eitaa logo
پاسخ به شبهات فجازی
89.4هزار دنبال‌کننده
5.1هزار عکس
3.8هزار ویدیو
96 فایل
🔹 کانال رسمی حجت‌الاسلام دکتر قربانی مقدم 🔹داستانک @dastanak_ir 🔹 سخنرانی های دکتر قربانی مقدم @ghorbanimoghadam_ir 🔹تبادل وتبلیغ @Admin_shobahat1 🔹ارسال شبهه @shobhe_ir 🔻 حمایت مالی از موسسه 6063731065865173 + eitaa.com/Shobhe_ShenaSi/7750
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۴ مهر ۱۴۰۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 اللهمّ صلّ علی عليّ بن موسی الرّضا ولیّك عدد ما في علمك صلاة دائمة بدوام ملکك وسلطانك. اللهمّ سلّم علی ولیّك عليّ بن موسی الرّضا عدد ما في علمك سلاماً دائماً بدوام ملکك وسلطانك وجبروتك. ☀️ 🆔 @Shobhe_ShenaSi
۱۴ مهر ۱۴۰۰
مقام رضا.mp3
10.86M
چه کسی امام هشتم را ملقب به «رضا» کرد؟ مقام رضا چیست و چگونه به این مقام برسیم؟ 🎙درس‌ها و سخنرانی‌ها👇 ✅ @ghorbanimoghadam_ir
۱۵ مهر ۱۴۰۰
لیلة‌المبیت سرآغاز تشکیل تمدن بزرگ اسلامی 👈 پاسخ‌به‌شبهات‌فــجازی👇 https://eitaa.com/joinchat/1042808834C1d4becaa06
۱۵ مهر ۱۴۰۰
پاسخ به شبهات فجازی
لیلة‌المبیت سرآغاز تشکیل تمدن بزرگ اسلامی 👈 پاسخ‌به‌شبهات‌فــجازی👇 https://eitaa.com/joinchat/10428
👈اول ربیع الاول سالروز پیامبر اعظم از مکه به مدینه و جانفشانی امیرالمومنین در این هجرت تاریخی و ساز ❌ شبهه ۹۴۳ جان‌فشانی امام علی علیه السلام در لیلة المبیت از جمله فضائل مهم امیرالمومنین ع است که در آیه ۲۰۷ سوره بقره نیز اشاره شده است با این‌حال بعضی تلاش کرده‌اند عمل امیرالمؤمنین علیه السلام را کم رنگ جلوه دهند و گفته‌اند این کار فضیلتی برای علی علیه السلام به‌شمار نمی‌آید؛ چون علی علیه السلام از دو راه مطمئن شده بود که با خوابیدن در بستر پیامبر، به او هیچ آسیبی نخواهد رسید: ۱) پیامبر در شب هجرت به‌او فرمود: «در بستر من بخواب و بدان که آسیبی به‌تو نخواهد رسید.» ۲) پیامبر، پرداخت امانت‌ها و دیون خود را به‌ ایشان واگذار کرده بود. لذا می‌دانست که کشته نخواهد شد. 🆔 @Shobhe_ShenaSi ✅ پاسخ اولا این جمله پیامبر(ص) که «به‌ به‌تو آسیبی نخواهد رسید» چندان مسلم نیست، چون از تاریخ‌نویسان شیعه کمتر کسی آن را آورده است و اهل سنت نیز در این باره متفق‌القول نیستند. برای نمونه، گفته ابن سعد در طبقات با گفته طبری در تاریخ طبری یا ابن هشام در سیره هماهنگ نیست و با هم تفاوت دارند. آنچه شیخ طوسی در امالی نقل می‌کند این است که جمله مذکور مربوط به جریانات پس از لیلة‌المبیت و در یکی از شب‌هایی که حضرت در غار ثور بود. ▫️ ثانیاً بر فرض پذیرفتن چنین جمله‌ای آن هم در شب هجرت، بیانگر ایمان والای حضرت علی علیه السلام به‌گفته‌های پیامبر(ص) است؛ زیرا آن‌حضرت بدون هیچ واهمه‌ای در بستر پیامبر(ص) خوابید. بسیاری بودند که چنین اعتقاد راسخی نداشتند و در برخی گفته‌های پیامبر(ص) با دیده شک می‌نگریستند یا در صورت پذیرش، از سر تسلیم می‌پذیرفتند، نه از سر رضامندی. علی(علیه السلام) با گفته پیامبر(ص)، به‌چنان یقینی می‌رسد که حاضر است جان خود را به‌خطر بیفکند و این برای آن حضرت فضیلتی انکارناپذیر است؛ زیرا عالی‌ترین درجات ایمان را برای علی علیه السلام اثبات می‌کند. 🔹 اما اینکه گفته‌اند علی علیه السلام از جمله پیامبر(ص) که به‌ایشان وصیت کرد «تا امانت‌ها و دیون وی را به‌صاحبانشان بازگرداند»، فهمید که به‌وی آسیبی نخواهد رسید. نیز صحیح نیست. بررسی تاریخی نشان می‌دهد پیامبر این وصیت را دو شب پس از شب هجرت به‌علی علیه السلام فرموده است. در سیره حلبی می‌خوانیم: در یکی از شب‌ها که علی علیه السلام به‌خدمت پیامبر(ص) در غار ثور رسید، از جمله سخنان آن حضرت به‌علی علیه السلام، بازگرداندن امانت‌ها و ادای دین وی بوده است. شیخ طوسی نیز با سندهای معتبر نقل می‌کند که وصیت به‌ادای دیون و بازگرداندن امانت‌ها پس از لیلة المبیت صادر شده است. 🔹 پی‌نوشت مأموریت‌های حضرت علی(ع) در واقعه هجرت نقش امام علی علیه السلام در شب هجرت تنها خوابیدن در بستر پیامبر(ص) نیست، بلکه بنا به‌گفته تاریخ نویسان شیعه و سنی، امام علی علیه السلام سه مسئولیت دیگر نیز داشته است: ۱) ادای دیون و بازگرداندن امانت‌هایی که نزد پیامبر(ص) بوده است. علی علیه السلام پس از مهاجرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله در نقطه‌ای از مکه ایستاد و گفت: «هر کس پیش محمد(ص)، امانت و سپرده‌ای دارد، بیاید و از ما بگیرد». ۲) حلّ و فصل امور مسلمانان مکه در نبود رسول اکرم صلی الله علیه و آله بود. اگر چه در مدت زمانی اندک پس از هجرت پیامبر، علی علیه السلام به‌وی پیوست، ولی در همین فرصت، به‌مشکلات مسلمانان رسیدگی می‌کرد. ج) به‌دستور پیامبراکرم صلی الله علیه و آله می‌بایست زنان هاشمی به‌ویژه حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام و فاطمه بنت اسد، مادر بزرگوار خود و همچنین مسلمانانی را که تا آن روز هجرت نکرده بودند، با خود به‌یثرب ببرد. علی علیه السلام برای اجرای این فرمان، در دل شب و از راه ذی‌طوی رهسپار یثرب شد. با آگاه شدن جاسوسان قریش از این هجرت دسته جمعی، مشرکان به‌تعقیب علی علیه السلام برآمدند و پس از مدتی به‌حضرت رسیدند. البته علی علیه السلام آنان را تهدید به‌مبارزه کرد که مأموران قریش به‌هراس افتادند و بازگشتند. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در محله قبا منتظر علی علیه السلام بود که با آمدن حضرت پس از مدتی کوتاه رهسپار یثرب شد. (📚 هجرت پیامبر اعظم(ص)؛ تألیف گروهی از نویسندگان). 👈 پاسخ‌به‌شبهات‌فــجازی👇 https://eitaa.com/joinchat/1042808834C1d4becaa06
۱۵ مهر ۱۴۰۰
🔴استفتاء از امام خامنه ای درباره اعمال خرافی در پایان ماه صفر 🔸 در شب اول ماه ربيع‌الاول از حدود نيمه‌شب تا اذان صبح افرادى با در دست داشتن شمع پشت درب مساجد مراجعه و با كوبيدن به درب مساجد و خواندن اذكارى توسل جسته و حاجات خود را طلب مى‌نمايند، البته اين عمل را تا هفت مسجد ادامه مى‌دهند و خصوصاً اين حال توسل در هنگام اذان صبح به اوج خود مى‌رسد و معتقد هستند بدين وسيله اتمام ماه صفر و آمدن ماه ربيع‌الاول را خبر مى‌دهند. نظر حضرتعالى در اين باره چيست؟ ✅جواب: عمل مذكور مستند روايى ندارد و شيوه‌اى قابل تأييد نيست. اگر چه اصل اذكار و ادعيه و طلب حاجات از خداوند متعال عمل پسنديده‌اى است، لكن اشكال در شيوه عمل به نحو ياد شده است، آقايان علماى اعلام (دامت افاضاتهم) و مؤمنين (ايدهم الله تعالى) با پند و اندرز و موعظه و نصيحت از رواج چنين رفتارهايى كه چه بسا ممكن است منتهى به وَهْن مذهب گردد، جلوگيرى نمايند. 🆔 @Shobhe_ShenaSi
۱۵ مهر ۱۴۰۰
▫️ ﷽ 🔹ایام محسنیه چه زمانی است؟ آیا ترویج آن نوعی بدعت محسوب نمی شود؟ ✅پاسخ 🆔 @shobhe_shenasi ایام محسنیه عنوانی است كه در سال های اخیر در خصوص ایام جسارت به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها و سقط نوزاد ایشان در پایان ماه صفر و آغاز ربیع اطلاق می شود و تلاش می شود مجالس سوگواری در این رابطه برقرار گردد. فارغ از درستی یا نادرستی اضافه نمودن ایام خاص برای عزاداری اولیاء الهی به ایام مشهور و مرسوم از منظر اجتماعی و عرفی باید دانست كه این قبیل كارها را نمی توان تحت عنوان بدعت دانست و حرام معرفی نمود؛ زیرا بدعت هرچند در لغت به هر امر بدیع و جدید اطلاق می شود، اما در اصطلاح به نوعی ایجاد امری دینی و عملی دارای استناد به دین اطلاق می گردد. در واقع بدعت حرام زمانی است كه كسی چیزی را كه در دین نیست، و دلیلی از كتاب و سنت - هر چند به نحو عموم - بر آن وجود ندارد، به عنوان بخشی از تعالیم دین معرفی نماید و یا به جای آورد. پس بدعت مصطلح و حرام چنان كه اهل لغت گفته اند یعنی ایجاد امر تازه ای در دین كه در قرآن و سنت ریشه ندارد. (۱) مثلا عملی را كه از نظر قرآن و روایات واجب یا مستحب نیست، به عنوان مستحب دینی انجام گیرد، یا چیزی كه حرام است، به عنوان مباح انجام شود. بر این اساس انجام كارهایی نظیر عزاداری در اوقات غیر مرسوم اگر به نوعی استناد به دین و یا متون دینی داده نشود و تنها به عنوان عرض ارادت به ساحت بزرگان دین انجام شود هیچ منعی ندارد و بدعت محسوب نمی شود؛ هرچند به لحاظ عرفی جا دارد كه توده شیعیان در جوامع شیعی نسبت به ایجاد سنت های جدید و مناسبت های بی پیشینه در مورد برگزاری مراسم دینی با بزرگان و مراجع همفكری و مشورت داشته باشند تا مشكلات ثانوی و برخی پیامدهای حاشیه ای گریبان گیر این امور ارزشمند نگردد. به خصوص كه به دلیل تنوع و تعدد مناسبت های عزاداری در ایام مختلف سال اضافه نمودن یك مناسبت جدید آن هم در آغاز ماه ربیع كه ماه سرور و میلاد پیامبر اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع) و در انتهای عزاداری طولانی محرم و صفر محسوب می شود چندان مناسب به نظر نمی رسد. پی نوشت: ۱. مجمع البحرین‏، طریحى فخر الدین‏، كتابفروشى مرتضوى‏، تهران‏، ۱۳۷۵ ش، ج ۴، ص ۲۹۹. مرکز ملی پاسخگویی ــــــــــــــــ 🚩 پاسخ‌به‌شبهات‌فــجازی👇 http://eitaa.com/joinchat/1042808834C1d4becaa06
۱۶ مهر ۱۴۰۰
﷽، اوایل ربیع، ایام شادی یا عزا؟ ✍ حجت‌الاسلام دکتر قربانی مقدم 🆔 @shobhe_shenasi 🔹 یه عده ای در صدد هستند تا روزهای اول ماه ربیع را گرفتار تازه‌ای کنند و معلوم است که این دوگانه‌سازی‌ها در حقیقت تکه‌پاره کردن پیکر جامعه است؛ این روزها شادی کنیم یا عزاداری؟ تبریک بگوییم یا تسلیت؟ 🔹استدلال کسانی که می‌گویند باید عزای محرم و صفر را در روزهای ابتدایی ماه ربیع الاول هم ادامه داد این است که حوادث و اتفاقات تلخی در این روزها افتاده و به خانه وحی جسارت شده است. 🔹کسانی هم که به تبریک و شادباش این روزها می پردازند، استدلال می کنند که محرم و صفر که ماه عزا است به پایان رسیده و باید به گونه ی دیگری از زندگی یعنی شادی روی آورد! 🔻هر دو استدلال ضعیف است. اگر بنا باشد برای مصائب اهل بیت علیهم السلام دهه و روضه تاسیس کنم، در حقیقت باید ۳۶۵ روز سال را چنین کرد، جنگ بدر، جنگ احد، جنگ خیبر جنگ صفین، جنگ جمل، جنگ احزاب، مصیبت شکسته شدن دندان مبارک پیامبر، جسارت های هر روزه ی هارون به امام کاظم، جسارت های متعدد متوکل به امام هادی، حمله ها و آسیب های منصور دوانقی به امام صادق و ..... مثنوی هفتاد من کاغذ می شود یعنی هر روز سال چند واقعه دارد. نمی گویم این حوادث نباید یادآوری شود، اتفاقاً همه‌ی آنها باید گفته شود و درس و عبرت و نکته های آن بازگو شود، اما دو سوال: آیا تمام وقایع تاریخی این روزها، اتفاقات تلخ و اندوهناک است؟ آیا تنها راه محبت به اهل بیت عزاداری است؟ بعضی گمان می کنند فقط با گریه و ماتم به اهل بیت نزدیک می شویم. یا حتی بعضی فکر می کنند هرچه بدبخت تر باشیم امامان بیشتر به ما نظر می کنند!! نه! این غلط است. قرآن کریم در توصیف خدای سبحان، خنداندن و گریاندن، هر دو را ذکر می کند و البته خنداندن بر گریاندن هم مقدم ذکر می شود: وَ أَنَّهُ هُوَ أَضْحَكَ وَ أَبْكى‏ (نجم:43) 🔹 توضیح اینکه در ابتدای ربیع الاول، اتفاقات تاریخی و ساز بزرگی افتاده که عبارت است از: هجرت پیامبر از مکه به مدینه است. همچنین آرمیدن امیرالمومنین در بستر پیامبر که با به جان خریدن یک خطر بزرگ، زمینه ساز این حرکت بزرگ تاریخی و سرنوشت ساز شدند. 🔹چرا از این ها گفته نمی شود، چرا برای این اتفاقات بزرگ که به اسلام عزت و شوکت داد، دهه و مناسبت تاسیس نمی‌کنیم؟ فقط باید از جسارت گفت؟ با توجه به متن بیانیه امروز امت اسلام و به پرچم‌داری ایران عزیز در مسیر برپایی است و آنچه چراغ راه این مسیر است همین حوادث مبارک است. 🔹بنابراین اینکه چون محرم و صفر تمام شده بریم سراغ شادی و حرفی از آموزه های تاریخی و مهم این دوران ذکری به میان نیاید، این هم صحیح نیست اما حوادث تاریخی فقط مصیبت و جسارت نیست. ــــــــــــــــ 🚩 در پرتگاه مجازی، مجهز باش... 🚩 پاسخ‌به‌شبهات‌فــجازی👇 http://eitaa.com/joinchat/1042808834C1d4becaa06
۱۶ مهر ۱۴۰۰
14.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❌ شبهه ۹۴۴ اگر الکل ۹۰۰ سال قبل توسط زکریای رازی کشف شده پس چطور اسلام ۱۴۰۰ سال قبل آن را حرام کرده است؟! ✅ پاسخ الکل بخشی از شراب است و تنها درصدی از شراب را تشکیل می‌دهد. زکریا رازی توانست با استفاده از تقطیر، این ماده را از شراب جدا کند و اسم آن را «الکحل» یا الکل نامید و از آن در مصارف پزشکی و کیمیاگری استفاده کرد به همین دلیل به رازی کاشف الکل (و نه مخترع آن) می‌گویند. اسلام، شراب (که از هزاران سال قبل موجود بود) را حرام کرد و بعدها زکریای رازی توانست ماده‌ای که در این شراب وجود دارد و باعث مستی می‌شود را استخراج کند. طبق حدیث پیامبرﷺ شراب و هر چیزی که مست‌کننده باشد حرام است پس بالتبع الکل موجود در آن نیز باید حرام باشد. اگرچه در ابتدا الکل خالص از شراب جداسازی نشده بود و در آیات قرآن و احادیث نیز لفظ الکل نیامده است. ــــــــــــــــ 🚩 به پیوند زیر بروید و آن را لایک کنید و نظر دهید تا در اینستاگرام بیشتر دیده شود👇👇 https://www.instagram.com/p/CUxECpMhJMc/?utm_medium=copy_link
۱۶ مهر ۱۴۰۰
تکذیب خبر دستگیری بازپرس دادسرای اوین 🔹در پی ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر دستگیری یکی از بازپرسان دادسرای امنیت (اوین) از سوی حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه، دادسرای عمومی و‌ انقلاب تهران با انتشار اطلاعیه ای این ادعا را تکذیب کرد در اطلاعیه دادستانی تهران آمده است: 🔹هیچ گونه گزارشی در این خصوص از جانب مراجع نظارتی و حفاظتی مطرح نشده و ادعای مطروحه کذب است. 🔹این اطلاعیه می‌افزاید: بازپرسی که در مورد وی خبرسازی دروغ صورت گرفته از قضات خوب و توانمند دادسرای تهران است که هم اکنون در حال رسیدگی به پرونده‌های مهم است /میزان ــــــــــــــــ 🚩 در پرتگاه مجازی، مجهز باش... 👈پاسخ‌به‌شبهات‌فــجازی👇 🆔 @Shobhe_ShenaSi
۱۶ مهر ۱۴۰۰
❌ شایعه عزت‌الله مهرآوران از واکسن برکت فوت کرده!!. ✅ واقعیت ▪️با یک جستجوی ساده میشد فهمید که مرحوم عزت الله مهرآوران در تاریخ ۹ خرداد ۱۴۰۰ دز اول واکسن را دریافت کرده که اصلاً در این تاریخ واکسن ایرانی برکت، مجوز واکسناسیون را دریافت نکرده بود، اما چون هدفشان لجن پراکنی است تیتر میزنند که واکسن برکت زده؛ البته بماند که اساسا واکسن قرار نیست مانع از ابتلای کامل شود! این هم بماند که همین جماعت گاهی می‌گفتند برکت همون سینوفارم است گاهی هم می‌گفتند آب مقطره!! چطور میشه این مواقع برکت نه آب مقطره نه سینوفارم؟؟! ــــــــــــــــ 🚩 در پرتگاه مجازی، مجهز باش... 👈پاسخ‌به‌شبهات‌فــجازی👇 🆔 @Shobhe_ShenaSi
۱۷ مهر ۱۴۰۰