eitaa logo
سید محمد جواد سید شبیری
995 دنبال‌کننده
611 عکس
76 ویدیو
78 فایل
کانال شخصی حجةالاسلام سیدمحمدجواد سیدشبیری(مشهد) شامل محتوای سخنرانی، مباحث حدیثی و مناسبتی مرتبط با معارف اهل البیت(علیهم السلام) ارتباط با بنده👇 @smjssh ارسال پیشنهادات، مطالب جدید و مفید👇 @rejal_admin تبلیغ👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
ثواب كسى كه اندوه يا تنگدستى مؤمنى را برطرف كند و عيب او را بپوشاند و او را يارى دهد👇 عَنْ ذَرِيحٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: أَيُّمَا مُؤْمِنٍ نَفَّسَ عَنْ مُؤْمِنٍ كُرْبَةً نَفَّسَ اللَّهُ عَنْهُ سَبْعِينَ كُرْبَةً مِنْ كُرَبِ الدُّنْيَا وَ كُرَبِ يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَ قَالَ مَنْ يَسَّرَ عَلَى مُؤْمِنٍ وَ هُوَ مُعْسِرٌ يَسَّرَ اللَّهُ لَهُ حَوَائِجَهُ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ قَالَ مَنْ سَتَرَ عَلَى مُؤْمِنٍ عَوْرَةً يَخَافُهَا سَتَرَ اللَّهُ عَلَيْهِ سَبْعِينَ عَوْرَةً مِنْ عَوْرَاتِهِ الَّتِي يَخَافُهَا فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ قَالَ وَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فِي عَوْنِ الْمُؤْمِنِ مَا كَانَ الْمُؤْمِنُ فِي عَوْنِ أَخِيهِ الْمُؤْمِنِ فَانْتَفِعُوا بِالْعِظَةِ وَ ارْغَبُوا فِي الْخَيْرِ ذريح مى‌گويد: امام صادق علیه‌السلام فرمود: هر مؤمنى اندوه مؤمنى را برطرف كند، خداوند هفتاد اندوه از اندوههاى دنيا و آخرت او را برطرف مى‌كند. و فرمود: هر كس بر مؤمنى كه تنگدست است آسان گيرد، خداوند حاجتهاى او را در دنيا و آخرت بر مى‌آورد. و فرمود: هر كس عيب مؤمنى را كه از افشاى آن بيمناك است بپوشاند، خداوند هفتاد عيب از عيوب او را كه از آشكار شدن آنها بيمناك است در دنيا و آخرت بر او مى‌پوشاند. و فرمود: خداوند بزرگ يار و مددكار مؤمن خواهد بود به شرط آنكه او نيز يار و مددكار برادر مؤمنش باشد. پس از اين پند بهره گيريد و به كار نيك رغبت كنيد ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🏴  بســــــــمه تعـــــــــالی  🏴 ضمن عرض تسلیت به محضر ولینعمتمان حضرت علی بن موسی الرضا و مولایمان حضرت صاحب الزمان (صلوات الله علیهم اجمعین) مناسبت های زیر را گرامی میداریم : ▪️۲۶ جمادی‌الثانی (پنجشنبه) : به روایت شیخ کلینی صاحب کتاب شریف اصول کافی ، سالروز شهادت امام هادی (صلوات الله علیه) می‌باشد . ولی به نقل برخی از محدثین و اعاظم حضرتش در این روز مسموم و پس از یک هفته در ۳رجب به شهادت رسیدند . ▪️۲۷ جمادی‌الثانی (‌جمعه) : سالروز شهادت امام زاده عظیم الشأن حضرت سلطان علی فرزند امام محمدباقر (صلوات الله علیهما) که در  مشهد اردهال  در نزدیکی شهر کاشان ایشان و اصحاب بزرگوارشان مظلومانه و به طور فجیعی به دست عوامل هشام بن عبدالملک (لعنة الله علیه) به شهادت رسیده و سر از بدن مبارکش جدا گشت . ▪️۲۹ جمادی‌الثانی (یکشنبه) : سالروز رحلت دختر صغرای امیرالمؤمنین و حضرت زهرا ، حضرت ام کلثوم (صلوات الله علیهم اجمعین) . این بی‌بی مخدره ۴ ماه پس از بازگشت از اسارت بر اثر لطمات و ضربات و هجوم غم و اندوه ، جان به جان آفرین تسلیم نمود ، ( قول دیگر در رحلت ایشان ۲۱ جمادی‌الثانی می باشد) . ▪️۲۹ جمادی‌الثانی (یکشنبه) : سالروز رحلت امام زاده عظیم الشأن ،  حضرت  سیدمحمد  فرزند امام هادی و برادر امام حسن عسکری و عموی امام زمان (صلوات الله علیهم اجمعین) ‌است . ایشان در زمان حیات ، وکیل پدر بزرگوارشان امام هادی(علیه السلام) بودند و آن‌ چنان مقام عظیمی داشتند که مردم این طور می پنداشتند پس از پدر ، ایشان امام باشند . امام عسکری در مصیبت برادرشان سیدمحمد گریبان چاک نمودند . قبر مطهر ایشان در شهر بلد (نزدیکی سامراء) زیارتگاه دوست و دشمن ، و ملجاء درماندگان است ، باب الحوائج بودن ایشان در نزد اهل عراق بسیار مشهور و مشهود می‌باشد .                     ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
❌⛔️شروط همکاری با حکومت جور هنگامی که شخص برای حفظ جان مجبور به همکاری شود: حَسَنِ‏ بْنِ‏ حُسَيْنِ‏ أَنْبَارِي چهارده سال به امام (ع) نامه نوشت تا از ایشان اجازه ورود در کارهای حکومتی را دریافت کند؛ أَنْبَارِي می گوید: «توضيح دادم كه من ميترسم که بگويد چون تو خدمت والی را قبول نميكنى، هستى؛» امام در جواب نوشت: «نامه ‏ات رسيد و متوجه شدم كه بر جان خود مي ترسى؛ اگر مي دانى كه وقتى متصدى كارى شدى آنطور كه اكرم(ص) فرموده رفتار ميكنى و همكاران و نويسندگانت نيز هم عقيده با تو هستند، اگر پولى به دست آوردى با مؤمنان فقير تقسیم مي كنى، اين كار را بكن و گرنه نبايد برای آنان کار کنی.» 📚کلینی، الکافی، ج5، ص111، ح4. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
رب ارجعون لعلی اعمل صالحا... قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : يَا أَبَا صَالِحٍ إِذَا حَمَلْتَ جَنَازَةً فَكُنْ كَأَنَّكَ أَنْتَ اَلْمَحْمُولُ أَوْ كَأَنَّكَ سَأَلْتَ رَبَّكَ اَلرُّجُوعَ إِلَى اَلدُّنْيَا لِتَعْمَلَ فَانْظُرْ مَا ذَا تَسْتَأْنِفُ مولا امام صادق علیهِ السلام فرمود: هنگامى كه جنازه‌اى را بر مى‌دارى، فكر كن كه جنازه خودت مى‌باشد، یا گویا از خدا درخواست كرده‌اى تا به دنیا برگردى و عمل صالح انجام دهى؛ پس بیاندیش كه چه كارى را بايد شروع كنى. الزهد (حسین بن سعید اهوازی) ص۷۷ المؤمنون حَتَّىٰ إِذَا جَاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ(٩٩) لَعَلِّي أَعْمَلُ صَالِحًا فِيمَا تَرَكْتُ كَلَّا إِنَّهَا كَلِمَةٌ هُوَ قَائِلُهَا وَمِن وَرَائِهِم بَرْزَخٌ إِلَىٰ يَوْمِ يُبْعَثُونَ )۱۰۰( آداب ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
بین علماء اهل سنت ابن حجر عسقلانی نه ابن حجر قسقلانی و نه ابن حجر هیثمی، از علمائی است که منابع فراوان از شیعه و اهل سنت دست او بوده بعض محققان کتاب الاصابه ایشان را می‌گویند بیش از 900 منبع را در آن اشاره کرده. در لسان المیزان که به نوعی ناظر به میزان الاعتدال ذهبی است، از تعدادی کتب رجالی و تاریخی شیعه نام برده که امروز دست ما نیست و گزارشگری های مهمی دارد. از جمله این کتب کتاب الحاوی فی رجال الشیعة الامامیه از ابن ابی طیّ است. کتاب مهمی است از این جهت که بررسی تشیع در شامات مهم است. این کتاب مفقود شده اما ابن حجر در لسان المیزان گزارشهای نابی از این کتاب دارد. کتاب تاریخ الری از منتجب الدین رازی، رجال ابن عقده هم ظاهرا دست او بوده، رجال علی بن فضال و از جمله کتبی که فراوان در مجلدات اول لسان المیزان به این کتاب استشهاد می‌شود رجال علی بن حکم است. بحث ما در علی بن حکم انباری نخعی است و ابن حجر موارد لابأس بهی از روات شیعه به رجال علی بن حکم استشهاد می‌کند مثلا بعض موارد چنین است: حسن بن عباس بن جرير العامري الحريشي الرازی روى عن أبي جعفر الباقر ... و قال علي بن الحكم ضعيف لا يوثق بحديثه وقيل إنه كان يضع الحديث.[2] جارود ابن عمرو الطائی الکوفی ذکره الطوسی فی رجال الشیعه و قال علی بن حکم کان ورعا ثقه له احادیث جیده روی عنه صفوان بن یحیی.[3] جعفر بن مالک روی عنه محمد بن یحیی العطار ذکره علی بن حکم فی رجال الشیعه و اثنی علیه خیرا.[4] البته موارد متعددی هم هست که نقل او مطابق با کلمات رجال طوسی و دیگران هست. جناح بن زربی ذکره الطوسی فی رجال الشیعه و قال علی بن حکم کان عارفا بالتفسیر صحب جعفر الصادق و روی عنه کان صالحا واسع الفضل ثقه.[5] جای این سؤال هست که علی بن حکم که رجال شیعه داشته و توثیق و تضعیف میکرده و گزارش گریهای فراوانی ابن حجر از او داشته است این علی بن حکم کیست؟ صاحب الذریعه رحمة الله علیه مرحوم آقا بزرگ تهرانی میگوید رجال علی بن حکم و هو علی بن حکم بن زبیر النخعی الانباری تلمیذ ابن ابی عمیر ... ینقل عنه کثیرا فی لسان المیزان.[6] پس برداشت صاحب الذریعه این است که علی بن حکم، علی بن حکم نخعی انباری و شاگرد ابن ابی عمیر است. اگر او باشد فوق العاده مهم است شخصی که بزرگان علماء رجالی او را توثیق میکنند و شاگرد ابن ابی عمیر است کتاب رجالی داشته که دست ما نیست و ابن حجر گزارش میدهد در انبوه موارد در جلد اول لسان المیزان. عرض می‌کنیم: این علی بن حکم که کتاب رجال داشته ابن حجر هم از او گزارش میدهد نمی‌تواند علی بن حکم انباری نخعی باشد. یک شاهد این است که ابن حجر از شخصی گزارش گری میکند به نام حسین بن ابراهیم بن احمد المؤدّب .... و قال علی بن حکم فی مشایخ الشیعه (که همین کتاب رجال مقصود است) و کان مقیما بقم و له کتاب الفرائض اجاد فیه و أخذ عنه ابوجعفر محمد بن علی بن بابویه و کان یعظّمه.[7] ابن ابی عمیر متوفای سال 271 هجری است شاگرد او نمیتواند از شیخ صدوق (متوفای 381) گزارشگری کند و بگوید شیخ صدوق استادی داشته به نام حسین بن ابراهیم بن احمد المؤدّب و شیخ صدوق کان یعظّمه. معلوم می‌شود این علی بن حکم، همان علی بن حکم انباری نخعی که صاحب الذریعه می‌گوید نیست. اینجا امر متوجه محققین است و تا الآن نمی‌دانیم این علی بن حکم کیست که گزارشهای دقیق از رجال شیعه دارد و در چه سالی بوده و سؤال مهم تر این است که چرا افرادی مانند نجاشی و شیخ طوسی هیچ گزارشی از علی بن حکم رجالی ندارند بله رجال برقی یکی دو مورد می‌گوید قال علی بن حکم ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
💠 حکایتی جالب در حقانیت شیعه❗️ 🔰 ابن جوزی از علمای اهل سنت روزی بر منبر خویش گفت: از من بپرسید قبل از آنکه مرا از دست دهید! ( کلام مولا علی ع را تکرار کرد). زنی از وی در خصوص صحت اینکه علی ع ، شبی پیش رفت و وی را برای دفن آماده کرد و بازگشت، پرسید. گفت: چنین روایت شده است. (یعنی درست است) آن زن گفت: سه روز در زباله دانه‌ها رها شده بود، در حالی که علی ع حاضر بود؟ گفت: آری، این چنین است. گفت: بنابر این یکی از آن دو در اشتباه بودند. ( یعنی یا سلمان بر حق است یا عثمان، اگر عثمان هم مثل سلمان در مسیر حق بود، علی ع برای دفن او اقدام می کرد) ابن جوزی گفت: اگر تو بدون اجازه همسرت از منزل خارج شده باشی، خداوند تو را لعنت می کند و گرنه همسرت را. آن زن گفت: برای جنگ با علی با اجازه پیامبر از منزل خارج شد یا بدون آن؟ ابن جوزی خاموش شد و جوابی نداد. 📚🌐 الصراط المستقیم ج۱ص۲۱۸ https://lib.eshia.ir/15076/1/218 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
📌 و بخشیدن و چشاندن 🔻از و (سرپل ذهاب در ) براى اميرمؤمنان (ع) عسل ناب و آوردند؛ آن حضرت به خدمتکاران خود دستور داد تا را حاضر كنند؛ سپس مَشك های عسل را در اختيار آنان گذاشت و خود نیز عسل را پیمانه پیمانه، بین مردم تقسيم و در دهان میگذاشت. به آن حضرت گفتند: اى اميرمؤمنان! چرا اجازه نمیدهید خودشان عسل را بخورند؟ امام فرمود: زيرا امام پدر يتيمان است و من عسل را در دهان آنان گذاردم تا همچون پدران با آنان رفتار شود. » 📚کلینی، الکافی، ج1، ص406، ح5. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
هر چه از حُسن اهل بیت علیهم السلام به خلق می‌رسد تنها به قدر ظرفیتشان است عنْ أَبِي الْحَسَنِ علیه السلام قَالَ: ذَكَرْتُ الصَّوْتَ عِنْدَهُ فَقَالَ إِنَّ عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ علیه السلام كَانَ يَقْرَأُ فَرُبَّمَا مَرَّ بِهِ الْمَارُّ فَصَعِقَ مِنْ حُسْنِ صَوْتِهِ وَ إِنَّ الْإِمَامَ لَوْ أَظْهَرَ مِنْ ذَلِكَ شَيْئاً لَمَا احْتَمَلَهُ النَّاسُ مِنْ حُسْنِهِ قُلْتُ وَ لَمْ يَكُنْ رَسُولُ اللَّهِ ص يُصَلِّي بِالنَّاسِ وَ يَرْفَعُ صَوْتَهُ بِالْقُرْآنِ فَقَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص كَانَ يُحَمِّلُ النَّاسَ مِنْ خَلْفِهِ مَا يُطِيقُونَ. على بن محمد نوفلى گويد: نزد حضرت أبى الحسن الهادی عليه السلام از موضوع صوت ياد كردم فرمود: همانا زین العابدین على بن الحسين عليهما السلام قرآن ميخواند و چه بسا كسانى بر آن حضرت ميگذشتند و از آواز خوش او مدهوش ميشدند، و اگر راستى امام چيزى از آواز خوشش آشكار كند مردم تاب شنيدن آن را ندارند، عرض كردم: مگر نبود كه رسول خدا (صلّى الله عليه و آله) با مردم نماز (جماعت) ميخواند و صوت خویش را به خواندن بلند ميفرمود ؟ فرمود: رسول خدا (صلّى الله عليه و آله) به اندازه تحمل و طاقت آنان كه پشت سرش بودند صدای خویش را بلند ميكرد. كافی ج‏۲ ص۶۱۵ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
حقیقت معنی صلوات عَنْ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ بْنِ كَثِيرٍ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اَللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى: إِنَّ اَللّٰهَ وَ مَلاٰئِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى اَلنَّبِيِّ يٰا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيماً فَقَالَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ تَزْكِيَتُهُ لَهُ فِي اَلسَّمَاءِ قُلْتُ مَا مَعْنَى تَزْكِيَةِ اَللَّهِ إِيَّاهُ قَالَ زَكَّاهُ بِأَنْ بَرَّأَهُ مِنْ كُلِّ نَقْصٍ وَ آفَةٍ يَلْزَمُ مَخْلُوقاً قُلْتُ فَصَلاَةُ اَلْمُؤْمِنِينَ قَالَ يُبَرِّءُونَهُ وَ يُعَرِّفُونَهُ بِأَنَّ اَللَّهَ قَدْ بَرَّأَهُ مِنْ كُلِّ نَقْصٍ هُوَ فِي اَلْمَخْلُوقِينَ مِنَ اَلْآفَاتِ اَلَّتِي تُصِيبُهُمْ فِي بُنْيَةِ خَلْقِهِمْ فَمَنْ عَرَفَهُ وَ وَصَفَهُ بِغَيْرِ ذَلِكَ فَمَا صَلَّى عَلَيْهِ قُلْتُ فَكَيْفَ نَقُولُ نَحْنُ إِذَا صَلَّيْنَا عَلَيْهِمْ قَالَ تَقُولُونَ اَللَّهُمَّ إِنَّا نُصَلِّي عَلَى مُحَمَّدٍ نَبِيِّكَ وَ عَلَى آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا أَمَرْتَنَا بِهِ وَ كَمَا صَلَّيْتَ أَنْتَ عَلَيْهِ فَكَذَلِكَ صَلاَتُنَا عَلَيْهِ . عبدالرحمن بن کثیر گوید: از حضرت علیه السلام درباره این آیه پرسیدم که خداوند می‌فرماید: همانا خداوند و فرشتگانش بر پیامبر درود می‌فرستند ، ای کسانی که ایمان آورده اید بر او درود بفرستید و در برابر او کاملا تسلیم و فرمانبردار باشید (احزاب ۶۰) حضرت فرمود: صلوات خداوند بر او، به معنای این است که خداوند در آسمان ها از او به نیکی و پاکی یاد می‌کند. پرسیدم: یعنی چه؟ فرمود: خداوند او را از هر نقص و آفتی که بر مخلوقات عارض می‌شود مبرا می‌داند. پرسیدم: پس درود مومنین بر او به چه معناست؟ فرمود: مومنین نیز او را از هر نقصی مبرا می‌دانند و این گونه او را توصیف می‌کنند که خداوند او را از هرگونه نقص و عیبی که بر مخلوقات عارض می‌ شود، کاملا مبرا دانسته است. پس هر کس تعریف و توصیفی غیر از این درباره پیامبر داشته باشد، هیچ درودی بر او نفرستاده است. پرسیدم: وقتی بخواهیم بر پیامبر درود بفرستیم چه باید بگوییم؟ فرمود: بگویید خداوندا همان طور که دستور داده ای، ما بر محمد پیامبرت و آل محمد درود می‌فرستیم همان گونه که خودت بر او درود فرستاده ای. پس صلوات و درود ما بر پیامبر صلی الله علیه و آله این گونه است جمال الاسبوع ابن طاووس ص۲۳۴ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
منبع حقیقی شفاء قالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَمَّا نَفَثَاته فَأَنْ يَرَى أَحَدُكُمْ أَنَّ شَيْئاً بَعْدَ اَلْقُرْآنِ أَشْفَى لَهُ مِنْ ذِكْرِنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ وَ مِنَ اَلصَّلَوَاتِ عَلَيْنَا فَإِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَعَلَ ذِكْرَنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ شِفَاءً لِلصُّدُورِ وَ جَعَلَ اَلصَّلَوَاتِ عَلَيْنَا مَاحِيَةً لِلْأَوْزَارِ وَ اَلذُّنُوبِ وَ مُطَهِّرَةً مِنَ اَلْعُيُوبِ وَ مُضَاعِفَةً لِلْحَسَنَاتِ پيامبر اكرم صلی‌الله علیه و آله فرمودند: نفثات (نوع خاصی از وساوس شیطان) این است که کسی را وسوسه کند تا چنین بپندارد كه چيزى بعد از قرآن شفابخش‌تر از ذكر و یاد ما اهل بيت علیهم السلام و صلوات بر ماست. همانا خداوند متعال ياد ما را شفاى دلها و صلوات بر ما را محو كننده سنگینی های گناهان و پاك‌كننده عيبها و چندین برابر كننده حسنات قرار داده است. بحارالانوار ج۲۶ ص۲۳۲ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🔶 مشروح بیانات حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی دام ظله 🔷 روز دوشنبه سوم بهمن ماه 1401 ✅ احیاء امر آل محمد صلی الله علیه و آله وظیفۀ همۀ ماست. کارهای ما باید مناسب با مقام امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) باشد. قضیۀ شهادت حضرت هادی (علیه السلام) مربوط به امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) است. 🔸 احیاء این روز ، تسلیتی است به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، قلب عالم امکان، چون جدّ بزرگوار امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) است. ✔️ ان شاء الله همۀ هیآت دست به دست هم بدهند تا امر شهادت امام هادی (علیه السلام)را با عظمت برگزار کنند. این کارها همه برای رضایت امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) است وظیفۀ ما سنگین است اگر در این روز هیأت بیرون بیایند عزا برپا شود، به برکت حضرت هادی (علیه السلام) اجری عظیم ذخیرۀ دنیا و عقبی آنها خواهد شد که آن اجر با خودِ بقیة الله الاعظم است. 🔻 این روزها گلایه های زیادی از معیشت به ما می رسد. تمام مسئولین توجه کنند وظیفۀ آنها رسیدگی و احیاء زندگی مردم است. اینها باید تمام همت خود را به کار گیرند تا مبادا شکمی گرسنه بماند، یا خانواده‌ای از جهت مالی بیچاره شود. اگر این شد که خود را وقف خدمت به ایتام آل محمد (صلی‌الله علیه و آله) کرد اجرش لایتناهی است. 🔸 ان شاءالله توفیق خدمت به شیعۀ امام زمان ولی عصر (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) برای همۀ ما فراهم گردد. 📆 دوشنبه ۳/ بهمن/ ۱۴۰۱ پایان جلسه استفتائات http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
💡 دینم را از چه کسی بگیرم؟ [کش] رجال الکشی جَبْرَئِیلُ بْنُ أَحْمَدَ عَنْ مُوسَی بْنِ جَعْفَرِ بْنِ وَهْبٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ حَاتِمِ بْنِ مَاهَوَیْهِ قَالَ: کَتَبْتُ إِلَیْهِ یَعْنِی أَبَا الْحَسَنِ الثَّالِثَ علیه السلام أَسْأَلُهُ عَمَّنْ آخُذُ مَعَالِمَ دِینِی وَ کَتَبَ أَخُوهُ أَیْضاً بِذَلِکَ فَکَتَبَ إِلَیْهِمَا فَهِمْتُ مَا ذَکَرْتُمَا فَاعْتَمِدَا فِی دِینِکُمَا عَلَی مُسِنٍّ فِی حُبِّکُمَا وَ کُلِّ کَثِیرِ الْقَدَمِ فِی أَمْرِنَا فَإِنَّهُمْ کَافُوکُمَا إِنْ شَاءَ اللَّهُ تَعَالَی. ▪️ حاتم بن ماهویه می‌گوید: به امام هادی علیه السلام نوشتم - برادر وی هم نیز چنین نوشته بود - که مسائل دینی خود را از چه کسی بپرسم؟ امام در جواب آن دو برادر نوشت: آنچه گفته بودید دانستم. در امور دین خود به کسی که سن و سالش در دوستی شما گذشته و در راه امر و ولایت زیاد گام برداشته اعتماد کنید که برای شما به خواست خداوند کافی است.  📚بحارالانوار، جلد ۲، صفحه ۸۲ ▪️[رجال الکشی] مُحَمَّدُ بْنُ مَسْعُودٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ فِیرُوزَانَ الْقُمِّیِّ عَنِ الْبَرْقِیِّ عَنِ الْبَزَنْطِیِّ عَنْ إِسْمَاعِیلَ بْنِ جَابِرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله یَحْمِلُ هَذَا الدِّینَ فِی کُلِّ قَرْنٍ عُدُولٌ یَنْفُونَ عَنْهُ تَأْوِیلَ الْمُبْطِلِینَ وَ تَحْرِیفَ الْغَالِینَ وَ انْتِحَالَ الْجَاهِلِینَ کَمَا یَنْفِی الْکِیرُ خَبَثَ الحدید اسماعیل بن جابر از امام صادق علیه السلام روایت کرده است که رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود: در هر قرنی عادلانی تأویل مبطلان و تحریف غالیان و انحراف جاهلان را از این دین دور می‌کنند، مثل آتش زن آهنگر که زنگار آهن را در کوره ای آتشین می‌زداید. 📚بحارالانوار، جلد ۲، صفحه ۹۲ ▪️بصائر الدرجات یَعْقُوبُ بْنُ یَزِیدَ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ النَّضْرِ عَنْ عَمْرِو بْنِ شِمْرٍ عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام أَنَّهُ قَالَ: مَنْ دَانَ اللَّهَ بِغَیْرِ سَمَاعٍ عَنْ صَادِقٍ أَلْزَمَهُ اللَّهُ التِّیهَ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ شمر بن جابر از امام باقر علیه السلام روایت کرده که آن حضرت فرمود: هر کس بدون شنیدن از راستگویی، دینداری خدا کند، خدا او را در دینش تا روز قیامت سرگردان سازد. https://t.me/shobeiri http://eitaa.com/shobeiri
💡 قلب اهل بیت علیهم السلام محل اراده خدا [یر، بصائر الدرجات] بَعْضُ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ السَّیَّارِیِّ عَنْ غَیْرِ وَاحِدٍ مِنْ أَصْحَابِنَا قَالَ خَرَجَ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الثَّالِثِ علیه السلام أَنَّهُ قَالَ: إِنَّ اللَّهَ جَعَلَ قُلُوبَ الْأَئِمَّةِ مَوْرِداً لِإِرَادَتِهِ فَإِذَا شَاءَ اللَّهُ شَیْئاً شَاءُوهُ وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ وَ ما تَشاؤُنَ إِلَّا أَنْ یَشاءَ اللَّهُ از امام هادی علیه السّلام نقل شده که فرمودند: خداوند دل‌های ائمه را محل اراده خود قرار داده است؛ اگر خدا چیزی را بخواهد آن‌ها خواهند خواست. و این است معنی آیه: «ما تَشاؤُنَ إِلَّا أَنْ یَشاءَ اللَّهُ» . و تا خدا نخواهد [شما] نخواهید خواست.   📚بحارالانوار، جلد ۲۵ ص ۳۷۲ انسان / ۳۰، تکویر / ۲۹ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
در برای ❖ولایت خود را خالص کن... 💠 سهل بن یعقوب (ابونؤاس مؤذّن) می‌گوید: روزی به امام هادی علیه‌السلام عرض کردم: آقای من! درباره‌ی میمنت و نحوست روزهای هر ماه، حسن بن عبدالله بن مطهر با سند خود حدیثی را از آقای ما امام صادق علیه‌السلام برایم نقل کرد که آن را خدمت شما عرضه می‌کنم. حضرت فرمود: انجام بده. وقتی آن را عرضه داشتم، عرض کردم: آقای من! در بیشتر این روزها به خاطر نحوست و نگرانی‌ها نمی‌شود سفر کرد، اگر ضرورتی پیش آمد چه کنیم که از نحوست و شر آن‌ها در امان باشیم؟ حضرت امام هادی علیه‌السلام فرمودند: 🔹« يَا سَهْلُ، إِنَّ لِشِيعَتِنَا بِوَلَايَتِنَا عِصْمَةً، لَوْ سَلَكُوا بِهَا فِي‏ لُجَّةِ الْبِحَارِ الْغَامِرَةِ وَ سَبَاسِبِ الْبَيْدَاءِ الْغَائِرَةِ، بَيْنَ سِبَاعٍ وَ ذِئَابٍ، وَ أَعَادِي الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ، لَأَمِنُوا مِنْ مَخَاوِفِهِمْ بِوَلَايَتِهِمْ لَنَا، فَثِقْ بِاللَّهِ (عَزَّ وَ جَلَّ)، وَ أَخْلِصْ فِي الْوَلَاءِ لِأَئِمَّتِكَ الطَّاهِرِين، وَ تَوَجَّهْ حَيْثُ شِئْتَ، وَ اقْصِدْ مَا شِئْت‌‏» 🔸 ای سهل! شیعیان ما با ولایت ما در امان‌اند، اگر با ولایت ما در دل امواج دریاهای ژرف، و میان درندگان و گرگ‌ها و دشمنان جن و انس در دلِ دوردست‌ترین بیابان، راه پیمایند، به برکت ولایت ما از خوف و خطر آن‌ها ایمن هستند، پس به خدا توکل و اعتماد كن و ولايت و سرسپردگی خود را به امامان پاک خود "علیهم السلام" خالص گردان، و هر جا خواستی برو و کاری که می‌خواهی، انجام بده. 📚 الأمالي (للطوسي) ؛ ص277 علیه‌السلام https://eitaa.com/shobeiri
شیعه شده بود، شیعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی امام هادی علیه السلام. دلیلش را پرسیدند. گفت: از اصفهان آمده بودم بغداد؛ همشهری ها می دانستند آدم زبان‌داری هستم؛ مرا فرستاده بودند پیش متوکل برای عرض شکایت. پشت دربار منتظر بودم. همان وقت متوکل دستور داد امام هادی علیه السلام را بیاورند. از یکی پرسیدم کسی که احضار شده کیست؟ گفت: «امام شیعه هاست. به نظرم متوکل او را احضار کرده تا بکُشد!» لحظه ای بعد آمد. با همان نگاه اول، محبّتش به دلم افتاد. در دلم شروع کردم به دعا کردن برایش. از خدا می خواستم شرّ متوکل را از سرش کوتاه کند. به من که رسید توقف کرد؛ نگاهش را دوخت به صورتم؛ همین قدر شنیدم که فرمود: خدا دعایت را مستجاب، عمرت را طولانی و مال و بچه هایت را زیاد کند. از هیبت نگاه و کلامش به لرزه افتادم و زمین خوردم. به هوش که آمدم، مردم قصه را پرسیدند. چیزی نگفتم. به اصفهان که برگشتم زندگی ام از این رو به آن رو شد. حالا همه چیز دارم: ثروت، ده فرزند، هفتاد و چند سال عمر..... همه‌ی اینها از برکت دعای امام زمانم است. 📚الخرائج و الجرائح، ج‏1، ص 392 یا اَیُّهَا الاَمیر ، تَصَدَّق عَلَی الاَسیر...... یا اَیُّهَا الکَبیر ، تَصَدَّق عَلَی الصَّغیر..... یا اَیُّهَا العَزیز ، تَصَدَّق عَلَی الذَّلیل..... من پَستِ بی نظیرم و تو شاه بی نظیر. http://eitaa.com/shobeiri
🏴منزلت فقیهان مدافع ولايت، در حدیث شریفی از امام هادی علیه السلام؟! امام هادی علیه السلام فرمودند: لَو لا مَن يَبقي بَعدَ غَيبَةِ قائِمِنا مِنَ العُلَماء ِالدّاعينَ اِلَيهِ و الدّالينَ عَلَيهِ و الذّابّينَ عَن دينِهِ بِحُجَجِ اللّهِ و المُنقِذينَ لِضُعَفاءِ عِبادِاللّهِ مِن شِباكِ اِبليسَ و مَرَدَتِهِ و مِن فِخاخِ النَّواصِبَ ، لَما بَقِيَ أحَدٌ اِلّا ارتَدَّ عَن دينِ اللّهِ ، ولكِنَّهُم الّذينَ يُمسِكونَ اَزِمَّةَ قُلوبِ ضُعفاءِ الشّيعَةِ كَما يُمسِكُ صاحِبُ السَّفينَةِ سُكّانُها ؛ اولئِكَ هُمُ الاَفضَلونَ عِندَ اللّهِ عزّوجلّ. اگر پس از غیبت قائم ما نباشند عالماني که مردم را به طرف او خوانده و به سوی او راهنمایی کنند و با براهین الهی از دین او دفاع نمایند و بندگان ناتوان خدا را از دامهای شیطان و گردنکشان شیطانی، و از تله هایی که دشمنان ائمه علیهم السلام قرار میدهند، نجات دهند، کسی نمی ماند مگر آن که از دین خدا برمیگردد، ولی آنها هستند کسانی که زمام دلهای ضعیفان شیعه را به دست میگیرند همانطور که کشتیبان سکّان کشتی را ؛ آنها برترین نزد خدای عزوجل هستند. 📚بحارالانوار ۶/۲ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🍃🌼 🌸🌸🌸 🔸 رَوَى السَّيِّدُ بْنُ طَاوُسٍ فِي كَشْفِ الْمَحَجَّةِ بِإِسْنَادِهِ مِنْ كِتَابِ الرَّسَائِلِ لِلْكُلَيْنِيِّ عَمَّنْ سَمَّاهُ قَالَ: « كَتَبْتُ إِلَى أَبِي الْحَسَنِ علیه السلام أَنَّ الرَّجُلَ يُحِبُّ أَنْ يُفْضِيَ إِلَى إِمَامِهِ مَا يُحِبُّ أَنْ يُفْضِيَ إِلَى رَبِّهِ قَالَ فَكَتَبَ إِنْ كَانَ لَكَ حَاجَةٌ فَحَرِّكْ شَفَتَيْكَ فَإِنَّ الْجَوَابَ يَأْتِيكَ . » ☘☘☘ 🔸 یکی از اصحاب امام هادی صلوات الله علیه گوید خدمت حضرت نامه‌ای نوشتم که شخصی دوست دارد با امام زمانش راز و نیاز كند و مشكلات خود را با ایشان در میان بگذارد ، همان گونه كه با خداوند راز و نیاز کرده و حوائجش را اظهار می‌كند؛ او باید چه كند؟ امام هادی علیه ‌السلام در پاسخ مرقوم فرمودند : « هرگاه حاجتی داشتی، فقط لب‌های خودت را حركت بده و مطمئن باش كه جواب به تو می‌رسد.» ‌ •┈┈••✾••┈┈• 📚 بحارالأنوار، ج ۵۰ ، ص ۱۵۵ ( توجه و توسل به حضرت حجت عجل الله فرجه الشریف از مهمترین راه حل ها در مشکلات است. از این موضوع مهم غافل نباشم ! ) ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
📌شیعه واقعی کیه؟ امام (ع) فرمود: «شيعيان ما، سه گروه هستند. ◀️گروهی، به واسطه نام ما از مردم ارتزاق میکنند؛ ◀️صنفى نیز مانند هستند(که دربرابر سختی ها و مشکلات مي شكند) ◀️و گروهی مانند هستند که هرچقدر با آتش(سختی ها و بلاها) سوزانده شوند، با ارزش تر می گردند.» 📚ابن عساکر، تاریخ مدینه دمشق، ج54، ص291. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
📌امام (ع) ابوجعفر محمدبن علی(ع) مشهور به امام (ع)، امام پنجم شیعیان است که در علم، زهد، راستگویی، خوشرویی و فضیلت سرآمد همگان بود. ایشان، به سال 57 قمری در مدینه متولد، در سال 94 قمری با وصایت پدر به امامت امت رسید و در سال 114 قمری به شهادت رسید. آن حضرت، صاحب هفت فرزند دختر و پسر بود. رسول خدا(ص) او را به معنای نامید یعنی کسی که و انبیاء را به خوبى می شکافت. امام باقر(ع)، بسیار ، اهل ذکر و تلاوت قرآن، ، ، و مردم عصر خویش بود. به تعبیر ذهبی(م748ق): «محمدبن علی از کسانی است که علم، عمل، آقایی، شرف، وثاقت و متانت را در خود داشت و از همین رو شایسته خلافت بود.» 📚کلینی، الکافی، ج1، ص469، ح2؛ 📚شیخ مفید، الإرشاد، ج2، ص161؛ 📚ابن شهرآشوب، مناقب آل ابیطالب، ج4، ص197. 📚شیخ صدوق، معانی الاخبار، ص65. 📚یعقوبی، التاریخ، ج2، ص230؛ 📚ذهبی، سیر علام النبلاء، ج4، ص402. 📌خراسانی ها در محضر امام باقر(ع) امام (ع) در به «سيّد فقهاء حجاز» معروف بود، آوازة آن حضرت حتي در نيز فراگير شده بود و برخی از مردم خراسان با پای پیاده برای کسب علم از محضر امام به مدینه سفر کردند. بر اساس گزارش ابوحمزه ، مردم خراسان گرد آن حضرت حلقه زده و اشكالات علميِ خود را از او مي‏ پرسيدند. 📚ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج15، ص277. 📚عیاشی، التفسیر، ج1، ص167. 📚شیخ طوسی، اختيار معرفة الرجال‏، ج2، ص438. 📚کلینی، الکافی، ج6 ص256، ح1. 📌اهل تسنن در محضر امام باقر(ع) به تعبیر عبدالله بن عطاء: «محافل در مقابل محفل درس محمدبن علی(امام باقر) حقیر بودند.» چنانکه حکم بن عُتَیبه از میان عامه، مانند یک دربرابر امام زانو می زد. ابوحمزه ثُمالی نقل می کند: «مردی- مذهب- به¬نام قَتَادَة¬بن دِعَامَة از فقهای بصره خدمت امام باقر رسید و حدود چهل سؤال از امام بپرسد. امام نیز به پرسش های وی پاسخ داد.» 📚اربلّی، کشف الغمه في معرفة الأئمه، ج2، ص118. 📚شیخ مفید، الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج2، ص160. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
➖آیا خداوند مرا دوست دارد؟ 🍃🌼 🌸🌸🌸 🔹عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنِ ابْنِ الْعَرْزَمِیِّ عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَابِرٍ الْجُعْفِیِّ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ : 🔸 « إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ أَنَّ فِیکَ خَیْراً فَانْظُرْإِلَی قَلْبِکَ فَإِنْ کَانَ یُحِبُّ أَهْلَ طَاعَةِ اللَّهِ وَ یُبْغِضُ أَهْلَ مَعْصِیَتِهِ فَفِیکَ خَیْرٌ وَ اللَّهُ یُحِبُّکَ ، وَ إِنْ کَانَ یُبْغِضُ أَهْلَ طَاعَةِ اللَّهِ وَ یُحِبُّ أَهْلَ مَعْصِیَتِهِ فَلَیْسَ فِیکَ خَیْرٌ وَ اللَّهُ یُبْغِضُکَ وَ الْمَرْءُ مَعَ مَنْ أَحَبَّ » . ☘☘☘ 🔸از امام باقر عليه السلام نقل شده که فرمودند : هر گاه خواهى بدانى در تو خيرى هست، به دلت نگاه كن، اگر اهل طاعت خدا را دوست و اهل معصيت خدا را دشمن دارد، در تو خير است و خدا هم ترا دوست دارد، و اگر اهل طاعت خدا را دشمن و اهل معصيت خدا را دوست دارد در تو خير نيست و خدا دشمنت دارد، و هر كسى همراه دوست خود است. ‌ •┈┈••✾••┈┈• 📚 الکافی ، ج ۲ ، ص ۱۲۷ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
📌سفارش های امام (ع) به شیعیان ◀️ای گروه شیعه؛ به سفارش های ما گوش فرا دهید؛ ◀️در سخنان خود باشید، ◀️به تعهدات خود نسبت به دوست و دشمن عمل کنید، ◀️با اموال خود کنید، ◀️با قلب¬های خود بورزید، ◀️بر فقیران خود کنید، ◀️در کار خویش داشته باشید، ◀️بر هیچ کس و خیانت نکنید، ◀️پس از یقین به شک نیفتید، ◀️پس از اقدام به کاری از ترس آنرا رها نکنید، ◀️به هیچ یک از شیعیان نسبت ناروا ندهید، ◀️در دوستی با دیگران منطقی باشید، ◀️دشمن را دوست نداشته باشید و اعمال شما جز برای رضای خدا و پیامبر(ص) نباشد.» 📚قاضی نعمان مغربى، دعائم الاسلام، ج1، ص64؛ 📚و ر.ک: کلینی، الکافی، ج2، ص173، ح12. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
عن محمد بن علی الباقر علیه السلام: وَصِيَّتُهُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ لِجَابِرِ بْنِ يَزِيدَ اَلْجُعْفِيِّ رُوِيَ عَنْهُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ لَهُ يَا جَابِرُ اِغْتَنِمْ مِنْ أَهْلِ زَمَانِكَ خَمْساً إِنْ حَضَرْتَ لَمْ تُعْرَفْ وَ إِنْ غِبْتَ لَمْ تُفْتَقَدْ وَ إِنْ شَهِدْتَ لَمْ تُشَاوَرْ وَ إِنْ قُلْتَ لَمْ يُقْبَلْ قَوْلُكَ وَ إِنْ خَطَبْتَ لَمْ تُزَوَّجْ وَ أُوصِيكَ بِخَمْسٍ إِنْ ظُلِمْتَ فَلاَ تَظْلِمْ وَ إِنْ خَانُوكَ فَلاَ تَخُنْ وَ إِنْ كُذِّبْتَ فَلاَ تَغْضَبْ وَ إِنْ مُدِحْتَ فَلاَ تَفْرَحْ وَ إِنْ ذُمِمْتَ فَلاَ تَجْزَعْ - وَ فَكِّرْ فِيمَا قِيلَ فِيكَ فَإِنْ عَرَفْتَ مِنْ نَفْسِكَ مَا قِيلَ فِيكَ فَسُقُوطُكَ مِنْ عَيْنِ اَللَّهِ جَلَّ وَ عَزَّ عِنْدَ غَضَبِكَ مِنَ اَلْحَقِّ أَعْظَمُ عَلَيْكَ مُصِيبَةً مِمَّا خِفْتَ مِنْ سُقُوطِكَ مِنْ أَعْيُنِ اَلنَّاسِ وَ إِنْ كُنْتَ عَلَى خِلاَفِ مَا قِيلَ فِيكَ فَثَوَابٌ اِكْتَسَبْتَهُ مِنْ غَيْرِ أَنْ يَتْعَبَ بَدَنُكَ وَ اِعْلَمْ بِأَنَّكَ لاَ تَكُونُ لَنَا وَلِيّاً حَتَّى لَوِ اِجْتَمَعَ عَلَيْكَ أَهْلُ مِصْرِكَ وَ قَالُوا إِنَّكَ رَجُلُ سَوْءٍ لَمْ يَحْزُنْكَ ذَلِكَ وَ لَوْ قَالُوا إِنَّكَ رَجُلٌ صَالِحٌ لَمْ يَسُرَّكَ ذَلِكَ وَ لَكِنِ اِعْرِضْ نَفْسَكَ عَلَى مَا فِي كِتَابِ اَللَّهِ فَإِنْ كُنْتَ سَالِكاً سَبِيلَهُ زَاهِداً فِي تَزْهِيدِهِ رَاغِباً فِي تَرْغِيبِهِ خَائِفاً مِنْ تَخْوِيفِهِ فَاثْبُتْ وَ أَبْشِرْ فَإِنَّهُ لاَ يَضُرُّكَ مَا قِيلَ فِيكَ وَ إِنْ كُنْتَ مُبَايِناً لِلْقُرْآنِ فَمَا ذَا اَلَّذِي يَغُرُّكَ مِنْ نَفْسِكَ ... . سفارش امام باقر (عليه السّلام) بجابر يزيد جعفى جابر پنج چيز را از مردم زمان خود غنيمت بدان:۱-اگر حاضر باشى ميان جمع شناخته نميشوى.۲-و اگر غايب شدى بدنبالت نميگردند.۳- اگر در جمع بودى با تو مشورت نخواهد شد.۴-اگر مشورت شود گفتارت پذيرفته نخواهد شد. ۵-و اگر بخواستگارى رفتى با تو ازدواج نكنند.(مجموعه فرمايش امام در اين مورد برحذر داشتن از خطرهاى شهرت‌طلبى است)و ترا به پنج چيز سفارش ميكنم اگر بتو ظلم كنند تو ظلم نكن،۲-و اگر به تو خيانت كردند تو خيانت نكن.۳-اگر ترا لعنت بدروغ‌گوئى دادند خشمگين مشو.۴-و اگر ترا تعريف كردند خوشحال مشو.۵-اگر از تو بدگوئى كردند ناراحت مشو.دقت كن در مورد حرفى كه در باره‌ات گفته‌اند اگر آنچه گفته‌اند در خود مى‌يابى.خشم تو بر يك واقعيت موجب افتادنت از نظر خدا مى‌شود كه اين بزرگتر است از ترسى كه دارى از نظر مردم نيافتى اگر بر خلاف گفته آنهائى.ثوابى بدست آورده‌اى بدون آن كه در كسب اين ثواب بدن خود را برنج بياندازى.بدان تو دوست ما نيستى تا آنكه اگر اهل شهر شما جمع شوند و بگويند تو مرد بدى هستى از اين حرف آنها محزون نشوى و اگر بگويند مرد خوبى هستى موجب خوشحاليت نشود.ولى خود را بر كتاب خدا عرضه بدار اگر از راه قرآن ميروى.آنچه را او برحذرت داشته بدان بى‌ميلى و آنچه ترغيبت نموده بآن رغبت و علاقه دارى.از مسائلى كه ترسانيده ميترسى.پايدار و ثابت قدم باش و شادمان در اين صورت هر چه در باره‌ات بگويند ترا زيانى نمى‌رساند.اما اگر مخالف قرآن هستى پس چرا فريب نفس خود را خورده‌اى. بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۷۵، ص ۱۶۲ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
عن جعفر ابن محمد علیه السلام: کانَ أبي عليه السلام كَثيرَ الذِّكرِ ، لَقَد كُنتُ أمشي مَعَهُ وإنَّهُ لَيَذكُرُ اللّه َ ، وآكُلُ مَعَهُ الطَّعامَ وإنَّهُ لَيَذكُرُ اللّه َ ، ولَقَد كانَ يُحَدِّثُ القَومَ وما يَشغَلُهُ ذلِكَ عَن ذِكرِ اللّه ِ ، وكُنتُ أرى لِسانَهُ لازِقًا بِحَنَكِهِ يَقولُ : لا إلهَ إلاَّ اللّه ُ ، وكانَ يَجمَعُنا فَيَأمُرُنا بِالذِّكرِ حَتّى تَطلُعَ الشَّمسُ ، ويَأمُرُ بِالقِراءَةِ مَن كان يَقرَأُ مِنّا ، ومَن كانَ لا يَقرَأُ مِنّا أمَرَهُ بِالذِّكرِ [ الكافي : 2 / 499 / 1 عن ابن القدّاح . ] ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
عَنْ بُرَيْدٍ الْعِجْلِيِّ قَالَ: قِيلَ لِأَبِي جَعْفَرٍ الْبَاقِرِ ع إِنَّ أَصْحَابَنَا بِالْكُوفَةِ جَمَاعَةٌ كَثِيرَةٌ فَلَوْ أَمَرْتَهُمْ لَأَطَاعُوكَ وَ اتَّبَعُوكَ فَقَالَ يَجِي‏ءُ أَحَدُهُمْ إِلَى كِيسِ أَخِيهِ فَيَأْخُذُ مِنْهُ حَاجَتَهُ؟ فَقَالَ لَا قَالَ فَهُمْ بِدِمَائِهِمْ أَبْخَلُ»(الاختصاص، مفید، ص24) ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
قال أفلَحُ مَولَى الإِمامِ الباقِرِ عليه السلام: خَرَجتُ مَعَ مَولايَ حاجًّا ، فَلَمّا دَخَلَ المَسجِدَ نَظَرَ إلَى البَيتِ فَبَكى حَتّى عَلا صَوتُهُ، فَقُلتُ : بِأَبي واُمّي ، إنَّ النّاسَ يَنظُرونَ إلَيكَ فَلَو رَفَعتَ [رَفَعتَ] بِصَوتِكَ قَليلاً ، فَبَكى وقالَ : وَيحَكَ ! لِمَ لا أبكي؟! لَعَلَّ اللّه َ أن يَنظُرَ إلَيَّ بِرَحمَةٍ مِنهُ ، فَأَفوزَ بِها عِندَهُ [ تذكرة الخواصّ : 339 ، كشف الغمّة : 2 / 360 ، نور الأبصار : 158 . ] ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
مراقب باش یگان‌َت، بر ده‌گان‌َت چیره نشود 🛑عنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ كَانَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: وَيْلٌ لِمَنْ غَلَبَتْ آحَادُهُ أَعْشَارَهُ فَقُلْتُ لَهُ وَ كَيْفَ هَذَا قَالَ أَ مَا سَمِعْتَ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ مَنْ جٰاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثٰالِهٰا وَ مَنْ جٰاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلاٰ يُجْزىٰ إِلاّٰ مِثْلَهٰا ، فَالْحَسَنَةُ اَلْوَاحِدَةُ إِذَا عَمِلَهَا كُتِبَتْ لَهُ عَشْراً وَ اَلسَّيِّئَةُ اَلْوَاحِدَةُ إِذَا عَمِلَهَا كُتِبَتْ لَهُ وَاحِدَةً فَنَعُوذُ بِاللَّهِ مِمَّنْ يَرْتَكِبُ فِي يَوْمٍ وَاحِدٍ عَشْرَ سَيِّئَاتٍ وَ لاَ يَكُونُ لَهُ حَسَنَةٌ وَاحِدَةٌ فَتَغْلِبَ حَسَنَاتُهُ سَيِّئَاتِهِ . 🔰امام سجاد سلام الله علیه فرمودند : واى به حال کسى که یکانش (گناهان) بر ده گانش (نیکى ها) چیره شود. عرض کردم : منظور چيست‌؟ فرمودند: آيا نشنيده‌اى قول خداوند را كه فرمودند: «هر كه يك نيكى بجا آورد ده برابر پاداش برد و هر كه يك بدى بجا آورد پاداش داده نشود مگر به مثل آن (به يک بدى)،(انعام/162) عمل خوب اگر انجام شود ده پاداش بر آن نوشته مى‌شود و عمل بد اگر انجام شود يك كيفر بر آن نوشته مى‌شود، پس پناه مى‌بريم به خدا از كسى كه در يك روز ده عمل بد انجام دهد و يك عمل خوب نداشته باشد و بدي‌هايش(يگانش) بر خوبي‌هايش(ده‌گانش) غلبه كند. 📚علل الشرائع ج٢ ص٢٨٠ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🌱الإمامُ الصّادقُ عليه السلام إنّي لَأرحَمُ ثلاثةً و حَقٌّ لَهم أن يُرحَمُوا ; عزيزُ قَومٍ أصابَتهُ مَذَلَّةٌ بعدَ العِزِّ و غَنيٌّ أصابَتهُ حاجَةٌ بعدَ الغِنى و عالِمٌ يَستَخِفُّ بهِ أهْلُهُ و الجَهَلَةُ. امام صادق عليه السلام : من به سه كس مرحمت دارم و البته اینان شايسته مهربانى اند; عزيزى كه عزتش پایمال شده است و توانگرى كه گرفتار گشته و دانشمندى كه خانواده اش و مردمانِ نادان ، او را تحقیر نموده اند 📚الأمالي للصدوق ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
واکنش حضرت امام خمینی نسبت به فوت فرزند امام رسمش این بود که 5 دقیقه قبل از تشییع جنازه می رفت و در جمع تشییع کنندگان حضور پیدا می کرد سپس مسافتی را بین پنجاه تا صد متر به عنوان تشییع دنبال جنازه می رفت و بعداً از تشییع کنندگان جدا می شد و به منزل بر می گشت. آن روز برای فرزندش هم همین کار را کرد، یعنی هیچ تفاوتی قایل نشد. امام مثل کوه استوار بود. با حضور در مسجد جواهری که جنازه فرزندشان در آنجا آماده تشییع بود اول فاتحه خواندند بعد بلند شدند و دنبال جنازه راه افتادند پنجاه تا صد قدم دنبال آن حرکت کردند سپس فاصله گرفتند و به داخل اتومبیل رفتند و به خانه آمدند. البته اهل بیت و علاقمندان و دوستان جنازه را تشییع کردند و به خاک سپردند. معمول است که بعد از خاک سپاری سراغ صاحب عزا می آیند. آنها هم آمدند. در خانه امام همه به سختی گریه می کردند و اشک می ریختند ولی امام مثل کوه استوار و راضی به رضای الهی بود. اتفاقاً وقتی از تشییع جنازه برگشت، وقت مطالعات متفرقه امام بود. امام به محض رسیدن هیچ تفاوتی قایل نشد و در اتاق شروع به مطالعه کردند. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
استاد شب زنده دار در ابتدای شروع دو درس خارج فقه و الشخص الاعتباری در 2 بهمن 1401 پس از تسلیت وفات همسر مغفوره مکرمه آیت الله سبحانی(دام برکاته) و طلب رحمت و هدیه سوره حمد و صلوات به روح آن مرحومه، فرمودند: «حقیقتاً آیت‌الله سبحانی(دام ظله) برای روحانیت و عزت روحانیت، آیتی هستند. ایشان از سالیان جوانی‌شان تا به امروز خدمات نافعی دارند. ایشان دارای تألیفات متعدد هستند. اگر چه مناسب بود بحث را تعطیل می‌کردیم و در تشییع جنازه‌ی آن مخدره‌ی معظمه شرکت می‌کردیم اما سجیه‌ی خود آیت‌الله سبحانی اهتمام فراوان به درس و تعطیل نشدن محافل بحث و درس است. و شنیدم دیروز هم با اینکه همسرشان به رحمت خدا رفته بود و ایشان عزادار بودند به درس تشریف آوردند و درس گفتند. این اهتمام ایشان به درس خیلی مهم است که دارند و زندگی ایشان نیز منظم است. تقریباً همیشه رأس ساعت 9 می‌خوابند و این همه تألیفات کثیره مفید‌ه‌ای که دارند واقعاً‌ جز تنظیم وقت و توفیق الهی‌ای که خدای متعال به ایشان عطا فرموده منشأ دیگری ندارد. این اهتمام به درس را آیت‌الله نوری همدانی (دام ظله العالی) نیز دارند. من یادم است که این قسمتی که الان ورودی به صحن حیاط مسجد اعظم شده، قبلا شبستان کوچکی بود، و ایشان در آنجا رسائل تدریس می‌فرمودند. یکی از اساتیدی که ما نزدشان صرف و ادبیات می‌خواندیم به درس رسائل آیت نوری همدانی(دام ظله) می‌رفتند. استادمان گفتند یکی از کسانی که خیلی در آمدن، منظم بود، همین آیت‌الله نوری بودند کما این که آیت‌الله سبحانی هم خیلی در وقت منظم بودند و سر وقت در درسشان حاضر می‌شدند. استادمان گفت: یک روزی آقای نوری بر خلاف عادت چند دقیقه‌ای – شاید حدود 3 تا 5 دقیقه - دیر آمدند و بعدش عذر خواستند و فرمودند: یک طفل شیرخواری داشتیم که از دنیا رفت. رفتیم او را دفن کردیم و آمدیم برای درس. این مقدار که چند دقیقه‌ای دیر آمدیم به خاطر این بود که رفتیم او را دفن کردیم و چند دقیقه‌ای طول کشید. ایشان این طور اهتمام به درس داشتند که وقتی فرزندش درگذشت، رفته او را دفن کرده ولی درس را تعطیل نکرده و برای درس حاضر شده است. خدای متعال ان شاءالله سایه این بزرگان را حفظ کند و امثال آن‌ها در حوزه‌های علمیه فراوان بشود». 📅 1401/11/2 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
💠 اسماعیل صادق الوعد کیست؟ 🔰 برید عجلی می گوید: به امام صادق ع عرض کردم: یابن رسول الله! مرا از اسماعیلی آگاه کنید که خدا در از او نام برده و می فرماید: «وَ اذْکُرْ فِی الْکِتابِ إِسْماعیلَ إِنَّهُ کانَ صادِقَ الْوَعْدِ وَ کانَ رَسُولاً نَبِیًّا»، {و در این کتاب از اسماعیل یاد کن، زیرا که او درست وعده و فرستاده ای پیامبر بود.} مریم / ٥٤ آیا او پسر خلیل بود؟ چون مردم خیال می کنند که او اسماعیل، پسر ابراهیم خلیل است! حضرت فرمود: اسماعیل قبل از ابراهیم وفات کرد و ابراهیم حجت قائم خدا و صاحب شریعت بود؛ در این صورت اسماعیل رسول نیست ( فقط نبی است)، در حالیکه اسماعیل در این آیه رسول است. عرض کردم: فدایت شوم! پس این اسماعیل که بود؟ فرمود: او اسماعیل بن حزقیل بود که خدا او را به سوی قومش فرستاد، او را تکذیب نموده و کشتند و پوست صورتش را کندند. خدا نیز به خاطر این عمل بر آن قوم غضب نمود و سطاطائیل فرشته عذاب را به سوی او فرستاد. آن فرشته به او گفت: ای اسماعیل! من سطاطائیل فرشته عذابم که خدا مرا به سوی تو فرستاده تا قوم تو را چنان که خواستی، با انواع عذاب ها عذاب نمایم. اسماعیل به او فرمود: ای سطاطائیل! در این خصوص من به تو نیازی ندارم. پس خدا به او وحی نمود: ای اسماعیل! درخواست تو چیست؟ اسماعیل عرض کرد: خداوندا! تو به ع ( که از امت پیامبر آخرالزمان است ) وعده دادی که او را به دنیا برگردانی تا اینکه به دست خود از کسانی که با او آن رفتار را می کنند انتقام بگیرد. پروردگارا! حاجت من از تو این است که مرا به دنیا برگردانی تا من نیز از کسی که آن مصیبت را بر من وارد نمود، انتقام بگیرم، همان گونه که حسین ع خواهد نمود . پس خدا به اسماعیل بن حزقیل وعده رجعت داد و او با حسین بن علی علیهماالسّلام رجعت خواهد کرد. 📚🌐 کامل الزیارات ج۱ص ۶۵ https://lib.eshia.ir/86827/1/65 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri