eitaa logo
شعوبا
1.6هزار دنبال‌کننده
909 عکس
265 ویدیو
0 فایل
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا «شعوبا» پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان www.shouba.ir ارتباط با ادمین: @admin_shouba
مشاهده در ایتا
دانلود
10.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 یکی از مهم‌ترین بخش های برنامه بشیر شو، مصاحبه احمد البشیر با یکی از سیاست‌مداران امریکا در امور خاورمیانه است. مصاحبه ای که می‌توان مجموعه ای از راهبردهای ادراک‌سازانه امریکا برای تطهیر چهره خود و تخریب چهره ایران و گروه های مقاومت عراق را در آن به نظاره نشست. 🔹مصاحبه ای که بعید است پس از دیدن آن، نگران اوضاع عراق نشوید... «بشیر شو؛ هابِ هویتِ ضدمقاومت» ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
📮 بررسی نقش میدان التحریر در انقلاب مصر؛ مصر آبستن انقلابی دیگر؟! ✂️برش‌هایی از متن: 🔺انقلاب‌های عربی موجب شدند تا توانمندی‌های نهفته در جهان عرب آشکار شوند. این انقلاب‌ها نشان دادند که کشورهای جهان عرب از ظرفیت بسیار بالایی برای ایجاد تغییر و تحول برخوردار هستند. با این حال، به مرور زمان و در جریان همین انقلاب‌ها بود که بخشی از عجز و ناتوانی کشورهای جهان عرب نیز عیان گشت. 🔺با قاطعیت باید گفت که می‌توان انتظار راه افتادن موج‌های جدیدی از انقلاب در کشورهای جهان عرب را داشت. هرچند که ما قادر نیستیم زمان، ماهیت و کیفیت این موج‌های انقلابی را پیش‌بینی کنیم 🔺سیطره انقلابیون بر میدان «التحریر» موجب شد تا آن‌ها در فرایند انقلابی که آغاز کرده بودند علاوه بر یک «پشتوانه سیاسی» به یک «پشتوانه اجتماعی» نیز دست پیدا کنند. تسلط بر میدان «التحریر» برای انقلابیون به یک سمبل تبدیل شده بود. به طور کلی و خلاصه باید گفت که میدان «التحریر» به سمبل و قلبِ انقلاب مصر مبدل گشت. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠 چه روایت هایی از مقاومت، در صحنه عراق امروز در جریان است؟ صبا اسداللهی - مدیر میز عراق شعوبا 🔹برای پاسخ به این سوال، ابتدا باید مفهوم مقاومت در عراق و حدود و ثغور آن را مورد مداقه قرار داد، که در این نوشته کوتاه نمی گنجد و مجالی دیگر می طلبد. (شعوبا در آینده نزدیک به آن خواهد پرداخت-بعون الله-). اما تسامحا و با پیش فرض قراردادن گروه های اصیل مقاومت در عراق همچون کتائب حزب الله، جنبش نجبا‌‌‌ء و عصائب اهل الحق، بعنوان مصادیق عینی و ملموس از مفهوم مقاومت در این کشور، می توان به این سوال، اینگونه پاسخ داد: 🔹«مقاومت» با دو جریان روایت اصلی در صحنه اجتماعی و رسانه ای عراق امروز مواجه است؛ تقابل و حمایت. 🔹روایت نخست، مقاومت را در قالب یک دوگانه سازی با مردم، تهدیدی برای امنیت و رفاه جامعه معرفی می‌کند و خواستار انحلال و یا در حالتی رقیق تر، خلع سلاح و هضم کامل گروه های مقاومت در ساختار حکومتی عراق است. 🔹در مقابل اما، روایتی در جریان است که مقاومت را به شکلی خالص، در دل گفتمان اسلام انقلابی فهم میکند که پیوندی وثیق با مقوله ظهور دارد، به نحوی که فصائل مقاومت عراق در پاسخ به پروژه خلع سلاح مقاومت، تسلیم سلاح را تنها به امام مهدی(عج) و در محضر ایشان مجاز می‌دانند و لاغیر. محیط گفتمانی این روایت نیز فرامرزیست و مقاومت عراق را، جزئی از یک کل به نام محور مقاومت می‌داند. 🔹تقابل این دو روایت آنجا خطرناک میشود که به منظومه رفتاری ناقص حامیان مقاومت در روایت سازی و تثبیت انگاره های مربوط به آن دقت کنیم و هوشمند و فراگیر بودن روایت جریان مقابل آن را زیر نظر بگیریم؛ صحنه ی تقابلی بس نابرابر، که در حال سوق دادن ادراک خرده شبکه های اجتماعی شناور در میان این دو قطب، به سمت روایت ضد مقاومت است. تا چه شود... ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
شعوبا
💠 بشیر شو؛ هابِ هویت‌ِ ضدمقاومت (۲) صبا اسداللهی، مدیر میز عراق شعوبا 🔹 تاسیس بشیر شو در سال ۲۰۱۴
💠بشیر شو؛ هابِ هویتِ ضد مقاومت (۳) صبا اسداللهی، مدیر میز عراق شعوبا ✂️برش‌هایی از متن: 🔹پس از شکست داعش در سال ۲۰۱۷، عراق مانده بود و دنیایی از ویرانی های شهرها و روحیه انسان عراقی‌، که در طول جنگ، چیزی یا کسی را از دست داده بود و رعب و وحشت و تنش، هم‌بالین هر لحظه او بود. در این شرایط و برای تسکین این ویرانی های روحی که همه و همه، از درگیری هایی با پوشش دین و الِمان های مذهبی نشات گرفته بود، فضای اجتماعی عراق به سمت تولید و عرضه انواع محتواهای سرگرم‌کننده مانند فیلم، سریال،‌ موسیقی و پلتفرم های برنامه های سرگرم کننده تلویزیونی رفت. 🔹مقاومت عراق در معنای مشخص و محدد آن، که حالا دیگر همچون سالهای نبرد با داعش، محبوب عراقی ها نبود، در دام یک بازی هوشمندانه طراحی شده توسط جبهه مقابل خود افتاد. طرحی با هدف القاء یک دوگانه بسیار خطرناک در جامعه عراق که فراگیر شدن آن، بنیان های حضور و نقش‌آفرینی گروه های مقاومت در عراق را دچار تزلزل می‌کند؛ «مقاومت-رفاه مردم» و «مقاومت-امنیت مردم» و نهایتاً «مقاومت-خواست مردم». 🔹بشیر شو در این صحنه، صرفاً بخشی از این جو غالب رسانه ای عراق است که در جهت تثبیت این انگاره های ادراکی، نقشی جدی و الهام‌بخش برای دیگران ایفا می‌کند و سهمی جدی در تثبیت دال های مرکزی و پیرامونی ضد مقاومت همچون «فاسد بودن بدنه گروه های مقاومت» دارد. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
32.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 بحران بزرگ در بوسنی؛ ماجرا چیست؟ 🔹ناظران سیاسی می‌گویند بدترین بحران از زمان استقلال بوسنی در سال ۱۹۹۲ و جنگ با صرب‌ها این کشور را تهدید می‌کند و صلح را به خطر انداخته. اما ماجرا چیست؟ 🔺 گزارش ویدیویی الجزیره را ببینید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
📚خلاصه‌ای از کتاب «تاریخ اسلام در آلمان»؛ مسلمانان در فرهنگ آلمانی هضم می‌شوند؟ ✂️برش‌هایی از متن: 📍در فرهنگ ترکی-اسلامی، کهن‌سالان مذهبی‌تر از جوانان هستند، اما نسل جوان هم مناسک دینی را همچنان، به عنوان بخشی از هویت خود، انجام می‌دهد. با این حال، در نسل‌های دوم و سوم مسلمانان حرکت مختصری به سمت جهت‌گیری‌های مدرن و لیبرال دیده می‌شود. البته هنوز روشن نیست که این تحولات به «اسلام اروپایی» متفاوتی منجر شوند یا نه. 📍در انتهای قرن نوزدهم، یکی از سیاستمداران آلمان نظریه‌ای ارائه داد مبنی بر بسیج مسلمانان برای انقلاب علیه استعمارگران بریتانیا، فرانسه و روسیه. در این سال، دولت رایش آلمان امپراطوری عثمانی را وادار کرد تا علیه انگلستان، فرانسه و روسیه جهاد کند. آلمان با صرف سرمایه‌ی پولی و مادی کوشید توطئه و پروپاگاندای جهاد را پیش ببرد. 📍همگی بازنمایی‌های منفی رسانه‌های آلمان از اسلام و درگیری اسرائیل و فلسطین را به نقد می‌کشند. از این رو عجیب نیست که به خبرگزاری الجزیره بیشتر اعتماد دارند تا برنامه‌های خبری آلمان. نویسنده چنین نتیجه‌گیری کرده است که زبان یا زادگاه مهاجران نیست که شکل استفاده‌ی آن‌ها از رسانه را تعیین می‌کند، بلکه منزلت آن‌ها به عنوان مهاجر و/یا مسلمان برداشت آن‌ها از رسانه را تغییر می‌دهد. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
شعوبا
💠بشیر شو؛ هابِ هویتِ ضد مقاومت (۳) صبا اسداللهی، مدیر میز عراق شعوبا ✂️برش‌هایی از متن: 🔹پس از شک
🔹 ترجمه و انتشار گزارش مربوط به بشیرشو در روزنامه عربی الوفاق ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠 سلفیت در مراکش از ابتدا تا امروز؛ سلفی‌ها با مراکش خداحافظی کردند؟ ✂️برش‌هایی از متن: 🔹داستان حضور سلفی‌ها در مراکش ابتدا پرشور آغاز می‌شود سپس آن‌ها برای بقا، وراد نبردهای ناامید کننده می‌شوند؛ پس از آن تصمیم می‌گیرند که وارد عرصه سیاست شوند و در جریانات تغییرات عمیق سیاست داخلی و خارجی در مراکش، از عرصه سیاست نیز عقب‌نشینی می‌کنند. 🔹با ظهور بهار عربی گروه سلفی های مراکش با تعارضات داخلی مواجه شد که سبب چند پاره شدن این فرقه گردید. در نتیجه سلفی‌های مراکش به دو گروه جهادی و مبارزه گر و گروه تابع عربستان که از سیاست کناره‌گیری می‌کردند؛ تقسیم شدند. 🔹با پیروزی حزب عدالت و توسعه در انتخابات و افول گفتمان هویتی اسلام‌گرایان در مراکش، حضور سلفی‌ها در عرصه سیاست به طرز محسوسی کاهش یافته‌است و حتی به موضع گیری‌های فردی محدود شده است؛ همانطور که در قضایای حساسی مانند آموزش فرانسوی، قانونی شدن مواد مخدر و عادی سازی روابط با اسرائیل هیچ واکنش فعالانه‌ای از سمت آن‌ها وجود نداشته است. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 تثبیت انگاره «فاسد» بودن حشدالشعبی و گروه های مقاومت عراقی بعنوان یکی از دال های پیرامونی گفتمان ضدمقاومت در عراق، توسط احمد البشیر! 📍 فایل ترجمه شده قسمتی از برنامه بشیر شو، که در آن به بلعیده شدن بودجه عراقی ها توسط حشدالشعبی و فصائل مقاومت پرداخته‌ شده است. 《بشیر شو؛ هابِ هویتِ ضد مقاومت》 ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠 زمینه‌های اجتماعی اسلامگرایی در مصر؛ اتحاد دهقانان و خرده‌بورژوازی ✂️برش‌هایی از متن: 🔹در همه جوامع عربی در قرن نوزدهم تا اواسط قرن بیستم، روستاییان شرایط مشابهی را پشت‌سر گذاشتند؛ از طرفی مشاغل شهری به دلیل ارتباط با دولت و بازرگانان خارجی از امتیازات بیش‌تری برخوردار شدند. محدودیت‌های اعمالی بر صنایع دستی و حرکت به سمت تجارت جهانی مانند تجارت پنبه، سبب مهاجرت کشاورزان از روستا به شهر برای ادامه زندگی شد؛ اما شهرها قادر به جذب این تعداد از مهاجرین روستایی نبودند. 🔹با غرق شدن بازارهای عربی، ده‌ها صنعت در معرض انقراض و نابودی قرار گرفتند و صنایع جدیدی ظهور کردند، بازرگانان محلی هیچ تلاشی برای نجات یا توسعه صنایع دستی به سطح صنعتی انجام ندادند. با گسترش این تغییرات اجتماعی، مبارزه علیه استعمار و حمایت از تولیدات ملی آغاز شد. 🔹جای تعجب نیست که سید قطب، شکری مصطفی و بسیاری از اعضای جنبش‌های اسلامی از همه اقشار از نواحی مصر علیا، به ویژه اسیوط، و سایر مناطقی که این احساس تنش، بیگانگی و محاصره در آن‌ها افزایش یافته بود، بودند. آن‌گونه که با چشمان خود مظاهر آزار و اذیت و بی‌عدالتی اجتماعی و فرهنگی را می‌دیدند و راه‌های ترقی اجتماعی که همیشه خود را سزاوار آن می‌دانستند؛ بر رویشان بسته می‌شد. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠 طالبان و داعش؛ دوست یا دشمن؟! حمیدرضا محمودخانی، عضو گروه سیاست خارجی مرکز راهبری برهان ✂️برش‌هایی از متن: 🔹هر دو جنبش به شدت ایدئولوژیک بوده و لذا می توان گفت اختلاف ایدئولوژیک میان طالبان حنفی و داعش وهابی، حل نشدنی ترین تضاد میان این دو گروه بوده و هست. طالبان از فرقه دیوبندی فقه حنفی هستند و گرایشات جدی صوفیانه دارند، در حالی‌که داعش یک جریان سلفی-تکفیری است. 🔹داعشی‌ها به شدت با تصوف مخالفند تا جایی که از آنان با عنوان میمون‌های رقاص نام می‌برند. این در حالی است که مشهور است که ملاعمر به شیوه پیرهای صوفی توسط رؤیاهای خود هدایت می‌شده است. 🔹طالبان به شدت در تلاش است که خودش را جنبش ملی و نه قومی و نه جهانی معرفی کند و فقط ادعای افغانستان را دارد و هرگز خارج مرزهای خود دست به حمله نزده است، این در حالی است داعش ادعای خلافت اسلامی بدون مرز می‌کند و هویت ملی را به کل منکر است. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba