eitaa logo
سید محمد جواد سید شبیری
995 دنبال‌کننده
611 عکس
76 ویدیو
78 فایل
کانال شخصی حجةالاسلام سیدمحمدجواد سیدشبیری(مشهد) شامل محتوای سخنرانی، مباحث حدیثی و مناسبتی مرتبط با معارف اهل البیت(علیهم السلام) ارتباط با بنده👇 @smjssh ارسال پیشنهادات، مطالب جدید و مفید👇 @rejal_admin تبلیغ👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
چرا شیعیان از اول محرم عزاداری می‌کند؟ 1⃣: تَأسّی به امام معصوم علیه السلام 🛑كانَ أبي عليه‏السلام إذا دَخَلَ شَهرُ الُمحَرَّمِ لا يُرى ضاحِكا، وكانَتِ الكَآبَهُ تَغلِبُ علَيهِ حَتّى تَمضِيَ عَشرَةُ أيّامٍ، فإذا كانَ يَومُ العاشِرِ كانَ ذلكَ اليَومُ يَومَ مُصيبَتِهِ وحُزنِهِ وبُكائهِ، و يَقولُ: هُوَ اليَومُ الَّذي قُتِلَ فيهِ الحُسَينُ. 🔰امام رضا علیه السلام فرمودند: چون ماه محرّم مى‏‌رسيد كسى پدرم (امام کاظم) را خندان نمى‌‏ديد. غم و اندوه بر او چيره بود تا آن كه ده روز مى‏‌گذشت، روز دهم (عاشورا) روز سوگوارى و اندوه و گريه او بود و مى‏‌فرمود: عاشورا، روزى است كه حسين عليه‌‏السلام در آن كشته شد 2⃣: اخبار و حوادث ناگوار از اول محرم بر اهل البیت علیهم السلام جاری شدند 🛑وحيث إنّ الإمام الحسين عليه‌السّلام كان في العاشر من هذا الشهر استشهاده وكان خلال هذه الأيّام العشرة كذلك حزيناً مهموماً في الغالب وكانت تصله أخبار مفزعة، ينبغي لشيعته أن يقوموا بلوازم عزائه في مجموع هذه الأيّام العشرة ويكونوا حزينين مكروبين أيضاً، وأن يقرأوا الأخبار والأحاديث الّتي تتحدّث عن مصائبه عليه‌السّلام. وقال بعض العلماء بترك بعض اللذات أيضاً.)2 🔰 محمد باقر بن محمد تقى‌ مجلسی: از آنجا که شهادت امام حسین علیه‌السلام در دهم این ماه (محرم) است و در خلال این دهه (دهه اول محرم) غالباً حزین و غمزده بود و دائماً اخبار هولناک به او می‌رسید سزاوار است که شیعیان آن حضرت لوازم عزای او را در همه این ده روز به پا دارند و همچنین حزین و ناراحت باشند و اینکه اخبار و احادیثی را بازگو کنند که از مصائب او خبر می‌دهد. و بعضی از علما نیز به ترک بعضی از لذت‌ها سفارش کردند. 📚: منابع: 1: الأمالي( للصدوق) ص: 128 2: زاد المعاد، ج۱، ص۲۰۳ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
🍀موارد استفاده از تربت کربلای علیه السلام روز دوم روز ورود حضرت به خاک کربلا 📍دارویی 👈 در روایات از آن به داروی اکبر یاد شده است . (📚کامل الزیارات ص۱۱۲) 👈 خصوصا خاک سرخ بالای سر که گفته شده بر هردری به جز مرگ شفاست (📚 بحارالانوار ج۹۸ ص۱۱۰) 👈 تربت کربلا علاوه بر بیماری های جسمی، افسردگی‌ها و اندوهای روانی را نیز التیام می بخشد (📚کامل الزیارات ص۲۶۳) 👈 اگر کام طفل با آن برداشته شود عامل عمده های برای پیشگیری از بیماری ها نیز هست (📚کامل الزیارات ص۱۱۲) 📍تجهیز میت : 👈 باحنوط میت مخلوط می گردد و همچنین همراه میت می شود (📚 کامل الزیارات ص۲۷۲) 👈 با وجود تربت کربلا زمین ، هر انسان گناهکاری را قبول می کند . (📚تهذیب الاحکام ج۶ ص۷۱) 👈 مراقب باشید تربت زیر سر میت گذاشته نشود بلکه مقابل صورتش بگذارند . ( 📚 بحارالانوار ج۹۸ ص۱۱۰) 📍امنیت 👈 با‌همراه نمودن تربت کربلا می توان از عوامل شناخته شدهٔ هراس آور و عوامل ناشناخته ایمن شد . (📚 بحارالانوار ج۹۸ ص۱۱۵) 📍مهر نماز 👈 سجده بر تربت ، هفت طبقهٔ آسمان را شکافته و نماز بالا رفته و قبول می شود ( 📚‌‌ کامل الزیارات ص۲۸۰) 📍تسبیح : 👈 چرخاندن تسبیح تربت همراه ذکر ، چهل حسنه و بدون ذکر بچرخاند بیست حسنه دارد (📚کافی ج۴ ص۵۸۸) 👈 حورالعین از ملائکه می خواهند به هنگام مراجعت از زمین برایشان تسبیح تربت بیاورند (📚 مصلح المتهجد ص۷۳۵) 👈 گفتن تسبیحات اربعه با تسبیح تربت موجب جذب شست هزار حسنه و محو شست هزار گناه و ترفیع شست هزار درجه و ایجاد زمینهٔ شفاعت شست هزار نفر، می شود . (📚 بحارالانوار ج۹۸ص۱۲۴) 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
⛔️ وقتی دین و علم از غیر اهلش اخذ شود ... عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ أَبِي عُبَيْدَةَ الْحَذَّاءِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ علیه‌السلام ... وَ يُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّباتِ أَخْذَ الْعِلْمِ مِنْ أَهْلِهِ وَ يُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبائِثَ وَ الْخَبَائِثُ قَوْلُ مَنْ خَالَفَ ... 📚 الکافی؛ ج۱؛ ص۴۲۹ 🔻از امام باقر علیه‌السلام روایت شده که درباره آیه شریفه "وَ يُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّباتِ وَ يُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبائِثَ" (اعراف؛۱۵۷) فرمودند: طیّبات، گرفتن علم و دانش از اهلش (یعنی امامان معصوم علیهم‌السلام) و خبائث کلام مخالفین است. ✅ عاشورا عید است یا عزا؟ 🔹 آیا این مطلب صحیح است که چون شهادت حضرت باعث زنده شدن دین شد، پس عاشورا عید است نه عزا؟ اگر حضرت روز عاشورا پیروز شد، چرا آن روز را جشن نمی‌گیریم؟ چرا گریه می‌کنیم؟ (۱) برخی از بزرگان عرفان [محمد حسین لاله زاری] گفته‌اند: مراحل سیر و سلوک مختلف است؛ و پس از عبور سالک از عالم کثرات و رسیدن به فنای مطلق فی الله برای او عزا نیست. (۲) 🔹 پاسخ: کشته شدن سالار شهیدان و اهلبیت و یاران فداکار آن حضرت چون سکه‌ای است که دو رو دارد. برای آنان همه‌اش قرب، وصال و سرور است. آنان با شهادت مقامی یافته‌اند که جز با شهادت بدان نمی‌رسیدند. ولی برای ما که آنان را از دست داده‌ایم و شاهد آن فاجعه ناگوار بوده‌ایم، غم و عزا و گریه است. آنچه از سیره معصومین علیهم‌السلام به ما رسیده همه دلالت بر عزا دانستن، مصیبت زده بودن و گریه آنها در این روز دارد و بلکه آن را از مصائب با عظمت اسلام و مسلمین بلکه همه عالم امکان دانسته‌اند. و این دشمنان بودند که به آن تبرک جسته آن را عید گرفته‌اند. این اشکال با روایات تنافی واضح دارد [ و به سبب گرفتن معارف دینی از غیر اهلش می باشد.] ......................... ۱. مثنوی مولوی، دفتر ششم ۹۶۰ ۲. روح مجرد؛ ص۸۵ 📚عزاداری رمز محبت؛ج۲؛ ص۸۲ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
💠 لحظه‌ای غیر از در این خانه، جای دیگر عمر نگذرانیم ❖ آیت الله شبیری زنجانی: ● تردید دارم این قضیه را مستقیماً از حاج میرزا علی محدث زاده شنیدم یا از آقای حاج سید صدرالدین از ایشان. به احتمال زیاد از خود آقای حاج میرزا علی شنیده‌ام. می‌گفت: یک وقت آمیرزا محسن (اخوی ما) مریض شد و ظاهراً مریضی او خطرناک بود. پدرم گفت مقداری سوپ رقیق یا آب (تردید دارم) بیاورند و شروع کرد با انگشتش آن را به هم زد و فرمود: این انگشت هزاران حدیث نوشته است، لذا نمی‌شود در آن شفا نباشد. اخوی ما آن را خورد و خوب شد. ● حاج شیخ عباس درباره عالم معنا، آدم باور کرده‌ای بود. به آنچه می‌نوشت و می‌گفت، ایمان داشت. ایشان تربیت شده اهل بیت علیهم‌السلام بود. 📚جرعه‌ای از دریا؛ ج۲؛ ص۵۰۹ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
عبرات_المصطفين_في_مقتل_الحسين_ع_ج1_الشيخ_محمد_باقر_المحمودي(1).pdf
12.7M
📚 عبرات المصطفین فی الحسین علیه السلام ✍علامه شیخ محمدباقر محمودی(ره) جلد اول 💥اهمیت کتاب حاضر در این است که اولاً مطالب آن از منابع کهن است، ثانیاً این منابع از اهل سنت است و ثالثاً در هر موضوع غالباً از چند منبع استفاده شده است💥 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
عبرات_المصطفين_في_مقتل_الحسين_ع_ج2_الشيخ_محمد_باقر_المحمودي.pdf
10.4M
📚 عبرات المصطفین فی الحسین علیه السلام ✍علامه شیخ محمدباقر محمودی(ره) جلد دوم 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
🔆 اهمیت و ارزش کار تبلیغ و روضه‌خوانی و طلبگی دعبل خزاعی گوید: در مثل این ایام (ظاهراً محرّم) بر حضرت رضا علیه‌السلام در حالی که محزون در جمع اصحاب بود وارد شدم. حضرت به من خوش آمد گفتند و فرمودند: ✔️ مَرحباً بناصرِنا بیدِه و لسانِه مرحبا به یاور ما که با دست و زبان ما را یاری می‌کند. مرا در کنار خود نشاند و فرمود: دوست دارم برایم شعری بخوانی که ایام‌ حزن ما اهلبیت و سرور دشمنان ما بخصوص بنی امیه است. ✔️ ای دعبل! هر کس در مصائب ما بگرید و بگریاند -حتی اگر یک نفر را- پاداش او بر خداست... ✔️ ای دعبل برای امام‌ حسین علیه‌السلام تا جان در تن داری، مرثیه سرایی کن -که تو یاور و مادح ما هستی- "فلا تقصّر عن نَصرِنا ما استَطعتَ" تا می‌توانی در یاری ما از هیچ کوششی دریغ مدار و کوتاهی مکن... 📚بحارالانوار؛ ج۴۵؛ ص۲۵۷ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
🍂 در اقامۀ عزا و گریه بر مصائب شهید کربلا جفا نکنیم... از حضرت علیه‌السلام روایت شده است که فرمودند: 🚩 «پدر و مادرم به فدای حسين ‌باد که در پشت كوفه كُشته خواهد شد؛ به خدا قسم گويا مى‌بينم كه انواع وحوش بیابان، گردنهاى خود را بر قبرش كشيده، بر او مى‌گريند و از شب تا به صبح بر او مرثيه مى‌خوانند؛ پس چون حال وحوش چنين باشد، شما مردم (در اقامۀ عزا و گریۀ بر او) جفا نكنيد!» 💠 «عن الحارث الأعور قال: قال عليُّ عليه‌السلام: بأبي واُمي الحسين المقتول بظهر الكوفة واللهِ كأنّي أنظر إلى الوحوش مادّة أعناقها على قبره من أنواع الوحش يبكونه ويرثونه ليلاً حتّى الصّباح فإذا كان ذلك فإيّاكم والجفاء.» 📚 کامل الزّیارات (ابن‌قولویه)، ص۸۲ بحار الانوار (علامه‌مجلسی)، ج۹۸، ص۶ 📌ترسوهای مال پرست امام ‏(ع) درباره متخلفان از مردم کوفه در قیام عاشورا فرمود: «برضدّ او (امام ) كساني، همدست شدند كه آنان را فريفت و بهرة خود را به قيمت ناچيز و پستي ‏ كردند و خود را به بهاي ناچيز فروختند و و گردن‌فرازي ورزيدند و اسير خود شدند.» 📚شیخ مفید، المزار، ص108. 📌با ترسوها نمی شود انقلاب کرد؛ در واقعه کربلا خوب است بدانیم، کسانی مانند بن ربعی در نامه خود به امام از گردآوری لشکر سخن گفته بودند. این گروه سپاهي چهارهزار نفري را در كنار بن عقیل در محاصرة قصر عبيدالله بن زیاد تشكيل دادند، امّا پس از آنكه با وسيع ابن‌زياد و اطرافيان او مبني بر تهديد دنياي آنان و نشر حركت روبرو شدند، مسلم را رها كرده و هر يك به سوراخي خزيدند. 📚طبری، تاريخ الأمم و الملوك، ج5، ص371ـ 370. 🏴 «صلّی الله علیک یا أباعبدالله.» 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
📌ریشه تاریخی بر یزید لعنت لعن بر یزید و آل ابوسفیان که برگرفته از جنایات آنان در جریان قتل امام حسین و شهدای کربلا و برگرفته از زیارت عاشورا است، در ادبیات شیعیان نیز منعکس می گردید. صاحب بن عبّاد(م358ق) امامی مذهب هنگامی که آب سرد می نوشید، این جمله را می گفت: «اللهم جدّد اللعن‏ على يزيد.» اکنون نیز در زبان فارسی مرسوم و متداول است که شیعیان در لعن یزید می گویند: «بر یزید لعنت و عده ای پاسخ می دهند: بی شمار یا بیش باد.» 📚ثعالبی نیشابوری، يتيمة الدهر في محاسن أهل العصر، ج3، ص233؛ 📚زمخشری، ربيع الأبرار و نصوص الأخيار، ج1، ص187. 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
✳️ شیوه اهل بیت برای زنده نگه داشتن یاد امام حسین ✳️ ✅ امامان اهل بيت عليهم السلام در تلاش براى زنده نگه داشتن ياد امام حسين عليه السلام از شيوه هاى گوناگونى استفاده مى كردند، از جمله:  ۱- برپايى مجالس سوگوارى  علقمه حضرمى نقل مى كند كه امام باقر عليه السلام در روز عاشورا براى امام حسين عليه السلام در خانه اش اقامه عزا مى كرد.  «... ثُمَّ لَيَنْدِبُ الْحُسينَ عليه السلام وَ يَبْكِيهِ وَ يَأْمُرُ مَنْ فِي دارِهِ مِمَّنَ لا يَتَّقِيهِ بِالْبُكاءِ عَلَيْهِ... وَلْيَعُزِّ بَعْضُهُمْ بَعْضاً بِمُصابِهِمْ بِالْحُسَيْنِ عليه السلام؛ امام باقر عليه السلام بر امام حسين مى گريست و به افرادى كه در خانه بودند و از آنان تقيّه نمى كرد، مى فرمود: بر آن حضرت سوگوارىكنند... و به آنان مى فرمود در مصيبت حسين عليه السلام به يكديگر تسليت بگويند». ۲- يادآورى مصايب آن حضرت عليه السلام در مناسبت هاى مختلف  در حديثى مى خوانيم امام صادق عليه السلام به داود رقّى فرمود:  «إِنِّي ما شَرِبْتُ ماءً بارِداً إِلَّا وَ ذَكَرْتُ الْحُسَينَ عليه السلام؛ من هرگز آب سرد ننوشيدم مگر اين كه به ياد امام حسين عليه السلام افتادم». در روايتى ديگر مى خوانيم وقتى كه منصور دوانيقى درِ خانه امام صادق عليه السلام را آتش زد، آن حضرت در منزل حضور داشت و آتش را خاموش كرده و دختران و بانوان وحشت زده اش را آرام نمود. فرداى آن روز تعدادى از شيعيان براى احوالپرسى خدمت امام عليه السلام شرفياب شدند. امام عليه السلام را گريان و اندوهگين يافتند، پرسيدند: اين همه اندوه و گريه از چيست؟ آيا به دليل گستاخى و بى حرمتى آنان نسبت به شما است؟ امام عليه السلام پاسخ داد:  «لا، وَ لكِنْ لَمَّا أَخَذَتِ النَّارُ ما فِي الدِّهْلِيزِ نَظَرْتُ إِلى نِسائِى وَ بَناتِى يَتَراكَضْنَ فِي صَحْنِ الدَّارِ مِنْ حُجْرَةٍ إِلَى حُجْرَةٍ وَ مِنْ مَكانٍ إِلى مَكانٍ هذا وَ أَنَا مَعَهُنَّ فِي الدَّارِ فَتَذَكَّرْتُ فِرارَ عِيالِ جَدِّىَ الْحُسَيْنِ عليه السلام يَوْمَ عاشُورا مِنْ خَيْمَةٍ إلى خَيْمَةٍ وَ مِنْ خِباءٍ إلى خِباءٍ؛ امام فرمود: هرگز براى اين گريه نمى كنم، بلكه گريه من براى اين است كه وقتى آتش زبانه كشيد، ديدم بانوان و دختران من از اين اطاق به آن اطاق و از اين جا به آن جا پناه مى برند با اين كه (تنها نبودند و) من نزدشان حضور داشتم، با ديدن اين صحنه به ياد بانوان جدّم حسين عليه السلام در روز عاشورا افتادم كه از خيمه اى به خيمه ديگر و از پناهگاهى به پناهگاه ديگر فرار مى كردند (و مردان آنها همه شهيد شده بودند) ». ۳- گريستن و گرياندن  از مؤثّرترين تدابير ائمّه اطهار عليهم السلام براى احياى نهضت عاشورا گريه بر امام حسين عليه السلام است. امام سجّاد عليه السلام در طول دوران امامتش پيوسته سوگوار قصّه عاشورابود و در اين مصيبت آن قدر گريست كه از «بكّائين عالم» (بسيار گريه كنندگان) لقب داده شد. آن حضرت مى فرمود: «إِنى لَمْ اذْكُرْ مَصْرَعَ بَنى فاطِمَةَ إِلّا خَنَقَتْنِى الْعَبْرَةُ؛ هر زمان كه به ياد قتلگاه فرزندان فاطمه (كربلا) مى افتم، اشك گلوگيرم مى شود». گريه هاى امام عليه السلام كه در هر مناسبتى به آن اقدام مى كردند باعث بيدارى عمومى ومانع از فراموش شدن نام و ياد شهيدان عاشورا شد.  امامان بزرگوار شيعه نه تنها خود در عزاى سالار شهيدان مى گريستند، بلكه همواره مردم را به گريستن بر امام حسين عليه السلام تشويق و ترغيب مى كردند.  در روايتى از امام رضا عليه السلام آمده است:  «فَعَلى مِثْل الْحُسَيْنِ فَلْيَبْكِ الْباكون، فَإِن الْبكاءَ عَلَيْهِ يَحُط الذُّنُوبَ الْعظامَ؛ پس بر همانند حسين عليه السلام بايد گريه كنندگان گريه كنند، چرا كه گريه بر آن حضرت گناهان بزرگ را مى ريزد». به موازات ثوابهاى عظيمى كه براى گريستن در روايات آمده است، براى گرياندن و حتّى «تباكى» (حالت گريه به خود گرفتن) ثوابهاى زيادى ذكر شده است.  در روايتى در ارتباط با گريه بر مظلوميّت اهل بيت عليهمالسلام مى خوانيم: «... مَنْ بَكى وَ أَبْكى واحِدَاً فَلَهُ الْجَنَّةُ، وَ مَنْ تَباكى فَلَهُ الْجَنَّةُ؛ هر كس بگريد و (حتّى) يك تن را بگرياند، پاداشش بهشت است و هر كس حالت اندوه و گريه به خود بگيرد پاداش او بهشت است».  ۴. تشویق شاعران به مرثيه سرايى  شاعرانى كه مصايب امام حسين عليه السلام را به شعر درآورده و در مجالس و محافل مى خواندند، همواره مورد لطف خاصّ و عنايت ويژه ائمّه معصومين عليهم السلام قرار داشتند. شعراى بنامى چون «كُمَيت اسدى»، «دِعبل خُزاعى»، «سيّد حِمْيرى» و... به عنوان (شاعران اهل بيت) با تشويق ائمّه اطهار عليهم السلام از موقعيّت ها اجتماعى بلندى در بين مردم برخوردار بودند.  ادامه دارد 🔰 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
🔰ادامه مطلب قبل 🔰 هارون مكفوف (يكى از ياران امام صادق عليه السلام) مى گويد: به محضر آن حضرت شرفياب شدم، فرمود: «برايم مرثيه بخوان. برايش خواندم. فرمود: «لا، كَما تَنْشِدُونَ وَ كَما تَرْثِيهِ عِنْدَ قَبْرِهِ؛ اين گونه نمى خواهم، آن گونه كه در كنار قبر آن حضرت عليه السلام مرثيه مى خوانيد، بخوان» و من خواندم:أُمْرُرُ عَلى جَدَثِ الْحُسَيْنِ فَقُلْ لَأَعْظُمِهِ الزَّكِيَّةِ  «از كنار قبر حسين عليه السلام گذر كن و به آن استخوان هاى پاك او بگو... »  ديدم آن حضرت به گريه افتاد، سكوت كردم، ولى فرمود: ادامه بده، ادامه دادم. فرمود: «باز هم بخوان» خواندم تا به اين بيت رسيدم:  يا مَرْيَمُ قُومي وَانْدُبِي مَوْلاكِ وَ عَلَى الْحُسَينِ فَاسْعَدي بِبُكاكِ«اى مريم! برخيز و بر مولاى خود ندبه كن و با گريه ات بر حسين عليه السلام رستگارى طلب كن».  ديدم امام صادق عليه السلام گريه كرد و بانوان، شيون سر دادند. وقتى آرام شدند، حضرت فرمود: «يا أَبا هارُونَ مَنْ أَنْشَدَ فِى الْحُسَيْنِ فَأَبْكى عَشْرَةً فَلَهُ الْجَنَّةُ؛ اى ابوهارون! هركس بر امام حسين عليه السلام مرثيه بخواند و ده نفر را بگرياند،پاداش او بهشت است». ۵- اهمّيّت به تربت امام حسين عليه السلام  دشمنان اسلام از بنى اميّه و بنى عبّاس با تمام توان، تلاش مى كردند تا قيام امام عليه السلام و ياران پاكباخته اش به دست فراموشى سپرده شود و مردم از آن سخنى نگويند وحتّى اثرى از قبر آن امام همام به جاى نماند.  از اين رو، برخى از خلفاى عبّاسى بارها به ويران كردن قبر آن حضرت اقدام كردند. ولى از آن سو ائمّه اطهار عليهم السلام درهر فرصتى براى مقابله با اين جريان بپا خواستند و تربت آن حضرت را قطعه اى از خاك بهشت، مايه شفاى دردها، و موجب بركت زندگى دانسته اند.  در روايتى از امام موسى بن جعفر عليهما السلام مى خوانيم:  «لا تَأْخُذُوا مِنْ تُرْبَتي شَيْئاً لِتَبَرَّكُوا بِهِ، فَإِنَّ كُلَّ تُرْبَةٍ لنا مُحَرَّمَةٌ إِلَّا تُرْبَةُ جَدِّى الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِىٍّ عليهما السلام فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَعَلَها شِفاءً لِشِيعَتِنا وَ أَوْلِيائِنا؛ از تربت من چيزى براى تبرّك بر نداريد، زيرا همه تربت‌ها جز تربت جدّم امام حسين عليه السلام (خوردنش) حرام است. خداوند- عزّ و جلّ- آن را براى شيعيان و دوستانما شفا قرار داده است! ». در حالات امام سجّاد عليه السلام آمده است كه در پارچه اى تربت امام حسين عليه السلام را نگه مى داشت.  «فَكانَ إِذا حَضَرَتْهُ الصَّلاةُ صَبَّهُ عَلى سَجَّادَتِهِ وَ سَجَدَ عَلَيْهِ؛ هرگاه وقت نماز مى رسيد، آن (تربت) را روى سجّاده اش مى ريخت و بر آن سجده مى كرد». مجموع رواياتى كه در موردتربت امام حسين عليه السلام وارد شده است، مى رساند كه استفاده از بركت آن تربت پاك، از نخستين روز ولادت، با بازكردن كام نوزاد با آن آغاز شده و تا واپسين لحظات حيات و قراردادن تربت در قبر، به پايان مى رسد. همچنين ساختن مهر و تسبيح با تربت كربلا و همراه داشتن آن و خوردن مقدار بسيار كمى (مثلًا به اندازه يك عدس در آب حل كند و بخورد) از آن به قصد شفا و باز كردن افطار در روز عيد فطر با آن مورد ترغيب و توصيه ائمّه اطهار عليهم السلام بوده است. ۶- اهتمام ويژه به زيارت مرقد امام حسين عليه السلام  ائمّه اطهار عليهم السلام گذشته از آن كه خودشان به زيارت قبر امام حسين عليه السلام مى رفتند، با بيان پاداش هاى عظيم براى زيارت آن حضرت، شيعيان را براى رفتن به كربلا تشويق و بسيج مى كردند و خاطره آن شهيدان پرافتخار را زنده نگه داشته، ضربات سنگينى را برپيكر كفر و عناد و دشمنان اهل بيت عليهم السلام وارد مى كردند.  از امام صادق عليه السلام چنين نقل شده است: «ما مِنْ احَدٍ يَوْمَ الْقِيامَةِ إِلَّا وَ هُوَ يَتَمَنَّى أَنَّهُ زارَ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلىٍّ عليهما السلام لِما يَرى لَما يُصْنَعُ بِزُوَّارِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِىٍّ عليهما السلام مِنْ كَرامَتِهِمْ عَلَى اللَّهِ؛ هر كسى در روز قيامت، آرزو مى كند كه از زائران قبر امام حسين عليه السلام باشد، از فزونى آنچه ازكرامت آنان (زائران قبر آن حضرت) نزد خداوند مشاهده مى كند». و نيز از امام صادق عليه السلام روايت شده است: «مَنْ سَرَّهُ أَنْ يَكُونَ عَلى مَوائِدِ نُورٍ يَوْمَ الْقِيامَةِ، فَلْيَكُنْ مِنْ زُوَّارِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِىٍّ عليهما السلام؛ هر كس دوست دارد روز قيامت در كنار سفره هاى نور الهى بنشيند، بايد از زائران امام حسين عليه السلام باشد». 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
بسم الله الرحمن الرحیم فضیلت گریه بر امام حسین علیه السلام ✅ در روز قیامت همه‏‌ی انسان‏ها با چشم گریان محشور می‏شوند بجز کسانی که بر جدم امام حسین(علیه السّلام ) گریسته باشند؛ آنها در حالی محشور می‏شوند که بسیار خوشحال‏اند و سرور و شادی در چهره‏شان به خوبی نمایان است. و در آن وقتی که همه مردم در ترس و ناراحتی و نگرانی شدیدی به سر می‏برند گریه‏‌کُنان امام حسین(علیه السلام ) در کمال آرامش از هر غم و غصه و محنتی در امان هستند، مردم متفرق و پراکنده و مضطرب‏اند ولی آنها در زیر سایه عرش، در محضر مبارک امام حسین(علیه السلام ) با آن حضرت گرم صحبت‏اند و از سختی‏های روز حساب هیچ ترس و خوفی ندارند. فرشتگان به آن‏ها می‏گویند: بیایید و به بهشت بروید! ولی آنها از رفتن به بهشت امتناع می‏کنند و محضر امام حسین(علیه السلام ) را رها نمی‏کنند، حوریان بهشتی به آنها پیغام می‏دهند که ما با تمام نعمت‏های بهشتی مشتاق شما هستیم ولی آنها چنان واله و شیدای محضر مقدس امام حسین(علیه السلام ) هستند که حتی سر بر نمی‏گردانند و به حوریان نگاه نمی‏کنند. در نهایت بعد از موقف حشر، فرشتگان در مراسمی با شکوه و با مرکب‏های بهشتی آنها را به بالاترین مراتب بهشت می‏برند. ✳️ (... وَ مَا مِنْ عَبْدٍ یُحْشَرُ إِلَّا وَ عَیْنَاهُ بَاکِیَةٌ إِلَّا الْبَاکِینَ عَلَی جَدِّیَ الْحُسَیْنِ علیه السلام فَإِنَّهُ یُحْشَرُ وَ عَیْنُهُ قَرِیرَةٌ وَ الْبِشَارَةُ تِلْقَاهُ وَ السُّرُورُ بَیِّنٌ عَلَی وَجْهِهِ وَ الْخَلْقُ فِی الْفَزَعِ وَ هُمْ آمِنُونَ وَ الْخَلْقُ یُعْرَضُونَ وَ هُمْ حُدَّاثُ الْحُسَیْنِ علیه السلام تَحْتَ الْعَرْشِ وَ فِی ظِلِّ الْعَرْشِ لَا یَخَافُونَ سُوءَ یَوْمِ الْحِسَابِ یُقَالُ لَهُمُ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ فَیَأْبَوْنَ وَ یَخْتَارُونَ مَجْلِسَهُ وَ حَدِیثَهُ وَ إِنَّ الْحُورَ لَتُرْسِلُ إِلَیْهِمْ أَنَّا قَدِ اشْتَقْنَاکُمْ مَعَ الْوِلْدَانِ الْمُخَلَّدِینَ فَمَا یَرْفَعُونَ رُئُوسَهُمْ إِلَیْهِمْ لِمَا یَرَوْنَ فِی مَجْلِسِهِمْ مِنَ السُّرُورِ وَ الْکَرَامَةِ...» 📚 کامل الزیارات 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
༺❀🔳❀༻ وَ صُفِّدُوا فِى الْحَدیدِ فَوْقَ أَقْتابِ الْمَطِیّاتِ و در غُل و زنجیرآهنین برفرازجهازِ شتران دربند شدند 📓فرازی از زیارت ناحیه مقدسه ا┅═✧❁🏴 ❁✧═┅ا 🥀 حضرت رقیه خاتون سلام الله علیها از روی ناقه نیفتاد؛ بلکه... در طول راه اسارت نازدانه ی ارباب یاد پدر می کرد و اشک می ریخت که یکی از موکلین لشکر یزید غضب کرد و آن طفل را از روی شتر به زمین انداخت. آن طفل بر اثر برخورد به زمین غش کرد؛ همان زمان، قافله متوجه نیزه ای شد که سر مبارک امام حسین علیه السلام بر بالای آن بود؛ نیزه به زمین فرو رفته بود دشمن هر چه سعی کرد که آن را در آورد، نتوانست. حضرت عقیله بنی هاشم، خانم زینب سلام الله علیها متوجه شدند یکی از اطفال نیست سراسیمه اشک می ریختند و دنبال آن نازدانه می گشتند تا اینکه در دل شب که به عقب قافله برگشته بودند دیدند بانویی نشسته و آن طفل را در آغوش گرفته و در دامان آن بانو راحت خوابیده است. وقتی نزدیک شد عرضه داشت شما کیستی؟ آن بانو فرمود: 🥀أنا أمُکِ فاطمة الزهراء، أظَنَنتِ إنّی أغفلُ عَن أیتامِ وَلَدی من مادرت فاطمه زهرا هستم گمان می کنی من از یتیم های فرزندم غافلم... 📓ناسخ التواریخ/ص۵۳۱ ا┅═✧❁🏴 ❁✧═┅ا ▪️ آن دم که من از ناقه افتادم و غش کردم ▪️ بابا تو کجا بودی از ما تو جدا بودی ▪️ آن دم که تو از ناقه افتادی و غش کردی ▪️ من بر سر نی بودم کی از تو جدا بودم السَّلَامُ عَلَى مَنْ غَابَ عَنْهَا الحامي وَ الْكِفِيل سلام بر آنکه حامی و سرپرستش از او غائب شد! السَّلَامُ عَلَى صَاحِبَة الْحُزْنِ الْعَظِيمِ لفقدها مَنْ هُوَ بِهَا وَدُودُ رَحِيمُ سلام بر صاحب غم بزرگ، به سبب از دست دادن آنکه با او بسیار مهربان بود! 📓فرازهایی از زیارت مفجعه حضرت رقیة المرتقی (سلام الله علیها) 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
༺❀🔳❀༻ وَ سُبِىَ أَهْلُک َ کَالْعَبیدِ اهل وعیالت چون بردِگان به اسیرى رفتند تَلْفَحُ وُجُوهَهُمْ حَرُّ الْهاجِراتِ، یُساقُونَ فِى الْبَراری وَالْفَلَواتِ ، أَیْدیهِمْ مَغلُولَةٌ إِلَى الاَْعْناقِ ، یُطافُ بِهِمْ فِى الاَْسْواقِ گرماى (آفتابِ) نیمروز چهره های شان مى سوزاند ، در صحراها و بیابان ها کشیده می شدند، دستان شان به گَردَن ها زنجیرشده، درمیان بازارها گردانده می شدند. 📓فرازی از زیارت ناحیه مقدسه ا┅═✧❁🏴 ❁✧═┅ا اطفال و مخدرات و رجال یک قطره آب نخوردند، تا روز عاشورا که هر لحظه تشنگی آنها زیاد می شد و شدت می‌یافت. معلوم نیست که آیا سیراب شدند یا نه؟! 🥀آخر هوا که گرم بود حرارت آتشی که در خندق دور خیمه‌ها روشن کرده بودند، هم افزون گشت تا کار تشنگی به جایی رسید که پوست بدن‌های بزرگان پژمرده و درهم کشیده شده و بعضی از اطفال کوچک از تشنگی هلاک شدند. 🥀تَلْفَحُ وُجُوهَهُمْ حَرُّ الْهاجِراتِ ➖ چون حضرت امام حسين عليه‌السّلام به حضرت حوراء الانسیه، حضرت زینب سلام الله علیها وصیت نموده بودند که: اطفال را جمع‌آوری و پرستاری نماید. بعد از غارت خیمه‌ها، حضرت زینب علیها السلام در مقام جمع‌آوری اطفال حرم برآمد که در بیابان متفرق شده بودند. پس رسیدند به دو طفل که در پای درختی از خوف و تشنگی وفات یافته بودند. ⚜ و هم فاضل بسطامي در كتاب "تحفة الحسينية" از کتاب "منبع الدموع" از امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف روایت کرده؛ وقتی که آمدند اهل‌بیت علیهم‌السـلام را سوار کنند، لشکر به اطراف رفتند، آنها را پیدا نکردند. شمر ملعون در مقام تفحص برآمد و به هر طرف مرکب می‌تاخت تا رسید پای درخت گزی، دید در سایه آن درخت خوابیده‌اند، آن ملعون از بالای اسب خم شد و چند تازیانه بر آنها زد حرکت نکردند. پیاده شد، چند سیلی به صورت آنها زد. باز حرکت نکردند. دید هر دو از دنیا رفته‌اند. ➖ گمان ندارم کسی آنها را دفن کرده باشد؛ زیرا که این ها عزیزتر از حسین علیه‌السلام نبودند که سه روز و سه شب بدن مبارکش روی خاک افتاده بود اما یقین است که دیگر اسب بر بدن آنها نیافتند، بلکه این ظلم مخصوص به آن حضرت بود. (كما قال : وانا السبط الذي.. ) ➖ باز فاضل نظامی در "تحفة الحسينية" می‌نویسد: آنچه از کتاب "مختاریة"، شیخ ابوالفتوح معلوم می‌شود این است که: دو دختر صغیره یکی از حضرت امام حسن و یکی از حضرت سیدالشهداء علیهماالسلام از دیدن بدن غرقه به خون آن حضرت از دنیا رفتند بعد شرح وفات آنها را ذکر می‌کنند.... 🥀 وقتی که خیمه‌ها را آتش زدند، بیست و سه طفل کوچک از خیمه‌ها بیرون آمدند و از شدت تشنگی و خوف می‌لرزیدند. یکی از بزرگان لشکر به عمرسعد (لعنة الله عليه) گفت: ايها الامیر! اگر خیال داری اینها را نزد یزید ببری، یک نفرشان زنده به شام نمی‌رسد، بگو اینها را آب بدهند که از بی‌آبی دارند هلاک می‌شوند. عمرسعد (لعنة الله عليه) گفت: بروید ایشان را آب دهید. سقاها مشک‌ها را پر از آب کردند و آوردند پیش عیال. اول جام آبی به رقیه خاتون سلام الله علیها دادند که از همه کوچکتر بود، رقیه خاتون سلام الله علیها آب را گرفت و روانه قتلگاه شد. گفتند: کجا میروی؟ گفت: پدرم وقتی که میدان رفت، لب‌هایش تشنه بود، می‌خواهم این آب را به او بدهم! ظاهراً بیشتر غصه این اهل و عیال و اطفال برای تشنگی حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام بوده است. عمر سعد (لعنة الله عليه) دستور داد بانوان و کودکان و حضرت سجاد علیه السلام را بر شترهای بی جهاز سوار کنند تا به صورت اسیر به کوفه روانه کنند، و غُل و زنجیر بر دست و پای همه ی آن ها زدند و آن ها را از قتلگاه عبور می دادند. 🥀یُساقُونَ فِى الْبَراری وَالْفَلَواتِ ، أَیْدیهِمْ مَغلُولَةٌ إِلَى الاَْعْناقِ ، یُطافُ بِهِمْ فِى الاَْسْواقِ 📓 ثمرات الحياة، تحقیق آقای ملکی، ج۱، ص۸۱۵ _ ۸۱۶ ا┅═✧❁🏴 ❁✧═┅ا السَّلَامُ عَلَى جَوَارِحِكِ الذابلة مِنَ السِّيَرِ الحثيث سلام بر جوارح پژمرده ات در اثر طی مسیرهای پی در پی اسارت! السَّلَامُ عَلَى مَنِ بِالسِّيَاطِ لوَعوهَا سلام بر آن وجود مبارکی ضربه های تازیانه خورد! 📓فرازهایی از زیارت مفجعه حضرت رقیة المرتقی (سلام الله علیها) 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
اللّه أكبر ما ذا الحادث الجللُ فقَد تزلزلَ سهلُ الأرض والجبلُ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
◾️◾️إنَّ لِلْحُسَيْنِ فِي بَوَاطِنِ اَلْمُؤْمِنِينَ مَعْرِفَةٌ مَكْتُومَةٌ ------------- ◾️◾️ منْ أَرَادَ اَللَّهُ بِهِ اَلْخَيْرَ قَذَفَ فِي قَلْبِهِ حُبَّ اَلْحُسَيْنِ ( عَلَيْهِ السَّلاَمُ) وَ حُبَّ زِيَارَتِهِ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
📜 نامه یک خطی برای همیشه تاریخ ✍ ... والسلام 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
▪️ امام حسین علیه السلام: یَا ابنَ آدَمَ اُذکُر مَصرَعَکَ وَ فی قَبرِکَ مَضجَعَکَ وَ مَوقِفَکَ بَینَ یَدَیِ اللهِ، تَشهَدُ جَوارِحُکَ عَلَیکَ. ▪️ ای فرزند آدم یاد کن مرگ خویش را ، و خوابیدن خود را در قبرت، و ایستادن خود در برابر خدا را، در حالی که اعضایت علیه تو شهادت می دهند. 📚 ارشاد القلوب، ج۱، ص۲۹ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
چطوری گریه وعزاداری وعرض ارادت کنیم برای امام حسین علیه السلام 🔹۲۵ مورد از عناوینی که در روایات عزاداری توسط معصومین انجام شده یا بدان صراحتاً دستور داده شده عبارتند از: ❶لباس حزن و مشکی پوشیدن 📗المحاسن، ج‏۲، ص۴۲۰ ❷ترک تبسم 📗کامل الزیارات، ص۱۰۸ ❸ترک خنده 📗ألامالي للصدوق، ص۱۷۷ ❹همّ و غَم و حزن 📗الأمالی للصدوق، ص۱۳۰ ❺احتراق(سوختن قلب) 📗كامل الزيارات، ص۱۲۶ ❻تسلّب(تشبه به ماتم زدگان وبازنمودن دکمه لباس وبالازدن آستین) 📗وسائل الشيعة، ج۸، ص۹۰ ❼ندبه 📗المزار الكبير، ص۵۰۱ ❽تباکی(تشبه و تحمیل نفس بر گریستن) 📗ثواب الأعمال، ص۸۳ ❾عبرة، دمعة و ذرفة(قطره اشک ولو به مقدار بال مگس) 📗کامل الزیارات، ص۱۱۱ ❿سرازير شدن اشک 📗مثيرالاحزان، ص۵ ⓫بکاء 📗كامل الزيارات، ص۱۰۴ ⓬إبکاء(گریاندن) 📗همان کتاب ⓭انشاد شعر(سرودن) 📗همان کتاب ⓮مرثیه 📗کامل الزیارات، ص۱۱۳ 📗بحارالانوار، ج۴۵، ص۲۵۷ ⓯لطمه 📗تهذيب الأحكام، ج‏۸، ص۳۲۵ ⓰ضجه(صدای بلند) 📗المزار الكبير، ص۵۷۸ ⓱عجّه(فرياد) 📗المزار الكبير، ص۵۷۸ ⓲صرخه(صیحه شدید) 📗الكافي، ج‏۵، ص۴۴۶ ⓳شهقه(برگرداندن تنفّس عميق‏) 📗ثواب الأعمال، ص۲۱۶ ⓴زفرة(رفت وآمد نفس برآمده از غصه همراه با صدا به گونه‌ای که دنده‌ها بالا و پایین رود) 📗کامل الزیارات،ص۲۴۷ ❶❷شق الجیب (گریبان چاک زدن) 📗تهذيب الأحكام، ج۸، ص۳۲۵ ❷❷جزع و اظهار جزع (زاری کردن و به طور کلی هر فعلی که دلالت بر بی صبری و بی تابی نماید) 📗الأمالي للطوسي، ص۱۶۲ ❸❷هلع(شدیدترین حالت جزع و بی قراری) 📗کامل الزيارات، ص۲۷۴ ❹❷برگزاری مجلس روضه 📗بحارالأنوار، ج‏۴۵، ص۲۵۷ ❺❷پخت غذا و اطعام دادن 📗المحاسن،ج۲،ص۴۱۹ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
💠 استحباب و خاصیت ویژه برای زیارت خالصانه قبر امام حسین علیه السلام در وقت سحر 🔸عن أُمُّ سَلَمَةَ : أَنَّ اَلْحَسَنَ وَ اَلْحُسَيْنَ دَخَلاَ عَلَى رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ بَيْنَ يَدَيْهِ جَبْرَئِيلُ فَجَعَلاَ يَدُورَانِ حَوْلَهُ يُشَبِّهَانِهِ بِدِحْيَةَ اَلْكَلْبِيِّ فَجَعَلَ جَبْرَئِيلُ يُومِئُ بِيَدَيْهِ كَالْمُتَنَاوِلِ شَيْئاً فَإِذَا فِي يَدِهِ تُفَّاحَةٌ وَ سَفَرْجَلَةٌ وَ رُمَّانَةٌ فَنَاوَلَهُمَا وَ تَهَلَّلَتْ وُجُوهُهُمَا وَ سَعَيَا إِلَى جَدِّهِمَا فَأَخَذَ مِنْهُمَا فَشَمَّهَا ثُمَّ قَالَ صِيرَا إِلَى أُمِّكُمَا بِمَا مَعَكُمَا وَ بَدْوُكُمَا بِأَبِيكُمَا أَعْجَبُ فَصَارَا كَمَا أَمَرَهُمَا فَلَمْ يَأْكُلُوا حَتَّى صَارَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِلَيْهِمْ فَأَكَلُوا جَمِيعاً فَلَمْ يَزَلْ كُلَّمَا أُكِلَ مِنْهُ عَادَ إِلَى مَا كَانَ حَتَّى قُبِضَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ اَلْحُسَيْنُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَلَمْ يَلْحَقْهُ اَلتَّغْيِيرُ وَ اَلنُّقْصَانُ أَيَّامَ فَاطِمَةَ بِنْتِ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ حَتَّى تُوُفِّيَتْ فَلَمَّا تُوُفِّيَتْ فَقَدْنَا اَلرُّمَّانَ وَ بَقِيَ اَلتُّفَّاحُ وَ اَلسَّفَرْجَلُ أَيَّامَ أَبِي فَلَمَّا اُسْتُشْهِدَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ فُقِدَ اَلسَّفَرْجَلُ وَ بَقِيَ اَلتُّفَّاحُ عَلَى هَيْأَتِهِ لِلْحَسَنِ حَتَّى مَاتَ فِي سَمِّهِ وَ بَقِيَتِ اَلتُّفَّاحَةُ إِلَى اَلْوَقْتِ اَلَّذِي حُوصِرْتُ عَنِ اَلْمَاءِ فَكُنْتُ أَشَمُّهَا إِذَا عَطِشْتُ فَيَسْكُنُ لَهَبُ عَطَشِي فَلَمَّا اِشْتَدَّ عَلَيَّ اَلْعَطَشُ عَضَضْتُهَا وَ أَيْقَنْتُ بِالْفَنَاءِ قَالَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ سَمِعْتُهُ يَقُولُ ذَلِكَ قَبْلَ قَتْلِهِ بِسَاعَةٍ فَلَمَّا قَضَى نَحْبَهُ وُجِدَ رِيحُهَا فِي مَصْرَعِهِ فَالْتُمِسَتْ فَلَمْ يُرَ لَهَا أَثَرٌ فَبَقِيَ رِيحُهَا بَعْدَ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ «وَ لَقَدْ زُرْتُ قَبْرَهُ فَوَجَدْتُ رِيحَهَا يَفُوحُ مِنْ قَبْرِهِ فَمَنْ أَرَادَ ذَلِكَ مِنْ اَلزَّائِرِينَ لِلَقْبِرِ ذَلِكَ فِي أَوْقَاتِ فَإِنَّهُ يَجِدُهُ إِذَا كَانَ مُخْلِصاً» ☘☘☘ 🔻ام سلمه نقل می کند: 🔸«حسنین علیهما السلام به حضور پیغمبر اسلام آمدند که جبرئیل بصورت دحیه کلبی در حضور آن حضرت بود. حسنین علیهما السّلام در اطراف جبرئیل که میدیدند دحیه کلبی است دور می زدند. جبرئیل دست خود را حرکت میداد و این طور وانمود می کرد که چیزی در دست دارد، ناگاه دیدند: یک « » و یک « » و یک « » در دست دارد، وی آنها را به حضرت حسنین داد، صورت حسنین از کثرت خوشحالی درخشنده شد و متوجه پیامبر خدا شدند، رسول خدا آنها را گرفت و بوئید و فرمود: با همین میوه جات نزد مادرتان بروید، اگر قبل از آن نزد پدرتان بروید بهتر است. ایشان دستور پیغمبر خدا را اجرا کردند، و چیزی از آنها نخوردند تا اینکه پیامبر خدا نزد ایشان رفت و عموما از آن خوردند. هر چه از آن میوه ها میخوردند همچنان برقرار بودند و کم نمی شدند تا آن موقعی که پیغمبر اعظم اسلام از دنیا رحلت کرد. ✅امام حسین علیه السّلام فرمود: تا فاطمه اطهر زنده بود آن میوه جات دچار هیچ گونه تغییر و نقصانی نشدند. موقعی که حضرت زهراء به شهادت رسید « » مفقود شد ولی « سیب » و « به » در زمان حیات حضرت امیرالمومنین علیه‌السلام باقی ماندند، هنگامی که حضرت امیر را شهید کردند « » مفقود شد ولی سیب به همان حالت برای امام حسن باقی بود، تا هنگامی که آن حضرت را بوسیله زهر شهید کردند. آنگاه آن سیب همچنان باقی بود تا آن موقعی که آب را در به روی من بستند. من هر گاه می شدم آن سیب را می بوئیدم و عطشم تخفیف می یافت. هنگامی که تشنگی من به نهایت رسید، آن سیب را گاز زدم و یقین به فنا کردم. حضرت علی بن الحسین علیهما السّلام می فرماید: پدرم یک ساعت قبل از اینکه شهید شود این مطلب را می فرمود. موقعی که پدرم شهید شد بوی آن از آن حضرت یافت می شد. من به جستجوی آن پرداختم ولی اثری از آن نیافتم. بوی آن سیب بعد از شهادت امام حسین باقی بود، من قبر مقدس آن حضرت را زیارت کردم و بوی آن سیب از مبارکش می وزید . 🔻پس هر کس از ما که قبر او باشند بخواهند آن بو را استشمام کنند، هنگام دنبال آن روند. اگر باشند، آن را خواهند یافت» ‌ •┈••✾••┈• 📚بحارالانوار ، ج ۴۳ ،ص ۲۸۹ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
▪️بی تو به سر نمی‌شود «عندَ اللهِ أحتَسِبُه و نَفسي»؛ این سخن سالکانۀ بِشر حضرمی در شب عاشوراست زمانی که به او خبر دادند فرزندت در سر حدّ ری اسیر شده است. او در پاسخ گفت این پیش‌آ‌مد و آن‌چه را برای خودم اتفاق بیفتد، به خداوند واگذار می‌کنم یعنی پاداش من در این مصیبت با خداوند است. با اینکه مایل نبودم من زنده باشم و او اسیر شود. امام علیه‌السلام به او فرمودند:«رَحِمَكَ اللَّهُ أَنْتَ فِي حِلٍّ مِنْ بَيْعَتِي...» رحمت خدا بر تو باد! من بیعت را از تو برداشم، برو و برای آزادی فرزندت اقدام کن. بِشر عرض کرد: أكلَتْنِي إذَن السِّباعُ حيّاً إنْ فارَقْتُك؛ طعمه درندگان بیابان باشم اگر از تو جدا شوم. امام علیه‌السلام به او اجازه ماندن داد ولی از یاد اهل و عیال او بیرون نرفت و فرمود: این لباس‌ها را به فرزند دیگرت بده تا در رهایی برادرش از آن‌ها استفاده کند. سپس حضرت پنج قطعه لباس به ارزش هزار دینار به وی عطا فرمود. گر بر کَنَم دل از تو و بردارم از تو مهر آن مهر بر که افکنم آن دل کجا برم؟ در زیارت ناحیۀ مقدسه آمده است: « السّلام على بِشرِ بن عمر الحَضْرميّ، شكَرَ اللهُ قولَك للحسين و قد أذن لك في الانصراف أكلتني إذن السباع حيا إذا فارقتك‏ ...» 🔺ثار الله؛ ص271/لهوف.ص 93/مقتل مقرم ص 260 علیه السلام 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
❖ دعا در حال خوشی! حضرت امام صادق (علیه السلام) فرمودند: هر که خواهان آن است که در سختی دعایش به اجابت برسد، در حال خوشی و گشایش، زیاد دعا کند. [مَنْ سَرَّهُ أَنْ يُسْتَجَابَ لَهُ فِي الشِّدَّةِ فَلْيُكْثِرِ الدُّعَاءَ فِي الرَّخَاءِ] 🔺الکافي، ج۲، ص۴۷۲، ح۴ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
هجر تو کرده قامت اسلام را کمان عجّل علی ظهورک یا صاحب‌الزمان 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
💢سنت روضه‌خوانی خانگی در سیره ائمه (ع) ✔️ استاد محمد عشایری منفرد: 🔹نگاهی به روضه‌خوانی خانگی در سیره اهل بیت بیندازیم. در توصیه‌های امام باقر علیه‌السلام به کسی که نمی‌توانست در روز عاشورا به کربلا برود اما دوست داشت ثواب زیارت در روز عاشورا را از دست ندهد، آمده است: «قبل از ظهر عاشورا به بیابان یا روى بلندىِ خانه‌اش برود و با اشاره به امام حسین(ع) سلام کند و با جدّیت، بر قاتلش نفرین کند و پس از آن، دو رکعت نماز بگزارد. آن‌گاه بر حسین(ع) مرثیه بخواند و گریه کند و سفارش کند کسانى که در خانه‌اش هستند، بر حسین(ع) گریه کنند و با ناله کردن بر حسین(ع)، در خانه‌اش مراسم به پا کند و با خانواده‌اش در گریه هم‌صدا شوند. من براى آنان، از طرف خدا ضمانت می‌کنم که اگر این کار را انجام دهند، همه این ثواب‌ها را به دست می‌آورند» (کامل الزیارات، ابن قولویه ص 176) 🔸کمیت شاعر به خانه امام باقر علیه السلام آمده بود. گفت: یابن رسول الله اجازه می‌دهید برایتان شعری بخوانم؟ حضرت فرمود: ایام البیض است! کمیت گفت: شعر فقط درباره شما است و چیز دیگری در آن نیست! حضرت اجازه دادند تا شعرش را بخواند. او خواند و امام باقر علیه‌السلام گریست. همراه با امام باقر، فرزندش امام صادق نیز گریست. از پشت پرده صدای گریه زنانه‌ هم به گوش می‌رسید(الغدیر 2/238). 🔹در روزگاری که حاکمان مدینه روضه برپا کردن را قدغن کرده بودند، امام صادق علیه‌السلام در خانه خودش روضه خانگی برپا می‌کرد. زنان خانه هم پشت پرده‌ای می‌نشستند و در روضه جدشان سیدالشهداء شیون می‌کردند. روزی به ابوهارون مکفوف فرمود: برایم شعری در رثاء حسین بخوان. ابوهارون شعر را به صورت ساده و دکلمه‌وار خواند. حضرت فرمود: همانطور که در مجالستان با سوزو گداز می‌خوانید، بخوان! ابوهارون برای حضرت روضه خواند. حضرت گریست سپس فرمود: دوباره بخوان! شاعر این بار که روضه خواند دید از پشت پرده صدای شیون زنان نیز شینده می‌شود. (وسائل الشیعة 10/465) 🔸ابی‌عُماره شاعر نبود، مُنشِد (مداح) بود. به خانه امام صادق می‌رفت و برای ایشان روضه می‌خواند. یک روز امام صادق به او فرمود: یکی از شعرهای در رثای حسین ع را برایم بخوان. اباعماره خواند و امام گریست. دوباره خواند و دوباره امام گریست. بارها خواند و بارها امام گریست. آنقدر خواند که صدای شیون از همه‌ جای خانه بلند شد! (همان ص 466). 🔹امام صادق علیه‌السلام یک بار به جعفر بن عفاء طائی فرمود: جعفر، شنیده‌ام درباره حسین علیه‌السلام شعرهای خوبی می‌گویی! جعفر گفت: آری و یکی از شعرهای خودش را خواند و امام گریست و همه اطرافیان امام گریستند. سپس به ایشان فرمود: جعفر به خدا قسم فرشتگان مقرّب خدا در اینجا حاضر شدند، تو را نگریستند و روضه‌ات را شنیدند و با ما گریستند و در همین لحظه بهشت بر تو واجب شد!(همان ص 464) 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
📢 شرط همراهی با سیدالشهدا، یک جمله است: «باذِلاً فینا مُهجَتَه، مُوَطَّناً عَلی لِقاءِ الله نفسَه» 🔹 اگر نتوانیم در فضای محرّم، از تعلقات و تعینات دست برداریم، قاعدتاً بعید است روز عاشوراء، لااقل در ، بتوانیم در صف اصحاب سیدالشهداء، جان خودمان را تقدیم کنیم. در «زیارت جامعة ائمة المؤمنین»، یک جمله‌ای آمده که اگر ما در صفین، جمل، نهروان یا کربلاء نبودیم، بالنیات و القلوب در کنار شما هستیم. این حضورِ با نیت و قلب، وقتی است که انسان به امام حسین –علیه‌السلام- که می‌رسد، دیگر همه چیز را فراموش می‌کند. 🔹 کسی که در کنار سیدالشهدا(ع) به یاد گذشته و آینده‌ها و در گرو آرزوهای طولانی است، نمی‌تواند مهاجر الی الله باشد و با حضرت سیر کند. به همین جهت است که آن حضرت از مکه که آمدند در خطبه‌شان فرمودند: «مَنْ کانَ فِینَا بَاذِلًا مُهْجَتَهُ وَ مُوَطِّناً عَلَى لِقَائِنَا نَفْسَهُ فَلْیرْحَل مَعَنا»؛ کسی که حاضر است خون دلش را در راه ما بدهد و آماده لقاءالله است، با ما همراه شود. چون بین ما و لقاءالله فاصله‌ای نیست. 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
📌شبهه: با اینکه جزء ماه هاي است، چرا امام (علیه‌السلام) در اين ماه کرد؟ پاسخ: پيش از اسلام نیز در ميان ماه هاي قمري، چهار ماه رجب، ذي القعده، ذي الحجه، ماه حرام نامیده می شدند که طبق آن جنگ و خون ريزي حرام و پيکار در آن زشت شمرده مي شد و هر قبيله اي هم که با هم جنگ داشتند، در این ماه ها ترک جنگ می کردند. مانند: و که 120 سال با هم نزاع و پيکار مي کردند، اما در اين چهار ماه متارکه جنگ مي کردند. 📌از طرفی نیز بر این حرمت مهر تایید زد و جنگ در این چهار ماه را اعلام نمود، مگر اینکه حرمت این ماه را شکسته و ضمن تعرض به حریم مسلمانان وارد جنگ شوند که در نتیجه و دفاع از خود را دارند و کار حرامی صورت نگرفته است. 📚بقره: ۱۹۴ در جریان حوادث مرتبط با شهادت امام حسین(ع)، امام که پس از امتناع از به رفته بود، به منظور جلوگیری از ریخته شدن خونش در ماه حرام، در روز هشتم ذی الحجه مکه را به سمت ترک کرد، اما یزیدیان، راه وی را در دوراهی کوفه بسته و او را به هدایت کردند و به دستور ابن زیاد آماده جنگ با امام شدند، در این میان امام حسین(ع) برای حفظ حرمت ماه حرام، طی نامه ای به عمر بن سعد، آیات مربوط به ممنوعیت جنگ در این ماه ها را متذکر شد، اما این هشدارها در وی اثر نکرد و وی در روز عاشورا نه تنها وارد جنگ با امام حسین (ع) شد بلکه اعلام کرد که آگاه باشید که من اولین کسی هستم که به لشکر حسین (ع) انداختم. بنابراین، آنکه در کربلا حرمت ماه حرام را شکست و وارد جنگ شد لشکر یزید بود و امام حسین(ع) به دلیل اینکه در حال بود عملش مطابق با نص قرآنی بود و دفاع در این ماه ها اشکالی ندارد. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🔷 علامه مرحوم میر حامد حسین و داغ فرزند شیرخوارش 🔶 علامه نحریر میر حامد حسین در خاطرات سفر حج و عتبات هنگامی که در کاظمین اقامت داشت، چنین می‌نویسد: "در تاریخ ۱۸ ربیع الثانی سال ۱۲۸۳ ق نامه‌ای از لکنو به من رسید که در آن خبر درگذشتِ فرزند خردسالم بود که تنها دو سال داشت...خیلی غمگین شدم و خدا را شکر کردم که این واقعه‌ی تلخ در حضور من رخ نداد که در این صورت غم و اندوهم زیاده‌تر می‌گشت...خداوند به مادرش صبر و تحمل و ترک جزع و بی‌تابی عنایت کند." التاريخ الثامن عشر من ربيع الثاني [سنة ١٢٨٣ ق] وصل فيه إليّ مكتوب من لكهنو بانَ منه أنّ ولدي السيّد حسين، وله نحو سنتين من العمر قد توفّي في سابع ذي الحجة سنة ١٢٨٢ ق وهو اليوم الذي قد كنتُ وصلتُ فيه إلى جدة من مكّة المعظمة، فَحَزِنتُ بِذلكَ وَشَكرتُ اللهَ تعالى عَلى أن لم يَكُن ذلكَ بِمَحضَر منّي فيَزيدُ قَلَقي وَشَجَني...وَيُوفِّقُ اللهُ تعالى والدتَه بالصَّبرِ والتَجَلُّدِ وتَركِ الجَزَعِ والهَلَع... 📖 رحلات الكرام إلى بيت الله الحرام، الجزء الأول، صص ٥٧٥_٥٧٦ پ.ن: صلّی الله عليك يا أبا عبد الله 😞 ____ 📎 و چقدر جانسوز مرحوم‌ "سید حیدر حلی" لحظه‌ی پرپر شدن شیرخواره‌ی سید الشهدا علیهما السلام را به تصویر کشیده است: ومُنعَطِفٍ أهوَى لِتقبِيلِ طِفلِه فقبَّـل مِنهُ قَبلَه السَّهمُ مَنحَرا خم شد...خواست طفلش را ببوسد ولی قبل از او تیر گلوگاه طفل را بوسه زد... 📜 دیوان سید حیدر حلی (۱۳۰۴هـ.ق)، چاپ سنگی_بمبئی، ۱۳۱۲ هـ.ق، ص ۲۱۶ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🏴 از کاروان حسيني سؤال: اگر کاروان امام حسین علیه السلام نداشتند، پس شب چه وجهي داشت؟ پاسخ: در تاريخ عاشورا سه نکته، قطعي است: ◀️مسأله آب از همان آغاز براي يزيديان، يک حربه نظامي بود. حرّ به فرمان ابن زياد مأمور بود تا امام حسين(عليه السلام) را در يک سرزمين بدون آب فرود آورَد و کربلا اين گونه بود. در روز هفتم محرم، به عمربن ‌سعد فرمان داد تا آب را بر روي کاروان حسيني ببندد. لذا شريعة فرات را با پانصد سوار بستند. اهداف دشمن از منع آب: 1- کاهش توان رزمي نيروهاي امام بر اثر تشنگي؛ 2- فشار بر اطفال و زنان و نهايتاً فشار بر امام براي تسليم شدن؛ 3- استفادة تبليغي و برانگيختن کينه هاي ديرين با اتهام دروغين بستن آب بر روي عثمان از سوي امام علي(عليه السلام). ◀️کاروان حسيني در اين سه روز با سختي زياد و بسيار محدود به آب دسترسي داشت. امام حداقل يک بار اقدام به حفر کوچک کرد و به آب رسید و آب آن تمام شد حضرت و گروهي از ياران امام نيز توانستند آب را بشکنند و مقداري آب بياورند. ◀️ تشنگي و در جزء قطعيات تاريخي است؛ البته فراز و نشيب داشته و اوج آن در روز عاشورا بوده است؛ به سببِ: شرايط جنگي به‌شدت نابرابر،‌ مبارزه و جراحت، گرماي شديد و محاصره کامل. چنان که حر خطاب به کوفيان گفت: «...مادرتان به عزايتان بنشيند؛... حسين و زنان و دختران و يارانش را از آب فرات بازداشتيد... و اينان از عطش پَرپَر مي‏زنند...» و حضرت علي اکبر به امام عرض کرد: العطش قد قتلنی؛ «تشنگی مرا کشت...» ◀️پس از توجه به سه نکتة قطعي بالا، بايد گفت غسل شب عاشورا، در روايتي از امام (عليه السلام) آمده است که امام (عليه السلام) در شب عاشورا(نزديک نماز صبح)، به يارانش فرمود: «...برخيزيد آبي بنوشيد که اين،‌ آخرين توشة شماست؛ بگيريد و غسل کنيد...» 📚شیخ صدوق، الأمالي، ص221 غسل کردن، نمادي از طهارت و آمادگي براي شهادت است؛ اما صرفاً در «يک» خبر آمده، لذا ظني است و متواتر و قطعي نيست. البته غسل بر خلاف عادت و ذهنيت ما، به آب فراوان نياز ندارد و با آب اندک هم ممکن است. همچنين احتمال دارد از آبی غيرقابل شرب برای غسل استفاده شده باشد. نيز در منابع تاريخي دارد که امام حسين(عليه السلام) صبح عاشورا قرار داد و در آنجا در ظرفي مقداري و مادة خوشبو گذاشتند و خود امام و بعداً اصحاب رفتند و آنجا بدنشان را آغشته به آن و خوش‌بو کردند و به نوعي مهياي شدند. در متن عربي گزارش اخير، لفظ «توره» به معناي ظرفي است که مشک را در آن گذاشتند؛ اما اين عبارت را نوعا به اشتباه «نوره» گفته و اشکال شده است که صبح عاشورا با کمبود آب، تنظيف بدن چه وجهي داشت 📚مقتل جامع سيدالشهداء ج1، ص742. چنانکه مسکویه رازی نیز در کتاب به کردن بدن توسط امام (ع) در شب عاشورا اشاره کرده است. 📚ابن مسکویه، تجارب الامم، ج۲، ص۷۰ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
‏جواب مكتب السيّد السيستانيّ - دام ظلّه - في قم المقدّسة حول موافقة وزارة الإرشاد للإصدارات المتعلّقة بالأئمَّة (عليهم السَّلام)، ومفاده: عموماً الموسيقى المناسبة لمجالس اللهو واللعب محرّمة، وحيازتها على الموافقة لايجعلها حلالاً، ولو كانت بكيفيّة غير لهويّة فهي غير مناسبة لمجالس أهل البيت (عليهم السّلام)، بل لو عُدَّت هتكاً في نظر العرف فهي غير جائزة مطلقاً. 💢متن فارسی استفتاء و پاسخ آیت الله سیستانی را در تصویر 👆🏻 مطالعه کنید ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
📌چرا محمدبن بردار امام علیه السلام در حاضر نبود؟ 📢پاسخ: محمدبن حنفیه برادر ناتنی امام (ع) است. مادرش، دختری از نسل مسلمه حنفیه یمنی است. لذا او را ابن حنفیه می نامند. 📍علل عدم حضور در کربلا: 1⃣برخی براین باورند که محمد در زمان قیام کربلا بوده است. اما در هیچ منبع کهنی، به این مطلب اشاره نشده است، جز متنی با عنوان # که به ضمیمه شده و متن مال سید ابن طاووس نیست. ❌مرحوم بیمار بودن ابن حنفیه را در زمان قیام صحیح نمی داند. ❌در گفت وگوی امام حسین(ع) با محمدبن حنفیه نیز سخنی از نیست. 2⃣برخی علت نیامدن ابن حنفیه را وی از طرف امام حسین(ع) می دانند. ❌تنها منبع این خبر است. به عقیده برخی مورخان از جمله استاد ، این روایت برای دفاع از محمد جعل شده است. ❌برفرض پذیرش این روایت، ابن حنفیه تمایلی به همراهی با امام نشان نمی دهد و امام نیز او را مجبور نمی کند. 📌در برخی منابع آمده است که امام حسین(ع) خطاب به ابن حنفیه نوشت: از بن علی(ع) به محمدبن حنفیه و هر کسی که از نزد او است. هرکس به من بپیوندد به می رسد و هر کس روی گرداند به پیروزی دست نیابد. همچنین محمدبن حنفیه هنگام حرکت امام حسین(ع) از به نیز، همراه امام نبود. 📍در بندی می توان گفت: ابن حنفیه اگرچه حرکت امام را مشروع می دانست، اما روحیه و تفکر نداشت. 📚صفار، بصائرالدرجات، ص۶؛ 📚طبری شیعی، دلائل الامامه، ص۷۷ 📚ابن قولویه قمی، کامل الزیارت، ص۱۵۷ 📚مجلسی، بحارالانوار، ج۴۵، ص۱۵۷؛ 📚مامقانی، تنقیح المقال، ج۳، ص۱۱۱-۱۱۲ 📚ابن اعثم، الفتوح، ج۵، ص۲۱. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri