eitaa logo
سید محمد جواد سید شبیری
1هزار دنبال‌کننده
613 عکس
76 ویدیو
79 فایل
کانال شخصی حجةالاسلام سیدمحمدجواد سیدشبیری(مشهد) شامل محتوای سخنرانی، مباحث حدیثی و مناسبتی مرتبط با معارف اهل البیت(علیهم السلام) ارتباط با بنده👇 @smjssh ارسال پیشنهادات، مطالب جدید و مفید👇 @rejal_admin تبلیغ👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
هرگز کسی را از حج رفتن منصرف نکنید! 🛑قالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: «لِيَحْذَرْ أَحَدُكُمْ أَنْ يُعَوِّقَ أَخَاهُ مِنَ اَلْحَجِّ فَتُصِيبَهُ فِتْنَةٌ فِي دُنْيَاهُ مَعَ مَا يُدَّخَرُ لَهُ فِي اَلْآخِرَةِ.»1 🔰از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده است: «هریک از شما باید خیلی حذر کند از این‌که برادرش را از حج باز دارد؛ چراکه (دراین‌صورت) علاوه بر عقوبتی که در آخرت برایش ذخیره می‌شود، در دنیا هم دچار فتنه‌ای می‌شود.» 👈اتفاقی که برای اسحاق بن عمار افتاد نیز جالب توجه است: 🛑...عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ إِنَّ رَجُلاً اِسْتَشَارَنِي فِي اَلْحَجِّ وَ كَانَ ضَعِيفَ اَلْحَالِ فَأَشَرْتُ إِلَيْهِ أَنْ لاَ يَحُجَّ. فَقَالَ: «مَا أَخْلَقَكَ أَنْ تَمْرَضَ سَنَةً.» قَالَ: فَمَرِضْتُ سَنَةً.2 🔰از اسحاق بن عمار صیرفی نقل شده است: به امام صادق (علیه‌السلام) عرض کردم: مردی ضعیف‌الحال درباره حج (رفتن یا نرفتن) با من مشورت کرد. به او گفتم: حج نرود. امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند: «سزاوار است که (به‌خاطر این حرفت) یک سال مریض شوی.» اسحاق گوید: پس از آن، یک سال مریض شدم. 📚منابع: 1:من‌لايحضره‌الفقيه، ج۲، ص۲۲۱ 2:الکافي، ج۴، ص۲۷۱ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
مرحوم حاج شیخ محی الدین مامقانی از خواص اصحاب مرحوم آیه الله سید محسن حکیم: یک روز فردی مبلغی را برای مرحوم حکیم هدیه آورد، ایشان خیلی خوشحال شدند و سجده شکر کردند. من تعجب کردم، از آقا علت این همه خوشحالی را پرسیدم. فرمودند: نزدیک به یک ماه است پولی برای مصرف خودم و بچه ها نرسیده بود. حال که خدا لطف کرده است سجده شکر کردم. این در حالی بود که من می دانستم در این مدت مبالغ زیادی وجوهات شرعی دست آقا بود. تازه متوجه شدم ایشان از وجوهات استفاده نمی فرمایند. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
💠امام رضا علیه السلام 🔹إِنَّمَا اَلْمُؤْمِنُ اَلَّذِي إِذَا غَضِبَ لَمْ يُخْرِجْهُ غَضَبُهُ مِنْ حَقٍّ وَ إِذَا رَضِيَ لَمْ يُدْخِلْهُ رِضَاهُ فِي بَاطِلٍ وَ إِذَا قَدَرَ لَمْ يَأْخُذْ أَكْثَرَ مِمَّا لَهُ 🔸مؤمن، كسى است كه هر گاه خشمگين شود، خشمش او را از جادّه حق بيرون نمى‏بَرد و هر گاه خشنود شود ، خشنودى‏اش[از كسى‏]، او را به باطل نمى‏كشانَد و چون قدرت پيدا كند، بيشتر از آنچه حقّ اوست، نمى‏گيرد 📗الکافي ج2 ص233 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
شریک کردن دیگران در ثواب حج 🛑...عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي الرَّجُلِ يُشْرِكُ أَبَاهُ وَ أَخَاهُ وَ قَرَابَتَهُ فِي حَجِّهِ فَقَالَ: «إِذاً يُكْتَبَ لَكَ حَجٌّ مِثْلُ حَجِّهِمْ وَ تَزْدَادَ أَجْراً بِمَا وَصَلْتَ.» 🔰از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده است: که در مورد مردی که پدر و برادر و نزدیکانش را در (ثوابِ) حجش شریک کرده بود، فرمودند: «دراین‌صورت برای تو هم مثل حج آن‌ها، حج نوشته می‌شود و به‌خاطر این صله(رحم)ات، اجرت بیشتر خواهد بود.» 📚الكافي، ج۴، ص۳۱۶ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
شرافت به بندگی است نه ثروت دنیوی/ از بلای الهی بترسیم 🔻دعای سی و پنجم صحیفه مبارکه سجادیه🔻 🛑وَ اعْصِمْنِي مِنْ أَنْ أَظُنَّ بِذِي عَدَمٍ خَسَاسَةً ، أَوْ أَظُنَّ بِصَاحِبِ ثَرْوَةٍ فَضْلًا ، فَإِنَّ الشَّرِيفَ مَنْ شَرَّفَتْهُ طَاعَتُكَ ، وَ الْعَزِيزَ مَنْ أَعَزَّتْهُ عِبَادَتُكَ. 🔰 امام سجاد علیه السلام در این مناجات می فرمودند: [خداوندا] ‏و مرا از این‌که به تهیدست ِفقیری گمان پستی برم و به ثروتمندی گمان برتری ورزم، حفظ فرما؛ زيرا شريف و بزرگوار كسى است كه اطاعت تو شرافتش دهد، و عزيز كسى است كه بندگى تو عزتش بخشد. ✅✅توصیه امام صادق علیه السلام به سرمایه دار های شیعه 🛑عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ دَخَلْتُ عَلَی أَبِی عَبْدِالله عليه السّلام فَنَظَرَ إِلَیَّ بِوَجْهٍ قَاطِبٍ. فَقُلْتُ مَا الَّذِی غَیَّرَکَ لِی؟ قَالَ الَّذِی غَیَّرَکَ لِإِخْوَانِکَ ، بَلَغَنِی یَا إِسْحَاقُ أَنَّکَ أَقْعَدْتَ بِبَابِکَ بَوَّاباً یَرُدُّ عَنْکَ فُقَرَاءَ الشِّیعَةِ. فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ إِنِّی خِفْتُ الشُّهْرَةَ. فَقَالَ أَ فَلَا خِفْتَ الْبَلِیَّةَ1 🔰إسحاق بن عمّار گوید: من نزد حضرت صادق علیه السّلام رفتم و ایشان با چهره ای عبوس به من نگریست. عرض کردم چه چیزی سبب دگرگونی شما با من شده است؟ فرمود آنچه باعث تغییر رفتار تو با برادرانت شده است. ای اسحاق ، به من خبر رسیده که تو دربانی بر درب خانه ات گذاشته ای که نیازمندان شیعه را از تو باز می‌گرداند. عرض کردم جانم فدایت ، من از مشهور شدن ترسیدم. فرمودند آیا از بلا نترسیدی؟ 📌اسحاق بن عمار از شیعیان‌متمول بود است ظاهرا شغل وی هم صرّافی بوده است به خاطر لقب صیرفی عَنْ زِيَادٍ الْقَنْدِيِّ، قَالَ:، كَانَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (ع) إِذَا رَأَى إِسْحَاقَ بْنَ عَمَّارٍ وَ إِسْمَاعِيلَ بْنَ عَمَّارٍ، قَالَ: وَ قَدْ يَجْمَعُهُمَا الْأَقْوَامُ‌، يَعْنِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ.2 🔰امام‌صادق علیه السلام هرگاه اسحاق‌بن‌عمار و اسماعیل‌بن‌عمار(دو برادر) را می‌دید، می‌فرمود: «برخی خاندان‌ها هر دو را با هم جمع می‌کنند»،مراد امام علیه السلام از «آن دو»، دنیا و آخرت است. 📚منابع: 1:کافی ج۲ ص۱۸۱ 2:إختيار الرجال ج1ص 402 «اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج» 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
8.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴اهل سنت با وجود اینکه قرآن فرموده که تمام زنان پیامبر صلی الله علیه و آله ام المومنین هستند ولی این لقب رو فقط یا اکثرا برای عائشه استفاده میکند. 🔴 خال المومنین ( دایی مومنین) رو لقب معاویه میدادند. چون معاویه برادر ام حبیبه بوده است که همسر پیامبر صلی الله علیه و آله بوده است حالا سوال اینجاست❓ ➖چرا اهل سنت به مابقی زنان پیامبر صلی الله علیه و آله ام المومنین نمیگویند❓ ➖چرا با وجود اینکه محمد بن ابی بکر برادر عائشه است ولی به وی لقب خال المومنین نداده اند❓ جواب این سوال در کلیپ توسط آیت الله سید علی میلانی حفظه الله ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
اهمیت حجه الاسلام و المسلمین قرائتی : روزی در حرم امام رضا (ع) به صورت اتفاقی در سه جای مختلف حرم سه عالم بزرگ شهر مشهد مرحوم آیه الله میرزا جواد آقای تهرانی و مرحوم آیه الله مروارید و مرحوم آیه الله میرزا علی آقای فلسفی را دیدم از هر سه بدون اینکه از یکدیگر اطلاع داشته باشند یک سوال را پرسیدم. اگر یک دعای مستجاب داشته باشید از خدا چه می خواهید؟ هر سه پاسخ دادند: عاقبت به خیری. قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : لاَ يَزَالُ اَلْمُؤْمِنُ خَائِفاً مِنْ سُوءِ اَلْعَاقِبَةِ لاَ يَتَيَقَّنُ اَلْوُصُولَ إِلَى رِضْوَانِ اَللَّهِ حَتَّى يَكُونَ وَقْتُ نَزْعِ رُوحِهِ وَ ظُهُورِ مَلَكِ اَلْمَوْتِ لَهُ . بحار الانوار ج ۶۸ ص ۳۶۶ رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله فرمود: مؤمن هميشه از سوء عاقبت خائف و بيمناك است و به رسيدن به رضوان الهى و خشنودى حق يقين و اطمينان ندارد تا آن هنگام كه قبض روح مى‌شود و ملك الموت در كنارش حاضر ميگردد. طوبی لهم ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
حجه السلام و المسلمین مرحوم سید حسن طباطبائی شیرازی (ره): سوالات هر امتحانی اگر لو برود آن امتحان دیگر ارزشی ندارد. نسبت به شب اول قبر ولی گویی قضیه شکل دیگری است؛ همه انبیاء و اولیاء آمده اند بگویند چه سوالاتی مطرح است. من ربک .... این چه امتحانی است که همه سوالاتش معلوم است؟ علت آن است که پاسخ این امتحان به صرف دانستن نیست باید اهل عمل باشی، عملا بنده خدا باشی تا بتوانی بگویی الله جل جلاله ربی. تابع پیامبر ص باشی تا بتوانی بگویی ایشان نبی من هستند. خیلی سخت است، بی جهت نیست امام سجاد ع می فرمایند: أَبْكِي لِظُلْمَةِ قَبْرِي، أَبْكِي لِضِيقِ لَحْدِي،أَبْكِي لِسُؤَالِ مُنْكَرٍ وَ نَكِيرٍ إِيَّايَ. گریه می کنم برای تاریکی و تنگی قبرم، گریه می کنم برای سوال نکیر و منکر از من. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
⛔️تنبلی ممنوع 🔹عن الامام الصادق علیه السلام: " إیَّاکَ وَ الْکَسَلَ وَ الضَّجَرَ فَإِنَّهُمَا یَمْنَعَانِکَ مِنْ حَظِّکَ مِنَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ " 🔸امام صادق علیه‌السلام: از تنبلى و بى حوصلگى بپرهیز، زیرا که این دو خصلت تو را از بهره دنیا و آخرت باز مى دارند. 📗الکافي، ج۵، ص ۸۵. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
➖قرآن خوانان سه گروه هستند... 🛑عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: قُرَّاءُ الْقُرْآنِ ثَلَاثَةٌ رَجُلٌ قَرَأَ الْقُرْآنَ فَاتَّخَذَهُ بِضَاعَةً وَ اسْتَدَرَّ بِهِ الْمُلُوكَ وَ اسْتَطَالَ بِهِ عَلَى النَّاسِ وَ رَجُلٌ قَرَأَ الْقُرْآنَ فَحَفِظَ حُرُوفَهُ وَ ضَيَّعَ حُدُودَهُ وَ أَقَامَهُ إِقَامَةَ الْقِدْحِ- فَلَا كَثَّرَ اللَّهُ هَؤُلَاءِ مِنْ حَمَلَةِ الْقُرْآنِ وَ رَجُلٌ قَرَأَ الْقُرْآنَ فَوَضَعَ دَوَاءَ الْقُرْآنِ عَلَى دَاءِ قَلْبِهِ فَأَسْهَرَ بِهِ لَيْلَهُ وَ أَظْمَأَ بِهِ نَهَارَهُ وَ قَامَ بِهِ فِي مَسَاجِدِهِ وَ تَجَافَى بِهِ عَنْ فِرَاشِهِ فَبِأُولَئِكَ يَدْفَعُ اللَّهُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْبَلَاءَ وَ بِأُولَئِكَ يُدِيلُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنَ الْأَعْدَاءِ وَ بِأُولَئِكَ يُنَزِّلُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الْغَيْثَ مِنَ السَّمَاءِ فَوَ اللَّهِ لَهَؤُلَاءِ فِي قُرَّاءِ الْقُرْآنِ أَعَزُّ مِنَ الْكِبْرِيتِ الْأَحْمَرِ 🔰حضرت باقر عليه السّلام فرمود: قرآن‏خوانان سه گروه‏اند: يكى آنكه قرآن خواند و آن را سرمايه كسب خود كند و پادشاهان را با آن بدو شد و بمردم بزرگى بفروشد. و ديگر مردى است كه قرآن را بخواند و حروف آن را نگهدارى كند ولى حدود آن را ضايع سازد و آن را چون قدح (جام آب) نگهدارى كند (يعنى براى خودنمائى و هنگام سودجوئى از آن منتفع گردد و در ساير اوقات پشت سر اندازد چنان كه شخص سواره جام آبش را پشت سرش مى‏آويزد ) خداوند امثال اينان را در قرآن‏خوانان زياد نكند. و ديگر مردى است كه قرآن خواند و داروى قرآن را بر دل دردمندش نهد و براى (خواندن و بكار بستن و دقت و غور در معانيش) شب زنده دارى كند و روزش را بتشنگى بسر برد، و در هنگام نمازهايش و جاهاى آن بدان قيام كند، و از بستر خواب بخاطر آن دورى گزيند، و بخاطر اين دسته از مردمان است كه خداى عزيز جبار بلا را بگرداند، و ببركت ايشان است كه خداى عز و جل شر دشمنان را باز دارد، و بسبب آنان است كه خداى عز و جل از آسمان باران فرستد، پس بخدا سوگند اينها در ميان قرآن‏خوانان از كبريت احمر كمياب‏ترند. 📚: الكافي ج‏2، ص: 627 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
کامل الزيارات ج ۱، ص ۱۶۱ امام صادق (علیه السلام) حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ اَلنَّضْرِ عَنْ شِهَابِ بْنِ عَبْدِ رَبِّهِ أَوْ عَنْ رَجُلٍ عَنْ شِهَابٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ : سَأَلَنِي فَقَالَ يَا شِهَابُ كَمْ حَجَجْتَ مِنْ حِجَّةٍ - فَقُلْتُ تِسْعَةَ عَشَرَ حِجَّةً فَقَالَ لِي تَمِّمْهَا عِشْرِينَ حِجَّةً تُحْسَبْ لَكَ بِزِيَارَةِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ . کامل الزیارات / ترجمه ذهنی تهرانی محمّد بن جعفر، از محمّد بن الحسين، از احمد بن نضر، از شهاب بن عبد ربّه يا از مردى، از شهاب، از حضرت ابى عبد اللّٰه عليه السّلام، شهاب مى‌گويد: امام عليه السّلام از من سؤال نموده و فرمودند: اى شهاب چند بار به حجّ‌ رفته‌اى‌؟ عرض كردم: نوزده مرتبه. فرمودند: آن را به بيست مرتبه تتميم و تكميل نما تا برايت آن‌ها را معادل يك زيارت حضرت امام حسين عليه السّلام حساب كنند. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
💠 إسْحَاقُ بْنُ عَمَّار ‏ اسحاق بن عمار از خاندان صیرفی ها و در کوفه بوده است و نقل شده که دکانش مقابل درب ‏بزرگ مسجد کوفه (باب الفیل) در آن طرف خیابان بوده است. ایشان یکی از کسانی است که ‏سؤالات مالی را از امام صادق (علیه السلام) می پرسد چون صراف بوده است.‏ در یک برهه تصور شده است که دو اسحاق بن عمار داریم؛ یک اسحاق بن عمار صیرفی داریم که ‏نجاشی توثیق کرده و در ترجمه ی ایشان می‌فرمایند:‏ ‏«شيخ من أصحابنا ثقة و إخوته يونس و يوسف و قيس و إسماعيل و هو في بيت كبير من الشيعة ‏و ابنا أخيه علي بن إسماعيل و بشر بن إسماعيل كانا من وجوه من روى الحديث‏...». (رجال ‏النجاشي، ص: 71)‏ مرحوم بحرالعلوم (ره) در کتاب فوائدالرجالیه فصلی دارد درباره خاندان های علمی شیعه که این ‏خاندان اسحاق را نقل می کند.‏ شیخ طوسی (ره) منفردا شخصی به عنوان «اسحاق بن عمار السابطی» را ذکر می کند و او را ‏فطحی معرفی می کند. ‏ ‏«إسحاق بن عمار، الساباطي: كان فطحيا، إلا أنه ثقة، و أصله معتمد عليه» (فهرست، ص39)‏ اصحاب ما (نوعا بعد از علامه) بین این دو عبارت جمع کردند و اسحاق بن عمار را را فطحی و ‏ثقة دانستند، یعنی فرزند عمار ساباطی باشد. این مبنای مرحوم اردبیلی (ره) مربوط به آن زمان ‏است. پس از ایشان، شیخ بهائی (ره) ملتفت شد که دو تا «إسحاق بن عمار» داریم: یکی شیعه و ‏ثقه است که همان «التغلبی الصیرفی» و یکی هم فطحی و ساباطی است که توثیق نشده است.‏ سپس سید بحر العلوم (ره) گفتند که اصلاً ساباطی موهوم است و وجود خارجی ندارد. عمار بن ‏موسی الساباطی فرزندی به نام اسحاق ندارد. فعلا این مبنی، مبنای معروف است که ساباطی، یا ‏موهوم است و یا شاذ است و روایتی ندارد و روایات از ایشان، منصرف است. ‏ همین هم درست است؛ اسحاق بن عمار ساباطی اصلاً وجود خارجی ندارد و شیخ اشتباه کرده، ‏منشأ اشتباه هم از روایت واحده ای است که در تهذیب شیخ آمده است ‏[1]. نسخه ای که در اختیار ‏شیخ بوده است غلط بوده است و لذا منشأ اشتباه شده است.‏ اسحاق بن عمار کوفی داریم که از اجلاء است و فطحی هم نیست و الآن جزو مسلمات است. با ‏توجه به این که مرحوم نجاشی فقط وثاقت را ذکر می‌کنند و همچنین خاندان ایشان را شیعه ‏معرفی می‌کنند، این شخص شیعه است. «و هو فی بیت کبیر من الشیعة» نشان می دهد از خاندان ‏معروفی بوده است. ‏ درس خارج اصول :‏‏ 10‏‎/‎‏11‏‎/‎‏1395‏ و درس خارج فقه : ‏20‏‎/‎‏1‏‎/‎‏96‏📚 ‏[1] . قال الشیخ فی التهذیب : «وَ عَنْهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ ‏اللَّهِ ع يَقُولُ‏ كَانَ مُوسَى بْنُ عِمْرَانَ إِذَا صَلَّى لَمْ يَنْفَتِلْ حَتَّى يُلْصِقَ خَدَّهُ الْأَيْمَنَ بِالْأَرْضِ وَ خَدَّهُ ‏الْأَيْسَرَ بِالْأَرْضِ.‏ قَالَ وَ قَالَ إِسْحَاقُ رَأَيْتُ مِنْ آبَائِي مَنْ يَصْنَعُ ذَلِكَ قَالَ مُحَمَّدُ بْنُ سِنَانٍ يَعْنِي مُوسَى‏[1] فِي الْحِجْرِ ‏فِي جَوْفِ اللَّيْلِ». (تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان) ؛ ج‏2 ؛ ص 110-109 : ح 182)‏ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri