eitaa logo
سید محمد جواد سید شبیری
993 دنبال‌کننده
611 عکس
76 ویدیو
78 فایل
کانال شخصی حجةالاسلام سیدمحمدجواد سیدشبیری(مشهد) شامل محتوای سخنرانی، مباحث حدیثی و مناسبتی مرتبط با معارف اهل البیت(علیهم السلام) ارتباط با بنده👇 @smjssh ارسال پیشنهادات، مطالب جدید و مفید👇 @rejal_admin تبلیغ👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
💠دعاى مداوم امام باقر عليه السلام براى شيعيان : ✅أَبُو خَالِدٍ الْكَابُلِيُّ مِنْ ثِقَاتِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع قَالَ وَ كَانَتْ أُمِّي مِمَّنْ آمَنَتْ وَ اتَّقَتْ وَ أَحْسَنَتْ وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ* قَالَ وَ قَالَتْ أُمِّي قَالَ أَبِي يَا أُمَّ فَرْوَةَ إِنِّي لَأَدْعُو اللَّهَ لِمُذْنِبِي شِيعَتِنَا فِي الْيَوْمِ وَ اللَّيْلَةِ أَلْفَ مَرَّةٍ لِأَنَّا نَحْنُ فِيمَا يَنُوبُنَا مِنَ الرَّزَايَا نَصْبِرُ عَلَى مَا نَعْلَمُ مِنَ الثَّوَابِ وَ هُمْ يَصْبِرُونَ عَلَى مَا لَا يَعْلَمُونَ از اسحق بن جرير: كه امام صادق (ع) به او فرمود: سعيد بن مسيب و قاسم بن محمد بن ابى بكر و ابو خالد كابلى از ثقه‌‌‌هاى اصحاب على بن الحسين (ع) بودند، فرمود: مادر من از كسانى بود كه ايمان داشت و با تقوى و خوش كردار و خدا خوش كرداران را دوست مى‌‌‌دارد فرمود: مادرم گفت: كه پدرم فرموده: اى ام فروه، به راستى من هر آينه نزد خدا دعا مى‌‌‌كنم براى گناهكاران از شيعيان ما در هر روز و شب هزار بار، زيرا ما به مصيبت‌‌‌ها صبر مى‌‌‌كنيم و مى‌‌‌دانيم چه ثوابى دارد و آنها ندانسته صبر مى‌‌‌كنند. 📚 اصول كافى ، كتاب حجت ، ولادت امام صادق علیه‌السلام ، حديث اول 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
▫️اهمیت حمد و ستایش خداوند مـفـضـل گـويـد: بـه حضرت امـام صـادق عـليه السلام عرض كردم: فدایتان شوم! دعای جامع و کاملی به من بياموزید. □ حضرت فرمودند: «احْمَدِ اللَّهَ‏ فَإِنَّهُ لَا يَبْقَى أَحَدٌ يُصَلِّي إِلَّا دَعَا لَكَ يَقُولُ سَمِعَ اللَّهُ لِمَنْ حَمِدَهُ» خدا را حمد و ستايش كن زيرا هيچ نمازگزارى نيست جز آن‌که در نمازش براى تو دعا می‌كند آن گاه که می‌گويد: (سمع اللّه لمن حمده يعنى): خدايا بشنو سخن كسی را كه تو را ستايش كند. □ و نیز آن حضرت نقل فرمودند که شیوۀ رسول خدا «صلی الله علیه وآله» چنان بود که در هر روز سیصد و شصت مرتبه -به شماره رگهای بدن- خداوند را حمد می‌کرد و این‌گونه می‌فرمود: «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ‏ كَثِيراً عَلَى كُلِّ حَال» 📚الكافي؛ ج‏2 ؛ ص503؛ ح1 و3 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
بزرگ‌ترين تجهيز در مقابل اختلالات عناصر فاسد، منعكس كردن معارف اهل‌بیت(علیهم السلام) است آیت‌الله شبیری زنجانی: 🔹 بزرگان اهل سنّت هم به اين جهت اعتراف دارند كه اهل‌بیت علیهم‌السلام بی‌نظير هستند. مثلاً جاحظ با آن اعتقاداتش می‌گويد: شما چه كسی را سراغ داريد كه مانند حسن عسكری باشد؛ خودش، پدرش، جدش، و آباء او همه ممتازين افراد عالم‏اند. 🔸 قبلاً از مرحوم آقای مغنيه نقل كردم كه ايشان می‌گفت: در مصر يک فيلسوف طبيعی و مادّی هست که می‌گويد در ميان اهل‌بيت، علومی مافوق علوم بشری هست! 👈 خلاصه آنچه كه در كتاب‌های ما از اهل‌بيت به وديعت گذاشته شده است، چه در معارف و چه در اخلاق و سنن و رشته‏های ديگر، غنی‌ترين معارف است كه هيچ‌گونه كمبودی ندارد و اگر اين معارف برای مردم منعكس شود، به دليل اينكه مطابق فطرت است، بهترين اثر را در هدايت آنها دارد. ☀️ چه بسا اگر يک نفر هدايت شود، در اثر هدايت او، نسل بعدی او هم تا مدت‌ها هدايت شوند و اين خدمت مرهون كسی است كه اين اقدام را انجام داده است. 🖋امروز در مقابل اختلالاتی كه عناصر فاسد از اين طرف و آن طرف در مقابل مكتب دارند و به هر قيمتی می‌خواهند مكتب را بكوبند، منعكس كردن اين معارف، بزرگ‌ترين تجهيزات برای جلوگيری از آنهاست كه البته وقتی با اخلاص همراه باشد، مورد تأييد خداوند قرار گرفته و ان شاء الله به دنبال آن موفقيت خواهد بود. 📌پ.ن: امام عسگری(ع) در موقع مرگ جاحظ 22 سال داشته‌اند و جاحظ در كمتر از اين سنّ، حضرت را درک كرده و اين جمله را گفته است. 📝 بیانات آیت‌الله شبیری زنجانی در جلسه 52 خارج نکاح، به تاریخ 25 آذرماه 1377 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
تاریخ نگری شیخ بهایی در نقد بر بخاری ( بخش اوّل) مورد مطالعه : نقد انگاره وجوب شستن پا در وضو ✍️ علی راد شیخ بهایی در کتاب مشرق الشمسین ذیل جستار « فی مسح الرجلین» پس از اثبات وجوب مسح پا در وضو در نقد برداشت و استنباط بخاری از احادیث روایت شده از رسول خدا در لزوم شستن پا چنین می نویسد : « مع أن هذه الرواية التي تمسك به البخاري في تحتم الغسل والمنع من المسح وعنون الباب المذكورة فيه بذلك لا دلالة فيها بعد تسليم صحتها على ما زعمه لأنها إنما تضمنت أمره صلى الله عليه وآله بغسل الأعقاب فلعله لنجاستها فإن أعراب الحجاز ليبس هو أهم ومشيهم في الأغلب حفاة كانت أعقابهم تشقق كثيرا كما هو الآن مشاهد لمن خالطهم فكانت قلما تخلو من نجاسة الدم وغيره وقد اشتهر أنهم كانوا يبولون عليها ويزعمون أن البول علاج تشققها فإن صدر عنه صلى الله عليه وآله أمر بغسل الأعقاب فهو لإزالة النجاسة عنها وأيضا فليس في هذه الرواية أنه صلى الله عليه وآله نهاهم عن مسح الرجلين وإنما تضمنت أمرهم بغسل أعقابهم لا غير وتخصيصه صلى الله عليه وآله الأعقاب بالذكر وسكوته عما فعلوه من المسح يؤيد ما قلناه وأيضا أن عبد الله بن عمر والصحابة الذين توضؤا معه ومسحوا أرجلهم كما نقلهم عنهم لم يكن مسح أرجلهم في الوضوء اختراعا منهم وتشهيا من عند أنفسهم بل لا بد أن يكونوا سمعوا ذلك من النبي صلى الله عليه وآله أو شاهدوه من فعله إذ العبادات لا تكون بالاختراع والتشهي وإنما هي أمور توقيفية متلقاة من الشارع فهذه الرواية عند التأمل حجة لنا لا علينا » تحلیل : یک. شيخ بهايي با استفاده از اصل تاريخي‌‌نگري و استفاده از داده‌هاي تاريخي در تحليل و تفسير روايت، سعي دارد روايت را با توجّه به فضاي پيراموني و گفتمان تاريخي حاکم برآن، معنا ‌کند. رعايت تاريخي‌نگري، شيخ بهايي را در شناخت راز توهمِ تعارضِ روايات تناقض‌نما، تقيه‌اي و مخالف با عامه و در نهايت فهم مقصود اصلي شارع کمک کرده است . دو. يكي از مباني كلامي فقه الحديث، عدم صحت صدور دو گزاره متعارض در بيان حكم واقعي يك مسأله از سوي معصومان است. در تفكر شيعي گفتارهاي متعارض و احكام متناقض را ـ كه خود معلول عوامل مختلفي هستند ـ نمي‌توان به معصومان نسبت داد . با اين حال، در ميراث روايي مسلمانان شاهد برخي از احاديثِ متعارض هستيم. گاه، اين تعارضات ميان رواياتِ راويان شيعه با يكديگر و گاه، ميان روايات شيعي با روايات اهل سنّت است. گونه نخست، هماره دقت فقيهان و حديث پژوهان زبردستي چون شيخ طوسي در كتاب الاستبصار، و ديگران را برانگيخته، آثاري وزين و دقيق در حل اين تعارض‌نمايي‌ها نگاشته شده است . در گونة دوم ـ كه زير مجموعة مباحث خلافيات فقه شيعه و سنّي قرار مي‌گيرد ـ آثار اندكي تأليف شده است؛ مشرق الشمسين و اكسير السعادتين شيخ بهايي، يكي از اين آثار است كه به تعارضات نوع دوم، در روايات باب طهارت توجه داشته است؛ نمونه‌هاي ذيل ترجمان تيزبيني و ژرف‌نگري وي در اين مسأله است. يكي از اختلافات ريشه‌دار فقهي شيعه و سنّي، حكم پا هنگام وضو است. شيعه قائل به وجوب مسح دو پا بوده و اهل سنّت، شستن آن دو را واجب مي‌دانند. گروه اخير، به دليل تأثيرپذيري از رواياتِ صحابه، ظهور آية وضو ۵ را ـ كه ناظر به رأي شيعه است ـ به گونه‌اي تأويل كرده‌اند. در اين ميان شيخ بهايي، تأكيد دارد كه ظاهر آيه وضو و روايات اهل بيت علیهم السلام دلالت بر وجوب مسح پاها دارد و دليل فقهاي اهل سنّت بر شستن دو پا، برداشت‌هاي نادرست آنان از برخي روايات صحابه است كه فعل و قول پيامبر صلی الله علیه و آله را در وضو گزارش كرده‌اند. روايات ذيل، عمده مستند اهل سنّت، در مسأله شستن پاهاست: عبد الله بن عمر مي‌گويد: در مسافرتي همراه پيامبر صلی الله علیه و آله بوديم و نزديك نماز عصر بود كه پيامبر اندكي تأخير كرد و ما شروع به وضو گرفتن نموديم، بر پاها مسح كشيديم كه پيامبر ندا زد: بر پشت پاهاي خود از آتش جهنم بترسيد. ابن‌عباس مي‌گويد: پيامبر صلی الله علیه و آله وضو خود را به شستن دو پا ختم مي‌كرد. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414 https://t.me/Rejalkh
💠 امام رضا صلوات‌الله‌علیه در حدیثی می فرماید : مَنِ اِدَّعَى لِلْأَنْبِيَاءِ رُبُوبِيَّةً وَ اِدَّعَى لِلْأَئِمَّةِ رُبُوبِيَّةً أَوْ نُبُوَّةً أَوْ لِغَيْرِ اَلْأَئِمَّةِ إِمَامَةً فَنَحْنُ مِنْهُ بُرَءَاءُ فِي اَلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ. هر کس برای انبیاء ربوبیت و برای ائمه، ربوبیت یا نبوت، و برای غیر ائمه، ادّعای امامت کند، ما در دنیا و آخرت از او بیزاریم. 📌 عيون‌أخبارالرضا/ج۲/ص۲۰۰ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
💠 هر وقت حاجتی داشتی، خجالت نکش إِسْحَاقُ قَالَ حَدَّثَنِي أَبُو هَاشِمٍ الْجَعْفَرِيُّ قَالَ: شَكَوْتُ إِلَى أَبِي مُحَمَّدٍ علیه السلام ضِيقَ الْحَبْسِ وَ كَتَلَ الْقَيْدِ فَكَتَبَ إِلَيَّ أَنْتَ تُصَلِّي الْيَوْمَ الظُّهْرَ فِي مَنْزِلِكَ فَأُخْرِجْتُ فِي وَقْتِ الظُّهْرِ فَصَلَّيْتُ فِي مَنْزِلِي كَمَا قَالَ علیه‌السلام وَ كُنْتُ مُضَيَّقاً فَأَرَدْتُ أَنْ أَطْلُبَ مِنْهُ دَنَانِيرَ فِي الْكِتَابِ فَاسْتَحْيَيْتُ فَلَمَّا صِرْتُ إِلَى مَنْزِلِي وَجَّهَ إِلَيَّ بِمِائَةِ دِينَارٍ وَ كَتَبَ إِلَيَّ إِذَا كَانَتْ لَكَ حَاجَةٌ فَلَا تَسْتَحْيِ وَ لَا تَحْتَشِمْ وَ اطْلُبْهَا فَإِنَّكَ تَرَى مَا تُحِبُّ إِنْ شَاءَ اللَّه‏. 📚 الكافي؛ ج‏۱؛ ص۵۰۸ ابوهاشم جعفری گوید: به امام حسن عسکری علیه‌السّلام از سختی زندان و ناراحتی غل و زنجیر شکایت کردم؛ آن حضرت در جواب من مرقوم فرمودند: تو نماز ظهر را امروز در منزل خود خواهی خواند! موقع ظهر مرا از زندان خارج نمودند و نماز ظهر را در منزل خود خواندم. وضع مالی من خوب نبود و تصمیم داشتم در نامه‌ای که نوشته بودم تقاضای کمکی بکنم ولی خجالت کشیدم. وقتی به منزل رسیدم، امام علیه‌السّلام برایم صد دینار فرستادند و نوشته بودند: 👈 هر گاه احتیاجی داشتی خجالت نکش و درخواست خود را از ما طلب کن! آنچه مایلی به تو داده خواهد شد ان‌شاءالله. 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
◾️ دوران سخت بعد از شهادت امام حسن عسکری علیه‌السلام ... عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا علیه‌السلام‏ فِي حَدِيثٍ لَهُ طَوِيلٍ اخْتَصَرْنَا مِنْهُ مَوْضِعَ الْحَاجَةِ أَنَّهُ قَالَ لَا بُدَّ مِنْ فِتْنَةٍ صَمَّاءَ صَيْلَمٍ‏ يَسْقُطُ فِيهَا كُلُّ بِطَانَةٍ وَ وَلِيجَةٍ وَ ذَلِكَ عِنْدَ فِقْدَانِ الشِّيعَةِ الثَّالِثَ مِنْ وُلْدِي يَبْكِي عَلَيْهِ أَهْلُ السَّمَاءِ وَ أَهْلُ الْأَرْضِ وَ كَمْ مِنْ مُؤْمِنٍ مُتَأَسِّفٍ حَرَّانَ‏ حَزِينٍ عِنْدَ فَقْدِ الْمَاءِ الْمَعِينِ‏ كَأَنِّي بِهِمْ أَسَرَّ مَا يَكُونُونَ وَ قَدْ نُودُوا نِدَاءً يَسْمَعُهُ مَنْ بَعُدَ كَمَا يَسْمَعُهُ مَنْ قَرُبَ يَكُونُ رَحْمَةً لِلْمُؤْمِنِينَ وَ عَذَاباً لِلْكَافِرِينَ‏ فَقُلْتُ وَ أَيُّ نِدَاءٍ هُوَ قَالَ يُنَادُونَ فِي رَجَبٍ ثَلَاثَةَ أَصْوَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ صَوْتاً مِنْهَا "أَلا لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِينَ‏"(هود/۱۸) وَ الصَّوْتُ الثَّانِي‏ "أَزِفَتِ الْآزِفَةُ"(نجم/۵۷) يَا مَعْشَرَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الصَّوْتُ الثَّالِثُ يَرَوْنَ بَدَناً بَارِزاً نَحْوَ عَيْنِ الشَّمْسِ هَذَا أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ قَدْ كَرَّ فِي هَلَاكِ الظَّالِمِينَ. 📚 الغيبة (للطوسي)؛ ص۴۳۹ حسن بن محبوب گوید حضرت امام رضا علیه‌السلام فرمودند: ناچار بايد فتنه‌ای سخت و بلایی بنيان‌کَن، دامن مردم را بگيرد که تمام سدهای دوستی و روابط خويشاوندی درهم کوبيده شود و آن زمانی است که شيعیان، سومين فرزندم را از دست داده باشند [شهادت امام عسکری علیه‌السلام] که اهل آسمانها و اهل زمين، بر او و از فراق او می‌گریند. و چه بسيارند افراد مؤمنی که در آن دوران [غیبت امام زمان علیه‌السلام]، در آتش هِجرش می‌سوزند و به آب گوارا (ماء مَعين) دست نمی‌يابند. اما گويی سُرور و خوشحالی آنان را می‌بینم هنگامی که ندای آسمانی ظهور را می‌شنوند؛ آن صدایی که شنيدنش از دور و نزدیک، برای همه یکی است و رحمتی است برای مؤمنان و عذابی است برای کافران .... 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
▪️اگر چه لایق وصل تو نیستم اما ▪️ز دست رفته دلم در جوار سامرّا ▪️به عشق دیدن سرداب می تپد هردم ▪️دلِ شکسته، دلِ بی قرار سامرّا 🏴 شهادت جانسوز حضرت امام حسن عسکری علیه السلام بر مولایمان صاحب الزمان عجل الله فرجه الشریف و عموم شیعیان جهان تسلیت باد ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🔰امام حسن عسکری علیه ‌السلام: 🔻لا يَشغَلْكَ رِزقٌ مَضمونٌ عن عَمَلٍ مَفروضٍ 🔹مبادا [سرگرم شدن به] روزى ضمانت شده، تو را از كار واجبى باز دارد 📚ميزان الحكمه جلد4 صفحه430 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
📌وضعیت در عصر امام حسن (ع) ابوبکر خوارزمی(م383ق) درباره وضعیت دوره امام عسکری(علیه السلام) مینویسد: ◀️آنان هر کسی را شیعه بدانند به می رسانند؛ ◀️هرکس نام پسرش را بگذارد، خونش را می ریزند. ◀️شاعر شیعه چون در مناقب وصی(علی) و معجزات نبی شعر بگوید، زبانش را می برند و دیوانش را پاره می کنند. ◀️عباسیان در صورتی به کسی بخشش می نمودند که به آل أبی طالب گوید. ◀️علویان را از یک وعده خوراک منع می کنند. یک جرعه آب را از اولاد (سلام الله علیها) دریغ می دارند. ◀️یکی شمشیر خود را گرو می گذارد و دیگری پیراهنش را میفروشد. در چنین فضایی امام حسن عسکری(علیه السلام) از طریق سازمان و با بیان اوصاف و توجه دادن آنان به اعتقادات، میراث مکتوب امامیه و جان شیعیان را حفظ کرد. 📚ابوبکر خوارزمی، الرسائل، ص129- 130. 📌 اقدامات و زندگی نامه امام عسکری(علیه السلام) 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
💠 آیا در میان شما یک مرد پیدا نمی‌شود؟! ● اسحاق كِندى، كه فيلسوف عراق در عصر خود بود ، تصميم گرفت تناقضات قرآن را گرد آورد و بدين منظور در خانه اش نشست و مشغول اين كار شد. ● روزى يكى از شاگردان او خدمت امام حسن عسكرى علیه‌السلام رسيد. امام علیه‌السلام به او فرمودند: «أَ مَا فِيكُمْ‏ رَجُلٌ‏ رَشِيدٌ يَرْدَعُ أُسْتَاذَكُمْ الْكِنْدِيَّ عَمَّا أَخَذَ فِيهِ مِنْ تَشَاغُلِهِ بِالْقُرْآنِ»؛ آيا در ميان شما يك آدم رشيد پيدا نمى‌شود كه استادتان كِندى را از كارى كه در پيش گرفته و به قرآن پرداخته است، بازدارد؟ شاگرد عرض كرد: ما از شاگردان او هستيم؛ چگونه بر ما رواست كه در اين مورد يا مواردى ديگر به او اعتراض كنيم؟ امام عسكرى علیه‌السلام فرمودند: آيا حاضرى كارى كه مى‌گويم انجام دهى؟ عرض كرد: آرى. حضرت فرمودند: پيش او برو و با وى گرم بگير و وانمود كن كه مى‌خواهى در انجام كارش به او كمك كنى. وقتى خوب با او انس گرفتى بگو سؤالى برايم پيش آمده است كه مى‌خواهم آن را از تو بپرسم. خواهد گفت بپرس. به او بگو: «إِنْ أَتَاكَ هَذَا الْمُتَكَلِّمُ بِهَذَا الْقُرْآنِ هَلْ يَجُوزُ أَنْ يَكُونَ مُرَادُهُ بِمَا تَكَلَّمَ مِنْهُ غَيْرَ الْمَعَانِي الَّتِي قَدْ ظَنَنْتَهَا أَنَّكَ ذَهَبْتَ إِلَيْهَا»؛ اگر گوينده اين قرآن نزد تو آيد، آيا ممكن است مراد او از گفته‌هايش غير از معانى‌اى باشد كه تو به گمان خود آنها را فهميده‌اى؟ او خواهد گفت: آرى، ممكن است؛ زيرا آدم فهميده اى است . پس چون چنين جواب داد، به او بگو: تو چه مى‌دانى؟ شايد گوينده چيزى غير از آنچه تو فهميده‌اى اراده كرده و مراد واقعى‌اش غير از معناى اوليه جمله‌هايش باشد. ● آن مرد نزد كِندى رفت و با او از در ملاطفت درآمد و آن گاه اين سؤال را از او پرسيد. كِندى گفت: سؤالت را تكرار كن. آن مرد سؤالش را تكرار كرد. كِندى با خود انديشيد و اين موضوع را هم از نظر لغوى محتمل دانست و هم از نظر عقلى جايز. پس به شاگردش گفت: تو را قسم مى دهم كه بگويى اين سؤال را از كجا آموخته اى؟ شاگرد گفت: مطلبى بود كه به ذهنم خطور كرد و از تو پرسيدم. كِندى گفت: هرگز، چنين سؤالى به فكر امثال تو نمى‌رسد، و تو و امثال تو را نشايد كه به چنين منزلتى دست يابيد. بگو از كجا اين سؤال را گرفته اى؟ شاگرد گفت: ابو محمّد به من فرمود اين سؤال را از تو بپرسم. كِندى گفت : حالا حقيقت را گفتى. «وَ مَا كَانَ لِيَخْرُجَ مِثْلُ هَذَا إِلَّا مِنْ ذَلِكَ الْبَيْتِ»؛ چنين نكته اى جز از چنان خاندانى سر نمى‌زند، آن گاه آتش طلبيد و آنچه را گرد آورده بود سوزاند . 📚مناقب آل أبي طالب عليهم‌السلام؛ ج‏۴؛ ص۴۲۴ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
📢 پیام تشکر از مهمان‌نوازی موکب‌داران، ملت و دولت عراق در اربعین حسینی 🔹️حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی، در پیامی از میزبانی موکب‌داران و ملّت بزرگ عراق در ایام اربعین حسینی تشکر کردند. آقای دکتر مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور اسلامی ایران صبح امروز ۲۱ شهریور ماه ۱۴۰۳ لوح و متن عربی این پیام را در جریان سفر به کشور عراق به نخست وزیر این کشور اهداء کرد. 📝 ترجمه فارسی پیام رهبر انقلاب به این شرح است: ✏️ بسم الله الرّحمن الرّحیم اوّلین کلمه تشکّر است؛ از صمیم قلب، از طرف خودم و از طرف ملّت بزرگ ایران تشکّر میکنم: هم از شما موکب‌داران که در ایّام اربعین، کرامت را و رحمت و مودّت را به منتهیٰ‌درجه رسانده‌اید؛ هم از همه‌ی ملّت بزرگ عراق و هم از مسئولین در دولت عراق که امنیّت را و فضا را و زمینه را فراهم کرده‌اند؛ هم بخصوص از علمای بزرگوار و مراجع عظام عراق که فضای زیارت را، فضای برادری بین آحاد مردم و بین دو ملّت را فراهم کرده‌اند؛ حقیقتاً جای تشکّر دارد. ✏️ رفتار شما برادران عزیز عراقی در مواکبِ میانِ راه و رفتار کریمانه‌ی شما با زائران حسینی، در دنیای امروز نظیر ندارد، همچنان که خود راه‌پیمایی اربعین در تاریخ نظیر ندارد و همچنان که حراست از امنیّت و سلامت ده‌ها میلیون نفر، در دنیای ناامن کنونی کاری بزرگ و بی‌نظیر است. ✏️ شما کرامت اسلامی و کرامت عربی را در رفتار خودتان و اعمال خودتان نشان داده‌اید، و همه به عشق سیّد‌الشّهدا (سلام‌الله علیه) است. این عشق به حسین‌بن‌علی یک امر استثنائی است؛ شبیه این را در هیچ جا، در هیچ زمان، سراغ نداشتیم و نداریم. امیدواریم خداوند متعال این عشق را در دلهای شما، در دلهای ما، روزبه‌روز افزایش بدهد. ✏️ امروز دامنه‌ی این جاذبه‌ی محبّت به گستره‌ای تبدیل شده است که از عرصه‌ی پُرشور غزّه تا بسیاری از جوامع غیر مسلمان را شامل میشود؛ والحمدلله. 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
⭕️ فضیلت لعن دشمنان اهل‌بیت صلوات الله علیهم امام عسکری علیه‌السلام از رسول خدا صلّی الله علیه و آله روایت فرمودند: 🔹کسی که ناتوان از یاری ما اهل‌بیت باشد و در خلوت‌های خود دشمنان ما را لعن کند، خدای تعالی صدای او را به تمام ملائکه می‌رساند؛ پس هرگاه یکی از شما، دشمنان ما را لعن کنید، ملائکه آن لعن را بالا می‌برند و کسانی که اعتقاد و التزامی به لعنِ دشمنان ما ندارند را لعن می‌نمایند؛ وقتی صدای لعن بر دشمنان ما به ملائکه رسید، برای لعن کننده استغفار نموده و او را ثنا می‌کنند. 💠 «قَالَ الامام الحسن العسکری علیه‌السلام ... حَدَّثَنِی أَبِی عَنْ جَدِّی رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله قَالَ مَنْ ضَعُفَ عَلَی نُصْرَتِنَا أَهْلَ الْبَیْتِ وَ لَعَنَ فِی خَلَوَاتِهِ أَعْدَاءَنَا بَلَّغَ اللَّهُ صَوْتَهُ إِلَی جَمِیعِ الْمَلَائِکَةِ فَکُلَّمَا لَعَنَ أَحَدُکُمْ أَعْدَاءَنَا صَاعَدَتْهُ الْمَلَائِکَةُ وَ لَعَنُوا مَنْ لَا یَلْعَنُهُمْ فَإِذَا بَلَغَ صَوْتُهُ إِلَی الْمَلَائِکَةِ اسْتَغْفَرُوا لَهُ وَ أَثْنَوْا عَلَیْهِ...» 📜 بحارالانوار، ج۵۰، ص۳۱۶ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
🎊 ... باز هم کوتاهی کرده‌اند وَ اللَّهِ لَوْ أَنَ‏ هَذِهِ‏ الْأُمَّةَ قَامَتْ‏ عَلَى‏ أَرْجُلِهَا عَلَى‏ التُّرَابِ‏، وَ الرَّمَادَ وَاضِعَةٌ عَلَى‏ رُءُوسِهَا، وَ تَضَرَّعَتْ وَ دَعَتْ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ عَلَى مَنْ أَضَلَّهُمْ، وَ صَدَّهُمْ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ، وَ دَعَاهُمْ إِلَى النَّارِ، وَ عَرَضَهُمْ لِسَخَطِ رَبِّهِمْ، وَ أَوْجَبَ عَلَيْهِمْ عَذَابَهُ بِمَا أَجْرَمُوا إِلَيْهِمْ لَكَانُوا مُقَصِّرِينَ فِي ذَلِك‏ ... 📚بحار الأنوار؛ ج۳۰؛ ص۳۲۶ حضرت امیرالمومنین علیه‌السلام فرمودند: به خدا قسم اگر این امّت تا روز قیامت بر روی خاک بایستند و خاکستر بر سر بریزند و به درگاه الهی زاری کنند و کسانی را که چنین جرمی در حق امّت نمودند و آنها را گمراه کردند و از راه خدا بازداشتند و به سوی آتش جهنم کشانیدند و در معرض نارضایتی پروردگارشان قرار دادند و ایشان را مستحق عذاب خداوند کردند، لعنت کنند، باز هم در لعنت خود کوتاهی کرده‌اند. 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
💠 تبرّی و تولّی را، باید از کودکی در دل فرزندانمان نهادینه کنیم مرحوم محمّد تقی مجلسی در شرح روايت: «أَدِّبُوا أَوْلَادَكُمْ عَلَى حُبِّ عَلِي عليه‌السلام» می‌فرماید: أي قولوا لَهُم فَضائلَه وَكُلَّما جِئتُم بِشي‌ء إليهِم ممّا يُحِبّونَه فَقولوا لَهُم جاءَكُم بِهذا عَليُ بن أبي طالِب وَكُلَّما رُفِعَ عَنهُمُ البَلاءُ فَقولوا لَهُم ذَهَب بِه أميرُالمؤمنين عَليُ بن أبي طالِب عليه‌السلام حَتّى يُحِبّونَ... 📚 روضة المتقين؛ ج٨؛ ص٦٤٤ فضائل امیرالمؤمنین علیه‌السلام را برای فرزندانتان بخوانید و هرگاه چیزی برای آنان تهیه کردید که مورد پسند آنها بود به آنها بگویید، این هدایا از طرف امیر المؤمنین علیه‌السلام است و هرگاه بلایی از آنها دفع شد، بگویید به برکت مولا این بلایا از شما دفع شد، به این شکل آنها را تربیت کنید تا محبّت حضرت در دل‌هایشان نهادینه شود. ✍️ و کذلک أَدِّبُوا أَوْلَادَكُمْ عَلَى بُغضِ اعداءِ علی بن ابیطالب علیه‌السلام 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
نظرات و سلائق شخصی خود را جزء دین ندانیم قَالَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ : إِنَّ دِينَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لاَ يُصَابُ بِالْعُقُولِ اَلنَّاقِصَةِ وَ اَلْآرَاءِ اَلْبَاطِلَةِ وَ اَلْمَقَايِيسِ اَلْفَاسِدَةِ وَ لاَ يُصَابُ إِلاَّ بِالتَّسْلِيمِ فَمَنْ سَلَّمَ لَنَا سَلِمَ وَ مَنِ اِقْتَدَى بِنَا هُدِيَ وَ مَنْ كَانَ يَعْمَلُ بِالْقِيَاسِ وَ اَلرَّأْيِ هَلَكَ وَ مَنْ وَجَدَ فِي نَفْسِهِ شَيْئاً مِمَّا نَقُولُهُ أَوْ نَقْضِي بِهِ حَرَجاً كَفَرَ بِالَّذِي أَنْزَلَ اَلسَّبْعَ اَلْمَثَانِيَ وَ اَلْقُرْآنَ اَلْعَظِيمَ وَ هُوَ لاَ يَعْلَمُ. 📚کمال الدین؛ ج۱؛ ص۳۲۴ امام سجاد علیه‌السلام فرمودند: بوسیله عقل‌های ناقص و نظریه‌های باطل، و قیاس‌های باطل و بی اساس نمی‌توان به دین خداوند دست یافت؛ تنها وسیله رسیدن به دین واقعی، تسلیم محض است؛ پس هركس تسلیم ما اهل بیت باشد از هر انحرافی در امان است و هر كه به وسیله ما هدایت یابد خوشبخت ‏خواهد بود. و شخصی كه با قیاس و نظریات شخصی خود بخواهد دین را دریابد، هلاك می‌گردد.‏ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
✍️ ایمان یعنی اعتقاد لازم، که هر زمان مصداق خود را دارد. حَدَّثَنَا يَعْقُوبُ بْنُ يَزِيدَ وَ مُحَمَّدُ بْنُ اَلْحُسَيْنِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ أُذَيْنَةَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ سَعْدٍ قَالَ: كُنْتُ قَاعِداً عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ عِنْدَهُ أُنَاسٌ مِنْ أَصْحَابِنَا فَقَالَ لَهُ مُعَلَّى بْنُ خُنَيْسٍ جُعِلْتُ فِدَاكَ مَا لَقِيتَ مِنَ اَلْحَسَنِ بْنِ اَلْحَسَنِ ثُمَّ قَالَ لَهُ اَلطَّيَّارُ جُعِلْتُ فِدَاكَ بَيْنَا أَنَا أَمْشِي فِي بَعْضِ اَلسِّكَكِ إِذْ لَقِيتُ مُحَمَّدَ بْنَ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ اَلْحَسَنِ عَلَى حِمَارٍ حَوْلَهُ أُنَاسٌ مِنَ اَلزَّيْدِيَّةِ فَقَالَ لِي أَيُّهَا اَلرَّجُلُ إِلَيَّ إِلَيَّ فَإِنَّ رَسُولَ اَللَّهِ قَالَ مَنْ صَلَّى صَلَوَاتِنَا وَ اِسْتَقْبَلَ قِبْلَتَنَا وَ أَكَلَ ذَبِيحَتَنَا فَذَلِكَ اَلْمُسْلِمُ اَلَّذِي لَهُ ذِمَّةُ اَللَّهِ وَ ذِمَّةُ رَسُولِهِ مَنْ شَاءَ أَقَامَ وَ مَنْ شَاءَ ظَعَنَ فَقُلْتُ لَهُ اِتَّقِ اَللَّهَ وَ لاَ تَغُرَّنَّكَ هَؤُلاَءِ اَلَّذِينَ حَوْلَكَ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ لِلطَّيَّارِ وَ لَمْ تَقُلْ لَهُ غَيْرَ هَذَا قَالَ لاَ قَالَ فَهَلاَّ قُلْتَ لَهُ إِنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ ذَلِكَ وَ اَلْمُسْلِمُونَ مُقِرُّونَ لَهُ بِالطَّاعَةِ وَ لَمَّا قُبِضَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ وَقَعَ اَلاِخْتِلاَفُ اِنْقَطَعَ ذَلِكَ ... 📚بصائر الدرجات؛ ج‏۱؛ ص۱۵۶ ● على بن سعيد گفت: خدمت حضرت صادق عليه‌السّلام نشسته بودم گروهى از اصحاب حضور داشتند معلى بن خنيس عرض كرد فدايت شوم چقدر من از حسن بن حسن بايد بكشم؟ ● طيّار عرض كرد فدايت شوم من در بازار ميرفتم چشمم به محمّد بن عبد اللَّه بن حسن افتاد كه سوار الاغى بود و گروهى از زيدى مذهبان اطرافش را گرفته بودند مرا كه ديد گفت آى مرد بيا بيا! گفت رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: هر كس نماز ما را بخواند و رو به قبله ما بايستد و ذبيحه ما را بخورد مسلمان است، آن مسلمانى كه در پناه خدا و پيامبر خدا است هر كه مايل است بايستد و هر كه مايل است برود (يعنى چه خوشتان بيايد و چه بدتان آيد). من به او گفتم: از خدا بترس مبادا اينها كه اطرافت را گرفته‏‌اند تو را گول بزنند. ● امام صادق عليه‌السّلام به طيّار فرمودند: چيز ديگرى به او نگفتى؟ گفتم: نه. فرمودند: چرا نگفتى پيامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله وقتى اين سخن را فرمود كه مسلمانان همه مطيع او بودند پس از درگذشت ایشان اختلاف بوجود آمد، اين مطلب از ميان رفت. 💠 معنای ایمان ❖ آیت‌الله‌ شبیری زنجانی: ● زمانی در مشهد منزل یکی از آقایان که مرحوم آقای طباطبائی هم تشریف داشتند بودم. ● میزبان که تمایلاتی به بعضی معتقدات عامه داشت می خواست بگوید که آیاتی که لفظ مؤمنین دارد شامل همه مسلمانان که به شهادتین قائل هستند و از جمله عامه می شود؛ زیرا در زمان صدور این آیات، مسئله اثنی عشریت اصلا مطرح نبوده است (تا این آیات را در مورد اثنی عشری بودن معنا کنیم). 👈 ما در آنجا گفتیم ایمان به معنای اعتقاد لازم است که هر زمان مصداق خود را دارد، پس نمی توان با عدم مطرح بودن اثنی عشریت در زمان صدور آیات آنها را در معنای اعم به کار برد. این معنا و گفتار ما مورد تأیید مرحوم آقای طباطبائی نیز قرار گرفت. 📚کتاب النکاح؛ ج۶؛ ص۱۰۹۹ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
🔴 محبت به تنهایی نجات‌بخش نیست 🔸 مرحوم محمّد تقی مجلسی در شرح روايت: «وَ قَالَ إِسْمَاعِيلُ الْجُعْفِيُّ لِأَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام‏ رَجُلٌ يُحِبُّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام وَ لَا يَتَبَرَّأُ مِنْ عَدُوِّهِ وَ يَقُولُ هُوَ أَحَبُّ إِلَيَّ مِمَّنْ‏ خَالَفَهُ‏ قَالَ‏ هَذَا مِخْلَطٌ وَ هُوَ عَدُوٌّ فَلَا تُصَلِّ وَرَاءَهُ وَ لَا كَرَامَةَ إِلَّا أَنْ تَتَّقِيَه‏» می‌فرماید: و در صحيح منقولست از اسماعيل بن جابر كه گفت عرض نمودم به حضرت امام محمد باقر صلوات‌اللَّه‌عليه كه شخصى هست كه دوست مى‌دارد حضرت امير المؤمنين صلوات‌اللَّه‌عليه را و بيزار نيست از دشمنان آن حضرت كه خلافت را از حضرت غصب نمودند مثل فلان و فلان و فلان و اتباع ايشان و مى‏‌گويد كه على محبوبتر است نزد من از كسانى كه مخالفت آن حضرت كرده‏‌اند حال او چونست؟ حضرت فرمودند: كه اين دشمن حضرتست در عقب او نماز مكن و او را كرامتى نيست كه سبب نجات او باشد يا او را دوست بايد داشت مگر آن كه از روى تقيه در عقب او نماز كنى به نحوى كه خواهد آمد و بحسب ظاهر با او دوستى كنى و بحسب باطن با او دشمن باشى. 🔸و اين جمع را تفضيليّه مى‌گويند، و احاديث متواتره وارد شده است كه تبري از ايشان از اصول دينست پس چنين شخصى كافر است و مسلم ظاهريست. 📚 لوامع صاحبقرانى؛ ج‏۴؛ ص۳۹۹ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
🔸 در وصف اخلاق پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) حضرت امیرالمومنین على (عليه‌السلام) فرمودند: «كانَ صلى ‏الله ‏عليه ‏و‏ آله لا يَذُمُّ اَحَدا وَ لا يُعَيِّرُهُ وَ لا يَطْلُبُ عَثَراتِهِ وَ لا عَوْرَتَهُ وَ لا يَتَـكَلَّمُ اِلاّ فيما رَجا ثَوابَهُ؛ رسول خدا (صلى‏‌الله‏‌عليه‌وآله) هرگز بدگويى كسى را نمى‌كردند، سرزنش نمى‌نمودند، در پى لغزش‏‌ها و اسرار ديگران نبودند و دربارۀ ديگران چيزى جز خير و خوبى نمى‏‌گفتند. 📚عيون اخبار الرضا، ج1 ، ص319 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
📌آنچه خداوند به حضرت موسی(ع) فرموده این است که: ✅ای موسی! نماز را قبول نمی کنم مگر از کسی که برای عظمت من فروتنی داشته باشد، و قلب او خوف مرا دربر داشته باشد، روزش را به یاد من سپری کند و درحالی که اصرار و پافشاری به خطا و گناه دارد شب نکند، و حق اولیا و دوستان مرا بشناسد. 🗣حضرت موسی عرض کرد: «آیا مقصودت از اولیاء و دوستانت، حضرت ابراهیم، اسحاق و یعقوب است؟» فرمود: ✅آنها از اولیای من هستند ولی مقصود من آن کسی است که به خاطر او آدم و حوا را آفریدم و بهشت و دوزخ را خلق کردم. 🗣عرض کرد: «ای پروردگار من! او را معرفی کن.» ✅فرمود: او «محمد» و نام دیگرش «احمد» است، اسم او را از اسم خودم مشتق کردم، زیرا من محمودم و او محمد است. ای موسی، اگر او و مقام و مرتبه اش را و نیز مرتبه و مقام اهل بیتش را بشناسی تو از امت او خواهی بود. مَثَل او و مثل اهل بیت او در میان مخلوقات من، مثل فردوس در میان بهشت است، برگ های آن نمی ریزد و طعم آن تغییر نمی کند (همواره ثابتند و هیچ گاه دچار لغزش و انحراف نمی شوند). کسی که آنها را بشناسد و به حقّ آنها معرفت داشته باشد در مواضع جهل و نادانی برای او علم و دانش و در جای ظلمت و تاریکی برایش نور و روشنایی قرار می دهم، قبل از اینکه مرا بخواند او را اجابت کنم و قبل از اینکه از من درخواست کند به او عطا کنم. 📚القطره، جلد اول، ص 83، ح3 تفسیر قمی، ج1، ص243؛ معانی الاخبار؛ صدوق، الامالی، ص764، ح2؛ مجلسی، همان، ص95؛ کلینی، الکافی، ج2، ص465، ح15 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🔻بیش از ۱۰۰ صفت از اوصاف امیرالمؤمنین صلوات الله علیه در زیارت مخصوصه روز ولادت رسول خدا صلی الله علیه وآله ◀️هنگامی که امام صادق علیه السلام درهفدهم ربیع الاول به زیارت امیرالمؤمنین علیه السلام مشرف شدند، زیارتی زیبا و پرمغز را نقل فرمودند. این زیارت را شیخ مفید، شهید اول، ابن مشهدی، سیدبن طاووس و علامه مجلسی نقل نموده اند. مرحوم مجلسی بیان می دارد که "این زیارت از حیث لفظ و معنا افضل زیارات بوده و با سندهای معتبری نقل شده است" ایشان همچنین می فرماید: این زیارت مطلقه است و مخصوص روز ولادت نمی باشد! ◀️ناگفته نماند که اهتمام و دقت در فرازهای زیارات اهل بیت علیهم السلام، باب وسیعی از معرفت امام را بر ما می گشاید. زیارت فوق نیز بیش از 100 صفت از امیرالمؤمنین را حکایت می کند که به برخی از آن ها اشاره می شود: - السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا آيَةَ الله الْعُظْمَى‏ - السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا مَنْ‏ شُرِّفَتْ‏ بِهِ‏ مَكَّةُ وَ مِنًى‏ - يَا مَنْ وُلِدَ فِي الْكَعْبَةِ وَ زُوِّجَ فِي السَّمَاءِ بِسَيِّدَةِ النِّسَاء - يَا مَنْ أَنْجَى اللَّهُ سَفِينَةَ نُوحٍ بِاسْمِهِ وَ اسْمِ أَخِيه‏ - يَا خَاطِبَ الثُّعْبَانِ وَ ذِئْبِ الْفَلا - يَا مَنْ كُتِبَ اسْمُهُ فِي السَّمَاءِ عَلَى السُّرَادِقَات - يَا مَنْ عَجِبَتْ مِنْ حَمَلَاتِهِ فِي الْوَغَى مَلَائِكَةُ السَّمَاوَاتِ - یا صَاحِبَ لِوَاءِ الْحَمْدِ وَ سَاقِيَ أَوْلِيَائِهِ مِنْ حَوْضِ خَاتَمِ النَّبِيِّين - السَّلَامُ عَلَى اسْمِ اللَّهِ الرَّضِيِّ وَ وَجْهِهِ الْمُضِي‏ء - يَا بَحْرَ الْعُلُوم‏ ِ، يَا مَظْهَرَ الْعَجَائِبِ وَ الْآيَات‏ ، - يَا مَنْ دَعَاهُ خَيْرُ الْأَنَامِ لِلْمَبِيتِ عَلَى فِرَاشِهِ فَأَسْلَمَ نَفْسَهُ لِلْمَنِيَّة - السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا طه وَ يس‏ - السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا غِيَاثَ الْمَكْرُوبِين‏َ - السَّلَامُ عَلَى نُورِ اللَّهِ الْأَنْوَرِ وَ ضِيَائِهِ الْأَزْهَر 👈در انتها نیزخواسته بسیار مهمی را از آن حضرت درخواست می کنیم که ما را جزء همّ و غمّ خود قرار دهد. "فَاجْعَلْنِي يَا مَوْلَايَ مِنْ هَمِّكَ" 📚زاد المعاد، ص265؛ بحارالانوار، ج۹۷، ص۳۷۷. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج» ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
◼️بیشترین ناسپاسی؛ برای مهربان ترین ها... از امیر المؤمنین علیه السلام روایتست: ✔️«رسول خدا (صلی الله علیه و آله) احسانش ناسپاسی می شد؛ با این که همه -از قریش گرفته تا عرب و عجم- از احسانش بهره مند بودند. کیست که بیشتر از او به مردمان بیشتر نیکی کرده باشد؟! و ما اهل بیت نیز چنین هستیم؛قدر احسان و نیکی ما را ندارند؛ و همچنین مؤمنان نیز مورد ناسپاسی قرار می گیرند». عن الحسين بن موسى عن أبيه عن موسى بن جعفر عن أبيه عن جده عن علي بن الحسين عن أبيه عن علي بن أبي طالب ع قال: كان رسول الله ص مكفرا لا يشكر معروفه و لقد كان معروفه على القرشي و العربي و العجمي و من كان أعظم معروفا من رسول الله ص على هذا الخلق و كذلك نحن أهل البيت مكفرون لا يشكر معروفنا و خيار المؤمنين مكفرون لا يشكر معروفهم‏. 🔻 (علل الشرائع/ ۵۶۰) ✳️جلوه ای از رحمت پیامبر (صلی الله علیه و آله) بر مشرکان از امام باقر علیه السلام روایتست: 🔸فرشته ای نزد پیامبر (ص) آمده و عرضه داشت: پرودگارت سلامت می‌رساند و مرا مأمور به اطاعتت نموده؛ من فرمانده ی این کوه ها هستم، اگر بخواهی این دو کوه را بر روی مشرکان فرو بریزانم. پیامبر (ص) فرمود: پرودگارا! (عذابشان نکن که) قوم من نادان هستند.... در روایت دیگر اضافه دارد: «من برای رحمت مبعوث گشته ام». (الاصول الستة عشر/ ۱۷۷، الاحتجاج ۱/ ۲۱۲) 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
( منا اهل البیت و لیس منا ) به چه معناست ؟ (۶) وقتی عمر بن یزید میشنود از اهل بیت علیهم السلام است ، بسیار تعجب میکند ... 📜عَنْ عُمَرَ بْنِ یَزِیدَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: یَا ابْنَ یَزِیدَ أَنْتَ وَ اللَّهِ مِنَّا أَهْلَ الْبَیْتِ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ ؟ قَالَ إِی وَ اللَّهِ مِنْ أَنْفُسِهِمْ قُلْتُ مِنْ أَنْفُسِهِمْ جُعِلْتُ فِدَاکَ قَالَ إِی وَ اللَّهِ مِنْ أَنْفُسِهِمْ یَا عُمَرُ أَ مَا تَقْرَأُ کِتَابَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ : إِنَّ أَوْلَی النَّاسِ بِإِبْراهِیمَ لَلَّذِینَ اتَّبَعُوهُ وَ هذَا النَّبِیُّ وَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ اللَّهُ وَلِیُّ الْمُؤْمِنِینَ. أَ وَ مَا تَقْرَأُ قَوْلَ اللَّهِ عَزَّ اسْمُهُ فَمَنْ تَبِعَنِی فَإِنَّهُ مِنِّی وَ مَنْ عَصانِی فَإِنَّکَ غَفُورٌ رَحِیمٌ. 📃عمر بن یزید گوید، حضرت صادق علیه السلام فرمود: « یابن یزید ! به خدا قسم تو از ما هستی. » عرض کردم: «قربانت شوم! یعنی از آل محمّد؟ » فرمود: «آری، به خدا قسم از خود آنها هستی! » عرض کردم: «فدایت شوم! از خود آنها؟ » فرمود: «آری، به خدا قسم از خود آنها. ای عمر! مگر کتاب خدا را نخواندی که می‌فرماید: «إِنَّ أَوْلَی النَّاسِ بِإِبْراهِیمَ لَلَّذِینَ اتَّبَعُوهُ وَ هذَا النَّبِیُّ وَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ اللَّهُ وَلِیُّ الْمُؤْمِنِین» 📚تفسیر قمی ج۱ ص۱۰۵ 📚تفسير عیاشی ج۱ ص۱۷۷ 📚رجال کشی ج۱ ص۳۳۱ 📚امالی طوسی ج۱ ص۴۵ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
( منا اهل البیت و لیس منا ) به چه معناست ؟ (۷) کنعان ، فرزند نوح بود اما خدا میفرماید او از خانواده نوح نیست (انه لیس من اهلک) ، پس هر کس که از خدا و ما اطاعت نکند از ما نیست و هر که اطاعت کند از ما اهل بیت است 📜قَالَ لِی ( الرِّضَا علیه السلام ) کَیْفَ تَقْرَءُونَ قَالَ یَا نُوحُ إِنَّهُ لَیْسَ مِنْ أَهْلِکَ إِنَّهُ عَمَل غَیْر صَالِحٍ فَقُلْتُ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَقْرَأُ إِنَّهُ عَمَلُ غَیْرُ صالِحٍ نَفَاهُ عَنْ أَبِیهِ فَقَالَ علیه السلام کَلَّا لَقَدْ کَانَ ابْنَهُ وَ لَکِنْ لَمَّا عَصَی اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ نَفَاهُ عَنْ أَبِیهِ وَ أَنْتَ إِذَا أَطَعْتَ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَأَنْتَ مِنَّا أَهْلَ اَلْبَيْتِ . 📃حسین بن موسی الوشاء می‌گوید: امام رضا علیه السلام به من فرمود: این آیه را چگونه می‌خوانید؟ « یَا نُوحُ إِنَّهُ لَیْسَ مِنْ أَهْلِکَ إِنَّهُ عَمَل غَیْر صَالِحٍ» عرض کردم : بعضی از مردم این گونه می‌خوانند که «او عملی برای شخص غیر صالح است» یعنی فرزند نوح نیست بلکه فرزند دیگری است . پس امام علیه السلام فرمود: هرگز، قطعاً پسر او بوده است، اما وقتی خدای عزوجل را نافرمانی کرد، او را از پدرش جدا کرد. و تو نیز هر گاه خدا را اطاعت كنى از ما اهل بيت خواهى بود. 📚عيون الاخبار ج۲ ص۲۳۲ 📚معانی الاخبار ج۱ ص۱۰۵ ( منا اهل البیت و لیس منا ) به چه معناست ؟ (۸) معرفت ، ولایت و محبت ، سه رکن مهم ( منا اهل البیت شدن ) همانطور که سلمان این چنین ( منا اهل البیت) شد عَنْ خَيْثَمَةَ اَلْجُعْفِيِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقَالَ لِي يَا خَيْثَمَةُ - أَبْلِغْ مَوَالِيَنَا مِنَّا اَلسَّلاَمَ وَ أَعْلِمْهُمْ أَنَّهُمْ لَمْ يَنَالُوا مَا عِنْدَ اَللَّهِ إِلاَّ بِالْعَمَلِ وَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ سَلْمَانُ مِنَّا أَهْلَ اَلْبَيْتِ إِنَّمَا عَنَى بِمَعْرِفَتِنَا وَ إِقْرَارِهِ بِوَلاَيَتِنَا خیثمه جعفی گوید: بر حضرت باقر علیه السلام وارد شدم ،به من فرمودند : «ای خیثمه! دوستان ما را از ما سلام برسان و آنهارا آگاه کن که به آن منزلت که نزد خداست نمی رسند ، مگر با عمل ( به دین ) ، رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند : سلمان از ماست ، مقصودشان این بود که به خاطر معرفت ما و اقرار به ولایت ما ( از ما محسوب می‌شود) 📚تفسیر فرات کوفی ج۱ ص۱۷۰ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: مَنْ أَحَبَّنَا فَهُوَ مِنَّا أَهْلَ اَلْبَيْتِ قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ مِنْكُمْ قَالَ: مِنَّا وَ اَللَّهِ، أَ مَا سَمِعْتَ قَوْلَ إِبْرَاهِيمَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : « فَمَنْ تَبِعَنِي فَإِنَّهُ مِنِّي » . امام باقر علیه السلام فرمودند : هر که محبت ما را دارد پس از ما اهل بیت است عرض کردم فدایتان شوم ، از خود شما ؟ فرمود : به خدا قسم از ماست آیا این سخن ابراهیم علیه السلام را نشنیدی : ( فَمَنْ تَبِعَنِي فَإِنَّهُ مِنِّي ) 📚تفسير عیاشی ج۲ ص۲۳۱ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
( منا اهل البیت و لیس منا ) به چه معناست ؟ (۹) رَحِم و صله رحم در احادیث ، دو قسم ظاهری و باطنی دارد ، قسم اول که معلوم است اما رحم باطنی همان اهل ولایت و شیعیان اهل بیت علیهم السلام هستند که خانواده حقیقی اهل بیت و ( منا اهل البیت ) محسوب میشوند ) 📜قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام: إِنَّ كُلَّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ مِنْ شِيعَتِنَا هُوَ مِنْ‏ رَحِمِ‏ مُحَمَّدٍ وَ إِنَّ إِعْظَامَهُمْ مِنْ إِعْظَامِ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله فَالْوَيْلُ لِمَنِ اسْتَخَفَّ بِشَيْ‏ءٍ مِنْ حُرْمَةِ مُحَمَّدٍ ، وَ طُوبَى لِمَنْ عَظَّمَ حُرْمَتَهُ، وَ أَكْرَمَ رَحِمَهُ وَ وَصَلَهَا. 📃امیر المومنین علیه السلام میفرمایند: هر مرد و زن مؤمن از شیعیان ما، خویشاوند محمّد است و تکریم او تکریم پیامبر است. پس وای بر کسی که حرمت رسول الله را کوچک شمارد و خوشا به حال کسی که آن را بزرگ بشمارد و خویشاوندانش را اکرام کند و به آنها صله نماید 📚تفسير امام حسن عسكری عليه السلام ص۳۷ 📚بحار الأنوار ج۸۹ ص۲۴۸ نکته : در قرآن ، آیات مختلفی به بحث صله رحم اشاره دارد از جمله عبارت ( ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ ) که سه بار در قرآن تکرار شده است و در روایات ذیل آیه اشاره به رحم حقیقی یعنی ( رحم محمد و آل محمد و شیعیان ایشان ) شده است ( منا اهل البیت و لیس منا ) به چه معناست ؟ (۱۰) اهل بیت علیهم السلام ، تولی داشتنشان به امیر المومنین علیه السلام را از نسبت نسبی داشتن با آن حضرت ، بیشتر دوست دارند . 📜قَالَ الإمامُ الصَّادِقُ (علیه السلام): وَلَایَتِي لِعَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ علیه السلام أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ وِلَادَتِي مِنْهُ لِأَنَّ وَلَایَتِي لِعَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ فَرْضٌ وَ وِلَادَتِي مِنْهُ فَضْلٌ. 📃امام صادق علیه السّلام فرمودند : اینکه من ولایت علی ابن ابی طالب علیه السّلام را دارم ، نزد من ، محبوب تر از ولادت من از (نسل) آن حضرت است، زیرا ولایت من نسبت به ایشان ، فرض (واجب) است ولی ولادتم از او یک فضیلت است. 📚اعتقادات (شیخ صدوق) ج۱ ص۱۱۲ 📚فضائل ابن شاذان ج۱ ص۱۲۵ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام