💠 در عراق چه خبر است؟
⭕️ بخش هایی از مجموعه صوت های افشا شده و منسوب به نوری المالکی:
🔹یک پروژه بریتانیایی وجود دارد. می خواهند با مقتدی، شیعه را نابود کنند بعد قدرت را به اهل سنت بسپارند.
🔹 در میان اهل سنت آدم خوب هم پیدا می شود ولی اکثرا کینه ای هستند؛ البته آن ها هم ترسو هستند!
🔹 مرحله بعدی درگیری است؛ هرکس از خودش دفاع می کند. مقتدی می خواهد کشت و کشتار راه بیندازد.
🔹 اعتمادی به ارتش و پلیس نیست. ما به سلاح برای دفاع از خودمان نیاز داریم. به ارتش و پلیس اعتماد نداریم. خودم هستم و خودم! اگر نیروهای داخلی نتوانستند جلوی صدر بایستند، من می توانم!
🔹 تنها در صورتی می توانیم از دوره پیش رو سالم بیرون بیایم، که طرح های مسعود ، مقتدی و حلبوسی را ناکام بگذاریم!
⭕️ آینده عراق به کجا خواهد انجامید؟ دشمنان عراق برای آن چه نقشه ای در سر ریخته اند؟
شما را به مطالعه مقاله آینده عراق؛ رؤیای پایان عصرِ جدید شیعیان از دکتر علی المومن دعوت می کنیم.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
💠 بزرگترین مساجد اروپا(قسمت دوم)
✂️ برش هایی از متن
🔹 مسجد بزرگ پاریس در قلب پایتخت فرانسه واقع شده است. این مسجد با هدف گرامیداشت یاد سربازان مسلمان که در جریان جنگ جهانی اول، فرانسه را از چنگال آلمانها آزاد کردند، احداث شد.
🔹 مسجد «ریجنت پارک» تحت عنوان مسجد مرکزی لندن نیز شناخته میشود. مساحت این مسجد به گونهای است که گنجایش 500 نمازگزار را دارد. «فردریک گیبرد» مهندس معمار انگلیسی طراح اصلی ساختمان مسجد محسوب میشود.
🔹 مسجد بزرگ رم در محور شمالی این شهر قرار دارد و مساحت آن به بیش از 30 هزار متر مربع میرسد. از همین روی، این مسجد گنجایش هزاران نمازگزار را دارد. در سال 1974 به درخواست پادشاه سعودی یعنی «ملک فیصل»، شهرداری شهر رم زمینی را برای ساخت مسجد اختصاص داد.
🔹 مسجد «وین» بزرگترین و زیباترین مسجد در این شهر محسوب میشود. علت این مسأله هم آن است که مسجد مذکور بر اساس سبک معماری اسلامی سنتی ساخته شده است. مناره مسجد تا 32 متر در آسمان ارتفاع پیدا میکند.
🔹 مسجد «خیر البریه» دانمارک در ژوئن سال 2014 در شهر «کپنهاگ» پایتخت این کشور افتتاح شد. گفته میشود که شاهزاده قطری سابق به نام «شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی» مسئولیت تأمین مالی ساخت مسجد را برعهده داشته است.صدای اذان از مسجد مذکور به گوش نمیرسد، زیرا پخش اذان از مسجد دانمارک، درست مانند بسیاری دیگر از مساجد در سطح اروپا، ممنوع است.
برای مطالعه این مقاله اینجا کلیک کنید
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
💠 از اندیشکده ها و مراکز اندیشه ورزی جهان عرب چه می دانیم؟
⭕️ به خلاف تصوّر اوّلیه ما از سادگی و بیطرح و نقشه بودن سیاست عربها در منطقه و جهان، اندیشکدهها و مراکز مطالعات راهبردی در جهان عرب، در زمینههای مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و همچنین اندیشهای توانستهاند قدمهای شایانتوجّهی بردارند.
⭕️ از مرکز دراسات الجزیره به عنوان بازوی پژوهشی الجزیره گرفته تا مرکز العربی للابحاث متعلق به عزمی بشارة تا مراکز نزدیک به امارات مانند مسبار و مومنون بلاحدود؛ مراکزی که هر کدام در یک جهت به جریان سیاستگذاری و اندیشه و البته گفتمان سازی در جهان عرب کمک می کنند. چه تفاوتی میان رویکردهای آنها وجود دارد؟
⭕️ مرکز الزیتونه در لبنان و حجم انبوهی از اطلاعات راجع به مساله فلسطین که می تواند پژوهشگران این حوزه را مستغنی کند. چقدر الزیتونه را می شناسیم و چه میزان با آثار تولیدی آن آشناییم؟
⭕️ زید الطالقانی کیست که می تواند هر وکیل و وزیر عراقی را در مجموعه اش تحت عنوان مرکز الرافدین للحوار جمع کند؟
⭕️ از فردریش ایبرت آلمان تا بروکینگر و کارنگی؛ مراکز غربی در منطقه خاورمیانه چه رویکردهایی را دنبال می کنند؟
⏰ هر یکشنبه، بررسی و تحلیل یک مرکز اندیشه ورزی جهان عرب ؛ از پایگاه شعوبا
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
13.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 مجموعه #تماشا
5️⃣ مستند فعالیت های عربستان سعودی در بوسنی
🔹 جنگ بوسنی در دهه 90 میلادی پای خیلی از کشورهای اسلامی را به این کشور اروپایی باز کرد. طبیعتا پایان جنگ مقارن شد با شروع یک رقابت سخت و نفس گیر میان این کشورها برای نفوذ و بسط قدرت نرم خود در میان مسلمانان بوسنی!
🔹 در قسمتهای قبل به اقدامات جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور شیعی و ترکیه به عنوان میراثدار عثمانی که روزگاری حاکم بر بالکان بود، پرداختیم.
🔹در این قسمت به ضلع سوم مثلث قدرت در خاورمیانه، یعنی عربستان سعودی میپردازیم. عربستان که منادی سلفیت در بوسنی بوده و تلاش کرده تا قرائت سلفی را در میان این دسته از مسلمانان اروپایی جا بیندازد.
🔹 آیا یک کشور اروپایی تاب پذیرش اسلام سلفی را دارد؟ آیا عربستان سعودی در بوسنی به موفقیتی دست یافته است؟
🔹در این قسمت به فعالیت های عربستان سعودی در حوزه دیپلماسی مذهبی در بوسنی و هرزگوین پرداخته شده است. این مستند توسط اندیشکده برکلی تولید شده و پایگاه اینترنتی شعوبا آن را ترجمه و زیرنویس کرده است.
🎞 پنج شنبه های تماشا : فعالیت های عربستان سعودی در بوسنی
برای مشاهده کامل مستند اینجا کلیک کنید
#مستند
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
6.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ بسته مستند: دیپلماسی نرم کشورهای اسلامی در بوسنی و هرزگوین
1️⃣ جمهوری اسلامی ایران؛ صدور انقلاب اسلامی به منطقه ای اروپایی
2️⃣ ترکیه؛ رویای احیای عثمانی در بالکان
3️⃣ عربستان سعودی؛ سلفیت نجدی و چشم رنگی های اروپایی
❓ موفقیت سهم کدام یک بوده است؟
🎥 کلیپ: اشک های راننده بوسنیایی پس از شنیدن نام رسول الله(ص)
بخش به یادماندنی از مستند خنجر و شقایق اثر نادر طالب زاده و با گویندگی سید مرتضی آوینی در مورد جنگ بوسنی
#مستند
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
⭕️ حجاب: چرا در شمال آفریقا کاهش یافته است؟
✍️ مجدی عبدالهادی
📌 بخش اول
🔹بی بی سی: عکسهای زنان با لباس کامل اسلامی - صورتهای پوشیده و با پیراهنهای بلند - در کنار عکسهای قدیمی زنان با دامنهای کوتاه مربوط به دهههای ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ در شمال آفریقا و خاورمیانه اغلب در شبکههای اجتماعی کنار هم قرار میگیرند تا نکتهای را بیان کنند.
🔹بنمایه پیام این است: «ببینید در ۵۰ سال گذشته جوامع عربی به چه تبدیل شدهاند.»
🔹برای کسانی که چنین عکسهایی را به اشتراک میگذارند، این بارزترین نشانهای است که نشان میدهد کشورهایشان چگونه به قهقرا رفتهاند و آرمانهای پیشرفت و مدرنیته را، که نمونه آن اتخاذ سبک زندگی غربی است، رها کردهاند.
🔹اما برای جریانهای محافظهکار که منطقه را در چند دهه گذشته شکل دادهاند، کاملا برعکس است: این یک اقدام مثبت برای اثبات هویت مسلمانی در جوامعی است که مدتها تحت سلطه استعمار بودهاند و سبک زندگی غربی را ابتدا حاکمان استعمارگر و سپس نخبگان غربزده گسسته از فرهنگ محلی بر آنها تحمیل کردهاند.
🔹از مراکش گرفته تا مصر و آنسوتر از آن، موضوع «موازين پوشش اسلامی»، به ویژه #حجاب، که یکی از بحثبرانگیزترین انواع پوشش بوده است.
🔹به هر حال، گسترش آن در منطقه عمدتاً به یک عامل بستگی داشته است: ظهور و موفقیت نهایی اسلام سیاسی، پدیدهای که به نام #اسلامگرایی نیز شناخته میشود.
🔹کل شمال آفریقا دارای جنبشهای اسلامگرای قدرتمندی است که یا به قدرت رسیدند یا مانند الجزایر در اوایل دهه ۱۹۹۰ تقریبا به قدرت رسیدند.
🔹حتی پس از برکناری آنها از قدرت، همچنان نفوذشان بر جوامع قابل توجه باقی مانده است.
🔹اما به گفته بسیاری از ناظران، این وضع در حال تغییر است. و یکی از آشکارترین راهها برای ارزیابی آن، نگاه کردن به قویترین نماد تأثیر اسلامگرایی است: حجاب.
🔹بسیاری از ناظران اشاره کردهاند که در چند سال گذشته شاهد کاهش مداوم این پدیده در شمال آفریقا بودهایم.
🔹سعید الزغوطی، ستوننویس وب سایت خبری مراکشی الیوم ۲۴ اخیراً نوشت: «تشخیص این نکته که میزان پوشش حجاب در جهان عرب ما، و به ویژه در #مراکش، نسبتاً کاهش یافته است، سخت نیست. این عقبنشینی و کاهش تا حد زیادی ناشی از کاهش و افول جریان اسلامی است.
🔹زنان جوان مراکشی با رسانههای محلی در مورد فشار اجتماعی و حتی آزار و اذیتی صحبت کردهاند که باید به خاطر کنار گذاشتن حجاب تحمل کنند. اما ظاهراً این امر آنها را منصرف نکرده است.
🔹در #تونس که داشتن حجاب در آن زمانی اقدامی اعتراضی بود زیرا رژیمهای مستبد یکی بعد از دیگر آن را ممنوع کرده بودند، مدت کوتاهی پس از بهار عربی در سال ۲۰۱۱ رایج شد، اما اخیراً دوباره کاهش یافته است.
🔹هدی الطرابلسی، روزنامهنگار تونسی در روزنامه ایندیپندنت عربی یادداشتی نوشته که انگیزههای پیچیده ظاهر شدن حجاب در این کشور و افول متعاقب آن را برجسته میکند.
🔹حجاب زمانی حرکتی مقاومتآميز و مخالفت با سکولاریسمی بود که از بالا در دوران حکومت مستبدان پس از استقلال، حبیب بورقیبه و زین العابدین بنعلی، بر زنان تحمیل شده بود.
🔹سپس در دوره کوتاه پس از انقلاب در سال ۲۰۱۱ که تونس شاهد به قدرت رسیدن جنبش اسلامگرای النهضة بود، حجاب محبوبیت یافت، تا جایی که زن محجبه، الگویی برای عموم مردم تونس معرفی شد.
🔹اما پس از آن که پارلمانهای متوالی تحت قدرت اسلامگرایان نتوانستند مشکلات فراوان کشور را حل کنند و تونس در یک بحران عمیق اقتصادی و سیاسی فرو رفت، اين محبوبيت از بین رفت.
👇 ادامه دارد...
@dolatedin
⭕️ حجاب: چرا در شمال آفریقا کاهش یافته است؟
✍️ مجدی عبدالهادی
📌 بخش دوم
🔹در #مصر نیز، که میتوان ادعا کرد زادگاه حجاب به شکلی است که امروزه میشناسیم، ظهور و افول نسبی حجاب به بخت و اقبال سیاسی #اخوان المسلمین گره خورده است.
🔹زنان مصری نزدیک به یک قرن پیش شروع به کنار گذاشتن روپوشهای سنتی (برقع) کردند و در اواسط قرن بیستم، چادر تقریباً به طور کامل ناپدید شد.
🔹اما حجاب اولین بار در اواسط دهه هفتاد دوباره ظاهر شد، که انور سادات، رئیس جمهور وقت، به اخوان المسلمین چراغ سبز نشان داد تا در محوطه دانشگاهها فعالیت کنند و با رقبای سیاسی چپ سکولار که در دهههای قبل نفوذ قابل توجهی بر جامعه پیدا کرده بودند مبارزه کنند.
🔹 گسترش حجاب تا سال ۲۰۱۳ که محمد مرسی، رئیسجمهور اخوان المسلمین از قدرت برکنار شد، تقریباً بیوقفه ادامه یافت.
🔹در آن دوره خصومت با نمادهای اسلامگرایی - که در رأس آنها حجاب بود - محسوس بود.
🔹گزارشهای مکرری دیده میشد از جلوگیری از دسترسی زنان با حجاب به رستورانها، یا استخرهایی که از ورود زنانی که #بورکینی، لباس شنای ظاهراً مطابق با شریعت، پوشیده بودند، جلوگیری میکردند.
🔹امروزه کاهش محسوسی در حجاب وجود دارد که به دلیل فقدان بررسیهای عینی، تعیین کمیت آن دشوار است. شواهد تا حد زیادی مبتنی بر گفتهها است.
🔹با این حال، حجاب یکی از تفرقهانگیزترین موضوعاتی است که افکار عمومی حول آن نگران است؛ یک گسل فرهنگی و سیاسی که بیشباهت به گسل مربوط به #سقط_جنین در ایالات متحده نیست و با اختلافات فرهنگی و سیاسی در فواصل منظم فعال میشود.
🔹اخیراً در مصر، واکنشها به قتل یک دختر دانشجوی جوان با ضربات چاقو در روز روشن به دست خواستگارش پس از اینکه از ازدواج با او امتناع کرد، به اندازه خود یک جنایت تکاندهنده بود.
🔹این جنایت برای همه نفرتانگیز بود و همه آن را به درستی محکوم کردند. اما به محض اینکه مشخص شد مقتول بیحجاب بوده است، واکنشها متفاوت شد.
🔹یک واعظ تلویزیونی مشهور از زنان خواست که بدن خود را به درستی بپوشانند تا دچار سرنوشت مشابهی نشوند. در واقع گفت: «اگر میخواهید از خود محافظت کنید، وقتی بیرون هستید صورتتان را با سبد بپوشانید.»
🔹و هنگامی که دانشگاه آن دختر تصمیم به برگزاری مراسم یادبودی برای او گرفت، پوستری از او تهیه کردند که عکساش در آن ظاهراً دستکاری شده بود تا به نظر برسد با حجاب است.
🔹هر دو واکنش موجی از واکنشهای خشمگین بخشهای سکولار جامعه را برانگیخت.
🔹آن مرد جوان به اعدام با چوبه دار محکوم شده است. اما کارزاری برای دفاع از محکوم به قتل به راه افتاده است. هیچ کس به طور قطع نمیداند چه کسی پشت این کارزار است، اما به طور عادی برخی انگشت اتهام را به سوی اسلامگرایان دراز کردهاند.
🔹مداخله #الازهر - بالاترین نهاد مذهبی در مصر - برای کاهش تنش، از قضا به ماجرا بیشتر دامن زد. شیخ #احمد_الطیب، شیخ الازهر گفت که بیحجابی باعث ارتداد زن نمیشود، بلکه صرفاً نافرمانی از خداست.
🔹بیانیهای که به منظور آرام کردن بخشهای سکولار جامعه بود، گروههای مدافع حقوق زنان و سایر گروههای سکولار را بیش از پیش خشمگین کرد.
🔹بار دیگر، رسانههای اجتماعی سرشار از درخواستهای پرشوری برای الزام حجاب به عنوان بخشی جداییناپذیر از دین شدند و همزمان گروهی دیگر با قاطعیت و با صدای بلند این نوع پوشش را محکوم کردند.
🔹اگرچه به نظر میرسد حمایت از حجاب در این منطقه، به ویژه در میان جوانان، رو به کاهش است، اما این تصور که حجاب از هویت مسلمان جداییناپذیر است، بسیار ریشه دوانده است.
@dolatedin
💠 ضرورت تغییر سازوکار مالی ایران و عراق در صادرات گاز
مسیراقتصاد/ حسن محفوظی
🔹طبق گفته مسئولان ایرانی و عراقی، کشور عراق تمام بدهی خود در قبال واردات گاز از ایران را پرداخت کرده است و هزینه گاز صادراتی به صورت ماهیانه به حساب شرکت ملی گاز ایران واریز میشود.
🔹این در حالی است که مسئله جدیتر در صادرات گاز به عراق، مسدودشدن پولهای ایران در بانک TBI عراق و رصد آن توسط آمریکاست که همچنان به قوت خود باقیمانده است.
🔹در چنین شرایطی، ضرورت دارد شرکت ملی گاز با طراحی قراردادی جدید و با فرض ماندگاری تحریمها، سازوکار مالی صادرات گاز به عراق را به مسیرهای تحریمناپذیر منتقل کند.
برای مطالعه این مقاله اینجا کلیک کنید
#عراق
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
📚 تحلیل و بررسی مراکز اندیشه ورز عربی
1⃣موسسه بین المللی مطالعات ایران(رصانه)
🔹 بررسی و تحلیل ایران همواره در میان رسانه ها و اندیشکده های عربی وزن قابل توجهی داشته است. فارغ از این که این بررسی ها چقدر دقیق بوده و چقدر بعضا دشمنی ها باعث شده است که شناختی درستی صورت نگیرد.
🔹«معهد الدولی للدراسات الایرانیه» در سال 2016 در ریاض تاسیس شد تا علاوه بر «انتشار موضوعات مرتبط با مسایل ایران» و کارهای رایجی که این قبیل مراکز انجام میدهند، با «برگزاری دوره های پایه و پیشرفته در زمینه آموزش زبان فارسی» نشان دهد که جدی تر وارد میدان شناخت ایران شده است.
🔹 پروژه تفکیک میان شیعه انقلابی یا ایرانی با شیعه سنتی و کلاسیک بشدت توسط این مجموعه دنبال می شود که آثاری مانند کتاب «فقه انتظار؛ جریانات مذهبی در ایران و مناقشه بر سر حق ولایت مطلقۀ فقیه» و «فقیه،دین و قدرت؛ منازعه اندیشه سیاسی شیعی بین مرجع عربی و مرجع فارسی» از این قبیل است.
🔹 مدیر این مرکز محمد صقر السلمی است که فارسی را به¬خوبی صحبت میکند و دارای مدرک گواهی آموزش ادبیات فارسی از دانشگاه تهران است. ویحسابی توئیتری و معروف دارد به نام : شؤون ايرانية ؛
🖇برای دانلود این جزوه اینجا کلیک کنید.
#جزوه
#اندیشکده
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠 فعالیتهای زنان در اخوان المسلمین؛ گسترشی پس از کودتا
پریسا رضایی
🔹 اخوان المسلمین یکجنبش فراملی اسلامگرای سنی و یکی از بزرگترین جریانهای سیاسی تأثیرگذار یکسده اخیر در جهان اسلام است که نقش موثر زنان در برههها و حوادث مختلف سیاسی و اجتماعی این جریان انکارناپذیر است.
🔹 آشنایی من با زنان و دختران عضو یا مرتبط با جمعیت اخوان المسلمین با مطالعه کتابهای زینب الغزالی شروع شد و به تدریج با مطالعه کتابهای خاطرات زنان اخوانی از تجربیات زنان اخوان و تاثیر اقدامات و فعالیتهای آنان در به را انداختن جریانهای اسلامی و توسعه شبکههای اجتماعی بیشتر اطلاع پیدا کردم.
🔹 این آشنایی با پیگیری فعالیتهای گوناگون تشکلهای دانشجویی دختران اخوان در دانشگاههای کشورهای غربی و عربی گستردهتر شد. علاوه بر این، به مرور با برخی از دختران مصری که سابقا یا عضو یا مرتبط با اخوات المسلمات بودند نیز گفت و گوهای غیررسمی و دوستانهای داشتم.
🔹 یکی از این گفتوگوها در نهایت در قالب مصاحبهای با اسماء شکر، پژوهشگر و فعال رسانهای مصری و عضو سابق حزب الحریه والعداله درآمد و تحت عنوان مروری بر فعالیتهای زنان اخوانی در شعوبا منتشر شد.
🔹 در ادامه کارهای سابق شعوبا با هدف بررسی و تحلیل مسئله زنان در اخوان، گزارشی با عنوان «گسترش فعالیت زنان در بطن جمعیت اخوان المسلمین» ارائه می گردد.
برای مطالعه این مقاله اینجا کلیک کنید
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
💠 فعالیتهای زنان در اخوان المسلمین؛ گسترشی پس از کودتا
✂️ برش هایی از متن
🔹 پیش از وقوع انتفاضه مردمی در مصر طی سال 2011 زنان فعال در جمعیت اخوانالمسلمین خواستار ایفای نقش گستردهتر و فعالانهتری در ساختار این سازمان بودند، اما همزمان با اقدامات سرکوبگرایانه نظام حاکم [نظام حسنی مبارک] مواجه شدند. البته پس از پیروزی انتفاضه مردمی، فعالیت زنان در ساختار اخوانالمسلمین رشد پیدا کرد و همین مسأله موجب شد تا آنها در کانون هجمههای نظام حاکم قرار گیرند.
🔹 در ماه فوریه سال 2014 جوانان اخوانالمسلمین اعلام کردند که به منظور اصلاح ساختار مدیریتی و نیز پوشش خلأ رهبریِ ایجادشده باید یک انتخابات داخلی برگزار کرد. همین مسأله موجب تشدید اختلافات ایدئولوژیک در صفوف اخوانیها شد. این اختلافات بر صفوف زنان فعال در اخوانالمسلمین نیز سایه افکند. «أسماء شکر» سخنگوی جنبش «زنان علیه کودتا» در خارج از مصر تأکید کرد: «من از شکاف و جدایی حمایت نمیکنم و خواستار احیای همان انسجام سابق در صفوف اخوان هستم».
🔹 زمانی که کودتای نظامی به وقوع پیوست، زنان تصمیم گرفتند وارد صحنه سیاسی شوند. همین مسأله موجب شد تا رهبران اخوانالمسلمین در ترکیه در ماه ژانویه سال 2017 به بازبینیِ آییننامههای داخلی خود مبادرت ورزند و سهمی را برای مشارکت زنان در سطوح مختلف این جمعیت از جمله در مجلس مشورتی، قائل شوند. رهبران اخوانالمسلمین سال گذشته اولین عضو زن در مجلس مشورتی را در ترکیه انتخاب کردند
برای مطالعه این مقاله اینجا کلیک کنید
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
💠 فقه الانتظار و قرائت های مختلف از مهدویت
✂️ بخشی از جزوه آشنایی با معهد الدولي للدراسات الایرانية(رصانة)
⭕️ زاویه دید و عینک مرکز رصانه به ایران از خاستگاه اسلام¬گرایی از نوع سعودی اش یا وهابی برنمی¬خیزد. آنها با شیعه به عنوان یک جزو مهم از مردم مسلمان مشکلی ندارند البته با قرائتی از شیعه که نامش شیعۀ سنتی(تقلیدی) است.
⭕️ یکی از موضوعاتی که می توان آن را جزو پروژه¬ها و اهداف مرکز دانست تفکیک کردن قرائت انقلابی(امام)خمینی از قرائت سنتی حوزه¬ها است و تاکید بر این نکته که ما با قرائت انقلاب اسلامی مشکل داریم و نه با قرائت سنتی حوزه¬های شیعه.
⭕️ برای مثال در نوع نگاه به مهدویت، قرائت سنتی اصیل(به زعم ایشان) از مهدویت تحت عنوان نظریۀ انتظار نام برده میشود
«در فقه کلاسیک شیعی انتظار موجب مزج و در همامیختگی شیعه در حکومتهای خلافت در گذشته و حکومتهای ملی در عصر جدید شده و عمل سیاسی قبل ظهور حرام شمرده شده است. از همینرو دولتهای عربی با این نگاه اساسا مشکلی ندارند. اما در قرائت(امام)خمینی نظریۀ انتظار به نظریۀ تمهید و مقدمهسازی تبدیل شد. در نظریۀ تمهید، ایران ازمهدویت به عنوان ابزاری برای بسط نفوذ خود در میان کشورهای منطقه استفاده میکند و با آن شیعیان منطقه را تحریک میکند که به آماده سازی حکومت مهدی(عج) کمک کنند که این رهاوردی جز افزایش تنش و درگیری ندارد».
برای مطالعه و دانلود این جزوه اینجا کلیک کنید
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba