eitaa logo
شعوبا
1.6هزار دنبال‌کننده
901 عکس
264 ویدیو
0 فایل
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا «شعوبا» پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان www.shouba.ir ارتباط با ادمین: @admin_shouba
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 ایران و عربستان ؛ توافق با چه انگیزه ای؟ - صابر گلعنبری 1⃣ بررسی نقش چین 🔹 در تحولی غیر منتظره، در حالی که خیلی‌ها در انتظار عادی سازی روابط عربستان و اسرائیل بودند، در جهت معکوس آن تهران و ریاض بر از سرگیری روابط دو جانبه توافق کردند. 🔹 به نظر می‌رسد که چین با توجه به نوع روابطش با ایران و عربستان از نفوذ و تاثیرگذاری خود برای این توافق استفاده کرده است و به نوعی دو طرف را خواسته یا ناخواسته به سمت این توافق سوق داده است. اما اینجا پرسشی دیگر درباره انگیزه این رفتار چین شکل می‌گیرد. 🔹 به نظر می‌رسد چینی‌ها نیز به این جمع بندی رسیدند که برای جلوگیری از این که هر کدام از دو طرف ایرانی و سعودی بخواهند مناسبات با آن را وارد کشمکش‌های منطقه‌ای کنند، حفظ منافع پایدار آنها در منطقه می‌طلبد که برای کاهش تنش میان ایران و عربستان از طریق برقراری مجدد روابط میان آن‌ها تلاش کنند. در این میان، گویا در سفر رئیس جمهور ایران به چین در ماه گذشته مساله اختلافات ایران و عربستان مطرح می‌شود. روشن نیست که طرف ایرانی از چین خواسته است که برای حل این اختلافات مداخله کند یا خود چین به دلایل پیشگفته طرح مساله کرده است. 🔹 احتمالا جدا از این که چین کاهش تنش میان دو قدرت منطقه‌ای ایران و عربستان را برای منافع خاورمیانه‌ای خود و گسترش آن مهم و همچنین تجارتی آسان‌تر با حوزه عربی خلیج فارس بهتر می‌داند، رقابت ژئوپلیتیکی با آمریکا در منطقه خاورمیانه نیز انگیزه مضاعفی به چین برای پیشبرد این توافق داده است. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 ایران و عربستان ؛ توافق با چه انگیزه ای ؟ (۲) صابر گلعنبری 2⃣ انگیزه های عربستان سعودی 🔹 در حالی که هم ایران هم عربستان برقراری روابط را به "تغییر رفتار" منطقه‌ای یکدیگر ربط می‌دادند، این پرسش مطرح می‌شود که حالا که هیچ طرفی رفتار خود را تغییر نداده است، این توافق با چه انگیزه‌ای رخ داده است؟ 🔹 کسانی که با دیپلماسی عربی به ویژه در خلیج فارس آشنا هستند، می‌دانند که این دیپلماسی تا حدودی همچنان متاثر از پارامترهای فرهنگ قبیله‌ای سنتی است و به عنوان مثال، در چنین مواقعی رفتار آنها احیانا قبل از آن که تابع یک مجموعه محاسبات پیچیده سیاسی باشد، متاثر از نوعی تعارفات و "رودربایستی" است که این امر از الزامات شیخوخیت و تعارفات موجود در فرهنگ قبیله‌ای عرب‌هاست. از این رو، بعید نیست که اساسا موافقت ریاض با درخواست چین برای گفتگو و توافق با تهران در وهله نخست معطوف به این پارامتر باشد.
شعوبا
💠 ایران و عربستان ؛ توافق با چه انگیزه ای ؟ (۲) صابر گلعنبری 2⃣ انگیزه های عربستان سعودی 🔹 در حال
🔹 کما در کنار آن احتمالا انگیزه‌های دیگری نیز دارد؛ نخست این که ریاض اهتمام ویژه خود را بر پیشبرد چشم انداز 2030 متمرکز کرده است و می‌خواهد آن را در فضایی آرام به پیش ببرد. 🔹 دوم این که مدتی است که در روابط میان محمد بن سلمان و رئیس امارات محمد بن زیاد شاهد نوعی تنش کنترل شده‌ایم که اعزام سفیر اماراتی در چند ماه قبل به دور از این تنش نبود. در این میان، بعید نیست که این مساله انگیزه بیشتری به بن سلمان داده باشد. 🔹سوم این که احتمالا این اقدام عربستان حامل نوعی پیام هشدارآمیز به آمریکا نیز باشد. اخیرا ریاض عادی سازی با اسرائیل را مشروط به برآوردن برخی خواسته‌های امنیتی خود از آمریکا کرده بود؛ اما ظاهرا واشنگتن روی خوش نشان نداده است. از این رو بعید نیست که عربستان از این طریق خواسته باشد که به آمریکا اعلام کند که  هر چه بیشتر خواسته‌هایش بی‌توجهی کند، بیشتر وزن  چین را در روابط خود بالا خواهد برد. 🔹چهارم این که در سایه بالا گرفتن تنش‌های بی‌‌سابقه غرب و اسرائیل با ایران بر سر پرونده هسته‌ای و جدی شدن احتمال اقدام نظامی، بعید نیست که آنچه انگیزه عربستان را بیشتر کرده باشد این باشد که از این طریق بخواهد برای در امان ماندن از ترکش‌های هر نوع حملات و جنگی در منطقه به یک «آشتی صوری" روی آورد. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 ایران و عربستان؛ توافق با چه انگیزه ای؟(۳) صابرگلعنبری 3⃣ آشتی یا مدیریت تنش ؟ 🔹حالا که توافق از سرگیری روابط میان تهران و ریاض امضا شده است، زود است که آن را "آشتی" بنامیم و باید دید اقدامی است در جهت مدیریت تنش یا حل اختلافات. باید منتظر ماند و دید این توافق چه برگردانی بر پرونده‌های منطقه‌ای خواهد داشت؛ به ویژه در لبنان و عراق و یمن.این برگردان است که نشان می‌دهد صرفا با یک توافق و روابط عادی مواجه خواهیم بود یا نه. 🔹 حالا که از سرگیری روابط دو طرف قبل از عادی سازی عربستان و اسرائیل انجام شده است، باید دید این مساله همچنین چه تاثیری بر این عادی سازی خواهد گذاشت و آیا تهران می‌تواند بر آن روند تاثیرگذار باشد و مانع آن شود؟ این مساله بیشتر معطوف به این است که توافق پیشگفته چقدر عمق پیدا کند. در عین حال، فعلا بعید است که شاهد تحولی ژرف در روابط تهران و ریاض باشیم. ⬅️ پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 توافق ایران و عربستان سعودی از نگاه تحلیلگران و روزنامه ‌های رژیم صهیونیستی محسن فائضی ✂ برش‌هایی از متن 🔸 کاهش قدرت آمریکا، تغییر معادلات منطقه و بی ثباتی داخلی را می توان 3 محور اصلی همه گزارش ها و تحلیل ها دانست. حتی خوشبینانه ترین تحلیل گران صهیونیستی هم این اتفاق یعنی توافق تهران و ریاض را یک شوک می دانند. شوکی که حداقل آینده آن مبهم است. 🔸 شبکه عبری کان ۱۱ رژیم صهیونیستی: بلایی که امروز سر ما آمده است تقصیر آمریکاست. زمانی که انصارالله یمن به آرامکو حمله کرد آمریکایی‌ها هیچ کاری نکردند. عربستان هم متوجه شد که تنها راه امنیت کشورش توافق با ایران است؛ بدترین اتفاقی که می‌توانست در این زمان رخ دهد همین توافق است. 🔸 اورشلیم پست: تغییر نقش ایالات متحده در منطقه از مقابله با تروریسم پس از 11 سپتامبر به مقابله با رقبا، مانند چین و روسیه به این معنی است که منطقه(خاورمیانه) نیز در حال بازنویسی روابط خود با واشنگتن و پکن است. 🔸 یدیعوت آحارونت: یکی از آسیب های شدید چهار سال هرج و مرج که اسرائیل را فراگرفته، از دست دادن توانایی تشخیص دقیق واقعیت است. هر چالش استراتژیکی که در داخل یا خارج از کشور ایجاد می‌شود، به‌طور عینی تحلیل نمی‌شود، اما بلافاصله به عنوان دستاورد چشمگیر یک حزب سیاسی یا به عنوان مدرکی از شکست عظیم حزب دیگر برچسب‌گذاری می‌شود. به‌جای پاسخ مناسب به رویدادها، آنها به عنوان «سلاح» در تبادل ضربات بین اردوگاه‌های رقیب در نظر گرفته می‌شوند. برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
✳ 10 مستند منتخب پایگاه شعوبا که تماشای آن را برای روزهای تعطیلات نوروز پیشنهاد می دهیم: 1⃣ «اسرائیل، شکاف از درون» ؛ بررسی عقاید و رفتار متحجرین یهودی ساکن اسرائیل https://www.aparat.com/v/MInaX 2⃣ بعد از هفت سال؛ الحاد یا تکفیر، روایت هایی ازچهره ی دیگر جوانان مصر پس از سقوط دولت اخوانی https://www.aparat.com/v/0jyGf 3⃣ افغانستان کشور زخم خورده تصویری جامع از افغانستان طی دهه 60 میلادی تا 2021 (البته با تمرکز بیشتر بر وضعیت زنان این کشور) https://www.aparat.com/v/HGaCp 4⃣ مستند: نجم الدین اربکان، پدر اسلامگرایی ترکیه https://www.aparat.com/v/8drIS 5⃣ مستند: اقبال لاهوری https://www.aparat.com/v/J4ITa 6⃣ مستند: جنگ قدرت در خاندان آل‌سعود https://www.aparat.com/v/YvA8y 7⃣ مستند «راز شهر نیوم»؛ پروژه بلند پروازانه محمد بن سلمان در عربستان سعودی https://www.aparat.com/v/h8NGg 8⃣ مستند : صوفیان مصر https://www.aparat.com/v/IFDC5 9⃣ مستند: تصوف در ترکیه https://www.aparat.com/v/gO9aE 🔟 مستند: فتح الله گولن https://www.aparat.com/v/6Z3vR ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
آغاز سال ۱۴۰۲ را به تمام هموطنان عزیزمان تبریک می‌گوییم. @shouba
12.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕋 ✳ توفیق المنجد؛ بلبل شام 🔸 شهرتش آن قدر فراگیر شد که به او لقب بلبل شام دادند! توفیق المنجد که صدایش هم نشین وقت افطار و سحر سوری ها و بسیاری در دیگر کشورهای اسلامی شد. 🔸 توفیق احمد فرید الکرکوتلی در سال 1909 در دمشق به دنیا آمد. دکان پدرش نزدیک مسجد جامع اموی بود، از این رو شنیدن صدای قرآن و مدح پیامبر او را علاقه مند به خواندن کرد. 🔸 کم کم گروه کوچکی تشکیل داد که در جشن ها در دمشق و اطراف آن برنامه اجرا می کردند؛ به تدریج او به مُنشِد و خواننده اصلی حلقات صوفیه تبدیل شد. 🔸 صدای او سالها در هنگام افطار و سحر از رادیو و تلویزیون در سوریه پخش میشد. 🔸 المنجد در سال 1998 جان به جان آفرین تسلیم کرد. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 جریان شناسی مطالعات قرآنی در جهان اسلام محمد جواد محمدی مجد ✂ برش هایی از متن 🔸 ورود مدرنیته به جهان اسلام و برخوردی که بین تمدن غرب و جهان اسلام پس از حمله ناپلئون به مصر اتفاق افتاد، بر تمام ابعاد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و حتی علمی جهان اسلام اثر گذاشت و موجب شد مطالعات قرآنی نیز از این اتفاق متاثر شود. 🔸 اصلی‌ترین سؤالی که بعد از شناخت مسلمانان از غرب اتفاق افتاد که به «سؤال النهضه» معروف است این بود که: چرا غرب پیشرفت کرد اما جهان اسلام نه؟ در پاسخ به این سوال، جنبش‌ها و حرکت‌های اصلاحی مختلفی شکل گرفت که میتوان آن‌ها را در دو گروه اصلی اسلام‌گرا و تجددگرا تقسیم کرد. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
شعوبا
#بازنشر 💠 جریان شناسی مطالعات قرآنی در جهان اسلام محمد جواد محمدی مجد ✂ برش هایی از متن 🔸 و
1⃣ جریان اسلام‌گرا که با سیدجمال آغاز شد و بعدها توسط محمدعبده و رشیدرضا با تفسیر معروف و جریان‌ساز «المنار» ادامه یافت داعیه آن را داشت که علت اصلی عقب‌ماندگی مسلمانان، عدم توجه به متن اصلی خود یعنی قرآن کریم است که امکان بازیابی هویتی و تمدنی را از مسلمانان سلب نموده است. از این رو با ندای بازگشت به قرآن و با هدف احیای تمدن اسلامی پا به‌عرصه مطالعات قرآنی گذاشت. 2⃣ در اواسط قرن بیستم میلادی، امین الخولی که خود از شاگردان غیرمستقیم محمد عبده بود مکتبی را بنا نهاد که بعدها به «مکتب ادبی» یا «المدرسه البیانیه» معروف شد که میتوان آن ‌را نقطه‌عطفی در تاریخ مطالعات قرآنی معاصر و به‌مثابی دوران گذاری از مطالعات سنتی به‌غلبه خوانش‌های مدرن دانست. در این مکتب، خوانش فرهنگی-بلاغی از قرآن کریم مورد توجه قرار گرفت. بدین معنا که برای فهم بهتر معارف قرآن باید آن‌را در قالب فرهنگ و زبان عربی عصر نزول فهم کرد. تنها در این‌صورت است که اعجاز آن بر همگان روشن شده و حقانیتش ثابت میشود. زیرا اصلی‌ترین بعد اعجاز قرآن کریم، همان اعجاز بلاغی آن است. 3⃣ جریان سومی که به‌نوعی میتوان آن‌را ادامه‌ی مکتب امین خولی دانست و از آن به «جریان روشنفکری مسلمان» تعبیر کرد در ربع آخر قرن بیستم ظهور کرد. این جریان، درصدد هماهنگی بین آموزه‌های مدرنیته مثل سکولاریسم، حقوق بشر، آزادی، دموکراسی، برابری جنسیتی و… با سنت (تراث) و مشخصا آموزه‌های قرآن کریم بود و داعیه‌ی بازخوانی یا نقد تراث را داشت. چهره‌های اصلی این جریان را می‌توان محمد ارکون، نصر حامد ابوزید و عبدالمجید الشرفی دانست. برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba