🎯آسیبشناسی عملکرد جمهوری اسلامی در مساله صدور انقلاب؛ باید به دنبال صدور فرایند انقلاب اسلامی بود نه نتیجه آن
📍دومین گفتگو از سلسله گفتگوهای بررسی عملکرد جمهوری اسلامی در مساله صدور انقلاب با حضور علیرضا کمیلی، فعال مردمی بینالملل و کارشناس مسائل جهان اسلام برگزار شد.
📍علیرضا کمیلی معتقد است که به جای صدور نتیجه انقلاب که حکومت است، باید فرایند انقلاب اسلامی را صادر کرد و چون به دست گرفتن قدرت هدف اصلی تصمیم گیران این حوزه بوده، به توفیق که باید بدان دست پیدا میکردیم، نرسیدهایم.
🖇فیلم کامل این گفتگو را در لینک زیر مشاهده و دانلود کنید:
yun.ir/ntae15
#صدور_انقلاب
@shouba
🎯جوانان اخوان از شمولیت اسلام تا محدودیتِ اجرا؛ حرفهای زیبا چه زمانی به راهکارهای عملی تبدیل میشوند؟!
📮اهداف و غایات بزرگی که حسن البنا در نگاشتههای مختلف خود به آنها اشاره کرد، در طرحها و برنامههای عملیاتیِ فرهنگی و پرورشیِ جمعیت اخوانالمسلمین نمود پیدا نکرد. جمعیت اخوانالمسلمین همواره در طول تاریخ خود تلاش کرد تا تنها به تئوریِ شمولیت اسلام پایبند باشد. آنها حتی در زمانی که تحت شدیدترین فشارهای سیاسی و امنیتی نیز قرار گرفتند از این تئوری دست نکشیدند اما هیچ گام عملیای را در راستای تحقق این اندیشه یعنی همان شمولیتِ اسلام برنداشتند و پروژههایی را که میبایست در این عرصه پیادهسازی میکردند، عملیاتی نساختند. شاید این جمعیت، برداشتن گامهای مناسب برای به منصه ظهور گذاشتن تئوری شمولیتِ اسلام در عرصه عمل را به زمانی دیگری که هنوز فرا نرسیده، موکول کرده است. شاید وقت آن فرا رسیده است که جوانان اخوانالمسلمین به صورت عمیق در وضعیت داخلی این جمعیت تأمل کنند و این سؤال را مطرح سازند که چگونه اخوانالمسلمین همواره کلیات را مدنظر قرار داده و در عرصه عمل هیچ پیشرفتی برای عملیاتی ساختن تئوریهای خود حاصل نکرده است...
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#اخوان_المسلمین
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯به بهانه مخالفت طالبان با رسمیت فقه جعفری؛ بررسی مواجهه حکومتهای مختلف افغانستان با فقه شیعه
✂️برشهایی از متن:
📮پس از چهار سال حکومت نادر، فرزندش ظاهر خان به قدرت رسید و اختناق سیاسی بر قرار ماند تا در دهه چهل شمسی قانون اساسی جدید براساس نظام سلطنتی مشروطه تدوین گردید و آزادی های سیاسی تا حدودی شکل گرفت؛ اما باز هم تنها فقه حنفی مرجع قانونگذاری شناخته شد. در دهه پنجاه یعنی زمان حکومت سردار محمد داودخان قانون مدنی افغانستان که مهمترین قانون در کشور است، بر اساس فقه حنفی تدوین شد و این وضعیت تا دوره نظام جدید سیاسی با زعامت حامد کرزی همچنان برقرار ماند.
📮متاسفانه پس از تصویب این قانون، سران احزاب سیاسی هزاره و بعضی از علمای شیعه حتی نمیدانستند احوال شخصیه چیست؟ در خیلی از موارد ما که دانشجوی حقوق بودیم برای علمای قدیمی توضیح میدادیم که جایگاه این قانون چیست و الا تصور برخی از علما از احوال شخصیه، مسائل عبادی بود. در هنگام نوشتن متن پیشنویس قانون احوال شخصیه ذکر کردیم قاضی دادگاههای شیعیان باید شیعه باشد. محاکم مستقل باشد. ولی تا به امروز نه دولت، نه سران احزاب سیاسی و نه کسانی که در راس امور هستند، این قضایا را پیگیری نکردهاند. لذا تابه حال ما محاکم اختصاصی شیعه و قاضی مناسب شیعه در ولایات اکثرا شیعه نشین مثل بامیان و دایکندی نداریم.
📮آیا این ادعای طالبان بخاطر گرایشات مذهبی است یا اینکه میخواهد طرفداران تندروی خود را در عربستان و پاکستان راضی نگه دارد؟ احتمال سومی نیز وجود دارد. امکان دارد طالبان به دنبال این است که با طرح این مسائل، بدنبال ایجاد نفاق و شکاف در هیئت مذاکره کننده دولت افغانستان باشد. چرا که مهمترین شخصی که در این هیئت می تواند طالبان را بر سر ادعاهای دینی به چالش بکشد، آقای دکتر محمد امین احمدی است که از دانشمندان هزاره افغانستان به حساب میآید و معلومات دینی کافی دارد. طالبان میخواهد در این مسئله نفاق ایجاد کند تا اگر رخنهای در این مسئله باز شد سراغ مسائل بعدی برود
🖇 برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#افغانستان
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
هدایت شده از اندیشکده مرصاد
📣گزارش راهبردی “از عزت تا رخوت؛ تحولات تودههای اسلامی در عصر عدالت و توسعه” منتشر گردید.
🔹این گزارش راهبردی که به قلم مسعود صدرمحمدی تالیف شده است به بررسی تحولات فکری و جامعه شناختیای میپردازد که در دوره دو دههای حاکمیت حزب عدالت و توسعه در جامعه دینداران ترکیه رخ داده است.
🔹در این نوشته ضمن گزارشی کوتاه از سیر فرآیند جریان دینی در ترکیه بیان میشود که بر روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه و تجربه موفقی که این حزب به همراه داشت یکی از مراحل اصلی سیر جریان اسلامگرایی در ترکیه مدرن بود. تجربه کارآمدی این حزب خصوصا در دهه نخست حاکمیتش امکان عزتمندی را برای جریان اسلامی و توده محافظه کار در ترکیه فراهم آورد. تودهای که تا پیش از این از سوی گفتمان غالب کمالیستی به مثابه تودهای که باید متمدن شود تلقی میشد.
🔹نویسنده در این گزارش با تاکید بر این که حزب عدالت و توسعه با کارآمدی شایستهای که از خود نشان داد در عین حال فضای ساختاری لازم را نیز برای ورود جریان اسلامی و محافظه کار به عرصههای بالای مدیریتی و نیز اقتصادی در سطح کشور فراهم آورد بیان کرده است که این تحولات تغییرات گفتمانی و اندیشهای را نیز چه در سطح توده اسلامی و چه در سطح نخبگان اسلامگرا به همراه داشته است. به نظر میرسد حزب با عدول از جریان اربکانی ضمن بهره مندی از میراث کارآمدی آن جریان تلاش کرده است تا در سطح گفتمانی به سوی طیف محافظه کاری که چهره نمادین آن را میتوان نجیب فاضل دانست حرکت کند.
🔹از سرفصلهای دیگری که در این نوشتار به بررسی آنها پرداخته شده است می توان به موارد زیر اشاره کرد:
تحول در رابطه توده و نخبگان اسلامگرایی، ایجاد اشرافیت دولتی و ریاکاری مبتنی بر دین، تحول در رابطه جماعات دینی و حاکمیت، حرکت به سمت جهانی شدن در جریان اسلامی، تکثر تشکیلاتی در جریان اسلامگرایی و تحولی که در نوع نگاه به مساله فلسطین رخ داده.
📌این گزارش راهبردی در 48 صفحه از سوی اندیشکده مرصاد جهت استفادۀ کارشناسان و نهادهای مرتبط منتشر شده است.
👈برای تهیۀ این اثر می توانید با شمارۀ ۰۲۵۳۷۸۳۰۵۵۳ تماس حاصل فرمایید.
🔗 لینک خبر:
https://mersadcss.com/fa/13990912/
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
❇️رشته «فلسفه علوم اجتماعی» امکانی برای بازیابی جریان اجتماعی اسلامی
ریحانه قبادی
🔹اکنون فلسفه علوم اجتماعی، بهعنوان رشتهای دانشگاهی در ایران و در جهان اسلام، فرصت و امکان این را یافته است تا ضمن بازپسگیری مسند فلسفه، از علم اجتماعی، و نقد تعریف علم مدرن در کنار زدن ذخایر دانشهای فلسفی و الهیاتی بشر، توجه را بهسوی تفکرات اجتماعی اندیشمندان مسلمان، معطوف نماید و بار دیگر به جریانی زنده، در عرصه مطالعات اجتماعی تبدیل شود. زیرسوال رفتن مفهوم علم و مواجهه اثباتگرایی با انتقادات فراوان از طرف فیلسوفان علم نیز، عرصه را بیش از پیش برای ارائه بدیلهای دانش در زمینه اجتماعی آماده ساخته است. حال باید باتوجه به تجربه یک دههای رشته فلسفه علوم اجتماعی در ایران، این پرسش را مطرح نمود که تا چه اندازه در این مسیر موفق بوده و چشماندازی که برای آینده ترسیم مینماید، چهاندازه امیدوارکننده است...
🖇 برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
@shouba
🔶جزوه: بررسی جبهه رسانهای محور سعودی-امارات
📍 محور لیبرال یا همان محور سعودی – امارات سالهاست در حوزه رسانهای خصوصا در حوزه سرگرمی فعالیت دارد و از این طریق توانسته تغییرات فرهنگی جدی در سطح جهان اسلام به وجود آورده و زمینه را برای غربگرایی در میان توده های جهان اسلام فراهم آورد. در این جزوه علاوه بر بررسی رسانه های سیاسی این محور، به رسانه های فرهنگی آن نیز پرداخته ایم. البته با توجه به اهمیت شبکه العربیه، بررسی این شبکه را به جزوهای مستقل سپرده ایم که به زودی در پایگاه اینترنتی شعوبا منتشر خواهد شد.
📍برای دانلود این جزوه اینجا کلیک کنید.
#جزوه
#عربستان
#امارات
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
16.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 نقدی بر عملکرد مسئولین جمهوری اسلامی در حوزه بین الملل؛ نباید امنیتی ها همه کار باشند!
علیرضا کمیلی
#صدور_انقلاب
@shouba
🎯تجربیات یک مبلغ بینالملل در آفریقا؛ باید در کنار تبلیغ به کارآفرینی روی آورد
✂️برشهایی از متن:
📮گفت چند تا زبان بلد هستید؟ بعضیها میگفتند: چهار تا، بعضیها میگفتند: سه تا. به من که رسید یک جوری پیچیوندم. آن پسر مصری فهمید. اسمش ایمن بود و گفت: میدانید شما ایرانیها چرا زبان بلد نیستید؟ گفت به خاطر این که شما از دنیا جدا هستید و با دنیا ارتباطی ندارید، افراد نمیآیند و بروند، شما در فضای مجازی هم با دنیا نیستید.
📮بعضی اوقات به این فکر میکنم که اگر در حوزه بینالملل نقطهیابی کنیم و حمایت کنیم و بفرستیم، شاید صدها برابر سازمانهای عریض و طویل بی خاصیت کار بکند. بعضی از این سازمانهای فرهنگی اگر درشان را یک قفل کتابی بزنیم، آب از آب در حوزه فرهنگ تکان نخواهد خورد.
📮من الآن اگر بروم به کنگو و شخصی بخواهم کاری بکنم، قطعا میروم در حوزه کار آفرینی، مرکزی راه میاندازم، یعنی بصورت کوتاه مدت آموزشهای دینی و اسلامی میگذارم و در کنارش یک مهارت به آنها یادم میدهم.
📮اصلاً من معتقدم ایام تبلیغی باید عوض بشود. این ایام تبلیغی که ما نیروی مبلغ میفرستیم، غلط است. ایام محرم نیرو میفرستیم برای تبلیغ در جهان اسلام، در حالی که آن ایام، ایام تبلیغی در جهان اسلام نیست. برای شیعیان هست اما برای جهان اسلام نیست.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#آفریقا
#تبلیغ_بین_الملل
#تجربه_نگاری
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯مسئله زنان از حسنالبنا تا قرضاوی؛ اخوانیها نقشآفرینی سیاسی زنان را میپذیرند؟
✂️برشهایی از متن:
📮از منظر و دیدگاه «حسن البنا» وظیفه اصلی زنان در رسیدگی به شوهران و فرزندانشان خلاصه میشود. البنا در این خصوص تأکید میکند: «مسئولیت و مأموریت اصلی زنان، شوهران و فرزندانشان است. پاسخ ما به کسانی که مسیر هوا و هوس را در پیش گرفتهاند و خواستار اشتغال زنان در کار وکالت و … هستند، این است که علیرغم اینکه عقل مردان در مقایسه با زنان کاملتر است، آنها نتوانستهاند به نقش خود در این زمینه [وکالت] به درستی عمل کرده و حق را احیاء کنند، پس چگونه ممکن است زنان درحالی که عقل و دینشان ناقص است، چنین کاری را انجام دهند»؟
📮در ادبیات «اخوانالمسلمین» و نگرش آن به زنان همواره تغییر و تحولات نسبتا سطحی قابل مشاهده بوده است. این جمعیت از یک برههای به بعد دیگر همچون گذشته خواستار انزوای زنان و دوری آنها از زندگی اجتماعی نبود بلکه فریاد فعالسازی نقش آنها در امور مختلف را سَر داد. به عنوان مثال، «یوسف القرضاوی» خواستار توسعه و تقویت نقش رهبری زنان در داخل جنبش اسلامی شد و گفت: «فعالیتهای اسلامی زنان تنها زمانی به بار خواهد نشست و موفقیتآمیز خواهد بود که در میان آنها رهبران اسلامی ظهور و بروز پیدا کنند؛ رهبرانی که در میدانهای دعوت و تبلیغ، فکر و اندیشه و علم و تربیت جولان دهند».
📮اخوانیها تلاش کردند نقش زنان در مراکز تصمیمگیری و تصمیمسازی خود را حذف کنند و بنابراین، در شورای مشورتی «اخوانالمسلمین» خبری از نقشآفرینی زنان نبود. درعین حال، شاخه محافظهکار «اخوانالمسلمین» بر نگرش سلفیت نسبت به زنان که نقش آنها را در تربیت و مسائل خانوادگی محدود و محصور میکرد، متمرکز شد و تنها نوع حجاب زنان و لباس و پوشش آنها را مورد توجه قرار داد و هیچ اهتمامی به نقش سیاسی آنها نداشت.
🖇متن کامل این یادداشت را در اینجا ببینید.
#اخوان_المسلمین
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎬مستند: طالبان و داعش از درون
🔹این روزها با مذاکرات صلحی که میان طالبان و دولت افغانستان در جریان است، نام طالبان بیشتر به گوش میخورد. افغانستان اما چند سالی است درگیر پدیده ای به اسم داعش هم هست.
🔹نجیب الله قریشی، مستندساز معروف افغان که 20 سال است روی پدیده طالبان کار میکند و مستندی نیز درباره داعش در افغانستان ساخته است، این بار سعی میکند به درون این گروه ها رفته و روایتی بی واسطه از داعش و طالبان در افغانستان ارائه دهد. او همچنین به مذاکرات صلح و رویکردی که طالبان و داعش به آن دارند نیز پرداخته است.
🔹این مستند توسط شبکه PBS تولید شده و پایگاه اینترنتی شعوبا آن را ترجمه و زیرنویس کرده است.
🖇برای مشاهده و دانلود این مستند اینجا کلیک کنید.
#طالبان
#داعش
#افغانستان
#مستند
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
❇️بررسی خوانشهای سیاسی قرآن؛ پیدایش تفسیر سیاسی با اهلسنت بوده پرورش با تشیع
حجت الاسلام یحیی جهانگیری
✂️برشهایی از متن:
🔹همان سلف صالحی است که ابن تیمیه خواسته بود آن مفاهیم را بازسازی کنند، گفتند چرا غرب دوره آرمانی به ما بدهد ما میتوانیم آن را در پیشینه خود جستجو کنیم. اهل سنت این دوره عصر طلایی را در پیشینه جستجو کردند و شیعه در آتیه. و به نظرم تفاوتی در نوع نگاههای این دو در بحث تفسیرهای سیاسی به خود نشان داد. حکومتی را که امام خمینی تشکیل میدهد به دنبال این است که مقدمه حکومت امام زمان را تاسیس کند. در منظر او ما باید آن دوره طلایی را زمینه سازی و بستر سازی کنیم (یمهدون بالمهدی سلطانه) اما در تفکر اهل سنت آن دوره اتفاق افتاده و باید در پیکسل بزرگتر بازسازی کنند.
🔹اگر پیدایش تفسیر سیاسی با اهل سنت بود، پرورش آن با شیعه بود. یعنی پس از انقلاب ایران کارهایی در این حوزه انجام شد که انصافا میبینیم اگر اهل سنت پبیشینگی دارند، تشیع پس از انقلاب ایران در بیشینگی، بیشتر بودند. ما در حال گزارش یک فکت تاریخی هستیم. اهل سنت به دلیل درگیر بودن با مسائل اجتماعی و از طرف دیگر نزدیکی فیزیکی به اروپا، عملا سختی ها و دلزدگی های مدرنیته را زودتر از ما چشیدند.
🔹فقه اهل سنت دارای مفاهیم اجتماعی است. آنها مقاصد الشریعه را بیشتر از ما کار کردند. مثلا مفهمومی به نام مصلحت عمومی را آنها بیش از ما کار کردند. به نظرم یک عامل سوم تاثیر فقه اهل سنت در تفسیر اهل سنت بوده. فقه شیعه بیشتر فرد محور بوده تا اجتماع محور.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba