eitaa logo
سید محمد جواد سید شبیری
995 دنبال‌کننده
611 عکس
76 ویدیو
78 فایل
کانال شخصی حجةالاسلام سیدمحمدجواد سیدشبیری(مشهد) شامل محتوای سخنرانی، مباحث حدیثی و مناسبتی مرتبط با معارف اهل البیت(علیهم السلام) ارتباط با بنده👇 @smjssh ارسال پیشنهادات، مطالب جدید و مفید👇 @rejal_admin تبلیغ👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹☘️🌹 🌹ﺭﺳﻮﻝ اکرم صلّى ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: ☀️ﻋﻠﯽ ﺟﺎﻥ! مَثَل ﺗﻮ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﺍﯾﻦ ﻣﺮﺩﻡ مَثَل ﺳﻮﺭﻩ‌ی "ﻗﻞ ﻫﻮ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﺣﺪ" ﺍﺳﺖ. 🌹 هرﮐﺲ ﯾﮏ ﺑﺎﺭ ﺍﯾﻦ ﺳﻮﺭﻩ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ﻣﺜﻞ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﯾﮏ ﺳﻮّﻡ ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ. 🌹هرﮐﺲ ﺩﻭ ﺑﺎﺭ ﺍﯾﻦ ﺳﻮﺭﻩ ﺭﺍ ﺗﻼﻭﺕ ﮐﻨﺪ ﻣﺜﻞ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﻭ ﺳﻮّﻡ ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ. 🌹هرﮐﺲ ﺳﻪ ﺑﺎﺭ ﺍﯾﻦ ﺳﻮﺭﻩ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ﻣﺜﻞ ﮐﺴﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﻤﺎﻡ ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ☘️ و ﺗﻮ ﯾﺎ ﻋﻠﯽ! ﺍﯾﻦگونه ﻫﺴﺘﯽ، ﺍﮔﺮ ﮐﺴﯽ ﺗﻮ ﺭﺍ ﻓﻘﻂ ﺑﺎ ﻗﻠﺒﺶ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ﻗﻠﺒﺎً ﻣﺤﺐّ ﺗﻮﺳﺖ، ﺍﯾﻦ ﺷﺨﺺ ﯾﮏ ﺳﻮﻡ ﺍﯾﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﺳﺖ؛ ☘️ و اﮔﺮ ﮐﺴﯽ ﻫﻢ ﺑﺎ ﻗﻠﺒﺶ ﻭ ﻫﻢ ﺑﺎ ﺯﺑﺎﻧﺶ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺗﻮ ﻣﺤﺒّﺖ ﻭﺭﺯﺩ ﺩﻭ ﺳﻮّﻡ ﺍﯾﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﺳﺖ؛ ☘️ و ﺍﮔﺮ ﮐﺴﯽ ﺑﺎ ﻗﻠﺒﺶ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺯﺑﺎﻥ ﺍﺯ ﺗﻮ ﺩﻓﺎﻉ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺍﻋﻀﺎ ﻭ ﺟﻮﺍﺭﺡ ﺍﺯ ﺗﻮ ﭘﯿﺮﻭﯼ ﮐﻨﺪ، ﺗﻤﺎﻡ ﺍﯾﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﺍﺳﺖ. بحارﺍﻻﻧﻮﺍﺭ، ﺝ۳۹، ﺹ۲۷۰ ﻭ ﺝ۲۷، ﺹ۹۴، ﯾﻨﺎﺑﯿﻊ ﺍﻟﻤﻮﺩﺓ، ﺝ۱، ﺹ۳۷۶ http://eitaa.com/shobeiri 🌹☘️🌹
هدایت شده از اجتهاد
💢آیت‌الله صافی‌ با خواب و خرافه در تبلیغ دین مخالف بود و میانه خوبی با عرفان و فلسفه نداشت ✔️استاد محسن فقیهی در گفتگویی مطرح کرد: 🔹آیت‌الله صافی با ترویج دین از طریق خواب و خرافه و سخنان غیرمستند مقابله می‌کردند و میانه خوبی با این مسائل نداشتند. برخی افراد کراماتی را نقل می‌کنند که مثلاً کفش جلوی پای فلانی جفت می‌شود و فلان فرد با امام زمان(عج) ملاقات ‌می‌کند، ولی ایشان بهایی به این سخنان نمی‌داد، زیرا کسانی که اهل معنا و معرفت و ملاقات با امام زمان(عج) هستند بیان نمی‌کنند و جار نمی‌زنند و مخفیانه شهوداتی دارند که دیگران ندارند و معمولاً بعد از وفاتشان توسط اصحاب سر آنها بیان می‌شود. 🔸بسیاری از فقها با فلسفه مخالف بودند و الان هم کسانی با همین خط مشی وجود دارند و گاهی مخالفت شدیدی می‌کنند. کسانی مانند آیت‌الله حکیم و آیت‌الله خویی به قدری با فلسفه مخالف بودند که فلاسفه را متهم به کفر می‌کردند. از منظر این فقها، بحث وحدت وجود که برخی فلاسفه از جمله ملاصدرا آن را بیان می‌کنند و به معنی یکی بودن وجود خدا با انسان و موجودات و حیوانات و همه آفرینش است، در حقیقت کفر به خداست. البته فلاسفه برداشت خود را متفاوت از فلسفه می‌دانند و آن را توجیه می‌کنند و در مخالفت با دین نمی‌دانند، ولی به هر حال بسیاری از فقها آن را نمی‌پذیرند. 🔹آیت‌الله حکیم در کتاب مستمسک خود آورده است؛ کسی که دم از وحدت وجود بزند، کافر است. البته فلاسفه هم می‌گویند که این آقایان چون فلسفه نخوانده‌اند و با آن آشنا نیستند علیه آن موضع می‌گیرند. کسانی مانند امام(ره) هم چون فقیه و اصولی و حکیم و فیلسوف بودند، تضادی بین فلسفه و عرفان با فقه و سیاست قائل نبود. 🔸فقها حرف و سخنان متقن و مستند را شامل آیات و روایات معتبر می‌دانند و رابطه خوبی با فلسفه و فلاسفه ندارند؛ آیت‌الله صافی هم در زمره کسانی بود که با فلسفه مخالفت می‌کرد و در مدرسه آیت‌الله گلپایگانی، که مدیریت آن بعد از وفات ایشان برعهده خودشان بود، اجازه تدریس فلسفه نمی‌دادند. درباره عرفان هم اگر بخواهیم به عنوان یک رشته بنگریم، مخالف بود و حتی آن را در حد خرافات می‌دانست، ولی عرفان به معنای معرفت به وجود خدا و توحید و نبوت و معاد و ارادت به اهل بیت(ع) را قبول داشت. عارفی که گوشه انزوا را برمی‌گزید و کاری به کار مردم و تحولات اطراف خود نداشت، مورد تأیید ایشان نبود. به همین دلیل رشته‌ عرفان در مدرسه ایشان تدریس نمی‌شد. 👈ادامه مطلب: https://b2n.ir/u04836 🆔 @ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢مخالفت آیت‌الله صافی با «فلسفه» از روی تدین ایشان است/ ایشان به‌تمام معنا سیدجلال آشتیانی را دوست داشت ✔️استاد احمد عابدی مطرح کرد: 🔹آیت‌الله صافی همانند مرحوم آیت‌الله سید محمدرضا گلپایگانی بسیار بسیار متدین بود. می‌دانید که متدین بودن یک امر تشکیکی است؛ زمانی ایشان فتوایی درباره درس و بحث فلسفه داد و مخالف با این موضوع بود؛ ولی با این وجود خدمت ایشان می‌رفتم و از عمق جان دست ایشان را می‌بوسیدم و افتخار می‌کنم، چون واقعاً ایشان خیلی متدین بود. 🔸در دوران اخیر فکر نمی‌کنم کسی بیشتر از مرحوم آقای سید جلال آشتیانی در فلسفه کار کرده و از همه بیشتر در این موضوع تسلط و اصرار داشته باشد؛ آیت‌الله صافی با اینکه مخالف فلسفه بود و آن را قبول نداشت ولی به تمام معنا آقای آشتیانی را دوست داشت و این از روی تدین آیت‌الله صافی گلپایگانی بود. 🔹مرحوم آقای محمدتقی جعفری یک فیلسوف بود؛ اما رابطه آیت‌الله صافی با ایشان چقدر خوب بود. اگر آیت‌الله صافی با مطلبی مخالفت می‌کند از روی تدین است و اگر موافقت هم دارند از روی تدین است. 🔸آقای صانعی رحمه الله علیه خیلی زیاد به آیت‌الله صافی ارادت داشت و می‌گفت: «علت ارادت من این است که آیت‌الله صافی مدتی که در شورای نگهبان بود، می‌دیدم که ایشان چقدر متدین است، یعنی در فعالیت و کارهای سیاسی و مربوط به حکومت و نظام ذره‌ای هوای نفس وجود ندارد. 👈گزارش اجتهاد را بخوانید: https://b2n.ir/s77620 🆔 @ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢آیت‌الله صافی گلپایگانی به‌مثابه سندی برای نظام، حوزه و مردم ✔️ نگاهی به سبک مرجعیت و پاسخ به برخی ابهامات در گفتگوی «اجتهاد» با استاد مجتبی الهی خراسانی🔻 🔹فقدان آیت‌الله صافی گلپیاگانی، نه فقدان یک شخص بلکه فقدان سرمایه و میراثی عظیم است. ایشان علاوه بر شیخوخیت، سند فقها و مجتهدین و سندی متقن برای نظام، حوزه علمیه و مردم بودند. 🔸آیت‌الله صافی دیپلماسی عمومی را در خیلی از مجموعه‌‌های نظام پیش بردند. در بحث‌‌های مربوط به درگیری هند با مسلمانان، مسئله شیعه ستیزی در پاکستان، مسئله کشمیر، مسئله بوسنی، مسئله آذربایجان و بحرین؛ عملاً دیپلماسی عمومی تشیع را بدون هزینه‌‌های دستگاه دیپلماسی ایران پیش بردند. 🔹در مسئله طالبان موضوع ایشان اصلاً تغییر نکرد. وقتی نظام می­‌تواند به طالبان بگوید «همین‌قدر که شما را تحمل می‌کنیم باید خدا را شکر کنید» که یک دیپلماسی فعال‌تر همانند واکنش‌های مراجع جلوتر رفته باشد. 🔸در فضایی که احساس کردند جوان‌تر‌‌ها جایی در جامعه مدرسین ندارند و جامعه بیان‌گر دیدگاه همه اساتید نیست؛ به‌محض اینکه اساتیدی نشست‌هایی را اعلام کردند، ایشان تنها کسی بودند که حاضر شدند جلسات نشست دوره‌ای اساتید در بیت ایشان برگزار شود و نیز آیت‌الله صافی صحبت کردند که باید بر انقلاب و مسائل حوزه‌‌های علمیه تحفظ شود. اگر حمایت ایشان نبود، آن جمع از هم می‌پاشید. 🔹عزت و استقلال حوزه برای ایشان خیلی مهم بود. می‌فرمودند: «امام تأکید‌‌ می‌کردند حوزه باید مستقل باشد و این حوزه مستقل است که می‌تواند انقلاب را حفظ کند. حوزه اگر وابسته به حکومت باشد، دیگر حکومت را‌‌ نمی‌تواند حفظ کند؛ لذا حوزه مستقل‌‌ می‌تواند انقلاب را حفظ کند.‌‌» 🔸در دیدارها پشتیبان معنوی مربیان و مبلغان بودند. اگر دقت کرده باشید نوع پشتیبانی ایشان هم طوری نبود که ادعای راهبری داشته باشند در حالی که برخی با پشتیبانی و مداخلات خیلی کمتر، ادبیاتشان ‌طوری است که گویی صاحب حوزه‌‌ها هستند! 🔹گاهی اشخاص، کرامتی از برخی علما را بازگو می‌کردند، ایشان با خنده‌ی صریح و نرم می‌گفتند: نه، کرامت نیست و این خلاف سیره اهل‌بیت (ع) است و شما هم جایی نقل نکنید. ایشان نسبت به معارف اهل‌بیت (ع) بسیار اهتمام داشتند، اما هرگز ندیدم که عوام‌گرایی را ترویج کنند. 🔸آیت‌الله صافی از پرنفوذترین مراجع معاصر بودند؛ سبک مرجعیت همین است. ما از زاویه خودمان‌‌ نمی‌توانیم همه مسائل و ارتباطات را تحلیل کنیم. مراجع چون جنبه پدری دارند طبعاً باید سماحت پدری داشته باشند. مثل جایگاهی که رهبر انقلاب نسبت به دیگر مسئولان دارند. 🔹بعضی از مواقع یادمان‌‌ می‌رود که برخی از کارها، کارویژه ولی‌فقیه است. نباید خیلی راحت صحبت کرد. مگر ما چقدر ارتباط داریم که منظور همه را متوجه می‌شویم و همه مصالح انقلاب را درک می­‌کنیم و تشخیص می‌دهیم! 👈متن کامل این گفتگوی صریح را در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/a61777 🆔 @ijtihad
🔷🔶 فی فضیلة یوم النصف من رجب ... 💎 فی روایةٍ مسندةٍ عن ابن عباس انه قال: قَالَ آدَمُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: يَا رَبِّ أَخْبِرْنِي بِأَحَبِّ اَلْأَيَّامِ إِلَيْكَ وَ أَحَبِّ اَلْأَوْقَاتِ! فَأَوْحَى اَلله تَبَارَكَ وَ تَعَالَى إِلَيْهِ: يَا آدَمُ أَحَبُّ اَلْأَوْقَاتِ إِلَيَّ يَوْمَ اَلنِّصْفِ مِنْ رَجَبٍ. يَا آدَمُ تَقَرَّبْ إِلَيَّ يَوْمَ اَلنِّصْفِ مِنْ رَجَبٍ بِقُرْبَانٍ وَ ضِيَافَةٍ وَ صِيَامٍ وَ دُعَاءٍ وَ اِسْتِغْفَارٍ وَ قَوْلِ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَلله. يَا آدَمُ إِنِّي قَضَيْتُ فِيمَا قَضَيْتُ وَ سَطَرْتُ فِيمَا سَطَرْتُ أَنِّي بَاعِثٌ مِنْ وُلْدِكَ نَبِيّاً لاَ فَظٌّ وَ لاَ غَلِيظٌ وَ لاَ سَخَّابٌ فِي اَلْأَسْوَاقِ حَلِيمٌ رَحِيمٌ كَرِيمٌ عَلِيمٌ عَظِيمُ اَلْبَرَكَةِ أَخُصُّهُ وَ أُمَّتَهُ بِيَوْمِ اَلنِّصْفِ مِنْ رَجَبٍ لاَ يَسْأَلُونِّي فِيهِ شَيْئاً إِلاَّ أَعْطَيْتُهُمْ وَ لاَ يَسْتَغْفِرُونِي إِلاَّ غَفَرْتُ لَهُمْ وَ لاَ يَسْتَرْزِقُونِي إِلاَّ رَزَقْتُهُمْ وَ لاَ يَسْتَقِيلُونِي إِلاَّ أَقَلْتُهُمْ وَ لاَ يَسْتَرْحِمُونِي إِلاَّ رَحِمْتُهُمْ. يَا آدَمُ مَنْ أَصْبَحَ يَوْمَ اَلنِّصْفِ مِنْ رَجَبٍ صَائِماً ذَاكِراً خَاشِعاً حَافِظاً لِفَرْجِهِ مُتَصَدِّقاً مِنْ مَالِهِ لَمْ يَكُنْ لَهُ جَزَاءٌ عِنْدِي إِلاَّ اَلْجَنَّةَ. يَا آدَمُ قُلْ لِوُلْدِكَ أَنْ يَحْفَظُوا أَنْفُسَهُمْ فِي رَجَبٍ فَإِنَّ اَلْخَطِيئَةَ فِيهِ عَظِيمَةٌ. 📚 اقبال الاعمال ۲ / ۶۵۷ http://eitaa.com/shobeiri
از این فراز ناحیه مویم شده سفید بردند زینبِ تو به زنجیر کالعبید 🥀و سُبِىَ أَهلُک َ کَالعَبیدِ، و صُفِّدوا فِى الحَدیدِ، فَوقَ أَقتابِ المَطِیّاتِ، تَلفَحُ وُجوهَهُم حَرُّ الهاجِراتِ، یُساقُونَ فِى البَراری وَ الفَلَواتِ، أَیدیهِم مَغلُولَةٌ إِلَى الأعناقِ، یُطافُ بِهِم فِى الأَسواقِ.... و خاندانت را مانند بندگان به اسارت گرفته، غل و زنجیر کرده اند و بر پشت شتران [بدون جهاز] نشاندند و آفتاب سوزان نیم روز، چهره هایشان را سوزاند و در صحراها و دشت ها رانده شدند، در حالی که دست هایشان را به گردن، بسته بودند و آنها را در بازارها می چرخاندند. 📚المزارکبیرزیارت ناحیه، ص۴۹۶، ح۹ http://eitaa.com/shobeiri
🌼🍃 🌸🌸🌸 🔸 عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ اَلْجَهْمِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لاَ تَنْسَنِي مِنَ اَلدُّعَاءِ قَالَ أَ وَ تَعْلَمُ أَنِّي أَنْسَاكَ قَالَ فَتَفَكَّرْتُ فِي نَفْسِي وَ قُلْتُ هُوَ يَدْعُو لِشِيعَتِهِ وَ أَنَا مِنْ شِيعَتِهِ قُلْتُ لاَ لاَ تَنْسَانِي قَالَ وَ كَيْفَ عَلِمْتَ ذَلِكَ قُلْتُ إِنِّي مِنْ شِيعَتِكَ وَ إِنَّكَ لَتَدْعُو لَهُمْ فَقَالَ هَلْ عَلِمْتَ بِشَيْءٍ غَيْرِ هَذَا قَالَ قُلْتُ لاَ قَالَ إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ مَا لَكَ عِنْدِي فَانْظُرْ إِلَى مَا لِي عِنْدَكَ . ☘☘☘ 🔸 حسن بن جهم گوید: به امام کاظم علیه السلام عرض کردم: مرا از دعای خود محروم نکنید. امام فرمودند: تو می‌پنداری که من تو را فراموش می‌کنم؟ من فکر کردم و با خودم گفتم: او برای شیعیانش دعا می‌کند و من هم از شیعیان او هستم. سپس عرض کردم: نه، مرا فراموش نمی‌کنید. امام فرمودند: چگونه فهمیدی؟ عرض کردم: من از شیعیان شما هستم و شما برای آنها دعا می‌کنید. امام فرمودند: جز این چیز دیگری هم دانستی؟ من عرض کردم: نه. امام علیه السّلام فرمودند: هرگاه خواستی بدانی نزد من چگونه ای بنگر که من در نزد تو چگونه ام؟ ‌ •┈┈••✾••┈┈•  📚 الکافی ، ج ۲، ص ۶۵۲ http://eitaa.com/shobeiri
عَنِ اِبْنِ فَضَّالٍ عَنِ اِبْنِ بُكَيْرٍ عَنْ حَمْزَةَ بْنِ حُمْرَانَ قَالَ شَكَا رَجُلٌ إِلَى أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : أَنَّهُ يَطْلُبُ فَيُصِيبُ وَ لاَ يَقْنَعُ وَ تُنَازِعُهُ نَفْسُهُ إِلَى مَا هُوَ أَكْثَرُ مِنْهُ وَ قَالَ عَلِّمْنِي شَيْئاً أَنْتَفِعْ بِهِ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ إِنْ كَانَ مَا يَكْفِيكَ يُغْنِيكَ فَأَدْنَى مَا فِيهَا يُغْنِيكَ وَ إِنْ كَانَ مَا يَكْفِيكَ لاَ يُغْنِيكَ فَكُلُّ مَا فِيهَا لاَ يُغْنِيكَ. کافی ۲/۱۳۹ ترجمه: مردى به امام صادق عليه‌السّلام شكايت كرد كه طلب روزى مي‌كند و بدست مى‌آورد ولى قانع نمي‌شود و نفسش با او براى بيشتر نزاع مي‌كند. و عرضكرد: بمن چيزى بياموز كه از آن منتفع شوم. امام فرمود: اگر اندازه كفايت بى‌نيازت كند، كمتر چيز دنيا(خوراك سيركننده و جامه ساتر) بى‌نيازت كند، و اگر اندازه كفايت بى‌نيازت نكند، هر چه در دنيا هست بى‌نيازت نكند. http://eitaa.com/shobeiri
📌 داری اهل بیت علیهم السلام 🌞 روزی امام (ع) در هنگام طواف از پرسید، چرا این‌گونه اندوهگین و برافروخته‌ای؟ مفضل پاسخ داد: وقتی حکومت را با این مال و قدرت می بینم، با خود می‌گویم اگر این همه و مال، در دست شما بود، ما نیز در آن همراه شما بودیم" و یاریتان می کردیم." امام صادق(ع) فرمود: ای مفضل! اگر حکومت در دست ما بود، 🌗 و تدبیر امور می کردیم، 🌞 به و وضع زندگی مردم می پرداختیم و خودمان همانند اميرمؤمنان (ع) خوراک خشک و جامه‌های استفاده می کردیم. در غیر این صورت، اگر به روشی جز روش (ع) عمل کنیم، جایگاه ما آتش جهنم است. 📚نعمانی، الغیبه، ص۲۸۷. http://eitaa.com/shobeiri
هدایت شده از حوزه نیوز خراسان
🔸 حضرت آیت الله صافی گلپایگانی، مرزبان مکتب اهل‌بیت (ع) بودند 🔸 حوزه/ آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی، شخصیتی کم‌نظیر، جامع علوم اسلامی، عالم ربانی، فقیه صمدانی، متکلم قوی، آگاه به حقایق اعتقادی و اخلاقی و عملی دینی، سنگردار دین و دیانت و مرزبان مکتب اهل‌بیت (ع) بودند. ⬅️ بیشتر بدانیم: https://www.hawzahnews.com/news/1009578
⭕️ سکته قلبی آیت‌الله سیستانی تکذیب شد ✔️ معظم‌له امروز ملاقات عمومی داشتند یکی از مسئولان دفتر آیت الله سیستانی با تکذیب این خبر گفت: حال عمومی ایشان خوب است و امروز ملاقات عمومی هم داشتند.گفتنی است برخی فعالان رسانه‌ای از حمله قلبی آیت الله سیستانی و انتقال ایشان به بیمارستان الکفیل خبر داده بودند. @shobeiri
*شیطان و ممانعت از اسلام صحیح* 🔻🔻🔻🔻 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبينٌ [208]بقره اى کسانى که ایمان آورده‌اید؛ ‌همگى [در پرتو ایمان] در صلح و آشتى درآیید! و از گام‌هاى شیطان، پیروى نکنید؛ ‌که او دشمن آشکار شماست. 💎💎💎💎💎 العسکری (علیه السلام)- إِنَّ الشَّیْطَانَ بِعَدَاوَتِهِ یُرِیدُ اقْتِطَاعَکُمْ عَنْ مَزِیدِ الثَّوَابِ وَ إِهْلَاکَکُمْ بِشَدِیدِ الْعِقَابِ فَإِنْ زَلَلْتُمْ عَنِ السِّلْمِ وَ الْإِسْلَامِ الَّذِی تَمَامُهُ بِاعْتِقَادِ وَلَایَهًِْ عَلِیٍّ (علیه السلام) لَا یَنْفَعُ الْإِقْرَارُ بِالنُّبُوَّهًِْ مَعَ جَحْدِ إِمَامَهًِْ عَلِیٍّ (علیه السلام) کَمَا لَا یَنْفَعُ الْإِقْرَارُ بِالتَّوْحِیدِ مَعَ جَحْدِ النُّبُوَّهًِْ. امام عسکری (علیه السلام) شیطان به سبب دشمنی‌اش می‌خواهد شما را از افزودن ثواب بازدارد و با سخت‌ترین عذاب‌ها هلاک کند. اگر از سلم و اسلام که با اعتقاد به ولایت علی (علیه السلام) کامل می‌شود، گمراه گشتید، دیگر اقرار به نبوّت، توأم با کتمان امامت علی (علیه السلام) سودمند نمی‌باشد؛ همان‌طورکه اقرار به توحید، با وجود انکار نبوّت بی‌فایده است. 📚📚📚📚📚 بحارالأنوار، ج۳۶، ص۱۱۰/ الإمام العسکری سلام الله علیه ص۶۲۶؛ فیه: «عظیم» بدل «فرید» http://eitaa.com/shobeiri
🌴 همراهی با همسر ✍ امام علی علیه السلام به محمد بن حنفیه: فَدَارِهَا عَلَی کلِّ حَالٍ وَ أَحْسِنِ الصُّحْبَةَ لَهَا لِیصْفُوَ عَیشُک 🌼 در همه حال، با همسرت مدارا کن و با او همراهی نیکو داشته باش تا زندگی ات گوارا و با نشاط باشد. http://eitaa.com/shobeiri
❌راضی بودن به آرایش و زینت همسر! 💠رسول خدا - صلّی الله علیه و آله و سلم: زن اگر از خانه خودش با آرایش و زینت و معطر خارج شود و شوهرش به این کار او راضی باشد، به هر قدمی که آن زن بر می‌دارد برای شوهرش خانه ای در جهنم بنا می‌گردد... 📚«بحارالانوار، ج ۱۰۰، ص ۲۴۹» http://eitaa.com/shobeiri
✅«عَنْ يُونُسَ الشَّيْبَانِيِّ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام: ‏ كَيْفَ مُدَاعَبَةُ بَعْضِكُمْ بَعْضاً قُلْتُ قَلِيلٌ قَالَ فَلَا تَفْعَلُوا فَإِنَّ الْمُدَاعَبَةَ مِنْ حُسْنِ الْخُلُقِ وَ إِنَّكَ لَتُدْخِلُ بِهَا السُّرُورَ عَلَى أَخِيكَ وَ لَقَدْ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ يُدَاعِبُ الرَّجُلَ يُرِيدُ أَنْ يَسُرَّهُ» 💠 يونس شيبانى گويد: حضرت صادق عليه السلام فرمود: شوخى كردن شما با همديگر چگونه است؟ عرض كردم: اندك است، فرمود: اين گونه نباشيد زيرا شوخى از خوش خلقى است، و تو بدان وسيله برادرت را خوشحال و مسرور كنى، و هر آينه رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) با كسى شوخى ميكرد و ميخواست كه او را شاد و مسرور كند. كافي ، ج 4، ص 747 http://eitaa.com/shobeiri
🔻قَالَ موسی بن جعفر عليهماالسلام: لَا تُذْهِبِ الْحِشْمَةَ بَينَك وَ بَينَ أَخِيك وَ أَبْقِ مِنْهَا فَإِنَّ ذَهَابَهَا ذَهَابُ الْحَياءِ. 🔻امام موسی کاظم علیه السلام فرمودند: احترام بین خویش و برادرت را از میان مبر و اندکى از آن را باقى گذار؛ چرا که از میان رفتن احترام در واقع از میان رفتن حیاست. 📚 کافی، جلد۲،‌ صفحه۶۷۲ ⚫️پیشاپیش شهادت امام کاظم حضرت موسی بن جعفر علیهما السلام را به ولی نعمت مان حضرت رضا عليه آلاف التحیه و الثناء و به شما دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت تسلیت می گویم http://eitaa.com/shobeiri
🌺روایت بسیار زیبا 🌺 ●قال الامام الصادق علیه السلام: يا شُقْرانُ، إنَّ الحَسَنَ مِن كُلِّ أحدٍ حَسَنٌ، و إنَّهُ مِنكَ أحسَنُ لِمَكانِك مِنّا، و إنَّ القَبيحَ مِن كُلِّ أحَدٍ قَبيحٌ، وَ هُوَ مِنكَ أقبَحُ لِمَكانِكَ مِنّا ●حضرت آقا امام صادق صلوات الله علیه به یکی از منتسبین به این خاندان به نام شقرانی فرمود: خوبى از همگان خوب است امّا از تو خوب تر، به دليل انتسابت به ما، و زشتى، از همگان زشت است؛ امّا از تو زشت تر، به دليل انتسابت به ما بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث/ج47/ص349 المناقب لابن شهرآشوب/ج4/ص236 سفینة البحار/ج4/ص467 الأنوار البهية/ص159 العدد القوية/ص153 أعيان الشيعة/ج1/ص659 http://eitaa.com/shobeiri
23 رجب ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯ ﺟﺮّﺍﺡ ﺑﻦ ﺳﻨﺎﻥ أﺳﺪﻯ ﻣﻠﻌﻮﻥ ﺩﺭ ﻣﺪﺍﺋﻦ ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺗﺎﺭﻳﻜﻰ ﺷﺐ ﺧﻨﺠﺮ ﻳﺎ ﺗﻴﻐﻰ ﻣﺴﻤﻮﻡ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﺍﻥ ﻣﺒﺎﺭک ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻦ ﻣﺠﺘﺒﻰ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺯﺩ ﻛﻪ ﺗﺎ ﺍﺳﺘﺨﻮﺍﻥ ﺷﻜﺎﻓﺖ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﺯ ﺷﺪّﺕ ﺩﺭﺩ ﺩﺳﺖ ﺩﺭ ﮔﺮﺩﻥ ﺍﻭ ﺍﻓﻜﻨﺪ ﻭ ﻫﺮ ﺩﻭ ﺑﻪ ﺯﻣﻴﻦ ﺍﻓﺘﺎﺩﻧﺪ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺁﻥ ﻣﻠﻌﻮﻥ ﺭﺍ ﻛﺸﺘﻨﺪ ﻭ ﺍﻣﺎﻡ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺎﻧﻪ ﻭﺍﻟﻰ ﻣﺪﺍﺋﻦ ﺳﻌﺪ ﺑﻦ ﻣﺴﻌﻮﺩ (ﻋﻤﻮﻯ ﻣﺨﺘﺎﺭ ﺑُﺮﺩﻧﺪ. ﺟﺮّﺍﺣﻰ ﺟﺮﺍﺣﺖ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺭﺍ ﻣﺪﺍﻭﺍ ﻧﻤﻮﺩ(1) مخفی نماند که معاویه هر یک از عَمرو بن حُرَیث و أشعَث بن قیس و حجر بن حارث بن ربعی را به همراه جاسوسی از جاسوسان خود برای کشتن امام مجتبی علیه السلام به عراق فرستاد و به آنها وعده کرد هر کس حسن بن علی علیهما السلام را بکُشد 200 هزار درهم به اضافه ی سر لشکری یکی از لشکر های شام، و یکی از دخترانم را به همسری او خواهم داد این خبر به امام حسن علیه السلام که رسید، آن حضرت زیر لباس حتّی در نماز زره می پوشید. یک بار در نماز تیری به سوی آن حضرت پر تاب کردند و چون زره در تن مبارک بود بر آن حضرت اثری نکرد امّا در تاریکی ساباط مدائن با خنجری زهر آلود به آن حضرت حمله کردند. (2) 📚 منابع 1. مصباح المتهجد ص 749 2. بحار الأنوار ج 44، ص 33 علل الشرایع ج 1ص 221 http://eitaa.com/shobeiri
🍃🌼 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🔸 وَ قَالَ اِبْنُ حُمْدُونٍ فِي تَذْكِرَتِهِ قَالَ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ : « وَجَدْتُ عِلْمَ اَلنَّاسِ فِي أَرْبَعٍ أَوَّلُهَا أَنْ تَعْرِفَ رَبَّكَ وَ اَلثَّانِيَةُ أَنْ تَعْرِفَ مَا صَنَعَ بِكَ وَ اَلثَّالِثَةُ أَنْ تَعْرِفَ مَا أَرَادَ مِنْكَ وَ اَلرَّابِعَةُ أَنْ تَعْرِفَ مَا يُخْرِجُكَ مِنْ دِينِكَ . » مَعْنَى هَذِهِ اَلْأَرْبَعِ اَلْأُولَى : • وُجُوبُ مَعْرِفَةِ اَللَّهِ تَعَالَى اَلَّذِي هِيَ اَللُّطْفُ • اَلثَّانِيَةُ مَعْرِفَةُ مَا صَنَعَ بِكَ مِنَ اَلنِّعَمِ اَلَّتِي يَتَعَيَّنُ عَلَيْكَ لِأَجْلِهَا اَلشُّكْرُ وَ اَلْعِبَادَةُ • اَلثَّالِثَةُ أَنْ تَعْرِفَ مَا أَرَادَهُ مِنْكَ فِيمَا أَوْجَبَهُ عَلَيْكَ وَ نَدَبَكَ إِلَى فِعْلِهِ لِتَفْعَلَهُ عَلَى اَلْحَدِّ اَلَّذِي أَرَادَهُ مِنْكَ فَتَسْتَحِقَّ بِذَلِكَ اَلثَّوَابَ • وَ اَلرَّابِعَةُ أَنْ تَعْرِفَ اَلشَّيْءَ اَلَّذِي يُخْرِجُكَ عَنْ طَاعَةِ اَللَّهِ فَتَجْتَنِبَهُ. ☘🍃☘🍃☘🍃☘ 🔸 از موسى بن جعفر عليهما السّلام نقل شده که فرمودند : « علم مردم را در چهار چيز ديدم:۱-اينكه خداى خود را بشناسى.۲-بفهمى چه نسبت بتو انجام داده.۳-بدانى چه از تو خواسته.۴-بدانى چه چيز موجب خارج‌شدنت از دين مى‌شود. » معنى اين چهار چيز اينست كه اول وجوب معرفت خدا كه آن يك لطف است دوم شناخت نعمتهائى كه بتو ارزانى داشته و شكر و سپاسگزارى ترا در مقابل آنها لازم مينمايد سوم شناخت دستوراتى كه بتو داده و تشويقهائى كه فرموده تا طبق فرمان او انجام وظيفه نمائى و استحقاق پاداش پيدا كنى.و چهارم شناخت مسائلى كه موجب خارج‌شدنت از دين مى‌شود تا از آنها اجتناب‌ورزى. ‌ •┈┈••✾••┈┈• 📚 بحار الأنوار ، ج‌ ۷۵ ، ۳۲۸ https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be
🌱 🌸 یا اباصالح المهدی 🌱 🌸 عن ابی جعفر علیه السلام قال : دولتنا آخر الدول ، و لن یبقی اهلُ بیت لهم دولةٌ إلّا مَلکوا قبلنا لئلّا یقولوا إذا رأوا سیرَتنَا ، إذا مَلِکنا سِرنا مثلَ سیرةِ هؤلاء و هو قول الله عز و جل « و العاقبة للمتقین » بحارالانوار/ ۵٢ / ٣٣٢ ح ۵٨ http://eitaa.com/shobeiri
«۷»- عم [۳]، [إعلام الوری] شا، [الإرشاد] الْحَسَنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ جَدِّهِ عَنْ غَیْرِ وَاحِدٍ مِنْ أَصْحَابِهِ وَ مَشَایِخِهِ: أَنَّ رَجُلًا مِنْ وُلْدِ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ کَانَ بِالْمَدِینَةِ یُؤْذِی أَبَا الْحَسَنِ مُوسَی علیه السلام وَ یَسُبُّهُ إِذَا رَآهُ وَ یَشْتِمُ عَلِیّاً فَقَالَ لَهُ بَعْضُ حَاشِیَتِهِ یَوْماً دَعْنَا نَقْتُلْ هَذَا الْفَاجِرَ فَنَهَاهُمْ عَنْ ذَلِکَ أَشَدَّ النَّهْیِ وَ زَجَرَهُمْ وَ سَأَلَ عَنِ الْعُمَرِیِّ فَذَکَرَ أَنَّهُ یَزْرَعُ بِنَاحِیَةٍ مِنْ نَوَاحِی الْمَدِینَةِ فَرَکِبَ إِلَیْهِ فَوَجَدَهُ فِی مَزْرَعَةٍ لَهُ فَدَخَلَ الْمَزْرَعَةَ بِحِمَارِهِ فَصَاحَ بِهِ الْعُمَرِیُّ لَا تُوَطِّئْ زَرْعَنَا فَتَوَطَّأَهُ علیه السلام بِالْحِمَارِ حَتَّی وَصَلَ إِلَیْهِ وَ نَزَلَ وَ جَلَسَ عِنْدَهُ وَ بَاسَطَهُ وَ ضَاحَکَهُ وَ قَالَ لَهُ کَمْ غَرِمْتُ عَلَی زَرْعِکَ هَذَا قَالَ مِائَةَ دِینَارٍ قَالَ فَکَمْ تَرْجُو أَنْ تُصِیبَ قَالَ لَسْتُ أَعْلَمُ الْغَیْبَ قَالَ لَهُ إِنَّمَا قُلْتُ کَمْ تَرْجُو أَنْ یَجِیئَکَ فِیهِ قَالَ أَرْجُو أَنْ یَجِی ءَ مِائَتَا دِینَارٍ قَالَ فَأَخْرَجَ لَهُ أَبُو الْحَسَنِ علیه السلام صُرَّةً فِیهَا ثَلَاثُمِائَةِ دِینَارٍ وَ قَالَ هَذَا زَرْعُکَ عَلَی حَالِهِ وَ اللَّهُ یَرْزُقُکَ فِیهِ مَا تَرْجُو قَالَ فَقَامَ الْعُمَرِیُّ فَقَبَّلَ رَأْسَهُ وَ سَأَلَهُ أَنْ یَصْفَحَ عَنْ فَارِطِهِ فَتَبَسَّمَ إِلَیْهِ أَبُو الْحَسَنِ وَ انْصَرَفَ قَالَ وَ رَاحَ إِلَی الْمَسْجِدِ فَوَجَدَ الْعُمَرِیَّ جَالِساً فَلَمَّا نَظَرَ إِلَیْهِ قَالَ اللَّهُ أَعْلَمُ حَیْثُ یَجْعَلُ رِسَالاتِهِ قَالَ فَوَثَبَ أَصْحَابُهُ إِلَیْهِ فَقَالُوا لَهُ مَا قَضِیَّتُکَ قَدْ کُنْتَ تَقُولُ غَیْرَ هَذَا قَالَ فَقَالَ لَهُمْ قَدْ سَمِعْتُمْ مَا قُلْتُ الْآنَ وَ جَعَلَ یَدْعُو لِأَبِی الْحَسَنِ علیه السلام فَخَاصَمُوهُ وَ خَاصَمَهُمْ فَلَمَّا رَجَعَ أَبُو الْحَسَنِ إِلَی دَارِهِ قَالَ لِجُلَسَائِهِ الَّذِینَ سَأَلُوهُ فِی قَتْلِ الْعُمَرِیِّ أَیُّمَا کَانَ خَیْراً مَا أَرَدْتُمْ أَمْ مَا أَرَدْتُ إِنَّنِی أَصْلَحْتُ أَمْرَهُ بِالْمِقْدَارِ الَّذِی عَرَفْتُمْ وَ کُفِیتُ بِهِ شَرَّهُ. وَ ذَکَرَ جَمَاعَةٌ مِنْ أَهْلِ الْعِلْمِ: أَنَّ أَبَا الْحَسَنِ علیه السلام کَانَ یَصِلُ بِالْمِائَتَیْ دِینَارٍ إِلَی الثَّلَاثِمِائَةِ وَ کَانَ صرار [صُرَرُ] مُوسَی مَثَلًا [۱] . ---------- [۳]: ۳. إعلام الوری ص ۲۹۶. [۱]: ۱. الإرشاد ص ۳۱۷ و الفارط هنا هو ما بدر منه من کلام علی غیر رویة و کان فیه سوء أدب. http://eitaa.com/shobeiri
📌امام کاظم(ع) چند سال در زندان بود؟ 📣پاسخ: طبق شواهد تاریخی: ◀️مهدی عباسی امام کاظم(ع) را به دلیل ترس از قیامهای به احضار و برای مدت کوتاهی کرد. وی قصد داشت امام را توسط حُمَيْدَبْنِ قَحْطَبَة به برساند، اما موفق نگردید و در نهایت ایشان را آزاد کرد. 📚کلینی‏، الکافی، ج1، ص477، ح3؛ 📚خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج13، ص32؛ ◀️طبق دستور عباسی، امام کاظم(ع) در سال 179 هجری به احضار و به والی آنجا عیسی بن جعفر که فردی شرابخوار، عیاش و دشمن خاندان رسالت بود، تحویل دادند. با درخواست والی بصره، یک سال بعد امام به منتقل گردید و تا سال 183 هجری در زندان بغداد بود و آن حضرت بعد از 35 سال امامت، در 25 رجب سال 183 هجری در سن 55 سالگی به دستور هارون عباسی و توسط سندی بن شاهک در زندان بغداد و آن حضرت ۲ یا سه روز بعد به رسید و در قبرستان قریش مدفون گردید. ⬅️اگرچه شیخ صدوق(م۳۸۳ق) نیز مدت ۱۰ سال زندان را ثبت کرده است اما این گزارش با برخی شواهد تاریخی سازگاری ندارد. 📌جمع بندی: امام کاظم(علیه السلام) قطعاً حداقل مدت 4 سال در زندان بوده است، اگر چه گزارش ها و اخبار 7 یا 10 یا 14 سال هم نقل است. 📚شیخ صدوق، عيون أخبار الرضا‏‏، ج1، ص86؛ 📚ابوالفرج اصفهانی، مقاتل الطالبیین، ص415. 📚نوبختی، فرق الشیعه، ص79؛ 📚طبري، تاريخ الأمم و الملوك، ج8، ص235؛ 💠امام کاظم «علیه‌السلام» فرمودند: خداوند عزّوجل بر شیعیان خشم گرفت [و خواست بر آن‌ها عذاب نازل کند] پس خدا مرا بر انتخاب اینکه بلا را به جان بخرم یا عذاب بر ایشان نازل شود، اختیار داد. به خدا قسم، من بلای شیعیانم را به جان خریدم... عَنْ مُوسَی بنِ جعفرٍ «علیهمالسّلام» قالَ ؛ إِنَّ الله عَزَّ وَ جَلَّ غَضِبَ عَلَی الشِّيعَةِ فَخَيَّرَنِی نَفْسِی أَوْ هُمْ فَوَقَيْتُهُمْ وَ اللهِ بِنَفْسِی کافی ۱/۲۶۰ حدیث ۵ . جانم بقربان این خاندان بی نظیر و باقیمانده‌ی إلهی از این تبار که به خاطر بی معرفتی و خطاهایمان نه ۱۴ سال مانند جدش موسی بن جعفر «ع» بلای دوستانش به جان خریده بلکه قریب به ۱۲ قرن است در زندان غربت و غیبت بلا گردان آنان است. ♦️دوستانش بی‌وفا وُ دشمنانش پر فریب با کدامین سر کند دشمن دوتا دارد غریب ♦️ای کاش بیدار شویم همه از خواب غفلت و با تمام وجود فرج مولایمان را از خدا بخواهیم که فرج و گشایش از مشکلات همه عالم در گرو فرج او می‌باشد.🙌 ♦️ تا نیایی گره از کار بشر وا نشود درد ما جز به تو مداوا نشود ۰۰۰۰۰۰۰••✾•🍃🌺🍃•✾••۰۰۰۰۰۰۰ دعا برای فرج 🤲 أللَّھُمَ عجِلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج 🤲 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
✅ انضباط در حضور جلساتِ درس ... 💠 در طول ٢٠ سال درس رفتن، يك روز غيبت نكرد ... ✏️ فرازي از تقريظ مرحوم آية الله خوئي رحمة الله عليه بر كتاب "محاظرات في الفقه الجعفري" تاليف شاگرد وفادارشان مرحوم حاج سيد علي هاشمي شاهرودي عليه الرحمة - در تقرير دروس استاد - بعد از فوت مؤلف : (( ... و مما اختص الله به قدس الله نفسه الزكية شدة مواظبته على أبحاثنا حتي انا سمعنا يشكر الله سبحانه و تعالى على ما منحه إياه من عدم إنقطاعه عن أبحاثنا الفقهية و الأصولية و لا يوما واحدا زِهاءَ ( أيْ مقدارَ ) عشرين عاما، فكان قدوة حسنة لزُملائه في النشاط العلمي ... .)) (( ... از ويژگى‌هاى برجسته وى، شدت مواظبت بر شركت در مجالس درس ما بود؛ به‌حدى كه شنيدم خداوند سبحان را شكرگزارى نموده بر نعمتى كه به وى ارزانى شده و آن شركت پيوسته به‌مدت بيست سال در مجالس درس فقه و اصول ما بوده؛ به‌صورتى حتى يك روز هم شركت در درس را تعطيل ننموده است. او اسوه‌اى حسنه براى دوستان خود در تلاش علمى و نتايج گران‌بهاى آن بوده است... .)) http://eitaa.com/shobeiri
📌گسترش اثناعشری در نیشابور امام کاظم(ع) برای مراسم تدفین بانو به صورت طی الارض وارد شد؛ شیعیان نیز متوجه گشته و به ابراز احساسات خویش پرداختند. آن حضرت با نشستن در پایین مجلس، موجب محبوبیت وی در دل مردم گردید و بسیاری از شیعیان نیشابور که مذهب(طرفداران عبدالله افطح) بودند، متنبه و مستبصر شدند. 📚ابن شهرآشوب، مناقب آل ابیطالب، ج4، ص299. http://eitaa.com/shobeiri
📌شیعه باید اینگونه باشد... امام (ع) فرمود: «ای شیعیان! شما زیادی دارید. پس در مقابل دشمن، خود را جلوه ندهید، بلکه با و آقایی در جامعه ظاهر شوید و تا آنجاکه می‏توانید، خود را و وجیه نشان دهید.» 📚کلینی، الکافی، ج1، ص369، ج6، ص480، ح12. http://eitaa.com/shobeiri