eitaa logo
سید محمد جواد سید شبیری
1هزار دنبال‌کننده
613 عکس
76 ویدیو
78 فایل
کانال شخصی حجةالاسلام سیدمحمدجواد سیدشبیری(مشهد) شامل محتوای سخنرانی، مباحث حدیثی و مناسبتی مرتبط با معارف اهل البیت(علیهم السلام) ارتباط با بنده👇 @smjssh ارسال پیشنهادات، مطالب جدید و مفید👇 @rejal_admin تبلیغ👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
📢 کسانی که نیستند، چه کنند؟ ➖حَکِیمُ بْنُ دَاوُدَ وَ غَیْرُهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُوسَی الْهَمْدَانِیِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ الطَّیَالِسِیِّ عَنْ سَیْفِ بْنِ عَمِیرَةَ وَ صَالِحِ بْنِ عُقْبَةَ مَعاً عَنْ عَلْقَمَةَ بْنِ مُحَمَّدٍ الْحَضْرَمِیِّ وَ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِیلَ عَنْ صَالِحِ بْنِ عُقْبَةَ عَنْ مَالِکٍ الْجُهَنِیِّ عن أبي جعفر عليه السلام ... قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ فَمَا لِمَنْ کَانَ فِی بُعْدِ الْبِلَادِ وَ أَقَاصِیهَا وَ لَمْ یُمْکِنْهُ الْمَصِیرُ إِلَیْهِ فِی ذَلِکَ الْیَوْمِ قَالَ إِذَا کَانَ ذَلِکَ الْیَوْمُ بَرَزَ إِلَی الصَّحْرَاءِ أَوْ صَعِدَ سَطْحاً مُرْتَفِعاً فِی دَارِهِ وَ أَوْمَأَ إِلَیْهِ السَّلَامَ وَ اجْتَهَدَ عَلَی قَاتِلِهِ بِالدُّعَاءِ وَ صَلَّی بَعْدَهُ رَکْعَتَیْنِ یَفْعَلُ ذَلِکَ فِی صَدْرِ النَّهَارِ قَبْلَ الزَّوَالِ ثُمَّ لْیَنْدُبِ الْحُسَیْنَ علیه السلام وَ یَبْکِیهِ وَ یَأْمُرُ مَنْ فِی دَارِهِ بِالْبُکَاءِ عَلَیْهِ وَ یُقِیمُ فِی دَارِهِ مُصِیبَتَهُ بِإِظْهَارِ الْجَزَعِ عَلَیْهِ وَ یَتَلَاقَوْنَ بِالْبُکَاءِ بَعْضُهُمْ بَعْضاً بِمُصَابِ الْحُسَیْنِ علیه السلام فَأَنَا ضَامِنٌ لَهُمْ إِذَا فَعَلُوا ذَلِکَ عَلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ جَمِیعَ هَذَا الثَّوَابِ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ وَ أَنْتَ الضَّامِنُ لَهُمْ إِذَا فَعَلُوا ذَلِکَ وَ الزَّعِیمُ بِهِ قَالَ أَنَا الضَّامِنُ لَهُمْ ذَلِکَ وَ الزَّعِیمُ لِمَنْ فَعَلَ ذَلِکَ قَالَ قُلْتُ فَکَیْفَ یُعَزِّی بَعْضُهُمْ بَعْضاً قَالَ یَقُولُونَ عَظَّمَ اللَّهُ أُجُورَنَا بِمُصَابِنَا بِالْحُسَیْنِ علیه السلام وَ جَعَلَنَا وَ إِیَّاکُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِهِ مَعَ وَلِیِّهِ الْإِمَامِ الْمَهْدِیِّ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ علیهم السلام فَإِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ لَا تَنْتَشِرَ یَوْمَکَ فِی حَاجَةٍ فَافْعَلْ فَإِنَّهُ یَوْمُ نَحْسٍ لَا تُقْضَی فِیهِ حَاجَةُ مُؤْمِنٍ وَ إِنْ قُضِیَتْ لَمْ یُبَارَکْ لَهُ فِیهَا وَ لَمْ یَرَ رُشْداً وَ لَا تَدَّخِرَنَّ لِمَنْزِلِکَ شَیْئاً فَإِنَّهُ مَنِ ادَّخَرَ لِمَنْزِلِهِ شَیْئاً فِی ذَلِکَ الْیَوْمِ لَمْ یُبَارَکْ لَهُ فِیمَا یَدَّخِرُهُ وَ لَا یُبَارَکُ لَهُ فِی أَهْلِهِ، فَمَنْ فَعَلَ ذَلِکَ کُتِبَ لَهُ ثَوَابُ أَلْفِ أَلْفِ حَجَّةٍ وَ أَلْفِ أَلْفِ عُمْرَةٍ وَ أَلْفِ أَلْفِ غَزْوَةٍ کُلُّهَا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله... ✍🏻 مالک جهنی ضمن روایتی، به امام باقر علیه السلام ﻋﺮﺽ ﻛﺮﺩ: ﻓﺪﺍﻳﺖ ﺷﻮﻡ، کسی ﻛﻪ ﺩﺭ ﺷﻬﺮﻫﺎی ﺩﻭﺭ ﺍﺯ ﻛﺮﺑﻠﺎﺳﺖ ﻭ ﺭﻓﺘﻦ ﻧﺰﺩ ﻗﺒﺮ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺑﺮﺍﻳﺶ ﻣﻤﻜﻦ ﻧﻴﺴﺖ چه کند؟ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: ﺁﻓﺘﺎﺏ ﺑﻪ ﺻﺤﺮﺍ ﻳﺎ ﺑﺮ ﺧﺎﻧﻪ ﺧﻮﺩ ﺑﺮﻭﺩ، ﻭ بسوی ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺑﺎ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺑﺮ ﻗﺎﺗﻠﻴﻦ ﺍﻭ ﻭ ﻧﻔﺮﻳﻦ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺩﻭ ﺭﻛﻌﺖ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ. ⚫️ ﺁﻧﮕﺎﻩ ﺑﺮ ﺣﺴﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻧﻤﺎﻳﺪ، ﻭ ﻛﺴﺎنی ﺭﺍ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺧﺎﻧﻪﺍﺵ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﺑﻪ ﮔﺮﻳﺴﺘﻦ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻭﺍﺩﺍﺭﺩ، ﻭ ﺩﺭ ﺧﺎﻧﻪ ﺧﻮﺩ ﻣﺠﻠﺲ ﻋﺰﺍ ﻭ ﻣﺼﻴﺒﺖ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ را ﺑﺮﭘﺎ ﻛﻨﺪ با اظهار جزع بر آن حضرت ﻭ ﺑﻪ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺗﻌﺰﻳﺖ ﺑﮕﻮﻳﻨﺪ، ﻣﻦ ﺑﺮﺍی ﺍﻭ ﺗﻤﺎﻡ ﺍﻳﻦ ﺛﻮﺍﺑﻬﺎ ﺭﺍ که خواهم گفت ﺿﺎﻣﻨﻢ. ﮔﻔﺘﻢ: ﻓﺪﺍﻳﺖ ﺷﻮﻡ، ﺷﻤﺎ ﺍﻳﻦ ﺛﻮﺍﺑﻬﺎ ﺭﺍ ﺿﺎﻣﻦ ﺷﺪﻩ ﻭ ﻛﻔﺎﻟﺖ می‌ﻛﻨﻴﺪ؟! ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: ﺁﺭی، ﻣﻦ ﺿﺎﻣﻨﻢ ﻭ ﻛﻔﻴﻠﻢ ﺑﺮﺍی ﻛسی ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﻋﻤﻞ ﺭﺍ ﺑﺠﺎ ﺁﻭﺭﺩ. ﮔﻔﺘﻢ: ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺭﺍ ﺗﻌﺰﻳﺖ ﺑﮕﻮﻳﻨﺪ؟ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: ﺑﮕﻮﺋﻴﺪ: "عَظَّمَ اللَّهُ أُجُورَنَا بِمُصَابِنَا بِالْحُسَیْنِ علیه السلام وَ جَعَلَنَا وَ إِیَّاکُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِهِ مَعَ وَلِیِّهِ الْإِمَامِ الْمَهْدِیِّ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ علیهم السلام" ﻭ ﺍﮔﺮ ﺑﺘﻮﺍﻧﻴﺪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﻛﺎﺭﻫﺎی ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺗﻌﻄﻴﻞ ﻛﻨﻴﺪ، ﺯﻳﺮﺍ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ، ﺭﻭﺯ نحسی ﺍﺳﺖ ﻭ ﺣﺎﺟﺖ ﻣﺆﻣﻦ ﺑﺮ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻧمی‌ﺷﻮﺩ، ﻭ ﺍﮔﺮ ﺑﺮﺁﻭﺭﺩﻩ ﺷﻮﺩ ﻣﺒﺎﺭﻙ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺧﻴﺮی ﺩﺭ ﺁﻥ نمی‌ﺑﺎﺷﺪ. ﻭ ﺑﺮﺍی ﻣﻨﺰﻝ ﺧﻮﺩ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯ ﭼﻴﺰی ﺫﺧﻴﺮﻩ ﻧﻜﻨﻴﺪ، ﭼﻮﻥ ﺑﺮﻛﺖ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﺑﺮﺍی ﺍﻫﻠﺶ ﻣﺒﺎﺭﻙ نمی‌ﺑﺎﺷﺪ. و کسی که چنین کند، ثواب هزار هزار حج و هزار هزار عمره و هزار هزار غزوه، همگی به همراه رسول خدا صلی الله علیه و آله برایش نوشته می‌شود ... 📙 کامل الزیارات، باب ٧٨، حدیث ٨ 📓 مصباح المتهجد، شیخ طوسی رحمه الله، ص ۷۷۲ @shobeiri
. ▪️ سالروز شهادت سید الساجدین و زین العابدین، حضرت علیه السلام را به پیشگاه با عظمت حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه و عموم شیفتگان و محبان خاندان آل الله علیهم صلوات الله، تسلیت و تعزیت عرض می نماییم. 🔅نشانه هاى مؤمن پنج چيز است: پارسايى در خلوت و صدقه دادن در تنگدستى و شكيبايى در مصيبت و بردبارى هنگام خشم و راستگويى هنگام ترس. 🔹علاماتُ المُؤمِنِ خَمسٌ: الوَرَعُ في الخَلوَةِ، وَالصَّدَقَةُ فِي القِلَّةِ، وَالصَّبرُ عِندَ المُصيبَةِ، وَالحِلمُ عِندَ الغَضَبِ، وَالصِّدقُ عِندَ الخَوفِ. 📚خصال : ص ۲۶۹ ح ۴ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🍃🌼 🌸🌸🌸 🔸 رُوِیَ : أَنَّ عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ علیه السلام دَعَا مَمْلُوکَهُ مَرَّتَیْنِ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَمَّا أَجَابَهُ فِی الثَّالِثَةِ فَقَالَ لَهُ یَا بُنَیَّ أَ مَا سَمِعْتَ صَوْتِی قَالَ بَلَی قَالَ فَمَا لَکَ لَمْ تُجِبْنِی قَالَ أَمِنْتُکَ قَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَ مَمْلُوکِی یَأْمَنُنِی . ☘☘☘ روایت شده که ، روزی امام سجاد علیه السلام دو مرتبه غلامشان را صدا زدند، ولی او جواب نداد. در مرتبه سوم که جواب داد، حضرت فرمودند: "پسرم" صدای مرا نشنیدی!؟ گفت: چرا. فرمودند: چرا جواب ندادی؟ گفت: چون از شما نمی‌ترسم و می‌دانم در امانم. امام فرمودند: الحمدلله که غلامم از من بیمناک نیست . ‌ •┈┈••✾••┈┈• 📚 بحارالانوار، ج ۴۶ ص ۵۵ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
💢دیدگاه متمایز آیت الله‌سیستانی درباره «امربه معروف و نهی از منکر» ✍️ حجت‌الاسلام محمد متقیان تبریزی 🔹درباره کیفیت تشریع دو فریضه امربه معروف و نهی از منکر، نظر مشهور بر این است که، وجوب این دو فریضه کفایی است نه عینی. با وجود چنین شهرتی، اختلاف فتوایی هم در میان فقها وجود دارد که مثال بارز آن، اختلاف سیدمرتضی و شیخ طوسی است؛ بنابه گزارش ابن ادریس حلی، نظر سیدمرتضی به کفائیت بود (۱) و بنابر متون فقهی شیخ طوسی، نظر او به عینیت.(۲) 🔹فقهای معاصر نیز رأی به کفائیت وجوب امربه معروف و نهی از منکر دارند، لیکن آیت الله سیستانی، در این مبحث، فتوای خاصی دارد که دیدگاه ایشان را متمایز از سایر آراء می نماید. ایشان، دو تکلیف را متوجه به مکلف می داند؛ امر و نهی، اظهار کراهت. امر و نهی، واجب است به وجوب کفائی، اما اظهار کراهت وجوب عینی دارد؛ یعنی اظهار کراهت به صورت قولی یا فعلی، از هیچ کسی برداشته نمی شود و همه باید اظهار نمایند: «وجوبه عندئذ كفائي يسقط بقيام البعض به، نعم وجوب إظهار الكراهة قولًا أو فعلًا من ترك الواجب أو فعل الحرام عيني لا يسقط بفعل البعض، قال أمير المؤمنين (ع) (أمرنا رسول اللّٰه (ص) ان نلقي أهل المعاصي بوجوه مكفهرة)» 📚المسائل المنتخبة (للسيستاني)، ص: ۲۸۷ در بیان دیگری نیز اینگونه میفرمایند: «و في كون وجوبه عينياً أو كفائياً وجهان، و لا يبعد الأول في إظهار الكراهة قولًا أو فعلًا و الثاني فيما يتوقف على إعمال القدرة كالضرب و الحبس مما كان من وظائف المحتسب في بعض الأزمنة السالفة» 📚منهاج الصالحين (للسيستاني)، ج‌۱ ص: ۴۱۷ 🔹ایشان، بنابرهمین مبنا در ضمن بیان شرایط وجوب امربه معروف و نهی از منکر، در بیان شرط تأثیرگذاری چنین می گوید: «احتمال ائتمار المأمور بالمعروف بالأمر، و انتهاء المنهي عن المنكر بالنهي، فلو علم انه لا يبالي و لا يكترث بهما فالمشهور بين الفقهاء (رض) انه لا يجب شي‌ء تجاهه و لكن لا يترك الاحتياط بإبداء الانزعاج و الكراهة لتركه المعروف أو ارتكابه المنكر و إن علم عدم تأثيره فيه.» 📚المسائل المنتخبة (للسيستاني)، ص: ۲۸۷ 🔹به نظر آقای سیستانی، اگر احتمال تأثیر در فرد مورد امر و نهی هم نبود، احتیاط واجب است که نسبت به ترک معروف و ارتکاب منکر، اظهار کراهت نماید. بنابراین فتوا، همه باید در برابر ترک واجب و ارتکاب حرام، واکنش داشته و نسبت به آن بی تفاوتی نداشته باشند. هرچند هرکدام از مکلفین در مقام امر و نهی برنیایند، اما اینگونه نیست که تکلیف دیگری نداشته باشند، بلکه باید احساس مسئولیت کرده و کراهت خود را نسبت به منکر، آشکار سازند. و به عبارت دیگر، دو موضوع است و دو حکم، و اتیان به هرکدام تداخلی با اتیان دیگری ندارد. پس، کسی که امر یا نهی میکند، باید اظهار کراهت را هم مراعات نماید. ---------------------- ۱- السرائر الحاوي لتحرير الفتاوى؛ ج‌۲ص: ۲۲ ۲-النهاية في مجرد الفقه و الفتاوى، ص: ۲۹۹ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
وَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُوسَى بْنِ الْمُتَوَكِّلِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَعْفَرٍ الْحِمْيَرِيِّ عَنْ أَحْمَدَ وَ عَبْدِ اللَّهِ ابْنَيْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ الْعَلَاءِ بْنِ رَزِينٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ كَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع يَقُولُ أَيُّمَا مُؤْمِنٍ دَمَعَتْ عَيْنَاهُ لِقَتْلِ الْحُسَيْنِ ع حَتَّى تَسِيلَ عَلَى خَدَّيْهِ بَوَّأَهُ اللَّهُ بِهَا غُرَفاً يَسْكُنُهَا أَحْقَاباً وَ أَيُّمَا مُؤْمِنٍ دَمَعَتْ عَيْنَاهُ حَتَّى تَسِيلَ عَلَى خَدِّهِ فِيمَا مَسَّنَا مِنَ الْأَذَى مِنْ عَدُوِّنَا فِي الدُّنْيَا بَوَّأَهُ اللَّهُ مُبَوَّأَ صِدْقٍ وَ أَيُّمَا مُؤْمِنٍ مَسَّهُ أَذًى فِينَا فَدَمَعَتْ عَيْنَاهُ حَتَّى تَسِيلَ عَلَى خَدِّهِ مِنْ مَضَاضَةِ مَا أُوذِيَ فِينَا صَرَفَ اللَّهُ عَنْ وَجْهِهِ الْأَذَى وَ آمَنَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مِنْ سَخَطِهِ وَ النَّارِ . وسائل‏الشيعة ج 14 ص 502 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
♦️زیارت قلبی امام حسین علیه السلام ، نائب از زیارت حضوری در حرم مطهر و حضور تحت قبة شریف♦️ يُسْتَحَبُّ زِيَارَةُ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ بَعْدَ أَنْ يَغْتَسِلَ وَ يَعْلُوَ سَطْحَ دَارِهِ أَوْ فِي مَفَازَةٍ مِنَ اَلْأَرْضِ وَ يُومِئُ إِلَيْهِ بِالسَّلاَمِ وَ يَقُولُ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا مَوْلاَيَ وَ سَيِّدِي وَ اِبْنَ سَيِّدِي اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا مَوْلاَيَ وَ اِبْنَ مَوْلاَيَ يَا قَتِيلُ اِبْنَ اَلْقَتِيلِ اَلشَّهِيدُ اِبْنَ اَلشَّهِيدِ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ وَ رَحْمَةُ اَللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ أَنَا زَائِرُكَ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ بِقَلْبِي وَ لِسَانِي وَ جَوَارِحِي وَ إِنْ لَمْ أَزُرْكَ بِنَفْسِي وَ اَلْمُشَاهَدَةِ لِقُبَّتِكَ از امام صادق علیه السلام روایت است که فرمود (در روز جمعه) زیارت کن ابا عبدالله الحسین علیه السلام را بعد از اینکه غسل کنی و به بلندی خانه یا بیابانی بروی و به سوی امام علیه السلام اشاره کنی و بگویی: سلام بر تو اى مولاى من و فرزند مولاى من و آقاى من و فرزند آقاى من! سلام بر تو اى قتیل فرزند قتیل،و ای شهيد و فرزند شهيد!سلام و رحمت و برکات خدا بر تو، من با قلب و زبان و جوارحم زائر شمایم ای فرزند رسول خدا صلی‌الله علیه و آله اگرچه در حرمت نیستم و نمیتوانم قبه شریفت را ببینم. مصباح المتهجد ص۲۸۹ زاد المعاد ص۲۹۲ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
حدّثنا أبي‌رحمه الله قال: حدّثني محمّد بن أحمد بن علي بن الصلت باسناده عن محمّد بن عجلان، قال: كنت مع أبي عبداللَّه‌ «عليه السلام» فدخل رجل فسلّم، فسأله: كيف من خلفت من اخوانک؟ فاحسن الثناء و زكّي و أطري. فقال له: كيف عيادة أغنيائهم لفقرائهم؟ قال: قليلة. قال: كيف مواصلة أغنيائهم لفقرائهم في ذات أيديهم؟ فقال: انّک تذكر أخلاقاً ما هي فيمن عندنا. قال‌ «عليه السلام»: فكيف يزعم هولاء أنّهم لنا شيعة. محمّد بن عجلان گفت: نزد امام صادق‌ «عليه السلام» بوديم كه مردی وارد شد و سلام كرد. آن حضرت پرسيد: برادران دينی تو چگونه‌اند؟ آن مرد از آنان تعريف و تمجيد فراوانی نمود. امام «علیه السلام» به او فرمود: رسيدگی ثروتمندان تان به مستمندان چگونه است؟ عرض كرد: كم است. امام «علیه السلام» فرمود: رسيدگی ثروتمندان به فقيران بر چه پايه است؟ گفت: اعمالی را به ما يادآور می‌شويد كه پيش ما نيست! حضرت فرمود: پس آنها، چگونه گمان می‌كنند كه از شيعيان ما هستند !؟ - صفات الشیعة، حدیث ۱۳. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
حدّثني محمّد بن موسي المتوكّل «‌رحمه الله»، عن أحمد بن عبداللَّه باسناد يرفعه عن أبي عبداللَّه‌ «عليه السلام» يقول: «و اللَّه ما شيعة علي «صلوات اللَّه عليه» الاّ من عفّ بطنه و فرجه و عمل لخالقه و رجا ثوابه و خاف عقابه». امام صادق‌ «عليه السلام» فرمودند: «به خدا قسم! شيعيان علی «عليه السلام» شكم و عورت خود را از حرام نگه می‌دارند و اعمالشان را برای رضايت خداوند به جا می آورند و به پاداش او اميد دارند و از كيفر و شكنجه او می‌ترسند». - صفات الشیعه، حدیث ۱۲. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
حدّثنا محمّد بن الحسن بن الوليد، عن محمّد بن الحسن الصفار، عن محمّد بن عيسي بن عبيد عن ابن فضال، قال: سمعت الرضا «عليه السلام» يقول: «من واصل لنا قاطعاً، أو قطع لنا واصلا، أو مدح لنا عائباً، أو أكرم لنا مخالفاً فليس منّا ولسنا منه». امام رضا «عليه السلام فرمودند: هر كه با كسی كه با ما قطع رابطه كرده، رابطه برقرار كند و يا با كسی كه با ما رابطه برقرار كرده، قطع رابطه كند و يا كسی كه به ما عيبی را نسبت ميدهد، تعريف و تمجيد كند و يا به دشمن ما احترام بگذارد، از ما نيست و ما هم از او نيستيم. - صفات الشیعه، حدیث ۱۰. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
حدّثنا محمّد بن موسي بن المتوكّل‌رحمه الله، قال: حدّثنا عبداللَّه ابن جعفر الحميري، عن أحمد بن محمّد بن عيسي عن الحسن بن محبوب عن علي بن رئاب، عن أبي عبيدة الحذّا، قال: سمعت أبا عبداللَّه‌ «عليه السلام» يقول: « لمّا فتح رسول اللَّه‌ «صلي الله عليه وآله» مكّة قام علي الصفا؛ فقال: «يا بني هاشم، يا بني عبدالمطلب، انّي رسول اللَّه اليكم و انّي شفيق عليكم، لا تقولوا: انّ محمّداً منّا، فواللَّه ما أوليائي منكم و لا من غيركم الاّ المتّقون. (ألا) فلا أعرفكم تأتوني يوم القيامة تحملون الدنيا علي رقابكم و يأتي الناس يحملون الآخرة، ألا و انّي قد أعذرت فيما بيني و بينكم و فيما بين اللَّه عزّ و جلّ و بينكم و انّ لي عملي و لكم عملكم». امام صادق‌ «عليه السلام» فرمودند: هنگامی كه پيامبر مكّه را فتح كرد، بر كوه صفا ايستاد و چنين فرمود: «ای پسران هاشم و عبدالمطّلب! من فرستاده پروردگارتان به سوی شما هستم و نسبت به شما دلسوز و مهربانم. نگوييد كه محمّد از ما است؛ قسم به خدا! چه از شما و چه از ديگران، فقط پرهيزکاران دوستان من هستند. بدانيد! چگونه در روز قيامت، دوست و فاميل شما باشم، هنگامی كه دنيا را بر گردن‌های خود سوار كرده‌ايد ولی مردمِ ديگری می‌آيند كه آخرت را با خود آورده‌اند. بدانيد! من هيچ عذری بين خود و شما و نيز بين شما و خدای تعالی باقی نگذاشتم و راهنمائی خود را انجام دادم. اعمال من، برای من و اعمال شما، برای شماست». - صفات الشیعه، حدیث۸. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
حدّثنا أحمد بن محمّد بن يحيي العطار «رحمه الله»، قال: حدّثنا سعد بن عبداللَّه، عن ابراهيم بن هاشم، عن ابن أبي نجران، عن عاصم بن حميد، عن محمّد بن قيس، عن أبي جعفر محمّد بن علي البائر، عن أبيه، عن جدّه «‌عليه السلام» قال: قال أميرالمؤمنين‌ «عليه السلام»: « مجالسة الأشرار تورث سوء الظنّ بالأخيار و مجالسة الاخيار تلحق الأشرار بالأخيار و مجالسة الفجّار للابرار تلحق الفجّار بالأبرار . فمن اشتبه عليكم أمره و لم تعرفوا دينه، فانظروا الي خلطائه، فان كانوا أهل دين اللَّه فهو علي دين اللَّه و إن كانوا علي غير دين اللَّه فلا حظّ له من دين اللَّه . انّ رسول اللَّه‌ «صلي الله عليه وآله» كان يقول: من كان يومن باللَّه و اليوم الآخر فلا يواخينّ كافراً و لا يخالطنّ فاجراً و من آخي كافراً، أو خالط فاجراً، كان كافراً فاجراً». أميرالمؤمنين‌ «عليه السلام» فرمودند: «نتيجه همنشينی با بدان، بد گمانی نسبت به خوبان می‌شود و نتيجه همنشينی با نيكان، بدان را نيک ميسازد. چنانكه همنشينی بد كاران با خوبان، آنها را جزء خوبان می‌كند. هرگاه نتوانستيد، دين كسی را بشناسيد، به همنشينان او نگاه كنيد؛ اگر متدين هستند، او هم بر دين خدا است و اگر دوستانش متدين نباشند، او هم بهره‌ای از دين نبرده است. پيغمبر خدا «صلي الله عليه وآله» فرمودند: هر كس به خدا و روز قيامت ايمان دارد، با هيچ كافری برادری و با بدكاران همنشينی نميكند و اگر با آنان برادری و همنشينی كرد، خود نيز كافر و بدكاره است». - صفات الشیعه، حدیث ۹. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🌱تفسیر کلمه الله : شيخ صدوق قدس سره در كتاب «توحيد» حديثى را از امام صادق عليه السلام در تفسير «بسم اللَّه الرحمن الرحيم» نقل كرده است كه در ضمن آن در تفسير كلمه «اللَّه» فرمود: 🍁الألف آلاء اللَّه على خلقه من النعيم بولايتنا، واللام: إلزام اللَّه خلقه ولايتنا، قلت: فالهاء قال: هوان لمن خالف محمّداً وآل محمّد صلوات اللَّه عليهم. الف: اشاره است به نعمتهاى پروردگار بر مخلوقاتش كه به بركت ولايت ما از آنها بهره مند شده اند. لام: اشاره است به اين كه خداوند بر بندگانش ولايت ما را لازم دانسته و واجب فرموده است. هاء: اشاره است به خوارى و پستى كسانى كه با محمّد و آل محمّد - كه درود خدا بر آنان باد - مخالفت كنند. القطره جلد ۱ص ۵۴۷ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
‏جواب مكتب السيّد السيستانيّ - دام ظلّه - في قم المقدّسة حول موافقة وزارة الإرشاد للإصدارات المتعلّقة بالأئمَّة (عليهم السَّلام)، ومفاده: عموماً الموسيقى المناسبة لمجالس اللهو واللعب محرّمة، وحيازتها على الموافقة لايجعلها حلالاً، ولو كانت بكيفيّة غير لهويّة فهي غير مناسبة لمجالس أهل البيت (عليهم السّلام)، بل لو عُدَّت هتكاً في نظر العرف فهي غير جائزة مطلقاً. 💢متن فارسی استفتاء و پاسخ آیت الله سیستانی را در تصویر 👆🏻 مطالعه کنید ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
✳️ ✔️ الشيخ النائيني (ره): 🔹 لا أرى أفضل من زيارة عاشوراء لأي حاجة دنيوية أو اخروية. برای برآورده شدن حوائج دنیوی و اخروی هیچ چیزی را برتر از زیارت عاشورا نمی‌دانم. 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
🔰«با معیار فلسفه و عرفان نمی توان فتوا داد» 🎙بیانات مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی در مورد آقایان باید توجه کنند که فقه شیعه اصیل‌ترین فقه اسلامی است که بیش از هزار سال در یک راه صحیح سیر کرده است و امروزه همان فقه مرحوم شیخ مفید، شیخ طوسی و سید مرتضی اعلی الله مقامهم است که یک درخت تنومند شده است. شیعه باید به فقه خود ببالد که فقهی اینگونه اصیل دارد، اگر فردی اهل فن باشد و فقه شیعه را با فقه عامه مقایسه کند می فهمد که شیعه در فقه اسلامی، به قیاس، استحسان و امثالهم تکیه نکرده است بلکه مدارک فقهی اش، قرآن و روایات است و ضمناً ائمه علیهم السلام فرموده اند باید در صحت و سقم روایات قرآن را اصل قرار داد، بنابراین اساس فقه شیعه و رویه صحیح ما، تمسک به روایات ائمه علیهم السلام و قرآن می باشد . روشن است با فلسفه و عرفان نمی شود در فقه اسلامی فتوی داد و بزرگان ما همواره توصیه به فقه جواهری و سنتی کرده اند لذا به آقایان توصیه میکنم در بیان مبانی فقه شیعه احتیاط کنند و فقه سنتی را زیر سوال نبرند که در واقع اینگونه کلمات، توهین به تمام علماء و بزرگان شیعه از صدر اول تا عصر حاضر همچون مفید ها و سید مرتضی ها وطوسی ها و حلی ها و شهیدین و بروجردی ها و حکیم ها و خوئی ها اعلی الله مقامهم است. 30/4/1401 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
📸 عکسی از حرم امام حسین(علیه السلام) در سال ۱۲۹۰ شمسی ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
👈🏼 عَنْ أَبِي‌جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ (صلوات الله علیهما): أَنَّ قَوْماً أَتَوْهُ مِنْ خُرَاسَانَ فَنَظَرَ إِلَى رَجُلٍ مِنْهُمْ قَدْ تَشَقَّقَتَا رِجْلَاهُ فَقَالَ لَهُ: مَا هَذَا؟ فَقَالَ: بُعْدُ الْمَسَافَةِ يَا ابْنَ رَسُولِ الله وَوَالله مَا جَاءَ بِي مِنْ حَيْثُ جِئْتُ إِلَّا مَحَبَّتُكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ. قَالَ لَهُ أَبُوجَعْفَرٍ (علیه السلام): أَبْشِرْ فَأَنْتَ وَالله مَعَنَا تُحْشَرُ. قَالَ: مَعَكُمْ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ؟ قَالَ: نَعَمْ، مَا أَحَبَّنَا عَبْدٌ إِلَّا حَشَرَهُ الله مَعَنَا وَهَلِ الدِّينُ إِلَّا الْحُبُّ قَالَ الله عَزَّوَجَلَّ «قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ الله فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ‏». 📝 گروهی از خراسان خدمتِ امام باقر (علیه‌السلام) رسیدند. پس امام به فردی از آنها نگاه کرد که پاهایش ترک خورده بود و فرمود: [سببِ] این چیست؟ مرد گفت: دوریِ راه ای فرزند رسول خدا، و بخدا قسم که مرا از جایم [نزدِ شما] نکشانده؛ مگر محبّتِ شما اهل بیت. امام (علیه السلام) به او فرمود: مژده باد تو را که بخدا سوگند همراهِ ما محشور خواهی شد. مرد گفت: همراهِ شما یابن رسول الله؟ امام فرمود: آری، هیچ بنده‌ای ما را دوست نمی‌دارد، مگر آنکه خداوند او را با ما محشور خواهد کرد و آیا دین چیزی جز محبّت است؟! خداوند [در کتابش] چنین فرموده: «بگو: اگر شما خدا را دوست می‌داريد ، از من (پیامبر) پيروى كنيد تا او نيز شما را دوست بدارد. (آل عمران ، آیه۳۱)». 📚 منابع: ۱. دعائم الإسلام، ج‏۱، ص۷۱ ۲. تفسير العياشي، ج‏۱، ص۱۶۷ ۳. بحارالأنوار (ط،بيروت)، ج‏۲۷، ص۹۵ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🍃🌼 🌸🍃🌸🍃🌸 🔸 مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى رَفَعَهُ قَالَ قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : « مَنِ اِسْتَحْكَمَتْ لِي فِيهِ خَصْلَةٌ مِنْ خِصَالِ اَلْخَيْرِ اِحْتَمَلْتُهُ عَلَيْهَا وَ اِغْتَفَرْتُ فَقْدَ مَا سِوَاهَا ، وَ لاَ أَغْتَفِرُ فَقْدَ عَقْلٍ وَ لاَ دِينٍ لِأَنَّ مُفَارَقَةَ اَلدِّينِ مُفَارَقَةُ اَلْأَمْنِ فَلاَ يَتَهَنَّأُ بِحَيَاةٍ مَعَ مَخَافَةٍ وَ فَقْدُ اَلْعَقْلِ فَقْدُ اَلْحَيَاةِ وَ لاَ يُقَاسُ إِلاَّ بِالْأَمْوَاتِ » . ☘🍃☘🍃☘ 🔸 از امير المؤمنين عليه السّلام نقل است که فرمودند : « هركس در پیروی مکتب من یکی از صفات پسندیده را در وجود خود پایدار و محکم سازد او را با آن یک خصلت خوب میپذیرم و از نداشتن سایر صفات خوب چشم پوشی میکنم ، ولى از نداشتن عقل و نداشتن دين ، چشم‌پوشى نمى‌كنم ، زيرا در بى دينى امنيت نيست و زندگى در هراس و ترس ، لذت‌بخش نباشد و نبودن عقل نبودن زندگى و حیات است ، و انسان بی خرد جز با مردگان قابل مقایسه و سنجش نیست » . ‌ •┈┈••✾••┈┈• 📚 الکافي ج ۱، ص ۲۷ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
تنها فضیلت معاویه! نسائی صاحب یکی از صحاح ستّه عامه ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🌺 دعا درمانی 🌺 ❇️ دعای سحر زدائی محمد بن عیسی گفت: از امام رضا علیه السلام در مورد جادو پرسیدم؟ فرمود: آن واقعیت دارد و به اذن خدا ضرر می رساند و هرگاه تو را جادو کردند پس دست هایت را تا محاذی صورتت بالا ببر و بگو: بسم الله العظیم، بسم الله العظیم، رب العرش العظیم، إلّا ذهبت و انقرضت به نام خدای عظیم،به نام پروردگار عرش عظیم که بروی و منقرض شوی. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
▫️زیان‌کاران!   در «مدینه» مردی بود اهل بطالت، که مردم با دیدن او می‏‌خندیدند. روزی گفت: جان به لب شدم و نتوانستم اين مرد -يعنى حضرت امام سجاد عليه‌السلام ـ را بخندانم. روزى، حضرت امام سجاد (علیه السلام) با دو نفر از خادمان خود عبور مى‌كرد كه آن مرد آمد و عباى آن حضرت را از دوشش كشيد و گريخت، حضرت به او توجهى نكرد؛ آن خادمان در پى آن مرد دويدند و عبا را از او گرفتند و آوردند و به دوش حضرت انداختند. حضرت پرسيدند: اين مرد كيست؟ گفتند: مرد بيكاره‌اى است كه مردم مدينه را مى خنداند. حضرت فرمود: به او بگوييد: «إِنَّ لِله يَوْماً يَخْسَرُ فِيهِ‏ الْمُبْطِلُونَ» برای خداوند روزى است كه افراد بیهوده‌گو و اهل بطالت، در آن روز زيان خواهند ديد! 📚 الأمالي( للصدوق)، ص: 221 ع ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
💠 اعلامیه‌های جهانی حقوق بشر یا رسالۀ حقوق امام سجاد؛ کدامیک واقع بینانه‌تر است؟ ☑️ آیا می‌دانید کدام دانشکدۀ حقوق در زمینۀ حقوق بردگان با پختگی بیشتری نظر داده است؟ 🔘 آیا می‌دانید تاکنون بیانیه‌ها و اعلامیه‌های حقوق بشری جهان نتوانسته‌اند جلوی برده‌داری در دنیا را بگیرند؟ 1️⃣ کلی‌گوییِ قدیمی‌ترین بیانیۀ معتبر در زمینه حقوق بشر (بیانیۀ حقوق شهروند فرانسه) در زمینه حقوق بردگان «Déclaration des Droits de l'Homme et du Citoyen de 1789» این بیانیه به صورت مستقیم اسمی از برده و برده‌داری به میان نمی‌آورد اما در بند اول آن به صورت کلی به آزادی و حقوق برابر تمام انسان‌ها اشاره شده و در بند دوم آن گفته شده که هدف تمامی نهادهای سیاسی و اجتماعی، حراست از این آزادی است. متن این بیانیه در پایگاه شورای قانون اساسی فرانسه را مشاهده کنید. 2️⃣ کلی‌گوییِ اعلامیۀ جهانی حقوق بشر سازمان ملل متحد در زمینه حقوق بردگان «Universal Declaration of Human Rights» بند چهارم این اعلامیه به صورت کلی اشاره می‌کند که «No one shall be held in slavery or servitude; slavery and the slave trade shall be prohibited in all their forms» (هیچکس را نباید در بردگی نگه داشت. برده‌داری و تجارت بَرده در تمام اَشکال آن ممنوع است.) متن مرجع را مشاهده کنید. 3️⃣ تشریح ابعاد حقوق بردگان در رساله حقوق امام سجاد علیه السلام زین العابدین علیه السلام با اینکه در زندگی شخصی خود -به تبعیت از جدش امیرالمؤمنین علیه السلام- دائما بردگان پُرشماری را از دیگران خریده و به انواع و اقسام بهانه‌ها آزادشان می‌کرد -تا مخالفت خود با مجبور کردن انسان‌ها را نشان دهد- ولی در مقام ترسیم خط مشی برای دیگران (یا ) با واقع‌بینی تاریخیِ خود وارد جزئیات برده‌داری شده و حدود آن را تعیین کرده است. در بخش چهارم این فرسته به مواردی از سیرۀ این فرزانۀ بشریت خواهیم پرداخت، اما قبل از آن، مشروح دقت‌های حقوقی و معرفتیِ وی در سیاست‌گذاری برای حوزۀ بردگان را در اینجا بنگرید: الف) حقوق مالک برده، ب) حقوق برده، ج) حقوق مالکی که تو را آزاده کرده و د) حقوق برده‌ای که آزاد کرده‌ای. 4️⃣ سیرۀ امام چهارم شیعیان در آزاد کردن بردگان به بهانه‌های گوناگون اهل بیت علیهم السلام و اصحاب علی بن الحسین علیهما السلام از آزاد کردن بردگان به بهانه‌های متفاوت و متعدد توسط ایشان، وقایعی را نقل کرده‌اند. مشروح این وقایع را در (پیام بعدی) ببینید: الف) برده‌ای که به بهانۀ شنیدن یک حدیث آزاد شد، ب) برده‌ای که صورت امام را زخمی کرد، ج) برده‌ای که با سیخ داغ، فرزند امام را کُشت، د) برده‌ای که قرار بود تنبیه شود و آیه‌ای از قرآن را برای امام خواند، ه) برده‌ای که بسیار گران بود، و) آزاد کردن دسته جمعی بردگان در شب عید فطر هر سال و ز) بردگانی که به آنها نیازی نداشت، اما می‌خرید تا آزادشان کند. 5️⃣ نتیجۀ کلی‌گویی‌های بیانیه‌های حقوقی جهانی در از بین بردن برده‌داری در دنیا با وجود کلی‌گویی‌های نهادهای بین المللی در زمینه حقوق بردگان، اما امروز همچنان به گزارش رسمی سازمان ملل با عنوان «Slavery is not merely a historical relic» (برده‌داری صرفا یک مسأله تاریخی نیست) در حال حاضر حدود ۴۰.۳ میلیون نفر در جهان برده وجود دارد که نزدیک به 25 میلیون بردۀ کار و 14 میلیون نفر ازدواج اجباری داشته‌اند. ❓ با این حال به نظر شما رویکرد حقوقیِ مولای دانشمندمان، زین العابدین علیه السلام واقع‌بینانه‌تر است یا معتبرترین متون حقوق بشر دنیا؟ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
روایات امام سجاد و برده‌داری.pdf
213.4K
📜 روایات مربوط به 1. تعابیر امام سجاد علیه السلام در مورد حقوق بردگان در رسالة الحقوق و 2. سیرۀ این امام همام در آزاد کردن بردگان خود به بهانه‌های گوناگون 📚 در کتب شیعه و عامه از قبیل (خصال و امالی و الفقیه شیخ صدوق، مسکن الفواد شهید ثانی، کشف الغمه اربلی، مکارم الاخلاق طبرسی، اقبال الاعمال سید بن طاووس، تحف العقول حرّانی) و (مسند احمد بن حنبل و حلیة الاولیای ابونعیم اصبهانی) 🔸 پیشنهاد می‌شود برای فهم بهتر مطلب بالا -خصوصا بخش سه و چهار- این نوشته حتما مطالعه شود! ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
روایات امام سجاد و برده‌داری.pdf
213.4K
📜 روایات مربوط به 1. تعابیر امام سجاد علیه السلام در مورد حقوق بردگان در رسالة الحقوق و 2. سیرۀ این امام همام در آزاد کردن بردگان خود به بهانه‌های گوناگون 📚 در کتب شیعه و عامه از قبیل (خصال و امالی و الفقیه شیخ صدوق، مسکن الفواد شهید ثانی، کشف الغمه اربلی، مکارم الاخلاق طبرسی، اقبال الاعمال سید بن طاووس، تحف العقول حرّانی) و (مسند احمد بن حنبل و حلیة الاولیای ابونعیم اصبهانی) 🔸 پیشنهاد می‌شود برای فهم بهتر مطلب بالا -خصوصا بخش سه و چهار- این نوشته حتما مطالعه شود! ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
: 🔅 امام سجّاد عليه السلام مانند كسی كه آخرين نماز خود را به جاي می‌آورد، نماز می‌گزارد. او چنين می ديد كه پس از آن هيچ‌گاه نماز نمی‌گزارد. كانَ يُصَلّي صَلاةَ مُوَدِّعٍ يَري أنَّهُ لايُصَلِّي بَعدَها أبَدَاً. 📚 بحار الأنوار ، ج ۴۶ ، ص ۷۹ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
▪️[التوحید] [معانی الأخبار] بِهَذَا الْإِسْنَادِ عَنِ الْبَرْقِیِّ عَنْ أَبِیهِ یَرْفَعُهُ إِلَی أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَلَمَّا آسَفُونا انْتَقَمْنا مِنْهُمْ قَالَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی لَا یَأْسَفُ کَأَسَفِنَا وَ لَکِنَّهُ خَلَقَ أَوْلِیَاءَ لِنَفْسِهِ یَأْسَفُونَ وَ یَرْضَوْنَ وَ هُمْ مَخْلُوقُونَ مُدَبَّرُونَ فَجَعَلَ رِضَاهُمْ لِنَفْسِهِ رِضًی وَ سَخَطَهُمْ لِنَفْسِهِ سَخَطاً وَ ذَلِکَ لِأَنَّهُ جَعَلَهُمُ الدُّعَاةَ إِلَیْهِ وَ الْأَدِلَّاءَ عَلَیْهِ وَ لِذَلِکَ صَارُوا کَذَلِکَ ... . ▫️قال الطبرسی رحمه الله «فَلَمَّا آسَفُونا» أی أغضبونا. ▪️امام صادق علیه السلام در تفسیر قول خدای تعالی: «فَلَمَّا آسَفُونا انْتَقَمْنا مِنْهُم» «و چون ما را به غضب درآوردند، از آنان إنتقام گرفتیم.» فرمودند: همانا خدای تبارک و تعالی همانند ما غضب نکند ولی او أولیاء و دوستانی برای خود خلق کرده است که غضب کنند و بپسندند و با اینکه آنها مخلوق و پرورده اویند، رضای آنها را رضای خود مقرر کرده و خشم و غضب آنها را خشم خود قرار داده است، زیرا آنها را داعیان به سوی خود و رهنمای بر خویش نموده و بدین سبب این مقام را دارند ... . 📚 بحارالأنوار ٫ جلد 4 ٫ صفحه 65 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
در مسیر پیاده روی اربعین چه ذکری بگوییم؟ صفوان جمّال گفت: از حضرت صادق علیه السلام اذن گرفتم به زیارت مولایمان حسین بن علی علیهماالسلام بروم و از ایشان درخواست کردم آنچه را باید در این مسیر انجام دهم، بیان فرمایند آن حضرت فرمود: *أَكْثِرْ مِنَ الْبَرَاءَةِ مِمَّنْ أَسَّسَ ذَلِكَ عَلَيْه (الحسین علیه السلام)* در این مسیر، زیاد از کسانی که اساس قتل حسین بن علی (علیهماالسلام) را بنیان نهادند، برائت بجو مصباح المتهجد، ج‏ ۲، ص ۷۱۹ *(اللَّهُمَ‏ الْعَنْ‏ أَوَّلَ‏ ظَالِمٍ‏ ظَلَمَ‏ حَقَ‏ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تَابِعٍ لَهُ عَلَى ذَلِك‏)* ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🍃🌼 🔸 عَنِ اِبْنِ أَبِي عُمَيْرٍ يَرْفَعُهُ إِلَى أَحَدِهِمْ عَلَيْهِمُ السَّلامُ أَنَّهُ قَالَ : « بَعْضُكُمْ أَكْثَرُ صَلاَةً مِنْ بَعْضٍ وَ بَعْضُكُمْ أَكْثَرُ حَجّاً مِنْ بَعْضٍ وَ بَعْضُكُمْ أَكْثَرُ صَدَقَةً مِنْ بَعْضٍ وَ بَعْضُكُمْ أَكْثَرُ صِيَاماً مِنْ بَعْضٍ وَ أَفْضَلُكُمْ أَفْضَلُ مَعْرِفَةً » . 🌸🌸🌸 🔸 از يكى از امامان عليه السّلام روايت شده است كه فرمودند : بعضى از شما [ دوستداران ما ] نسبت به بعضى ديگر بيشتر نماز مى‌خوانيد و بعضى نسبت به بعضى ديگر،بيشتر حجّ‌ بجا مى‌آوريد،و بعضى نسبت به بعضى ديگر،بيشتر صدقه مى‌دهيد.نيز بعضى نسبت به بعضى ديگر،بيشتر روزه مى‌گيريد،ولى با فضيلت‌ترين شما كسى است كه معرفتش [ نسبت به ما ] بيشتر باشد. ‌ •┈┈••✾••┈┈• 📚 صفات الشیعة ( الصدوق ) ج ۱، ص ۱۵ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
نماز_شب 📌نمازشب يازده‌ ركعت است: چهار تا دو ركعت (مثل نماز صبح) به نيت نماز شب و يك نماز دو ركعت به نيت نماز شَفْعْ و يك نماز يك ركعتي به نيت نماز وَتْر نيت: دو ركعت مي‌خوانم قُربة اِلي الله 📌- در ركعت اول: يك بار سوره حمد + يك بار سوره قل هو الله احد + ركوع + سجده 📌- در ركعت دوم: يك بار سوره حمد + يك بار سوره قل هو الله احد + قنوت + ركوع + سجده + تشهد + سلام. 📌(نماز شبي كه در قست بالا آمده است را چهار بار تكرار كنيد كه جمعاً هشت ركعت نماز شب مي‌شود). 🕌نماز شفع: نيت: دو ركعت مي‌خوانم قُربة اِلي الله 📌- در ركعت اول: يك بار سوره حمد + يك بار سوره قل هو‌ الله احد + يك بار سوره قل اعوذ برب الناس + ركوع + سجده. 📌- در ركعت دوم: يك بار سوره حمد + يك بار سوره قل‌ هو الله احد + يك بار سوره قل اعوذ برب الفلق + قنوت + ركوع + سجده + تشهد + سلام. 🕌: نيت: يك ركعت نماز وَتْر مي‌خوانم قُربة اِلي الله 📌- در ركعت اول: يك بار سوره حمد + سه بار سوره قل هو الله احد + يك بار سوره قل اعوذ برب الفلق + يك بار سوره قل اعوذ برب الناس 📌- در قنوت: خواندن كامل قنوت + در حاليكه دستهايتان در حالت قنوت است، (با انگشتان دست راست يا با تسبيح) چهل بار بگوييد ( اَللّهُمَّ اِغْفِر لِلْمومِنينَ وَ اَلْمومِناتْ وَ اَلْمُسلِمينَ وَ اَلْمُسلِماتْ )و نام چهل مومن مرده یا زنده را میبرید 📌«خدايا ببخش جميع مؤمنين مرد و مؤمنين زن را». و بعد از آن هفتاد بار بگوييد ( اَسْتَغْفِرُ اللهَ رَبي وَ اَتُوبُ اِلَيه) ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri