🔹دستگاهها مکلف به اجرای تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران
🔸حسن زاده مدیر کل اشتغال و کارآفرینی بنیاد شهید و ایثارگران:
🔻از تمامی ایثارگران درخواست میشود موضوع تبدیل وضعیت استخدامی خود را صرفاً از بنیاد شهرستان محل سکونت خود و دستگاه محل خدمتی پیگیری کنند.
🔻دستگاههایی که تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران در دستور کار آنان قرار داشته و این موضوع از طرف آنان در دست اقدام است مشمول و بارگذاری اطلاعات در سامانه کارمند ایران (زیرسامانه پاکنا) هستند تا نسبت به دریافت شماره مستخدم برای افراد اقدام کرده و مراحل بعدی از جمله دعوت از آنان برای گزینش انجام پذیرد.
کانال شهدا و ایثارگران صفادشت
eitaa.com/shohadasafadasht
🌹🇮🇷🍃🕊🍃🇮🇷🌹
🌹 #یاد_شهیدان_جاودانه_باد🌹
❇️ #برنامه_تلاوت_قرآن_کریم
📖 امروز صفحه ۵۳۳
📖 جزء ۲۷
#هدیه به ارواح طیبه و ملکوتی
#انبیاء_و_ائمه_معصومین_ع
#امام_راحل
#شهدای_راه_حق
#پدران_و_مادران
#مومنین_و_مومنات
ان شاءالله در دنیا با قرآن مانوس و در آخرت با قرآن محشور شوید.
🌺🍃🌸🍃🌼🍃🌺
👈 کانال شهدا و ایثارگران صفادشت
eitaa.com/shohadasafadasht
حکمتهای نهج البلاغه:
⚜️#حکمت_298_نهج_البلاغه*
وَ قَالَ (علیه السلام): مَنْ بَالَغَ فِي الْخُصُومَةِ أَثِمَ، وَ مَنْ قَصَّرَ فِيهَا ظُلِمَ، وَ لَا يَسْتَطِيعُ أَنْ يَتَّقِيَ اللَّهَ مَنْ خَاصَمَ.
اعتدال در دشمنى ها (اخلاقى، سياسى):
📜 و درود خدا بر او، فرمود: كسى كه در دشمنى زياده روى كند گناهكار، و آن كس كه در دشمنى كوتاهى كند ستمكار است، و هر كس كه بى دليل دشمنى كند نمى تواند با تقوا باشد.
🔰شرح و تفسیر حکمت 298🔰
👌🔆اعتدال در خصومت:
*📜امام عليه السلام در اين كلام حكيمانه به سه نكته در مورد خصومت پرداخته، نخست مى فرمايد:
🔻 «كسى كه در دشمنى با مخالفان افراط كند به گناه آلوده مى شود»؛*
✴️معمولا خصومت و ستيز با ديگران قابل كنترل نيست، حتى بهترين افراد وقتى گرفتار آن مى شوند و آتش خشم و غضب در آنان شعله ور مى گردد قادر به كنترل خويشتن نيستند و گرفتار گناهانى از قبيل ظلم و ستم، گفتن سخنان ناروا، ريختن آبروى ديگران و اذيت و آزار مسلمانان مى شوند.
*📜در جمله دوم به نقطه مقابل آن اشاره كرده، مى فرمايد:
🔻 «و كسى كه در مقام خصومت و احقاق حق كوتاهى كند بر خود ستم كرده (زيرا حقش پايمال مى شود)»؛*
📖 قرآن مجيد نيز در ذيل آيات نهى از ربا مى فرمايد: «(لاَ تَظْلِمُونَ وَلاَ تُظْلَمُونَ)؛ نه ظلم كنيد و نه ظلم به شما شود».
🔰 گرچه اين آيه درباره رباخواران است؛ ولى در حقيقت يك شعار وسيع اسلامى است كه دستور مى دهد به همان نسبت كه مسلمانان بايد از ستمگرى بپرهيزند بايد از تن دادن به ظلم نيز اجتناب كنند
📝 و به گفته بعضى از دانشمندان: «اگر ستمكِش نباشد ستمگر كمتر پيدا مى شود». و اگر مسلمانان آمادگى كافى براى دفاع از خود داشته باشند، كسى نمى تواند به آنها ستم كند، بنابراين همانگونه كه بايد به ظالم بگوييم ستم مكن، به مظلوم بايد بگوييم تن به ستم مده.
✴️حال كه چنين است چه بهتر كه انسان وارد ميدان خصومت و ستيز براى احقاق حق نشود و تا مى تواند از گام نهادن در چنين ميدانى جز به هنگام ضرورت بپرهيزد،
*📜 از اينرو امام عليه السلام در سومين جمله مى فرمايد:
🔻«و كسى كه در مقام خصومت برآيد نمى تواند حق تقوا را رعايت كند*
✴️ به همين دليل، افراد با شخصيت و متّقى سعى مى كنند حتى الامكان با كسى به جر و بحث و ستيز و خصومت بر نخيزند و چه بسا از بعضى حقوق خود صرف نظر مى كنند و آن را به مخالف مى دهند تا در اين ميدان خطرناك وارد نشوند.
✅البته اين بدان معنا نيست كه افراد با ايمان، زبون، ذليل و ظلم پذير باشند چرا كه اسلام چنين حالتى را نيز هرگز نمى پسندد و دستور مى دهد نه ظلم كنيد و نه ظلم پذير باشيد.
📍نكته:
*خطرات خصومت:*
🔰در روايات معصومان به شدت از مخاصمه و خصومت نهى شده است؛
📝 كلينى در كتاب كافى باب مخصوصى درباره اين موضوع منعقد ساخته و در نخستين حديث آن، از اميرمؤمنان على عليه السلام نقل مى كند كه فرمود: از جدال و مراء و خصومت بپرهيزيد كه دلهاى دوستان را نسبت به يكديگر بيمار مى سازد و بذر جدايى در ميان آنها مى افشاند».
🔰در حديث ديگرى از رسول خدا صل الله عليه وآله مى خوانيم كه فرمود: جبرئيل هرگز درباره چيزى مثل اين سفارش نكرده بود كه: از دشمنى با يكديگر بپرهيزيد».
✴️ در تعبير ديگرى از همان حضرت نقل شده كه فرمود: هيچگاه جبرئيل نزد من نيامد جز اينكه من را پند و اندرز مى داد.
✴️ آخرين اندرزش اين بود: از خصومت با مردم بپرهيز كه عيوب پنهان را آشكار مى سازد و عزت انسان را با خود مى برد».
کانال شهدا و ایثارگران صفادشت
eitaa.com/shohadasafadasht
🌺💐🍀🌼🍀💐🌺
#ایام_میلاد حضرت رسول ص مبارک
بر نور جمال پاک احمد #صلوات
بر عطر وجود حی سرمد #صلوات
بر خُلق عظیم و وجه نکوی رسول
بر خاتم انبیاء محمد و آل محمد #صلوات
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد
#و_عجل_فرجهم
🌺 #هفته
🌺🌼 #وحدت
🌺🌼💐 #مبارک
کانال شهدا و ایثارگران صفادشت
🌹🇮🇷🍃🕊🍃🇮🇷🌹
🌹 #یاد_شهیدان_جاودانه_باد🌹
❇️ #برنامه_تلاوت_قرآن_کریم
📖 امروز صفحه ۵۳۴
📖 جزء ۲۷
#هدیه به ارواح طیبه و ملکوتی
#انبیاء_و_ائمه_معصومین_ع
#امام_راحل
#شهدای_راه_حق
#پدران_و_مادران
#مومنین_و_مومنات
ان شاءالله در دنیا با قرآن مانوس و در آخرت با قرآن محشور شوید.
🌺🍃🌸🍃🌼🍃🌺
👈 کانال شهدا و ایثارگران صفادشت
eitaa.com/shohadasafadasht
حکمتهای نهج البلاغه:
*⚜️#حکمت_299_نهج_البلاغه⚜️*
وَ قَالَ (علیه السلام): مَا أَهَمَّنِي ذَنْبٌ أُمْهِلْتُ بَعْدَهُ، حَتَّى أُصَلِّيَ رَكْعَتَيْنِ وَ أَسْأَلَ اللَّهَ الْعَافِيَةَ.
نماز در نگرانى ها (اعتقادى):
📜 و درود خدا بر او، فرمود: آنچه كه بين من و خدا نارواست اگر انجام دهم و مهلت دو ركعت نماز داشته باشم كه از خدا عافيت طلبم، مرا اندوهگين نخواهد ساخت.
*🔰شرح و تفسیر حکمت 299🔰*
👌🔆راه و روش توبه:
*📜امام عليه السلام راه نجات از گناه را در اين گفتار حكيمانه خود نشان مى دهد ومى فرمايد:🔻 «گناهى كه بعد از آن مهلت دو ركعت نماز داشته باشم مرا نگران و غمگين نمى كند (چراكه در اين نماز يا بعد از آن، عفو و) عافيت را از خدا مى طلبم (و توبه مى كنم)»؛*
▪️ (مَا أَهَمَّنِي ذَنْبٌ أُمْهِلْتُ بَعْدَهُ حَتَّى أُصَلِّىَ رَكْعَتَيْنِ وَأَسْأَلَ اللّهَ الْعَافِيَةَ).
جمله «مَا أَهَمَّنِي ذَنْبٌ» به معناى بى اهميت شمردن گناه نيست، بلكه به معنى اندوهگين و نگران نشدن است، چراكه انسان راه توبه را از طريق نماز باز مى كند.
💠 به هر حال اين كلام شريف، تشويق به گناه نيست، بلكه تشويق به توبه است به اينگونه كه هشدار مى دهد هر لحظه ممكن است مرگ انسان فرا برسد خواه عوامل درونى وجود او از قبيل سكته ها و مرگ ناگهانى باعث شود و يا عوامل برونى و حوادث گوناگونى كه در يك لحظه به عمر انسان پايان مى دهد،
◀️بنابراين انسان بايد مهلتى را كه براى دو ركعت نماز و توبه در پيشگاه خدا دارد از دست ندهد و فورآ شيطان را از خود دور سازد و به درگاه خدا روى آورد و با تعظيم و خضوع و اقرار به گناه و اظهار ندامت، عفو و آمرزش را طلب كند.
📝اين احتمال نيز در تفسير كلام فوق داده شده كه منظور امام عليه السلام اين است: هرگاه انسان نماز بعد از گناه انجام دهد، از باب (إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ) چنين نمازى آثار گناه را از نامه اعمال او و روح و جانش محو مى كند. و جمع ميان هر دو تفسير مانعى ندارد.
📝همانگونه كه در بحث سند اين گفتار حكمت آميز گفته شد، جمله «وَأَسْأَلَ اللّهَ الْعَافِيَةَ» در غالب نسخ نهج البلاغه نيامده است؛ ولى در نسخه ابن ابى الحديد و صبحى صالح ذكر شده و مفهومش اين است كه از خدا عافيت از آلوده شدن به گناه در آينده و عافيت از عذاب الهى نسبت به گذشته را تقاضا مى كنم.
✴️اين جمله مى تواند اشاره اى به اين مطلب باشد كه انسان بعد از آلودگى به گناه و توبه مراقبت كند در آينده آلوده گناه نشود و عافيت در برابر آن داشته باشد،
🔰زيرا مطابق حديث معروفى كه از اميرمؤمنان على عليه السلام در بحارالانوار آمده، ترك گناه آسانتر از درخواست توبه است
📍نكته:
*حقيقت توبه و تأخير نينداختن آن:*
✴️توبه، درى از درهاى مهم رحمت الهى است كه به روى بندگان خطاكار گشوده شده است و اگر اين باب رحمت گشوده نمى شد، گنهكاران در يأس و نوميدى وسپس گناه بيشتر فرو مى رفتند.
◀️ بايد توجه داشت كه توبه شامل حال همه حتى انبيا و اوليا مى شود؛ ولى هركدام توبه خاص خود را دارند.
🔰امام صادق عليه السلام مى فرمايد: توبه ريسمان الهى و امداد عنايت اوست و لازم است بندگان پيوسته و در هر حال به سراغ توبه بروند. ولى هر گروهى از بندگان، توبه خاص خود را دارند. توبه پيامبران از اضطراب درون آنهاست و توبه برگزيدگان از نَفَسى است كه به غير ياد خدا مى كشند و توبه اولياء از خطرات رنگارنگى است كه در برابر آنها ظاهر مى شود و توبه خواص از اشتغال به غير خداست و توبه عوام از گناهان است.
🔰توبه به اندازه اى داراى اهميت است كه امام باقر عليه السلام مى فرمايد: نه، به خدا قسم خداوند از بندگانش جز دو چيز نخواسته است: نخست اينكه به نعمت هاى او اقرار كنند (و شكر نعمت به جاى آورند) تا بر آنها بيفزايد. ديگر اينكه به گناهانشان اعتراف (و از آنها توبه) كنند تا آنها را بر آنان ببخشد».
✴️از جمله مسائلى كه به آن هشدار داده شده است تسويف و تاخير توبه است، چراكه اگر انسان در آستانه رفتن از اين جهان قرار گيرد يا نشانه هاى عذاب الهى ظاهر شود، درهاى توبه بسته خواهد شد،
💠 از اينرو اميرمؤمنان على عليه السلام مى فرمايد: اگر مرتكب گناه شدى هرچه زودتر آن را با آب توبه بشوى».
کانال شهدا و ایثارگران صفادشت
eitaa.com/shohadasafadasht
💐🍀🌺🌼🌺🍀💐
#حدیث_روز
#امام_محمد_باقر_ع
*هان ای گروه مؤمنان ، مأنوس و متحد باشید و به هم مهربانی کنید .*
📚 الکافی، جلد 2، صفحه 345
💐 #هفته
💐🌼 #وحدت
💐🍀💐 #مبارک
کانال شهدا و ایثارگران صفادشت
eitaa.com/shohadasafadasht
🕋🤲🕋🤲🕋🤲🕋
🔺به اطلاع مردم ولایت مدار و شهید پرور بخش صفادشت می رساند
نماز جمعه این هفته ۳۰ مهر در مصلای فاطمه زهرا (س) صفادشت برگزار خواهد شد.
برگزاری نماز جمعه اعم از مجری، مکبر و موذن با واحد فرهنگی مسجد امام خمینی(ره) شهرک مهر می باشد
👈خطبه ها و نماز جمعه توسط حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ مهدی خوبرو امام جمعه بخش صفادشت اقامه خواهد شد.
👇👇👇👇
1-رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی الزامی است .
2-برنامه نماز جمعه راس ساعت ۱۱:۳۰ ظهر آغاز خواهد شد .
3-نمازگزاران عزیز ماسک و سجاده ،مهر و دستکش همراه خود داشته باشند .
4-وسیله ایاب و ذهاب مثل گذشته و طبق برنامه ی تنظیمی ، آماده خدمات رسانی به نمازگزاران جمعه خواهد بود .
📲ستاد نماز جمعه بخش صفادشت
کانال شهدا و ایثارگران صفادشت
eitaa.com/shohadasafadasht
🌹🇮🇷🍃🕊🍃🇮🇷🌹
🌹 #یاد_شهیدان_جاودانه_باد🌹
❇️ #برنامه_تلاوت_قرآن_کریم
📖 امروز صفحه ۵۳۵
📖 جزء ۲۷
#هدیه به ارواح طیبه و ملکوتی
#انبیاء_و_ائمه_معصومین_ع
#امام_راحل
#شهدای_راه_حق
#پدران_و_مادران
#مومنین_و_مومنات
ان شاءالله در دنیا با قرآن مانوس و در آخرت با قرآن محشور شوید.
🌺🍃🌸🍃🌼🍃🌺
👈 کانال شهدا و ایثارگران صفادشت
eitaa.com/shohadasafadasht
حکمتهای نهج البلاغه:
*⚜️#حکمت_300_نهج_البلاغه⚜️*
وَ سُئِلَ (علیه السلام): كَيْفَ يُحَاسِبُ اللَّهُ الْخَلْقَ عَلَى كَثْرَتِهِمْ؟ فَقَالَ (علیه السلام) كَمَا يَرْزُقُهُمْ عَلَى كَثْرَتِهِمْ. فَقِيلَ كَيْفَ يُحَاسِبُهُمْ وَ لَا يَرَوْنَهُ؟ فَقَالَ (علیه السلام) كَمَا يَرْزُقُهُمْ وَ لَا يَرَوْنَهُ.
شگفتى روزى بندگان (اعتقادى):
📜و درود خدا بر او، (از امام پرسيدند چگونه خدا با فراوانى انسان ها به حسابشان رسيدگى مى كند؟
📌پاسخ داد:) آن چنانكه با فراوانى آنان روزيشان مى دهد.
(و باز پرسيدند چگونه به حساب انسان ها رسيدگى مى كند كه او را نمى بينند؟
📌 فرمود) همان گونه كه آنان را روزى مى دهد و او را نمى بینند.
*🔰شرح و تفسیر حکمت 300🔰*
👌🔆پاسخ جالب به دو سؤال:
*📜امام عليه السلام در اين گفتار حكمت آميز، به دو سؤال پيچيده جواب هاى قانع كننده اى مى دهد. نخست از آن حضرت سؤال كردند: خداوند چگونه به حساب همه مخلوقات با آن فزونى كه دارند مى رسد؟»؛*
✴️گويى سؤال كننده گمان مى كرد محاسبه خدا مانند محاسبه يك حسابدار از افراد مختلف است كه براى هر يك بايد مدتى وقت صرف كند و اگر تعداد آنها زياد باشد ممكن است ماهها و سالها طول بكشد؛ ولى از قدرت خدا وحسابگرى او غافل بود.
💠 امام عليه السلام براى او مثالى زد تا به نكته اصلى مطلب كه قدرت وسيع خدا بر همه چيز است پى ببرد.
📜 حضرت در پاسخ او فرمود:
🔻 «همانگونه كه آنها را با آن فزونى كه دارند روزى مى دهد»؛
در ميان مردم، معمول است هنگامى كه افرادى مى خواهند مثلاً جيره غذايى خود را بگيرند به صف مى ايستند و هرچه شماره آنها بيشتر باشد صف آنها طولانى تر و مدت گرفتن جيره غذايى زيادتر مى شود.
◀️در حالى كه خداوند در آنِ واحد جيره غذايى همه را به آنها مى رساند بى آنكه صفى وجود داشته باشد يا براى آن معطل شوند. البته اين جيره غذايى تدريجى و روز به روز است؛ اما در هر روز همه را همزمان روزى مى دهد.
✅كسى كه چنين قدرتى دارد، درمورد حساب نيز همه را در زمان واحد محاسبه مى كند.
سؤال كننده سپس سؤال ديگرى را در همين موضوع عنوان كرد و تصورش اين بود كه محاسبه كردن نياز به رويارويى دارد، در حالى كه مردم خدا را نمى بينند، از اينرو سؤال كرد چگونه آنها را محاسبه مى كند در حالى كه او را نمى بينند؟ (فَقِيلَ: كَيْفَ يُحاسِبُهُمْ وَلا يَرَوْنَهُ؟).
📜امام عليه السلام در اينجا نيز با ذكر همان مثال سابق شنونده را قانع ساخت، فرمود:
🔻 «همانگونه كه به همه آنها روزى مى دهد و او را نمى بينند»؛
✴️از آسمان و زمين براى آنها روزى مى فرستد، درختان ميوه مى دهند، زمينها دانه هاى غذايى را پرورش مى دهند، حيوانات شيرده شير مى دهند و خلاصه ابر و باد و مه و خورشيد و فلك دركارند و روزىِ روزى خواران را مى رسانند بى آنكه كسى رازق حقيقى را با چشم ببيند.
◀️در قيامت نيز همين گونه است: نامه هاى اعمال گشوده مى شوند و همه انسانها در برابر ميزان عدل پروردگار قرار مى گيرند و وزن اعمال آنان و محاسبه كارهاى تمام عمرشان، در يك لحظه انجام مى شود.
📖همانگونه كه قرآن مجيد در هشت آيه مختلف قرآن فرموده است: خداوند، «سريع الحساب» است. (إِنَّ اللهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ)، (وَاللهُ سَرِيعُ الْحِسَابِ)، (وَهُوَ سَرِيعُ الْحِسَابِ).
📍نكته:
*سرعت محاسبه الهى:*
✴️بعضى تصور كرده اند كه ميان آنچه امام عليه السلام در اين كلام شريف فرموده و با آيات قرآن هماهنگ است كه خدا را در آيات زيادى «سَريعُ الْحِساب» معرفى كرده است، با آيه ديگرى كه مى گويد: روز قيامت به مقدار پنجاه هزار سال طول مى كشد: (فِى يَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ) منافاتى وجود دارد، زيرا آيات سرعت حساب و رواياتى كه در ذيل آن وارد شده مى گويد:
🔰حساب همه خلايق به سرعت انجام مى گيرد؛ در حالى كه آيه سوره «معارج» زمان آن را پنجاه هزار سال گفته است؛ ولى با توجه به اينكه اين آيه هيچ سخنى درباره مسئله حسابرسى خلائق دربر ندارد، مى توان گفت كه توقف گروهى در عرصه محشر به مدت طولانى نه براى حسابرسى، بلكه نوعى مجازات و سرگردانى است و اين درباره كافران و بدكاران است وگرنه مطابق بعضى از روايات، مؤمن توقفش در عرصه محشر بسيار كوتاه است.
🔰در حديثى آمده است كه بعد از نزول آيه فوق، ابو سعيد خدرى كه از صحابه پيغمبر اكرم صلي الله عليه و آله بود خدمتش عرضه داشت كه چقدر اين روز طولانى است!
💠پيامبر صلي الله عليه و آله فرمود: قسم به كسى كه جان من در قبضه قدرت اوست اين روز طولانى آنقدر نسبت به فرد باايمان سبك مى شود كه حتى از مدت زمان خواندن يك نماز كه در دنيا مى خواند كمتر خواهد بود.
کانال شهدا و ایثارگران صفادشت
.eitaa.com/shohadasafadasht
🌹🇮🇷🥀🕊🥀🇮🇷🌹
#حدیث_روز
#پیامبر_اکرم_ص
فَوقُ كُلِّ ذِیبِرٍّ بِرٌّ حتّی یُقتلَ الرّجُلُ شهیداً فی سبیلِ الله.
هر عمل نیکی، عملی نیکوتر از خود دارد مگر شهادت در راه خدا که نیکوتر عملی از آن وجود ندارد.
📚خصال، جلد ١، صفحه ٨
#هفته_وحدت_مبارک
کانال شهدا و ایثارگران صفادشت
eitaa.com/shohadasafadasht
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَىٰ ذِكْرِ اللَّـهِ وَ ذَرُوا الْبَيْعَ ۚ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ﴿۹﴾
ای کسانی که ایمان آوردهاید، چون برای نماز جمعه ندا داده شد، به سوی ذکر خدا بشتابید، و داد و ستد را واگذارید. اگر بدانید این برای شما بهتر است
وعدگاه مومنین، نماز جمعه،
مصلای فاطمه الزهراء (س)،
صفادشت خیابان ولی عصر (عج)
🌴🍃🍀🤲🍀🍃🌴
کانال شهدا و ایثارگران صفادشت
eitaa.com/shohadasafadasht
🌹🇮🇷🍃🕊🍃🇮🇷🌹
🌹 #یاد_شهیدان_جاودانه_باد🌹
❇️ #برنامه_تلاوت_قرآن_کریم
📖 امروز صفحه ۵۳۶
📖 جزء ۲۷
#هدیه به ارواح طیبه و ملکوتی
#انبیاء_و_ائمه_معصومین_ع
#امام_راحل
#شهدای_راه_حق
#پدران_و_مادران
#مومنین_و_مومنات
ان شاءالله در دنیا با قرآن مانوس و در آخرت با قرآن محشور شوید.
🌺🍃🌸🍃🌼🍃🌺
👈 کانال شهدا و ایثارگران صفادشت
eitaa.com/shohadasafadasht
حکمتهای نهج البلاغه:
*⚜️#حکمت_301_نهج_البلاغه⚜️*
وَ قَالَ (علیه السلام): رَسُولُكَ تَرْجُمَانُ عَقْلِكَ، وَ كِتَابُكَ أَبْلَغُ مَا يَنْطِقُ عَنْكَ.
احتياط در فرستادن پيكها و نامه ها (اجتماعى، سياسى):
📜و درود خدا بر او، فرمود: فرستاده تو بيانگر ميزان عقل تو، و نامه تو گوياترين سخنگوى تو است.
*🔰شرح و تفسیر حکمت 301🔰*
👌🔆از نشانه هاى عقل:
*📜امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه به دو نكته اشاره مى كند كه هركدام براى شناخت اشخاص، كارساز است. نخست مى فرمايد:
🔻«فرستاده تو نماينده عقل توست»؛*
✅يعنى مردم مى توانند از انتخاب فرستاده، به ميزان عقل تو پى ببرند؛ هرگاه تو، انسان فرهيخته، دانشمند و عاقل و باتقوا و شجاع را به عنوان فرستاده خود به سوى شخص يا جمعيتى برگزينى آنها مى فهمند كه تو در چه پايه اى از عقل و درايت قرار دارى و به تعبير ديگر، آنچه در درون توست از اين طريق بيرون مى ريزد و خفاياى وجودت آشكار مى شود.
✅ در ضمن اين درسى است براى همه ما كه در انتخاب فرستاده دقت كنيم و براى شناخت مخالفان خود نيز ازاين روش بهره بگيريم.
*📜در دومين جمله مى فرمايد:
🔻 «نامه تو گوياترين سخنگوى توست»؛*
✅ زيرا آنچه در درون افكار انسان است و همچنين فضايل و رذايل اخلاقى از نوك قلم انسان بر صفحه كاغذ جارى مى شود.
✅به همين دليل هر كسى را به خوبى مى توان از نوشته او شناخت. امروز نيز بهترين راه براى قضاوت كردن درباره كسانى كه صدها يا هزاران سال قبل از ما مى زيستند مطالعه آثار مكتوب آنهاست، چراكه شخصيتشان در آثار مكتوبشان تجلى مى كند.
◀️ بر اين اساس، اين جمله نيز حاوى دو دستور است: هم مراقب نوشته هاى خود باشيم، هم روحيات ديگران را از نوشته هايشان استنباط كنيم.
📝يكى از شعراى عرب اين دو جمله حكيمانه را در دو بيت شعر به صورت زيبايى آورده، مى گويد:
▪️در انتخاب فرستاده دقت كن ـ زيرا فرستاده هاى افراد نشانه آراء و افكار آنها هستند. به هنگام نوشتن نامه بسيار دقت و فكر كن، زيرا ـ عقول انسانها از نوك قلم هاى آنها تراوش مى كند.
📍نكته:
*طرق شناخت انسانها:*
✅بسيارى از مردم به آسانى باطن خود را ظاهر نمى كنند و انسان در تعامل با آنها گرفتار مشكل مى شود. براى شناختن اينگونه اشخاص راههاى فراوانى هست كه در قرآن مجيد و روايات اسلامى اشاراتى به آنها شده است.
📖قرآن مجيد، هم درباره خوبان و هم درباره بدان اشاراتى دارد. درمورد نيازمندان آبرومندى كه هيچگاه نياز خود را آشكار نمى كنند مى فرمايد: «(يَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِيَاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُمْ بِسِيمَاهُمْ)؛
🔰و از شدّت خويشتندارى، افراد ناآگاه آنها را بى نياز مى پندارند؛ امّا آنها را از چهره هايشان مى شناسى».
📖درباره منافقانى كه سعى دارند چهره واقعى خود را با سخنان دروغين مخفى كنند مى فرمايد: «(وَلَوْ نَشَاءُ لاََرَيْنَاكَهُمْ فَلَعَرَفْتَهُمْ بِسِيمَاهُمْ وَلَتَعْرِفَنَّهُمْ فِى لَحْنِ الْقَوْلِ وَاللهُ يَعْلَمُ أَعْمَالَكُمْ)؛
🔰و اگر ما بخواهيم، آنها را به تو نشان مى دهيم تا آنان را با قيافه هايشان بشناسى، هر چند مى توانى آنها را از طرز سخنانشان بشناسى؛ و خداوند اعمال شما را مى داند».
📝در كلمات قصار خوانديم: هيچكس چيزى را در دل پنهان نمى كند مگر اينكه در سخنانى كه از زبان او مى پرد و در چهره و قيافه اش آشكار مى گردد.
📝در ذيل گفتار حكيمانه 295 نيز اين روايت گذشت كه امام اميرمؤمنان عليه السلام مى فرمايد: هرگاه وضع باطنى كسى بر شما مشتبه شود و دين او را نتوانيد بشناسيد، نگاه به همنشينانش كنيد.
✅از كلام حكيمانه مورد بحث نيز مى توان همين معنا را استفاده كرد كه براى شناختن افراد به دو چيز در آنها دقت كنيم:
◀️نخست، رسولان و فرستادگان آنها
◀️ و ديگر، لحن و محتواى نامه هايشان.
✅ البته اين گفته درباره كسانى صادق است كه داراى فرستاده و نامه هاى خاصى هستند.
✅اين سخن در تاريخ زندگى پيغمبر اكرم صلي اله عليه وآله و اميرمؤمنان عليه السلام و ساير اولياء الله به خوبى ديده مى شود. رسول خدا صلي اله عليه و آله براى پيشگيرى از توطئه مشركان مكه در حبشه، جعفر بن ابى طالب را كه مردى هوشيار و شجاع بود به نمايندگى خويش همراه مهاجرین فرستاد.
✅درمورد اينكه نامه انسانها از عقل و درايت آنان حكايت مى كند نيز روايات زيادى از معصومان وارد شده است؛
🔰از جمله در حديثى از امام اميرمؤمنان عليه السلام مى خوانيم: هنگامى كه نامه اى مى نويسى بار ديگر پيش از آنكه آن را مهر و امضا كنى در آن نگاه دقيق كن، زيرا عقل خود را مهر و امضا مى كنى.
🔰 در حديث ديگرى از آن حضرت آمده است: عقول دانشمندان در نوك قلمهاى آنهاست.
کانال شهدا و ایثارگران صفادشت
eitaa.com/shohadasafadasht
🌷🌺🕊🌼🕊🌺🌷
#عاشقانه_های_شهدا
#همسرانه
#شهید_مدافع_حرم
#شهید_محمد_بلباسی
سال ۸۹ که برای دومین بار مشرف شدیم به کربلا، من چندبار به آقا محمد گفتم برای خودمون کفن بخریم و ببریم حرم امام حسین برای طواف، ولی ایشون همش طفره میرفت میگفت: بالاخره یه کفن پیدا میشه که ما رو بذارن توش...
بعد چند بار که اصرار کردم ناراحت شد و گفت: *دوتا کفن میخوای ببری پیش بی کفن!* اون روز خیلی شرمنده شدم...
ولی محمدجان نمیدونستم که قراره تو هم یه روز بی کفن تو غربت، پیکرت جا بمونه...
راوی :
#همسر_شهید
السلام علیک یا اباعبدالله الحسین علیه السلام
شادی روح #امام_راحل و #شهدا
#صلوات
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد
#و_عجل_فرجهم
کانال شهدا و ایثارگران صفادشت
eitaa.com/shohadasafadasht
🌹🇮🇷🍃🕊🍃🇮🇷🌹
🌹 #یاد_شهیدان_جاودانه_باد🌹
❇️ #برنامه_تلاوت_قرآن_کریم
📖 امروز صفحه ۵۳۷
📖 جزء ۲۷
#هدیه به ارواح طیبه و ملکوتی
#انبیاء_و_ائمه_معصومین_ع
#امام_راحل
#شهدای_راه_حق
#پدران_و_مادران
#مومنین_و_مومنات
ان شاءالله در دنیا با قرآن مانوس و در آخرت با قرآن محشور شوید.
🌺🍃🌸🍃🌼🍃🌺
👈 کانال شهدا و ایثارگران صفادشت
eitaa.com/shohadasafadasht
حکمتهای نهج البلاغه:
*⚜️#حکمت_302_نهج_البلاغه⚜️*
وَ قَالَ (علیه السلام): مَا الْمُبْتَلَى الَّذِي قَدِ اشْتَدَّ بِهِ الْبَلَاءُ، بِأَحْوَجَ إِلَى الدُّعَاءِ [مِنَ الْمُعَافَى] الَّذِي لَا يَأْمَنُ الْبَلَاء.
نياز انسان به دعا (معنوى):
📜 و درود خدا بر او، فرمود: آن كس كه به شدّت گرفتار دردى است نيازش به دعا بيشتر از تندرستى است كه از بلا در امان است نمى باشد.
*🔰شرح و تفسیر حکمت 302🔰*
👌🔆نيازمندان به دعا:
*📜امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه به نكته اى اشاره مى كند كه بسيارى از افراد از آن غافلند، مى فرمايد:
🔻 «آنكس كه به شدت به بلا مبتلاست از كسى كه مبتلا نيست ولى در هيچ لحظه ايمن از بلا نمى باشد، محتاجتر به دعا نيست»؛*
✳️اشاره به اينكه مردم غالبآ به افراد گرفتار توجه دارند به خصوص گرفتارانى كه به شدت مبتلا شده اند؛ يا گرفتارى مالى يا انواع بيمارى ها يا مسائل مختلف.
◀️و كسانى كه به آنان علاقه مندند دعا مى كنند كه خدا آنها را از گرفتارى رهايى بخشد و از كسانى كه ظاهرآ سالم و بدون گرفتارى هستند غافلند؛ در حالى كه آنها نيز به همان اندازه و گاه بيشتر نياز به دعا دارند، زيرا هر لحظه ممكن است نعمت عافيت، آرامش، غنا و ثروت از آنها گرفته شود يا لغزشى دامنگير آنها گردد و در دام شيطان گرفتار شده، از نظر معنوى سقوط كنند و آلوده گناهانى گردند كه تا آخر عمر نيز نتوانند آثار آن را برطرف سازند. با اين توجه، هر دو گروه نيازمند دعا هستند، در حالى كه مردم معمولاً به يكى توجه داشته و از ديگرى غافلند.
✅ اضافه بر اين، افرادى كه در عافيتند گاه گرفتار غرور و غفلت فوق العاده اى مى شوند در حالى كه مبتلايان، نه مغرورند و نه غافل و پيوسته به در خانه خدا رفته و دعا مى كنند، و از اين نظر حال عافيت مندان از مبتلايان سخت تر است.
🔰از همين رو در حديثى از امام صادق عليه السلام مى خوانيم كه شبى از شبها ام سلمه دید پيغمبر اكرم صلي الله عليه و آله در گوشه اى از خانه ايستاده و دستها را بلند كرده و مى گويد:
💠 خداوندا! نعمت هاى شايسته اى را كه به من داده اى هرگز از من مگير.
خداوندا! دشمنان و حسودان را از شماتت من بازدار.
خداوندا! مرا به حال بدى كه از آن نجاتم داده اى هرگز بازمگردان.
خداوندا! مرا هرگز لحظه اى به خود وامگذار.
🔰 اميرمؤمنان حضرت علی عليه السلام می فرماید: پيش از آنكه بلا نازل شود دعا كنيد.
🔰از امام صادق عليه السلام نقل مى كنند: كسى كه دوست دارد به هنگام شدت و بلا دعايش مستجاب شود، در زمانى كه در راحتى و آرامش است دعا زياد كند.
🔰جالب اينكه در حديث ديگرى از آن حضرت مى خوانيم: « زمانى كه بنده اى از بندگان خدا به هنگام بلا دعا كند و در رخاء و آرامش دعا نكند فرشتگان جلوى صداى او را مى گيرند و مى گويند: اين صداى ناشناخته اى است، تا امروز كجا بودى؟».
کانال شهدا و ایثارگران صفادشت
eitaa.com/shohadasafadasht
حادثه تلخ و ناگواری که دیروز در تبریز اتفاق افتاد بیش از همه چیز تعرض به کرامت و شخصیت نوع انسان محسوب می شود.
هیچ دلیلی، موجب جوازِ نواختن سیلی بر صورت انسانی دیگر نمی تواند باشد.
حاکم و محکوم، کارگزار و مردم عادی، همه و همه به فرمایش خالق هستی باید محترم شمرده شوند " و لقد کرمنا بنی آدم".
مطالبی که در فضای مجازی و غیره در باره چرایی این حرکت جاهلانه بیان می شود *ضمن بی ارتباط بودن آنها با این حادثه ناگوار* هیچ کدام نمی تواند از زشتی و عمل غیر انسانی آن بکاهد.
🌹🇮🇷🍃🕊🍃🇮🇷🌹
🌹 #یاد_شهیدان_جاودانه_باد🌹
❇️ #برنامه_تلاوت_قرآن_کریم
📖 امروز صفحه ۵۳۸
📖 جزء ۲۷
#هدیه به ارواح طیبه و ملکوتی
#انبیاء_و_ائمه_معصومین_ع
#امام_راحل
#شهدای_راه_حق
#پدران_و_مادران
#مومنین_و_مومنات
ان شاءالله در دنیا با قرآن مانوس و در آخرت با قرآن محشور شوید.
🌺🍃🌸🍃🌼🍃🌺
👈 کانال شهدا و ایثارگران صفادشت
eitaa.com/shohadasafadasht
حکمتهای نهج البلاغه:
*⚜️#حکمت_303_نهج_البلاغه⚜️*
وَ قَالَ (علیه السلام): النَّاسُ أَبْنَاءُ الدُّنْيَا، وَ لَا يُلَامُ الرَّجُلُ عَلَى حُبِّ أُمِّهِ.
ارزش دنيا دوستى (اخلاقى، تربيتى):
📜 و درود خدا بر او، فرمود: مردم فرزندان دنيا هستند و هيچ كس را بر دوستى مادرش نمى توان سرزنش كرد.
*🔰شرح و تفسیر حکمت 303🔰*
👌🔆مردم، فرزند دنيا هستند:
*📜 امام عليه السلام در اين كلام حكيمانه به واقعيتى اشاره مى كند كه كاملاً منطقى است، مى فرمايد: 🔻«مردم، فرزندان دنيا هستند و كسى را نمى توان به سبب محبت به مادرش سرزنش كرد»؛*
💎تشبيه دنيا به مادر به سبب آن است كه همه چيز ما از اين آب و خاك آفريده شده و در دامان اين جهان متولد شده و در آن پرورش يافته ايم، بنابراين دنيا را تشبيه به مادر كردن كاملاً مناسب است و تعبير وطن به مادر كه بسيار رايج است نيز درواقع ناظر به همين معناست كه ما وقتى در كشورى متولد شده و در فضاى آن پرورش يافته ايم، آن كشور به منزله مادر ماست و علاقه داشتن به مادر امرى طبيعى است، بنابراين، هم علاقه به وطن و هم علاقه به دنيا امرى طبيعى است و جاى تعجب نيست.
✅در اينكه هدف اصلى امام عليه السلام از بيان اين حقيقت چيست؟ در ميان شارحان نهج البلاغه اختلاف نظر است.
📝بعضى آن را نوعى مذمت و نكوهش نسبت به محبت دنيا شمرده اند
📝 و بعضى به عكس، محبت دنيا را امرى طبيعى مى دانند.
✅حقيقت اين است كه امام عليه السلام مى خواهد بفرمايد: نه از علاقه خودتان به دنيا نگران باشيد و نه از علاقه ديگران نسبت به آن، چرا كه پيوندى بسيار مستحكم ميان شما و دنياست. از آن بترسيد كه اين علاقه افراطى شود و به شكل دنياپرستى درآيد.
🔰 شبيه همين معنا روايت ديگرى است كه در آن مى خوانيم: كسى حضور اميرمؤمنان عليه السلام برخاست و عرض كرد: اى اميرمؤمنان! چرا ما دنيا را دوست داريم؟ امام عليه السلام فرمود: چون ما از دنيا آفريده شده ايم. آيا مى شود كسى را به سبب محبتش نسبت به پدر و مادر سرزنش كرد؟»؛
📌بنابراين هرگز نبايد علاقه مردم به مال و زن و فرزند و خانه و شهر و كشورشان را مورد ملامت قرار داد و حتى نبايد انتظار داشته باشيم كه مردم به همه اين امور پشت پا زنند. مهم اين است كه براى رسيدن به دنيا آلوده به گناه نشوند و ايمان و شرف خود را به آن نفروشند.
🔰در حديث معروفى مى خوانيم: «كسى كه دنياى خود را براى آخرتش ترك كند از ما نيست، همچنين كسى كه آخرتش را براى دنيا ترك گويد»..
📌به تعبير ديگر دنيايى خوب است كه وسيله رسيدن به آخرت باشد نه آنكه هدف اصلى انسان را تشكيل دهد،
💠همانگونه كه در ساير كلمات امام عليه السلام آمده است. «آنكس كه به وسيله دنيا بنگرد به او بصيرت و بينايى مى بخشد و آنكس كه به دنيا بنگرد نابينايش مى كند».
✅آرى دنيا وسيله است نه هدف. بنابراين آنچه به عنوان نكوهش دنيا در روايات مختلف آمده است ناظر به روش كسانى است كه ارزش هاى والاى انسانى و اسلامى را فداى منافع مادّى مى كنند و دل و دين بر سر دنيا مى نهند وگرنه زندگى آبرومندانه و بهره گيرى معقول از نعمت هاى خدا هرگز در اسلام ممنوع و نكوهيده نيست.
🔰قرآن مجيد نيز به اين حقيقت اشاره دارد و مى فرمايد: «(زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنْ النِّسَاءِ وَالْبَنِينَ وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنْ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالاَْنْعَامِ وَالْحَرْثِ ذَلِکَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَاللهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَـآبِ)؛ محبّت امور مادى، از زنان و فرزندان و اموال هنگفت از طلا و نقره و اسب هاى ممتاز و چهارپايان و زراعت، در نظر مردم جلوه داده شده است؛ (تا در پرتو آن، آزمايش و تربيت شوند؛ ولى) اينها (در صورتى كه هدف نهايى آدمى را تشكيل دهند،) سرمايه زندگى پست (مادى) است؛ و سرانجام نيك (و زندگىِ والا و جاويدان)، نزد خداست».
✅ اين تزئين در واقع يك تزئين طبيعى است منتها نبايد انسان فقط به آن بينديشد و در آن غرق شود. بايد فراموش نكند كه مطابق آنچه در ذيل آيه آمده، اينها متاع دنياست؛ متاعى ناپايدار و گذرا. مهم سراى جاويدان و حيات ابدى است.
کانال شهدا و ایثارگران صفادشت
eitaa.com/shohadasafadasht