eitaa logo
پاسخ به شبهات|سعید سپاهی
5.9هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
766 ویدیو
242 فایل
ارسال شبهه @tadbir73 https://tadbirrr.blogfa.com/ هر سوال و شبهه ایی داری بدون تعارف بپرس
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✂️ برشی از قسمت دوم مناظره خسرو معتضد و صادق زیباکلام 🔻صادق زیباکلام: من مزدور و نوکر حکومت نیستم و حرفم را می‌زنم. 🔹️خسرو معتضد: من هم نوکر جایی نیستم. تاریخ می‌خوانم. آقای زیباکلام در مسائل تاریخ پیاده هستند. فقط صدایشان را بالا می‌برند، عده‌ای هم خوششان می‌آید. 🎥 فیلم کامل مناظره‌ی قسمت دوم زیبا کلام و خسرو معتضد👇 https://www.aparat.com/v/wzFuW 🔺قسمت اول مناظره👇 https://aparat.com/v/v2GYT  
وقتی آرامگاه رضاشاه بدستور خلخالی تخریب شد,خبرنگاری نظر محمدرضاشاه را در این زمینه پرسید که گفت: شاید در ظاهر مزار پدرم در شاه عبدالعظیم باشد ولی در واقع مزار پدرم خط آهن شمال_جنوب است ✅◀️ پاسخ ⭕️ ساخت راه آهن توسط رضاشاه؛ خدمت یا خیانت؟ ↙️ راه آهن سراسری ایران در حقیقت یک خط آهن برای امپراتوری انگلیس بود و نه یک راه آهن تجارتی و ترانزیت یا مسافرتی برای ایرانیان . امپراتوری انگلیس از اینگونه راه آهن ها در همه مستعمرات خود از جمله هند و مستعمرات آفریقایی ساخته بود و این خط آهن نیز یکی دیگر از آنها به شمار میرفت. زرنگی بزرگ انگلیسیها در این مورد آن بود که برای ساختن این راه آهن حتی یک لیره خرج نکرد.😞 نظامیان انگلیس بهترین نقطه برای حمله ای احتمالی به شوروی را ناحیه صحراهای مسطح و کم جمعیت ترکمنستان و قزاقستان تشخیص می دادند و لذا به رضاخان تحمیل نمودند تا راه آهن را به آن ناحیه برساند تا در حداقل زمان و کوتاهترین مسیر ممکن خود را از خلیج فارس به شوروی برسانند و با ساختن بندری کوچک در نقطه انتهایی راه آهن سراسری در جنوب شرقی دریای خزر ، قطعات کشتیهای جنگی خود را سریعا به دریای خزر رسانده و با ساخت آن، دریای خزر را در اختیار بگیرند. ↙️ لذا دولت از‌‌ همان ابتدا اعتقاد داشت که این خط‌‌ آهن از 👈🏾شمال به 👈🏾جنوب کشیده شود، تا بتواند جهت حمله احتمالی به روسیه و سپس شوروی پس از انقلاب اکتبر 1917 استفاده شود. ❎ مهدی‌قلی هدایت (مخبرالسلطنه) در 📔کتاب «خاطرات و مخاطرات» خود درباره طرح احداث خط آهن محمره (خرمشهر) به جز (بندر گز) می‌نویسد: «اول اسفند 1305 من پیشنهاد راه‌آهن را به مجلس بردم. من‌الغرائب، مخالف شد که در عوض، قندسازی باید دایر کرد. راه‌آهن منافع مادی مستقیم ندارد. گفتم از راه‌آهن منافع مادی مستقیم منظور نیست. منافع غیرمستقیم راه‌آهن بسیار است. نظمیه یا نظام هم منافع مادی ندارد، ضروری مصالح مملکت‌اند. قند هم به جای خود تدارک خواهد شد و اثبات شیء نفی ما عدا نمی‌کند.» دکتر مصدق اعتقاد داشت که هزینه و زمان اجرای چنین طرحی توجیه اقتصادی و فنی ندارد.👌 ❎ دنیس رایت در 📔کتاب انگلیس ها در میان ایرانیان می‌نویسد: « تا پایان دوره قاجار هیچ خط آهن طویل‌المسافتی در ایران کشیده نشده بود، در نتیجه هیچگونه قصوری که از جانب بریتانیا باشد، نبود . جولیوس دو رویتر از میان جنبه‌های متعدد امتیاز وسیع و همه جانبه‌ای که در سال 1872 از شاه کسب کرده بود، در وهله نخست به راه‌آهنی دل بسته بود که امید داشت بین دریای خزر و خلیج فارس بکشد. دولت بریتانیا از خطری که را متوجه ایران ساخته بود، بیش از پیش نگران شده بود. سخت عقیده داشت که چنانچه راه‌آهنی بین خلیج فارس و درون ایران موجود نباشد، کمک نظامی بریتانیا به ایران در صورت حمله روسیه از شمال غیرممکن خواهد بود.» http://yon.ir/3519
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 ساخت "خدمت" یا "خیانت"⁉️ ♻️ ✍🏼 پےنوشت: شایعه‌ای بدون سند تاریخی وجود دارد که مدعی ساخته‌شدن نخستین راه‌آهن🚂 ایران با اتصال شمال و جنوب در دوره است، در حالی که پیش از آن چندین راه‌آهن کاربردی و منطبق با نیاز اقتصاد ایران ساخته شده بود✘ 📡 شبکه لندن نشین و بهایی 4 سال پیش در مستندی به‌طور علنی اعلام کرد که این رضاخان بوده که نخستین راه‌آهن کشور را ایجاد کرده است✘ 🔺چنان‌که روشن است و نیازی به توضیح ندارد، از حدود یک قرن قبل از رضاخان در ایران راه‌آهن وجود داشته است، اما تاریخ‌نگاری سطحی و مبتنی بر هیاهو این‌گونه القا کرده است که وی نخستین راه‌آهن ایران را ایجاد کرد✘ 🔻در واقع نخستین راه‌آهن ایران را نساخته بلکه نخستین راه‌آهن «بی‌مصرف»😏 ایران را ساخته که تنها برای نقل‌و‌انتقال نیروهای انگلیسی🇬🇧 به داخل کشور در اشغال ایران🇮🇷 در جنگ جهانی دوم کاربرد داشت که ارتش رضاخان پس از 3 روز تسلیم شد✋🏿 .
1608570492128.pdf
17.85M
✌️🇮🇷 همزمان با نزدیک شدن به دهه فجر، فایل pdf کتاب صعود چهل ساله تقدیم محضرتان می‌شود. این کتاب که ما حصل ۱۷ هزار ساعت کار پژوهشی و بررسی ۱۹ هزار آمار بین‌المللی است،
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 🎥تاریخ و فرهنگ ایران چقدر برای مهم بود؟ 🔻 روایتی ببینید از تخریب دروازه‌های اطراف تهران به خاطر دشمنی رضاشاه با حکومت قاجار!
⛔️شبهه *رهبر عزیزم جناب آقای خامنه ای مد ظله العالی . انقلاب درست . دین درست . نظام درست . همه جای خودش شما بفرمایید که ما دقیقاً بر سر چه آرمانی باید ایستادگی و مقاومت کنیم؟* ۴۰۰۰ دزدزاده در انگلیس زندگی می‌کنند و ایران بزرگترین وارد کنندهٔ *پورشه* (ماشین دزدزاده‌ها) در خاورمیانه ا‌ست ! طی ۳ ماه *۳۰ میلیارد دلار* از کشور خارج شده که قطعاً «مردمِ عادی» این پول را خارج نکرده‌اند . هزاران میلیارد *اختلاس* شده، امّا با غارتگران مثل *تاجِ سر* رفتار می‌شود ! حالا صحبت از *مقاومت* در برابرِ *«جنگِ سرد»* می‌شود! از خطر سلطهٔ *«استکبارِ جهانی»* گفته می‌شود، آیا با این ساختارِ فاسد چنین مقاومتی ممکن است؟ مردم وقتی *محمدساشاها و عیسی هاشمی* ها (فرزند ابتکار) و *ویلای لواسانِ سردار فیروآبادی‌ها و پرادو سواریِ امام جمعه‌ها* را می‌بینند ، از خودشان می‌پرسند *چرا من باید برای آرمانی که نیست، جان بدهم ؟* مردم وقتی می‌بینند برادرانِ تمامیِ اعضای *ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی*، پروندهٔ *« فساد اقتصادی »* دارند ، از خود می‌پرسند *ما دقیقاً بر سر چه آرمانی باید ایستادگی کنیم؟ .... مردم وقتی می‌بینند با آمدنِ *زلزله*، تمامِ دَم و دستگاهِ حاکمیّت، تنها کاری که از دستش برمی‌آید *توصیه به خواندن آیات الکرسی* است! .... مردمِ ایران عاشق آمریکا نبودند، جمهوری اسلامی آنها را عاشقِ آمریکا کرد، مردم عاشقِ رضا پهلوی نبودند، جمهوری اسلامی آنها را عاشق *خاطرهٔ پهلوی‌ها* کرد..... (متن خلاصه شده است) ❇️ پاسخ 🔹 همانند اکثر شبهات، این متن مخلوطی از راست و دروغ است؛ « ۴۰۰۰ دزدزاده در انگلیس، بزرگترین وارد کننده پورشه، خروج ۳۰ میلیارد دلار از کشور، ورود مازراتی و بنز و پورشه با ارز دولتی، سفارش به خواندن آیت‌الکرسی هنگام زلزله، عشق مردم ایران به آمریکا و....» از جملات دروغ، بدون سند و مدرک این نوشته است که سعی شده با همراه کردن برخی اتفاقات ناگوار مشهور در کشور مانند قضیه بابک زنجانی، ویلاهای برخی آقازاده ها در لواسان و...، آن ادعاهای دروغ را موجه و حقیقت نشان دهند. حقیقت این است که در کشور ما به دلایل گوناگون مشکلات و مفاسدی وجود دارد، اما آنچه در این متن و نوشته‌های مشابه القاء می‌شود، این است که در این کشور بزرگ، پهناور و پر جمعیت همه چیز و همه جا غرق فساد است در حالیکه همه‌ی مثالهای آنها برای مدعای خود ، چند مورد محدود نیز بیش نیست. قطعاً هرگونه فسادی از جمله اقتصادی، ناپسند است و حتی کم آن نیز زیاد است، اما چرا این انتظار ایجاد می‌شود که مسئولان جمهوری اسلامی باید معصوم باشند و امکان خطا نداشته باشند؟ مگر فقط این مشکلات و مفاسد در ایران ما اتفاق می‌افتد؟ در پیشرفته ترین کشورها که امکانات نظارتی زیاد و پیچیده‌ای دارند هم دائماً دزدی و اختلاس در سطوح مختلف تکرار می‌شود، چه برسد به نظام اداری و قضایی کشور ما که چنان پوسیده و مربوط به سالها قبل است که علی‌القاعده ارقام و تعداد مشکلات باید صدها و هزاران برابر بیشتر بوده باشد. 🔹 آیا این مطالب به این معناست که پس فساد در کشور اشکالی ندارد یا حتی آن را بیشتر کنیم؟ هرگز!! آنچه لازم است بدانیم اینکه 1⃣ اگر در کشور در برابر مشکلات سکوت می‌شد و گران محاکمه و مجازات نمی‌شدند، این سوال که چرا انقلاب کردیم جا داشت، اما وقتی چنان است که هاضمه‌ی نظام این مفاسد را نمی‌پذیرد و با آشکار شدن یک فساد با آن مقابله می‌شود، نشان از مسیر درست انقلاب است 2⃣ نباید با بزرگنمایی مشکلات و همه را به یک چشم دیدن، ذهن و روان مردم را آشفته کرد. 3⃣ القای اینکه «مردم بریده اند و از مقاومت در برابر استکبار یا تلاش برای رسیدن به آرمانهای انقلابی خسته شده‌اند» از نوع قیاس به نفس است یعنی کافر همه را به کیش خود پندارد. 4⃣مردم برای طی کردن مسیر طولانی و دشوار برقراری یک کشور مطلوب و پیشرفته به پاک، ساده زیست و باتقوا نگاه کرده و چند آقازاده بریده و دنیا زده را ملاک خود قرار نداده و نمی‌دهند.
پاسخ به شبهات|سعید سپاهی
⛔️شبهه *رهبر عزیزم جناب آقای خامنه ای مد ظله العالی . انقلاب درست . دین درست . نظام درست . همه جا
❇️ پاسخ دوم 1️⃣ در متن حاضر نویسنده کوشیده تا با استفاده از صنعت مغالطه حداکثر اثر گذاری رو بر مخاطب داشته باشد. وی در پاراگراف اول آماری از آقازاده های محصل در انگلستان و همچنین از میزان واردات پورشه از خود ارائه میدهد ، بی هیچ سند یا مدرکی❗️❗️ گرچه برخی آقا زاده ها خارج از کشور زندگی میکنند اما سوال اینجاست آیا هر کسی از فرزندان مسئولین که خارج از کشور زندگی میکند الزاما دزد است؟ بعد از الزاما بنویسیم خود یا پدرش دزدند؟؟؟ 2️⃣ نویسنده شبهه میکوشد تا با رد مقاومت منکر آرمان های مردم و نظام شود. در پاسخ باید گفت : چهل سال توانستیم مقاومت کنیم در برابر سلطه استکباری و این امر را هم خود غربی ها اذعان دارند. پس چگونه شما منکر این واقعیت هستید؟ یک دلیلش جورج سورس یهودی (پدر انقلابهای رنگی) چند ماه قبل از انتخابات سال 88 اعلام کرده بود جمهوری اسلامی تا یک سال آینده نابود خواهد شد. همچنین سال 98 نیز گمانه زنی افرادی امثال سورس در آمریکا مبنی بر اینکه ایران چهل سالگی خود را نخواهد دید ، حاکی از تلاش هدفمند دشمن برای ضربه به کشور ماست. اما بقای ملت ما یعنی با مقاومت بر آنها پیروز شدیم. اینکه آمریکایی ها هفت تریلیون دلار خرج میکنند در حالیکه ترامپ مجبور است چراغ خاموش پا به خاورمیانه (عراق) بگذارد. ولی رئیس جمهورمان با افتخار و علنا به عراق سفر میکند. ‼️ وقتی دشمن قصد نابودی سوریه را داشت و ایران مانع شد ، خود غربی ها هم به این امر اذعان دارند که ایران مانع سلطه آنان بر سوریه شد. این یعنی اذعان غرب به ایستادگی و قدرت ایران. 3️⃣ حال وجود افراد انگشت شمار فرصت طلب دزد را انکار نمیکنیم و یا برخی امام جمعه های پرادو سوار رو مردم میبینند و متاسفانه یک نتیجه گیری از جز به کل بدور از انصاف است [نتیجه ی استقرایی ناقص گرفتن از یک جز ، منطقی نیست] از دزد بودن چند نفر نمی توان حکم به دزد بودن کل مسولین داد. اما لازم است مردم رهبری را ببینیم که فرزندانش هنوز در خانه اجاره ای زندگی میکنند و شغل رسمی دولتی ندارند.و در راهپیمایی ها بدون محافظ بین مردم حاضر می شوند. یا علمای دیگری که زندگی انچنانی ندارند. مسولینی که زندگی آنچنانی ندارند همچون سردار سلیمانی. ولی کدام کشور هست که دزد ندارد؟ در آمریکا شخصی که در راس حکومت است پرونده فساد مالی اش در جریان رسیدگی است . همچنین نخست وزیر کانادا با آن فساد مالی که اخیرا رو شده یا ژاپن، فرانسه، کره حنوبی و...و...و.... دزدان ما که همه در آغوش کانادا، آمریکا، انگلیس و ... هستند ، پس یکسری نفوذی از بیت المال دزدی میکنند در حالیکه اعتقادی به انقلاب ندارند و از رفقای شما شبهه افکنان هستند. 4️⃣ چه کسی گفته ما فقط توصیه به دعا داریم، وقتی طوفان و زلزله یا سیل می آید چه کسانی صف اول کمک رسانی اند؟ جز همین نیروهای بسیجی و طلبه (آرمانگرای انقلابی) کجای دنیا مثل نیروهای بسیجی و طلاب ما خدمات انسان دوستانه (جهادی) در بحران ها هست ، اینها ماحصل آرمانهاست. 5️⃣ کجای دنیا کمبود امکانات وجود ندارد؟بدای مثال خود آمریکا در جریان کرونا با چنین کمبودی مواجه شد و حتی کار به غارت مغازه هایش کشیده شد و هنوز جنگ خیابانی در بسیاری از شهرهایش جریان دارد،و آمریکا که بت اعظم شما بود بعنوان نمونه ذکر شد والا کشورهای بسیاری با کمبود و مشکلات دست و پنجه نرم میکنند. 6️⃣ ممکن است افرادی در شرکت های خصوصی زیر ۳۰ سال متصدی مدیریت باشند اما در پذیرش سازمانهای دولتی چنین چیزی صحت ندارد. 6️⃣ نویسنده میگوید مردم ما عاشق آمریکا شدند؟؟چرا جمع می بندید.اگر کسی با این میزان از بد عهدی به آمریکا علاقمند باشد در سلامت عقل خود باید شک کند، البته در نقصان عقل شما ما مطمئنیم که هنوز مردم ایران را نشناختید و طبق دستورات اربابان خود با چنین اراجیف مسلمی قصد تشویش اذهان عموی را دارید، زهی خیال باطل که دست شما نزد ملت رو شده. 7️⃣ در خصوص کشتی های ونزوئلا امریکا تهدید کرده بود که نفتکش های مارو میرنه ما رفتیم در حیاط خلوت امریکا در مسیری که تحت سلطه امریکاست و علیرغم تهدیدات مستقیم آمریکا توانستیم به سلامت عبور کردیم و آمریکا با همه هارت و پورتش هیچ غلطی نتوانست بکند و این یک بُرد سیاسی و نظامی بود.👌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📌جالبه بدونید در سال ۵۶ نزدیک به چهل هزار مستشار آمریکایی در ایران وجود داشت که حقوق همه آنها از جیب دولت ایران پرداخت میشد. نکته دردناک ماجرا اینجاست که این مستشاران برای خدمت در ایران حق توحش می‌گرفتند. 📌از زبان دریادار آریانپور معاون فرماندهی نیروی دریایی شاهنشاهی بشنوید.
⛔️شبهه مرگ بر امریکا گفتیم، اما روسیه، ما را نابود کرد!!! مسوولین کشور مسابقه کرملین رفتن ‌گذاشتند!!! آیا آنجا دیکته می‌شود که، قرار است ایران قربانی شود!؟!؟!؟ ما تحریم شدیم و بازارنفت را از دست دادیم، این روسیه بودکه ۴میلیون سهمیه صادرات نفت مارا تصاحب کرد و بلعید!!! ما تحریم شدیم روسیه بازار گاز و پتروشیمی اروپا را از ما قاپید و همه را از آن خود کرد!!! ماتحریم شدیم، ولی روسیه برصندلی اوپک نشست و ما را از میدان به درکرد!!! جوانان ما در سوریه شهیدشدند و سرمایه ما به فنا رفت ولی سوریه را روسیه بلعید و کنار اروپا پایگاه درست کرد و موشک قاره پیما نصب نمود!!! با همکاری با اسراییل و قفل کردن إس سیصد، ما را سیبل هواپیماهای اسراییل کرد!!! روس حاضر نشد از ما گوجه و تربچه بخرد از ترکیه خرید تا بازار گاز ترکیه را هم ببلعد!!!جهانگردان او بجای فرودگاه اصفهان در فرودگاه استانبول پیاده می‌شوند چون قرار نیست دلاری درایران خرج شود!!! ما هنوز مرگ بر آمریکا می‌گویم، تا‌ مسوولین ما به نوبه خود سوار هواپیما شده و به مسکو روند تا عموپوتین ارشاد فرماید، برنامه بعدی جهت ویرانی ایران چه خواهد بود!؟!؟!؟ فراموش نکنیم نیروگاه بوشهر ۷۰میلیارد دلار هزینه برد وهیچ برقی ❇️پاسخ 🔺نکته اول اینکه مسئولین اجرایی الان کشور ما هیچ تمایلی به تجارت با روس ها ندارند 🔺 نکته دوم اینکه خیلی از دلایلی که بالا آورده حالت پروپاگاندایی دارد و ارزش سندیت ندارد چون منبعی اعلام نکرده و همین طور بیان شده 🔺 نکته سوم اینکه تناقضات زیادی ور دلایلش است مانند موضوع سوریه 👈ولی نکته ای حائز اهمیت است سیاست خارجی یک کشور بر اساس منافع ملی ان کشور است این مطالب هم از طرف یک فارغ التحصیل دکترای ابیاری گیاهان دریایی در زمینه علوم سیاسی و سیاست خارجی نوشته شده است.😊 ☑️در طول دوره اقای ظریف بارها رای زن های اقتصادی به کشور بازگشتند و خیلی هاشون استعفا دادند نویسنده مطلب میداند رای زن اقتصادی چیست؟😉 🔹اقای ظریف ۸ سال منتظر اشتون و اروپا ماند 🔹اما دولت اردوغان بازارهای افریقا را تصرف کرد 🔹حتی بازار عراق را هم تصرف کرد اینها هم تقصیر روسیه است؟😉 ‼️ترکیه خیلی وقت قبل از ما زمانی که اقای ظریف در لوزان میخندیدند بازارهای روسیه را تصرف کرد درحالیکه ما نزدیکتر و راحت تر میتوانستیم این کار را انجام دهیم حالا فکرمیکنید روسیه باید با ما تبادل کند یا ترکیه؟؟😄 👈👈ما بازار پاکستان و ارمنستان و افغانستان رو ازدست دادیم بخاطر بی عرضگی خودمان نه حضور روسیه و گنده تر از او روسیه ای ها بارها پیام دادن از ما خرید کنند اما چشد؟⁉️ ☑️جناب نویسنده منقلی باید بدانند سیاست خارجی با حضور و دیپلماسی است نه قاپیدن😊 دنیا را با طویله اشتباه گرفتند تا دیروز که زبان دنیا را بلدبودید و بنفش میرقصیدید امروز روسیه ای ها شمارا قاپیدند؟😉 خب بفرمایید حرف بزنید 📌برای اطلاع بیشتر مستند سوریه سرزمین شگفتی ها و سفری به روسیه و عراق تولید برنامه ثریا رو تماشا فرمایید. 🔰در پایان به نویسنده بیسواد که نه تاریخ میداند نه سیاست عرض میکنم گنده تر از روسیه امریکا هست و اگر اجنبی پرستان اجازه دهند ما به هیج کسی باج نمیدهیم!❗️
📌چگونه صنعت نفت ایران ملی شد؟ یکی از موانع بسیار جدی ملی شدن صنعت نفت، نخست وزیر وقت، رزم آرا بود، وی از مزدوران و هواداران سیاست انگلیس در ایران و فردی بسیار مستبد بود، رزم آرا چنان سختگیر و تابع انگلیس بود که حتی اشرف خواهر شاه از او می‌ترسید و نمی توانست روی حرف وی چیزی بگوید. 📌جبهه ملی که اغلب از طرفداران نهضت ملی شدن نفت بودند هم از قدرت رزم آرا می‌ترسیدند و سقوط رزم آرا را به علت حمایت شدید انگلیس از وی، غیر ممکن می‌دانستند و به کلی تز «ملی شدن صنعت نفت» را شکست خورده می‌دانستند. 🔺رزم آرا به دفاع از شرکت نفت انگلیس که نفت ایران را در اختیار داشت، پرداخت و خطاب به نمایندگان مجلس شورای ملی گفت: شما که نمی‌توانید یک کارخانه سیمان را اداره کنید چگونه می‌توانید نفت را شخصاً استخراج کنید؟ ملت ایران که شایستگی ساختن لولهنگ (آفتابه گِلی) را هم ندارد چگونه می‌تواند صنعت نفت را اداره کند؟ 🔺روز ۱۵ اسفند ماه ۱۳۲۹، دکتر مصدق اعلامیه‌ای برضد رزم آرا منتشر کرد. نواب صفوی می‌گوید دکتر مصدق از قتل رزم آرا آگاه بوده است. ☑️رزم آرا در ۱۶ اسفند ۱۳۲۹ ه. ش. به وسیله گلوله خلیل طهماسبی (از فدائیان اسلام) که از یاران نزدیک آیت الله کاشانی و نوّاب صفوی بود در صحن مسجد امام انجام گرفت و به این ترتیب استعمار انگلیس، سلاح خود را از دست داد و راه برای ملی شدن نفت باز گردید. روز ۱۷ اسفند (یک روز بعد از ترور رزم آرا)، کمیسیون نفت مجلس به اتفاق آرا پیشنهاد ملی کردن صنعت نفت را به تصویب رساند. در ۲۴ اسفند ۱۳۲۹ مجلس شورای ملی و در ۲۹ اسفند ۱۳۲۹ مجلس سنا، گزارش کمیسیون را تصویب کردند و صنعت نفت ایران رسما ملی اعلام شد. 🔺بعد از دستگیری طهماسبی، آیت الله کاشانی در مصاحبه مطبوعاتی صریحاً اعلام کرد که قاتل رزم آرا باید آزاد شود، زیرا این اقدام او در راه خدمت به ملت ایران و برادران مسلمانش انجام شده است و در حقیقت حکم اعدام رزم آرا را ملت صادر کرده و خلیل طهماسبی مجری اراده ملت ایران بوده است. نیمه دوم اسفند یادآور مبارزه ملت ایران با استعمار اقتصادی انگلیس در صنعت نفت است. تاریخ معاصر ایران نشان داده است که هر جا پای استعمارگران و غربی‌ها به حیات اقتصادی و سیاسی کشور باز شده، کار‌ها گره خورده و کشور عقب افتاده است. اما هر جا اراده مردم و رهبران ایران این بوده که غربی‌ها را بیرون کنیم و به طرح‌های آن‌ها اعتماد نداشته باشیم و روی پای خود بایستیم، موفق بوده ایم. lish.ir/1PxD
⛔️شبهه ۱-آیا ولی فقیه لازم است آخوندیا معمم باشد؟! این شکل روحانیت را چگونه از دید قرآن تفسیر میکنید؟! ۲-با این تفسیر اهل تسنن نیز میتوانند بیان کنندکه آنها نیز در طول تاریخ اسلام ولی فقیه داشته اند؟! به این سئوال آنان چه پاسخی میتوان داشت ؟! ۳-چگونه با وجود حجت خدا یک نفر میتواند نایب او یا ولایت امر یا فقیه باشدولی حجت خدا خودش نباشد ؟!با این تفسیر اهل تسنن نیز میتوانند ادعا کنند خلافت ۳ خلیفه اول خلافت ولایت فقیه بوده وآنهانایب امام عصر خود بوده اندچگونه این ادعا را میتوان رد نمود؟! ۴-از نظر اهل تسنن هرکه خلیفه یا حاکم شد بمصداق آیه اطیعوالله واطیعوالرسول واولی الامر منکم حاکم اولی الامرمنکم است وما اولی الامر منکم را ولایت مطلقه فقیه میدانیم آیا اگر حاکم اهل تسنن نیز فردی باشد که شرایط ولایت فقیه ما را داشته باشد میتوان اورا هم ولایت فقیه یا اولی الامر منکم طبق عقیده خودمان بعنوان شیعه نامید؟! ❇️پاسخ 🔺فقهای شیعه در دو مورد افتا و قضا در باب گستره اتفاق نظر دارند، اما در باب شعاع ولایت فقیه در مورد تصرف در امور مسلمانان، دیدگاههای مختلفی وجود دارد که غالبا بین تصور حداقلی محدود به امور حسبیه و تصور حداکثری بر شیون سیاسی، اجتماعی قرار دارد. دیدگاه دوم را ولایت مطلقه می‌خوانیم که توسط حضرت امام خمینی(ره) تدوین و تبیین شده است. مراد از ولایت مطلقه فقیه، ولایت بدون قید و شرط (مانند شرط انطباق بر اسلام) نیست و ناسازگار با اصل حاکمیت مردم نیز نیست. ☑️👈 ولایت‌فقیه‌به عنوان یک رکن اساسی در حوزه سیاست اسلامی مطرح و نظام رهبری حکومت اسلامی را در زمان غیبت امام معصوم(ع) را ترسیم می نماید؛ موضوع اصلی ولایت فقیه این است که در زمان غیبت امام معصوم(ع) چه باید کرد؟ ایا امت اسلامی باید بدون رهبر باشد؟ یا باید به رهبری طاغوت تن دهد و از اجرای اموزه ها و احکام اسلامی صرف نظر نماید؟ یا باید بهترین کسی را که از نظر علم و زهد و تقوا و مدیریت سیاسی، کمترین فاصله را با معصوم دارد به رهبری امت اسلامی بپردازد؟❓ 🔺اولی الامر امامان معصوم (ع ) می باشند. چنان که حضرت رسول (ص ) در پاسخ از این سوال می فرمایند: ایشان جانشینان من و ائمه معصومین (ع ) می باشند, (تفسیر المیزان , ج ۴, ص ۴۰۸). علاوه بر روایات متعدد مفاد آیه نیز بر این مطلب دلالت دارد زیرا در آیه نیز اطاعت از پیامبر و اولی الامر مطلق است وهیچ قید و شرطی ندارد و این دلیل آن است که آنان برخلاف حکم خدا هیچ دستوری نمی دهند و الا یک نوع تضاد در حکم خدا پیش می آید و این در صورتی امکان دارد که پیامبر و اولی الامر معصوم باشند و هرگز گناه یا خطایی از آنان سر نزند 🔺اهل سنت آن را طبق بعضی از روایات , به مطلق امیر و حاکم تفسیر کرده اند, (الدرالمنثور, جلال الدین سیوطی , ج ۲, ص ۱۷۶). برخی نیز گفته اند: ((اولی الامر)) شامل حاکمان راستین است و لذا آیه شریفه دلالت بر لزوم تبعیت از فقهای جامع الشرایط دارد که منصوب از سوی امام معصوم می باشند.  🔺ولی فقیه در زمان غیبت امام معصوم (ع ) از طرف آن بزرگواران برای رهبری و اداره جامعه اسلامی , منصوب شده است . چنان که در توقیع شریف از جانب امام زمان (عج ) آمده است : 👈((اما الحوادث الواقعه فارجعوا الی رواه حدیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجه الله علیهم )) یا مقبوله عمر بن حنظله که امام صادق (ع ) می فرمایند: ((من کان منکم قد روی حدیثنا و نظر فی خلالنا و حرامنا و عرف احکامنا فلیرضوا به حکما فانی قد جعلته حاکما علیکم فاذا حکم بحکمنا فلم یقبل منه فانما استخف بحکمنا و علینا راد والراد علینا کالراد علی الله و هو علی حد الشرک بالله )), (اصول کافی , ج ۱, ص ۶۷) روایات متعدد دیگری نیز هست که همگی بیانگر لزوم اطاعت از ولی فقیه است و مخالفت با ولی فقیه را در حد مخالفت با ائمه (ع ) و مخالفت با خداوند می داند👉 🔻🔻 دو اصل و , از ویژگى هاى اصلى ولایت فقیه است, که اگر هر دو یا یکى از آن ها نباشد, یا قبلا بوده و بعد از میان رفته, چنین کسى نمى تواند مقام رهبرى را برعهده بگیرد.  📌بنابر این ولایتِ امر، از آنِ فرد اصلح و فقیه برتر است و با وجود او ، نوبت به فرد صالح نمی رسد. و در صورت تعدد فقهای واجد الشرایط ، باید یکی از فقهایی را که دارای ملاک ترجیح و برتری در اموری نظیر ؛ «اعلم بودن، برجستگی در فضایل اخلاقی، مقبولیت بیشتر، صلابت و استواری، مدیریت قوی تر، تدبیر استوارتر و...» ، نسبت به دیگران است، به رهبری برگزید.
🗓 امروز یکشنبه ↯ ☀️ ۱۲بهمن ١٣٩٩ 🌙 ۱۷ جمادی الثانی ١۴۴٢ 🎄 ۳۱ ژانویه ۲۰۲۱ 📿 ذکر روز : یا ذو الجلال و الاکرام 🍃🌸 هر كس با كتاب ها آرام گيرد، هيچ آرامشى را از دست نداده است.
🌷فرا رسیدن ۱۲ بهمن، سالروز ورود تاریخی امام خمینی(ره) به میهن و آغاز دهه فجر مبارک باد
🔺1. وعده مجانى بودن آب و برق توسط دولت موقت داده شد و حضرت امام آن را اصلاح فرمودند . 🔺2. جمله "در حکومت اسلامی دیکتاتوری وجود ندارد" اگرچه در بیانات ایشان موجود نیست، اما اساس باور و عملکرد حضرت امام (ره) بوده است . * برگزاری اولین انتخابات و رفراندوم کمتر از 2 ماه از پیروزی انقلاب، ایجاد نظام مردم سالاری دینی ، مجلس ، انتخابات مختلف و ... موید این امر است . 🔺3. "روحانیون نباید در سیاست دخالت کنند" این مطلب نقل قول ایشان از دشمنان و حکومت شاه است نه از طرف خودشان! صحیفه نور ج2 ص161 صحیفه نور, ج13 ص347 🔺4. "همه احزاب در ابراز عقیده آزاد هستند" این جمله شرطی نیز دارد که نویسنده با شیطنت آن را حذف نموده است : احزاب آزادند که مخالفت با ما یا با هر چیزی بکنند, مادامی که اقداماتشان مضر به کشور نباشد." صحیفه نور ج22 ص 173 🔺5. "مارکسیستها در ابراز عقیده آزادند" ادامه جمله : "... زیرا ما اطمینان داریم که اسلام دربردارنده پاسخ به نیازهای مردم است. ایمان و اعتقاد ما قادر است که با ایدئولوژی آنها مقابله کند. 📌... هرکس آزاد است که اظهار عقیده کند و برای توطئه کردن آزاد نیست..." صحیفه نور, ج3 ص371 * همانگونه که مارکسیستها در 3 سال اول انقلاب در ابراز عقیده خود آزاد بودند اما پس از اخلال در امنیت و حرکتهای مسلحانه با آنان برخورد شد . 🔺6. با جستجوى انجام شده , سایر جملات موجود در متن شبهه در 22 جلد صحیفه نور یافت نشد و این سخنان صرفا به حضرت امام، منتسب شده و کذب مى باشد. 🔺7. در آستانه دهه مبارک فجر و پیروزى انقلاب اسلامی , دشمنان و منافقان با انتشار این قبیل شبهات و اکاذیب، در پى تخریب جلوه های انقلاب و بنیانگذار آن در میان مردم مى باشند. http://shayeaat.ir/post/98
💠موانع تحقّق اهداف انقلاب اسلامی/عوامل درونی 🔻ما در خلأ که زندگی نمیکنیم، ما در یک واقعیاتی داریم زندگی میکنیم؛ این واقعیات چقدر برای رسیدن به این هدفها کمک بود یا مزاحمت بود؟ یقیناً ا گر مزاحمهائی که حالا میشمارم، وجود نداشت، رسیدن به این هدف، زمان زیادی نمیخواست. شاید در طول پنج سال، ده سال یک گروه متشکل قوی میتوانستند این اهداف را برآورده کنند؛ منتها در سر راه انسان موانع وجود دارد. اساساً همین وجود مانع است که به تلاش انسان معنا و حقیقت معنوی میبخشد و اسمش میشود جهاد؛ این موانع چه بودند؟ ما دو نوع موانع داشتیم: یکی موانع درونی، یکی موانع بیرونی. 1⃣موانع درونی یعنی چه چیزهائی؟ یعنی آن چیزهائی که در درون خود ما انسانها - چه تصمیم‌گیرانمان، چه آحاد مردممان، چه ناظرین بیرون از گود مبارزه و انقلاب - وجود دارد؛ اینها موانع درونی است. موانع درونی، ضعفهاست؛ ضعفهای فکری است، ضعفهای عقلانی است، است، آسان‌گرائی است، آسان‌پنداری است؛ این گاهی اوقات خودش یکی از موانع تحقق آن چیز است. باید برآورد و تقویم نسبت به کار و مشکلات کار، مطابق با واقع یا لااقل نزدیک به واقع باشد. آسان‌پنداری هم مثل آسان‌گیری و سهل‌انگاری است؛ آن هم یکی از موانع راه است. گریز از چالش هم یکی از ضعفهای درونی ماست... یعنی در واقع همان راحت‌طلبی، مواجهه‌ی با مشکلات را زشت و ناپسند دانستن، آماده نبودن برای مواجهه‌ی با مشکلات. اینها ضعفهای درونی ماست. یکی دیگر از ضعفهای درونی عبارت است از تربیتهای_اجتماعیِ موجود و عادتهای_تاریخی، که اینها در ما ملت ایران در آغاز انقلاب بود. امروز ما می‌بینیم که عنوان ما_میتوانیم در همه هست... تربیتهای قبلی درست عکس این بود. هر کاری که مطرح میشد، میگفتند آقا ما که نمیتوانیم! آقا فلان چیز را بسازید، میگفتند ما که نمیتوانیم! با فلان شعار غلط در دنیا مقابله کنیم، میگفتند آقا ما که زورمان نمیرسد، ما که نمیتوانیم! «ما میتوانیمِ» امروز، آن روز «ما نمیتوانیم» بود. این، آن تربیت اخلاقی و تاریخیِ بازمانده‌ی از دوران گذشته است. توسری خوری، شنیدن زور، دیدن فسق در کسانی که از آنها جامعه توقع عدالت و انصاف و طهارت و پاکیزه‌دامنی دارد، عادت شده بود. یعنی اگر در دوران پیش از می‌آمدند به مردم میگفتند آقا فلان مسئول عالی کشور - حالا شخص اول که خود شاه بود - یا وزرا یا مسئولین فلان عیاشی را کردند، فلان فسق را کردند، فلان عمل زشت و ناهنجار را انجام دادند، مردم تعجب نمیکردند؛ میگفتند خوب، هست دیگر؛ معلوم است! یعنی عادت کرده بودند به اینکه مسئولانی را که باید پاک باشند و پاکدامن باشند، آلوده‌دامن و ناپاک ببینند. اینها همان موانع درونی است؛ اینها آن چیزهائی است که در مقابل رسیدن به یک هدف و مقصود والا عایق ایجاد میکند. خشم و شهوتهای بی‌مهار و تربیت نشده، دلبستگی به عادات و عقاید خرافیِ میراثی، و بد فهمیدن دستور دین جزو ضعفهای درونی است. بعضی‌ها خیلی از چیزها را نمیفهمیدند. مبارزه میکردیم؛ بعضی‌ها به استناد روایاتی که هر پرچمی که قبل از برافراشته شدن پرچم حضرت مهدی (عج) برافراشته شود، در آتش است، با مبارزه مخالف بودند. میگفتند آقا شما قبل از مبارزه‌ی حضرت صاحب‌الزمان (عج) میخواهید مبارزه شروع کنید؟! خوب، این پرچم مبارزه را که بلند میکنید، در آتش است. معنای حدیث را نمیفهمیدند... اینها همه موانع درونی‌ای بود که بعد از آنکه انقلاب پیروز شد، ما ملت ایران با این زمینه‌ها میخواستیم کشور را به سمت آن اهداف ببریم. خوب، اینها هر کدامش یک مانع بود. البته اینها برطرف شدنی بود، نه اینکه برطرف شدنی نبود؛ خیلی‌اش هم با تبیین برطرف شد. لذا همین تبیین‌ها موجب شد که انقلاب اسلامی بر بسیاری از این پیش‌زمینه‌های تاریخی و تربیتهای غلط فائق بیاید و فائق آمد. البته در بعضی‌اش هم هنوز فائق نیامدیم، که آن انگیزه‌های دیگری دارد - مثل این مصرف‌گرائی و اسراف و این چیزها که حالا گفتند - این جزو میراثهای ما از گذشته است و متأسفانه این میراث را نگه داشتیم. ما ملت ایران باید این جامه‌ی ناسازِ بی‌اندامِ زشت را از تنمان بیرون بیاوریم. ما خیلی مصرف‌زده هستیم؛ باید این را حلش کنیم. همه باید دست به دست هم بدهند و این قضیه را حل کنند. خوب، اینها عوامل درونی بود. ✍امام خامنه ای، بیانات‌ در دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های شیراز،
💠موانع تحقّق اهداف انقلاب اسلامی/عوامل بیرونی 2⃣آن‌وقت عوامل بیرونی که دیگر الی ماشاءاللَّه وجود داشته است؛ همه‌ی کسانی که به نحوی از انقلاب یا از هدفهای انقلاب متضرر میشدند، اینها جلوی انقلاب ایستادند. از امنیت یک عده‌ای متضرر میشوند، از عدالت یک عده‌ای متضرر میشوند، از نفی حاکمیت طاغوت یک عده‌ای متضرر میشوند، از نفی سلطه‌ی بیگانه یک جماعتی متضرر میشوند، از نفی استبداد یک عده‌ای متضرر میشوند. اینها همه در مقابل انقلاب صف کشیده‌اند. تا الان هم این صف‌کشی ادامه دارد. سال اول انقلاب در تقریباً چهارگوشه‌ی کشور با شعار قومیت، کانونهای جنگ و درگیری به وجود آمد. در بلوچستان، در کردستان، در ترکمن‌صحرا، در نقاط مختلف؛ با بهانه‌ی قومیت...یک عده‌ای به نام بلوچ و با یک استفاده و ترفندی با انقلاب درافتادند. عین همین قضیه در مورد کردستان بود. عین همین قضیه در مورد ترکمن‌صحرا بود. بعد تحریکات اینها روشن شد، معلوم شد که از کجا تحریک میشوند. خوب، اینها موانعی بودند که جلو راه انقلاب را میگرفتند. اینطور نبود که این اتومبیل در جاده‌ی آسفالته بتواند درست حرکت کند. بعد از این مسئله‌ی قومیتها، تنافسهای درونی خود ماهابود با یکدیگر، که آن‌هم یک ماجرای تلخ و بدی دارد؛ ماجرای ملال‌آوری دارد. بعد جنگ تحمیلی بود؛ هشت سال. شما ببینید این نیروی متراکمی که ملت ما در مقابله‌ی با دشمن گذاشت و توانست دشمن را به زانو دربیاورد - نه فقط صدام را، بلکه آن کسانی که پشت سر صدام بودند، اینها به زانو درآمدند در مقابل انقلاب اسلامی - اگر در خدمت به سمت هدفهای عمرانی و آبادانی و سازندگی جمهوری اسلامی بنا بود قرار بگیرد، چقدر کار پیش میرفت. البته ما از تحمیل جنگ سود بردیم. ما از این تهدید به مثابه‌ی بهترین فرصتها استفاده کردیم. ملت ایران این تهدید را به معنای حقیقیِ کلمه تبدیل کرد به یک فرصت بزرگ، یک آزمایشگاه عظیم؛ یک میدان عظیمِ تجربه‌ها شد و خیلی برکات عاید شد؛ اما واقعیت قضیه هم این بود که تحمیل جنگ بر یک کشور مشکلات را درست میکند. بنابراین انحصارطلبان جهانی از یک طرف، اشرار داخلی از یک طرف، توطئه‌های ابرقدرتها از یک طرف، دست اغواگر تبلیغاتی و سیاسی و اقتصادیِ آن ابرقدرتی که دستش از ایران با انقلاب اسلامی کوتاه شده بود از یک طرف - یعنی آمریکا که تا امروز هم ادامه دارد - اینها همه در مقابل این حرکت عظیم ملت ایران ایستادند. 🔺با وجود این موانع، حالا بیائید ارزیابی کنید ببینید حرکت انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی به سمت آن هدفها چطور بوده. من اگر بخواهم ارزیابی کنم، عملکرد را بسیار خوب میدانم. جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی عملکردش یک عملکرد با نمره‌ی بسیار خوب است. در مقابل این همه مشکلات مگر طاقت می‌آورند؟ در دوره‌ی ما حوادث جابه‌جایی قدرت در آفریقا و در آسیا و در خیلی جاها انجام گرفته بود؛ هیچکدام طاقت نیاوردند. در دوران قبل از ما هم انقلابهای بزرگ دنیا - مثل انقلاب کبیر فرانسه، مثل انقلاب اکتبر شوروی - در مقابل این حوادث گوناگون هیچکدام طاقت نیاوردند، یعنی از همان اول منحرف شدند. خصلت مردمی بودن، خصلت اسلامی بودن، خصلت آرمانگرا بودن، اینی که جوان انقلابیِ امروز بعد از سی سال اینجا می‌ایستد، آرمانهای انقلاب را به عنوان آرزوها و مطالبات خودش در میان میگذارد و با صدای بلند مطرح میکند، این خیلی توفیق بزرگی است برای انقلاب. هرگز در انقلابهای دیگر اینطور نبود. ✍امام خامنه ای، بیانات‌ در دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های شیراز،
💠قیام علیه فرهنگ غرب انقلاب اسلامی ایران تنها قیام علیه استبداد سیاسی یا استعمار سیاسی یا اقتصادی نبود؛ قیام علیه ، ایدئولوژی غربی، دنباله روی از تفکر غربی بود، بازگشت به هویت اسلامی و خود واقعی و روح جمعی این مردم بود یعنی قرآن. ✍استاد شهید مطهری 📚آیندۀ انقلاب اسلامی ایران، ص۲۴۷
💠جمهوری اسلامی منهای انقلاب اسلامی معنا ندارد یک امر است؛ یک امر دفعی نیست که بگوییم در تاریخ فلان، مثلاً یک حادثه ای اتّفاق افتاد، یک عدّه ای به خیابان آمدند، ده روز، بیست روز، دو ماه، شش ماه طول کشید و حکومت سرنگون شد؛ انقلاب این است؛ نه، این انقلاب نیست؛ این یک از انقلاب است. انقلاب یک ماندگار و حقیقت دائمی است. انقلاب یعنی دگرگونی؛ دگرگونیهای عمیق در ظرف شش ماه و یک سال و پنج سال به وجود نمی آید؛ علاوه بر اینکه اصلاً دگرگونی و صیرورت -یعنی حالی به حالی شدن، تحوّل- اصلاً ندارد؛ هیچوقت تمام نمی شود؛ انقلاب یعنی این. انقلاب یک امر دائمی است. حرفهایی یک عدّه [میزنند] -منبع این حرفها، به قول خودشان، اتاق فکرهای خارجی است، اینجا هم این حرفها را بعضیها در روزنامه ها و در مجلّه ها و در حرفهای گوناگون خودشان رِلِه میکنند و همانها را تکرار میکنند و به زبان ایرانی آنها را بیان میکنند؛ [امّا منبع] حرف از آنجا است- که بله، انقلاب تمام شد. حالا یک نفر بی عقلی پیدا میشود به صراحت میگوید انقلاب را باید به موزه سپرد، بعضی های دیگر هم هستند اینقدر بی عقل نیستند، به این صراحت نمی گویند، در پوشش این حرف را میزنند؛ جوری حرف می زنند که معنایش این است که انقلاب تمام شد؛ تبدیل انقلاب به جمهوری اسلامی. اصلاً قابل تبدیل نیست؛ جمهوری اسلامی باید مظهر انقلاب باشد. یعنی همان حالت تجدیدپذیری، همان حالت تحوّل دائمی، همان حالت باید در جمهوری اسلامی وجود داشته باشد والّا جمهوری اسلامی نیست؛ حکومت اسلامی نیست؛ انقلاب یک امر مستمر است. ✍امام خامنه ای_ ۹۴/۶/۲۵
💠 جمهوری اسلامی یك منظومه است جمهوری اسلامی - كه از انقلاب اسلامی برخاسته است - یك واحدی است كه داری دو بعد است: اسلامی بودن و مردمی بودن؛ هم اسلامی است، هم مردمی است. و مردمی است، چون اسلامی است؛ چون اسلام دین جامعه است. دین مسئولیت همگانی است؛ اسلام دین تك تك افراد و اشخاص به حیث خودشان فقط نیست؛ آن هم هست، اما افراد به حیث اجتماعشان هم مورد خطاب اسلامند. اسلام یك دین مردمی است؛ یك دینِ مسئولیت عمومی است؛ بنابراین مردمی بودن از خود اسلامی بودن برمی‌‌آید. اسلامی هم هست؛ چون خدای متعال منت گذاشته است: «بل اللَّه یمنّ علیكم أن هداكم للإیمان»؛ منت گذاشته بر ما، هدایت كرده ما را به این ایمان؛ پروردگار به مردم ما، به خود ما منت گذاشته، ما را به این دین هدایت كرده؛ لذا جمهورِ ما اسلام را میخواهند و این دین الهی را بحمداللَّه خدای متعال به ما داده است. بنابراین «جمهوری اسلامی» است؛ یك منظومه است، یك مجموعه است، یا بگوئیم واحدِ دارای ابعادی است كه این ابعاد باید با همدیگر مورد ملاحظه قرار بگیرد و با هم باشد؛ این درهم‌‌تنیدگی باید حفظ بشود. هر كدام از این جهات تضعیف بشود، كل و مجموعه تضعیف شده است. مسئله‌‌ی ولایت هم پایبندی به همین مجموعه است؛ چه ولایت معصومین (علیهم السّلام)، چه ولایت فقیه كه دنباله‌‌ی ولایت معصومین و ادامه‌‌ی او هست. مسئله‌‌ی پایبندی به این مجموعه و رعایت حفظ این مجموعه در كشور و در نظام است، كه زاویه‌‌ای پیدا نكند، مشكلی برایش به وجود نیاید، در او تنقیصی و تبعیضی حاصل نشود، با همین جامعیت حركت كند و پیش برود. و این اسلام ناب هم كه در فرمایش امام بود، ناظر به همین است؛ چون امام اسلام ناب فرمودند، در مقابل اسلام آمریكائی. اسلام آمریكائی فقط آن نیست كه آمریكاپسند باشد؛ هر چیزی كه خارج از این اسلام ناب است؛ اسلام سلطنتی هم همین جور است، اسلام التقاطی هم همین جور است، اسلام سرمایه‌‌داری هم همین جور است، اسلام سوسیالیستی هم همین جور است، اسلامهائی كه با شكلها و رنگهای مختلفی عرضه بشود و آن عناصر اصلی در او وجود نداشته باشد، همه‌‌اش مقابل اسلام ناب است؛ در واقع اسلام آمریكائی است. انسان مشاهده میكند در این معارضه‌‌هائی كه با نظام در طول این سی سال انجام گرفته، این اسلامهای گوناگون حضور داشته‌‌اند؛ هم اسلام التقاطی وجود داشته، هم اسلام سلطنتی وجود داشته، هم اسلام سوسیالیستی وجود داشته؛ انواع و اقسام این اسلامها در مواجهه‌‌ی با نظام جمهوری اسلامی وجود داشته‌‌اند. خوب، در این نگاه به اسلام و درك و فهم از اسلام، فرد و جامعه با هم ملاحظه میشوند، معنویت و عدالت با هم ملاحظه میشوند، شریعت و عقلانیت با یكدیگر ملاحظه میشوند، عاطفه و قاطعیت در كنار هم دیده میشوند؛ اینها همه باید باشد. قاطعیت در جای خود، عواطف در جای خود، شریعت در جای خود، عقلانیت - كه آن هم خارج از شریعت البته نیست - در جای خود؛ همه در كنار هم بایستی مورد استفاده قرار بگیرند؛ انحراف از این منظومه‌‌ی مستحكم، موجب انحراف از نظام اسلامی خواهد بود. ✍امام خامنه ای، ۱۳۸۸/۰۷/۰۲
💠آگاهی برای چنین نظامی، مثل آب و هوا، لازم و واجب است ✍ رهبرانقلاب، ۱۳۷۵/۰۲/۱۳ نظام جمهوری اسلامی یک نظام مردمی است و کسی نمی تواند این را منکر شود. مخالفين ما هم نمی توانند این را منکر شوند. حداکثر این است که مردم را تخطئه میکنند و میگویند «مردم نفهمیدند و با این مسؤولین و این نظام، صفا کردند.» نظام مردمی، جز با آگاهی مردم ممکن نیست پیش برود. نظام دیکتاتوری، نظام کودتایی، نظام تحمیلی که با مردم سر و کاری ندارد، برایش مهم نیست که مردم بفهمند یا نفهمند. چه آن جا که شمشیر حاکم است و چه آن جا که سرمایه حاکم است، فرقی نمیکند. بنابراین، برای آن نظام، آگاهی مردم مهم نیست. [اما] نظام مردمی، مستغنی از آگاهی مردم نیست. باید مردمش را آگاه کند. منظور، تبلیغات نیست که حرفهای خودش را پیوسته به خورد مردم دهد؛ نه، بلکه مردم باید اهل تحلیل شوند تا بفهمند که نظام برایشان مفید است. آگاهی برای چنین نظامی، مثل آب و هوا، لازم و واجب است.
💠عدالت میخواهد... اگر قرار است کاری در فضای عملی و میدانی انجام شود باید مبتنی بر مباحث نظری باشد، امام علی ع میفرمایند که من می خواهم پرچم عدالت دست افرادی باشد که اهل فکر و تحلیل هستند، این تعبیر صریح نهج البلاغه است. اگر من و شما که ادعای عدالتخواهی داریم تامل و مطالعه و این ابتدائیات را کنار بگذاریم به روزمرگی دچار می شویم و عدالتخواهی تبدیل به یک دکان و دستگاهی برای دیده شدن تبدیل می شود، آنوقت دیگر مهم نیست این عدالتخواهی برای مردم و جامعه آب و نان دارد یا نه! مهم این است که برای شخص خودمان اب و نان داشته باشد! عدالتخواهی گام به گام است باید انباشت تجربیات صورت بگیرد. حتی حکومت امام زمان هم همینطور است، سال دهم حکومت ولی عصر نسبت به سال اول پیشرفته تر و عادلانه تر است سال از انقلاب ما گذشته است الان باید به یک جمع بندی برسیم تا بتوانیم بعد از آن به یک تجدید مطلبی برسیم! باید مجموعه تجربیات، درس ها و عبرت های خود را جمع بندی کنیم یکی از مهم ترین فلسفه های وجودی تشکیلات همین است که ما نباید از همانجایی شروع به کار کنیم که قبلی ها شروع کرده بودند، باید از اشتباهات و تجربیات آن ها درس و عبرت بگیریم، حتی اگر قرار است اشتباه کنیم باید اشتباهات جدیدی صورت بگیرد نه اینکه اشتباهات قبلی تکرار شود. چه شد که عاقبت حکومت امام علی ع آن چیزی که باید نشد و به آن فرجام دچار شد؟ چرا در ظاهر شکست خورد و حکومت به دست کسی مثل معاویه افتاد؟! ما با یک جامعه ای مواجه هستیم که عدالتخواه ترین فرد تاریخ در راس آن قرار داشت ولی حکومتش شکست خورد. حال چه کسی را متهم کنیم؟ حکومت علی مغلوب جنگ نرم شد. در یک جنگ روانی کار به جایی رسید که علی ع را به شهادت رساندند! چرا مردم با علی همراهی نکردند؟ دلسوزتر و عدالتخواه تر از امیرالمومنین برای آحاد جامعه مگر وجود داشت؟ اگر سازوکارهایی وجود دارد برای اخلال رابطه بین مردم و عدالتخواه ترین حکومت های عالم، این ساز و کارها باید کشف و خنثی شود مشکل حکومت علی ع این بود که کسی نبود با این ساز و کارها مخالفت کند، آنها هم که مخالفت می کردند تک به تک حذف می شدند،رویش هایی هم جای آنها را نگرفت پس در جامعه علی ع از آن ها که باید تحلیل، روشنگری و توجیه می کردند، یک عده شهید شدند، یک عده کردند، یک عده دچار و شدند، یک عده هم خودشان را فروختند آیا جمهوری اسلامی نمیتواند به چنین آسیب هایی دچار شود؟ اتفاقا جامعه امروز ما در یک چنین شرایطی قرار دارد بنده بیش از همه با تحجر مبارزه کردم اما آیا قرار است به اسم مبازره با بخش مهمی از تهدیدها و خطرهای انقلاب را فراموش کنیم؟! یادمان نرود که چه ضربه محکم و مهلکی میخواست به این انقلاب بزند! در عرض دوسال ذخیره شیعه را جارو کردند، بهشتی و رجایی و باهنر و... را همین التقاطی ها به شهادت رساندند. امروز روزی است که باید تاریخ انقلاب را در جامعیت خودش مرور کنیم، که متحجرین و التقاطیون چه کردند؟ خطیر و جدی بودن مسئله را درک کنید، همتتان را مضاعف کنید و به میدان بیایید، نگویید به ما چه مربوط است! عدالت میخواهد نه بچه سوسول و نه افراد لات ✍وحیدجلیلی در چهلمین نشست جنبش عدالتخواه دانشجویی
💠تقلیل مشکلات به رهبری و ولایت‌بسندگی: دو روی سکه محافظه‌کاری و اسلام سلطنتی! 🔺جریانی، در توهم دفاع از ولایت، هرگونه نقد، پاسخ‌خواهی، دادخواهی و اصلاح سیستم را ضدیت می‌شمارد و اگر از سوپور سر کوچه هم انتقاد شود، می‌گوید سوپور زیرمجموعه سرسوپورهاست، او ذیل شهرداری و... تا رهبری و امام زمان جلو می‌رود؛ لذا انتقاد از نحوه جمع‌آوری زباله در فلان کوچه، در حکم محاربه با امام زمان است! از تقدم ولایت بر عدالت ، ولایت‌بسندگی، تسری ولایت و... سخن گفته و در نهایت اشکالات را توجیه می‌کنند. 🔺جریان دیگر، همه ناکارآمدی‌ها و عقب‌گردها را به رهبری و نظام نسبت می‌دهد. 🔹هر دو نگاه یک پایه و نتیجه دارند؛ انگار شأن و سیره رهبری دخالت در تمام امور کشور است یا رهبری مستقل از اراده مردم و مسئولین در تمامی تصمیم‌گیری‌ها می‌تواند دخالت ‌کند. مردم، نخبگان و مسئولین عناصری منفعل‌اند و مانند ربات به‌وسیله رهبر هدایت می‌شوند. در یک کلمه تعریف سلطنتی از حکومت اسلامی و ولایت ارائه می‌دهند. 🔺هر دو جریان، با منفعل انگاشتن مردم، مسئولین و نخبگان، مسئولیت را از خود سلب، عافیت‌طلبی را توجیه، امکان نقد و اصلاح را منتفی می‌کنند. غیرواقع‌بینانه در توجیه/ نفی کارنامه رهبری و نظام سخن می‌گویند، بدون آنکه برای اصلاح وضعیت موجود و اصلاح لایه‌های مختلف نظام تلاش کنند. درنهایت تنها به حفظ وضع موجود کمک کرده و نارضایتی مردم را افزایش می‌دهند. 🔺ولایت نه یک سیستم سلطنتی بالا به پایین که نظامی دوطرفه است، رهبری جهت‌گیری‌های کلی را مبتنی بر آموزه‌های دینی اعلام کرده و بر اساس ظرفیتی که مردم، نخبگان و مسئولین از خود نشان می‌دهند، جمع‌بندی کرده و نظام را پیش می‌برد. زمانی‌که ظرفیت عمومی هست مثلاً انرژی هسته‌ای حق مسلم می‌شود و زمانی‌که ناکارآمدی اقتصادی و درگیری در بحث‌های سیاسی مردم را خسته کرده، نرمش قهرمانانه و حتی اجازه به اصرار مسئولین به عقب‌نشینی از بعضی خط قرمزها. مردم و نخبگان در این چارچوب، وظیفه ظرفیت‌سازی، امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر و دادخواهی مظلوم را برعهده دارند. 🔺رهبری کنونی جمهوری اسلامی، ضمن حمایت از مسئولین حاکم در دوره‌های مختلف (که تغییرات 180 درجه‌ای داشتند)، خود جهت‌گیری‌های اصلاحی را در هر دوره طرح کرده و پی‌گرفته است. طرح و پیگیری عدالت‌خواهی و مقابله با فقر و فساد و تبعیض، مقابله با جنگ نرم دشمن برای تغییر محاسبات مردم و مسئولین، پیگیری آرمان‌های بزرگ رو به جلویی مانند پیشرفت، تمدن اسلامی و نهضت تولید علم؛ آن‌هم در دوره‌هایی که این گفتمان‌ها موردتوجه نبوده نمونه آن است. 🔺از سوی دیگر آیت‌الله خامنه‌ای پیشتاز مسئولین در ارتباط‌گیری با مردم و نخبگان بوده و نه‌تنها خود مستقیماً پای صحبت‌های مردم و نخبگان نشسته، بلکه آزادترین و تندترین جلسات جمهوری اسلامی را آن‌هم در ملتهب‌ترین دوران‌ها با جوانان و نخبگان داشته است؛ نظیر جلسات جنجالی پرسش و پاسخ با گردانندگان نشریات دانشجویی و دانشجویان دانشگاه‌های تربیت مدرس و شهید بهشتی. متعدد هم سخنرانان دیدارهای دانشجویی و نخبگان یا افرادی خودجوش از درون جمعیت بلند شده‌اند و رهبری ضمن تحمل نقد تلخ طلبکارانه و بعضاً نفی آنان، منطقی و مستدل تندترین نقدهای آنان را پاسخ گفته و خود رأسا در بسیاری موارد در سخنرانی‌های عادی دیگر خود، با شبهاتی ازاین‌دست در افکار عمومی مواجه شده است و حتی از اشتباه خود و نظام در مواردی سخن گفته است. 🔺پرسش و نقد رهبری و نظام ممنوع نیست و حتی خود رهبری در موارد متعدد آن را تجویز کرده است؛ اما مسئله و اولویت اصلی پیگیری عملکرد مسئولینی است که جهت‌گیری‌های درست نظام و رهبری را پیگیری نمی‌کنند، اقدامات اصلاحی انجام نمی‌دهند، حتی علناً خلاف جهت آن حرکت می‌کنند. بعضاً در موضع اپوزیسیون قرار می‌گیرند یا انتساب خویش به رهبری یا منصوب بودن از جانب رهبری و... را دستاویزی برای فرار از پاسخگویی و توجیه عدم انجام حرکات اصلاحی قرار می‌دهند، یا با طرح مسائل دسته دوم و حاشیه‌ای از هر اقدام اصلاحی شانه خالی می‌کنند یا راه آن را می‌بندند. 🔹بدنه منفعل متدین و حزب‌اللهی نیز به‌جای پیگیری این جهت‌گیری‌ها از مسئولین و فعالیت در این مسیر منفعلانه عمل کرده و برای خوبش توجیهاتی از این جنس می‌تراشد و در یکی از دولبه قیچی می‌نشیند. 🔺بجای آنکه چون بنی‌اسرائیل به رهبری بگوییم تو و خدایت با هم بجنگید و ما سر جای خودمان هستیم این پرسش را از مسئولین و از خود بپرسیم که ما برای این جهت‌گیری‌ها و مشکلات چه کرده‌ایم؟ آیا جهت‌گیری‌های درست را پیگیری کرده‌ایم؟ آیا برای رهبری ظرفیت ساخته‌ایم که بتواند ورود مؤثرتری بکند؟ که یکی از این موارد اصلاح، شفافیت و نظارت عمومی بر نهادهای ذیل رهبری و سایر نهادهای عمومی غیردولتی است. ✍️ محمدصادق شهبازی
💠اسلام ناب در جدال با تحجر و التقاط 🔹هویت انسان انقلاب اسلامی در غیریت با تحجر و تجدد شکل گرفته بود. طبیعی بود که نیروی اجتماعی انقلاب هم در تقابل با این دو جریان قرار بگیرد. صورت‌بندی تحجر، تجدد و در برابر آن‌ها یک نیروی فکری پویا که هویت خود را در از انقلاب اسلامی می‌گیرد و در انقلاب اسلامی می‌جوید، صورت‌بندی نیروهای فکری اجتماعی دست‌کم نیم قرن اخیر ماست. 🔹رهبر انقلاب هشدار می‌دهند که مراقب باشیم تصویر ما از اسلام و دینداری نشود یک سری «مناسک میان‌تهی» و دیگر اسلام را آن‌چنان که باید، به عنوان «عقیده و جهاد» نبینیم. 🔹رهبر انقلاب استدلال می‌کنند که «مدرسه انقلاب» و مکتب امام خمینی عبارت است از درگیری با اسلامی که می‌خواهد به مثابه ضلع تزویر و «در خدمت زر و زور» باشد؛ و تلاش برای سربرکشیدن اسلامی که هم با «فرعون‌ها» و قدرت‌مندان مقابله کند و هم با ثروت‌مندانی که در لوای انقلاب و توحید رشد می‌کنند و بعد در مقابل اصل حرکت می‌ایستند که استعاره قرآنی آن «قارون» است. 🔹چرا منابر و تریبون‌ها و پژوهش‌هایی که در زمینه تفکر اسلامی وجود دارد، هشدارهای اصیل انقلاب اسلامی درباره تبدیل شدن تفکر اسلامی به ابزار زر و زور و تقابل با اسلام مناسک میان‌تهی و مضامینی از این قبیل را بازتولید نمی‌کند؟ یکی از زمینه‌های این وضعیت این است که در پژوهش و گفتارهای مذهبی زمانه ما و به طور مشخص در فرهنگ عمومی دینی، تحجر یا دست‌کم بی‌تفاوتی نسبت به تحجر رشد کرده است. از آن طرف در سطوحی دیگر که بیشتر الیت بروکرات‌ها و تکنوکرات‌ها هستند، تجددزدگی و التقاط با آموزه‌های سرمایه‌داری رشد کرده است و این‌ها زمینه‌های انقلاب ارتجاعی است. 🔹در یک جامعه نابرابر و طبعاً ناهم‌بسته یا از هم‌گسیخته، هیچ پروژه‌ای جلو نمی‌رود مگر پروژه‌های ارتجاعیِ کسانی که مستظهر به تکاثر ثروت و قدرت هستند. در این‌جاست که رهبر انقلاب اسلام ناب را به عنوان «اسلام عدالت‌خواه» تعبیر می‌کنند. یا بارها و بارها می‌گویند ما در زمینه عدالت اجتماعی دچار «عقب‌ماندگی» هستیم. 🔹با انقلاب اسلامی می‌دانند، چقدر به این مسئله‌ها فکر می‌کنند؟ این‌ها صورت امروزین جنگ اسلام ناب اسلام آمریکایی است و ما در جبهه‌هایی از این جنگ مغلوبه شدیم. 🔹وقتی سال‌هاست رهبری از مجلس خبرگان رهبری و چه بسا تمام نخبگان اجتماعی یک ارزیابی اسلامی از وضعیت عدالت خواسته‌اند، و جواب نگرفته‌اند؛ وقتی یک دهه است از حوزه و دانشگاه رشته عدالت‌پژوهی خواسته‌اند و جوابی نیامده است؛ وقتی ارزیابی ایشان مبتنی بر عقب‌ماندگی در عدالت پژواک لازم را در محیط‌های نخبگانی پژواک لازم را ندارد؛ وقتی حتی اصل ارزیابی وضعیت عدالت یا اصل نابرابری و عدالت، مسئله عمومی ما نیست؛ یعنی باید بر راهبردهای ضد ترمیدوری تمرکز بیشتری بکنیم و متوجه باشیم که انقلاب ارتجاعی، بر خلاف انقلاب تکاملی، خیلی آرام و تدریجی اتفاق می‌افتد. 🔹رسانه‌های یک درصدی، آدم‌های حزبی، مسائل جزئی و فرعی مرتب تولید غفلت می‌کند و این باعث می‌شود ما این اصول را فراموش کنیم. باعث می‌شود دستگاه تحلیلی ما با این مفاهیم کار نکند و ما این تعابیر را به عنوان ابزارهای مفهومی و تحلیلی به کار نبریم. 🔹مفهوم «اسلام سرمایه‌داری» یا «مفهوم اسلام پابرهنگان»، در ادبیات دینی علاقه‌مندان به انقلاب کجاست؟ آیا اگر ایده «اسلام سرمایه‌داری» یک مفهوم جان‌دار بود و بسط و شرح لازم را پیدا کرده بود، امروز وضعیت ما در «عقب‌ماندگی در عدالت» به آن‌جا می‌رسید که رهبر انقلاب به تعبیر خودشان مجبور به اعتراف و عذرخواهی شوند؟ 🔹این همه منابر و مجامع پژوهش اسلامی، که گاهی این همه با مقولاتی مثل تمدن اسلامی و مراحل تمدن اسلامی و غیره بازی می‌کنند و جمله‌سازی می‌کنند؛ اگر دنبال پروژه‌بازی نیستند و به ادبیات امام خمینی علاقه‌مند هستند، چرا یک‌بار درباره تحجر و مقدس‌مآبی، درباره جنگ فقر و غنا و درباره اسلام سرمایه‌داری حرف نمی‌زنند؟ اگر مسئله‌شان ایده‌های رهبری است چرا از اسلام مناسک میان‌تهی و اسلام عدالت‌خواه و عقب‌ماندگی در عدالت نمی‌گویند؟ مگر ایده‌های کلیدی و پرتکرار رهبر انقلاب نیست؟ چرا تنها به نوشتن انشانویسی درباره تمدن اسلامی و دولت اسلامی علاقه نشان می‌دهند؟ ✍مجتبی نامخواه
💠محافظه کاری قتلگاه انقلاب ‏_کار، طرف‏دار وضع موجود است؛ از هر تحولى بیمناک است؛ هرگونه و تحولى را برنمى ‏تابد و از تحول و دگرگونى مى ‏ترسد؛ ... حالت خواب‏ رفتگى و تن دادن به آنچه در جریان عمومى سیاسى و اقتصادى دنیا دارد مى‏ گذرد و شدن به آن، خطر بزرگ جامعه‏ ماست و اگر کسى درست بفهمد و بیندیشد، مى‏ فهمد که باید با یک تحرک و تحول، این وضع را دگرگون کرد؛ هم در زمینه‏ مسائل اقتصادى، هم در زمینه‏ مسائل سیاسى. تا مى‏ گوییم و عقلانیت، عده ‏اى مى ‏گویند مواظب باشید، دست از پا خطا نکنید، عقل را رعایت کنید؛ نبادا یک حرف آن‏چنانى بزنید که در دنیا آن‏طورى بشود؛ نبادا یک کار آن‏چنانى بکنید که دنیا ‏آرایى کند. این‏ها عقلانیت محافظه کارانه است؛ من به این اصلًا اعتقاد ندارم. (۸شهریور ۸۴) من معتقدم محافظه‏ کارى و اکتفاى به آنچه که داریم و نداشتن همت و بلندپروازى در همه‏ زمینه‏ هاى فکر و فرهنگ، است. انقلاب اساساً یعنى گام بلند، که پشت سرش باید گامهاى بلند دیگرى برداشته شود.(۱۲ آذر ۷۹) ✍امام خامنه ای
💠 از مداد علما تا دماء شهدا 🔻قسمت اول 1⃣از دی ۹۸ تا دی ۹۹، یکسال کامل، برگ‌ریزان بود. از مداد علما تا دماء شهدا، از ترور مجاهد نبردهای بین الملل و شهید جنبشهای آزادیبخش، قاسم سلیمانی و ابومهدی و ترور فیزیکدان بزرگ و بنیانگذار، فخری زاده و... تا فقدان آ‌‌یه الله مصباح که قهرمان موشکاف عرصه معرفت و عقلانیت بود، ایران، مردان بزرگی را یک به یک از دست داد و چه بدست آورد؟ در باب سلیمانی، آیه الله عرفان عملی در جهاد کبیر تا جهاد اکبر و از شاهکار برادران گمنامش در سپاه قدس، شهیدان دفاع از مستضعفین جهان و رهایی ملتهای دربند، با دهها سلیمانی بی‌نام که اسماعیل قاآنی، شهید دیروز و فردا، یک‌تن از آنان است همچنان باید گفت و خواهیم گفت، چه تازه اول عشق است و قافله شهر آشوبان کربلا تا همه جا در پنج قاره جهان خواهد رفت و غافلان و به خواب رفتگان را فرمان برپا خواهد داد. دیدید ملتها و نسلها در سراسر عالم با پیکر سوخته و دست بریده‌اش چه کردند؟ جوانان عالم، باز تشنه الگوی معاصر بودند و یافتند، (الگوهای بیشتری در راهند و تا سال بعد، خدا کریم است!)، انقلابیون مسلمان، "چه گوارا"ی صدپله، الهام‌بخش‌تر خود را، و حکومتها، تهدید اصلی بقای خود را، و دولتمردان‌مان راز محبوب نبودن خود را ی کجا یافتند. جهان نیز اسلام "ترور و خشونت" را در تقابل با اسلام "جهاد و شهادت" شناخت و تفکیک طلا و مطلا، ممکن شد. هزار سلیمانی باید خاکستر شوند تا مکتب سلیمانی، هربار دوباره ققنوس وار برخیزد، مکتبی که سلیمانی را ساخت، باز هم خواهد ساخت، و مکتبی نبود که سلیمانی ساخته باشد. ترامپ و پمپئو در آینده، بی حفاظ تر و در تیررس "رزمندگان بدون مرز" خواهند بود و چون سلمان رشدی، دیگر خواب راحت نخواهند داشت اما ضربه اصلی، بر باد رفتن هفت هزارمیلیارد دلار سرمایه‌گذاری آمریکا و چندهزار جنازه سرباز آمریکایی است که مخفیانه و بدون تشییع، دفن شدند در کنار بزرگترین تشییع پیکر در سراسر جهان و شکست اشغالگران غربی در عراق وسوریه و یمن و غزه و افغانستان و... جای مهر انگشتر سلیمانی بر پیشانی تاریخ. 2⃣اما رحلت آیه الله مصباح، اتفاق مهمی در حوزه معرفت است و گرچه مردان معرفت، "بی‌زمان" و بیشتر، مسئله آینده مایند تا گذشته، اما برماست تا داغ او تازه است، به آورده‌های ذهن خلاق آن نظریه پرداز بزرگ، ادای احترام کنیم. ملایی اهل معنا و فرهنگساز در معرکه های فلسفی و علوم انسانی، بی پروا در مواضع علمی بدون چرتکه اندازی های رائج، نکته سنج، فریب ناپذیر و متخصص در آسان کردن سخت ترین معقولات و جراح غده های بدخیم و پیچیده در تحریف دین که شاید اگر فداکاری و پایمردی او نبود، موج یک انحراف خطیر در فکر دینی و حاکمیت سیاسی بویژه در دهه هفتاد با پوشش تقلبی "نواندیشی دینی" و با القای سکولاریزم در لباس "عرفان"، و تزریق "لیبرال دمکراسی" در پرده "جامعه مدنی"، در کار تخریب مبانی انقلاب خمینی، حتی بدست معممین درس نخوانده‌ای که به تدریج از گرداب فروپاشیده چپ، به مرداب عفن راست لیبرال درغلتیدند، بثمر می نشست. آن مقاومتها بود که کینه ها برانگیخت اما هنر "فریب نخوردن" و "دقیق بودن" را به جامعه علمی و سیاسی کشور آموخت و بساط شعبده با دین را برهم زد، دین‌سازان را رسوا ساخت تا پس ازسالها عوامفریبی با افاضات پوششی و عناوین انحرافی در باب "نسبیت معرفت دینی" و "دین منهای معرفت و شریعت و عدالت"، آنان را بی لباس و بدون گریم و چهره پردازی، انگشت نما کرد، پس معلوم باشد چرا بی بی سی و صدای آمریکا بر پیکر او، جشن گرفته و نقل و نبات می پاشند! بپاشند اما کار از کار گذشت و با عینکی از جنس منطق که مصباح بر چشم نخبگان نهاد، کارایشان بشد. آن افشای معرفتی اگر نبود، دین ستیزان مخفی شده در پس نقاب "نواندیشی دینی"، تن به خودافشایی نمی‌دادند که پس ازسالها رنگ و نیرنگ، خود به صراحت، به همانچه مصباح می‌گفت اعتراف کرده، و انکار کلمه الله، و تحریف وحی و نفی عصمت و رد خطاناپذیری رسول ص و طرد ولایت خدا و اولیائش، و باقی فاضلاب فروخورده دهه هفتاد را عاقبت در دهه نود، بالا آوردند و قرآن کریم را نیز ساخته محمد ص و دیوان شعر او خواندند. پس از دو دهه نبرد مظلومانه دوباره باید به هزاران برگ تفکر نوبرانه این مرد، نگاهی خیره تر داشت. ✍استاد حسن رحیم پور ازغدی