✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آشکار کردن زینت
🔹حکایت جالبی است؛ انسان ها وقتی با نعمت های خدا مواجه میشوند همگی سخت در پی استفاده و بهره وری از آن هستند و آنهایی که از قدرت ظاهری بیشتری برخوردارند، خود را مالک این نعمت ها می دانند. اما وقتی پای دستورات خدا به میان می آید، پای همین انسان های مدعی، لنگ است و اینگونه می پندارند که تاریخ مصرف این اوامر و نواهی گذشته است و آن را مخصوص عده ای افراد مرتجع می دانند، ولی واقع این است که «...أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ الْحَقَّ فَهُم مُّعْرِضُونَ؛ [انبیاء، ۲۴] ...بيشترشان حق را نمى شناسند و در نتيجه از آن رويگردانند». یکی از دستورات خدا که بندگان به سادگی از کنار آن می گذرند این آیه شریفه است: «...لَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَى...؛ [احزاب، ۳۳] ...مانند #روزگار_جاهليت_قديم زينت هاى خود را آشكار مكنيد...».
🔹«تَبَرُّج، از برج است. ما به چه برج میگوييم؟ ساختمانهايى كه خودش را نشان میدهد. #تَبَرُّج، يعنى خانم از خانه که بيرون می آيی خودت را برج نكن، چون وقتی برج كردی، دل چه كسى راضی میشود؟ «...فَيَطْمَعَ الَّذی فی قَلْبِهِ مَرَضٌ...؛ [احزاب، ۳۲] ...آن كسى كه در قلبش مرض است...»، يعنى بيماردل، روحش بيمار است، يك آدم عياش و هوسباز است، او دنبالت راه میافتد. خودت را برج كردی، خودت را حراج كردی، هرزهها عقب تو راه میافتند. اين كمال است؟ اگر ما درب يك ظرف حاوی شيرينی را برداريم، مگسها روی اين شيرينی مینشینند؛ اين برای اين شيرينی ارزش است؟ يا اينکه شيرينی را آلوده ميكنند؟. بعد قرآن میفرماید: «تَبَرُّجَ الْجاهِلِيَّة» خيلی قشنگ است. اين #جاهليت مهم است.
🔹يعنى خانم فكر نكن اين تمدن است، اين #جاهليت است. يعنى اگر كسى خودش را برج كند، اين مرتجع است، اين اُمُّل است. برگشته به #زمان_جاهليت. زمان جاهليت در مقابل زمان عالميت است. يعنى علم در مقابلش زمان جاهليت است. قبل از اسلام را زمان جاهليت میگويند. بعد از اسلام ديگر زمان جاهليت نيست؛ بنابراین اگر خانمی نيمه برهنه خودش را عرضه كرد، اين متمدن نيست، اين به جاهليت برگشته است». [۱] این بیان قرآن شریف است. کتابی که به جای آنکه پیش روی خود قرار دهیم تا راهنمای ما باشد، آن را پشت سر انداخته و راه خود را می رویم. و به تعبیر قرآن کریم: «...فَنَبَذُوهُ وَرَاء ظُهُورِهِمْ...؛ [آل عمران، ۱۸۷] ...پس آن را پشت سر خود انداختند...».
پی نوشت:
[۱] برنامه ی درس هایی از قرآن کریم ۹۰/۲/۲۹
منبع: وبسایت رهروان ولایت
#حجاب #عفاف #عفت #زن
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️ارزش و جایگاه جوان در اسلام
🔹ایام و #دوران_جوانی یکی از حساسترین و مهمترین دوران در طول حیات انسان و دوران درخشندگی و فروغ زندگی اوست. #جوان میتواند با استفاده از قدرت و نیروی خدادادی و روح سرشار از عشق و امید، شور و هیجان، سرنوشت و آینده خود را رقم بزند و به عالیترین و باشکوهترین منازل زندگی در مسیر حرکتش به سمت ابدیت دست یابد. از همین رو #اسلام اهتمام بسیار زیاد و ویژهای به ایام جوانی دارد و آن را مهمترین و اساسیترین بخش زندگی و عمر آدمی میشمارد و آن را فرصت مناسب برای دستیابی به رشد و کمال و خوشبختی دنیا و آخرت معرفی میکند.
🔹چنان که امیرالمومنین(ع) در تفسیر آیه شریفه «...وَ لاَ تَنسَ نَصيبَكَ مِنَ الدُّنيا...؛ [قصص، ۷۷] ... و سهم خود را از دنيا فراموش مكن»، میفرمایند: «سلامتى، توانايى، فرصت، #جوانى و شادابىات را فراموش مكن، تا با آنها، آخرت را به دست آورى». [۱] ایام نوجوانی و جوانی زمانی است که اعتقادات و شخصیت و شاکله وجودی انسان در آن شکل میگیرد و بر همین اساس، در روایات متعددی بر نقش این دوران در شکلگیری شخصیت تاکید بسیاری شده است. امام علی (ع) در اینباره میفرمایند: «دل نوجوان مانند زمين آماده است كه هر بذرى در آن کاشته شود، مىپذيرد». [۲] امام صادق (ع) نیز سفارش میکنند: «نوجوانان را دريابید، زيرا كه آنان سريعتر به كارهاى خير روى مىآورند». [۳]
🔹 #جوان به دلیل رسیدن به سن بلوغ، با يك تحول مهم و انقلاب درونی برخورد میکند، که جسم و روح دچار برخی تغییرات و فعل و انفعالات میشود؛ چنانچه اگر جوان در این زمان تحت تربیت و مراقبت قرار نگیرد و این تحولات درونی به درستی هدایت نشود، جوان با مخاطرات زیادی روبرو میشود. امیرالمومنین (ع) درباره اهمیت آموزش و هدایت در این دوره میفرمایند: «به آموختن حديث به نوجوانانتان پيش از آن كه منحرفين آنان را گمراه سازند، اقدام کنید». [۴]. یعنی #جوان در این دوره بستر بسیار مناسبی برای آموختن و الگوگیری دارد که اگر در این امر کوتاهی شود و پایههای دینی و اعتقادی جوان به درستی شکل نگیرد، جوان ناخودآگاه به دلیل تمایلات و غرایز بیدار شدهای که در او پدید آمده، به سوی ایدئولوژی و فرهنگ غیردینی، که امروزه از طریق اینترنت، شبکه های ماهوارهای و... که به آسانی در اختیار و در دسترس همگان است خواهد رفت.
🔹به جهت اهمیت دوران جوانی، بر والدین، مربیان و تمامی کسانیکه به نحوی در یادگیری و آموزش جوانان تاثیرگذارند، لازم است که با شناختن ارزش واقعى جوانى و درک روحیات و نقايص طبيعى این دوران و با راهنمایی های عالمانه و عاقلانه، تمایلات و غرایز جوانان را از سركشى و طغيانشان باز دارند و به سوی یک زندگی دینی و الهی هدایت نمایند. بنابراین، موضوع جوانان و ارزش و اهميت آنان در نزد خداوند و اهل بیت علیهمالسلام به قدری بالاست که به هیچ عنوان نمیتوان از آن غفلت کرد، و تمام کسانیکه در تخریب زیرساختهای فرهنگی کشور دست داشته و دارند و با انتشار کتابها، مقالات، و دادن آزادیهای بیحد و حصر، در از بین بردن تربیت دینی جوانان نقش داشتهاند، مورد قهر و غضب خداوند متعال قرار خواهند گرفت و روز قیامت در ازای گمراهی هر یک از این جوانان مسئول خواهند بود.
پینوشتها؛
[۱] معانی الاخبار، ص۳۲۵
[۲] تحف العقول ص۷۰؛ نهج البلاغه، نامه۳۱
[۳] اصول كافى، ج۸، ص۹۳، ح۶۶
[۴]. تهذيب الأحكام (تحقیق خرسان)، ج۸، ص۱۱۱، ح۳۰
منبع: وبسایت رهروان ولایت
#جوان
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
⭕️معلومات همراه با مهار نفس و امانتداری
🔹مهم در دانشجویی و در دانشیاری و در استادی و در شاگردی و در #تربیت [و] در #علم این است که یک #تربیت_صحیح همراه علم باشد. عالِم تربیت شده به تربیت انسانی، که همان تربیت اسلامی است. کوشش کنید که هر قدمی که برای علم برمیدارید، برای عمل ظاهری و برای اعمال باطنی، ایجاد تقوا در خودتان، ایجاد استقامت، امانت در خودتان بکنید که وقتی از دانشگاه ان شاء الله بیرون میآیید یک انسانی باشید که هم معلومات داشته باشید و هم امانتدار باشید. برای معلوماتتان، هم امانتدار باشید و هم تزکیه نفس کرده باشید؛ نفس خودتان را مهار کرده باشید.
🔹نفس انسان سرکش است، و سرکشی آن انسان را به زمین میزند. همان طوری که اگر انسان سوار یک اسب سرکش باشد و مهار نداشته باشد این اسب سرکش انسان را به هلاکت میرساند، نفس انسان بدتر از هر سرکشی است. سرکشی نفس، انسان را به هلاکت میرساند. هر قدمی که برای تعلیم و تعلم برمیدارید، همراه آن قدم، قدمی باشد برای مهار کردن نفستان که از این سرکشی که دارد و آزادی که برای خودش فرض میکند که هیچ مهاری در کار نباشد؛ خودتان مهار کنید نفس خودتان را.
بیانات حضرت امام ۵۸/۴/۱۷
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امنیت در فرهنگ قرآنی (بخش اول)
🔹ریشه #امنیت در لغت از امن، استیمان، ایمان و ایمنی است که به مفهوم #اطمینان، #آرامش در برابر خوف و ترس و نگرانی و ناآرامی است. به عبارت دیگر، #امنیت را به اطمینان و فقدان خوف تفسیر، تعریف و ترجمه نموده اند که تا حدود زیادی به واقعیت نزدیک و شامل دو بُعد ایجابی و سلبی در تعریف امنیت است. از یک سو اطمینان، آرامش فکری و روحی، و از سوی دیگر فقدان خوف، دلهره و نگرانی، که موجب سلب آرامش و اطمینان می گردند. «راغب»، لغت شناس برجسته قرآن کریم در تعریف امنیت آورده است: «اصل #امنیت، طمأنینه و آرامش نفس و از میان رفتن ترس و خوف است. امن و امانت و امان در اصل مصدر هستند و به حالت و وضعی اطلاق می گردد که انسان در آرامش باشد. گاه نیز بر چیزهایی اطلاق می شود که انسان بر آن امانتدار و امین است».
🔹در حقیقت #امنیت یک معنای نسبی دارد و بسته به وضع و شاخص های مربوط به آن است، و به نوعی مترادف با ایجاد فرصت برای استفاده از ظرفیت ها و کاهش آسیبها و تهدیدها و خطرات برای فرد، خانواده، جامعه، ملت و کشور است و شامل ثبات و امنیت اقتصادی، قضایی و حقوقی، فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی، سیاسی و نظامی می شود. #امنیت_فردی را باید در ایمان واقعی و آرامش روحی و اطمینان و طمأنینه نفس و یاد خداوند متعال جستجو کرد که «اَلا بِذکْرِ اللهِ تَطْمَئنُّ الْقُلوبُ». [رعد، ۲۸] #امنیت_اجتماعی را باید در سایه #تقوا و #عدالت و رعایت حرمت و حقوق انسانها و دفاع از مظلومان و محرومان و برخورد با فاسدان و مجرمان و بزهکاران، و رفع فقر و رفاه و تأمین معیشت مردم و حفظ آزادی های مشروع و حاکمیت عدل و حق و قانون و معیارهای انسانی و الهی جستجو کرد. #امنیت_ملی را در سایه اقتدار و استقلال و دانایی و توانایی و ارتباطات قوی و سازنده امت اسلامی در کلیه ابعاد و زوایا و ایستادگی در برابر یورش و توطئه و تهدید دشمنان و بیگانگان و بیگانه پرستان و نفوذ ایادی شیطانی آنان باید پیگیری کرد.
🔹به یک معنا #امنیتِ_ملی ترکیبی است از امنیت داخلی، خارجی و اجتماعی و ایمنی در برابر تهدیدات و توطئه ها و خطرات خارجی و سلامت جامعه در برابر هر گونه تهدید داخلی و خارجی. در #فرهنگ_قرآنی #امنیت یک مفهوم وسیع، متوازن و عمیق دارد و شامل تمامی ابعاد زندگی و حوزه های سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و امنیتی و داخلی و خارجی می شود و بر الگویی از امنیت تأکید می شود، که با اقتدار و انسجام و وحدت و ارتباط جامعه اسلامی و استحکام درونی جامعه پیوند دارد، و شرط امنیت ملی را در بُعد امنیت خارجی و استحکام درونی امت اسلامی می داند، و هر گونه دغدغه و نگرانی و ناامنی در یک بُعد را مؤثر در ابعاد دیگر می شمرد، و هر گونه قوت و قدرت در یک حوزه را منشأ قدرت و اقتدار در حوزه های دیگر می داند. #قرآن_کریم یکی از نعمتهای بزرگ الهی را امنیت غذایی، اقتصادی و امنیت در برابر تهدیدات خارجی و توطئه های گوناگون داخلی و خارجی می داند و در راستای تحقق این اصول، بر ایجاد اطمینان و آرامش عمومی و عبادت و معنویت تأکید می نماید تا از الطاف خداوند، قدرشناس و شاکر باشند و به عبادت و تحصیل کمال بپردازند. #ادامه_دارد...
منبع؛ حوزه نت
#امنیت
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امنیت در فرهنگ قرآنی (بخش دوم)
🔹 #امنیت وسیله و زمینه برای اهداف متعالی انسانی و وصول به درجات قرب و کمال و استفاده مطلوب از فرصت هاست. اینک به چند نمونه قرآنی اشاره می کنیم. خداوند در سوره قريش می فرماید: «لِإِيلَافِ قُرَيْشٍ ﴿١﴾ إِيلَافِهِمْ رِحْلَةَ الشِّتَاءِ وَالصَّيْفِ ﴿٢﴾ فَلْيَعْبُدُوا رَبَّ هَٰذَا الْبَيْتِ ﴿٣﴾ الَّذِي أَطْعَمَهُمْ مِنْ جُوعٍ وَآمَنَهُمْ مِنْ خَوْفٍ ﴿٤﴾ ؛ [خدا فیل سواران را هلاک کرد] تا قریش را [با یکدیگر و با مردم و با حرم امن] الفت دهد؛ [۱] [و نیز] به سفرهای [تجارتی] زمستانی و [سفرهای تجارتی] تابستانی پیوند و انس دهد [تا در آرامش و امنیت، امر معاششان را تأمین کنند.] [۲] پس باید پروردگارِ این خانه را بپرستند؛ [۳] پروردگاری که آنان را از گرسنگی نجات داد، و از بیمی [که از دشمن داشتند] #ایمنی شان بخشید. [۴]
🔹از این بیان نورانی قرآن به خوبی استفاده می شود مفهوم #امنیت برآیند و محصول عوامل گوناگون و اوضاع مختلف اجتماعی و نتیجه رابطه متقابل این عوامل است، و این نظیر مفهوم توسعه است. نتیجه توسعه همه جانبه و متوازن و پایدار، به طور طبیعی #امنیت خواهد بود، که در تحقق آن عوامل گوناگون نقش دارد و هدف نهایی از آن، ایجاد زمینه برای قرب به خدا و بندگی حضرت حق است. باید از این نعمت الهی و تأمین معاش و آباد کردن بلاد و برقراری امنیت برای عباد، راه را برای عبودیت هموار کرد، و بر عزت بندگی و ربوبیت خداوند تأکید نمود. در حقیقت این اهداف طولی، و هر یک مقدمه دیگری است و هدف عالی قرب الی الله و عشق به حق است و این اصل ارزشمند حفظ اسلام و ارزشهای اسلامی و پاسداری از نظام اسلامی و ایمان و تقواست که روح همه تعالیم اسلامی و رمز موفقیت جامعه اسلامی و عنصری تأثیرگذار و غایی برای برقراری #امنیت است.
🔹آنجا که قرآن کریم شرایط جامعه ایده آل اسلامی و آینده تاریخ بشر را بیان می کند، بر این اصول تأکید نموده و مؤلفه ها و شاخصه های جامعه پیشرفته و متعالی و در حال پویایی و ارتقای مادی و معنوی اسلامی را چنین ارائه می دهد: «وَعَدَ اللهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَىٰ لَهُمْ وَ لَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا ۚ يَعْبُدُونَنِی لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًا ۚ وَ مَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذَٰلِكَ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ». [نور، ۵۵] اینکه بعد از ترس و خوف #امنیت حاصل شود، و مؤمنان در #امن و آرامش باشند و بیم و ترس به امن بدل شود و حاکمیت شرک به حاکمیت ایمان و توحید، و اضطراب و پریشانی مؤمنان، به استقرار آیین خدا و حاکمیت اولیای الهی مبذول گردد، جزء وعده های الهی و قرآنی و آرمانهای امت اسلامی و از اهداف مقدس بعثت نبی اکرم و امت است.
🔹ِدر آیات دیگر نیز بحث قرینه «مطمئنه» و «آمنه» یا آمادگی برای مقابله با دشمنان و استکبار و جهاد در راه خدا و عدم ترس از ملامتگران آمده است: « ...يُجَاهِدُونَ فِی سَبِيلِ اللهِ وَ لَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ...؛ ...همواره در راه خدا جهاد می کنند، و از سرزنش هیچ سرزنش کننده ای نمی ترسند...». [مائده، ۵۴] قرآن عدم تولّی کفار و نترسیدن از حوادثی که توسط دشمنان طراحی می شود. [۱] هوشیاری در برابر بیماردلان و منافقان و خطرات و وسوسه های آنان، و احیاناً ارتباط آشکار و پنهان ایادی و نفوذی های دشمنان در جامعه اسلامی، و خطر آنها برای امنیت، اقتدار، عزت و سربلندی جامعه اسلامی، و تهدید کسانی که دست دوستی و رابطه به آنان بدهند و از دین خدا منحرف شوند و پشت به دوستان و رو به دشمنان کنند، تذکر داده و هشدار می دهد و نسبت به این قبیل رابطه ها و دوستی و ارتباط فریبنده که موجب سلطه کفار و منافقان می شود، امت اسلامی را بر حذر می دارد.
🔹ملاحظه این قبیل آیات، نکات بسیار ظریفی را در زمینه #امنیت_ملی و پیوند عوامل نفاق و استکبار بیان می نماید و خطر این قبیل ارتباطات ناسالم و بیمارگونه و تخریبی را هشدار می دهد و ولایت و ایمان را تنها رمز و راز و ستون فقرات و محور حیات سیاسی و فرهنگی و اجتماعی امت اسلامی می داند و یادآور می شود در راه عزت و اعتلای جامعه اسلامی از تبلیغات دشمنان و فتنه گری و سرزنش ملامتگران و جوسازی معاندان نباید هراسید و تسلیم فشار و هوچی گری و تهدیدات آنان نباید شد، و مؤمنان هراسی به خود راه نمی دهند و اسیر جوّ نمی شوند. توجه به آیات ۴۸ تا ۵۷ سوره مبارکه مائده بسیار آموزنده است. #ادامه_دارد...
پی نوشت؛
[۱] مراجعه شود به آیه ۵۲ سوره مائده
منبع؛ حوزه نت
#امنیت
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امنیت در فرهنگ قرآنی (بخش سوم)
🔹 #امنیت، زوایای زندگی فردی و اجتماعی و سطوح روانی و فرهنگی و اخلاقی، تا رفتارهای اجتماعی را شامل می شود و در حوزه های فردی و اجتماعی تأثیرگذار است. در فرهنگ اسلامی به ابعاد آن توجه شده و واژه رهب، رهبت، ارهاب (ترسِ توأم با دلهره و اضطراب و احتیاط) به کار رفته و این بدان معناست که #دشمن همواره از اقتدار، هوشیاری، تسلط و ابتکار عمل مسلمانان واهمه دارد و جانب احتیاط را در برخورد با آنان در پیش می گیرد. این موضوع به ثبات، پایداری و همسویی عوامل و عناصر تعیین کننده وحدت، اقتدار و امنیت در جامعه اسلامی مربوط می شود و هرچه بر انسجام، اعتماد و اعتصام به حبل الله افزوده شود، بر اقتدار امت اسلامی در برابر بیگانگان افزوده خواهد شد.
🔹 #امنیت_ملی برآیند امنیت داخلی و اقتدار اجتماعی است و نتیجه پویایی و تحول و سامان و ارتباط دولت و مردم و تحکیم پیوندهای درونی امت موحد است و در حقیقت استفاده مطلوب و بهینه از فرصتها، جهت کاهش خطرات و تهدیدات و تمهیدی برای کاهش تشنّج و مقابله با تهدیدات اجانب و توطئه های دشمنان و فتنه گری منافقان است. واژه حذر و فرمان قرآن که «یا ایُّها الَّذین آمنوا خُذُوا حِذرَکُم...» [نساء، ۷۱] دستور به آمادگی، احتیاط، هوشیاری، به دست گرفتن سلاح و کوچ در راه خدا دارد، و آیه ۸۳ سوره نساء با بیان حفظ اسرار و اطلاعات و ارجاع مسایل حساس به والی و مراجع ذیربط و دارای قدرت استنباط، به بخشی دیگر از این امور مهم می پردازد.
🔹این موضوعات به بحث حکومت، ولایت، اطلاعات و امنیت و حفظ آن و ارجاع مسایل به فقیه صاحب نظر و به امام یا رسول، پرهیز از شایعه پراکنی، عدم تأثیرپذیری از شیاطین، جمع بندی مسایل و تحلیل صحیح قضایا توأم با درک و بینش عمیق اسلامی و سیاسی و فهم دقیق از حوادث و جریانات به عهده حاکم اسلامی است و همه باید اطلاعات را به کانون اصلی بدهند و بر اساس تصمیمات اولی الامر اقدام نمایند. موضوعات مربوط به جهاد، دفاع، مقابله با باغیان و خوارج و محاربان و مفسدان و دزدان مسلح و توطئه گران، جنایتکاران، اراذل و اوباش، متجاوزان به حقوق دیگران مانند: قصاص، حدود، تعزیرات، قضاوت و احقاق حقوق مردم و خدا، موضوعاتی مانند امر به معروف و نهی از منکر، حقوق اهل ذمّه و امان دادن به آنان، حقوق شهروندی، آزادی مخالفان و حدود آن، مقابله با دشمنان و جاسوسان، برقراری نظم، جلوگیری از هرج و مرج و شرارت و ناامنی و قراردادهایی مانند: صلح، پیمان، عدم تعرض، ترک مخاصمه و موضوعات دیگر. #ادامه_دارد...
منبع؛ حوزه نت
#امنیت
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امنیت در فرهنگ قرآنی (بخش چهارم)
🔹 #دستورات_اسلام در زمینه ایجاد #قدرت و زمینه سازی برای #اقتدار و ایجاد قدرت ارهابی در برابر تهدیدات بیگانه و عدم تولّی بیگانگان مسائلی هستند که در چارچوب امنیت ملی و جهان اسلام قابل تعریف و تفسیر می باشند. در اسلام قوانین و مقررات عمومی در روابط عادلانه و خداپسندانه والی و مردم و حقوق متقابل حاکم و جامعه و تنظیم روابط سازنده و رهبری عادل و پرورش روحیه آزادی خواهی و کرامت و مبارزه با ظلم و طاغوت و استبداد و استثمار و استکبار و حمایت از مظلومان و مستضعفان و مسؤولیت اجتماعی در زمینه امر به معروف و نهی از منکر و نیز همیاری بر برّ و تقوا و عدم تعاون بر اثم و عدوان و تواصی به حق و صبر و مشاوره در کارها، و اصولی مانند: نصیحت پیشوایان دینی و انتقاد سازنده و تواصل در کارها و پرهیز از تدابر و فتنه گری، و نیز اصولی مانند: دفاع فردی و اجتماعی، عدم پذیرش ولایت ستمگران و دشمنان و تولّی و تبرّی لله و مسؤولیت امت برای پاسداری از کیان اسلامی و عدم اجازه و نفوذ سلطه بیگانگان و دهها اصل راهگشای دیگر، مفاهیمی در زمینه روابط سیاسی و امنیتی و وحدت امت و تقویت بنیادهای حکومت الهی و حفظ عزت و استقلال و اقتدار جامعه عنوان شده،
🔹که امروز هر یک از پربارترین و کارآمدترین اصول در زمینه حفظ حقوق جامعه و امنیت ملی و حوزه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، حقوقی جزء آن پیش بینی شده است. در قرآن آنجا که بحث از عزت مؤمنان می شود، اساس آن بر اقتدار و توانایی و نیرومندی بر اساس حکمت و میزان است. خواهیم گفت این عزت و اقتدار، ساختگی و زودگذر نیست و بر مبنای زور و ترس بنا نشده، بلکه ریشه دار و برآیندی است از امکانات درونی و بیرونی و هدایت شده و با صلابت و استواری امت اسلامی و این مضمون آیه «وَ اعدّوا لَهُمْ مَااسْتَطَعْتُمْ مِن قُوَّة...» [انفال، ۶۰] است، که بدین معناست: برای مقابله با دشمن هرچه از نیرو و از اسبهای آماده در توان دارید بسیج کنید تا دشمن خدا و دشمن خودتان و نیز دشمنان دیگر را که نمی شناسید، ولی خداوند می شناسد، به بسیج و آمادگی بترسانید و قدرت پیشگیری و ارهاب دشمن را داشته باشید، تا دشمن حساب خویش را بکند، و از فکر نفوذ و سلطه و توطئه و تهدید برحذر باشد.
🔹واضح است این مفهوم عمیق و فراگیر برای کلیه نسلها و در همه زمانها و تحولات اجتماعی و سیاسی قابل تطبیق و دستوری است راهبردی و استراتژیک، برای تاریخ و امت اسلامی و چراغ راهی است تا جامعه از اقتدار برخوردار و هشیار باشد و در هر وضعی اسباب و ادوات لازم را برای مقابله و پیشرفت و عزت فراهم نماید و این رسالت بزرگ و مسؤولیت خطیر را با توجه به نیازها و ضرورتهای زمان تدارک ببیند و خود را به پیشرفته ترین سلاح و کارآمدترین ابزار مجهز نماید و از قدرت علمی و رزمی و امنیتی و شاخصه های اقتدار و بنیه های فکری و علمی و فنّی و ایمان و اراده و انگیزه و ساماندهی و برنامه ریزی و فرماندهی برخوردار باشد و تفوّق لازم را در برابر دشمنان شناخته شده و ناشناخته داشته باشد و این درسی بزرگ و آموزنده است. #ادامه_دارد...
منبع؛ حوزه نت
#امنیت
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امنیت در فرهنگ قرآنی (بخش پنجم)
🔹در آیه دیگر می فرماید:ِ «إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللهَ وَ رَسُولَهُ وَ يَسْعَوْنَ فِی الْأَرْضِ فَسَادًا أَنْ يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلَافٍ أَوْ يُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ۚ ذَٰلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيَا ۖ وَ لَهُمْ فِی الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ؛ [مائده، ۳۳] کیفر و مجازات آنان که با خدا و پیامبرش می جنگند و در زمین (با سلاح و تهدید و غارت) فساد می کنند آن است که کشته یا به دار آویخته شوند یا دستها و پاهایشان بر خلاف یکدیگر قطع شود یا آنکه از سرزمین (خود) تبعید شوند. این کیفر ذلت بار دنیوی آنان است و برای آنها در آخرت عذابی عظیم خواهد بود». این آیه معروف به آیه محاربه و افساد در زمین است و هدف از آن برقراری #امنیت، مبارزه با تجاوز و شرارت و جنایت و افراد یا باندهای مسلحی است که مردم را می ترسانند و #امنیت_جامعه را به خطر می اندازند.
🔹برای این قبیل جنایتکاران حرفه ای و شرور که اسلحه به دست می گیرند و مردم را به وحشت می اندازند و #محیط_اجتماعی را #ناامن می کنند و #افساد در زمین می نمایند، یکی از چهار نوع کیفر و #مجازات را اسلام در نظر گرفته است که بر اساس وضع و مصالح و مقتضیات زمان و کیفیت جرم و وضع مجرمان و ضرورت های اجتماعی، حاکم شرع و والی امر می تواند جنایتکاران را به یکی از کیفرهای یاد شده مجازات نماید، تا شرّ این افراد از سر مردم کوتاه شود و محیط اجتماعی سالم و امن باشد، و کسی جرأت نکند جامعه را تهدید نموده و خوف و وحشت و ترور و ناامنی و آدم کشی و افساد و قتل و غارت به راه بیندازد، و یا با حکومت به مبارزه برخیزد و به قصد توطئه و براندازی، باندهای مسلح به راه بیندازد و علیه امام و حاکم قیام کند و یا توطئه چینی کند. واضح است این #دستورهای_حکیمانه و مقررات برای حفظ و پاسداری از #امنیت_جامعه و نظم عمومی، سلامت جامعه، برقراری حقوق عادلانه، پیشگیری از آشوبگری، فتنه انگیزی، ناامنی، فساد اجتماعی، تبهکاری و شرارت است و نشان دهنده جایگاه امنیت اجتماعی و حاکمیت نظم و قانون و حق و عدل در جامعه است.
🔹«وَ إِنْ طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا ۖ فَإِنْ بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَى الْأُخْرَىٰ فَقَاتِلُوا الَّتِی تَبْغِی حَتَّىٰ تَفِيءَ إِلَىٰ أَمْرِ اللهِ ۚ فَإِنْ فَاءَتْ فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا بِالْعَدْلِ وَ أَقْسِطُوا ۖ إِنَّ اللهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ؛ [حجرات، ۹] و هرگاه دو گروه از مؤمنان با هم به نزاع و جنگ پردازند، آنها را آشتی دهید؛ و اگر یکی از آن دو بر دیگری تجاوز کند، با گروه متجاوز پیکار کنید تا به فرمان خدا بازگردد؛ و هرگاه بازگشت (و زمینه صلح فراهم شد)، در میان آن دو به عدالت صلح برقرار سازید؛ و عدالت پیشه کنید که خداوند عدالت پیشگان را دوست میدارد». بحث برخورد با گروه متجاوز و برقراری صلح بر اساس عدالت و اخوت اسلامی و وحدت و تحکیم و تقویت انسجام و برادری اسلامی و حفظ کیان امت اسلامی است و آنجا که گروهی متجاوز و یاغی و باغی و محارب پیدا شود، باید آنان را سر جای خودشان نشاند و زمینه صلح و عدل را با برخورد با متجاوز فراهم کرد و اجازه تجاوز نداد. #ادامه_دارد...
منبع؛ حوزه نت
#امنیت
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi