پسر، دل پدر آماج تیغ شد
آتش زدند لانۀ مرغِ پریده را
در اینجا بود که مرحوم علامۀ طباطبایی رو به آقای علامه مداح کردند و فرمودند:
اَعِد یعنی تکرار کن!
آقای مداح هم بیت مذکور را دوباره خواندند. یادم هست که علامۀ طباطبایی از مداح محترم چهار بار درخواست کردند که این بیت را بخواند. علامۀ طباطبایی گریه میکردند و اشک بر روی محاسن شان میریخت!
روضه تمام شد اما علامۀ طباطبایی همین جور که این بیت را تکرار میکردند، اشک میریختند و از شدت تأثر با دست بر روی پایشان میزدند! علامه طباطبایی در همین حال که بودند فرمودند:
ای کاش ایرج میرزا این بیت از این شعر را میداد به من و من تفسیر المیزانم را میدادم به او!!
من به علامۀ طباطبایی عرض کردم:
آقا! حضرتعالی ایرج میرزا را میشناسید؟ اشعار ایشان را مطالعه فرمودهاید؟ او شاعر هزل سرایی است!
علامه طباطبایی فرمودند:
بله، دیوان ایشان پیش من هست و آن را دارم، مع ذلک ای کاش ایرج میرزا این بیت از این شعر را به من میداد و من تفسیر المیزانم رابه او میدادم!
کسی که این بیت را راجع به علی اکبرِ امام حسین علیه السلام سروده است، من نمیتوانم باور کنم که آقا سید الشهدا فردای قیامت نسبت به او بی تفاوت باشد!
شعر زيبای ايرج ميرزا در باره حضرت علی اکبر این است!
رسم است هر که داغ جوان دید، دوستان!
رأفت برند حالتِ آن داغ دیده را
یک دوست زیر بازوی او گیرد از وفا
و آن یک، ز چهره پاک کند اشک دیده را
آن دیگری بر او بفشاند گلاب قند
تا تقویت شود دل محنت کشیده را
یک چند دعوتش به گُل و بوستان کنند
تا برکننَدش از دل، خارِ خلیده را
جمعی دگر برای تسلایِ او دهند
شرحِ سیاه کاریِ چرخِ خمیده را
القصه هر کسی به طریقی ز روی مِهر
تسکین دهد، مصیبتِ بر وی رسیده را
آیا که داد تسلیت، خاطرِ حسین؟
چون دید نعشِ اکبرِ در خون تپیده را
آیا که غمگُساری و اَندُه بَری نمود
لیلایِ داغ دیدهِ محنت کشیده را
بعد از پسر، دلِ پدر آماج تیر شد
آتش زدند لانهِ مرغِ پریده را
📚سیره فرزانگان، عبدالحسن بزرگمهرنیا، نشر سامان دانش
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
#پاسخ_به_شبهه
📌شبهه:
با اینکه #محرم جزء ماه هاي #حرام است، چرا امام #حسين(علیهالسلام) در اين ماه #جنگ کرد؟
پاسخ:
پيش از اسلام نیز در ميان ماه هاي قمري، چهار ماه رجب، ذي القعده، ذي الحجه، #محرم ماه حرام نامیده می شدند که طبق آن جنگ و خون ريزي حرام و پيکار در آن زشت شمرده مي شد و هر قبيله اي هم که با هم جنگ داشتند، در این ماه ها ترک جنگ می کردند. مانند: #اوس و #خزرج که 120 سال با هم نزاع و پيکار مي کردند، اما در اين چهار ماه متارکه جنگ مي کردند.
📌از طرفی #اسلام نیز بر این حرمت مهر تایید زد و جنگ در این چهار ماه را #حرام اعلام نمود، مگر اینکه #دشمنان حرمت این ماه را شکسته و ضمن تعرض به حریم مسلمانان وارد جنگ شوند که در نتیجه #مسلمانان #حق_مقابله و دفاع از خود را دارند و کار حرامی صورت نگرفته است.
📚بقره: ۱۹۴
در جریان حوادث مرتبط با شهادت امام حسین(ع)، امام که پس از امتناع از #بیعت #یزید به #مکه رفته بود، به منظور جلوگیری از ریخته شدن خونش در ماه حرام، در روز هشتم ذی الحجه مکه را به سمت #کوفه ترک کرد، اما یزیدیان، راه وی را در دوراهی کوفه بسته و او را به #کربلا هدایت کردند و به دستور ابن زیاد آماده جنگ با امام شدند، در این میان امام حسین(ع) برای حفظ حرمت ماه حرام، طی نامه ای به عمر بن سعد، آیات مربوط به ممنوعیت جنگ در این ماه ها را متذکر شد، اما این هشدارها در وی اثر نکرد و وی در روز عاشورا نه تنها وارد جنگ با امام حسین (ع) شد بلکه اعلام کرد که آگاه باشید که من اولین کسی هستم که #تیر به لشکر حسین (ع) انداختم.
بنابراین، آنکه در کربلا حرمت ماه حرام را شکست و وارد جنگ شد لشکر یزید بود و امام حسین(ع) به دلیل اینکه در حال #دفاع بود عملش مطابق با نص قرآنی بود و دفاع در این ماه ها اشکالی ندارد.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
#علم_قرین_با_عمل
قال رسول الله صلی الله علیه و آله :
يا عَليُّ إذا لَم يَكُنِ العالِمُ تَقيّا تائِبا زَلَّت مَوعِظَتُهُ عَن قُلُوبِ النّاسِ كَما تَزِلُّ القَطرَةُ عَن بَيضَةِ النَّعامَةِ وَالصَّفا؛
یا علی هرگاه عالِم با تقوا و توبه کار نباشد، موعظه اش از دل مردم می لغزد همچنانکه قطره آب از روی تخم شتر مرغ و سنگ صاف می لغزد.
میراث حدیث، ج2، ص29، ح81
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
#عالم_بی_عمل
🔸 عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ اَلْعَالِمَ إِذَا لَمْ يَعْمَلْ بِعِلْمِهِ زَلَّتْ مَوْعِظَتُهُ عَنِ اَلْقُلُوبِ كَمَا يَزِلُّ اَلْمَطَرُ عَنِ اَلصَّفَا .
📚 الکافي ج ۱، ص ۴۴
🔹 ( مجلسی، محمد باقر ، مرآة العقول ) :
شبه العلم و الموعظة بماء المطر و عدم تأثيره و ثباته في القلوب بعدم استقرار المطر في الحجر الأملس،
و لعله محمول على عدم التأثير التام غالبا لئلا ينافي ما مر من شدة حسرة من دعا إلى خير و لم يعمل به،
أو على ما عرف السامع من حاله عدم العمل به، و السابق على عدمه، و يمكن حمل السابق على ما إذا كان عاملا وقت الدعوة فترك بعده و الأول أظهر.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
💎 هدف از امر به معروف
🔻حضرت زهرا سلام الله علیها:
فَرَضَ اللّهُ ... الأمرَ بِالمَعُروفِ مَصلَحَةً لِلعامَّةِ
❇️ خداوند امر به معروف را برای اصلاح مردم قرار داد.
📚 بحارالأنوار: ج ۶، ص ۱۰۷
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
📌آیا #غذا دادن به #عزادران امام #حسین(ع) و لباس مشکی پوسیدن پسندیده است؟ آیا در عصر اهل بیت علیهم السلام این کارها مجاز بوده؟
پاسخ:
«لَمَّا قُتِلَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ ع لَبِسْنَ نِسَاءَ بَنِي هَاشِمٍ السَّوَادَ وَ الْمُسُوحَ وَ كُنَّ لَا يَشْتَكِينَ مِنْ حَرٍّ وَ لَا بَرْدٍ وَ كَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع يَعْمَلُ لَهُنَّ الطَّعَامَ لِلْمَأْتَم.»
وقتى امام #حسين(ع) شهید شد،
زنان بنى هاشم لباس #مشكى پوشيدند.
از گرما و سرما شكايتى نداشتند.
امام #سجاد(ع) به علت اينكه آنان ماتم زده بودند، براى ايشان غذا درست ميكرد، (تا زنان به عزادرای بپردازند.)
📚برقی، محاسن، ج2، ص420.
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
کامل الزیارات: 142
«عَنْ أَبِی عَبْدِ اللهِ(ع) قَالَ:
مَنْ أَرَادَ الله بِهِ الْخَیْرَ قَذَفَ فِی قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَیْنِ (ع)
وَ حُبَّ زِیَارَتِهِ
وَ مَنْ أَرَادَ الله بِهِ السُّوءَ قَذَفَ فِی قَلْبِهِ بُغْضَ الْحُسَیْنِ (ع)
وَ بُغْضَ زِیَارَتِهِ؛
حضرت امام صادق علیه السلام میفرمایند:
کسی که خداوند خیر او را بخواهد، در قلب او محبّت به امام حسین(ع) و علاقه به زیارت ایشان را در قلب او قرار می دهد
و اگر خداوند بدیِ بنده خود را بخواهد، بغض و کینه امام حسین(ع) و زیارت ایشان را در دل او قرار می دهد.»
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
🔷 علامه مرحوم میر حامد حسین و داغ فرزند شیرخوارش
🔶 علامه نحریر میر حامد حسین در خاطرات سفر حج و عتبات هنگامی که در کاظمین اقامت داشت، چنین مینویسد:
"در تاریخ ۱۸ ربیع الثانی سال ۱۲۸۳ ق نامهای از لکنو به من رسید که در آن خبر درگذشتِ فرزند خردسالم بود که تنها دو سال داشت...خیلی غمگین شدم و خدا را شکر کردم که این واقعهی تلخ در حضور من رخ نداد که در این صورت غم و اندوهم زیادهتر میگشت...خداوند به مادرش صبر و تحمل و ترک جزع و بیتابی عنایت کند."
التاريخ الثامن عشر من ربيع الثاني [سنة ١٢٨٣ ق] وصل فيه إليّ مكتوب من لكهنو بانَ منه أنّ ولدي السيّد حسين، وله نحو سنتين من العمر قد توفّي في سابع ذي الحجة سنة ١٢٨٢ ق وهو اليوم الذي قد كنتُ وصلتُ فيه إلى جدة من مكّة المعظمة، فَحَزِنتُ بِذلكَ وَشَكرتُ اللهَ تعالى عَلى أن لم يَكُن ذلكَ بِمَحضَر منّي فيَزيدُ قَلَقي وَشَجَني...وَيُوفِّقُ اللهُ تعالى والدتَه بالصَّبرِ والتَجَلُّدِ وتَركِ الجَزَعِ والهَلَع...
📖 رحلات الكرام إلى بيت الله الحرام، الجزء الأول، صص ٥٧٥_٥٧٦
پ.ن: صلّی الله عليك يا أبا عبد الله 😞
____
📎 و چقدر جانسوز مرحوم "سید حیدر حلی" لحظهی پرپر شدن شیرخوارهی سید الشهدا علیهما السلام را به تصویر کشیده است:
ومُنعَطِفٍ أهوَى لِتقبِيلِ طِفلِه
فقبَّـل مِنهُ قَبلَه السَّهمُ مَنحَرا
خم شد...خواست طفلش را ببوسد ولی قبل از او تیر گلوگاه طفل را بوسه زد...
📜 دیوان سید حیدر حلی (۱۳۰۴هـ.ق)، چاپ سنگی_بمبئی، ۱۳۱۲ هـ.ق، ص ۲۱۶
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
🏴 #منع_آب از کاروان حسيني
سؤال: اگر کاروان امام حسین علیه السلام #آب نداشتند، پس #غسل شب #عاشورا چه وجهي داشت؟
پاسخ:
در تاريخ عاشورا سه نکته، قطعي است:
◀️مسأله آب از همان آغاز براي يزيديان، يک حربه نظامي بود. حرّ به فرمان ابن زياد مأمور بود تا امام حسين(عليه السلام) را در يک سرزمين بدون آب فرود آورَد و کربلا اين گونه بود.
در روز هفتم محرم، #ابنزياد به عمربن سعد فرمان داد تا آب را بر روي کاروان حسيني ببندد. لذا شريعة فرات را با پانصد سوار بستند.
اهداف دشمن از منع آب:
1- کاهش توان رزمي نيروهاي امام بر اثر تشنگي؛
2- فشار بر اطفال و زنان و نهايتاً فشار بر امام براي تسليم شدن؛
3- استفادة تبليغي و برانگيختن کينه هاي ديرين با اتهام دروغين بستن آب بر روي عثمان از سوي امام علي(عليه السلام).
◀️کاروان حسيني در اين سه روز با سختي زياد و بسيار محدود به آب دسترسي داشت. امام حداقل يک بار اقدام به حفر #چاه کوچک کرد و به آب رسید و آب آن تمام شد
حضرت #عباس و گروهي از ياران امام نيز توانستند #محاصره آب را بشکنند و مقداري آب بياورند.
◀️ تشنگي و #عطش در #کربلا جزء قطعيات تاريخي است؛ البته فراز و نشيب داشته و اوج آن در روز عاشورا بوده است؛ به سببِ:
شرايط جنگي بهشدت نابرابر، مبارزه و جراحت، گرماي شديد و محاصره کامل. چنان که حر خطاب به کوفيان گفت: «...مادرتان به عزايتان بنشيند؛... حسين و زنان و دختران و يارانش را از آب فرات بازداشتيد... و اينان از عطش پَرپَر ميزنند...» و حضرت علي اکبر به امام عرض کرد: العطش قد قتلنی؛ «تشنگی مرا کشت...»
◀️پس از توجه به سه نکتة قطعي بالا، بايد گفت غسل شب عاشورا، در روايتي از امام #صادق(عليه السلام) آمده است که امام #حسين(عليه السلام) در شب عاشورا(نزديک نماز صبح)، به يارانش فرمود:
«...برخيزيد آبي بنوشيد که اين، آخرين توشة شماست؛ #وضو بگيريد و غسل کنيد...»
📚شیخ صدوق، الأمالي، ص221
غسل کردن، نمادي از طهارت و آمادگي براي شهادت است؛ اما صرفاً در «يک» خبر آمده، لذا ظني است و متواتر و قطعي نيست.
البته غسل بر خلاف عادت و ذهنيت ما، به آب فراوان نياز ندارد و با آب اندک هم ممکن است. همچنين احتمال دارد از آبی غيرقابل شرب برای غسل استفاده شده باشد.
نيز در منابع تاريخي دارد که امام حسين(عليه السلام) صبح عاشورا #خيمهاي قرار داد و در آنجا در ظرفي مقداري #مُشک و مادة خوشبو گذاشتند و خود امام و بعداً اصحاب رفتند و آنجا بدنشان را آغشته به آن و خوشبو کردند و به نوعي مهياي #شهادت شدند.
در متن عربي گزارش اخير، لفظ «توره» به معناي ظرفي است که مشک را در آن گذاشتند؛ اما اين عبارت را نوعا به اشتباه «نوره» گفته و اشکال شده است که صبح عاشورا با کمبود آب، تنظيف بدن چه وجهي داشت
📚مقتل جامع سيدالشهداء ج1، ص742.
چنانکه مسکویه رازی نیز در کتاب #تجارب_الامم به #خوشبو کردن بدن توسط امام #حسین(ع) در شب عاشورا اشاره کرده است.
📚ابن مسکویه، تجارب الامم، ج۲، ص۷۰
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
هدایت شده از درس رجال استاد حاج سید محمد جواد سید شبیری
🏴 شاید آخرین عاشورای عمر ما باشد 🏴
اعمال روز عاشورا :
❖ تعطیلی کار و کسب در روز #عاشورا
▪️حضرت امام رضا علیه السلام فرمود:
"مَنْ تَرَكَ السَّعْيَ فِي حَوَائِجِهِ يَوْمَ عَاشُورَاءَ قَضَى اللَّهُ لَهُ حَوَائِجَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ مَنْ كَانَ يَوْمُ عَاشُورَاءَ يَوْمَ مُصِيبَتِهِ وَ حُزْنِهِ وَ بُكَائِهِ يَجْعَلُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ يَوْمَ فَرَحِهِ وَ سُرُورِهِ"
ترجمه: کسی که در روز عاشورا به دنبال حوایج و خواسته هایش نرود خداوند نیاز دنیا و آخرت او را برآورده می کند.
و کسی که روز عاشورا، روز مصیبت و غم و گریه برایش باشد، خداوند تعالی روز قیامت را روز شادی و سرور او قرار می دهد.
#حدیث
📚 علل الشرائع، ج1، ص:227
⚫️ در روایتی از امام باقر علیه السلام آمده است :
در این روز شیعیان به یکدیگر #تسلیت بگویند وچه بهتر با این جمله ها باشد :
عظَّمَ الله اجورَنا بمُصابِنا بالحسین علیه السلام و جعلنا و ایاکم من الطالبین بِثارِه مع ولیِّه الامام المهدی من آل محمد علیهم السلام .
⚫️ هزار مرتبه بر قاتلان
آن حضرت #لعنت کند و بگوید :
اللهم العن قتله الحسین علیه السلام .
⚫️ در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده است :
هر کس در روز عاشورا " هزار مرتبه #توحید " را بخواند خداوند رحمان به وی نظر رحمت افکند ....
⚫️ شایسته است در این روز از #خوردن و #آشامیدن بدون قصد روزه خودداری نماید تا وقت عصر و از غذا و آب مختصری تناول کند .
⚫️ خواندن #زیارت_عاشورا باصد لعن و سلام و #زیارت_وارث .
@rejal_shobeiri
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
📢 کسانی که#روز_عاشورا #کربلا نیستند، چه کنند؟
➖حَکِیمُ بْنُ دَاوُدَ وَ غَیْرُهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُوسَی الْهَمْدَانِیِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ الطَّیَالِسِیِّ عَنْ سَیْفِ بْنِ عَمِیرَةَ وَ صَالِحِ بْنِ عُقْبَةَ مَعاً عَنْ عَلْقَمَةَ بْنِ مُحَمَّدٍ الْحَضْرَمِیِّ وَ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِیلَ عَنْ صَالِحِ بْنِ عُقْبَةَ عَنْ مَالِکٍ الْجُهَنِیِّ عن أبي جعفر عليه السلام
... قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ فَمَا لِمَنْ کَانَ فِی بُعْدِ الْبِلَادِ وَ أَقَاصِیهَا وَ لَمْ یُمْکِنْهُ الْمَصِیرُ إِلَیْهِ فِی ذَلِکَ الْیَوْمِ قَالَ إِذَا کَانَ ذَلِکَ الْیَوْمُ بَرَزَ إِلَی الصَّحْرَاءِ أَوْ صَعِدَ سَطْحاً مُرْتَفِعاً فِی دَارِهِ وَ أَوْمَأَ إِلَیْهِ السَّلَامَ وَ اجْتَهَدَ عَلَی قَاتِلِهِ بِالدُّعَاءِ وَ صَلَّی بَعْدَهُ رَکْعَتَیْنِ یَفْعَلُ ذَلِکَ فِی صَدْرِ النَّهَارِ قَبْلَ الزَّوَالِ ثُمَّ لْیَنْدُبِ الْحُسَیْنَ علیه السلام وَ یَبْکِیهِ وَ یَأْمُرُ مَنْ فِی دَارِهِ بِالْبُکَاءِ عَلَیْهِ وَ یُقِیمُ فِی دَارِهِ مُصِیبَتَهُ بِإِظْهَارِ الْجَزَعِ عَلَیْهِ وَ یَتَلَاقَوْنَ بِالْبُکَاءِ بَعْضُهُمْ بَعْضاً بِمُصَابِ الْحُسَیْنِ علیه السلام فَأَنَا ضَامِنٌ لَهُمْ إِذَا فَعَلُوا ذَلِکَ عَلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ جَمِیعَ هَذَا الثَّوَابِ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ وَ أَنْتَ الضَّامِنُ لَهُمْ إِذَا فَعَلُوا ذَلِکَ وَ الزَّعِیمُ بِهِ قَالَ أَنَا الضَّامِنُ لَهُمْ ذَلِکَ وَ الزَّعِیمُ لِمَنْ فَعَلَ ذَلِکَ قَالَ قُلْتُ فَکَیْفَ یُعَزِّی بَعْضُهُمْ بَعْضاً قَالَ یَقُولُونَ عَظَّمَ اللَّهُ أُجُورَنَا بِمُصَابِنَا بِالْحُسَیْنِ علیه السلام وَ جَعَلَنَا وَ إِیَّاکُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِهِ مَعَ وَلِیِّهِ الْإِمَامِ الْمَهْدِیِّ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ علیهم السلام فَإِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ لَا تَنْتَشِرَ یَوْمَکَ فِی حَاجَةٍ فَافْعَلْ فَإِنَّهُ یَوْمُ نَحْسٍ لَا تُقْضَی فِیهِ حَاجَةُ مُؤْمِنٍ وَ إِنْ قُضِیَتْ لَمْ یُبَارَکْ لَهُ فِیهَا وَ لَمْ یَرَ رُشْداً وَ لَا تَدَّخِرَنَّ لِمَنْزِلِکَ شَیْئاً فَإِنَّهُ مَنِ ادَّخَرَ لِمَنْزِلِهِ شَیْئاً فِی ذَلِکَ الْیَوْمِ لَمْ یُبَارَکْ لَهُ فِیمَا یَدَّخِرُهُ وَ لَا یُبَارَکُ لَهُ فِی أَهْلِهِ، فَمَنْ فَعَلَ ذَلِکَ کُتِبَ لَهُ ثَوَابُ أَلْفِ أَلْفِ حَجَّةٍ وَ أَلْفِ أَلْفِ عُمْرَةٍ وَ أَلْفِ أَلْفِ غَزْوَةٍ کُلُّهَا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله...
✍🏻 مالک جهنی ضمن روایتی، به امام باقر علیه السلام ﻋﺮﺽ ﻛﺮﺩ: ﻓﺪﺍﻳﺖ ﺷﻮﻡ، کسی ﻛﻪ ﺩﺭ ﺷﻬﺮﻫﺎی ﺩﻭﺭ ﺍﺯ ﻛﺮﺑﻠﺎﺳﺖ ﻭ ﺭﻓﺘﻦ ﻧﺰﺩ ﻗﺒﺮ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺑﺮﺍﻳﺶ ﻣﻤﻜﻦ ﻧﻴﺴﺖ چه کند؟ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: #ﻧﺰﺩﻳﻚ_ﺯﻭﺍﻝ ﺁﻓﺘﺎﺏ ﺑﻪ ﺻﺤﺮﺍ ﻳﺎ ﺑﺮ #ﺑﺎﻡ ﺧﺎﻧﻪ ﺧﻮﺩ ﺑﺮﻭﺩ، ﻭ بسوی ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺑﺎ #ﺳﻠﺎﻡ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺑﺮ ﻗﺎﺗﻠﻴﻦ ﺍﻭ #ﻟﻌﻦ ﻭ ﻧﻔﺮﻳﻦ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺩﻭ ﺭﻛﻌﺖ #ﻧﻤﺎﺯ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ.
⚫️ ﺁﻧﮕﺎﻩ ﺑﺮ ﺣﺴﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ #ﻧﺪﺑﻪ ﻭ #ﮔﺮﻳﻪ ﻧﻤﺎﻳﺪ، ﻭ ﻛﺴﺎنی ﺭﺍ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺧﺎﻧﻪﺍﺵ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﺑﻪ ﮔﺮﻳﺴﺘﻦ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻭﺍﺩﺍﺭﺩ، ﻭ ﺩﺭ ﺧﺎﻧﻪ ﺧﻮﺩ ﻣﺠﻠﺲ ﻋﺰﺍ ﻭ ﻣﺼﻴﺒﺖ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ را ﺑﺮﭘﺎ ﻛﻨﺪ با اظهار جزع بر آن حضرت ﻭ ﺑﻪ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺗﻌﺰﻳﺖ ﺑﮕﻮﻳﻨﺪ، ﻣﻦ ﺑﺮﺍی ﺍﻭ ﺗﻤﺎﻡ ﺍﻳﻦ ﺛﻮﺍﺑﻬﺎ ﺭﺍ که خواهم گفت ﺿﺎﻣﻨﻢ.
ﮔﻔﺘﻢ: ﻓﺪﺍﻳﺖ ﺷﻮﻡ، ﺷﻤﺎ ﺍﻳﻦ ﺛﻮﺍﺑﻬﺎ ﺭﺍ ﺿﺎﻣﻦ ﺷﺪﻩ ﻭ ﻛﻔﺎﻟﺖ میﻛﻨﻴﺪ؟!
ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: ﺁﺭی، ﻣﻦ ﺿﺎﻣﻨﻢ ﻭ ﻛﻔﻴﻠﻢ ﺑﺮﺍی ﻛسی ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﻋﻤﻞ ﺭﺍ ﺑﺠﺎ ﺁﻭﺭﺩ.
ﮔﻔﺘﻢ: ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺭﺍ ﺗﻌﺰﻳﺖ ﺑﮕﻮﻳﻨﺪ؟ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: ﺑﮕﻮﺋﻴﺪ: "عَظَّمَ اللَّهُ أُجُورَنَا بِمُصَابِنَا بِالْحُسَیْنِ علیه السلام وَ جَعَلَنَا وَ إِیَّاکُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِهِ مَعَ وَلِیِّهِ الْإِمَامِ الْمَهْدِیِّ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ علیهم السلام" ﻭ ﺍﮔﺮ ﺑﺘﻮﺍﻧﻴﺪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﻛﺎﺭﻫﺎی ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺗﻌﻄﻴﻞ ﻛﻨﻴﺪ، ﺯﻳﺮﺍ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ، ﺭﻭﺯ نحسی ﺍﺳﺖ ﻭ ﺣﺎﺟﺖ ﻣﺆﻣﻦ ﺑﺮ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻧمیﺷﻮﺩ، ﻭ ﺍﮔﺮ ﺑﺮﺁﻭﺭﺩﻩ ﺷﻮﺩ ﻣﺒﺎﺭﻙ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺧﻴﺮی ﺩﺭ ﺁﻥ نمیﺑﺎﺷﺪ. ﻭ ﺑﺮﺍی ﻣﻨﺰﻝ ﺧﻮﺩ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯ ﭼﻴﺰی ﺫﺧﻴﺮﻩ ﻧﻜﻨﻴﺪ، ﭼﻮﻥ ﺑﺮﻛﺖ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﺑﺮﺍی ﺍﻫﻠﺶ ﻣﺒﺎﺭﻙ نمیﺑﺎﺷﺪ.
و کسی که چنین کند، ثواب هزار هزار حج و هزار هزار عمره و هزار هزار غزوه، همگی به همراه رسول خدا صلی الله علیه و آله برایش نوشته میشود ...
📙 کامل الزیارات، باب ٧٨، حدیث ٨
📓 مصباح المتهجد، شیخ طوسی رحمه الله، ص ۷۷۲
@shobeiri
.
▪️ سالروز شهادت سید الساجدین و زین العابدین، حضرت #امام_سجاد علیه السلام را به پیشگاه با عظمت حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه و عموم شیفتگان و محبان خاندان آل الله علیهم صلوات الله، تسلیت و تعزیت عرض می نماییم.
🔅نشانه هاى مؤمن پنج چيز است:
پارسايى در خلوت
و صدقه دادن در تنگدستى
و شكيبايى در مصيبت
و بردبارى هنگام خشم
و راستگويى هنگام ترس.
🔹علاماتُ المُؤمِنِ خَمسٌ: الوَرَعُ في الخَلوَةِ، وَالصَّدَقَةُ فِي القِلَّةِ، وَالصَّبرُ عِندَ المُصيبَةِ، وَالحِلمُ عِندَ الغَضَبِ، وَالصِّدقُ عِندَ الخَوفِ.
📚خصال : ص ۲۶۹ ح ۴
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
#حدیث
#کرامت_و_بزرگواری
#امام_سجاد_علیه_السلام 🍃🌼
🌸🌸🌸
🔸 رُوِیَ : أَنَّ عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ علیه السلام دَعَا مَمْلُوکَهُ مَرَّتَیْنِ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَمَّا أَجَابَهُ فِی الثَّالِثَةِ فَقَالَ لَهُ
یَا بُنَیَّ أَ مَا سَمِعْتَ صَوْتِی قَالَ بَلَی قَالَ فَمَا لَکَ لَمْ تُجِبْنِی قَالَ أَمِنْتُکَ قَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَ مَمْلُوکِی یَأْمَنُنِی .
☘☘☘
روایت شده که ، روزی امام سجاد علیه السلام دو مرتبه غلامشان را صدا زدند، ولی او جواب نداد. در مرتبه سوم که جواب داد،
حضرت فرمودند: "پسرم" صدای مرا نشنیدی!؟ گفت: چرا. فرمودند: چرا جواب ندادی؟ گفت: چون از شما نمیترسم و میدانم در امانم. امام فرمودند: الحمدلله که غلامم از من بیمناک نیست .
•┈┈••✾••┈┈•
📚 بحارالانوار، ج ۴۶ ص ۵۵
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
💢دیدگاه متمایز آیت اللهسیستانی درباره «امربه معروف و نهی از منکر»
✍️ حجتالاسلام محمد متقیان تبریزی
🔹درباره کیفیت تشریع دو فریضه امربه معروف و نهی از منکر، نظر مشهور بر این است که، وجوب این دو فریضه کفایی است نه عینی. با وجود چنین شهرتی، اختلاف فتوایی هم در میان فقها وجود دارد که مثال بارز آن، اختلاف سیدمرتضی و شیخ طوسی است؛ بنابه گزارش ابن ادریس حلی، نظر سیدمرتضی به کفائیت بود (۱) و بنابر متون فقهی شیخ طوسی، نظر او به عینیت.(۲)
🔹فقهای معاصر نیز رأی به کفائیت وجوب امربه معروف و نهی از منکر دارند، لیکن آیت الله سیستانی، در این مبحث، فتوای خاصی دارد که دیدگاه ایشان را متمایز از سایر آراء می نماید. ایشان، دو تکلیف را متوجه به مکلف می داند؛ امر و نهی، اظهار کراهت. امر و نهی، واجب است به وجوب کفائی، اما اظهار کراهت وجوب عینی دارد؛ یعنی اظهار کراهت به صورت قولی یا فعلی، از هیچ کسی برداشته نمی شود و همه باید اظهار نمایند:
«وجوبه عندئذ كفائي يسقط بقيام البعض به، نعم وجوب إظهار الكراهة قولًا أو فعلًا من ترك الواجب أو فعل الحرام عيني لا يسقط بفعل البعض، قال أمير المؤمنين (ع) (أمرنا رسول اللّٰه (ص) ان نلقي أهل المعاصي بوجوه مكفهرة)»
📚المسائل المنتخبة (للسيستاني)، ص: ۲۸۷
در بیان دیگری نیز اینگونه میفرمایند:
«و في كون وجوبه عينياً أو كفائياً وجهان، و لا يبعد الأول في إظهار الكراهة قولًا أو فعلًا و الثاني فيما يتوقف على إعمال القدرة كالضرب و الحبس مما كان من وظائف المحتسب في بعض الأزمنة السالفة»
📚منهاج الصالحين (للسيستاني)، ج۱ ص: ۴۱۷
🔹ایشان، بنابرهمین مبنا در ضمن بیان شرایط وجوب امربه معروف و نهی از منکر، در بیان شرط تأثیرگذاری چنین می گوید:
«احتمال ائتمار المأمور بالمعروف بالأمر، و انتهاء المنهي عن المنكر بالنهي، فلو علم انه لا يبالي و لا يكترث بهما فالمشهور بين الفقهاء (رض) انه لا يجب شيء تجاهه و لكن لا يترك الاحتياط بإبداء الانزعاج و الكراهة لتركه المعروف أو ارتكابه المنكر و إن علم عدم تأثيره فيه.»
📚المسائل المنتخبة (للسيستاني)، ص: ۲۸۷
🔹به نظر آقای سیستانی، اگر احتمال تأثیر در فرد مورد امر و نهی هم نبود، احتیاط واجب است که نسبت به ترک معروف و ارتکاب منکر، اظهار کراهت نماید.
بنابراین فتوا، همه باید در برابر ترک واجب و ارتکاب حرام، واکنش داشته و نسبت به آن بی تفاوتی نداشته باشند. هرچند هرکدام از مکلفین در مقام امر و نهی برنیایند، اما اینگونه نیست که تکلیف دیگری نداشته باشند، بلکه باید احساس مسئولیت کرده و کراهت خود را نسبت به منکر، آشکار سازند. و به عبارت دیگر، دو موضوع است و دو حکم، و اتیان به هرکدام تداخلی با اتیان دیگری ندارد. پس، کسی که امر یا نهی میکند، باید اظهار کراهت را هم مراعات نماید.
----------------------
۱- السرائر الحاوي لتحرير الفتاوى؛ ج۲ص: ۲۲
۲-النهاية في مجرد الفقه و الفتاوى، ص: ۲۹۹
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
#فضیلت_اشک
#روضه_و_فضیلت
وَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُوسَى بْنِ الْمُتَوَكِّلِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَعْفَرٍ الْحِمْيَرِيِّ عَنْ أَحْمَدَ وَ عَبْدِ اللَّهِ ابْنَيْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ الْعَلَاءِ بْنِ رَزِينٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ كَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع يَقُولُ أَيُّمَا مُؤْمِنٍ دَمَعَتْ عَيْنَاهُ لِقَتْلِ الْحُسَيْنِ ع حَتَّى تَسِيلَ عَلَى خَدَّيْهِ بَوَّأَهُ اللَّهُ بِهَا غُرَفاً يَسْكُنُهَا أَحْقَاباً وَ أَيُّمَا مُؤْمِنٍ دَمَعَتْ عَيْنَاهُ حَتَّى تَسِيلَ عَلَى خَدِّهِ فِيمَا مَسَّنَا مِنَ الْأَذَى مِنْ عَدُوِّنَا فِي الدُّنْيَا بَوَّأَهُ اللَّهُ مُبَوَّأَ صِدْقٍ وَ أَيُّمَا مُؤْمِنٍ مَسَّهُ أَذًى فِينَا فَدَمَعَتْ عَيْنَاهُ حَتَّى تَسِيلَ عَلَى خَدِّهِ مِنْ مَضَاضَةِ مَا أُوذِيَ فِينَا صَرَفَ اللَّهُ عَنْ وَجْهِهِ الْأَذَى وَ آمَنَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مِنْ سَخَطِهِ وَ النَّارِ .
وسائلالشيعة ج 14 ص 502
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
♦️زیارت قلبی امام حسین علیه السلام ، نائب از زیارت حضوری در حرم مطهر و حضور تحت قبة شریف♦️
يُسْتَحَبُّ زِيَارَةُ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ بَعْدَ أَنْ يَغْتَسِلَ وَ يَعْلُوَ سَطْحَ دَارِهِ أَوْ فِي مَفَازَةٍ مِنَ اَلْأَرْضِ وَ يُومِئُ إِلَيْهِ بِالسَّلاَمِ وَ يَقُولُ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا مَوْلاَيَ وَ سَيِّدِي وَ اِبْنَ سَيِّدِي اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا مَوْلاَيَ وَ اِبْنَ مَوْلاَيَ يَا قَتِيلُ اِبْنَ اَلْقَتِيلِ اَلشَّهِيدُ اِبْنَ اَلشَّهِيدِ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ وَ رَحْمَةُ اَللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ أَنَا زَائِرُكَ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ بِقَلْبِي وَ لِسَانِي وَ جَوَارِحِي وَ إِنْ لَمْ أَزُرْكَ بِنَفْسِي وَ اَلْمُشَاهَدَةِ لِقُبَّتِكَ
از امام صادق علیه السلام روایت است که فرمود (در روز جمعه) زیارت کن ابا عبدالله الحسین علیه السلام را بعد از اینکه غسل کنی و به بلندی خانه یا بیابانی بروی و به سوی امام علیه السلام اشاره کنی و بگویی:
سلام بر تو اى مولاى من و فرزند مولاى من و آقاى من و فرزند آقاى من!
سلام بر تو اى قتیل فرزند قتیل،و ای شهيد و فرزند شهيد!سلام و رحمت و برکات خدا بر تو،
من با قلب و زبان و جوارحم زائر شمایم ای فرزند رسول خدا صلیالله علیه و آله اگرچه در حرمت نیستم و نمیتوانم قبه شریفت را ببینم.
مصباح المتهجد ص۲۸۹
زاد المعاد ص۲۹۲
#امام_حسین_علیه_السلام
#زیارت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
#شیعه_راستین
#رابطه_برادران_دینی
حدّثنا أبيرحمه الله قال: حدّثني محمّد بن أحمد بن علي بن الصلت باسناده عن محمّد بن عجلان، قال:
كنت مع أبي عبداللَّه «عليه السلام» فدخل رجل فسلّم، فسأله:
كيف من خلفت من اخوانک؟
فاحسن الثناء و زكّي و أطري.
فقال له: كيف عيادة أغنيائهم لفقرائهم؟
قال: قليلة.
قال: كيف مواصلة أغنيائهم لفقرائهم في ذات أيديهم؟
فقال: انّک تذكر أخلاقاً ما هي فيمن عندنا.
قال «عليه السلام»: فكيف يزعم هولاء أنّهم لنا شيعة.
محمّد بن عجلان گفت: نزد امام صادق «عليه السلام» بوديم كه مردی وارد شد و سلام كرد.
آن حضرت پرسيد: برادران دينی تو چگونهاند؟
آن مرد از آنان تعريف و تمجيد فراوانی نمود.
امام «علیه السلام» به او فرمود:
رسيدگی ثروتمندان تان به مستمندان چگونه است؟
عرض كرد: كم است.
امام «علیه السلام» فرمود:
رسيدگی ثروتمندان به فقيران بر چه پايه است؟
گفت: اعمالی را به ما يادآور میشويد كه پيش ما نيست!
حضرت فرمود: پس آنها، چگونه گمان میكنند كه از شيعيان ما هستند !؟
- صفات الشیعة، حدیث ۱۳.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
#هویت_شیعی
حدّثني محمّد بن موسي المتوكّل «رحمه الله»، عن أحمد بن عبداللَّه باسناد يرفعه عن أبي عبداللَّه «عليه السلام» يقول:
«و اللَّه ما شيعة علي «صلوات اللَّه عليه» الاّ من عفّ بطنه و فرجه و عمل لخالقه و رجا ثوابه و خاف عقابه».
امام صادق «عليه السلام» فرمودند:
«به خدا قسم! شيعيان علی «عليه السلام» شكم و عورت خود را از حرام نگه میدارند و اعمالشان را برای رضايت خداوند به جا می آورند و به پاداش او اميد دارند و از كيفر و شكنجه او میترسند».
- صفات الشیعه، حدیث ۱۲.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
#هویت_شیعی
حدّثنا محمّد بن الحسن بن الوليد، عن محمّد بن الحسن الصفار، عن محمّد بن عيسي بن عبيد عن ابن فضال، قال: سمعت الرضا «عليه السلام» يقول:
«من واصل لنا قاطعاً، أو قطع لنا واصلا، أو مدح لنا عائباً، أو أكرم لنا مخالفاً فليس منّا ولسنا منه».
امام رضا «عليه السلام فرمودند:
هر كه با كسی كه با ما قطع رابطه كرده، رابطه برقرار كند و يا با كسی كه با ما رابطه برقرار كرده، قطع رابطه كند و يا كسی كه به ما عيبی را نسبت ميدهد، تعريف و تمجيد كند و يا به دشمن ما احترام بگذارد، از ما نيست و ما هم از او نيستيم.
- صفات الشیعه، حدیث ۱۰.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
#هویت_شیعی
#صفات_الشیعه
حدّثنا محمّد بن موسي بن المتوكّلرحمه الله، قال: حدّثنا عبداللَّه ابن جعفر الحميري، عن أحمد بن محمّد بن عيسي عن الحسن بن محبوب عن علي بن رئاب، عن أبي عبيدة الحذّا،
قال: سمعت أبا عبداللَّه «عليه السلام» يقول:
« لمّا فتح رسول اللَّه «صلي الله عليه وآله» مكّة قام علي الصفا؛
فقال: «يا بني هاشم، يا بني عبدالمطلب، انّي رسول اللَّه اليكم و انّي شفيق عليكم، لا تقولوا: انّ محمّداً منّا، فواللَّه ما أوليائي منكم و لا من غيركم الاّ المتّقون.
(ألا) فلا أعرفكم تأتوني يوم القيامة تحملون الدنيا علي رقابكم و يأتي الناس يحملون الآخرة، ألا و انّي قد أعذرت فيما بيني و بينكم و فيما بين اللَّه عزّ و جلّ و بينكم و انّ لي عملي و لكم عملكم».
امام صادق «عليه السلام» فرمودند:
هنگامی كه پيامبر مكّه را فتح كرد، بر كوه صفا ايستاد و چنين فرمود:
«ای پسران هاشم و عبدالمطّلب! من فرستاده پروردگارتان به سوی شما هستم و نسبت به شما دلسوز و مهربانم.
نگوييد كه محمّد از ما است؛ قسم به خدا! چه از شما و چه از ديگران، فقط پرهيزکاران دوستان من هستند.
بدانيد! چگونه در روز قيامت، دوست و فاميل شما باشم، هنگامی كه دنيا را بر گردنهای خود سوار كردهايد ولی مردمِ ديگری میآيند كه آخرت را با خود آوردهاند.
بدانيد! من هيچ عذری بين خود و شما و نيز بين شما و خدای تعالی باقی نگذاشتم و راهنمائی خود را انجام دادم.
اعمال من، برای من و اعمال شما، برای شماست».
- صفات الشیعه، حدیث۸.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
#هویت_شیعی
حدّثنا أحمد بن محمّد بن يحيي العطار «رحمه الله»، قال: حدّثنا سعد بن عبداللَّه، عن ابراهيم بن هاشم، عن ابن أبي نجران، عن عاصم بن حميد، عن محمّد بن قيس، عن أبي جعفر محمّد بن علي البائر، عن أبيه، عن جدّه «عليه السلام» قال:
قال أميرالمؤمنين «عليه السلام»:
« مجالسة الأشرار تورث سوء الظنّ بالأخيار و مجالسة الاخيار تلحق الأشرار بالأخيار و مجالسة الفجّار للابرار تلحق الفجّار بالأبرار .
فمن اشتبه عليكم أمره و لم تعرفوا دينه، فانظروا الي خلطائه، فان كانوا أهل دين اللَّه فهو علي دين اللَّه و إن كانوا علي غير دين اللَّه فلا حظّ له من دين اللَّه .
انّ رسول اللَّه «صلي الله عليه وآله» كان يقول: من كان يومن باللَّه و اليوم الآخر فلا يواخينّ كافراً و لا يخالطنّ فاجراً و من آخي كافراً، أو خالط فاجراً، كان كافراً فاجراً».
أميرالمؤمنين «عليه السلام» فرمودند:
«نتيجه همنشينی با بدان، بد گمانی نسبت به خوبان میشود و نتيجه همنشينی با نيكان، بدان را نيک ميسازد.
چنانكه همنشينی بد كاران با خوبان، آنها را جزء خوبان میكند.
هرگاه نتوانستيد، دين كسی را بشناسيد، به همنشينان او نگاه كنيد؛
اگر متدين هستند، او هم بر دين خدا است و اگر دوستانش متدين نباشند، او هم بهرهای از دين نبرده است.
پيغمبر خدا «صلي الله عليه وآله» فرمودند:
هر كس به خدا و روز قيامت ايمان دارد، با هيچ كافری برادری و با بدكاران همنشينی نميكند و اگر با آنان برادری و همنشينی كرد، خود نيز كافر و بدكاره است».
- صفات الشیعه، حدیث ۹.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri