💠 نشست فعالیتهای قرآنی در انصارالله یمن؛ تفکرات سید حسین الحوثی محور کارهاست
✂️ برش هایی از متن
📍در این نشست که به همت دارالقرآن کریم و پایگاه شعوبا برگزار شد، آقای احمد حاج صادقیان شرایط فعالیتهای قرآنی در یمن را بیان کردند. جریانهای قرآنی در یمن در این نشست در سه شاخه انصارالله، اخوان المسلمین و صوفیه تقسیم گشته که این جلسه اختصاص به دسته اول داشته است.
📍 باید گفت انصارالله و زیدی ها در همین زمان کم با توجه به جنگ، محاصره و مشکلات دیگر در مضیقه بوده اند و نباید توقع و انتظار ساختارهای قرآنی مانند آنچه در دیگر کشورهای قرآنی وجود دارد را از آنها داشته باشیم.
📍جنبش انصارالله به عنوان حرکتی سیاسی و اجتماعی برپایه عقاید زیدی خود را از اساس مدعی قرآن دانسته و حرکتی را نیز که آغاز کردند، کاملا قرآنی بنا نهادند. دلیل این مساله هم به بنیانگذار این جنبش یعنی سید حسین الحوثی بر می گردد.
#یمن #قرآن #سید_حسین_الحوثی
📌 ادامه مطلب در:
https://zaya.io/قرآن_یمن
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
پایگاه اندیشه ای شعوبا با همکاری دارالقرآن سازمان تبلیغات برگزار می کند:
🕋 برادران قرآنی ؛
بررسی فعالیت های قرآنی در جهان اسلام و زمینه های همکاری
2️⃣ جلسه دوم : اسلام سنتی اهل سنت
با ارائه :
حجت الاسلام دکتر سید علی بطحایی ؛ سردبیر پایگاه مسلمنا، پژوهشگر جریان های اسلامی
حجت الاسلام محمد قطرانی ، سردبیر پایگاه شعوبا
سه شنبه ۱۶ خرداد
ساعت ۱۶
مکان : تهران، سازمان دارالقرآن کریم
جلسه به صورت مجازی نیز پخش می گردد.
آدرس مجازی روز نشست اطلاعرسانی میشود.
@shouba
🔍محورهای #پاتوق_بینالملل حبلالله
«از استانبول تا کابل
بررسی آخرین وضعیت جریانات اسلامگرای منطقه»
🎤 علیرضا کمیلی، دبیر اتحادیهٔ بینالمللی امت واحده
🇹🇷بخش اول: #ترکیه
🔸ترکیه در چه فرآیندی از آتاترک لاییک به اسلامگرایان «عدالت و توسعه» رسید؟
🔹مهمترین عوامل محبوبیت و پیروزی اردوغان یا وجود اوضاع سخت اقتصادی مردم چه بود؟
🔸از دید مردم ترکیه، دوگانهٔ انتخابات اخیر، جدال بر سر دینداری و بیدینی بود.
🔹آیا ترکیه به دوران ماقبل اسلامگرایان برخواهد گشت؟
🔸چرا آمریکا حتی همین دولت ترکیهای را که پروازهای مستقیم متعدد به فلسطین اشغالی دارد نمیتواند تحمل کند؟
🇦🇫بخش دوم: #افغانستان
🔸آمریکا از افغانستان خارج شد یا اخراج شد؟ خود حاکمان فعلی افغانستان آیا انتظار به قدرت رسیدن خود را داشتند یا...؟
🔹سیاست نظام مبنی بر تنشزدایی با حاکمیت جدید افغانستان، آیا عاقلانه بوده است؟
🔸آمریکا در مدت ۲۰ سال اشغالگری خود، چه برنامههایی را برای مبارزه با فرهنگ اسلامی در افغانستان اجرا میکرد؟
🔹آیا رویکردهای طالبان در حوزههای رسانه، موسیقی و زنان، نسبت به بیست سال قبلشان تفاوتی دارد یا نه؟
🔸طالبان در دوران جدید حاکمیت خود، چه تعاملی با شیعیان (حسینیهها، حوزههای علمیه، مراسم محرم و...) دارند؟
🔹آیا حاکمان افغانستان مسئلهٔ حقابه را به رسمیت شناختهاند؟ چرا این موضوع به تنش رسانهای کشیده شد؟
🔸ماجرای درگیریهای مرزی اخیر چه بود؟
🔔تشریح این محورها را در صوت بخش اول (ترکیه) و بخش دوم (افغانستان) نشست دنبال کنید.
#مجمع_اسلامی_حبلالله
📣 همراهی ما در دیگر پیامرسانها:
بله|سروش
🆔 @Hablollahir
💠 اسلام سنتی؛ از دشواری تعریف تا چگونگی تعامل
🔸 جلسه دوم از مجموعه جلسات بررسی فعالیتهای قرآنی در جهان اسلام و زمینههای همکاری با همت پایگاه شعوبا و سازمان دارالقرآن کریم برگزار شد. این جلسه به بررسی اسلام سنتی و زمینه های همکاری با این جریان در حوزه قرآن اختصاص داشت.
🔸 در زمینه اسلام سنتی، مصاحبه ای مجزا با حجت الاسلام دکتر سید علی بطحایی انجام گرفت. دکتر بطحایی در این مصاحبه یکی از مشکلات جریان پژوهشی معاصر را یکدست انگاری گونه های مختلف اسلام سنتی دانسته و به لزوم تعریف دقیق از اسلام سنتی اشاره کردند. در نگاه دکتر بطحایی برای تعریف دقیق از اسلام سنتی باید ابتدا دانسته شود اسلام سنتی چه چیزی نیست تا در ورای آن سلب ها متوجه شویم اسلام سنتی چه تعریفی دارد.
🔸 در این مصاحبه به شکل بدیعی، به گونه های مختلف اسلام گرایی و تفاوت های آن با برخی گرایش ها مانند اخباری، ارتجاعی و سنت گرایانه اشاره شده است.
📌 برای مطالعه متن کامل این مصاحبه کلیک کنید:
https://zaya.io/اسلام_سنتی_چیست
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
💠 فراماسونری و ارتباط با فارغ التحصیلان دانشگاه آمریکایی بیروت
🔸 چه ارتباطی بین مبلغان مذهبی، فارغالتحصیلان دانشگاه آمریکایی بیروت و فراماسونها وجود دارد؟ خیلی ساده است. بهطور شگفتانگیزی تعداد زیادی از مبلغان مذهبی و فارغالتحصیلان اولیهی کالج پروتستانی سوری فراماسون بودند. مترجمان کتاب مقدس، کرنلیوس فندایک و الی اسمیت، از فراماسونهای فعال بودند. سردبیر «المقتطف»، فارِس نمر، به مقام استادیِ لوژ ماسونیِ بیروت رسید. همردهی او در این مجله، یعقوب صرّوف، نیز ماسون بود، مثل جرجی زیدان، سردبیر الهلال. بطرس البستانی که واژهنامهی عربی «المحیط» را نوشت هم ماسون بود، همچون بسیاری از روشنفکران عرب آن زمان، مانند میخائیل مشاقه و شاهین مکاریوسِ روزنامهنگار.
🔸 از آنجا که اصلاح زبان عربی یک اشتیاقِ مادامالعمر برای بسیاری از فراماسونها بود، منطقی به نظر میرسد که فرض کنیم بحث دربارهی این پروژه یکی از موضوعهای همیشگی آنها در جلسات ماسونی بوده است. از همین رو شاید سهم فراماسونری در خلق عربی استاندارد مدرن، علاوه بر ایجاد کالج پروتستانی سوری و نمونههای مشابه دیگر، میتواند ساختن فضایی برای روابط بین فردی، تبادل ایدهها و بحث دربارهی دانش باشد. به این معنا، لوژهای ماسونی بهراستی توانستهاند به اهدافشان دربارهی حمایت از پیشرفت علم و عقلانیت دست پیدا کنند.
بخشی از مقاله: فراماسونری و دانشگاه آمریکایی بیروت چگونه عربی استاندارد مدرن را ابداع کردند؟
شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
پایگاه اندیشه ای شعوبا با همکاری دارالقرآن سازمان تبلیغات و انجمن تبلیغ بین الملل حوزه مشکات برگزار می کند:
🕋 برادران قرآنی ؛
بررسی فعالیت های قرآنی در جهان اسلام و زمینه های همکاری
3⃣ جلسه سوم: کشور سوریه
با ارائه :
حجت الاسلام جواد امین، استاد حوزه علمیه و اهل سوریه
حجت الاسلام فرشچی، پژوهشگر سوریه
دوشنبه ۲۹ خرداد
ساعت ۱۶
مکان : قم،بلوار جمهوری اسلامی، جنب موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، حوزه علمیه مشکات
پخش مجازی :
https://www.skyroom.online/ch/m.hajipour/mashkat-international-group
@shouba
💠 چرا هزاران یهودی از اسرائیل فرار میکنند؟ بیایید همراه با هم اینجا را ترک کنیم!
میدان الجزیره
✂️ برش هایی از متن
🔹 دولت اشغالگران به صورت تعمدی مساله ای را نادیده میانگارند؛ مسئله یهودیانی است که پس از گذشت مدت زمانی از مهاجرتشان، تصمیم به ترک اراضی اشغالی میگیرند. در زبان عبری از این پدیده تحت عنوان «یوردیم» یاد میشود که به معنای «سقوط» است.
🔹 درخواست اسرائیلیها برای دریافت تابعیت فرانسه با 13 درصد افزایش بیشترین میزان درخواست برای دریافت تابعیت اروپا را به خود اختصاص داد. همچنین درخواست برای دریافت تابعیت دیگر کشورهای اتحادیه اروپا به طور کلی افزایش داشته است.
🔹 در طول دهههای گذشته، اوضاع امنیتیِ نابسامان، عامل اصلی مهاجرت معکوس از اراضی اشغالی بوده است. همین اوضاع امنیتی باعث شد تا یهودیان در طول سالهای 1987 و 2000 دست به مهاجرت بزنند.
🔹 دولت اسرائیل اعلام کرده است که تصمیم دارد قوانین مربوط به اعطای تابعیت اسرائیلی را تغییر دهد. هدف از تلاشها برای ایجاد تغییر در قوانین مذکور، این است که مهاجران جدید در اراضی اشغالی نتوانند به راحتی و خیلی زود اراضی اشغالی را ترک کنند.
📌 برای مطالعه متن این یادداشت کلیک کنید:
https://zaya.io/مهاجرت_یهودیان_از_سرزمین_اشغالی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
◀️ کانال علمی _ تخصصی «مطالعات اخوان المسلمین»
✔️ معرفی خط اصیل اخوان المسلمین «حسن البنا»
✔️ شناخت رهبران جوان اخوان در جهان
✔️ گروه ها و جریانهای های انشعابی
✔️ تحلیل و ارزیابی
🌐 آدرس کانال علمی تخصصی « مطالعات اخوان المسلمین»
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
💠 امکانسنجی فعالیتهای قرآنی در سوریه؛ اهلسنت سوریه سرآمد انس با قرآن در جهان عرب
🔹 سومین نشست از سلسلهنشستهای «برادران قرآنی؛ بررسی فعالیتهای قرآنی در جهان اسلام و زمینههای همکاری» با محوریت کشور سوریه، در مرکز تخصصی حوزهٔ علمیهٔ مشکات برگزار گشت. در این نشست که به همت سازمان دارالقرآن کریم و پایگاه شعوبا تشکیل شد، حجتالاسلام علیرضا فرشچی گزارشی از جایگاه قرآن کریم و وضعیت فعالیتهای قرآنی در سوریه ارائه نمود. همچنین حجتالاسلام جواد امین از روحانیان سوری، به تکمیل و ارزیابی گزارش یادشده پرداخت و زاویههای دیگری از قرآن نزد ملت سوریه را بیان کرد.
برای مطالعه متن این گزارش کلیک کنید:
https://zaya.io/قرآن_سوریه
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
شعوبا
💠 امکانسنجی فعالیتهای قرآنی در سوریه؛ اهلسنت سوریه سرآمد انس با قرآن در جهان عرب 🔹 سومین نشست
✂ برشهایی از متن
🔹 با وجود نابسامانی سرزمینی و قومی، مردم سوریه عمیقاً با قرآن کریم مأنوس اند. همهٔ ما قرآنی را که خطاط مشهور سوری نوشته خواندهایم: عثمان طاها. در ایام سال، از مغازههای شهر حما به جای موسیقی، صدای قرآن پخش میشود، عبارتها و جملههای قرآنی زبانزد سخن گفتن عامیانهٔ مردم است.
🔹 به ادعای وزیر اوقاف، به رغم آسیبهایی که جنگ رقم زده، هنوز سوریه در جایگاه نخست جهان اسلام در حفظ قرآن قرار دارد. تفسیرهای کتبی و شفاهی بسیاری در دهههای اخیر در این کشور تولید شده.
🔹 برای کشورهای مسلمان حتی ترکیه و کشورهای استقلالیافته از شوروی، آموختن عربی در دمشق افتخار بود و از این کشور شخصیتهای برجستهای راهی کشورهای منطقهٔ عربی از جمله خلیج فارس شدند.
🔹 متأسفانه شیعیان ضعف جدی در زمینهٔ قرآن دارند. از سویی نهادهای ذیل وزارت اوقاف به شیعیان گواهی نمیدهند و ما حتی یک مُجیز شیعه هم نداریم، از سوی دیگر شیعیان توان کافی برای دریافت آن را ندارند.
📌 برای مطالعه متن این گزارش کلیک کنید:
https://zaya.io/قرآن_سوریه
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
💠 به بهانه اتفاقات آلبانی؛ از دیپلماسی دیجیتال رژیم صهیونیستی تا صفحه “اسرائیل به فارسی”
✏ محسن فائضی
🔹 صفحه جنجالی “اسرائیل به فارسی” پس از اتفاقات کمپ اشرف، تعداد لایک هایش نسبت به میانگین 30 روز قبل آن با کاهش 26% درصدی روبرو شده است.
🔹 این صفحه از آذر سال ۸۹ (نوامبر ۲۰۱۰) آغاز به کار نمود. صفحهای که به دنبال تکرار تجربه موفق اسرائیلیها در دیپلماسی دیجیتال فضای عربی ایجاد شد. این صفحه تا اواخر سال 2018 حدود 35 هزار دنبال کننده داشت.
🔹 بواسطه ورود این صفحه به اتفاقات داخلی و اغتشاشات سال های اخیر و ضریب دادن از سوی برخی فعالین رسانه ای (مانند آقای رائفی پور) به آن علی رغم بایکوت از سوی فعالین رسانهای و فعال در این حوزه، اکنون به نزدیک به نیم میلیون فالوئر رسیده است و حالا به یکی از پردنبالکنندهترین رسانههای دیپلماسی دیجیتال اسرائیلیها در توئیتر تبدیل شده است.
🔹 چرا اسرائیل به فارسی را نباید فالو، ریتوئیت، کامنت گذاری و …. کرد؟ ضریب دادنی که نه تنها رفع ابهامی نمینماید، بلکه مشروعیت بخشی ضمنی و عادی سازی گام به گام است.
برای مطالعه متن کامل این یادداشت کلیک کنید:
https://zaya.io/اسرائیل_به_فارسی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
💠 گروههای صوفی در ترکیه و تأثیر سیاسی و اجتماعی آنها
🔹 گروههای دینی و طریقتهای صوفیه در ترکیه در طول دو دهه گذشته نفس راحتی کشیدند و توانستند با آزادی بیشتری فعالیتهای خود در این کشور را انجام دهند. این درحالی است که پیش از آن، نظام سیاسی حاکم بر ترکیه سیاست خصومتورزانه ای را در قبال این گروهها و طریقتها اتخاذ میکرد.
🔹 در این مقاله، ابتدا به تاریخ تعاملات گروههای صوفیه با دولت ترکیه در دوران جمهوری پرداخته می شود. سپس در ادامه گروه های صوفیه زیر معرفی و بررسی میگردند:
1⃣ جنبش «إرن کوی»
2⃣ جماعت «اسکندر پاشا»
3⃣ جنبش «منزل» یا «سمرقند»
4⃣ جنبش یا طریقت «سلیمانجی»
5⃣ جماعت «اسماعیل آقا»
📌 برای مطالعه متن این مقاله تحلیلی که به صورت کامل به جزئیات گروههای صوفیه در ترکیه پرداخته، کلیک کنید:
https://zaya.io/صوفیان_ترکیه
#ترکیه #صوفیه
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba