eitaa logo
شعوبا
1.6هزار دنبال‌کننده
898 عکس
264 ویدیو
0 فایل
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا «شعوبا» پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان www.shouba.ir ارتباط با ادمین: @admin_shouba
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ویدئو شماره 1️⃣ یکی از هواداران صدر به زائر ایرانی می گوید که اگر دستور به خروج از پارلمان توسط مقتدی صدر صادر نمیشد باید امسال از یوتیوب سید محمد(فرزند امام هادی(ع)) را زیارت می کردی! ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
7.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ویدئو شماره 2️⃣ هوادار صدر پس از پخش مقطع فیلمش عذر خواهی می کند و می گوید قصدش توهین به زائرین سید الشهداء اعم از ایرانی و غیر ایرانی نبوده است ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
5.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ویدئو شماره 3️⃣ انتقال زائرین ایرانی توسط صدری ها از شلمچه به سمت نجف اشرف ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
9.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ویدئو شماره 4️⃣ 🔸 مداحی حیدر البیاتی تحت عنوان « السفرة الی الله» که بشدت در میان کاربران عراقی شبکه های اجتماعی مشاهده شد. 🔸 ترجمه مقطع اول این مداحی: از کره زمین پرسیدیم که اهل سخاوت و بخشش کیست؟ زیارت اربعین گفت که ببین؛ عراق حسین از موصل تا بصره سفره انداخته که زائرین به حرم برسند؛ ای حسین همه جای عراقت یکسان است ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
47.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺مجموعه 2⃣1⃣ ورود محجبه ها ممنوع ! 💢 با وجود این که بخش اعظم زنان مصری محجبه هستند اما ورودشان به برخی رستوران های قاهره ممنوع است؛ و این پایان کار نیست. برخی از مشاورین املاک هم علاقه ای به فروختن خانه به خانواده های دارای زن محجبه نیستند! 💢 این مستند تولید شبکه BBC عربی می باشد که توسط پایگاه شعوبا ترجمه و زیرنویس شده است. 🌐 دانلود با کیفیت ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
⭕️ روند ده ساله مقوله دینداری در ترکیه؛ ترک‌ها بی‌دین‌تر می‌شوند! نون پست ♦️ مامون ابوجراد در این یادداشت به گزارش «اگر ترکیه متشکل از 100 نفر بود» تهیه شده توسط موسسه KONDA پرداخته است. این مؤسسه در گزارش خود به 125 پژوهش استناد کرده؛ پژوهش‌هایی که در طی آن‌ها با حدود 300 هزار نفر در طول 12 سال گذشته مصاحبه شده است. ♦️در گزارش مؤسسه «کُندا» آمده است: «میزان افرادی که می‌گویند به هیچ اعتقادِ مذهبی پایبند نیستند و یا اساسا دینی ندارند از 2 درصد در سال 2011 به 7 درصد در سال 2021 رسیده است». ♦️ در جامعه ترکیه میزان افرادی که می‌گویند در اقامه نماز، منظم نیستند از 42 درصد در سال 2011 به 44 درصد در سال 2021 افزایش یافته است.افرادی که می‌گویند اصلا نماز نمی‌خوانند از 17 درصد در سال 2011 به 24 درصد در سال 2021 رشد داشته است. ♦️در طول 10 سال گذشته میزان افرادی که در ماه رمضان روزه نگرفتند از 8 درصد به 17 درصد افزایش یافت و میزان کسانی که به گرفتن روزه پایبند بودند از 78 درصد به 67 درصد کاهش یافت. ♦️ در طول یک دهه گذشته میزان زنان بی‌حجاب در ترکیه از 37 درصد به 41 درصد افزایش یافته است. نوع پوشش در ترکیه معمولا بر سه نوع است؛ استفاده از روسَریِ سنتی، برخورداری از حجاب عادی و استفاده از چادر ایرانی. میزان کسانی که از روسَری سنتی استفاده می‌کنند از 53 درصد در سال 2011 به 48 درصد در سال 2021 کاهش یافته است. 🔖 2100 کلمه ⏰ زمان مطالعه: 12 دقیقه 📌 ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید: https://zaya.io/دینداری_ترکیه @shouba
💠 تحول گفتمان سلفیت جهادی؛ از مبارزه با غرب تا مبارزه با تشیع مصاحبه با آقای دکتر هادی معصومی زارع 💢 این مصاحبۀ تحلیلی به سیر اتفاقات در گروه های جهادی از خروج شوروی تا وضعیت کنونی می پردازد. در این مصاحبه برای اولین بار حقایقی بسیار مهم از چگونگی رابطه این گروه‌ها با شیعیان و جمهوری اسلامی بیان می‌شود. در بخش های گذشته به خلاصه این موضوعات پرداختیم: 1️⃣ القاعده و شروع جنگ جهانی https://eitaa.com/shouba/1233 2️⃣ القاعده و جنگ با شیعیان https://eitaa.com/shouba/1236 3️⃣ روابط القاعده و طالبان https://eitaa.com/shouba/1241 4️⃣ روابط القاعده و جمهوری اسلامی ایران قبل از 11 سپتامبر https://eitaa.com/shouba/1263 〽️ در پست بعدی به فرار برخی اعضای القاعده به ایران پرداخته می شود ♦️برای مطالعه متن کامل این مصاحبه کلیک کنید https://zaya.io/تحول_گفتمان_سلفیت_جهادی ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
شعوبا
💠 تحول گفتمان سلفیت جهادی؛ از مبارزه با غرب تا مبارزه با تشیع مصاحبه با آقای دکتر هادی معصومی زارع
⭕️ فرار اعضای القاعده به ایران 🔸 نقطه عطف شناخت مستقیم ایرانی‌ها از القاعده و سلفی جهادی‌ها به سال ۲۰۰۱ و حمله امریکا به افغانستان بازمی گردد که بسیاری از رهبران و اعضای این سازمان به ایران فرار می‌کنند و ایرانی‌ها به ناچار مجبور به تعامل با آن‌ها می‌شوند. 🔹 با توجه به دشمنی طبیعی میان ایران و ایالات متحده، بسیاری از‌ایشان (به توصیه بن‌لادن) به ایران گریختند. بر اساس شنیده‌های مستقیم از برخی نیرو‌های القاعده، بن‌لادن همواره به رهبران خود تأکید داشته که ایرانی‌ها خیانت نخواهند کرد و شما را تحویل امریکایی‌ها نخواهند داد. تحولات پسینی، درستی باور بن‌لادن را نشان داد. 🔸 افراد فراری به ایران سه سرنوشت پیدا کردند. 1️⃣ دسته نخست با بهره‌گیری از شبکه‌های مذهبی همسو در داخل ایران، به مقصد کشور‌هایشان خارج شدند. 2️⃣ دسته دوم بازداشت شده و در زندان یا منازلی تحت حفاظت به همراه خانواده‌هایشان نگهداری می‌شدند. 3️⃣ دسته سوم اما در معیت زرقاوی به عراق رفتند تا با امریکا به مقابله بپردازند. این‌ها (و بنا به قول‌هایی از جمله شخص زرقاوی) در دوره بازداشتشان در ایران مدعی بودند که نیرویی ضدامریکایی هستند که هدفی جز عبور از ایران ندارند. 🔹 آن روز‌ها در درون دستگاه‌های تصمیم‌گیر در ایران این اختلاف نظر بر سر تحویل یا عدم تحویل اعضای القاعده به امریکا وجود داشت و دولت وقت و دستگاه امنیتی آن، متأثر از فضای بسیار سنگین پس از ۱۱ سپتامبر و خط و نشان‌های امریکا و نیز سیاست کلان خود برای تنش‌زدایی با غرب در کشاکش بحران هسته‌ای، به تحویل‌ایشان به امریکا رغبت داشت. 🔸 نهاد‌های نهضتی مخالفت جدی با‌ ایده معامله رهبران جهادی با امریکایی‌ها داشتند. از دید‌ ایشان، اولاً این اقدام نقض قاعده نفی سبیل و مصداق تسلیط و سبیل‌دهی کفار بر مسلمین بود. از حیث امنیتی نیز ممکن بود ادامه بازداشت و یا تحویل‌ ایشان به امریکایی‌ها یا دولت‌هایشان، منجر به واکنش انتقامی القاعده در درون قلمروی ایران شود 🔹 در نهایت وتوی آیت الله خامنه‌ای مانع از این معامله شد. البته گویا در این کشاکش دو سه مورد تبادلی با عربستان سعودی و مصر صورت گرفت. استدلال رهبری، همان دو مانع شرعی و تهدید امنیتی بود 🔸 القاعده بعد‌ها (در تیر ۱۳۹۲) با گروگان گرفتن نور احمد نیکبخت دیپلمات ایرانی در یمن، وی را با برخی از رهبران بازداشتی القاعده در ایران و از جمله خالد العاروری و سیف العدل و ابومحمد المصری و… تبادل کرد. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 رژیم صهیونیستی به دنبال تغییر هویت فلسطین؛ مدارس قدس هدفی جدید محسن فائضی ✂️ برش‌هایی از متن 🔹 مدارس در قدس تا سال 1967 و پیش از اشغال این شهر در اختیار و کنترل اردنی‌ها بود اما با اشغال این شهر در جنگ شش روزه و لغو کنترل اردن بر کرانه باختری و قدس، اهالی شهر قدس با در دست گرفتن انجمن‌های آموزشی تا کنون سعی کرده‌اند محتوا و برنامه درسی مدارس عربی قدس را در اختیار و نظارت داشته باشند. 🔸 مدارس در قدس اکنون ذیل 4 چتر مدیریتی قرار دارند: مدارس خصوصی، مدارس وابسته به وزارت آموزش و پرورش تشکیلات خودگردان(بصورت غیر رسمی)، مدارس آنروا(آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی) و مدارس وابسته به شهرداری قدس اشغالی(با مدیریت اسرائیل). 🔹 اقدام اخیر شهرداری قدس با همکاری وزارت آموزش و پرورش اسرائیل در ورود به محتوای کتب درسی این مدارس، جنجالی شده است. در واکنش به این اقدام مدارس عربی شهر قدس فعلا در اعتصاب هستند. مدارش شامل 150 مدرسه با حدود 100 هزار دانش آموز می‌شود. 🔸 مروری بر برخی تغییرات این مسئله را کاملا عیان میکند: 📍حذف توضیح بلاد شام: فلسطین، اردن، سوریه و لبنان از کتاب تربیت اسلامی 📍حذف توضیحات حول سایس پیکو از کتاب جغرافیا که به نوعی نشان دهنده تناقض آن با اعلامیه بالفور است 📍حذف آیات قرآن در خصوص جهاد از کتاب تربیت دینی 📍حذف اسامی اسرا و آوارگان و جایگزینی کلمات معلم و زن در کتاب آموزش زبان 🔖 750 کلمه ⏰ زمان مطالعه: 5 دقیقه 📌 ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید: https://zaya.io/هویت_مدارس_فلسطین @shouba
شعوبا
💠 رژیم صهیونیستی به دنبال تغییر هویت فلسطین؛ مدارس قدس هدفی جدید محسن فائضی ✂️ برش‌هایی از متن 🔹
❗️حذف نشان پرچم فلسطین و “کلید” به عنوان نماد حق بازگشت آوارگان فلسطین 📌 ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید: https://zaya.io/هویت_مدارس_فلسطین @shouba
🕌 مجموعه دیانت 🔸 این روزها حالمان خوب نیست و البته نگران! فرقی هم نمی کند که نظرمان چه باشد اما نگرانیم که آینده ایرانمان به چه سمت و سویی می رود؟ ما در پایگاه شعوبا رسالتمان پرداخت به مسائل اجتماعی، مذهبی و فرهنگی جهان اسلام است و طبیعتا در شرایط موجود هم توجه به ماموریت خود داریم. 🔸 اما باید بگوییم مسائلی مانند حجاب در کشورهای اسلامی، رشد خروج از دین یا گرایش به آن در میان جوامع مسلمان و .... مواردی است که تجربه هایی مشترک بین ما و دیگر جوامع اسلامی رقم می‌زند و درس‌هایی مثبت و منفی برای ایران امروز و فردا دارد! 🔸 زین پس در مجموعه دیانت به روند دین و دینداری در جوامع مسلمان و مواردی از این دست می پردازیم؛ امیدواریم به حل مشکلات امروز کشورمان کمک نماید ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
شعوبا
🕌 مجموعه دیانت 🔸 این روزها حالمان خوب نیست و البته نگران! فرقی هم نمی کند که نظرمان چه باشد اما نگر
🕌 مجموعه 1️⃣درباره علل گسترش الحاد در جامعه مصر؛ اسلام‌گرایان مقصرند یا سکولارها؟ ✂️ برشهایی از متن 🔹 14 آگوست 2013، مردم قاهره با صدای گلوله و جوی خونی که در میدان رابعه العدویه به راه افتاده بود، از خواب پریدند؛ بالغ بر 1000 شهروند مصری به دست نیروهای امنیتی به قتل رسیده بودند. قتل عامی که در سراسر تاریخ نوین مصر بی‌سابقه به شمار می‌رفت. اما این تازه شروع ماجرا بود. پس از کشتار فجیع 14 آگوست، مصر وقایعی خونین و سلسله‌ای از سرکوب‌ها را به خود دید؛ وقایعی که شرایط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و دینی جامعه مصر را تحت تأثیر خود قرار داد. در این بین، پدیده الحاد نیز از جمله تحولاتی بود که مصرِ پس از کودتا با آن روبه‌رو شد. 🔹 در پس وقایع مربوط به کودتا، بافت اجتماعی مصر دچار ازهم‌گسیختگی بی‌سابقه‌ای شد و جامعه تدریجاً قطب‌نمای اخلاقی خود را از دست داد. این ازهم‌گسیختگی به‌گونه‌ای است که امکان ترمیم آن در کوتاه‌مدت، غیرممکن به نظر می‌رسد. در نتیجه فضای بسته حاکم بر جامعه و همچنین عدم وجود بستری مناسب برای فعالیت جنبش‌های حامی اصلاحات اجتماعی، ارزش‌های جامعه مصر رنگ باخت و پدیده‌هایی نوظهور و نامأنوس همانند زنای با محارم، الحاد، خیانت به همسر، همجنس‌گرایی و کودک‌آزاری، انتشار گسترده‌ای پیدا کرد. 🔹 با فروپاشی آرمان‌های بزرگی که از تغییر در جامعه مصر خبر می‌داد و همین‌طور ازهم‌پاشیدگی تشکل‌های مردمی و ازبین‌رفتن رؤیای انقلاب ژوئن، دیگر زندگی برای جوانان معنایی نداشت. زین پس جوانان زندگی را حول محور خود، احساسات و افکار شخصی‌شان که کاملاً به ‌دور از مواجهه با وقایع بزرگ و مسائل داخلی و بین‌المللی بود، تعریف کردند. این‌گونه شد که معانی مبارزه اجتماعی رنگ باخته و جای خود را به مبارزه برای منافع فردی واگذار کرد! 🔹 ابن خلدون می‌گوید: «انسان مغلوب همواره مشتاق است در لباس، منسک و مذهب و باقی احوالش، به غالب اقتدا کند.» هم‌زمان با افول، انحطاط و عقب‌افتادگی روزافزون و همه‌جانبه جامعه مصر (در حوزه بهداشت، آموزش، مسکن، پژوهش علمی و…) و در طرف مقابل رشد روزافزون ثبات در جوامع غربی، جوانان مصری تمدن خویش را در برابر عظمت غرب، شکست‌خورده یافتند و برای اقتدا و حرکت بر اساس مشی غربی در افکار، الحاد و مذهب، سر از پا نشناختند. 🔹 حسب رصد انجام شده از میان صدها مورد گرایش یافته به الحاد در مصر، به جرأت می‌توان گفت، سؤال شر انگیزه بلامنازع جوانان برای گرایش به الحاد می‌باشد. این مسئله تنها در مصر نیست، بلکه حالتی است عمومی در سراسر تاریخ انسانی. 🔹 مخاطبین اصلی گفتمان الحادی به لحاظ رده سنی، دو گروه اساسی از اصحاب شبکه‌های اجتماعی می‌باشند: 1. نوجوانان 14 تا 18 سال 2. دانشجویان؛ گروه‌هایی که ملحدین با استفاده از اصطلاحات و عباراتی همچون: نسل روشنفکر، ذهن‌های آینده، سردمداران ذهن آزاد و همچنین جملاتی مانند: شما جوانان روشنفکر، امید میهن در آزادی آن از سلطه ادیان می‌باشید، شما در انتخاب‌های خود آزاد هستید و همه جهان به دیده افتخار به شما نظر می‌کند و… به توصیف و تمجید از ایشان می‌پردازند. 🔖 5100 کلمه ⏰ زمان مطالعه: 20 دقیقه 📌 برای مطالعه اینجا کلیک کنید ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba