eitaa logo
شعوبا
1.6هزار دنبال‌کننده
899 عکس
264 ویدیو
0 فایل
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا «شعوبا» پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان www.shouba.ir ارتباط با ادمین: @admin_shouba
مشاهده در ایتا
دانلود
پایگاه اندیشه ای شعوبا با همکاری دارالقرآن سازمان تبلیغات و انجمن تبلیغ بین الملل حوزه مشکات برگزار می کند: 🕋 برادران قرآنی ؛ بررسی فعالیت های قرآنی در جهان اسلام و زمینه های همکاری 3⃣ جلسه سوم: کشور سوریه با ارائه : حجت الاسلام جواد امین، استاد حوزه علمیه ‌و اهل سوریه حجت الاسلام فرشچی، پژوهشگر سوریه دوشنبه ۲۹ خرداد ساعت ۱۶ مکان : قم،بلوار جمهوری اسلامی، جنب موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، حوزه علمیه مشکات پخش مجازی : https://www.skyroom.online/ch/m.hajipour/mashkat-international-group @shouba
💠 چرا هزاران یهودی از اسرائیل فرار می‌کنند؟ بیایید همراه با هم اینجا را ترک کنیم! میدان الجزیره ✂️ برش هایی از متن 🔹 دولت اشغالگران به صورت تعمدی مساله ای را نادیده می‌انگارند؛ مسئله یهودیانی است که پس از گذشت مدت زمانی از مهاجرت‌شان، تصمیم به ترک اراضی اشغالی می‌گیرند. در زبان عبری از این پدیده تحت عنوان «یوردیم» یاد می‌شود که به معنای «سقوط» است. 🔹 درخواست اسرائیلی‌ها برای دریافت تابعیت فرانسه با 13 درصد افزایش بیشترین میزان درخواست برای دریافت تابعیت اروپا را به خود اختصاص داد. همچنین درخواست برای دریافت تابعیت دیگر کشورهای اتحادیه اروپا به طور کلی افزایش داشته است. 🔹 در طول دهه‌های گذشته، اوضاع امنیتیِ نابسامان، عامل اصلی مهاجرت معکوس از اراضی اشغالی بوده است. همین اوضاع امنیتی باعث شد تا یهودیان در طول سال‌های 1987 و 2000 دست به مهاجرت بزنند. 🔹 دولت اسرائیل اعلام کرده است که تصمیم دارد قوانین مربوط به اعطای تابعیت اسرائیلی را تغییر دهد. هدف از تلاش‌ها برای ایجاد تغییر در قوانین مذکور، این است که مهاجران جدید در اراضی اشغالی نتوانند به راحتی و خیلی زود اراضی اشغالی را ترک کنند. 📌 برای مطالعه متن این یادداشت کلیک کنید: https://zaya.io/مهاجرت_یهودیان_از_سرزمین_اشغالی ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
◀️ کانال علمی _ تخصصی «مطالعات اخوان المسلمین» ✔️ معرفی خط اصیل اخوان المسلمین «حسن البنا» ✔️ شناخت رهبران جوان اخوان در جهان ✔️ گروه ها و جریان‌های های انشعابی ✔️ تحلیل و ارزیابی 🌐 آدرس کانال علمی تخصصی « مطالعات اخوان المسلمین» https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
💠 امکان‌سنجی فعالیت‌های قرآنی در سوریه؛ اهل‌سنت سوریه سرآمد انس با قرآن در جهان عرب 🔹 سومین نشست از سلسله‌نشست‌های «برادران قرآنی؛ بررسی فعالیت‌های قرآنی در جهان اسلام و زمینه‌های همکاری» با محوریت کشور سوریه، در مرکز تخصصی حوزهٔ علمیهٔ مشکات برگزار گشت. در این نشست که به همت سازمان دارالقرآن کریم و پایگاه شعوبا تشکیل شد، حجت‌الاسلام علیرضا فرشچی گزارشی از جایگاه قرآن کریم و وضعیت فعالیت‌های قرآنی در سوریه ارائه نمود. همچنین حجت‌الاسلام جواد امین از روحانیان سوری، به تکمیل و ارزیابی گزارش یادشده پرداخت و زاویه‌های دیگری از قرآن نزد ملت سوریه را بیان کرد. برای مطالعه متن این گزارش کلیک کنید: https://zaya.io/قرآن_سوریه ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
شعوبا
💠 امکان‌سنجی فعالیت‌های قرآنی در سوریه؛ اهل‌سنت سوریه سرآمد انس با قرآن در جهان عرب 🔹 سومین نشست
✂ برش‌هایی از متن 🔹 با وجود نابسامانی سرزمینی و قومی، مردم سوریه عمیقاً با قرآن کریم مأنوس اند. همهٔ ما قرآنی را که خطاط مشهور سوری نوشته خوانده‌ایم: عثمان طاها. در ایام سال، از مغازه‌های شهر حما به جای موسیقی، صدای قرآن پخش می‌شود، عبارت‌ها و جمله‌های قرآنی زبانزد سخن گفتن عامیانهٔ مردم است. 🔹 به ادعای وزیر اوقاف، به رغم آسیب‌هایی که جنگ رقم زده، هنوز سوریه در جایگاه نخست جهان اسلام در حفظ قرآن قرار دارد. تفسیرهای کتبی و شفاهی بسیاری در دهه‌های اخیر در این کشور تولید شده. 🔹 برای کشورهای مسلمان حتی ترکیه و کشورهای استقلال‌یافته از شوروی، آموختن عربی در دمشق افتخار بود و از این کشور شخصیت‌های برجسته‌ای راهی کشورهای منطقهٔ عربی از جمله خلیج فارس شدند. 🔹 متأسفانه شیعیان ضعف جدی در زمینهٔ قرآن دارند. از سویی نهادهای ذیل وزارت اوقاف به شیعیان گواهی نمی‌دهند و ما حتی یک مُجیز شیعه هم نداریم، از سوی دیگر شیعیان توان کافی برای دریافت آن را ندارند. 📌 برای مطالعه متن این گزارش کلیک کنید: https://zaya.io/قرآن_سوریه ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 به بهانه اتفاقات آلبانی؛ از دیپلماسی دیجیتال رژیم صهیونیستی تا صفحه “اسرائیل به فارسی” ✏ محسن فائضی 🔹 صفحه جنجالی “اسرائیل به فارسی” پس از اتفاقات کمپ اشرف، تعداد لایک هایش نسبت به میانگین 30 روز قبل آن با کاهش 26% درصدی روبرو شده است. 🔹 این صفحه از آذر سال ۸۹ (نوامبر ۲۰۱۰) آغاز به کار نمود. صفحه‌ای که به دنبال تکرار تجربه موفق اسرائیلی‌ها در دیپلماسی دیجیتال فضای عربی ایجاد شد. این صفحه تا اواخر سال 2018 حدود 35 هزار دنبال کننده داشت. 🔹 بواسطه ورود این صفحه به اتفاقات داخلی و اغتشاشات سال های اخیر و ضریب دادن از سوی برخی فعالین رسانه ای (مانند آقای رائفی پور) به آن علی رغم بایکوت از سوی فعالین رسانه‌ای و فعال در این حوزه، اکنون به نزدیک به نیم میلیون فالوئر رسیده است و حالا به یکی از پردنبال‌کننده‌ترین رسانه‌های دیپلماسی دیجیتال اسرائیلی‌ها در توئیتر تبدیل شده است. 🔹 چرا اسرائیل به فارسی را نباید فالو، ریتوئیت، کامنت گذاری و …. کرد؟ ضریب دادنی که نه تنها رفع ابهامی نمی‌نماید، بلکه مشروعیت بخشی ضمنی و عادی سازی گام به گام است. برای مطالعه متن کامل این یادداشت کلیک کنید: https://zaya.io/اسرائیل_به_فارسی ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 گروه‌های صوفی در ترکیه و تأثیر سیاسی و اجتماعی آن‌ها 🔹 گروه‌های دینی و طریقت‌های صوفیه در ترکیه در طول دو دهه گذشته نفس راحتی کشیدند و توانستند با آزادی بیشتری فعالیت‌های خود در این کشور را انجام دهند. این درحالی است که پیش از آن، نظام سیاسی حاکم بر ترکیه سیاست خصومت‌ورزانه ‎ای را در قبال این گروه‌ها و طریقت‌ها اتخاذ می‌کرد. 🔹 در این مقاله، ابتدا به تاریخ تعاملات گروه‌های صوفیه با دولت ترکیه در دوران جمهوری پرداخته می شود. سپس در ادامه گروه های صوفیه زیر معرفی و بررسی می‌گردند: 1⃣ جنبش «إرن کوی» 2⃣ جماعت «اسکندر پاشا» 3⃣ جنبش «منزل» یا «سمرقند» 4⃣ جنبش یا طریقت «سلیمان‌جی» 5⃣ جماعت «اسماعیل آقا» 📌 برای مطالعه متن این مقاله تحلیلی که به صورت کامل به جزئیات گروه‌های صوفیه در ترکیه پرداخته، کلیک کنید: https://zaya.io/صوفیان_ترکیه ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 جنگ و صلح میان ایران و آذربایجان 🔹 اتفاقات ماه‌های اخیر میان ایران و آذربایجان، روابط طرفین را پیچیده‌تر از گذشته کرده است؛ رفتارهای نسنجیده دولت آذربایجان نیز بر این پیچیدگی افزوده است. در این باره مصاحبه ای با آقای دکتر فرهودی، مدیر اندیشکده ترند صورت گرفت تا این مساله دقیق‌تر مورد بررسی قرار گیرد. 🔹 دکتر فرهودی در این مصاحبه ضمن اشاره به زمینه‌های موجود در منطقه قفقاز از گذشته که برای فهم کنش‌های سیاسی دولت آذربایجان ضروری است، راه حل‌هایی برای حل برخی مسائل مانند زنگزور ارائه دادند. 📌 برای مطالعه این مصاحبه که به همت هادی عطارزاده انجام گرفته، کلیک کنید: https://zaya.io/جنگ_صلح_ایران_آذربایجان ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
شعوبا
💠 جنگ و صلح میان ایران و آذربایجان 🔹 اتفاقات ماه‌های اخیر میان ایران و آذربایجان، روابط طرفین را
💠 جنگ و صلح میان ایران و آذربایجان ✂برش‌هایی از متن 🔹 نظم امنیتی حاکم بر قفقاز ناشی از یک گذشته تاریخی است که براین منطقه تحمیل شده. دولت‌های ارمنستان، آذربایجان و گرجستان که در سال ۱۹۱۷ تا ۱۹۲۰ با حمایت‌های دول خارجی (اروپائی) دولت‌های مستقل خود را تشکیل دادند، توسط ارتش سرخ شوروی سرکوب شدند و این باعث شد دولت‌های این منطقه هویت سیاسی_تاریخی خود را در مسیر دولت ملت‌سازی از دست بدهند. 🔹 جمهوری دمکراتیک آذربایجان مورد حمایت انگلستان بود زیرا انگلیس می‌خواست به چاه‌های نفت قفقاز دسترسی پیدا کند. ارمنستان به دلیل لابی ارامنه در فرانسه حمایت دولت فرانسه را به دست آورد و گرجستان مورد حمایت آلمان بود. 🔹 تمام افرادی که در کشور‌های استقلال یافته از شوروی به روی کارآمدند، از اعضای حزب کمونیست شوروی و افراد ذی نفوذ در سرویس اطلاعاتی کا گ ب هستند. خود حیدر علیف نفر دوم حزب کمونیست شوروی سابقه افسر ارشد بودن کا گ ب را دارد. 🔹 دولت جمهوری اسلامی ایران طی چند سالی که از سال ۱۹۹۱ گذشته به قفقاز به دیده یک منطقه راهبردی نگاه نکرده بود و سر همین قضیه سر دولت ما بی‌کلاه مانده است. 🔹 جمهوری آذربایجان می‌داند که درافتادن با ایران برایش هزینه سنگینی خواهد داشت. نمی‌خواهیم از منظر عرق ملی خودمان به این مسأله نگاه بکنیم بلکه هر نظامی عاقلی به توان نظامی ایران در منطقه نگاه بکند می‌فهمد که توان نظامی کشوری مثل ایران برای جمهوری آذربایجان یعنی شخم‌زده شدن تمام خاک کشورش. 📌 برای مطالعه این مصاحبه که به همت هادی عطارزاده انجام گرفته، کلیک کنید: https://zaya.io/جنگ_صلح_ایران_آذربایجان ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
📝 چرا عید قربان در جمهوری اسلامی ایران بایکوت شده است؟! 🔹شب بزرگترین عید ۲ میلیارد مسلمان است. همه کشورهای اسلامی در جشن و شادی است. یکی از بهترین نوستالوژیهای مسلمانان در همه جای دنیا از چاد تا داغستان تا چین و جاکارتا ایام عید قربان است. و در جوامع مالتی کالچر این اجتماع و تنوع نژادی حاضر به جذابیت آن افزوده است. 🔹در ایران اما داستان متفاوت است. ظاهرا در توافق نانوشته ای هیچ تلاشی برای جشن گرفتن وجود ندارد . عیدی که در کنار عید فطر تنها اشتراک جشن مذهبی ایرانیان شیعه با ۹۰ درصد جامعه مسلمانان غیرشیعه است. 🔹اخبار تلویزیون در یک گزارش فرمالیته بر روی اشکهای دختران و پسران جوان در دعای عرفه زوم کرده و خبر بعدی تشییع جنازه شهدای گمنام است. برخی از جریانات چند سال است دهه مسلمیه! را عزا می‌گیرند و از این روز که خداوند شانیت آن را عید دانسته به پیشواز عزاداری محرم می روند ! 🔹 ای کاش دست اندرکاران مذهبی جمهوری اسلامی به جای مناسبت سازی و مناسک سازی بر روی خاطره سازی و بولد کردن این عید الهی برای مردم ایران برنامه ریزی می کردند. 🔹برای مثال برگزاری نماز با شکوه عید قربان مانند عید فطر به امامت رهبر انقلاب با حضور مسئولین و مردم و سخنرانی در این روز؛ قطعا اثرگذاری آن از پیام سالانه حج که از سوی رسانه های غربی، عربی سانسور می شود، کمتر نبود که بیشتر بود. منبع: برند ایران ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 ظهور گولن در فضای گروه های صوفی 🔹 مراکز تأسیس‌شده توسط گروه‌ها و طریقت‌های صوفی در ابتدای امر با نظام سیاسی حاکم همگرایی داشتند، اما پس از گذشت چند سال توانستند افکار و اندیشه‌های خود را در سطح جامعه بسط دهند و با عموم مردم ارتباط برقرار سازند. علیرغم تمامی مخاطری که وجود داشت و تمامی هشدارهایی که از سوی نظام سیاسی حاکم داده شده بود، گروه‌های دینی به فعالیت‌های خود ادامه دادند. 🔹 در چنین شرایطی شخصیتی به نام «فتح‌‎الله گولن» ظهور و بروز پیدا کرد. او تربیت‌شده گروه «نورسیه» بود؛ گروهی که توسط «شیخ سعید النورسی» در دوران حکمرانی «آتاتورک» تأسیس شد. «گولن» در صفوف همین گروه پرورش یافت و اصول آن را سرلوحه خود قرار داد. او در مسیر فعالیت‌‎های خود یکی از شاخه‌های طریقت «نورسیه» را راه‌اندازی کرد. 🔹 مدتی از آغاز فعالیت‌های «گولن» نگذشته بود که وی توانست خانه‌هایی را برای دانش‌پژوهانی که در مؤسسات آموزشی ترکیه کسب علم می‌کردند، احداث کند. او سپس دامنه فعالیت‌های خود را گسترش داد و به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌های مختلف مبادرت ورزید. پس از آن، «گولن» قدم در عرصه رسانه گذاشت و چند روزنامه و شبکه ماهواره‌ای برای خود تأسیس کرد. جنبش تحت رهبری وی به نام «خدمت» معروف شد. 🔹 «فتح‌الله گولن» توانست هیبت گروه‌ها و طریقت‌های صوفی را به آن‌ها بازگرداند، زیرا در وارد ساختن این طریقت‌ها در قلب فعالیت‌های اجتماعی و خدمت‌رسانی، موفق عمل کرد. 📌 بخشی از مقاله گروه‌های صوفی در ترکیه و تأثیر سیاسی و اجتماعی آن‌ها ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 چالش هویت و کارآمدی برای دستگاه‌های عظیم دیپلماسی فرهنگی کشور؛ برداشتی آزاد از نشست تجربه‌کاوی نمایشگاه فرهنگی دوستی ایران و ونزوئلا ✏ محمد رضا کوهکن ✂ برش‌هایی از متن 🔹 تصمیم گرفته شد رونمایی از ترجمه اسپانیایی کتاب خون دلی که لعل شد با عنوان «سلول شماره 14» در قالب یک رویداد فرهنگی انجام بگیرد و کشور ونزوئلا به‌واسطه ظرفیت‌ها و سوابقی که داشت، به‌عنوان اولین میزبان رونمایی کتاب انتخاب شد؛ 🔹 این رویداد مورد استقبال گسترده مخاطبان و پوشش گسترده رسانه‌های ونزوئلایی قرار گرفت. به‌گونه‌ای که فقط اسامی 8000 نفر در غرفه خدمات پزشکی ثبت شده و مسابقات روزانه نیز بین 800 تا 1000 نفر شرکت‌کننده داشته است. این رویداد علاوه بر افکار عمومی و رسانه‌ها، مورد توجه مسئولان رسمی این کشور نیز قرار گرفته بود. 🔹 توفیق یک مؤسسه در داخل کشور برای هدایت اجرای چنین رویدادی، دستگاه‌های عظیم و باسابقه دیپلماسی فرهنگی کشور را با چالش هویت و کارآمدی مواجه می‌کند و این سؤال را مطرح می‌سازد که چرا چنین فعالیت‌هایی از جانب این دستگاه‌ها با وجود قدرت، امکانات، نمایندگی‌های خارج کشور، بودجه و… کمتر مشاهده می‌شود؟ آیا این مسئله تلنگری برای ضرورت بازطراحی الگوی فعلی فعالیت این دستگاه‌ها نیست؟ چگونه می‌توان این فعالیت‌ها را از «استثنا»، به «قاعده» فعالیت‌های دیپلماسی فرهنگی و عمومی کشور تبدیل کرد؟ 📌 برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba