AUD-20220827-WA0003.mp3
4.2M
درباره علوم غریبه و جنیان و ...سوال زیاد می شود بنده حرف هایی دارم اما خلاصه را در بیان آیت الله مفیدی یزدی بشنوید .
کلامی کوتاه اما دقیق.
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
✍شهیدی میگفت؛
هر وقت بعد از اینکه مرتکب یه اشتباهی شدی، تونستی بجای سرزنش کردنِ خودت، خودتو درآغوش بگیری و بگی جبرانش میکنم، بخش زیادیازمسیر خودسازیو طیکردی💕
حواست باشه رفیق!
صدای خدا پراز آرامشه
دلهره و انرژی منفی همش از سمت #شیطانه
خدا منبعِ انرژی مثبت و حال خوبه...🌿
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠احاطه علم خداوند به هر چیزی
🔹صوتی استاد مفسر دکترمحمدعلی انصاری
📌 نهجالبلاغه/ خطبه109
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اهمیت"جهادتبیین"
زمان امام خمینی دشمن با قلم میجنگید
امروز درعصر ما با فضای مجازی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
1401-10-29-sh ofogh.mp3
11.39M
🔉#بشنوید
🔰سخنرانی استاد حسن رحیمپور ازغدی با موضوع: امام هادی ع، "ولایت"، علیه "سلطنت"
شهادت امام هادی ع - نشست (جنگ اراده ها، نبرد تاکتیکها و برتری "معصوم شهید") _ ۱۴۰۱
#طرحی_برای_فردا
#شبکه_افق
📅 پخش: ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
4_5856937276809939266.mp3
4.31M
🏴 #شهادت_امام_هادی(ع)
♨️هدایتگری امام هادی(ع)
👌 #سخنرانی بسیار شنیدنی
حجت الاسلام #رفیعی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
4_5940774909578841604.mp3
10.92M
#تلنگری
#استاد_شجاعی
#حجت_الاسلام_حیدری_کاشانی
امام هادی علیهالسلام، یک عمل یا یک مقام را معرفی میکنند که :
✔ شیاطین و حملات آنها را آسانتر از انسان دفع میکند،
✔ سبب عزّت وکرامت انسان شده و به او وسعت نفس میدهد،
✔ او را در قلب دیگران محبوب میگرداند.
▪️ویژه شهادت امام هادی علیه السلام
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
مداحی آنلاین - مناجات ماه رجب - رسولی.mp3
7.09M
🎧مهدی رسولی
مناجات با خدا 😔😭🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖥 منجلابی که آمریکا برای اروپا ساخت
🔹توضیحات استاد #رائفی_پور درباره پیامدهای اقتصادی جنگ روسیه و اوکراین برای اروپا
🗓 ۴ بهمن ۱۴۰۱
🌐 لینک دانلود با کیفیتهای مختلف👇🏻
🔗 youtu.be/n5YKs3Bwva4
🔗 aparat.com/v/JeYb2
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
- ناشناس.mp3
11.78M
🎧 بشنوید| برنامه تلویزیونی «جهان آرا»
👈🏼موضوع: آیا عرضه خودرو در بورس کالا به نفع مردم است؟
🔰صوت کامل گفتوگو با:
👤مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس
👤 لطف الله سیاهکلی، نماینده مردم قزوین در مجلس
◽️ دوشنبه٣ بهمن ١٤٠١
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
قدیری ابیانه:🔍 *دشمن علیرغم تهاجم همهجانبه در حسرت براندازی ماند/ طرح برهنگی کامل، دست ضدانقلاب را رو کرد*
سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا گفت: دشمن تمام توان خود را به کار گرفت اما شکست خورد درحالیکه به براندازی نظام امیدوار شده بود
سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا گفت: دشمن تمام توان خود را به کار گرفت اما شکست خورد درحالیکه به براندازی نظام امیدوار شده بود.
دشمن علی رغم تهاجم همهجانبه در حسرت براندازی ماند/ طرح برهنگی کامل، دست ضد انقلاب را رو کرد
به گزارش گروه سیاسی تیتر یک، سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا، در گفتگو با خبرنگار تیتر یک، گفت: تاثیر شبکههای اجتماعی خارجی در فریب افکار عمومی به میزان ساده لوحی و باورپذیری مخاطبین آن بازمی گردد.
محمد حسن قدیری ابیانه ضعف رسانههای داخلی و فقدان سواد رسانهای را عامل ساده لوحی افراد دانست و افزود: برخی مخاطبین شبکههای اجتماعی نمیتوانند حقیقت را از دروغ تشخیص دهند.
🔍 *شبکههای اجتماعی در فتنه اخیر نقش آفرینی کردند*
وی اظهار داشت: آموزش سواد رسانهای در آموزش و پرورش و دانشگاه توسط رسانههای گروهی از اهمیت فوق العادهای برخوردار است چرا که شبکههای اجتماعی در فتنه اخیر نقش آفرینی کردند.
قدیری ابیانه ادامه داد: شبکههای اجتماعی جزء کوچکی از توطئه بزرگتر و جنگ همه جانبهای بود که توسط دشمن برنامه ریزی شد اما علیرغم به کارگیری نیروها و هزینههای گزاف و برنامه ریزی درازمدت شکست خورد.
🔍 *طرح برهنگی کامل دست ضد انقلاب را رو کرد*
وی گفت: دست دشمن در هدف از فتنه با رو نمایی از اهدافشان مانند طرح آزادی برهنگی کامل، استخر مختلط و سرو مشروبات و امثالهم توسط ضد انقلاب در خارج از کشور به صورت زودهنگام مطرح و رو شد و آنها را به شکست نزدیکتر کرد.
این کارشناس ادامه داد: طرح مسائل مذکور توسط ضد انقلاب اغلب کسانی که اعتقادی به حجاب قانونی نداشتند را آگاه کرد و به این نتیجه رسیدند که قضیه به برداشتن روسری ختم نخواهد شد.
قدیری ابیانه گفت: در ناآرامیهای اخیر، کسانی که روسری خود را برداشتند به آزادی مد نظر ضد انقلاب اعتقاد ندارند، خوشبختانه لیدرهای فتنه دستگیر و حکم اعدام برای برخی از آنها صادر شد.
🔍 *افزایش قیمت ارز؛ ثمره اغتشاشات*
وی افزود: نباید تصور کنیم شکست دشمن پایان راه است، قطعا آنها تلاش میکنند با هر روشی که میتوانند به کشور ضربه بزنند، یکی از دلایل افزایش قیمت ارز و گرانیها هم همین اغتشاشات و خسارتها بود.
این کارشناس ادامه داد: مردم باید بدانند هر جا اغتشاشات صورت بگیرد به اقتصاد و زندگی آنها لطمه وارد میشود، کما اینکه فتنه گران بازاریان را وادار به اعتصاب کردند اما آنها همراه نشدند و از ترسیدن و بستن مغازهها به برخورد قاطع با اغتشاشگران و تهدیدکنندگان روی آوردند.
قدیری ابیانه گفت: اربابان ضد انقلاب آنها را گرد هم آوردند و آنها از سرویسهای جاسوسی غربی تزریق میشوند، پولهای عربی هم توسط انگلیس، آمریکا و اسرائیل اداره و هزینه میشود.
🔍 *دشمن در حسرت براندازی ماند*
وی گفت: دشمن تمام توان خود را به کار گرفت و برنامه ریزی وسیعی داشت اما شکست خورد در حالیکه به واسطه مشکلات معیشتی ناشی از تحریمها به براندازی نظام امیدوار شده بود.
این کارشناس تاکید کرد: منافقین عامل موضع پارلمان اروپا علیه سپاه نبودند بلکه این تصمیم از قبل گرفته شده بود و برای آنکه آن را خواست مردم ایران جلوه دهند منافقین را جلوی پارلمان اروپا جمع کردند.
وی گفت: دشمن نمیتواند موجب فراموشی جنایات در ذهن مردم شود، ایران قویتر از آن است که گروهکها بتوانند به نظام آسیب بزنند، البته در دل فتنهها فرصتهایی نهفته است.
🔍 *اغتشاشات؛ فرصتی برای شناسایی عناصر خائن*
قدیری ابیانه شناسایی عناصر خائن و رو شدن دست افرادی که در نظام مسئولیت دارند ولی در مقابله با فتنه سکوت یا همراهی کردند را از جمله فرصتهای فتنه اخیر دانست و افزود: این افراد تصور کردند نظام در حال سرنگونی است.
وی با اشاره به لگدپراکنی کسانی که از مردم ارتزاق کردند و علیه آنها موضع گرفتند، اظهار داشت: ایران از نظر وسعت از انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا بزرگتر است.
🔍 *غربزدگی مسئولین؛ سد راه تقویت اینترانت در کشور*
وی تصریح کرد: هر چه اینترانت را تقویت کنیم و به روستاها نیز برسانیم شاهد مهاجرت به شهرهای بزرگ نخواهیم بود و مهاجرت معکوس به انضمام برخورداری از امکانات اتفاق خواهد افتاد.
قدیری ابیانه گفت: متاسفانه غربزدگی در مسئولین کشور ما بوده و هنوز در لایههایی از مدیریتها وجود دارد، این مسئله موجب تعلل در گسترش اینترانت شده است.
🔍 *دشمن از خلاء شبکه ملی اطلاعات سوءاستفاده کرد*
وی با اشاره به اینکه دشمن از خلاء مذکور استفاده کرده است، افزود: واتس آپ و اینستاگرام در ترکیه به قوانین آن تن داده اما
👇👇
در رابطه با ایران حاضر به انجام آن نشد.
این کارشناس گفت: اخیرا آمریکا نرمافزار چینی تیک تاک را به بهانههای مختلف مسدود کرد و کسی هم آن را نقض آزادی ندانست اما ایران در صورت انجام اقدام مشابه متهم به نقض آزادی بیان میشود.
🔍 *اینستاگرام و واتس آپ باید ملزم به رعایت قوانین ایران شوند*
قدیری ابیانه اظهار داشت: به نظر من واتس آپ یا اینستاگرام و تلگرام را باید به قوانین ایران ملزم کرد. جمعیت ۸۵ میلیونی ایران را نمیتوانند نادیده بگیرند.
سفیر سابق ایران در ایترالیا و مکزیک در ادامه خاطر نشان داشت: خوشبختانه دولت سیزدهم راه اندازی اینترانت داخلی را در دستور کار قرار داده است.
🔍 *اخذ مجوز کسب و کار به صورت الکترونیک یک انقلاب بزرگ اداری است*
وی تصریح کرد: دولت برای آنکه دستگاهها فعالیتهای خود را از طریق مجازی پیش ببرند، قدمهای خوبی در راستای دولت الکترونیک و صدور مجوزهای کسب و کار برداشته است.
قدیری ابیانه تحقق طرح صدور الکترونیکی کسب و کار دولت را یک انقلاب بزرگ اداری و موجب گسترش و تسهیل کسب و کار دانست و گفت: مقاومتهایی توسط برخی دستگاهها و کارکنان آن صورت میگیرد چرا که فساد و رشوه را به حداقل میرساند.
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
1401-10-30-sh4.mp3
13.45M
🔉#بشنوید
🔰سخنرانی استاد حسن رحیمپور ازغدی با موضوع: کدام خدای را نپرستیم؟ (امام باقر ع و "تربیت معنوی")
میلاد مبارک امام محمد باقرالعلوم ع _ مشهد ۱۴۰۱
#طرحی_برای_فردا
#شبکه_چهار
📅 پخش: ۱۴٠۱/۱۰/۳۰
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
1401-10-30-sh1.mp3
14.59M
🔉#بشنوید
🔰سخنرانی استاد حسن رحیمپور ازغدی با موضوع: بیچاره ملتی که... (قهرمان شناسی یا قهرمان تراشی؟)
جشنواره سینمای عمار _ نشست (قهرمان تقلبی؛ از "اساطیر شرک" تا "سلبریتی سرمایه داری") _ ۹ دی ۱۳۹۵
#طرحی_برای_فردا
#شبکه_یک
📅 پخش: ۱۴٠۱/۱۰/۳۰
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️حد و حدود حسن خلق چیست؟
🔸آیـا #حـُسـن_خـلق دارای ارزش ذاتـی اسـت، چـه در بـرخـورد بـا مؤمن باشد و چه در برخورد با کافر؟ پـاسـخ این است که آنـچه از جمع بندی آیات و روایات و سیره معصومین (ع ) به دست می آید، این است که #حـُسـن_خـلق از نـظـر آیـیـن مقدّس اسلام ارزش ذاتی دارد، چه در برخورد با مؤمن باشد و چه در بـرخـورد بـا کافر. اکنون برای روشن شدن حدود حسن خلق موضوع را از چند جهت بررسی میکنیم:
💠حسن خلق مؤمنان با یکدیگر
🔹بدیهی است که #خوشرفتاری_مؤمنان با یکدیگر، یکی از ارزشهای والای اخلاقی به حساب می آید. قرآن کریم، یاران رسول اکرم (ص ) را به این صفت ستوده، میفرماید: «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللّهِ وَالَّذینَ مَعَهُ اَشِدّاءُ عَلَی الْکفّارِ رُحَماءُ بَینَهُمْ... [فتح، ۲۹] مـحمد (ص) رسول خدا و کسانی که با او هستند در برابر کفّار سرسخت و شدید، و در میان خود مهربانند...».
💠با کافران و مجرمان چگونه برخورد کنیم؟
🔹در برخورد با این گروه نیز نرمخویی و حُسن خلق پسندیده است، ولی تا زمانی که ملایمت در آنـان اثـری سازنده داشته و در هدایت و نجات آنان مؤثر باشد، و نرمی گفتار و رفتار ما سبب شـود از عـقـیـده بـاطـل یـا عـمـل نـاپـسـنـد خـود دسـت بـردارنـد و اصـلاح شـوند. اگر این نتیجه حـاصـل نـمـیشـود، حـدّاقـل مـوجـب تـقویت و جرات یافتن آنان بر مخالفت با دین و آزار و اذیت مسلمانان نگردد، و زشتی انحرافشان را کمرنگ نسازد و گناه و لغزش آنان کوچک شمرده نشود. خـدای مـتعال، هنگام اعزام حضرت موسی (ع) و برادرش هارون (ع) به سوی فرعون به آنان دستور میدهد: «اِذْهَبا اِلی فِرْعَوْنَ اِنَّهُ طَغی، فَقوُلا لَهُ قَوْلاً لَیناً لَعَلَّهُ یتَذَکرُ اَوْ یخْشی؛ [طه، ۴۳ و ۴۴] بـه سـوی فـرعـون بـرویـد کـه سـرکـشی کرده است. با او به آرامی و نرمی سخن بگویید، باشد که پند گیرد یا بترسد».
🔹روزی مردی یهودی که چند دینار از #پيامبر_اكرم (ص) طلب داشت، تقاضای پرداخت طلب خود را کرد. حضرت فرمودند: فعلاً ندارم. مرد یهودی گفت: از شما جدا نمیشوم تا بپردازید. پیامبر اکرم (ص) فرمودند: من هم در اینجا با تو می نشینم. آن قـدر نـشست که حضرت نماز ظهر، عصر، مغرب، عشا و نماز صبح روز بعد را همان جا خواندند. اصـحـاب خـواسـتـنـد یـهـودی را بـیـازارنـد، ولی حضرت، آنها را از چنین کاری بازداشتند. عرض کـردنـد: یـک یهودی شما را بازداشت کند؟! حضرت فرمودند: خداوند مرا مبعوث نکرده تا به مردم ستم کنم! پیامبر، یهودی و تعدادی از مسلمانان تا نیمروز در آن مکان نشستند.
🔹در این هنگام یـهـودی گفت: گواهی میدهم که خدایی جز خدای یکتا نیست و تو فرستاده خدا هستی. سپس عرض کرد: به خدا سوگند از این کاری که نسبت به شما روا داشتم، قصد جسارت نداشتم، بـلکـه خـواسـتـم بـدانـم اوصاف شما با آنچه در تورات به ما وعده داده اند، تطبیق می کند یا خـیـر؟ چـون در آنـجا خوانده ام که پیغمبر خاتم در مکه متولّد می شود و به یثرب هجرت میکند، درشـتخو و بداخلاق نیست، با صدای بلند سخن نمیگوید، ناسزاگو و بدزبان نیست. اینک همه ثروتم را در اختیارتان میگذارم تا در راه خدا به مصرف برسانید. [بحار، ج ۱۶، ص ۲۱۶]
منبع: راسخون به نقل از حوزه نت
#پيامبر_اکرم #حسن_خلق #اخلاق
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
ادب ماه رجب 1.mp3
4.06M
🔰 سلسله جلسات #ادب_حضور 1
💠 رعایت بیشتر #ادب_ماه_رجب 1
✅ تدریس کتاب ادب حضور
👈 توصیه مهم آیت الله قاضی به شاگردانشان در ورود ماه رجب
🎤 استاد احسان عبادی از اساتید مهدویت
👌ماه رجب امسال با ادب بیشتری در محضر خدا حضور پیدا کنیم.
🔰انقلابی باید قوی شود🔰
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
ادب ماه رجب 2.mp3
3.21M
🔰 سلسله جلسات #ادب_حضور 2
💠 رعایت بیشتر #ادب_ماه_رجب 2
✅ تدریس کتاب ادب حضور
👈 دو چله قبل از دهه آخر ماه رمضان که اوج بهره مندی از نعمت الهی است در پیش داریم
👈 چرا در ماه رجب اذکار استغفار و توحیدی زیاد سفارش شده است؟
🎤 استاد احسان عبادی از اساتید مهدویت
👌ماه رجب امسال با ادب بیشتری در محضر خدا حضور پیدا کنیم.
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
ادب ماه رجب 3.mp3
6.56M
🔰 سلسله جلسات #ادب_حضور 3
💠 رعایت بیشتر #ادب_ماه_رجب 3
✅ تدریس کتاب ادب حضور
👈 عملی که خدا ثوابش را در قرآن ذکر نکرده !
👈 یک نکته جالب ! به هر نماز شب خواندنی تهجد نمی گویند ، بلکه تهجد یعنی ...
👈 بکوشیم فردای قیامت جزء رجبیون باشیم
🎤 استاد احسان عبادی از اساتید مهدویت
👌ماه رجب امسال با ادب بیشتری در محضر خدا حضور پیدا کنیم.
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 صفر تا صد قطعنامهای که در پارلمان اروپا علیه سپاه تصویب شد
🔹آیا تحریم سپاه، تبعات اقتصادی دارد؟!
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
💠فتنه های سیاسی و فرهنگی/ یکی ختم به سربلندی، دیگری ختم به استحاله❗️
🔰پس از انقلاب شکوهمند اسلامی، انواع و اقسام فتنه ها برای کشور پیش آمده است. در این میان، دشمنان ما در فتنه های سیاسی که برای از پای درآوردن حکومت طراحی کردند، در نهایت شکست خوردند. دلیل آن هم این است که در این فتنه ها به رهبر معظم انقلاب اقتدا کردیم.
👈 اما هر چقدر که در آن فتنه ها سربلند بیرون آمدیم، متأسفانه در فتنه های فرهنگی، وضعیت به گونه ای رسیده که به دلیل عدم توجه به هشدارهای رهبر معظم انقلاب، اکنون پس از شبیخون فرهنگی دشمن - که حدود سه دهه پیش، رهبر معظم انقلاب نسبت به آن هشدار دادند - به مرحله استحاله فرهنگی رسیده ایم❗️
⬅️ مسئولین و نخبگان توجه کنند که نه کلی گویی و نه سخنرانی، شعار،همایش و ... هیچکدام نمی تواند جلوی این استحاله را بگیرد.
امروز در وسط جنگ قرار داریم؛ اگر هنوز روحیه شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم در ما جاری است، بسم الله، بدون تعارف و از روی قاطعیت با هنجارشکنان برخورد کنیم؛ در غیر اینصورت بدون تعارف باید بگوییم که شاهد آنچنان استحاله ای خواهیم بود که مایه عبرت آیندگان خواهیم شد❗️
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
ریشه های تاریخی و نحوه شکل گیری وهابیت(۱)
نویسنده : اکبر اسد علیزاده
وهابیت نامی است که شیعیان و اهل سنت بر فرقه ای خاص نهاده اند؛ در حالی که آنها خودشان را سلفی می دانند.
«سلف» در لغت به معنای «متقدم» و «سابق» است و در اصطلاح متکلمان و اصحاب ملل و نحل، به صحابه، تابعین، تابعین تابعین و حتی علمای اسلامی در سه قرن نخست هجری، سلف گفته شده است. گاهی نیز از نخستین تابعین، به «سلف صالح» تعبیر می شود.
جریان سلفی گری را در قرن چهارم هجری (323 ه . ق) گروهی از اهل حدیث به وجود آوردند. آنان، خود را «سلفیه» نامیدند، به این اعتبار که خودشان را پیرو سلف صالح می شمردند و در رفتارها و باورهایشان، خود را تابع پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و اصحاب و تابعین می دانستند.
این گروه به پندار خویش، در صدد احیای سیره «سلف صالح»، یعنی مسلمانان صدر اسلام بودند و مدعی شدند که امت پیامبر صلی الله علیه و آله را از انحراف و اشتباه به راه مستقیم بر می گردانند. آنان برای تحقق اهداف خود، می خواستند همه به سیره سلف صالح باز گردند؛ یعنی مانند آنان بیندیشند و عمل کنند و از آنچه در دوره های پس از پیامبر صلی الله علیه و آله و اصحاب بزرگش افزوده شده است، دوری گزینند. سلفیه چون خود را به احمد بن حنبل پیشوای حنابله منسوب می کردند، به «حنابله» نیز معروف اند.
سلفیان با معتزله به شدت به نزاع پرداختند؛ زیرا معتزله به عقل و دلایل عقلی استناد می کردند؛ ولی این گروه، استفاده از شیوه های عقلی را در اسلام از امور جدید می پنداشتند که در عصر صحابه و تابعین مرسوم نبوده است. همچنین آنان به ظاهر آیات و احادیث بسنده می کردند و هرگز به تأویل و تفسیر نمی پرداختند و تنها به نصوص قرآن و حدیث و دلایل به دست آمده از نص معتقد بودند. از این رو، به استقرار پروردگار بر عرش و فرود آمدن خداوند در سایه هایی از ابر اعتقاد داشتند.
ابو محمد حسن بن علی بن خلف بَر بَهاری از رهبران این گروه بود که باورها و آرای ویژه ای داشت و با مخالفان خود به شدت برخورد می کرد. او به یاران خود دستور داده بود هر کس با باورهای وی مخالفت ورزید، اموالش را غارت کنند و خرید و فروش او را بر هم بزنند.
بر بهاری هر نوع مرثیه خوانی برای امام حسین علیه السلام و اهل بیت علیهم السلام را ممنوع کرد و به قتل کسانی که بر اهل بیت علیهم السلام مرثیه خوانی کنند، حکم داد. وی زیارت مزارهای ائمه علیهم السلام را منع کرد و شیعه را کافر و گمراه خواند. او برای خداوند مانند و شبیه قائل بود و ذات احدیت را دارای کف و دست و انگشتان و دو پا یا کفشی از طلا و صاحب گیسوان تصور می کرد. همچنین می گفت: خداوند به آسمان بالا می رود و به زمین فرود می آید و مردم در روز قیامت، خداوند را خواهند دید.
برداشتهای سطحی و ظاهری از آیات قرآن و فرو گذاشتن عمق و معانی آن، تکیه بر باورها و دریافتهای ذهنی، غرور، نادانی و تعصب بربهاری و یارانش سبب شد که فتنه جویی آنان بالا بگیرد و آرامش از جامعه رخت بر بندد.
خلیفة الراضی با نکوهش باورها و رفتار این گروه، آنان را تهدید کرد چنانچه از عقاید و رفتارهای خلاف خود دست بر ندارند، گردنشان را می زند و خانه و محله هایشان را به آتش می کشد.
پس از این حکم، بربهاری متواری شد و در سال 329 ه . ق در 96 سالگی در حالی که در خانه زنی پنهان شده بود، درگذشت. او را در همان خانه بدون اینکه کسی بداند، غسل دادند و کفن کردند و در همان جا به خاک سپردند.
ابن تیمیه و احیای مکتب سلفیه
با ظهور مذهب اشعریه، مکتب سلفیه به طور کامل از رونق افتاد؛ ولی به کلی منسوخ نشد. این مذهب بار دیگر در قرن هشتم هجری با تبلیغ ابن تیمیه حرانی دمشقی حنبلی گسترش یافت. وی بار دیگر احادیث تشبیه و تجسیم و جهت داشتن خدا را مطرح کرد و بر حفظ ظواهر آنها اصرار ورزید.
بدین ترتیب، تفکر سلفیه را احیا کرد و گسترش داد.
زندگی نامه ابن تیمیه
احمد بن تیمیه، در روز دهم ربیع الاول سال 661 ه . ق در شهر حران (از توابع شام) دیده به جهان گشود و تا هفت سالگی در آن سرزمین زندگی کرد. به خاطر حمله سپاه مغول، عبد الحلیم، پدر ابن تیمیه مجبور شد به همراه خانواده، وطن خویش را ترک و به سوی شام (دمشق) حرکت کند و در آنجا اقامت گزیند.
چون پدر ابن تیمیه، روحانی حنبلی مذهب بود، فرزند خود را به مدارس حنابله فرستاد تا فقه حنبلی را فرا گیرد.
ابن تیمیه در بیست سالگی پدرش را از دست داد و خود به جای پدر عهده دار تدریس شد. تا سال 698 ه . ق که در شام به عنوان یک روحانی حنبلی زندگی می کرد، از او لغزشی دیده نشده بود. از آغاز قرن هشتم، کم کم آثار انحراف در او ظاهر شد. به ویژه موقعی که ساکنان «حماة» از وی خواستند تا آیه «الرَّحْمَنُ عَلَی الْعَرْشِ اسْتَوَی» را تفسیر کند.
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
ریشه های تاریخی و نحوه شکل گیری وهابیت(۲)
وی در تفسیر این آیه دچار لغزش شد و برای خداوند مکانی در فراز آسمانها تعیین کرد
که بر عرش متکی است. وی با این تفسیر نادرست، آشکارا برای خداوند، جهت و سمت جسمانی قائل شد.
انتشار پاسخ ابن تیمیه در دمشق و اطراف آن، غوغایی به راه انداخت. گروهی از فقیهان بر ضد وی قیام کردند و از جلال الدین حنفی ـ قاضی وقت ـ محاکمه او را خواستار شدند؛ ولی ابن تیمیه از حضور در دادگاه سر باز زد. در روز دوشنبه، هشتم رجب سال 705 ه . ق، قضات شهر همراه با ابن تیمیه در قصر نایب السلطنة حاضر شدند و رساله «الواسطیة» ابن تیمیه قرائت شد. در دوازدهم همین ماه در نشست دوم، کمال الدین زملکانی با او به مناظره پرداخت و مردم از فضایل کمال الدین زملکانی و مناظره نیکوی او تشکر کردند. در هفتم شعبان، در نشست سوم، وی به تبعید به مصر محکوم شد و دمشق را به قصد مصر ترک کرد. چون در آنجا نیز از نشر اندیشه خود دست بر نداشت، در مجلس مخصوصی، شمس بن عدنان با او به مناظره پرداخت. سرانجام ابن محلوف مالکی، قاضی وقت، او را به زندان محکوم و به طور رسمی بر ضد او در مصر و شام اعلامیه منتشر کرد.
ابن تیمیه در روز جمعه 23 ربیع الاول سال 707 ه . ق از زندان آزاد شد و اقامت در مصر را بر انتقال به دمشق ترجیح داد. وی پس از آزادی، در نشر باورهای خود پافشاری می کرد. از این رو، گروهی از صوفیه و عرفای مصر از وی به قاضی وقت شکایت کردند و ابن عطا با او مناظره کرد و او را به محکمه قاضی بدر الدین بن جماعة کشانید. قاضی احساس کرد او در سخنان خود، نسبت به پیامبر صلی الله علیه و آله ادب را رعایت نمی کند. بنابراین، او را روانه زندان کرد که در آغاز سال 708 ه . ق آزاد شد.
فعالیت دوباره ابن تیمیه سبب شد آخر ماه صفر 709 ه . ق، به اسکندریه مصر تبعید شود. او پس از هشت ماه اقامت در آنجا به سال 709 ه . ق به قاهره بازگشت.
پافشاری ابن تیمیه بر موضوع باطل خود در برابر حق، سبب شد قضات هر چهار مذهب، حکم دستگیری و زندان کردن او را صادر کنند. به گفته ابن کثیر، ابن تیمیه در روز پنجشنبه 22 رجب سال 720 ه . ق به خاطر فتواهای دور از مذاهب اسلامی به دار السعادة احضار شد. قضات هر چهار مذهب (شافعی، حنبلی، حنفی و مالکی) او را نکوهش و به زندان محکوم کردند. او در دوم محرم 721 ه . ق از زندان آزاد گردید و سرانجام در سال 728 ه . ق در زندان در گذشت. شوکانی می گوید:
«پس از زندانی شدن ابن تیمیه، بر اساس فتوای قاضی مالکی دمشق که حکم به کفر او داده بود، در دمشق ندا در دادند که هر کس دارای عقاید ابن تیمیه باشد، خون و مالش حلال است.»
برخی از نظرات ابن تیمیه
ـ به نظر ابن تیمیه، هر کس به قصد زیارت قبر پیامبر صلی الله علیه و آله مسافرت کند و هدف اصلی سفر او، رفتن به مسجد آن حضرت نباشد، چنین کسی با اجماع مسلمانان مخالفت کرده و از شریعت سید المرسلین خارج است.
ـ هرگونه زیارت قبور، چه قبر پیامبر صلی الله علیه و آله و غیر آن، شرک و حرام است.
ـ مسح و بوسیدن هر قبری ولو قبر پیامبران، شرک است.
ـ سوگند به پیامبر صلی الله علیه و آله شرک می باشد.
ـ هیچ گونه نذر بر انبیا جایز نیست و نذر بر آنها معصیتی بزرگ تر از سوگند به آنهاست.
ـ دست گذاشتن روی قبر پیامبر صلی الله علیه و آله و بوسیدن قبر، جایز نیست و مخالف توحید است.
محمد بن عبدالوهاب و تأسیس فرقه وهابیت
محمد بن عبد الوهاب یکی از عالمان حنبلی قرن دوازدهم است که مسلک وهابیت را پایه گذاری کرد و نسبتش به وهیب تمیمی می رسد. وهابیت از نام پدرش عبدالوهاب گرفته شده است و پیش از او مسلکی به نام وهابیت وجود نداشت.
او در سال 1115 ه . ق در شهر عُیَینَة واقع در صحرای نجد عربستان چشم به جهان گشود و در سال 1206 ه . ق دیده از جهان فروبست.
پدرش، عبد الوهاب از عالمان حنبلی و مورد احترام مردم و قاضی شهر عیینة بود. محمد در آغاز، از محضر جمعی از عالمان مکه و مدینه بهره برد؛ ولی در همان زمان، مطالبی بر زبان او جاری می شد که استادان و علمای صالح نسبت به آینده او بدبین بودند. آنان پیش بینی می کردند که این شخص گمراه، در آینده مردم را نیز به گمراهی خواهد کشید.
وی در جوانی به مطالعه زندگی نامه کسانی که مدعی نبوت شده بودند، مانند مسیلمه کذاب، اسود عَنسی و طلیحه اسدی علاقه خاصی داشت. این مطالب نشانگر آن است که از همان آغاز، دنبال شهرت و مقام بوده است. به همین دلیل، پدرش از او راضی نبود و پیوسته او را سرزنش می کرد و مردم را از اطاعت او بر حذر می داشت. حتی برادرش، سلیمان بن عبد الوهاب از مخالفان سرسخت وی بود و سخنان او را باطل می دانست. سلیمان در ردّ اندیشه برادرش کتابی نوشت که اولین کتاب در ردّ وهابیت است.
ارتباط محمد بن عبد الوهاب با استعمارگران
محمد بن عبد الوهاب بر اثر فشارهای عالمان و استادان خود، سرزمین پدری اش را ترک و به بصره مسافرت کرد.
@shohadayevarjovi