🌱 🌸 یا اباصالح المهدی 🌱 🌸
عن ابی جعفر علیه السلام قال :
دولتنا آخر الدول ، و لن یبقی اهلُ بیت لهم دولةٌ إلّا مَلکوا قبلنا لئلّا یقولوا إذا رأوا سیرَتنَا ، إذا مَلِکنا سِرنا مثلَ سیرةِ هؤلاء
و هو قول الله عز و جل « و العاقبة للمتقین »
بحارالانوار/ ۵٢ / ٣٣٢ ح ۵٨
http://eitaa.com/shobeiri
«۷»- عم [۳]، [إعلام الوری] شا، [الإرشاد] الْحَسَنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ جَدِّهِ عَنْ غَیْرِ وَاحِدٍ مِنْ أَصْحَابِهِ وَ مَشَایِخِهِ: أَنَّ رَجُلًا مِنْ وُلْدِ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ کَانَ بِالْمَدِینَةِ یُؤْذِی أَبَا الْحَسَنِ مُوسَی علیه السلام وَ یَسُبُّهُ إِذَا رَآهُ وَ یَشْتِمُ عَلِیّاً فَقَالَ لَهُ بَعْضُ حَاشِیَتِهِ یَوْماً دَعْنَا نَقْتُلْ هَذَا الْفَاجِرَ فَنَهَاهُمْ عَنْ ذَلِکَ أَشَدَّ النَّهْیِ وَ زَجَرَهُمْ وَ سَأَلَ عَنِ الْعُمَرِیِّ فَذَکَرَ أَنَّهُ یَزْرَعُ بِنَاحِیَةٍ مِنْ نَوَاحِی الْمَدِینَةِ فَرَکِبَ إِلَیْهِ فَوَجَدَهُ فِی مَزْرَعَةٍ لَهُ فَدَخَلَ الْمَزْرَعَةَ بِحِمَارِهِ فَصَاحَ بِهِ الْعُمَرِیُّ لَا تُوَطِّئْ زَرْعَنَا فَتَوَطَّأَهُ علیه السلام بِالْحِمَارِ حَتَّی وَصَلَ إِلَیْهِ وَ نَزَلَ وَ جَلَسَ عِنْدَهُ وَ بَاسَطَهُ وَ ضَاحَکَهُ وَ قَالَ لَهُ کَمْ غَرِمْتُ عَلَی زَرْعِکَ هَذَا قَالَ مِائَةَ دِینَارٍ قَالَ فَکَمْ تَرْجُو أَنْ تُصِیبَ قَالَ لَسْتُ أَعْلَمُ الْغَیْبَ قَالَ لَهُ إِنَّمَا قُلْتُ کَمْ تَرْجُو أَنْ یَجِیئَکَ فِیهِ قَالَ أَرْجُو أَنْ یَجِی ءَ مِائَتَا دِینَارٍ
قَالَ فَأَخْرَجَ لَهُ أَبُو الْحَسَنِ علیه السلام صُرَّةً فِیهَا ثَلَاثُمِائَةِ دِینَارٍ وَ قَالَ هَذَا زَرْعُکَ عَلَی حَالِهِ وَ اللَّهُ یَرْزُقُکَ فِیهِ مَا تَرْجُو قَالَ فَقَامَ الْعُمَرِیُّ فَقَبَّلَ رَأْسَهُ وَ سَأَلَهُ أَنْ یَصْفَحَ عَنْ فَارِطِهِ فَتَبَسَّمَ إِلَیْهِ أَبُو الْحَسَنِ وَ انْصَرَفَ قَالَ وَ رَاحَ إِلَی الْمَسْجِدِ فَوَجَدَ الْعُمَرِیَّ جَالِساً فَلَمَّا نَظَرَ إِلَیْهِ قَالَ اللَّهُ أَعْلَمُ حَیْثُ یَجْعَلُ رِسَالاتِهِ قَالَ فَوَثَبَ أَصْحَابُهُ إِلَیْهِ فَقَالُوا لَهُ مَا قَضِیَّتُکَ قَدْ کُنْتَ تَقُولُ غَیْرَ هَذَا قَالَ فَقَالَ لَهُمْ قَدْ سَمِعْتُمْ مَا قُلْتُ الْآنَ وَ جَعَلَ یَدْعُو لِأَبِی الْحَسَنِ علیه السلام فَخَاصَمُوهُ وَ خَاصَمَهُمْ فَلَمَّا رَجَعَ أَبُو الْحَسَنِ إِلَی دَارِهِ قَالَ لِجُلَسَائِهِ الَّذِینَ سَأَلُوهُ فِی قَتْلِ الْعُمَرِیِّ أَیُّمَا کَانَ خَیْراً مَا أَرَدْتُمْ أَمْ مَا أَرَدْتُ إِنَّنِی أَصْلَحْتُ أَمْرَهُ بِالْمِقْدَارِ الَّذِی عَرَفْتُمْ وَ کُفِیتُ بِهِ شَرَّهُ.
وَ ذَکَرَ جَمَاعَةٌ مِنْ أَهْلِ الْعِلْمِ: أَنَّ أَبَا الْحَسَنِ علیه السلام کَانَ یَصِلُ بِالْمِائَتَیْ دِینَارٍ إِلَی الثَّلَاثِمِائَةِ وَ کَانَ صرار [صُرَرُ] مُوسَی مَثَلًا [۱] .
----------
[۳]: ۳. إعلام الوری ص ۲۹۶.
[۱]: ۱. الإرشاد ص ۳۱۷ و الفارط هنا هو ما بدر منه من کلام علی غیر رویة و کان فیه سوء أدب.
http://eitaa.com/shobeiri
📌امام کاظم(ع) چند سال در زندان بود؟
📣پاسخ:
طبق شواهد تاریخی:
◀️مهدی عباسی امام کاظم(ع) را به دلیل ترس از قیامهای #علویان به #عراق احضار و برای مدت کوتاهی #زندانی کرد. وی قصد داشت امام را توسط حُمَيْدَبْنِ قَحْطَبَة به #شهادت برساند، اما موفق نگردید و در نهایت ایشان را آزاد کرد.
📚کلینی، الکافی، ج1، ص477، ح3؛
📚خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج13، ص32؛
◀️طبق دستور #هارون عباسی، امام کاظم(ع) در سال 179 هجری به #بصره احضار و به والی آنجا عیسی بن جعفر که فردی شرابخوار، عیاش و دشمن خاندان رسالت بود، تحویل دادند.
با درخواست والی بصره، یک سال بعد امام به #بغداد منتقل گردید و تا سال 183 هجری در زندان بغداد بود و آن حضرت بعد از 35 سال امامت، در 25 رجب سال 183 هجری در سن 55 سالگی به دستور هارون عباسی و توسط سندی بن شاهک در زندان بغداد #مسموم و آن حضرت ۲ یا سه روز بعد به #شهادت رسید و در قبرستان قریش مدفون گردید.
⬅️اگرچه شیخ صدوق(م۳۸۳ق) نیز مدت ۱۰ سال زندان را ثبت کرده است اما این گزارش با برخی شواهد تاریخی سازگاری ندارد.
📌جمع بندی:
امام کاظم(علیه السلام) قطعاً حداقل مدت 4 سال در زندان بوده است، اگر چه گزارش ها و اخبار 7 یا 10 یا 14 سال هم نقل است.
📚شیخ صدوق، عيون أخبار الرضا، ج1، ص86؛
📚ابوالفرج اصفهانی، مقاتل الطالبیین، ص415.
📚نوبختی، فرق الشیعه، ص79؛
📚طبري، تاريخ الأمم و الملوك، ج8، ص235؛
💠امام کاظم «علیهالسلام» فرمودند:
خداوند عزّوجل بر شیعیان خشم گرفت [و خواست بر آنها عذاب نازل کند]
پس خدا مرا بر انتخاب اینکه بلا را به جان بخرم یا عذاب بر ایشان نازل شود، اختیار داد.
به خدا قسم،
من بلای شیعیانم را به جان خریدم...
عَنْ مُوسَی بنِ جعفرٍ «علیهمالسّلام»
قالَ ؛
إِنَّ الله عَزَّ وَ جَلَّ غَضِبَ عَلَی الشِّيعَةِ فَخَيَّرَنِی نَفْسِی أَوْ هُمْ
فَوَقَيْتُهُمْ وَ اللهِ بِنَفْسِی
کافی ۱/۲۶۰ حدیث ۵ .
جانم بقربان این خاندان بی نظیر
و باقیماندهی إلهی از این تبار
که به خاطر بی معرفتی و خطاهایمان
نه ۱۴ سال مانند جدش
موسی بن جعفر «ع»
بلای دوستانش به جان خریده
بلکه قریب به ۱۲ قرن است
در زندان غربت و غیبت
بلا گردان آنان است.
♦️دوستانش بیوفا وُ دشمنانش پر فریب
با کدامین سر کند دشمن دوتا دارد غریب
♦️ای کاش بیدار شویم همه از خواب غفلت
و با تمام وجود فرج مولایمان را از خدا بخواهیم
که فرج و گشایش از مشکلات همه عالم در گرو فرج او میباشد.🙌
♦️ تا نیایی گره از کار بشر وا نشود
درد ما جز به #ظهور تو مداوا نشود
۰۰۰۰۰۰۰••✾•🍃🌺🍃•✾••۰۰۰۰۰۰۰
#إلتماس دعا برای فرج
🤲 أللَّھُمَ عجِلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج 🤲
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
✅ انضباط در حضور جلساتِ درس ...
💠 در طول ٢٠ سال درس رفتن، يك روز غيبت نكرد ...
✏️ فرازي از تقريظ مرحوم آية الله خوئي رحمة الله عليه بر كتاب "محاظرات في الفقه الجعفري" تاليف شاگرد وفادارشان مرحوم حاج سيد علي هاشمي شاهرودي عليه الرحمة - در تقرير دروس استاد - بعد از فوت مؤلف :
(( ... و مما اختص الله به قدس الله نفسه الزكية شدة مواظبته على أبحاثنا حتي انا سمعنا يشكر الله سبحانه و تعالى على ما منحه إياه من عدم إنقطاعه عن أبحاثنا الفقهية و الأصولية و لا يوما واحدا زِهاءَ ( أيْ مقدارَ ) عشرين عاما، فكان قدوة حسنة لزُملائه في النشاط العلمي ... .))
(( ... از ويژگىهاى برجسته وى، شدت مواظبت بر شركت در مجالس درس ما بود؛ بهحدى كه شنيدم خداوند سبحان را شكرگزارى نموده بر نعمتى كه به وى ارزانى شده و آن شركت پيوسته بهمدت بيست سال در مجالس درس فقه و اصول ما بوده؛ بهصورتى حتى يك روز هم شركت در درس را تعطيل ننموده است. او اسوهاى حسنه براى دوستان خود در تلاش علمى و نتايج گرانبهاى آن بوده است... .))
http://eitaa.com/shobeiri
📌گسترش #تشیع اثناعشری در نیشابور
امام کاظم(ع) برای مراسم تدفین بانو #شَطیطه به صورت طی الارض وارد #نیشابور شد؛ شیعیان نیز متوجه گشته و به ابراز احساسات خویش پرداختند. آن حضرت با نشستن در پایین مجلس، موجب محبوبیت وی در دل مردم گردید و بسیاری از شیعیان نیشابور که #فَطَحی مذهب(طرفداران عبدالله افطح) بودند، متنبه و مستبصر شدند.
📚ابن شهرآشوب، مناقب آل ابیطالب، ج4، ص299.
http://eitaa.com/shobeiri
#حدیث
#امام_کاظم_علیه_السلام
#تضرع_و_طلب_عقل_کامل 🍃🌼
🌸🌸🌸
🔸عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَکَمِ قَالَ قَالَ لِی أَبُو الْحَسَنِ مُوسَی بْنُ جَعْفَرٍ ع یَا هِشَام مَن أرادَ الغِنى بلا مالٍ ، و راحَةَ القَلبِ مِن الحَسَدِ ، و السَّلامَةَ في الدِّينِ ؛
فلْيَتَضَرَّعْ إلَى اللّه ِ عَزَّ و جلَّ في مَسألَتِهِ بأن يُكَمِّلَ عَقلَهُ ، فمَن عَقَلَ قَنَعَ بما يَكفيهِ ، و مَن قَنَعَ بما يَكفيهِ استَغنى ، و مَن لَم يَقنَعْ بما يَكفيهِ لَم يُدرِكِ الغِنى أبدا .
☘☘☘
🔸امام كاظم عليه السلام : اى هشام! هر كه توانگرىِ بدون دارايى خواهد، و آسايش دل از حسد، و سلامت دين، بايد به درگاه خدا زارى كند و از او بخواهد كه عقلش را كامل گرداند؛ زيرا هركه عاقل باشد، به آنچه او را بسنده كند قناعت ورزد و هر كه به آنچه بسنده اش كند قانع باشد، بى نياز گردد و هر كه بدانچه بسنده اش مى كند قانع نباشد، هرگز به بى نيازى نرسد
•┈┈••✾••┈┈•
📚 الکافی ، ج ۱ ، ص ۱۸
http://eitaa.com/shobeiri
يونس بن ظبيان، عن الصادق جعفر بن محمد عليهما السلام أنه قال': الاشتهار بالعبادة ريبة، إن أبي حدثني عن أبيه ، عن جده عليهمالسلام أن رسول اللّٰه صلىاللّٰه عليه وآله و سلم قال: أعبد الناس من أقام الفرائض، و أسخى الناس من أدى زكاة ماله، و أزهد الناس من اجتنب الحرام، و أتقى الناس من قال الحق فيما له و عليه، و أعدل الناس من رضي للناس ما يرضى لنفسه و كره لهم ما يكره لنفسه، و أكيس الناس من كان أشد ذكرا للموت، و أغبط الناس من كان تحت التراب قد أمن العقاب و يرجو الثواب، و أغفل الناس من لم يتعظ بتغير الدنيا من حال إلى حال، و أعظم الناس في الدنيا خطرا من لم يجعل للدنيا عنده خطرا، و أعلم الناس من جمع علم الناس إلى علمه، و أشجع الناس من غلب هواه، و أكثر الناس قيمة أكثرهم علما، و أقل الناس قيمة أقلهم علما، و أقل الناس لذة الحسود و أقل الناس راحة البخيل، و أبخل الناس من بخل بما افترض اللّٰه عليه، و أولى الناس بالحق أعلمهم به، و أقل الناس حرمة الفاسق و أقل الناس وفاء الملوك، و أقل الناس صديقا الملك، و أفقر الناس الطامع، و أغنى الناس من لم يكن للحرص أسيرا، و أفضل الناس إيمانا أحسنهم خلقا، و أكرم الناس أتقاهم، و أعظم الناس قدرا من ترك ما لا يعنيه، و أورع الناس من ترك المراء و إن كان محقا، و أقل الناس مروءة من كان كاذبا، و أشقى الناس الملوك، و أمقت الناس المتكبر و أشد الناس اجتهادا من ترك الذنوب و أحكم الناس من فر من جهال الناس، و أسعد الناس من خالط كرام الناس، و أعقل الناس أشدهم مداراة للناس، و أولى الناس بالتهمة من جالس أهل التهمة و أعتى الناس من قتل غير قاتله، أو ضرب غير ضاربه، و أولى الناس بالعفو أقدرهم على العقوبة، و أحق الناس بالذنب السفيه المغتاب، و أذل الناس من أهان الناس، و أحزم الناس أكظمهم للغيظ، و أصلح الناس أصلحهم للناس، و خير الناس من انتفع به الناس.
نشانی : الوافي ج ۲۶، ص ۱۵۸
http://eitaa.com/shobeiri
✅ دستور امام کاظم علیه السلام به اخذ معارف فقط از شیعیان
هرگز معالم دین خویش را از غیر شیعیان ما نگیر:
🔸عَلِيِّ بْنِ سُوَيْدٍ اَلسَّائِيِّ قَالَ:
كَتَبَ إِلَيَّ أَبُو اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ هُوَ فِي اَلسِّجْنِ وَ أَمَّا مَا ذَكَرْتَ يَا عَلِيُّ مِمَّنْ تَأْخُذُ مَعَالِمَ دِينِكَ لاَ تَأْخُذَنَّ مَعَالِمَ دِينِكَ عَنْ غَيْرِ شِيعَتِنَا ، فَإِنَّكَ إِنْ تَعَدَّيْتَهُمْ أَخَذْتَ دِينَكَ عَنِ اَلْخَائِنِينَ اَلَّذِينَ خَانُوا اَللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ خَانُوا أَمَانَاتِهِمْ إِنَّهُمُ اُؤْتُمِنُوا عَلَى كِتَابِ اَللَّهِ فَحَرَّفُوهُ وَ بَدَّلُوهُ فَعَلَيْهِمْ لَعْنَةُ اَللَّهِ وَ لَعْنَةُ رَسُولِهِ وَ لَعْنَةُ مَلاَئِكَتِهِ وَ لَعْنَةُ آبَائِيَ اَلْكِرَامِ اَلْبَرَرَةِ وَ لَعْنَتِي وَ لَعْنَةُ شِيعَتِي إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ فِي كِتَابٍ طَوِيلٍ .
⚫️ امام کاظم علیه السلام:
🔹هرگز معالم دین خویش را از غیر شیعیان ما مگیر، چرا که در این صورت، دین خود را از کسانی گرفتهای که به خداوند و پیامبرش و امانتهای الهی خیانت کردهاند. ایشان بر کتاب خداوند جل جلاله امین شمرده شدند ولی معنای آن را تحریف کرده و تغییر دادند، پس تا روز قیامت لعنت خداوند و فرشتگان او و لعنت پدران بزرگوار من و لعنت من و شیعیان من بر ایشان باد.
📚 وسائل الشیعة، الشیخ الحر العاملي، ج۲۷، ص۱۵۰، أبواب صفات قاضی، باب۱۱، ح۴۲، ط آل البيت.
#فقط_اخذ_از_شیعیان
#ماخذ_علم_صحیح
#فلینظر_الانسان_الی_طعامه
http://eitaa.com/shobeiri
#حدیث
#امام_کاظم_علیه_السلام
#ذکری_در_شدت_و_گرفتاری 🍃🌼
🌸🌸🌸
🔸[مهج الدعوات] ، مِنْ كِتَابِ تَعْبِيرِ اَلرُّؤْيَا لِمُحَمَّدِ بْنِ يَعْقُوبَ اَلْكُلَيْنِيِّ مَا هَذَا لَفْظُهُ أَحْمَدُ عَنِ اَلْوَشَّاءِ عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ:
« رَأَيْتُ أَبِي عَلَيْهِ السَّلاَمُ فِي اَلْمَنَامِ فَقَالَ يَا بُنَيَّ إِذَا كُنْتَ فِي شِدَّةٍ فَأَكْثِرْ مِنْ أَنْ تَقُولَ يَا رَءُوفُ يَا رَحِيمُ وَ اَلَّذِي نَرَاهُ فِي اَلنَّوْمِ كَمَا نَرَاهُ فِي اَلْيَقَظَةِ ».
☘☘☘
🔸از امام رضا علیه السلام نقل شده که فرمودند :
پدرم موسی بن جعفر ( علیه السلام ) را در خواب دیدم که به من فرمودند :
ای فرزندم هنگامی که در شدت و سختی بودی پس این ذکر را زیاد بگو :
« يَا رَءُوفُ يَا رَحِيمُ »
و آنچه ما در خواب میبینیم مثل اینست که در بیداری دیده ایم .
•┈┈••✾••┈┈•
📚 بحارالانوار ، ج ۹۰ ، ۲۷۲
http://eitaa.com/shobeiri
▪️حضرت امام کاظم علیهالسلام فرمودند:
ولایت على علیهالسلام در همهی کتب و صحیفههای پیامبران نوشته شده است و خداوند هیچ رسولی را جز با میثاق و اقرار به پیامبری محمّد (صلیاللهعلیه وآله) و وصیّ ایشان، علی (علیهالسلام)، به پیامبری مبعوث نکرد.
🔺كافي؛ ج1 ؛ ص437؛ح6
http://eitaa.com/shobeiri
▪️ «مَنْ کَفَّ نَفْسَهُ عَنْ أَعْراضِ النّاسِ أَقالَهُ اللّهُ عَثْرَتَهُ یوْمَ الْقِیمَةِ وَ مَنْ کَفَّ غَضَبَهُ عَنِ النّاسِ کَفَّ اللّهُ عَنْهُ غَضَبَهُ یوْمَ الْقِیمَةِ.»:
امام #کاظم (علیه السلام) فرمود:
هر که خود را از ریختن #آبروی_مردم نگه دارد، خدا در روز #قیامت از لغزشش می گذرد، و هر که #خشم خود را از مردم باز دارد، خداوند در روز قیامت خشمش را از او باز دارد.
👇👇
http://eitaa.com/shobeiri
📌خدا می داند که چه کسی را رسول الله کند.
امیرمؤمنان #علی(ع) فرمود:
اخلاق رسول الله(ص) نرم و ملايم بود؛
در معاشرت ها #مهربانى مىكرد،
لطف و محبت مىنمود؛
هركس بار اول او را مىديد، هيبتش او را مىگرفت و هر كس با او معاشرت مىكرد او را دوست مىداشت.
📚ثقفى، الغارات، ج1، ص161.
http://eitaa.com/shobeiri
✅ امام کاظم علیه السلام:
«طُوبَى لِشِيعَتِنا المُتَمَسّكينَ بِحَبلِنا في غيبةِ قائِمِنا، الثّابِتينَ عَلَى موالاتِنا و البراءَةِ مِن أعدائِنا، أولئِكَ مِنّا وَ نَحنُ مِنهُم، قَد رَضُوا بِنَا أئمةً، و رَضِينَا بِهِم شيعةَ، فَطُوبَى لَهُم، ثمّ طُوَبى لَهُم هُم وَ اللّهِ مَعَنا في دَرَجَتِنا يومَ القيامةِ.»
خوشا به حال شیعیان ما که در زمان غیبت قائم ما پیرو ما هستند و همچنان بر دوستی ما ثابت و از دشمنان ما بیزارند؛ آنها از ما و ما از آنها هستیم؛ آنها ما را به عنوان امامان خود برگزیده و ما هم آنها را شیعیان خود می دانیم، پس خوشا به حال آنها و باز خوشا به حال آنها؛ به خدا سوگند آنها روز قیامت همنشینان ما خواهند بود.
📓 نوادرالاخبار، ملا محسن فیض کاشانی، ص۲۵۰، الزام الناصب، ص۶۸
اللهم عجل لولیك الفرج
http://eitaa.com/shobeiri
✅ فی فضیلة العلم و حسن طلبه ...
💠 طلب العلم أفضل من صلاة اللیل ؟!
عَنْ زَكَرِيَّا بْنِ آدَمَ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ مِنْ أَوَّلِ اَللَّيْلِ فِي حِدْثَانِ مَا مَاتَ أَبُو جَرِيرٍ رَحِمَهُ اَلله فَسَأَلَنِي عَنْهُ وَ تَرَحَّمَ عَلَيْهِ وَ لَمْ يَزَلْ يُحَدِّثُنِي وَ أُحَدِّثُهُ حَتَّى طَلَعَ اَلْفَجْرُ ثُمَّ قَامَ صَلَّى اَلله عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ وَ صَلَّى صَلاَةَ اَلْفَجْرِ .
بحارالانوار ۴۹. ۲۷۸. ۳۱
و قال المحدث النحریر الشیخ عباس القمی علیه الرحمة :
ظاهر روایت آن است که آن شب را حضرت تا صبح بیدار بودند و با زکریا سخن میفرمودند. پس باید آن سخنان مطالب خیلی مهمه باشد و آن نیست جز مذاکره علوم و اسرار چنانکه در حال حضرت رسول صلی الله علیه و آله با سلمان رضی الله عنه قریب به همین نقل شده : و روی ابن ابی الحدید عن الاستیعاب قال قد روینا عن عائشة قالت کان لسلمان مجلس من رسول الله صلی الله علیه و آله یتفرد به فی اللیل حتی کاد یغلبنا علی رسول الله صلی الله علیه و آله.
بلکه از ظاهر روایت در می آید که حضرت رضا علیه السلام آن شب را به نوافل لیلیه اشتغال پیدا نکردند، و این نبود مگر به واسطهی آنکه اشتغال داشتهاند به چیزی که افضل بوده و آن مذاکره علم است. شیخ صدوق علیه الرحمه در آن مجلسی که املاء فرموده بر مشایخ از مذهب امامیه فرموده: و کسی که احیا بدارد شب ۲۱ و ۲۳ ماه رمضان را به مذاکرهی علم پس او افضل است.
انتهی کلام المحدث القمي عليه الرحمة.
منتهی الآمال ۲. ۴۵۲. باب۱۰. فصل ۷.
✏️ و یؤيد ما أفاد أولا من عدم نومه علیه السلام فی تلک اللیلة لمذاکرة العلم کراهیةُ السهر و الیقظة فی تمام اللیل و استثناء بعض الموارد من تلک الکراهة :
فعن رسول الله صلی الله علیه و آله :
لا سَهَرَ بعد العشاء الآخرة إلا لأحد رجلين مُصلٍّ أو مسافر. البحار ٧٣ . ص١٧٩. ح٥
و عن الصادق عليه السلام عن أبيه عليه السلام قال: لا بأس بالسهَر في الفقه [ في طلب العلم ]. المدرك ص ١٧٨ . ح١ * المدرك ١ . ٢٢٢ . ٤
و عن الصادق عليه السلام عن أبيه عليه السلام قال قال رسول الله صلي الله عليه و آله: لا سهَرَ إلا في ثلاث متهجد بالقرآن أو في طلب العلم أو عروس تهدي إلي زوجها. المدرك ١ . ٢٢٢ . ٣* ١٠٠ . ٢٦٧ .١٤
فإن المعلوم لزوم تعين تطبيق طلب العلم في مورد رواية زكريا فإن سائر الموارد منتفية فيها قطعا.
✏️ و يؤيد ما أفاده ثانيا من تركه عليه السلام النوافل الليلية في تلك الليلة لتعليم المطالب العلمية ما ورد في الاخبار من أفضلية طلب العلم علي جميع العبادات كثيرا، و خصوص النوافل في بعضها كما رُوِيَ:
أَنَّهُ ذُكِرَ عِنْدَ رَسُولِ اَلله صَلَّى اَلله عَلَيْهِ وَ آلِهِ رَجُلاَنِ: كَانَ أَحَدُهُمَا يُصَلِّي اَلْمَكْتُوبَةَ وَ يَجْلِسُ يُعَلِّمُ اَلنَّاسَ، وَ كَانَ اَلْآخَرُ يَصُومُ اَلنَّهَارَ وَ يَقُومُ اَللَّيْلَ، فَقَالَ صَلَّى اَلله عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «فَضْلُ اَلْأَوَّلِ عَلَى اَلثَّانِي كَفَضْلِي عَلَى أَدْنَاكُمْ».
البرهان ١. ١٠
✔️ و الثمرة العملیة لهذه النکتة العلمیة( أعني أفضلية التعليم و التعلم من التهجد بالليل ) إنما تظهر في صورة التزاحم القهري كما في مورد الرواية ظاهرا و إلا فلا ريب في أن اللازم علي طالب العلم الجمع بين طلب العلم و بین الإتيان بالمستحبات و الآداب الشرعية لاسيما الصلاة في جوف الليل التي فاقت علي جميع العبادات، وفقنا الله لطلب العلم و العمل بالعبادات بجاه محمد و آله السادات عليه و عليهم السلام.
و في الختام أقول: حبّذا حال زكريا في تلك الليلة في المذاكرة و المؤانسة مع إمامه في بيت إمامه، و من ذلك يُعلم شدة حرماننا و سوء حالنا في غيبة إمامنا عليه الصلاة و السلام، فياطوبي لزكريا و من مثله ثم طوبي لهم.
❗️نظر آیت الله شبیری زنجانی درباره کلام شیخ صدوق
🔹 شیخ #صدوق متفرداتی دارد که نظر شخصی خود اوست و در جای دیگری نیامده است. از جمله گفته که مستحب است احیای شبهای بیست و یکم و بیست و سوم رمضان برای مذاکره علم باشد و این افضل است. او این را نسبت به کسی نمیدهد و نه در کتاب «ثواب الاعمال» و نه در «کتاب من لایحضره الفقیه» که مهمترین کتابش است و کتاب فتوایی هم هست چیزی نقل نکرده است. در کتاب «امالی» هم از ادله خودش استفاده کرده و گفته که مذاکره علم افضل است. پس چون حدیثی در کار نیست و شمالفقاهه خود ایشان است، برای ما حجت نیست.
درست است که کلیاتی از ثواب علم آمده است، ولی نگفتهاند در این شبهای #قدر افضل از بقیه اعمال است. پس این دعاها که خوانده میشود باید محفوظ شود و نباید متروک شود. نباید طلبه از اینها جدا شود.
💬 آیت الله شبیری زنجانی
🔺گعده شب ۲۰ رمضان ۱۴۳۷ (تیر ۱۳۹۵)
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
💎 نحوه رسیدن رزق و روزی به انسانها
🔻امام علی عليهالسلام:
اِعلَمُوا أنَّ عَبدا و إن ضَعُفَتْ حِيلَتُهُ، و وَهَنَتْ مَكِيدَتُهُ أنَّهُ لَن يُنقَصَ مِمّا قَدَّرَ اللّهُ لَهُ، و إن قَوِيَ عَبدٌ في شِدَّةِ الحِيلَةِ و قُوَّةِ المَكِيدَة أنّهُ لن يُزادَ عَلى ما قَدَّرَ اللّهُ لَهُ
◻️ بدانيد كه آنچه خداوند براى بنده مقدّر كرده است، بىكموكاست به او برسد؛ هر چند در چارهانديشى و پيدا كردن راههاى كسب روزى ناتوان باشد و نيز بيش از آنچه خداوند برايش مقدّر كرده به او نرسد، هر چند بسيار زرنگ و چارهانديش باشد .
📚 الأمالي للمفيد: 207/39
http://eitaa.com/shobeiri
•┈┈••✾••┈┈•
💠 اصلاح يک تعبیر نادرست
آقای حاج آقـا رضـا صـدر میفرمود: «برای نـام بـردن پیامبر خاتم حضرت محمّد (ص) از تعبيـر رایـج «پیامبر اسلام» استفاده نکنید؛ زیرا از ابداعات مستشرقان و مخالفان اسلام است که رسالت آن حضرت را قبول ندارند و ایشان را تنها پیامبر مسلمانان میدانند. بهتر است ما از تعابیری نظیر «خاتم الأنبياء» یا «پیامبر خاتم» یا «رسـول خدا» یا «رسـول الله» و مانند آن استفاده کنیم که در آن شهادت ضمنی به رسالت آن حضرت است.» (۱)
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
1⃣ مرحوم علامه حاج سید محمد علی روضاتی نیز در لزوم اصلاح این تعبیر ناصواب چنین نگاشته است:
«اجازه فرماييـد ايـن مـطـلـب عقیدتی مهم را عرض کنم که در این روزها بسیار میخوانیم و میشنویم که از حضرت ختمی مرتبت (ص) تعبیر به «پیغمبر اسلام» ، «پیغمبر گرامی اسلام» ، «رسول گرامی اسلام» میشود، در صورتی که این تعبیر درستی نیست و آنچه در قرآن کریم یاد شده «محمد رسول الله» ، «ولكن رسول الله و خاتم النبيين» است و در اذان میگوییم «اشهد أن محمداً رسول الله».
▫️در حقیقت حضرتش «شارع مقدس اسلام» است نه «رسول اسلام» که این تعبیر را دشمنان آن حضرت و اسلام یعنی شیاطین کفار، ابداع و اختراع کرده و به دست مستشرقانشان و به زبان گویندگانشان به کار میبرند و رواج میدهند، چه آنها قبول ندارند و منکرند که آن حضرت رسول خدا باشد، اما «پیامبر اسلام» و «رسول اسلام» معنای دیگری دارد که با باور آنان هیچگونه منافاتی ندارد.
▫️اگر ما مسلمانان هم که آن حضرت را رسـول الله و فرستاده خدا میدانیم از روی غفلت و عدم تأمل حضرت رسالت پناه را «رسول اسلام» و «پیامبر اسلام» بنامیم، دشمنان را تأیید و شاد کردهایم.
▫️و نیز باید بگویم که رواج این تعبیر خطا از همین نیم قرن اخیر است، آن هم در بلاد اسلامی ایران و الا تا حدود ۱۳۰۰ شمسی در هیچ کتاب و نشریه اسلامی به فارسی یا عربی چنین چیزی مشهود نیست و در بلاد عرب زبان هم از آن اثری دیده نمیشود.
▫️پس باید با این پدیده ناروا مقابله و ناآگاهان را بیدار کرد. حضرت ختمی مرتبت (صلى الله عليه و آله) را اسماء و القاب خاصه توقیفی است که در کتب سیره و حدیث یاد شده است، از جمله در کتاب شریف كشف الغمة محدث اربلی و کتب علامه مجلسی و محدث قمی (رضوان الله عليهم)، مع الأسف آنها همه فراموش گردیده و امروزه بیشتر از آن لفظ اختراعی موذیانه دشمنان دین استفاده و به کار برده میشود.
▫️سالها قبل، مرحوم ادیب فاضل محقق آقا سید کریم امیری فیروزکوهی مقالتی در همین زمینه به تفصیل نوشت و در مشهد مقدس منتشر فرمود، اما غفلت اذهان مانع اثر قاطع گردید. (در پرتو روضات، صص ۳۲۴ - ۳۲۵)
📚 جرعهای از دریا برگرفته از نکات علمی آیت الله شبیری ؛ ج ۴ ص ۶۴۵
http://eitaa.com/shobeiri
✅ رهبر انقلاب: ماه شعبان ماه تطهیر دلها با استغفار و مناجات برای ورود در برکات بینهایت ماه مبارک رمضان است
✏️ رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری:
ماه شعبان ماه بشارتهاست، ماه شادیهاست، ماه تطهیر دلها و نورانی کردن دلهاست با استغفار، با دعا، با مناجات. ماه آماده شدن برای ورود در برکات بینهایت و بیپایان ماه مبارک رمضان است.
✏️باید عرض کنیم اللهم ان لم تکن غفرت لنا فی ما مضی من شهر شعبان فاغفر لنا فی ما بقی منه انشاءالله. از این چند روزی که باقی مانده خداوند کمک کند و استفاده کنیم، شاید انشاءالله خدای متعال تفضلی بکند به ما. ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
✍🏻یادداشت حضرت آیتالله خامنهای درباره #مناجات_شعبانیه
🔻بسمالله الرحمنالرحیم
#دعا، وسیلهی مؤمن و ملجأ مضطر و رابطهی انسان ضعیف و جاهل با منبع فیاض علم و قدرت است، و بشر بیرابطهی روحی با خدا و بدون عرض نیاز به غنی بالذات، در عرصهی زندگی سرگشته و درمانده و هدر رفته است؛ «قل ما یعبؤا بکم ربیّ لولا دعاؤکم».
🔹بهترین دعا آن است که از سرمعرفتی عاشقانه به خدا و بصیرتی عارفانه به نیازهای انسان انشا شده باشد، و این را فقط در مکتب پیامبر خدا (صلّیاللَّهعلیه والهوسلّم) و اهلبیت طاهرین او - که اوعیهی علم پیامبر(ص) و وراث حکمت و معرفت اویند - میتوان جست. ما بحمداللَّه ذخیرهیی بیپایان از ادعیهی مأثورهی از اهلبیت (علیهمالسّلام) داریم که انس با آن، صفا و معرفت و کمال و محبت میبخشد و بشر را از آلایشها پاکیزه میسازد.
🔹مناجات مأثورهی ماه شعبان - که روایت شده اهلبیت (علیهمالسّلام) بر آن مداومت داشتند - یکی از دعاهایی است که لحن عارفانه و زبان شیوای آن، با مضامین بسیار والا و سرشار از معارف عالییی همراه است که نظیر آن را در زبانهای معمولی و محاورات عادی نمیتوان یافت و اساساً با آن زبان قابل ادا نیست.
🔹این مناجات، نمونهی کاملی از تضرع و وصف حال برگزیدهترین بندگان صالح خدا با معبود و محبوب خود و ذات مقدس ربوبی است. هم درس معارف است، هم اسوه و الگوی عرض حال و درخواست انسان مؤمن از خدا.
🔹مناجاتهای پانزدهگانه که از امام زینالعابدین حضرت علیبنالحسین (علیهالسّلام) نقل شده، گذشته از خصوصیت بارز دعایی مأثور از اهلبیت (علیهمالسّلام)، این مزیت را داراست که به مناسبت حالات مختلف #مؤمن، مناجاتها را انشا فرموده است.
🔺خداوند به همه توفیق استفاضه و خودسازی به برکت این کلمات مبارک را عنایت فرماید. آمین. ۶۹/۱۰/۱
«اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج»
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۱ ماه شعبان المعظم سال ۱۲۶۶ ق
🏳درگذشت فقیه متبحر، مرجع بصیر
🏳صاحب کتاب گرانسنگ جواهرالکلام
🏳آیت الله شیخ محمدحسن نجفی/۱
💠امام خمینی
‼️صاحب جواهر یک همچو کتابی نوشته است که اگر صد نفر انسان بخواهند بنویسند شاید از عهده برنیایند و این کاخ نشین نبوده. یک کوخ نشین زاهد بوده، آن طور که نقل میکنند در آن وقتی که ایشان این کتاب را نوشتهاند سرداب در نجف نبوده، و در هوای بسیار گرم ایشان مشغول تحریر «جواهر» بودند! ۶۲/۱/۱
‼️این مسئله نباید فراموش شود که به هیچ وجه از ارکان محکم فقه و اصول رایج در حوزهها نباید تخطی شود. البته در عین اینکه از اجتهاد «جواهری» به صورتی محکم و استوار ترویج میشود، از محاسن روشهای جدید و علوم مورد احتیاج حوزههای اسلامی استفاده گردد ۶۸/۲/۱۷
‼️در مورد دروس تحصیل و تحقیق حوزهها، اینجانب معتقد به فقه سنتی و اجتهاد جواهری هستم و تخلف از آن را جایز نمیدانم. اجتهاد به همان سبک صحیح است ولی این بدان معنا نیست که فقه اسلام پویا نیست، زمان و مکان دو عنصر تعیین کننده در اجتهادند! ۶۷/۱۲/۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۱ ماه شعبان المعظم سال ۱۲۶۶ ق
🏳درگذشت فقیه متبحر، مرجع بصیر
🏳صاحب کتاب گرانسنگ جواهرالکلام
🏳آیت الله شیخ محمدحسن نجفی/۲
💠رهبرانقلاب
‼️فقه اسلام و در میان فقه اسلام، فقه شیعه، از لحاظ پیشرفتها و دقّتهای عالمانه برای کسانی که اهل فن و فهمند، موضوعِ شگفتآوری است. شوخی نیست که انسانی مثل صاحب جواهر بنشیند، یک دوره فقه را از اوّل تا به آخر، با آن همه دقّت و تحقیق، به تنهایی بنویسد و یک دایرةالمعارف را به تنهایی در حقوق اسلامی پدیدآورد! این، به معجزه اشبه است! ۷۱/۱۱/۲۵
‼️حوزههای علمیه باید بر مبنای فقه سنتی و جواهری، که تعبیر امام بزرگوارمان بود، تحرک خود را افزایش دهند، صاحب جواهر، مظهر یک فقیه مقید به مقررات فقاهت و قواعد اصولی و فقهی است. او یک ملای اصولىِ مقید و دقیق و منظم بود که از موازین رایج فقهی بین اصولیین، هیچ تخطی نکرد و در بررسی هر مسأله، شهرت و اجماع و ظواهر ادله و اصول و هرچه را که جزو ابزارهای معمولی کار فقاهت شمرده میشود، در اختیار گرفت و آنها را با همان دقتِ یک فقیه اصولی به کار میبست. بنابراین، فقه جواهری، یعنی همان فقه سنتی رایج با متد فقاهت. باید فقاهت تقویت شود و درسها و حوزههای فقاهت مورد اهتمام قرار گیرند. اصولاً بیمایه فطیر است و بدون درس خواندن و زحمت کشیدن و ملا شدن، نمیتوان مفید واقع شد. ۶۸/۴/۲۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۱ ماه شعبان المعظم سال ۱۲۶۶ ق
🏳درگذشت فقیه متبحر، مرجع بصیر
🏳صاحب کتاب گرانسنگ جواهرالکلام
🏳آیت الله شیخ محمدحسن نجفی/۳
💠رهبرانقلاب
‼️عزیزان! طلاب جوان! فضلا! توجه کنید که حوزهی علمیه، همانطور که امام(ره) مکرر فرمودند، قاعدهی نظام جمهوری اسلامی است و همه چیز روی این قاعده بنا شده و دوام خواهد یافت. این قاعده باید محکم باشد. استحکام این قاعده، با تضمین سه عنصر اصلی امکانپذیر است، و هر کدام از آنها نباشد و یا کم باشد، این قاعده متزلزل خواهد شد، اولین عنصر، فقه است، فقاهت یعنی ترکیبی از متد علمی و دقیق فقاهتی و به تعبیر امام راحل، فقه جواهری. فقه صاحب جواهر، به معنای دقت و اتقان کامل در قواعد فقهی و استنتاج منظم فروع از همان قواعدی است که در فقه و اصول مشخص شده است. این فقاهت، دو رکن دارد، که رکن اول آن، اصول معتدل و قوی و آگاه به همهی جوانب استنباط است، و رکن دوم، تطور فقه میباشد و همان چیزی است که امام در معنای اجتهاد و مجتهد و فقیه میفرمودند و تأکید داشتند که مجتهد و فقیه باید با دید باز بتواند استفهامها و سؤالهای زمانه را بشناسد. سؤال، نصف جواب است. تا شما سؤال زمان را ندانید، ممکن نیست بتوانید در فقه برای آن جوابی پیدا کنید. بنابراین، فهم سؤال و ترتیب جواب مناسب برای آن، مهم است. ۶۸/۳/۲۲
#نشربامنبع
@jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۱ ماه شعبان المعظم سال ۱۲۶۶ ق
🏳درگذشت فقیه متبحر، مرجع بصیر
🏳صاحب کتاب گرانسنگ جواهرالکلام
🏳آیت الله شیخ محمدحسن نجفی/۶
💠امام خمینی
‼️از امور مهمی که اینجانب نگران آن هستم مسائل حوزههای علمیه خصوصاً حوزههای بزرگ مثل حوزۀ مقدسۀ قم است. آقایان علمای اعلام و مدرسین محترم که خیر خواهان اسلام و کشورهای اسلامی هستند، توجه عمیق کنند که مبادا تشریفات و توجه به ساختمانهای متعدد برای مقاصد سیاسی و اجتماعی اسلام، آنان را از مسئلۀ مهم اصلی حوزهها که اشتغال به علوم رایج اسلامی و خصوصاً فقه و مبادی آن به طریق سنتی است، اغفال کند، و مبادا خدای نخواسته اشتغال به مبادی و مقدمات موجب شود که از غایت اصلی که ابقا و رشد تحقیقات علوم اسلامی، خصوصاً فقه به طریقۀ سلف صالح و بزرگان مشایخ همچون شیخ انصاری و صاحب جواهر باز دارد. ۶۱/۱۱/۲
‼️وقتی تشریفات در حوزه زیاد شد، محتوا کنار میرود. وقتی ساختمانها و ماشینها و دم و دستگاهها زیاد شود، موجب میشود بنیه فقهی اسلام صدمه ببیند، یعنی با این بساطها نمیشود شیخ انصاری و صاحب جواهر تحویل جامعه داد. این موجب نگرانی است و واقعاً نمیدانم با این وضع چه کنم. این تشریفات اسباب آن میشود که روحانیت شکست بخورد! ۶۳/۶/۱۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
✅ قالَ الحسین عليه السّلام :
إِنَّ أجْوَدَالنّاسِ مَنْ أعْطى مَنْ لا يَرْجُوهُ، وَ إنَّ أعْفَى النّاسِ مَنْ عَفى عَنْ قُدْرَةٍ، وَ إنَّ أوْصَلَ النّاسِ مَنْ وَصَلَ مَنْ قَطَعَهُ.
✅ترجمه :
همانا سخاوتمندترين مردم آن كسى است كه كمك نمايد به كسى كه اميدى به وى نداشته است.
و بخشنده ترين افراد آن شخصى است كه - نسبت به ظلم ديگرى با آن كه توان انتقام دارد - گذشت نمايد.
و بالاترین و بهترین افراد در صله رحم، آن كسى است كه صله رحم نمايد با كسى كه آن شخص با تو قطع رابطه كرده است.
📚 نهج الشّهادة : ص 39، - بحارالا نوار: ج 75، ص 121، ح 4.
http://eitaa.com/shobeiri
امام سجاد علیهالسلام هنگامیکه نگاهش به فرزند حضرت اباالفضل علیهالسلام افتاد، چنین فرمودند:
نَظَرَ سَيِّدُ الْعَابِدِينَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ علیهماالسلام إِلَى عبیدالله بْنِ عَبَّاسِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ فَاسْتَعْبَرَ ثُمَّ قَالَ مَا مِنْ يَوْمٍ أَشَدَّ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله مِنْ يَوْمِ أُحُدٍ قُتِلَ فِيهِ عَمُّهُ حَمْزَةُ بْنُ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ أَسَدُ اللَّهِ وَ أَسَدُ رَسُولِهِ وَ بَعْدَهُ يَوْمَ مُؤْتَةَ قُتِلَ فِيهِ ابْنُ عَمِّهِ جَعْفَرُ بْنُ أَبِي طَالِبٍ ثُمَّ قَالَ علیهالسلام وَ لَا يَوْمَ كَيَوْمِ الْحُسَيْنِ علیهالسلام ازْدَلَفَ عَلَيْهِ ثَلَاثُونَ أَلْفَ رَجُلٍ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ مِنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ كُلٌّ يَتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِدَمِهِ وَ هُوَ بِاللَّهِ يُذَكِّرُهُمْ فَلَا يَتَّعِظُونَ حَتَّى قَتَلُوهُ بَغْياً وَ ظُلْماً وَ عُدْوَاناً ثُمَّ قَالَ علیهالسلام رَحِمَ اللَّهُ الْعَبَّاسَ فَلَقَدْ آثَرَ وَ أَبْلَى وَ فَدَى أَخَاهُ بِنَفْسِهِ حَتَّى قُطِعَتْ يَدَاهُ فَأَبْدَلَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ بِهِمَا جَنَاحَيْنِ يَطِيرُ بِهِمَا مَعَ الْمَلَائِكَةِ فِي الْجَنَّةِ كَمَا جَعَلَ لِجَعْفَرِ بْنِ أَبِي طَالِبٍ وَ إِنَّ لِلْعَبَّاسِ عِنْدَ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى مَنْزِلَةً يَغْبِطُهُ بِهَا جَمِيعُ الشُّهَدَاءِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ؛
امام سجاد علیهالسلام به عبیدالله بن عباس بن على علیهالسلام نگريست و گریه کرد و فرمود: روزى دشوارتر از احد بر رسول خدا صلى الله عليه و آله نبود كه شیر خدا و رسولش، عمويش حمزه در آن جنگ به شهادت رسيد و پسازآن جنگ موته بود كه پسرعموى ايشان، جعفر بن ابیطالب شهيد شد.
آنگاه آن حضرت [با یادکرد از پدرشان] فرمود: اى حسين! روزى همانند روز [شهادت] تو نيست. روزى كه سىهزار تن كه خود را از اين امت مىپنداشتند، او را محاصره كردند و هريک در قتل ایشان به نيت تقرب به خداوند داشت. آن حضرت پروردگار را به یاد آنان مىآورد، ولی آنان هوشيار نمىگشتند تا اينكه او را به ستم و دشمنى شهيد كردند.
در اين هنگام امام سجاد علیهالسلام به فرزند حضرت اباالفضل علیهالسلام فرمود: خداوند عمویم عباس را رحمت کند كه جان باخت و خويشتن را فداى برادرش كرد تا اينكه دستان او افتاد. خداوند در برابر اين فداكارى، دو بال به او عطا كرد كه همراه فرشتگان در بهشت، پروازكنان مىگردد، همانسان كه به جعفر بن ابیطالب عطا نمود.
براى عباس [علیهالسلام]، نزد خداوند منزلتى والاست كه در رستاخيز، شهيدان تاريخ به آن غبطه مىخورند.
📚الامالی صدوق، ص 462-463، ح10
➖پرواز حضرت عباس صلوات الله علیه در بهشت
🛑قالَ عَلِيّ بْن الْحُسَيْن صلوات الله علیه:
رَحِمَ اللَّهُ الْعَبَّاسَ فَلَقَدْ آثَرَ وَ أَبْلَى وَ فَدَى أَخَاهُ بِنَفْسِهِ حَتَّى قُطِعَتْ يَدَاهُ فَأَبْدَلَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِمَا جَنَاحَيْنِ يَطِيرُ بِهِمَا مَعَ الْمَلَائِكَةِ فِي الْجَنَّةِ كَمَا جَعَلَ لِجَعْفَرِ بْنِ أَبِي طَالِبٍ وَ إِنَّ لِلْعَبَّاسِ عِنْدَ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى مَنْزِلَةً يَغْبِطُهُ بِهَا جَمِيعُ الشُّهَدَاءِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ
🔰حضرت آقا امام سجاد صلوات الله علیه:
خداوند رحمت نمايد عمویم عباس بن علی (صلوات الله علیه) را، که به تحقیق ایثار و جانبازی کرد و جنگ نمایانی نمود و جان خود را فدای برادرش ساخت؛ تا اینکه دستانش قطع شد و خداوند در ازايش مانند عمویش جعفرطیار ، دو بال به او عنایت کرد تا با آنها با ملائکه در بهشت پرواز نماید.
و همانا براي حضرت عباس (صلوات الله علیه) نزد خداوند تبارک و تعالی جایگاهی است که همه شهدا در روز قیامت بر او غبطه مي خورند .
📚:الخصال، ج1، ص: 68
http://eitaa.com/shobeiri
🔰 #جرعه_ای_از_دریا
💠 تقوای مرحوم مقدس اردبیلی (ره) و سید هاشم بحرانی (ره)
در مقام قدس و تقوای ایشان همین بس که شخصیتی مانند صاحب جواهر رحمة الله علیه، در بحث عدالت به معنای اخصّی که میرسد، در تعریض بر کسانی که شرایط عدالت را خیلی سخت گرفتهاند، میفرماید: «با این حساب، جز محقق اردبیلی و سید هاشم بحرانی کسی باقی نمیماند.» یعنی محقق اردبیلی نمونهی اعلای تقوا و عدالت است.
🌐 fa.mfeb.ir/?p=19339/#ZJore
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 http://eitaa.com/shobeiri