eitaa logo
سید محمد جواد سید شبیری
988 دنبال‌کننده
611 عکس
75 ویدیو
78 فایل
کانال شخصی حجةالاسلام سیدمحمدجواد سیدشبیری(مشهد) شامل محتوای سخنرانی، مباحث حدیثی و مناسبتی مرتبط با معارف اهل البیت(علیهم السلام) ارتباط با بنده👇 @smjssh ارسال پیشنهادات، مطالب جدید و مفید👇 @rejal_admin تبلیغ👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
امام رضا (علیه السلام) می فرمایند: استشمام را به تاءخير نيندازيد؛ همانا بوييدن گل نرگس، پیشگیری از ابتلا به و در زمستان است. وَ لاَ تُؤَخِّرْ شَمَّ اَلنَّرْجِسِ فَإِنَّهُ يَمْنَعُ اَلزُّكَامَ فِي مُدَّةِ أَيَّامِ اَلشِّتَاءِ . 📚بحارالانوار، ج 62، ص 99 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri https://eitaa.com/shobeiri
➖جنگ بین حق و باطل 🛑عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: «إِنَّ لِلْقَلْبِ أُذُنَيْنِ فَإِذَا هَمَّ اَلْعَبْدُ بِذَنْبٍ قَالَ لَهُ رُوحُ اَلْإِيمَانِ لاَ تَفْعَلْ وَ قَالَ لَهُ اَلشَّيْطَانُ اِفْعَلْ وَ إِذَا كَانَ عَلَى بَطْنِهَا نُزِعَ مِنْهُ رُوحُ اَلْإِيمَانِ.» 🔰از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده است: «به‌راستی که قلبِ [هر بنده‌ای] دو گوش دارد. پس هرگاه بنده قصد انجام گناهی را کند؛ روح ایمان (در یکی از گوش‌ها) به او می‌گوید: این کار را نکن! و شیطان (در گوش دیگرش) به او می‌گوید: این کار را بکن! 📚: الکافي، ج۲، ص۲۶۷ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
روایاتی از اهل بیت پیامبر علیهم السلام که می‌گویند جلوگیری نکردن از رواج مشروبات الکلی، باعث گسترش قتل در جامعه می‌شود 1️⃣ روایت محمد بن حسین از امیرالمؤمنین علیه السلام: قِيلَ لِأَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ إِنَّكَ تَزْعُمُ أَنَّ شُرْبَ اَلْخَمْرِ أَشَدُّ مِنَ اَلزِّنَا وَ اَلسَّرِقَةِ فَقَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ نَعَمْ إِنَّ صَاحِبَ اَلزِّنَا لَعَلَّهُ لاَ يَعْدُوهُ إِلَى غَيْرِهِ وَ إِنَّ شَارِبَ اَلْخَمْرِ إِذَا شَرِبَ اَلْخَمْرَ زَنَى وَ سَرَقَ وَ قَتَلَ اَلنَّفْسَ اَلَّتِي حَرَّمَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ تَرَكَ اَلصَّلاَةَ. راوى گويد: به امير مؤمنان على عليه السّلام گفتند: تو گمان مى‌كنى كه حرمت نوشيدن شراب شديدتر از زنا و دزدى است‌؟ فرمود: آرى؛ زناكار احتمال دارد كه علاوه بر زنا، گناه ديگرى مرتكب نشود. اما شراب‌خوار آن‌گاه كه شراب بنوشد زنا مى‌كند، دزدى انجام مى‌دهد، انسانى را كه خداوند متعال کُشتنش را حرام كرده به قتل می‌رساند و نماز را ترك مى‌كند. الکافی، ج6، ص403 2️⃣ روایت شیخ کلینی با سه سند از امام صادق علیه السلام: عَنْ مُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَخْبِرْنِي جُعِلْتُ فِدَاكَ لِمَ حَرَّمَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى الْخَمْرَ ... فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى لَمْ يُحَرِّمْ ذَلِكَ عَلَى عِبَادِهِ وَ أَحَلَّ لَهُمْ سِوَاهُ رَغْبَةً مِنْهُ فِيمَا حَرَّمَ عَلَيْهِمْ وَ لَا زُهْداً فِيمَا أَحَلَّ لَهُمْ وَ لَكِنَّهُ خَلَقَ الْخَلْقَ وَ عَلِمَ عَزَّ وَ جَلَّ مَا تَقُومُ بِهِ أَبْدَانُهُمْ وَ مَا يُصْلِحُهُمْ فَأَحَلَّهُ لَهُمْ وَ أَبَاحَهُ تَفَضُّلًا مِنْهُ عَلَيْهِمْ بِهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لِمَصْلَحَتِهِمْ وَ عَلِمَ مَا يَضُرُّهُمْ فَنَهَاهُمْ عَنْهُ وَ حَرَّمَهُ عَلَيْهِمْ ... أَمَّا الْخَمْرُ فَإِنَّهُ حَرَّمَهَا لِفِعْلِهَا وَ لِفَسَادِهَا ... مِنْ سَفْكِ الدِّمَاءِ ... وَ هُوَ لَا يَعْقِلُ. مفضّل بن عمر می‌گويد: به امام صادق عليه السّلام عرض كردم: فدایت شوم! بفرماييد چرا خداوند متعال، شراب ... را حرام نمود؟ امام علیه السلام فرمود: خدای متعال به اين‌جهت آن را بر بندگانش حرام کرد و برخی از خوردنی‌های دیگر را حلال کرد كه بندگانش به موارد حرام، بى‌رغبت شده و به موارد حلال رغبت داشته باشند؛ او مخلوقاتش را آفريد و به نيازمندى‌هاى بدن آن‌ها و مصلحت زندگی آنها آگاهى داشت. از اين‌رو خداوند از روى لطف و بخشش براى مصلحت آنان مواردى را براى آنان حلال و مباح كرد. از طرفى از چيزهايى كه به آنان ضرر مى‌رساند نيز آگاهى داشت، به همین خاطر آنان را از آن موارد نهى نمود و بر آنان حرام نمود... اما حرام کردن شراب به خاطر کارهایی است که در اثر خوردن آن، شراب‌خور به آن دست می‌زند و فسادهایی که با خوردنش ایجاد می‌شود؛ کارهایی از قبیل اینکه ... [حتی ممکن است] خونِ [انسان‌های بی‌گناه را] بریزد ... و اینها در حالی اتفاق می‌افتد که بر اثر خوردن شراب، هوش و حواسی ندارد. الکافی، ج6، ص243 تهذیب الاحکام، ج9، ص128 من لا یحضره الفقیه، ج3، ص345؛ با سندی دیگر از امام باقر علیه السلام 3️⃣ صحیحۀ محمد بن سنان از امام رضا علیه السلام: عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا ع يَقُولُ حَرَّمَ اللَّهُ الْخَمْرَ لِمَا فِيهَا مِنَ الْفَسَادِ وَ مِنْ تَغْيِيرِهَا عُقُولَ شَارِبِيهَا وَ حَمْلِهَا إِيَّاهُمْ عَلَى إِنْكَارِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ الْفِرْيَةِ عَلَيْهِ وَ عَلَى رُسُلِهِ وَ سَائِرِ مَا يَكُونُ مِنْهُمْ مِنَ الْفَسَادِ وَ الْقَتْلِ وَ ... . محمد بن سنان می‌گوید: از حضرت رضا علیه السلام شنيدم كه فرمود خدا شراب را از اين جهت حرام كرد كه باعث فساد می‌شود و سبب تغيير عقل نوشانندۀ آن می‌گردد و او را به انكار كردن خدا وامی‌دارد و به دروغ بستن بر خدا و پيغمبران او می‌کشاند و او را به ورطۀ ساير محرَّماتى وارد می‌کند كه خدا و رسول او از آنها نهی کرده‌اند مثل فساد و قتل و ... . عیون اخبار الرضا، ج2، ص98 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
💠 مطالعه تطبیقی «مصرف مشروبات الکلی و افزایش قتل در جامعه» 🔻 ژورنال PubMed، از ارتباط میان مصرف مشروبات الکلی و افزایش نرخ قتل در استرالیا گزارش می‌دهد... 📚 قرن‌ها قبل، امیرالمؤمنین علیه السلام و فرزندان دانشمندش در مورد شراب‌خوری به یک و کارگشا اشاره کرده‌اند: «شراب‌خواری، آدم‌کُشی را در جامعه افزایش می‌دهد.» ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
انفاق امیرالمومنین علیه السلام در واقعه آیه طعام زکات واجب نبود 🛑الصّادق (علیه السلام)- عَنْ أَبِی بَصِیرٍ قَالَ کُنَّا عِنْدَ أَبِی‌عَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) وَ مَعَنَا بَعْضُ أَصْحَابِ الْأَمْوَالِ فَذَکَرُوا الزَّکَاهًَْ فَقَالَ أَبُوعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) إِنَّ الزَّکَاهًَْ لَیْسَ یُحْمَدُ بِهَا صَاحِبُهَا وَ إِنَّمَا هُوَ شَیْءٌ ظَاهِرٌ إِنَّمَا حَقَنَ بِهَا دَمَهُ وَ سُمِّیَ بِهَا مُسْلِماً وَ لَوْ لَمْ یُؤَدِّهَا لَمْ تُقْبَلْ لَهُ صَلَاهًٌْ وَ إِنَّ عَلَیْکُمْ فِی أَمْوَالِکُمْ غَیْرَ الزَّکَاهًِْ فَقُلْتُ أَصْلَحَکَ اللَّهُ وَ مَا عَلَیْنَا فِی أَمْوَالِنَا غَیْرُ الزَّکَاهًِْ ... قُلْتُ لَهُ وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی حُبِّهِ مِسْکِیناً وَ یَتِیماً وَ أَسِیراً قَالَ لَیْسَ مِنَ الزَّکَاهًِْ. 🔰 ابوبصیر گوید: نزد امام صادق (علیه السلام) بودیم و بعضی از ثروتمندان نیز در میان ما بودند که سخن از زکات به میان آمد، فرمود: «زکات چیزی نیست که زکات‌دهنده بدان ستایش شود، بلکه وظیفه‌ای رسمی است؛ که خون او به‌وسیله‌ی آن حفظ می‌شود، و با پرداخت آن، شخص «مسلمان» نامیده می‌شود، و اگر آن را نپردازد، نمازش پذیرفته نیست. و بدانید که در اموال شما حقّی اداکردنی جز زکات نیز هست ... گفتم: منظور از این آیه چیست: وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی حُبِّهِ مِسْکِیناً وَ یَتِیماً وَ أَسِیراً فرمود: «این زکات نیست». 📚: الکافی، ج۳، ص۴۹۹ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
‍ ⁉️ پرسشی تأمّل برانگیز از «شمس الدین ذهبی» 🔆 فاضل اندیشمند و گرانمایه جناب «باسم الحلّی» در کتاب «الرسول المصطفی وَ الشعائر الحسينية» در بیان اهمیت "شعائر دینی" و اینکه برخی اعمال به ظاهر ساده هستند که شارع مقدّس بر انجام آنها بسیار تأکید کرده و ثواب بزرگی نیز بر آنها مترتّب ساخته است، تصریح می‌کند علّت این همه تأکید بدین جهت است که "حفظ و بقای دین وابسته به آن اعمال" است و در حقیقت "میزان پاداش برای عمل" به "میزان تحقّق غرض مولی از آن عمل" بستگی دارد، نه صرفا کثرت نماز و روزه و حج و... 💢 سپس چنین می‌گوید: ...از نمونه‌های واضح این موضوع روایتی است که حاکم نیشابوری از رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم نقل می‌کند که فرمود: «مبارزه‌ی علی علیه السلام با عمرو بن عبدودّ در جنگ خندق از همه‌ی اعمال امّت من تا روز قیامت برتر است.» (المستدرک، 3/34 ط العلمية) فارغ از بحث سندی این روایت که "شمس الدین ذهبی" بی‌درنگ آن را از جعلیات یک رافضی دانسته ! _و البته تاریخ از ذهبی این پرسش را می‌کند که اگر معادله‌ی جنگ برعکس می‌شد و علی علیه السلام بر عمرو بن عبدودّ غالب نمی‌شد، چگونه اسلام باقی می‌ماند؟_شرق عالم برویم یا غرب آن باید بپذیریم که ضربه‌ی علی علیه السلام در آن روز بر همه‌ی خداپرستان، مسلمانان، تالیان  قرآن، حجّاج بیت الله، روزه داران ماه رمضان تا روز قیامت برتری دارد. چرا که اگر ضربه‌ی او در خندق نبود، از اسلام جز در خاطرات تاریخ، اثری باقی نمی‌ماند و اگر آن ضربه نبود، دیگر معاویه مسلمان نمی‌شد تا ذهبی و دیگران برای او با تمام وجود "رضی الله عنه" بگویند! و ما چه می‌دانیم! شاید اگر آن ضربه نبود خود ذهبی به همراه بسیاری دیگر اصلاً  کافر به دنیا می‌آمدند {و به همان حالت از دنیا می‌رفتند}؛ چرا که گذشتگانِ ذهبی نیز در فتح مکّه به وسیله‌ی همین رشادتهای علی علیه السلام بود که داخل در اسلام شدند... 🔷 ...وَمِنَ الأمْثِلَةِ النّاصِعَةِ فيما نَحْنُ فيه ما أخْرَجَهُ الحاكِمُ بِسَنَدِه عَنْ بَهْزِ بْنِ حَكيمٍ، عَنْ أبيه عَنْ جَدِّه عَنِ النَّبيّ صَلّى اللهُ عَلَيه وَ آلِه وَسَلَّمَ أنّه قالَ: "لَمُبارَزَةُ عَلِيِ بنِ أبي طالِبٍ لِعَمْرِو بْنِ عَبْدِودٍّ يَوْمَ الخَنْدَقِ أفْضَلُ مِنْ عَمَلِ أمّتي إلى يَوْمِ القِيامَةِ". وَ بِغَضِّ النَّظَرِ عَنْ سَنَدِه الّذي جَزَمَ الإمامُ الذَّهَبيُّ مِنْ دونِ أدْنى نَظَرٍ أنَّ رافِضِيّاً افْتَراهُ... فَالتّاريخُ يَسْأَلُ الذَّهَبِيُّ عَن مِصْداقِيَّةِ بَقاءِ الإسلامِ لَو افْتَرَضْنا انْقِلابَ المُعادَلَةِ وَ أنَّ عَلِيّاً لَم يَقتُل عَمراً ؟! شَرَّقْنا أمْ غَرَّبْنا لابُدَّ أن نَفْتَرضَ مَنْطِقِيّاً أنَّ ضَرْبَةَ عَلِيٍّ لَها فَضْلٌ عَلى كُلِّ مَنْ عَبَدَ اللهَ وَاعْتَنَقَ هذا الدّينَ وَتَلى القُرْآنَ وَحَجَّ البَيْتَ وَصامَ شَهْرَ رَمَضانَ إلى يَوْمِ القِيامَةِ. فَلا إسْلامَ يَبْقى لَوْلاها إلّا في ذِكْرى التّاريخِ، بَلْ لَوْلاها لَما أصْبَحَ مُعاوِيَةَ مُسْلِماً مِن صَحابَة رَسولِ اللهِ يَتَرَضّى عَنْهُ الذّهَبِيُّ وَغَيْـرُ الذَّهبِيُّ بِأحْسَنِ التَّرَضّي ! وَما يُدْرينا فَلَوْلاها لَما وَلَدَ الذَّهَبيُّ أو غَيْـرُه إلّا عَلَى الكُفْرِ ؛ إذ أنَّ أسْلافَه مِنْ بَعْدِ الأحْزابِ قَد دَخَلوا الإسْلامَ بِمِثْلِ هذه الضَّرْبَةِ يَوْمَ الفَتْحِ المُبينِ، فَتْحِ مَكَّةَ... 📜 الرسول المصطفی وَ الشّعائر الحسينية، باسم الحلّی، ص ۱۱۲ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be https://t.me/shobeiri
💐 خشوع در نماز 🍀 اظهار عبودیت و تسلیم در برابر خدا و فرمان اوست. نماز با روح و اثرگذار، نمازی است که با باشد. 🌟 سوره مبارکه مومنون، آیه شریفه ۱ و ۲ : قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ (۱) الَّذينَ هُمْ في‏ صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ (۲) 🌟 سوره مبارکه بقره، آیه شریفه ۴۵ : «وَ اسْتَعينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ وَ إِنَّها لَكَبيرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخاشِعينَ» (۴۵) 🌹 حقیقت خشوع : خشوع فروشکستن انانیت و منیت انسان و خودباختگی در برابر خداوند است. این خودباختگی دارای مراتب دارد و تا جایی که انانیت کامل محو حق تعالی شود، ادامه می یابد. حالاتی که از معصومین ع در نماز –از تغییر رنگ چهره و ...- نقل شده است، ناشی از اعلی مراتب خشوع است. خشوع و خودباختگی در مقابل معبود مقتضای فطرت انسان است و به دلیل ترس از عذاب و احساس شرم و گناه یا به خاطر درک عظمت خدای متعال حاصل می شود. 🌹 اسباب خشوع : 1⃣ درک عظمت الهی و حقارت خود درک عینی و ملموس عظمت الهی و حقارت خود در پیشگاه خداوند تبارک و تعالی باعث خشوع می شود. اذان و نماز با ذکر «الله اکبر» که اشاره به عظمت الهی دارد، شروع می شود، بلکه در حین نماز و بعد از نماز این ذکر شریف بارها و بارها تکرار می شود. یک مثال برای درک بهتر عظمت الهی : سرعت نور در ثانیه ۳۰۰ هزار کیلومتر است. حال گفته شده است فاصله یک کهکشان تا کهکشانی دیگر، میلیونها سال نوری است. در مقایسه با این عظمت آسمانها، زمین در حد صفر است –چه برسد به ما انسانها-. این حقارت و کوچکی انسان است در برابر عظمت خدایی که با اراده اش «کن فیکون» کرده و همه این هستی را آفریده است 2⃣ خوف از خداوند –تبارک و تعالی- خوف و ترس واکنش نفس نسبت به شیء دردناک و رنج‌آور است و البته خوف نیز دارای انواع و مراتبی است. 🔺 خوف از آثار دردناک اعمال زشت و گناهان. گناه موجب عذاب است و از این رو بسیار ترسناک است و مانند حیوان درنده باید از آن فرار کرد. 🔺 خوف از مخالفت و عصیان خداوند پاک و مهربان که همه آب، غذا، عزت، آبرو، سلامتی، قدرت، علم و ... ما از او و به رحمت اوست. توجه به قصور و تقصیر در پیشگاه چنین خدای عزیزی، اوج شرمندگی را به همراه دارد. 🔺 خوف از فراق الهی. در دعای کمیل می خوانیم : «إِلَهِي وَ سَيِّدِي وَ مَوْلَايَ وَ رَبِّي صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِكَ فَكَيْفَ‏ أَصْبِرُ عَلَى‏ فِرَاقِكَ‏». حضرت امیر ع عظمت عذاب الهی را درک کرده، ولی آتش فراق را شدیدتر می بیند، چرا که چنان وجودش به عشق الهی عجین شده است که فراق از این محبوب بسیار بسیار برایش دردآور است. کسی می تواند چنین بگوید که لذت وصال را چشیده باشد. در مناجات محبین امام سجاد –علیه الصلاه و السلام- آمده است : «مَنْ ذَا الَّذِي ذَاقَ‏ حَلَاوَةَ مَحَبَّتِكَ‏ فَرَامَ مِنْكَ بَدَلا». 🍀 نهایت آرزوی عاشق دلباخته، وصال محبوب است و بالاترین ترس او، محرومیت از وصال اوست. 🍀 روشن است که مراتب خوف، به مراتب معرفت به خداوند –تبارک و تعالی- و صفات و افعال او مربوط است و این اهمیت و خداباوری را نشان می دهد. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
فضیلت روز اول محرم 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 عَنِ الرَّیَّانِ بْنِ شَبِیبٍ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَی الرِّضَا علیه السلام فِی أَوَّلِ یَوْمٍ مِنَ الْمُحَرَّمِ فَقَالَ یَا ابْنَ شَبِیبٍ أَ صَائِمٌ أَنْتَ فَقُلْتُ لَا فَقَالَ إِنَّ هَذَا الْیَوْمَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی دَعَا فِیهِ زَکَرِیَّا علیه السلام رَبَّهُ فَقَالَ رَبِّ هَبْ لِی مِنْ لَدُنْکَ ذُرِّیَّةً طَیِّبَةً إِنَّکَ سَمِیعُ الدُّعاءِ فَاسْتَجَابَ اللَّهُ لَهُ وَ أَمَرَ الْمَلَائِکَةَ فَنَادَتْ زَکَرِیَّا وَ هُوَ قائِمٌ یُصَلِّی فِی الْمِحْرابِ أَنَّ اللَّهَ یُبَشِّرُکَ بِیَحْیی فَمَنْ صَامَ هَذَا الْیَوْمَ ثُمَّ دَعَا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ اسْتَجَابَ اللَّهُ لَهُ کَمَا اسْتَجَابَ لِزَکَرِیَّا علیه السلام . 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 ريان بن شبيب گويد روز اول ماه محرم خدمت حضرت رضا رسيدم بمن فرمود اى پسر شبيب روزه‌اى‌؟ گفتم نه فرمود اين روزيست كه زكريا بدرگاه پروردگارش دعا كرد و گفت پروردگارا بمن ببخش از پيش خود نژاد پاكى زيرا تو شنواى دعائى خدا برايش اجابت كرد و بفرشتگان دستور داد ندا كردند زكريا را كه در محراب ايستاده بود كه خدا تو را بيحيى بشارت ميدهد هر كه اين روز را روزه بدارد و سپس دعا بدرگاه خدا كند خدا مستجاب كند چنان كه براى زكريا مستجاب كرد . 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 امالی صدوق ج ۱ ص ۱۲۹ https://eitaa.com/shobeiri
📌اول در روز اول محرم خدمت امام رضا(ع) رسید. حضرت به او فرمود: می دانی امروز چه روزی است؟ وی در پاسخ گفت نه. امام به وی فرمود: امروز روزي است كه به درگاه پروردگارش دعا كرد و خدا دعای او را مستجاب و به يحيى بشارت داد. هر كه اين روز را روزه بدارد و سپس به درگاه خدا كند، خدا مستجاب كند، چنان كه براى مستجاب كرد. سپس فرمود: اى پسر به راستى همان ماهى است كه اهل در زمان گذشته ظلم‏ و جنگ را به خاطر احترامش در آن مى‏ دانستند. اما اين امت اين ماه را نگه نداشتند و نه حرمت پيامبرش را. در اين ماه ذريه او را كشتند و زنانش را كردند و امولش را كردند، خدا هرگز اين گناه آنان را نيامرزد. اى پسر شبيب: اگر خواستی کنی براى (ع) كن كه چون گوسفند سرش را بريدند. اى پسر شبيب: پدرم از پدرش از جدش برايم باز گفت كه چون جدم حسين(ع) كشته شد آسمان خون سرخ بارید. اى پسر شبيب: اگر بر حسين(ع) كنى تا بر گونه ‏هايت روان شود خدا هر گناهى كردى از خرد و درشت و كم و بيش بيامرزد. اى پسر شبيب: اگر خواهى خدا را ملاقات کنی در حالیکه گناهى نداشته باشى حسين(ع) را كن. اى پسر شبيب: اگر خواهى در غرفه ‏هاى ساخته بهشت با پيغمبر ساكن شوى بر قاتلان حسين لعن كن. 📚صدوق، الأمالي، ص۱۲۹-۱۳۰ 👇👇 🌻 @shobeiri
لقب امیرالمومنین علیه السلام بر غیر عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِیلَ الرَّازِیِّ عَنْ رَجُلٍ سَمَّاهُ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: دَخَلَ رَجُلٌ عَلَی أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام فَقَالَ السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا أَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ فَقَامَ عَلَی قَدَمَیْهِ فَقَالَ مَهْ هَذَا اسْمٌ لَا یَصْلُحُ إِلَّا لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ سَمَّاهُ بِهِ وَ لَمْ یُسَمَّ بِهِ أَحَدٌ غَیْرُهُ فَرَضِیَ بِهِ إِلَّا کَانَ مَنْکُوحاً وَ إِنْ لَمْ یَکُنْ بِهِ ابْتُلِیَ وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ فِی کِتَابِهِ إِنْ يَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ إِلَّا إِناثاً وَ إِنْ یَدْعُونَ إِلَّا شَیْطاناً مَرِیداً. عیاشی بسندش روایت کرده شخصی بر حضرت صادق عليه السلام وارد شد و عرض كرد: السلام عليك يا اميرالمؤمنين. برخاست آن حضرت بر دو قدم خود و فرمودند: ساكت باش كه اين اسمى است كه سزاوار نيست مگر براى أمیرالمؤمنين علی. خداوند متعال تسميه كرده او را به اين اسم؛ نیست كسى كه راضى باشد به این لقب، مگر اينكه «مفعول» باشد و اگر مبتلا نبوده، به اين عمل مبتلا می‌شود. و اين است قول خداى تعالی: «إِنْ یَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ إِلَّا إِناثاً وَ إِنْ یَدْعُونَ إِلَّا شَیْطاناً مَرِیداً.» 📚 تفسیر عیاشی، ۱/۲۷۶ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
➖حالت امام کاظم علیه السلام زمانی که محرم شروع میشد😭 🛑كانَ أبي عليه‏السلام إذا دَخَلَ شَهرُ الُمحَرَّمِ لا يُرى ضاحِكا، وكانَتِ الكَآبَهُ تَغلِبُ علَيهِ حَتّى تَمضِيَ عَشرَةُ أيّامٍ، فإذا كانَ يَومُ العاشِرِ كانَ ذلكَ اليَومُ يَومَ مُصيبَتِهِ وحُزنِهِ وبُكائهِ، و يَقولُ: هُوَ اليَومُ الَّذي قُتِلَ فيهِ الحُسَينُ. 🔰امام رضا علیه السلام فرمودند: چون ماه محرّم مى‏‌رسيد كسى پدرم (امام کاظم) را خندان نمى‌‏ديد. غم و اندوه بر او چيره بود تا آن كه ده روز مى‏‌گذشت، روز دهم (عاشورا) روز سوگوارى و اندوه و گريه او بود و مى‏‌فرمود: عاشورا، روزى است كه حسين عليه‌‏السلام در آن كشته شد . 📚:الأمالي( للصدوق) ص: 128 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 سقیفه قاتل امام حسین علیه السلام و تمام فرزندان رسول الله صلی الله علیه و اله ✍ علامه عسکری در کتاب سقیفه مینویسد: در اثر اجتماع در آن شريعت اسلام پس از پيامبر اكرم ص دگرگون شد!. در اثر سقيفه تاريخ اسلام دگرگون شد. در اثر سقيفه به در خانه فاطمه زهرا (سلام الله علیها) آتش بردند وشد آنچه شد.در اثر سقيفه شمشير ابن ملجم بر فرق امير المؤمنين علي (علیه السلام) فرود آمد. در اثر سقيفه امام حسن (علیه السلام) با زهر شهيد شد👈در اثر سقيفه حضرت امام حسين (علیه السلام) شهيد شد! وزينب (سلام الله علیها) وديگر دختران پيامبر (صلی الله علیه و آله) اسير شدند👉 در اثر آن سقيفه مسير تاريخ بشريت دگرگون شد.آثار سقيفه از آن روز تا كنون وتاظهور حضرت مهدي موعود (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ادامه دارد!!. 📚کتاب سقیفه ،علامه عسکری، صفحه 2 😭لعنت خدا به سقیفه و بانیان سقیفه و مَن تَبَعَهَم الی یومِ القِیامَه ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
📌تلاش در کردن مردم نخستین اقدام جریان عثمانی آن بود تا اهل بیت(ع) را از چشم مردم بیندازند. برای رسیدن به این هدف، ناسزاگویی به آنان در دستور کار تفکر عثمانی قرار گرفت. به عنوان نمونه، برخی از دشمنان اهل بیت(ع) در شهر ضمن لعن امیرمؤمنان علی(ع)، (ع) و حضرت (س)، دعا می کردند که بن علی(ع) کشته شود و این را افتخار می دانستند. به مُغِیره بن شعبه می گفت: و اصحاب او را بده و در مقابل از عثمان و پیروان او به نیکی یاد کن و به سخنان آنان گوش بده. 📚ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج4، ص61. 📚 بلاذری، انساب الاشراف، ج5، ص243. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
من لا يحضره الفقيه ج ۳، ص ۳۹۰ امیرالمؤمنین (علیه السلام) وَ رَوَى اَلْأَصْبَغُ بْنُ نُبَاتَةَ عَنْ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ: «يَظْهَرُ فِي آخِرِ اَلزَّمَانِ وَ اِقْتِرَابِ اَلسَّاعَةِ وَ هُوَ شَرُّ اَلْأَزْمِنَةِ نِسْوَةٌ كَاشِفَاتٌ عَارِيَاتٌ مُتَبَرِّجَاتٌ مِنَ اَلدِّينِ دَاخِلاَتٌ فِي اَلْفِتَنِ مَائِلاَتٌ إِلَى اَلشَّهَوَاتِ مُسْرِعَاتٌ إِلَى اَللَّذَّاتِ مُسْتَحِلاَّتٌ لِلْمُحَرَّمَاتِ فِي جَهَنَّمَ خَالِدَاتٌ » . ۴۳۷۴ - اصبغ بن نباته گويد: از امير مؤمنان عليه السّلام شنيدم كه ميفرمود: در آخر الزّمان نزديك به قيامت که بدترین زمان هاست، زنانى ظاهر شوند: بى‌حجابان برهنگان، خود آراستگان براى غير شوهران، رها كردگان آئين، داخل‌شدگان در آشوبها مائلان بشهوات، شتاب‌كنندگان بسوى لذّات و خوشگذرانى‌ها، حلال شمارندگان محرّمات الهى، و واردشوندگان برای همیشه در آتش دوزخ. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
آیت‌الله العظمی خویی (رضوان الله علیه) و ترک تدریس اسفار إني كنت برهة من‌ الزمان مشتغلا بتدريس الأسفار ثم تنبهت بعون اللّه و منه بأن أدنى الضرر و الفساد الناشئ منه أن الإنسان المشتعل به لا يهتم بالآثار النبوية و الأحاديث الإمامية و يزعم أنها قشريات موهونة فتركت تدريسها تمسكا بالأئمة الطاهرة (صلوات اللّه عليهم أجمعين) از مرحوم آیت الله خویی نقل شده که می فرمودند: مدتی اسفار می گفتم سپس آگاه شدم که کمترین ضرر و فساد ناشی از آن،بی اعتنایی به آثار نبوی و احادیث امامان علیهم السلام است تا آنجا که انسان می پندارد آنها(احادیث ائمه علیهم السلام)قشریانند. به این خاطر تدریس اسفار را رها نمودم و به ائمه طاهرین صلوات الله علیهم متمسک شدم. 📚منبع: أصول مهذبة ص۲۸-۲۹/غلامحسین مجتهد تبریزی/ناشر:چاپخانه طوس/چاپ اول مشهد ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🏴 راز عزاداری از ابتدای ماه محرّم ▼به امام صادق علیه السلام عرض شد:  سیدی جعلت فداک، إن المیت یجلسون بالناحية بعد موته أو قتله؛ و أراكم تجلسون أنتم و شیعتکم من أول شهر بالمأتم و العزاء للحسین عليه السّلام. فقال: ما هذا ! إذا حل هلال محرم، نشرت الملائكة ثوب الحسین عليه السّلام و هو مخرق من ضرب السیوف و ملطخ بالدماء؛ فنراه نحن و شیعتنا بالبصیرة و لا بالبصر، فإذاً تنفجر دموعنا. ▪️آقای من به فدایتان شوم، وقتی کسی می میرد یا کشته می شود (بعد از مرگ یا شهادت وی) جلسه نوحه ای برای او می گیرند؛ و من مشاهده می کنم که شما و شیعیانتان از اول ماه محرم (۹ روز قبل از شهادت) اقامه عزا می کنید. 🔸حضرت فرمودند: این چه حرفی است! هنگامی که هلال ماه محرم دمیده می شود، ملائکه پیراهن امام حسین عليه السّلام را آویزان می کنند در حالیکه از ضربه های شمشیر پاره پاره شده و آغشته به خون است؛ ما و شیعیانمان این پیراهن را با چشم دل (و نه با چشم ظاهری) می بینیم، پس اشک های ما سرازیر می شود. 📚 منابع ثمرات الأعواد ص 36 خصائص الزینبیة ص 49 مناهج البكاء فرطوسی حويزی، ص۱۱ 🔰 البته این حدیث تاکنون در هیچ منبع حدیثی معتبر یا متقدم یافت نشده و ظاهرا اولین بار در کتاب «ثمرات الأعواد» جلد 1، صفحه 36 بیان شده است. نویسنده این کتاب: علي بن الحسين، الهاشمي الخطيب متوفی 1328 قمری است. وی نیز هیچ منبع و سندی نیز برای این کتاب بیان نکرده است. در سال های بعدی نیز برخی از افراد همانند سید نورالدین جزایری در «خصائص زینبیه» این حدیث را بیان کرده اند. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
📌 ده قحطی در آخر الزمان «و سال رسول اللّه (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) جبرائیل (علیه‌السّلام): «هل تنزل الی الارض من بعدی؟» قال: نعم یا رسول اللّه انزل الی الارض من بعدک عشر مرّات و ارفع عشر جواهر من وجه الارض. قال (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم): «ما هذا الجواهر؟» فقال: الاوّل: انزل الی الارض و ارفع البرکة منها، و الثانی: ارفع منها الرحمة، و الثالث: ارفع منها الحیاء من عیون النساء، و الرابع ارفع الحمیة من رؤوس الرجال، و الخامس: ارفع العدل من قلوب السلاطین، و السادس: ارفع الصدق من قلوب الاصدقاء، و السابع: ارفع السخاء من قلوب الاغنیاء، و الثامن: ارفع الصبر عن الفقراء، و التاسع، ارفع الحکمة من قلوب الحکماء، العاشر: ارفع الایمان من قلوب المؤمنین؛   پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) از جناب جبرئیل پرسید: آیا بعد از من به زمین خواهی آمد؟ جبرئیل گفت: بله! ‌ای رسول خدا، ده بار به زمین خواهم آمد و ده گوهر گرانبها را خواهم برد. پیامبر فرمود: این گوهرهای گرانبها کدام‌اند؟ جبرئیل گفت: اول: برکت؛ دوم: رحمت؛ سوم: حیاء از چشم زنان؛ چهارم: غیرت مردان؛ پنجم: عدل از دل سلاطین؛ ششم: راستی و درستی از دل دوستان؛ هفتم: سخاوت از دل ثروتمندان؛ هشتم: صبر از فقرا؛ نهم: حکمت از حکیمان؛ دهم: ایمان از دل‌های مؤمنان.» 📚عیناثی، محمد بن محمد، اثنی عشریة فی المواعظ العددیه، ص۵۴۴ – ۵۴۵ ✅بدون قصد قلبی نسبت به حفظ دین و احترام و تعظیم در برابر اهل بیت علیهم السلام راهی برای نجات از فتن آخر الزمان نیست 💠قال مولانا حسن بن علی العسکری علیه السلام: لا جَرَمَ أَنَّ مَنْ عَلِمَ اَللَّهُ مِنْ قَلْبِهِ مِنْ هَؤُلاَءِ اَلْقَوْمِ أَنَّهُ لاَ يُرِيدُ إِلاَّ صِيَانَةَ دِينِهِ وَ تَعْظِيمَ وَلِيِّهِ لَمْ يَتْرُكْهُ فِي يَدِ هَذَا اَلْمُتَلَبِّسِ اَلْكَافِرِ - وَ لَكِنَّهُ يُقَيِّضُ لَهُ مُؤْمِناً يَقِفُ بِهِ عَلَى اَلصَّوَابِ ثُمَّ يُوَفِّقُهُ اَللَّهُ لِلْقَبُولِ مِنْهُ فَيَجْمَعُ اَللَّهُ لَهُ بِذَلِكَ خَيْرَ اَلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ. مولا امام حسن عسکری علیه السلام میفرمایند: قطعا خداوند متعال در قلب هر کس از مردم ببیند که او هيچ قصدى جز حفظ دين و تعظيم ولی الله (اهل بیت علیهم السلام) خود ندارد ، هرگز او را در بند گمراه کنندکان رها نسازد، بلكه مؤمنى (عالمی) را برايش برانگيزد تا او را به راه صواب آگاه سازد، سپس خداوند متعال به او توفيق پذيرش معارف را از آن مومن را می‌دهد ، و با این لطفی که به او عطا فرموده ، خیر دنيا و آخرت را براى او جمع مى‌كند. احتجاج ج۲ ص۴۵۱ نکته: پس تمام همت و عزم را در این دوره آخر الزمان، نباید بر چیزی جز فزونی ایمان و دین و محبت به خدا و حجج الهی گذاشت ، آنگاه است که یقینا خداوند متعال از هدایت خویش در قلب مخلصین در محبت خود و اولیاءش دریغ نمی فرماید. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
📌دادن (م310ق) در گزارشی درباره بنی امیه به نقل می کند: «امام (ع) از کوفی که به وی ملحق شده بودند، اوضاع کوفه را پرسید. مجمع بن عبدالله عايذى كه يكى از آن چهار نفر ملحق شده به امام بود، گفت: بنی امیه، برای جذب نیرو، به بزرگان قوم رشوه‏ هاى كلان داده‏اند، جیب های آنان را پر كرده‏ اند و بر ضد شما متفقند؛ اگرچه دل های عده ای از مردم به شما مايل است، اما فردا شمشيرهاي آنان بر ضد شما كشيده مى‏شود.» 📚طبری، تاريخ الأمم و الملوك، ج5، ص404 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
ماه محرم در کلام امام رضا علیه السلام 🛑...عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ أَبِي مَحْمُودٍ قَالَ: قَالَ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ: «إِنَّ اَلْمُحَرَّمَ شَهْرٌ كَانَ أَهْلُ اَلْجَاهِلِيَّةِ يُحَرِّمُونَ فِيهِ اَلْقِتَالَ فَاسْتُحِلَّتْ فِيهِ دِمَاؤُنَا وَ هُتِكَ فِيهِ حُرْمَتُنَا وَ سُبِيَ فِيهِ ذَرَارِيُّنَا وَ نِسَاؤُنَا وَ أُضْرِمَتِ اَلنِّيرَانُ فِي مَضَارِبِنَا وَ اُنْتُهِبَ مَا فِيهَا مِنْ ثَقَلِنَا وَ لَمْ تُرْعَ لِرَسُولِ اَللَّهِ حُرْمَةٌ فِي أَمْرِنَا إِنَّ يَوْمَ اَلْحُسَيْنِ أَقْرَحَ جُفُونَنَا وَ أَسْبَلَ دُمُوعَنَا وَ أَذَلَّ عَزِيزَنَا بِأَرْضِ كَرْبٍ وَ بَلاَءٍ وَ أَوْرَثَتْنَا [يَا أَرْضَ كَرْبٍ وَ بَلاَءٍ أَوْرَثْتِنَا] اَلْكَرْبَ [وَ] اَلْبَلاَءَ إِلَى يَوْمِ اَلاِنْقِضَاءِ فَعَلَى مِثْلِ اَلْحُسَيْنِ فَلْيَبْكِ اَلْبَاكُونَ فَإِنَّ اَلْبُكَاءَ يَحُطُّ اَلذُّنُوبَ اَلْعِظَامَ.» 🔰از امام رضا (علیه‌السلام) نقل شده است: «به‌راستی که محرّم ماهی است که اهل جاهلیت جنگ در آن را حرام می‌دانستند، اما در این ماه [ریختنِ] خون ما (اهل‌بیت) را حلال شمرده شد، حرمت ما هتک شد، فرزندان و زنانمان اسیر شدند، در خیمه‌هایمان آتش افروخته شد، اموالمان که در آن‌ها بود غارت شد و [لااقل] به‌خاطر رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) حرمتمان اصلاً رعایت نشد. به‌راستی که روز [شهادتِ] امام حسین (علیه‌السلام) ریشه‌هایمان را زخمی کرد، اشک‌هایمان را جاری کرد، عزیزمان را در سرزمین کرب‌وبلاء خوار کرد و این زمین تا روز قیامت برای ما کرب (اندوه) و بلاء به ارث گذاشت. 👈پس گریه‌کنندگان باید برای کسی مثل امام حسین (علیه‌السلام) گریه کنند؛ چراکه این گریه، گناهان بزرگ را [مثل برگ پاییزی] فرو می‌ریزد. 📚الأمالی (للصدوق)، ج۱، ص۱۲۸ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
َ ➖یاد کردن از حضرت یحیی علیه السلام 🛑رَوَى سُفْيَانُ بْنُ عُيَيْنَةَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ زَيْدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع قَالَ: خَرَجْنَا مَعَ الْحُسَيْنِ ع فَمَا نَزَلَ مَنْزِلًا وَ لَا ارْتَحَلَ مِنْهُ إِلَّا ذَكَرَ يَحْيَى بْنَ زَكَرِيَّا وَ قَتْلَهُ وَ قَالَ يَوْماً وَ مِنْ هَوَانِ الدُّنْيَا عَلَى اللَّهِ أَنَّ رَأْسَ يَحْيَى بْنِ زَكَرِيَّا ع أُهْدِيَ إِلَى بَغِيٍّ مِنْ بَغَايَا بَنِي إِسْرَائِيل‏ 🔰از حضرت سجاد ع روايت شده فرمود: در هر منزلى كه حضور اقدس حسين ع فرود مى‏آمديم پدر والاگهرم از حضرت يحيى و كيفيت قتل او ياد ميفرمود تا روزى فرمود از جمله نشانهاى پستى و خوارى دنيا آنكه سر پاك يحيى ع را براى زنازاده از زنازادگان بنى اسرائيل به تعارف بردند. 📚:الإرشاد ج‏2، ص: 132 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
بیهوش شدن امام رضا علیه السلام😭 درقصیده ای که دعبل خزاعی در محضر امام رضا میسراید چنین آمده :: 🛑افاطم لوخلت الحسین مجدلا وقدمات عطشانابشط فرات اذالطمت الحدفاطمه عنده وجریت دمع العین فق الوجنات و لطمت النساء و جوههن وعلائ الصراخ من وراءالستر وبکی الرضا حتی اغمی علیه مرتین 🔰ای فاطمه اگر در نظر می آوری حسین راکه به تیغ دشمن برخاک افتاده و بر کنار فرات تشنه لب جان داده است هرآینه نزد او به چهره میزدی وآب دیده را برگؤنه های گلگونت روان میساختی پس زنان بر صورت های خود لطمه زدند، و صدای شیون آنها ازپشت پرده بلند شد و امام رضا آنقدر گریستند که دومرتبه بیهوش شدند. 📚عیون اخبار الرضا ج ۲ص ۲۶۳ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
امام حسین علیه السلام و کربلا در قران 🛑سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْقُمِّيُّ الْأَشْعَرِيُّ قَالفَقُلْتُ أَخْبِرْنِي عَنْ تَأْوِيلِ كهيعص قَالَ هَذِهِ الْحُرُوفُ مِنْ أَنْبَاءِ الْغَيْبِ أَطْلَعَ اللَّهُ عَلَيْهَا عَبْدَهُ زَكَرِيَّا ثُمَّ قَصَّهَا عَلَى مُحَمَّدٍ ص وَ ذَلِكَ أَنَّ زَكَرِيَّا ع سَأَلَ رَبَّهُ أَنْ يُعَلِّمَهُ الْأَسْمَاءَ الْخَمْسَةَ فَأَهْبَطَ عَلَيْهِ جَبْرَئِيلَ فَعَلَّمَهُ إِيَّاهَا فَكَانَ زَكَرِيَّا إِذَا ذَكَرَ مُحَمَّداً وَ عَلِيّاً وَ فَاطِمَةَ وَ الْحَسَنَ سُرِّيَ عَنْهُ هَمُّهُ وَ انْجَلَى كَرْبُهُ وَ إِذَا ذَكَرَ اسْمَ الْحُسَيْنِ ع خَنَقَتْهُ الْعَبْرَةُ وَ وَقَعَتْ عَلَيْهِ الْبُهْرَةُ فَقَالَ ذَاتَ يَوْمٍ إِلَهِي مَا بَالِي إِذَا ذَكَرْتُ أَرْبَعاً مِنْهُمْ تَسَلَّيْتُ بِأَسْمَائِهِمْ مِنْ هُمُومِي وَ إِذَا ذَكَرْت‏الْحُسَيْنَ تَدْمَعُ عَيْنِي وَ تَثُورُ زَفْرَتِي؟ فَأَنْبَأَهُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى عَنْ قِصَّتِهِ فَقَالَ كهيعص فَالْكَافُ اسْمُ كَرْبَلَاءَ وَ الْهَاءُ هَلَاكُ الْعِتْرَةِ وَ الْيَاءُ يَزِيدُ وَ هُوَ ظَالِمُ الْحُسَيْنِ وَ الْعَيْنُ عَطَشُهُ وَ الصَّادُ صَبْرُهُ فَلَمَّا سَمِعَ بِذَلِكَ زَكَرِيَّا ع لَمْ يُفَارِقْ مَسْجِدَهُ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ وَ مَنَعَ فِيهِنَّ النَّاسَ مِنَ الدُّخُولِ عَلَيْهِ وَ أَقْبَلَ عَلَى الْبُكَاءِ وَ النَّحِيبِ وَ كَانَ يُرْثِيهِ إِلَهِي أَ تُفْجِعُ خَيْرَ جَمِيعِ خَلْقِكَ بِوَلَدِهِ؟ إِلَهِي أَ تُنْزِلُ بَلْوَى هَذِهِ الرَّزِيَّةِ بِفِنَائِهِ؟ إِلَهِي أَ تُلْبِسُ عَلِيّاً وَ فَاطِمَةَ ثَوْبَ هَذِهِ الْمُصِيبَةِ؟ إِلَهِي تُحِلُّ كُرْبَةَ هَذِهِ الْمُصِيبَةِ بِسَاحَتِهِمَا ثُمَّ كَانَ يَقُولُ إِلَهِي ارْزُقْنِي وَلَداً تَقَرُّ بِهِ عَيْنِي عَلَى الْكِبَرِ فَإِذَا رَزَقْتَنِيهِ فَافْتِنِّي بِحُبِّهِ ثُمَّ افْجَعْنِي بِهِ كَمَا تُفْجِعُ مُحَمَّداً حَبِيبَكَ بِوَلَدِهِ فَرَزَقَهُ اللَّهُ يَحْيَى وَ فَجَعَهُ بِهِ وَ كَانَ حَمْلُ يَحْيَى سِتَّةَ أَشْهُرٍ وَ حَمْلُ الْحُسَيْنِ كَذَلِك‏ 🔰از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف پرسيدم: مرا از تأويل «كهيعص» با خبر بفرماييد؟ فرمود: اين حروف از اخبار غيب است، خداوند بنده خود زكريّا را بر آن واقف فرمود، سپس آن را براى محمّد صلّى اللَّه عليه و آله نقل فرمود، و داستانش از اين قرار بود كه زكريّا عليه السّلام از پروردگارش خواست كه نامهاى پنجگانه را به او بياموزد، پس جبرئيل نازل شده و آنها را بدو آموخت، و زكريّا را رسم بر اين بود كه هر گاه ياد محمّد و علىّ و فاطمه و حسن عليهم السّلام مى‏افتاد اندوهش برطرف مى‏شد و گرفتاريش زايل مى‏گشت، ولى هر گاه نام مبارك حسين عليه السّلام را ذكر مى‏كرد بغض و اندوه گلويش را مى‏گرفت و مى‏گريست و نفسش بند مى‏آمد. روزى عرضه داشت: بار إلها! چرا وقتى نام آن چهار بزرگوار را ياد مى‏كنم با ذكر نام ايشان تسليت يافته و اندوهم بر طرف مى‏شود، ولى بمحض ياد حسين سرشك غم ازديدگانم روان شده و ناله‏ام بلند مى‏شود؟! پس خداوند اين گونه او را از قصّه‏اش باخبر ساخته و 👈فرمود: «كهيعص»، پس حرف كاف نام «كربلا» است، و حرف هاء «هلاك شدن عترت» است، و ياء «يزيد» همو كه به حسين ظلم مى‏كند، و «ع» «عطش و تشنگى» است، و صاد «صبر» و مقاومت او است. زكريّا بمحض شنيدن آن فرمايشات تا سه روز نمازگاه خود را ترك نگفت و مانع مردم از ورود بدان جا شد، و پيوسته زار زار گريست و ناليد، و نوحه او چنين بود: خدايا! آيا بهترين فرد خلقت را به مصيبت اولادش دردمند مى‏سازى؟! خدايا! مگر اين مصيبت را در آستان او نازل مى‏كنى؟! خدايا! مگر جامه اين مصيبت و اندوه را بر علىّ و فاطمه مى‏پوشانى؟! خدايا! آيا اندوه و درد اين مصيبت را بر ساحت آن دو نازل مى‏كنى؟! سپس عرضه داشت: خدايا! فرزند پسرى روزى‏ام فرما تا در كهنسالى ديدگانم بدان روشن شود، سپس مرا شيفته او گردان، آنگاه مرا بواسطه آن همچنان كه محمّد حبيب خود را دردمند ساختى سرا پاى وجودم را دردمند ساز!پس خداوند نيز يحيى را روزى‏اش ساخته و زكريّا را بدو دردمند نمود. و ضمناً مدّت باردارى يحيى همچون حسين شش ماه بود. 📚: الاحتجاج ج‏2، ص: 463 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🔆 مرحوم صاحب عبقات تحمل شنیدن مصائب جدّ غریبش را نداشت... 💢 می‌دانستم که نباید نزد علّامه میر حامد حسین روضه‌ بخوانم؛ چرا که او تحمّل شنیدن مصائب اندوه بارِ جدّش را ندارد؛ به همین جهت معمولا خطبا و روضه‌خوانان نزد او روضه نمی‌خواندند. روزی من متوجّه حضور ایشان نشدم و مشغول ذکر مصیبت خواندن بودم که ناگهان دیدم سر و صدا مجلس را فرا گرفت و جمعیت به من گفتند: دیگر نخوان ! علّامه میر حامد حسین از هوش رفته است ... 🔶 به نقل از خطیب حائری مرحوم سيد حسین یزدی ♦️ عن السيِّد حُسين اليزديّ الخطيبِ الحائريّ أنّه قال كنتُ مَسبوقاً بأنّ السيّد حامِد حُسَين لا يُطيقُ سماعَ المصائبِ المُشجِيَةِ الّتي جَرَت علی جَدّه الحُسينِ وأهلِ بيته عَلَيهِم السَّلامُ ولِذا لا تُقرَأ في مَحضَرِه، فاتَّفق يَوماً أنّه دَخَل الحُسَينِيّةَ في لَكَهنُو حين قِراءتي وَلَم أشعُر به وقَرأتُ بعضَ المَصائبِ وإذا بِالأصواتِ قَد ارتفَعَت والكُلُّ يَأمُرُني بِالتَّوقُّفِ عنِ القِراءَةِ وَبَعدَ حِينٍ ظَهَرَ لي أنَّ السَيِّد قَد غُشِيَ عَلَيه... 📜 طبقات أعلام الشيعة، الشيخ آغا بزرگ الطهراني، ج ١٣، ص ٣٤٩ _ ٣٥٠ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🏴 روضه‌خوانی در منزل امام صادق (علیه‌السلام) و وضعیت تقیه در مدینه ✔️سفيان بن مصعب العبدی از شاعران کوفی در زمان امام صادق علیه‌السلام بوده است و در رثای امام حسین علیه‌السلام شعر می‌خوانده است. ابو داود المسترق نیز پس از او از کسانی بوده که شعر سید حمیری را برای مردم می‌خوانده است. داستان زیر را ابوداود المسترق از سفيان بن مصعب نقل کرده است. سفیان گوید: بر امام صادق (ع) وارد شدم. پس امام دستور داد: به امّ فروه (دخترشان) بگویند که بیاید و بشنود که بر جدش (أبي عبدالله الحسین علیه السلام) چه گذشته است. امّ فروه آمد و [در اتاق] در پشت پرده نشست. امام (ع) فرمود: برایمان [شعر] بخوان. پس خواندم: ای امّ فروه، جود و بخشش کن اشک‌هایت را... پس دختر امام، فریاد [ماتم] برآورد و زنان نیز فریاد زدند. امام (ع) فرمودند: درب خانه را [در یابید]، درب خانه را [در یابید]. اهل مدینه [که صدای شیون زنان را شنیده بودند] بر درب خانه امام جمع شدند. امام (ع) نیز کسی را فرستاد تا بگوید: کودکی از ما غش کرده بود و [به این خاطر] زنان شيون کردند. سَهْلُ بْنُ زِيَادٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَنْ أَبِي دَاوُدَ اَلْمُسْتَرِقِّ عَنْ سُفْيَانَ بْنِ مُصْعَبٍ اَلْعَبْدِيِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَقَالَ: قُولُوا لِأُمِّ فَرْوَةَ تَجِيءُ فَتَسْمَعُ مَا صُنِعَ بِجَدِّهَا. قَالَ: فَجَاءَتْ فَقَعَدَتْ خَلْفَ اَلسِّتْرِ. ثُمَّ قَالَ: أَنْشِدْنَا. قَالَ: فَقُلْتُ: * فَرْوُ جُودِي بِدَمْعِكِ اَلْمَسْكُوبِ * قَالَ: فَصَاحَتْ وَ صِحْنَ اَلنِّسَاءُ. فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: اَلْبَابَ، اَلْبَابَ. فَاجْتَمَعَ أَهْلُ اَلْمَدِينَةِ عَلَى اَلْبَابِ. قَالَ: فَبَعَثَ إِلَيْهِمْ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: صَبِيٌّ لَنَا غُشِيَ عَلَيْهِ، فَصِحْنَ اَلنِّسَاءُ. الکافي ج ۸، ص ۲۱۵ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
درد چشم بر طرف شد حضرت آية اللّه بروجردى رضوان اللّه‌عليه علاقه زيادى به سوگوارى ائمه معصومين(عليهم السلام) خصوصا حضرت (علیه‌السلام) داشت و از اين رو پس از مراجعت از به بروجرد برگشته و تا آخر عمر تمام ايام شهادت ائمه معصومين(عليهم السلام) و ايّام عاشوراء و ده روز آخر صفر را در منزل اقامه عزا مى‌نمود. از كثرت علاقمندى معظم له به اين مجالس وصيت فرمودند كه: ثلث ما ترك ایشان وقف باشد و به مصرف روضه خوانى حضرت سيدالشهداء و ساير ائمه هدى عليهم صلوات اللّه برسد و با كثرت مشغله‌اى كه داشتند حتى‌الامكان در مجلس شركت مى كرده و از واردين قدردانى مى‌نمود و مقيد به اين بودند كه مجالس متعلق به خودشان از هر جهت مرتب باشد و مشغول مى‌شدند ايشان متوجه منبر بودند و زود منقلب مى‌شدند و اشك مى‌ريختند و براى وعّاظ و روضه خوان‌ها مقام ارجمندى را قائل بودند و از آنها بسيار عملاً و قولاً تشويق مى‌فرمودند. بلكه هر كس كوچك ترين ارتباطى به مجلس داشت او را احترام مى كردند و از دستجاتى كه به منزل معظم‌له وارد می‌شدند بسيار تقدير نموده و مى‌فرمودند به مقدارى كه حضرت (علیه‌السلام) بزرگ است منسوبين به آن حضرت هم لازم الاحترام مى‌باشند. معظم له فرمودند: من در بروجرد كه بودم مبتلا به سختى شدم و هر چه معالجه نمودم درد چشم ساكت نمى‌شد و حتى اطباء آنجا مرا از چشم مأيوس نمودند. تا اينكه روزى در ايام كه معمولاً دستجات براى تسليت به منزل ما مى‌آمدند نشسته بودم (مرسوم عزادارى بروجرد در عاشوراء چنين بود كه خود را به گل آلوده مى‌كنند و اين خود موجب تأثر و بكاء است) و در حاليكه به نگاه مى‌كردم مى‌ريختم و از جهت درد چشم هم ناراحت بودم. در همان حال كأنّه الهام شدم كه قدرى از آن گل‌هايى كه به سر و صورت اهل عزا ماليده شده به چشم خود بكشم و لذا مقدارى از گل‌هاى سر شانه يك نفر از اهل عزا به نحوى كه كسى متوجه نشد گرفتم و به چشم ماليدم فوراً در چشم احساس تخفيف درد كردم و به اين نحو چشم من رو به بهبودى گذاشت. تا اينكه به كلى كسالت آن رفع شد و بعداً هم در چشم خود و جلائى ديدم كه خط بسيار ريز را مى‌ديدم و ابداً محتاج به عينك نگشتم و در چشم معظم له در سن هشتاد و نه سالگى ابدا اثر ضعف ديده نمى‌شد و اطباء حاذق چشم، اظهار تعجب نمودند كه ممكن نيست چشم شخصى كه مادام‌العمر از چشم خود به اين اندازه استفاده خواندن و نوشتن برده باشد باز در سن هشتاد و نه سالگى محتاج به عينك نباشد. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri