eitaa logo
پاسخ به شبهات|سعید سپاهی
5.9هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
768 ویدیو
242 فایل
ارسال شبهه @tadbir73 https://tadbirrr.blogfa.com/ هر سوال و شبهه ایی داری بدون تعارف بپرس
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰با اينکه قدرت جن ها خيلي بيشتر از انسانهاست وآنها هم قدرت انتخاب بين حق و باطل را دارند عقل و شعور هم دارند پي چرا انسان اشرف مخلوقات است چرا اجنه اشرف مخلوقات نيستند؟ ✍️پاسخ: ✅انسان داراي نيروي عقل قوي است و اجنه عقل و نيروي تعقلشان بسيار ضعيف بوده و به همين جهت برتر از اجنه هستند و به جهت نيروي عقل انسان قدرتش از اجنه بيشتر و سطح کارايش بالاتر است. و از ديگر سو انسان امانت الهي که همان نيروي اختيار و ولايت الهي در زمين است را پذيرفت که اجنه يا اساسا حامل ان نيستند مثل ولايت از جانب خدا در زمني و يا اينکه در مراتب پائين تري از انسان دارا هستند مثل اختيار و اين باعث برتزي انسان بر جن است. از آيات استفاده مي‏شود بر خلاف آن ميان مردم مشهور است و آن‏ها را از ما بهتران مي دانند، انسان برتر از آن‏ها است، به دليل اين كه تمام پيامبران الهي از ميان انسان‏ها برگزيده شدند. جنّيان به پيامبر اسلام كه بشر بود، ايمان آوردند و از او تبعيت كردند. اصولاً واجب شدن سجده در برابر آدم بر شيطان (كه بنا به تصريح قرآن از بزرگان طايفه جن بود)(کهف ایه 50) دليل بر فضيلت نوع انسان بر جن مي باشد. پس دلیلی بر برتری جن بر انسان نیست.
♨️سوال: 🔰اگر هزینه ساخت مسجد را برای رفع فقر بدهیم، بهتر نیست؟ ✍️پاسخ: ✅بعید است که در پس این گونه تفکرات و سخنان اندیشه نیکی وجود داشته باشد و تصور می شود که این گونه سخنان، بیشتر مبارزه با نیکی ها، با مخفی شدن در پشت یک امر نیک دیگر باشد که با مغالطه و مقابله سازی ناموجه، انجام می گیرد. و شاید عده ای نیز با ساده اندیشی یا فریب شیطان آن را تکرار می کنند. هر انسان منصف و نیک اندیشی دقت کند، می فهمد ریشه فقر، در زیاده طلبی عده ای است که یا با بر پا کردن جنگ و ناامنی و استکبار، ملت یا ملت هایی را به فقر می کشانند. یا در سطحی کوچکتر با گران فروشی و احتکار و تقلب و ... خون عده ای را در شیشه می کنند تا خودشان در تجملات و عیاشی ها غوطه خورند. این در حالی است که مساجد و کانون هایی شبیه آن، نگاه دارنده اصل اندیشه توجه به ضعیفان و محرومان است. و علاوه بر آنکه نمی گذارد عده ای پایمال کردن ضعفا را تئوریزه کنند، کانون امید محرومان می باشند. از همین رو شاهد هستیم که هر روزه، عده ای به مساجد مراجعه می کنند و معمولا در اکثر مساجد در اکثر شب ها، برای محرومان به جمع آوری کمک ها می پردازند. همین واقعیت ها، سبب شده است که در هر جای جهان بنگریم، حمایت های مادی از مراکز مذهبی صورت می گیرد. تا آنها به صورت خودجوش به محرومان کمک کنند. مثلا در کشور آمریکا اماکن عبادي از ابتدای تاسیس کشور به صورت غیر رسمی از پرداخت ماليات معاف بوده‌اند و به طور رسمي از سال ۱۸۹۴ با تصويب کنگره از پرداخت ماليات بر درآمد معاف شدند. یعنی حتی می توانند مراکز تجاری ایجاد کنند بدون آنکه نیازی به پرداخت مالیات داشته یاشند. و علاوه بر آن کمک‌هاي مردمي به اين اماکن نيز قابل کسر از ماليات هستند. یعنی هر کسی که پولی برای این مراکز پرداخت کند، می تواند با ارائه سند، همان مبلغ را به عنوان مالیات لازم برای پرداخت به دولت محسوب کند. (۱) و در دفاع از این قوانین گفته اند: اين مؤسسات و اماکن خدمات اجتماعي فراواني نظير اطعام و اسکان فقرا انجام مي‌دهند که در صورت اخذ ماليات از انجام آنها باز مي‌مانند. این قانون سبب شده رستورانی که صرفا به شکل کشتی نوح در کنتاکی آمریکا ساخته شده است، از پرداخت مالیات معاف باشد. این گونه قوانین در بسیاری از کشورها دیده می شود و علاوه بر معافیت مالیاتی، حتی هزینه اموری نظیر آب و برق و ... نیز از این مراکز اخذ نمی شود. و بعضی از هزینه های آنان نیز توسط دولت ها پرداخت می شود. حال جالب است بدانیم که در جمهوری اسلامی ایران، کمبودها و نقص ها در بخش مساجد بسیار جدی است. در حالی که گفته می شود در تهران سرانه مسجد به ازای هر نفر، تنها ۱۵ سانتی متر می باشند، و سرانه مسجد در ایران برای شیعیان، از سرانه کلیسا برای مسیحیان و ... کمتر می باشد و اکثر مساجد نیز نیازمند تعمیرات اساسی می باشند، دغدغه عده ای به این اختصاص یافته که چرا همین تعداد مسجد نیز ساخته می شود که در شیطانی بودن این اندیشه ها، جای اندک تردیدی نیست. در حالی که کشورهای لائیک و مراکز کفر از نظر ما، این گونه به خدمات دهی برای اماکن مذهبی می پردازند، در کشور ما، دولت به بهانه مردمی بودن مساجد، خود را از مسئولیت معاف نموده است و حتی ریشه مشکلات خود را در عدم دریافت مالیات از آستان قدس می جوید! عده ای حتی برنمی تابند که با هزینه های مردمی مسجد ساخته شود. و شاید هیچ کشور اسلامی در جهان یافت نشود که مساجد آن به اندازه ایران محدود باشد. به گونه ای که بعضی از توریست های خارجی از کمبود مساجد در ایران متعجب می شوند.
🔰اگر خداوند در هفت آسمان هست چطور از رگ گردن به ما نزديک است؟ ✍️پاسخ: ✅جاثليق به علي ع گفت : به من بگو خدا کجاست ؟ ! حضرت علي (ع) بيان داشت: خدا اينجاست، خدا آنجاست، خدا همه جاست، او در بالا و پايين وجود دارد، بر ما محيط است، با ماهست و خود فرموده : «هيچ رازي را سه نفر باهم نمي گويند، مگر اينکه خدا چهارمي آنهاست، و نه پنج نفرمگر اينکه خدا ششمي آنهاست، نه کمتر و نه بيشترآن جز اينکه آنان هر جا باشند، خدا با آنهاست، آن گاه روز قيامت از اعمالي که (همه) انجام داده اند، آگاه است وخبر خواهد داد، زيرا خداوند به هر کاري توانا است »(1) کرسي هم که گفته شده خداوند بر آن هست ، بر آسمانهاوزمين احاطه دارد، و «نگهداري آنها (براي خداوند) هيچگونه زحمتي ندارد، زيرا او داناي بزرگوار، و تواناي با عظمت است »(2) آنهايي هم که «عرش » را حمل مي کنند، علمايي (انبياء) هستند که خداوند علم خويش را بر آنان افزوده است، و آنان بيش اين چهار گروه (که روز قيامت هر گروهي دو نفر مي شوند) نيستند، که خداوند آنان را در ملکوت (عالم فرشتگان) خويش آفريده و آن ملکوت جايي است که خداوند آن را به برگزيدگان نشان داده، و هم چنين به ابراهيم خليل (ع) نمايانده و فرموده است: « هم چنين، ما به ابراهيم ملکوت و باطن آسمانها و زمين را ارائه داديم، تا به مقام اهل يقين برسد»(3). بنابراين، حاملان عرش الهي چگونه مي توانند، آن را حمل کنند، در حالي که باحيات الهي دلهاي آنان حيات مي يابد؟ و با نور الهي آنان به معرفت حق، هدايت مي يابند؟ جاثليق باشنيدن اين مطالب متوجه ياران خود شد، و گفت: بخداسوگند، اين مرد حق است، و با عنايت خداوند، از زبان مسيح (ع) و پيامبران (ع) واوصيا سخن مي گويد. داستاني در رابطه با خدا کجاست: در زمان خلافت ابوبكر، روزي يكي ازدانشمندان يهودي پيش او آمد و پرسيد: تو خليفه پيامبر اسلام هستي؟ ابوبكر گفت: آري. دانشمند: ما در تورات خوانده‌ايم كه جانشينان پيامبران، از تمام پيروان او داناتر هستند، ممكن است شما بفرمائيد كه خداوند در آسمان است يا در زمين؟ ابوبكر: خدا در آسمان است بر عرش. دانشمند: بنابراين، زمين ازخدا خالي است ،و خداوند در يكجا هست ،و در يكجا نيست؟ ابوبكر: اين حرف افراد بي دين است «آدم دين‌دار اينطور حرف نمي‌زند» دور شو، وگرنه ترا خواهم كشت. مرد يهودي با شگفتي از جاي برخاست و در حالي كه اسلام را مسخره مي‌كرد از پيش ابوبكر بازگشت. بين راه با حضرت علي ـ عليه‌السّلام ـ برخورد كرد، امام به او فرمود: من فهميدم كه تو از ابوبكر چه پرسيدي و او به تو چه پاسخي داد، ولي بدان كه ما معتقديم كه خداوند مكان را بوجود آورده و بنابراين نمي‌تواند مكان داشته باشد، و برتر از آن است كه مكاني او را در خود جا دهد، ولي با اين وصف، خدا همه جا هست بدون اينكه با چيزي تماس پيدا كند، يا در كنار چيزي واقع شود، از نظر علمي، به تمام مكانها احاطه دارد، و هيچيك از موجودات از تدبير او خالي نيست. اگر از كتاب‌هاي خودتان مطلبي را نقل كنم كه به درستي آنچه گفتم گواهي دهد، مسلمان مي‌شوي؟ دانشمند: آري. امام: در يكي از كتابهاي مذهبي شما اين مطلب نيست كه: موسي بن عمران روزي نشسته بود كه ناگاه فرشته‌اي از طرف مشرق آمد، موسي از او پرسيد: ازكجا آمدي؟ فرشته: از پيش خدا. فرشته ديگري از غرب آمد، موسي پرسيد تو از كجا آمدي؟ گفت: از پيش خدا. فرشته ديگري آمد، موسي پرسيد: تو از كجا آمدي؟ پاسخ داد: از زمين هفتم و از پيش خدا. موسي با ديدن اين منظره با شگفتي گفت: پاك و منزّه است آن خدائي كه هيچ جا از او خالي نيست، و بجائي نزديكتر از جاي ديگر نمي‌باشد. پس از نقل اين داستان، دانشمند يهودي گفت: گواهي مي‌دهم كه آنچه گفتي كاملاًً صحيح است، و تو به جانشيني پيامبرت سزاوارتري.(4) ---------- (1). سوره مجادله، آيه 7. (2)سوره بقره، آيه 255. مجمع البيان، ج 10، ص 246.. (3)سوره انعام، آيه 75. (4)احتجاج طبرسي، ج 2 ،ص313
🔰آيا خود اين 313 يار امام زمان(عج) مي دانند که جزو ياراي حضرت هستند؟ ✍️پاسخ: ✅در مورد اینکه آیا آنها از اینکه جزو یاران امام زمان(عج) هستند،مطلع هستند یا خیر باید گفت: در روایات معصومان(ع) به نكته ‏ای برخورد نكردیم كه گویای این سخن باشد كه یاران حضرت مهدی(عج) از پیش آگاهی دارند كه جزء سیصد و سیزده تن یار حضرت می باشند. این گونه اطّلاعات از علوم غیبی است و علوم غیبی در اختیار خدا است. ممكن است یاران حضرت مهدی(عج) در آستانه ظهور حضرت با توجه به تكاملی كه نموده‏اند، خداوند برزگ تفضلی نماید و چند صباحی قبل از ظهور حضرت، آنان را از این نعمت بزرگ مطّلع نماید. اگر بپذیریم كه برخی از پیامبران الهی مانند حضرت عیسی(ع) جزء سیصد و سیزده یار امام مهدی(عج) به شمار می آیند، بعید نیست كه از موقعیّت خویش از قبل آگاهی داشته باشند. چون حضرت عیسی(ع) از پیامبران است و به همان دلیلی كه پیامبر اسلام و اوصیای حضرت از امور غیبی آگاه شدند، حضرت عیسی نیز آگاه شده است. اگر بپذیریم برخی از انسان‏های صالح گذشته مانند اصحاب كهف، وصیّ حضرت موسی(ع) یوشع بن نون و مالك اشتر و مقداد جزء یاران حضرت به شمار می آیند و رجعت می كنند، بعید نیست در عالم برزخ از موقعیت خود با خبر باشند.
🔰آيا 14 معصوم خلقتي متفاوت دارند با انسان يا خير ؟ ✍️پاسخ: ✅دو خلقت براي 14 معصوم در روايات بيان شده است يکي خلقت نوري که حقيقت 14 معصوم و رح آن حضرات خلق شده است و يکي خلقت خاکي و عادي آن حضرات . خلقت نوري حضرات معصومين وجه مميز و تفاوت خلقت آنها با بقيه انسانها است. خدا قبل از خلقت عالم نور حضرات معصومين را خلق کرده و در عرش خويش جاي داده است. جابر از امام محمد باقر (ع) نقل مى‏کند که ايشان فرمود: خداوند متعال، چهارده هزار سال قبل از خلقت آدم، چهارده نور از نور عظمتش را خلق فرمود. پس، آن چهارده نور ارواح ما بود. جابر مى‏گويد: از امام درباره اسماء آن چهارده نور سؤال کردم، ايشان فرمود: محمد، على، فاطمه، حسن و حسين (ع) و نه تن از فرزندان حسين (ع) که نهمى آنان قائم ايشان است.(بحارالأنوار ج25، ص4.) اما خلقت خاکي و زميني آن حضرات بر اساس همين تولد متعارف در عالم دنيا شکل گرفته و فرقي با بقيه انسان ها ندارد همان گونه که در قرآن نيزخطاب به پيامبر آمده :«قل انما بشر مثلکم» بگو من بشري همانند شما هستم ....( کهف (18) آيه 110.) البته سلسله پدران و مادران ائمه اطهار همه پاک و مطهر بوده و هيچ گونه شرکي در آنها راه نداشته است.
🔰آیا فرشتگان اختیار دارند، اگر دارند فرقشان با انسان چیست؟ ✍️پاسخ: ✅ملائِكَةٌ غِلاظٌ شِدادٌ لا یَعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ یَفْعَلُونَ ما یُؤْمَرُونَ (۶ تحریم) فرشتگانى كه هرگز خدا را در آنچه دستورشان مى‌‏دهد نافرمانى ننموده بلكه هر چه مى‌‏گوید عمل مى‌‏كنند. دقت در آیه بالا دو نکته را روشن می کند: ۱- فرشتگان دارای اراده و اختیار هستند. چون اگر این گونه نبودند، معنا نداشت به آن ها امر شود. و امر به موجودی تعلق می گیرد که اختیار داشته باشد. همچنان که اگر اختیار نداشتند، سخن از معصیت درباره آن ها نیز بی معنا می شد. ۲- اراده آن ها بر خلاف نوع انسان، هرگز به گناه تعلق نمی گیرد. و همیشه مطابق دستور خدا عمل می کنند. شاید راز اینکه فرشتگان گناه نمی کنند، در این باشد که آن ها دعوتی به سوی گناه ندارند که آن را پاسخ بگویند: رُوِیَ عَنِ الصَّادِقِ ع أَنَّهُ قَالَ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى رَكَّبَ الْعَقْلَ فِی الْمَلَائِكَةِ بِدُونِ الشَّهْوَةِ وَ رَكَّبَ الشَّهْوَةَ فِی الْبَهَائِمِ بِدُونِ الْعَقْلِ وَ رَكَّبَهُمَا جَمِیعاً فِی بَنِی آدَمَ ‏( مشكاة الأنوار فی غرر الأخبار ص ۲۵۱ ) امام صادق (ع) می فرمایند: خداوند متعال عقل بدون شهوت را در فرشتگان قرار داد، و شهوت بدون عقل را در حیوانات، و عقل و شهوت را در انسان. برای جواب مساله از نظر فلسفی نیز باید دقت کنیم که هر چقدر وجود به تجرد نزدیک تر باشد، از عقل و اراده بالاتری برخوردار است. و طبق فلسفه، فرشتگان مجرد محض هستند. در حالی که انسان اگر چه مجرد است اما در مقام فعل، وابسته به ماده شده و در نتیجه، اراده و اختیار فرشته با اولویت اثبات می شود.
🔰آيا روح ميت بعد از مرگش آزاد هست؟ ✍️پاسخ: ✅در ميان اين جهان و سراي آخرت، جهان سومي به نام «برزخ » است که ارواح همه انسانها پس از مرگ تا روز قيامت در آن قرار مي گيرند: «و من ورائهم برزخ الي يوم يبعثون، و پشت سر آنها (پس از مرگ) برزخي است تا روز قيامت.» (1) در مورد آيه «و من ورائهم برزخ... .» امام صادق(ع) فرمود: «هو القبر و ان لهم فيه لمعيشة ضنکا و الله ان القبر لروضة من رياض الجنة او حفرة من حفر النار: مراد از برزخ همان قبر مي باشد و البته براي کافران هر آينه زندگي سختي در آنجا مي باشد به خدا سوگند که قبر هر آينه باغي از باغ هاي بهشتي (براي مؤمنين) و يا حفره اي از حفره هاي آتش جهنم (براي کافران و . .). مي باشد.» (2) از امام صادق(ع) پرسيدم ارواح مؤمنين پس از مرگ در چه وضعند؟ فرمود: «در برزخ در ميان غرفه هايي از بهشت بسر مي برند، از خوراک بهشتي مي خورند و از آب آن مي نوشند و منتظر انجاز وعده پروردگار خود هستند» از اين رو امام صادق(ع) خطاب به شيعيان آن زمان مي فرمايد: «والله اتخوف عليکم في البرزخ . قلت ما البرزخ؟ فقال: القبر منذ حين موته الي يوم القيامة: من بر شما (شيعيان) در عالم برزخ مي ترسم، راوي مي گويد: من به امام صادق(ع) گفتم که عالم برزخ کجا است؟ فرمود: قبر است، زندگي در آن از زمان مرگ تا روز رستاخيز ادامه دارد.»(3) اصل اين واژه «بَرْزَهْ» بوده و در عربي به صورت برزخ در آمده و به معناي حائل و واسطه بين دو چيز است. باريکه راهي که دو قسمت را به هم وصل مي کند يا جزيره اي که دو قسمت خشکي را به هم متصل مي نمايد، برزخ گويند. همچنين فاصله بين ايمان قوي و ضعيف و يا حد وسط شک و يقين را برزخ نامند. البته از جزئيات آن جهان نيز آگاهي زيادي نداريم و نمي توانيم داشته باشيم، اين قدر مي دانيم که ارواح نيکان و صالحاني که در درجات بالا قرار دارند (مانند ارواح شهدا) در آن جهان، متنعم به نعمت هاي فراواني هستند: «و لا تحسبن الذين قتلوا في سبيل الله امواتا بل احياء عند ربهم يرزقون، هرگز گمان مبر کساني که در راه خدا کشته شدند مردگانند، بلکه آنها زنده اند و در پيشگاه پروردگارشان متنعمند.» (4) «ابوبصير» مي گويد: از امام صادق(ع) پرسيدم ارواح مؤمنين پس از مرگ در چه وضعند؟ فرمود: «در برزخ در ميان غرفه هايي از بهشت به سر مي برند، از خوراک بهشتي مي خورند و از آب آن مي نوشند و منتظر انجاز وعده پروردگار خود هستند» (5). و نيز ارواح ظالمان و طاغوت ها و حاميان آنها در آن جهان معذبند، همان گونه که قرآن درباره فرعون و آل فرعون مي گويد: «النار يعرضون عليها غدوا و عشيا و يوم تقوم الساعة ادخلوا آل فرعون اشد العذاب، عذاب آنها (در برزخ) آتش (دوزخ) است که هر صبح و شام بر آن عرضه مي شوند، و روزي که قيامت بر پا شود (مي فرمايد) آل فرعون را داخل سخت ترين عذابها کنيد!» (6) مراد از برزخ همان قبر مي باشد و البته براي کافران هر آينه زندگي سختي در آنجا مي باشد به خدا سوگند که قبر هر آينه باغي از باغ هاي بهشتي (براي مؤمنين) و يا حفره اي از حفره هاي آتش جهنم (براي کافران و . .). مي باشد. گروه سومي که گناهان کمتري دارند نه جزء اين دسته اند و نه جزء آن دسته، و مشمول هيچ کدام از عذاب و کيفر نيستند، گويي در جهان برزخ در حالتي شبيه به خواب فرو مي روند و در رستاخيز بيدار مي شوند! «و يوم تقوم الساعة يقسم المجرمون ما لبثوا غير ساعة... و قال الذين اوتوا العلم و الايمان لقد لبثتم في کتاب الله الي يوم البعث فهذا يوم البعث و لکنکم کنتم لا تعلمون، و روزي که قيامت بر پا شود گنهکاران قسم ياد مي کنند که جز ساعتي در عالم برزخ درنگ نکردند... اما کساني که علم و ايمان به آنها داده شده (خطاب به مجرمان) مي گويند:شما به فرمان خدا تا روز قيامت (در عالم برزخ) قرار داشتيد، و اکنون روز رستاخيز است ولي شما نمي دانستيد!» (7) اين است که فرموده اند: القبر اما روضة من رياض الجنة، او حفرة من حفر النيران: عالم قبر براي انسان يا به منزله باغي است از باغهاي بهشت و يا به منزله گودالي است از گودال هاي جهنم. اهل سعادت، از همان آن توفي و مردن، سعادتشان شروع مي شود، و اهل عذاب، از همان آن مردن، عذاب برزخيشان آغاز مي گردد. هيئت مثالي انسان در برزخ به انساني که در خواب مي بيند شبيه است. انساني که ما او را در خواب مي بينيم تمام اعضاء و جوارح انسان را داراست ولي جسم نيست، جا اشغال نمي کند، منوط به زمان خاصي نيست، به‌ طوريکه در ذهن ما به سادگي جاي مي گيرد در حالي که خود وي در شهر و منطقه اي ديگر است؛ انساني با بدن مثالي، نه مادي و نه مجرد محض، بلکه چيزي بين آنها که از آن به تجرد برزخي هم مي توان ياد کرد.
پي نوشت: 1- سوره مؤمنون، آيه 100. 2- بحارالانوار: ج 6، ص 218 . 3- تفسير نورالثقلين: ج 3، ص 553 - تفسير علي بن ابراهيم - بحارالانوار، ج 6، ص 214 . 4- سوره آل عمران، آيه 169. 5- بحارالانوار: ج 6، ص 61 - 82 . 6- سوره مؤمن، آيه 46. 7- سوره روم، آيه 56.
🔰آيا اتفاقاتي که در طول شبانه روز براي ما مي افته اتفاقي است و يا هر لحظه زندگي ما طراحي خدا و براي امتحان ماست؟ ميخوام بدونم طبق آيه «الذي خلق الموت والحياة ليبلووکم ايکم احسن عملا» ميشه نتيجه گرفت هرچي که براي ما اتفاق ميفته در زندگيمون.مثلا شغلي که انتخاب ميکنيم ويا همسري که انتخاب ميکنيم .همه وهمه ازجانب خدا مقدر شده جهت امتحان ما!!؟ ✍️پاسخ: 🔰لحظه لحظه زندگي ما بر اساس قضا و قدر الهي شکل مي گيرد و هيچ چيزي به طور اتفاقي در عالم رخ نمي دهد . در قران فرمود : وَعِنْدَهُ مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لَا يَعْلَمُهَا إِلَّا هُوَ ? وَيَعْلَمُ مَا فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ ? وَمَا تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلَّا يَعْلَمُهَا وَلَا حَبَّةٍ فِي ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ وَلَا رَطْبٍ وَلَا يَابِسٍ إِلَّا فِي كِتَابٍ مُبِينٍ (انعام/59) و کليدهاي خزائن غيب نزد اوست، کسي جز او بر آن آگاه نيست و نيز آنچه در خشکي و درياست همه را مي‌داند و هيچ برگي از درخت نمي‌افتد مگر آنکه او آگاه است و نه هيچ دانه‌اي در زير تاريکي‌هاي زمين و نه هيچ تر و خشکي، جز آنکه در کتابي مبين مسطور است. اين که از يک طرف مسئله تقدير الهي مطرح است و از طرف ديگر اختيار انسان، به اين معنا است که خداوند مقرّر کرده است که انسان با اختيار و ارادة خود، يکي از راه ها را انتخاب کند. راهي که انسان با ارادة خود انتخاب کرده، همان است که مقدّر است. خداوند به قضا و قدر مقرّر کرده که انسان با اختيار خود، آن راهي که خداوند از ازل مي داند، انتخاب کند. پس تقدير خداوندي اين است که بشر افعال خود را از روي اختيار انجام دهد، نه اين که تقدير او را به انجام يک طرف مجبور سازد. انسان به هر سو که رو آورد، همان قضا و قدر او است که با دست خود آن را انتخاب مي‌کند. انسان فقط يک نوع سرنوشت ندارد، بلکه سرنوشت هاي گوناگوني در پيش دارد که ممکن است هر کدام از آن‌ها جانشين ديگري گردد، مثلاً اگر کسي بيمار شود و معالجه کند و نجات پيدا کند، به موجب سرنوشت و قضا و قدر است. نيز اگر معالجه نکند و رنجور بماند و يا بميرد، آن نيز به موجب سرنوشت و قضا و قدر است. پس قضا و قدر با اختيار انساني منافاتي ندارد، زيرا انسان در تمامي کارهايي که از او سر مي زند، مختار و آزاد است. در عين حال اين تقدير الهي است که او را به هر سو مي کشد، چرا که مختار بودن انسان جزء تقديرات و قضا و قدر الهي است.
التماس دعا یاحق
بسم الله الرحمن الرحیم
▪️چند سالی است که مردم به تلگرام آمده اند و دیگر ماندگار شده اند. تا قبل از این نرم افزارهایی می آمدند و می رفتند، و اجماع خاصی وجود نداشت. ▪️مدت هاست یکی از همان برنامه های قدیمی را به صورت نصب شده دارم، امروز چشمم به لوگویش خورد و از روی کنجکاوی آن را باز کردم. به قسمت مخاطبان رفتم، نرم افزار می گوید در بین مخاطبان شما این افراد اکانت این برنامه را دارند، ظاهرا این برنامه برخلاف تلگرام بعد از مدت زمانی به صورت اتوماتیک اکانت ها را حذف نمی کند. لذا ممکن است خیلی ها الان آن را به صورت نصبی نداشته باشند، اما اکانت شان در حافظه ی آن برنامه ثبت باشد. ▪️به قسمت مخاطبان رفتم، دیدم برخی ها عکس پروفایل دارند... اما: عکس ها متعلق به چند سال پیش است. چهره ی آن زمان دوستانم، بر روی عکس پروفایل است... اول جوانی و شور و شوق آن زمان در نگاهشان موج می زند. حتی افرادی که عکس خود را نگذاشته اند هم متناسب با روحیات آن زمان عکس پروفایل گذاشته اند. ▪️با حسرت به عکس ها نگاه می کردم، که دنیا دارد سپری می شود و اینگونه از عمر کم می شود که عکس یکی از دوستان فوت شده را دیدم... بغض گلویم را گرفت کسی که پارسال فوت کرد، کسی که هم رتبه ی علمی خیلی بالایی بدست آورده بود و هم یک فعالیت خوب و آبرومندانه برای خود دست و پا کرده بود. آشنایی ما بر می گردد به زمانی که برای امتحان کنکور در مسجد درس می خواندیم، بعد، چند سال پیش در یک شهر دیگر او را دیدم که مسئولیت مهمی در یکی از ادارات برعهده گرفته بود، و همان زمان شماره ی جدیدش را به من داد. و امروز عکس پروفایلش را دیدم که با یک کت و شلوار زیبا ایستاده و لبخند زده است، اما خودش کجاست... باید مزار او را در قبرستان جستجو کرد... یا الله، الان در عذاب است یا در خوشی و نعمت، یا الله الان در برزخ چه وضعیتی برای او وجود دارد... ▪️اما عکس های دوستان دیگر، بی شک تصاویر آنان هم برایم خالی از نکته نبود. برخی ها الان در ناز و نعمتند، برخی ها در رنج و مشکلات برخی ها متاهل و برخی ها جویای کار... ولی یک چیز را صراحتا می دانم که چهره ی همه در هم شکسته است، دیگر از آن شادابی اول جوانی خبری نیست. ▪️نمی دانم چرا ما این همه تلنگر می بینیم و پند نمی پذیریم این گذر ایام و این فوت عزیزان... 🔹واقعا زندگی محدود این دنیا ارزش این را ندارد خداوند را از خود ناراضی کنیم 🔹واقعا ارزش این را ندارد کسی را ناراحت کنیم 🔹وقعا ارزش این همه فخر فروشی و تکبر را ندارد، خیلی ها می گویند ما مغرور نیستیم اما در جای خود... 🔹واقعا دنیا ارزش گناه کردن را ندارد 🔹واقعا دنیا ارزش هدر دادن عمر با بازی های گوشی و ... را ندارد 🟣حالا ببینید کسانی که به اسلام و عبادت الله متعال پشت کرده اند، چه وضعیتی دارند.. 🔻خدایا کمک کن، از تمام لحظات مان برای کسب رضای تو استفاده نماییم در آن نفس که بمیرم در آرزوی تو باشم بدان امید دهم جان که خاک کوی تو باشم به وقت صبح قیامت که سر ز خاک برآرم به گفت و گوی تو خیزم به جست و جوی تو باشم به مجمعی که درآیند شاهدان دو عالم نظر به سوی تو دارم غلام روی تو باشم به خوابگاه عدم گر هزار سال بخسبم ز خواب عاقبت آگه، به بوی موی تو باشم حدیث روضه نگویم گل بهشت نبویم جمال حور نجویم دوان به سوی تو باشم می بهشت ننوشم ز دست ساقی رضوان مرا به باده چه حاجت که مست روی تو باشم هزار بادیه سهل است با وجود تو رفتن و گر خلاف کنم سعدیا به سوی تو باشم @mojahedane_enghelabi
سلام حاج اقا وقتتون بخیر یه عروسی اخرهفته میخواد خونه دار بشه دستشون خالی است یه بخاری کم دارد ۸۰۰ جمع شده مابقیش کم داریم اگر کسی کمک کند ممنون میشم. آیا کسی هست کمک کنه؟؟؟ بسم الله پیام بدید به بنده. فوری