شعوبا
💠 تحول گفتمان سلفیت جهادی؛ از مبارزه با غرب تا مبارزه با تشیع بخش دوم مصاحبه با آقای دکتر هادی معصوم
💠 تحول گفتمان سلفیت جهادی؛ از مبارزه با غرب تا مبارزه با تشیع
قسمت دوم ( القاعده و جنگ با شیعیان)
🔸 روشن است که از دید القاعده شیعیان رافضی هستند. خود بنلادن هم در سخنان مکتوب شدهاش چهار بار برای اشاره به شیعیان از واژه رافضه و رافضی استفاده کرده است. طبق مبانی سلفیت نیز القاعده میبایست به کفر و شرک شیعیان باور داشته باشد.
🔸 بن لادن بعدها یکی دو توهین زشت به بنیانگذار ج اا و دبیر کل حزب الله لبنان دارد. با این حال در همه آن سالها نه فتوی و بیانیه تکفیر مآبانهای از او و القاعده مشاهده شده است و نه در عرصه میدانی، اقدام عملیاتی از سوی این سازمان علیه شیعیان صورت گرفته است.
🔸 این در حالی است که در تمام آن سالها، لایهای در درون القاعده شکل گرفته بود که درصدد اقناع بنلادن برای اولویت بخشی به نبرد با دولتهای عربی و شیعیان بود. بخشی از این تلاشها در خاطرات سیف العدل از دیدار ابومصعب الزرقاوی با بنلادن در سال ۱۹۹۶ و اظهار ناراحتی وی از انفعال القاعده در قبال شیعیان افغانستان و التقاط طالبان (مواردی نظیر زیارت قبور و… ) گزارش شده است. با این حال بنلادن به شدتایستادگی میکند و مانع غلتیدن القاعده در «نبردهای حاشیهای و فرعی» میشود.
🔸 بر اساس نامههای ردوبدل شده میان زرقاوی و ظواهری و بنلادن نیز القاعده مادر (برخلاف القاعده عراق و زرقاوی) با استناد به نظریه العاذر بالجهل باور به تکفیر عامه شیعیان ندارد و لذا بمبگذاری در اماکن عمومی و کشتار توده مردم را ممنوع میداند و در این خصوص بارها به زرقاوی تذکر میدهد. حالا این را میتوان به حساب عملگرایی بنلادن و القاعده مادر گذاشت ولی هرچه هست، این دقت نظر، بنلادن را از دیگران و نسل بعدی جهادیها متمایز میکند.
🔸 بن لادن تا زمانی که زنده بود از سوی سازمان القاعده مادر حتی یک حمله علیه شیعیان نه در افغانستان و نه در ایران گزارش نشده است.
🔸 حتی شاید برای شما و مخاطبان جالب باشد که بدانید که بنلادن در دهه هشتاد میلادی و در کوران جنگ با شوروی حتی کمکهای مالی و تسلیحاتی به برخی از گروههای شیعی در هزارستان داشته است. بر اساس گفتگویی که با یکی از فرماندهان مطلع و حاضر سازمان نصر داشتم، ایشان مدعی بود بنلادن در آن دوره به یکاولنگ در استان بامیان آمد و دو سه شبی را در مدرسه علمیه آیتالله صادقی در نَیَک مستقر شد و باایشان بحث و صحبت کرد؛ بحثهای فقهی و کلامی در موضوعات مختلف از جمله زیارت قبور و… بنلادن در این سفر که در معیت مولوی محمدنبی محمدی وزیر دفاع وقت مجاهدین بود، کمکهای مالی و تسلیحاتی به برخی از رهبران شیعی جهاد عرضه کرده بود.
📎 مطالعه کامل یادداشت
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
💠 «نظام ریاستی» راه خلاص عراقیها از چرخه بحرانهای مکرر
سید رضا قزوینی غرابی
✂️ برش هایی از متن
🔸 مسئله انتخاب نخستوزیر و توافق بر سَر نام او تنها عامل اصلی ظهور و بروز بحران در عراق محسوب نمیشود. تشکیل فراکسیون اکثریت در پارلمان، انتخاب رئیسجمهور و سپس تشکیل دولت، جملگی اموری هستند که عراق هر بار بحران پیچیدهای را در رابطه با آنها تجربه میکند.
🔸 انتخاب «محمد شیاع السودانی» به عنوان نامزد تصدی پست نخستوزیری توسط «چارچوب هماهنگی»، این بهانه را به «صدر» به عنوان کسی خود را خارج از بازیِ صحنه سیاسی میدید، داد تا یک بار دیگر خیابانها را شعلهور سازد. در مقابل اطار این تحرکات از سوی صدریها را کودتا علیه حاکمیت و مشروعیت خواند و در اقدامی مشابه، خواستار تظاهرات هواداران خود در خیابانها شد.
🔸 اینها صحنههایی هستند که عراق بدان عادت کرده است. در این صحنهها هیچ چیز جدیدی دیده نمیشود. تنها این جزئیات هستند که با یکدیگر متفاوتند. امروز شاید همگان دریافته باشند که ریشه اصلی بحرانهای متعدد و مکرر در عراق، ماهیتِ نظام سیاسی حاکم بر این کشور پس از سقوط نظام سابق در سال 2003 است.
🔸 «نظام ریاستی» ضامن برقراری ثبات در جوامعی خواهد شد که همواره تحت تأثیر تنشهای سیاسی و امنیتی قرار میگیرند. علیرغم اینکه ممکن است در سایه حکمرانی «نظام سیاستی» نوعی تکروی در اتخاذ تصمیمات سیاسی اتفاق بیفتد، اما باید اعتراف کرد که فروپاشی سیاسی و اجتماعی درست مثل آنچه که امروز عراق از آن رنج میبرد، به مراتب از تکروی از اتخاذ تصمیمات، خطرناکتر است.
📎 مطالعه یادداشت کامل
@shouba
♨️ امام مسجد الحرام به ۱۰ سال زندان محکوم شد!
🔺دادگاه تجدید نظر رژیم سعودی، شیخ صالح آل طالب، امام جماعت مسجد الحرام را به 10 سال زندان محكوم كرد.
🔺آل طالب که از سال ۲۰۱۸ و چند ماه پس از ولیعهدی محمد بن سلمان بازداشت شده بود تاکنون در زندان به سر میبرد و یک بار پیش از این حکم زندان وی لغو شده و تبرئه شده بود اما دادگاه تجدیدنظر سعودی حکم فوق را مجددا علیه وی ابرام کرد.
✍️در مورد علت دقیق دستگیری آل طالب به صورت رسمی مطلبی منتشر نشده اما گفته میشود مقامات امنیتی وی را به دستور مستقیم محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی به دلیل انتقاد از برنامههای ضد اسلامی هیئت ترفیه دستگیر کردهاند. وی در آخرین خطبه خود در مسجد الحرام از اشاعه منکرات در جامعه عربستان انتقاد کرده و بر لزوم محکوم کردن مرتکب آن تاکید کرده بود و در خلال خطبه خود کسانی را که سرکش و ستمگر خواند نفرین کرد.
🔸آل طالب همچنین در بخشی از خطبه آخر خود مردم عربستان را مورد خطاب قرار داد و گفت، «ای مسلمانان شما را چه شده که شاهد هجوم مردم به مراکز فساد و منکرات هستید؟ شما را چه شده که دختران و پسران شما با هم میرقصند؟ شما بر پیکر شهیدانی میرقصید که از دین و مقدسات و کشورتان دفاع کردهاند. حرام خدا را فراموش کردهاید یا خود را به فراموشی زدهاید؟».
آخرین توئیت شیخ نیز ساعاتی پیش از دستگیری بوده که در آن بخشی از خطبه خود در مسجد الحرام را توییت کرده بود.
#عربستان
🔸مطالعات خلیج فارس
@dolatedin
شعوبا
♨️ امام مسجد الحرام به ۱۰ سال زندان محکوم شد! 🔺دادگاه تجدید نظر رژیم سعودی، شیخ صالح آل طالب، امام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 مجموعه #تماشا
🔟 مستند: رابطه «وهابیت» و «آل سعود»
◽️رابطه نهاد مذهب و نهاد قدرت در عربستان سعودی، به بساطتی که در اذهان عامه و حتی بعضی از کارشناسان وجود دارد، نیست. نه تنها نمیتوان به این همانی وهابیت و آل سعود حکم داد که حتی رابطه حمایت متقابل این دو نیز در بعضی از مواقع به تقابل کشیده شده است. در این مستند به تاریخ روابط وهابیت و آل سعود پرداخته میشود.
این مستند توسط شبکه الجزیره تولید شده و پایگاه اینترنتی شعوبا آن را ترجمه و زیرنویس کرده است
◀️ مشاهده و دانلود لینک با کیفیت
🎞 جذاب ترین مستندهای جهان اسلام را با زیرنویس فارسی در قالب "تماشا" ببینید.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
💠 تحول گفتمان سلفیت جهادی؛ از مبارزه با غرب تا مبارزه با تشیع
مصاحبه با آقای معصومی زارع
روابط القاعده و طالبان
مطالعه متن کامل مصاحبه 👇👇
https://zaya.io/تحول_گفتمان_سلفیت_جهادی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
شعوبا
💠 تحول گفتمان سلفیت جهادی؛ از مبارزه با غرب تا مبارزه با تشیع مصاحبه با آقای معصومی زارع روابط الق
💠 روابط القاعده و طالبان
🔸 بر اساس مصاحبههایی که با برخی از چهرههای طالبان و القاعده داشتم، هر دو طرف تأکید داشتند که علیرغم بیعت القاعده با طالبان اما طرفین هیچ گاه رابطه گرم چندانی نداشتهاند.
🔸 طالبان از مشارکت جهادیها (ونه مجاهدان) در نبردهای داخلی افغانستان استقبال چندانی نمیکرد. دلیل آن هم تلاش برای بیشتر حساس نکردن غربیها و نهادهای بینالمللی بود. در کل به القاعده به چشم یک مزاحم و رقیب نگاه میکردند. ولی خب رسوم پشتونوالی هم مانع از طرد ایشان میشد.
🔸 یکی از شخصیتهای بسیار نزدیک به ملاعمر برای من از عدم رضایت او از حضور القاعده و بنلادن در افغانستان و نوع استقبال نه چندان گرم از او در جلسات مشترک نقلهای مفصلی کرده است. از جمله این که مدتها طول میکشید تا ملاعمر به درخواست دیدار بنلادن پاسخ دهد.
🔸 اسامه بنلادن تا زمان سیطره طالبان بر جلال آباد، ذیل حمایت مجاهدین و به طور معین مولوی یونس خالص (که یک مولوی پشتون بیطرف به شمار میآمد) قرار داشت. میدانیم که این دکتر عبدالرحمن (وزیر تجارت دولت مجاهدین) بود که تشریفات سفر بنلادن و خانوادهاش از سودان به جلال آباد را ترتیب داد. این تازه بعد از تصرف جلال آباد از سوی طالبان بود که این گروه با اسامه آشنا شدند.
🔸 بخش مهمی از نیروهای القاعده و نیروهای جهادی در زمان فتح جلال آباد به کابل گریختند. چون شناختی از طالبان نداشتند و میترسیدند کهایشان هم قربانی همپیمانی بخشی از عرب افغانها با حکمتیار شوند. روزهای بعد بود که طالبان به این ها امان و پناه داد
🔸 القاعده مستمرا به نیروهای حاضر در اردوگاهها و مراکز آموزشی تأکید میکرد که باید بر خارج افغانستان متمرکز باشند. شرحی از اختلافات القاعده و طالبان و نگاه القاعده به این گروه را عمر الناصری در خاطرات خودش با عنوان Inside the Jihad آورده است.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
💠 آیا ریشه اسلامگرایی شیعی در میان اهل تسنن است؟
علی المومن
📍 مساله تاثیرپذیری جریانهای اسلامگرای شیعی از گروههای اسلامگرای اهل سنت چیزی است که در افواه بسیار رواج دارد. در این میان برخی اسلامگرایان شیعی در ایران مانند سید محمد بهشتی، سید علی خامنه ای و … بیش از دیگران به تاثیر گرفتن از افکار اندیشمندان اهل سنت مانند سید قطب و مودودی متهم میشدند.
📍 در عراق بخصوص پس از نگارش کتابی توسط شیخ علی الکورانی، حزب الدعوه الاسلامیه و شهید سید محمد باقر صدر به دنبالهروی افکار گروههای اهل سنت بخصوص اخوان المسلمین و التقاط در تفکر شیعی متهم شدند. اما دکتر علی المومن، مورخ و پژوهشگر برجسته عراقی خلاف این را قائل است. المومن که صاحب کتاب معروف «سنوات الجمر، مسیره الحرکه الاسلامیه فی العراق 1957-1986» در مورد جریان های اسلامی در عراق است، مدعی است که برخی عناصر در حوزه فقه سیاسی مانند ولایت فقیه و یا مقابله با استبداد در تفکر فقهای شیعه وجود داشته و قبل از شروع جریانهای اسلامگرای سنی توسط اندیشمندان شیعه مطرح شده است.
🔖 1800 کلمه
⏰ زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه
📌 ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید:
https://zaya.io/اسلامگرایی_شیعی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
💠 مقتدی صدر و تصمیمهایی ناگهانی؛ هواداران صدر با این تصمیمهای غیرمنتظره چگونه برخورد میکنند؟
🔸 اکثر جریانهای عراقی از یک تفکر و اندیشه کلاسیک و سنتی برخوردار هستند و مواضعِ قابل پیشبینی اتخاذ میکنند. به عبارت بهتر، مواضع آنها فاقد عنصر غافلگیری است. این در حالی است که طرفداران و هواداران جریان صدر به اتخاذ مواضع غافلگیرکننده و غیر قابل پیشبینی توسط این جریان عادت کردهاند.
🔸 در قبالِ «مواضع و رفتارهایِ متغیر» رهبر جریان صدر دو دیدگاه وجود دارد. دیدگاه اول قائل به این است که این مواضع و رفتارهای متغیر تنها یک تاکتیک سیاسی از سوی صدر است تا از این رهگذر، برای خود و جریانش دستاوردی را کسب کند.
🔸 دیدگاه دوم این است که مواضع متغیر «صدر» مانعی در برابر فعالیتهای دولت و پارلمان است و به همین دلیل، اقدامات مختلف در کشور را به چالش میکشاند.
🔸 پیروان و هواداران صدر میگویند که «انگیزههای ملی» عامل اصلی مواضع متغیر رهبر این جریان است. آنها بر این باورند که هدف اصلی از اتخاذ چنین مواضعی، حفاظت و حراست از منافع و مصالح ملی کشور و نیز جلوگیری از ظهور و بروز انحراف در صحنه سیاسی است.
🔸 نگارنده شخصا معتقد است که صدر غالبا تحت تأثیر عواطف و احساسات قرار میگیرد و همین مسئله موجب میشود تا حدود زیادی از «عملگرایی سیاسی» فاصله بگیرد. شاید چنین چیزی ناشی از یک «احساس افتخار به خود» باشد، زیرا صدر خود را رهبر بزرگترین حزب شیعی در صحنه سیاسی عراق میداند!
مطالعه متن کامل مقاله 👇👇
ساختار و تفکر جریان صدر؛ صدری ها چگونه می اندیشند؟
🔖 ۴۳۰۰ کلمه
⏰ زمان تقریبی مطالعه: ۲۴دقیقه
@shouba
💠 به بهانه بیانیه حضرت آیت الله سید کاظم حائری؛ مقتدی رهبری را می خواهد نه مرجعیت؛
محمد قطرانی
در این متن به تاریخ رابطه مقتدی صدر و آیت الله سید کاظم حائری اشاره شده و بیان گشته که جداشدن مقتدی صدر و صدریها از آیت الله سید کاظم حائری به سالهای گذشته بازمیگردد و بیانیه اخیر معظم له تاثیر شگرفی بر روند اتفاقات سیاسی این روزهای عراق و آینده آن نخواهد داشت.
🔖 1200 کلمه
⏰ زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه
📌 ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید:
https://zaya.io/مقتدی_صدر_آیت_الله_حائری
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
شعوبا
💠 به بهانه بیانیه حضرت آیت الله سید کاظم حائری؛ مقتدی رهبری را می خواهد نه مرجعیت؛ محمد قطرانی در
💠 به بهانه بیانیه حضرت آیت الله سید کاظم حائری؛ مقتدی رهبری را می خواهد نه مرجعیت؛
محمد قطرانی
✂️ برشهایی از متن
🔸 در جمعه 22 فروردین 1382(8 صفر1424) که هنوز جنگ در جریان بود مقتدی صدر در نماز جمعه کوفه ظاهر شد و با هیبت پدرش، کفن پوش در میان انبوه جمعیت وفاداران به پدرش خطبه نماز خواند. وی در این خطبه پس از بیان سقوط صدام و شرایط جدید به دو چیز سفارش کرد: تبعیت از دستورات سید کاظم حائری که پدرش وی را اعلم اعلام کرده بود و رفتن به زیارت اربعین که یکی از دلایلی بود که سید محمدصدر جان خود را بر سر دعوت به آن از دست داد.
🔸 در بازه سالهای 2004 تا 2008 افراد تاثیرگذاری از بدنه جیش المهدی جدا شدند که میتوان از قیس خزعلی، اکرم الکعبی، هادی الدراجی، سید محمد طباطبایی و …یاد کرد که رهبران گروه عصائب اهل الحق و نجباء را تشکیل میدهند. این بدنه جدا شده کسانی بودند که عملا نگاه شهید سید محمد صدر در مورد تبعیت از سید کاظم حائری را دنبال کردند که بعدها با اشارات متعدد معظم له به تبعیت از مقام معظم رهبری، عملا این افراد به قیادت و مرجعیت آیت الله خامنه ای رسیدند و مساله اشاره شده در نامه اخیر آیت الله حائری نیز تاکید دوباره بر همان بیانات قبلی است.
🔸 مقتدی در پاسخ نامه¬ای که در سال 2012 در مورد اختلافاتش با آیت الله سید کاظم حائری پرسیده شده پاسخ می¬دهد که پدرم به رهبری و قیادتی قائل بود که لزوما از او تقلید در امور فقهی نمی¬شود. در کلام صدرثانی تصریح شده است که سید کاظم حائری اعلم است ولی چون در عراق حضور ندارد از اوضاع مردم به خوبی آگاه نیست و مردم نیاز به رهبری دارند که در امور سیاسی و اجتماعی خود به او مراجعه کنند. و طبیعتا این فرد کسی نیست جز سید مقتدی صدر!
🔸 در عین اعتراف به بزرگی و عظمت اقدام آیت الله سید کاظم حائری(دام ظله) در بیانیه اخیرشان اما باید گفت که این بیانیه تاثیر شگرفی بر چینش نیروهای سیاسی و مردمی و تحولات فعلی و آتی عراق نخواهد داشت. بعبارتی آن دسته از هواداران سید محمد صدر که از مقتدی و صدری¬ها جدا شده و برای آیت الله حائری شان بسیار قائل هستند و در گروه¬هایی مانند عصائب حضور دارند همینک در خط مقدم مخالفت با مقتدی صدر حاضر هستند. عمده توده¬ای که در ذیل رهبری مقتدی باقی مانده¬اند یا اساسا جوانانی هستند که برای این مسائل اهمیتی قائل نیستند و یا میانسالان و سالخوردگانی می¬باشند که هم از این اختلافات آگاه بودند و هم مستمسک¬های جدی از کلام سید محمد صدر برای توجیه قیادت و رهبری مقتدی صدر دارند.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
📚 مجموعه #کاوش
بررسی کتابهای غیرفارسی منتشر شده؛ مناسب محققین و پژوهشگران
2️⃣ بررسی کتاب شخصیت فرد عراقی: پژوهشی در روحیه ملت عراق در سایه جامعهشناسی مدرن
🔸 کتاب «شخصیت فرد عراقی» اساس و پایه آثار بعدی جامعهشناسی علی الوردی محسوب میشود. این کتاب به دو بخش تقسیم میشود. بخش نخست به بررسی شخصیت انسانها به طور کلی و بخش دوم آن به شخصیت فرد عراقی اختصاص دارد.
🔸 مهم ترین چیزی که الوردی در بحث شخصیت فرد عراقی به آن اشاره می کند دوگانگی شخصیت در انسان عراقی است. وردی در این باره می نویسد: «در شخصیت انسان عراقی نوعی دوگانگی وجود دارد و … قرائن بسیاری وجود دارد که این مساله را تایید می کند.»
🔸 انسان عراقی منافق یا ریاکار نیست کما این که بعضی دوست دارد او را این گونه بنامند بلکه او در واقع دو شخصیت دارد؛ وقتی با یکی از شخصیت هایش کاری را انجام می دهد فراموش می کند که لحظاتی بعد شخصیت دیگرش کاری دیگر انجام خواهد داد. …اوست که مثلا ممکن است به تحریم کالاهای صهیونیستی دعوت کند و هموست که وقتی به بازار می رود یادش می رود شخصیت اولش چه گفت و صرفا دنبال کیفیت و ارزانی می رود. (ص48) الوردی این دوگانگی شخصیت را از سه ناحیه تمدنی و فرهنگی، اجتماعی و روانی مورد کنکاش قرار می دهد.
🔸 بررسیهای علی الوردی درباره شخصیت انسان عراقی، یکی از مهمترین پژوهشهای صورت گرفته در نوع خود به شمار میرود و میتواند به مانند الگویی در مطالعه سایر مناطق خاورمیانه به کار رود.
🔖 1300 کلمه
⏰ زمان مطالعه: 8 دقیقه
📌 ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید:
https://zaya.io/شخصیت_انسان_عراقی
@shouba
💠 تاملی عبرتپژوهانه بر عراقِ این روزها (1)
صبا اسداللهی- مدیر میز عراق پایگاه شعوبا
🔹 مقتدا صدر را نباید بازیگر امروز و دیروز صحنه عراق پسا ۲۰۰۳ دانست. الگوی بازی دوگانهی او با محوریت «سیادت عراق و عراقی»، سالهاست که از عوامل مؤثر بر رخدادها و تحولات عراق بحساب میآید. از سالهای نخستین پس از اشغال عراق و درگیری همه جانبه لشکر او-جبش المهدی-با امریکاییها، تا قدرت تعیین کنندگی سرایا السلام-همان جبش المهدی سابق- در سالهای بحرانی استقرار دولت خلافت-داعش- و تا پیروزی او در انتخابات ۲۰۱۸ و ۲۰۲۱.
🔹 این رجل کارکشتهی سیاست عراق، مدتها است با سه بازوی تقویتکننده، نبض تحولات عراق را هم در مقام کنش و هم در مقام واکنش در دست دارد:
1️⃣ میراث اجتماعی خاندان صدر و بالاخص پدر او سید محمد صدر در عراق
2️⃣ نوع خاص از سیاستوزی او، که در قالب ائتلاف و اتحادسازیهای کاملاً موقتی و به اقتضاء، و بازی با «همه» بازیگران داخلی و خارجی مؤثر بر تحولات عراق تعریف میشود.
3️⃣ ادبیات سیاسی او که بسیار محرک و متناسب با فضای اجتماعی بیتاب و پر واکنش عراق عرب است.
🔹 این پیروز انتخابات اخیر که پس از یک بار اعلام انصراف، دوباره به کارزار انتخابات برگشته بود، بر سر انتخاب گزینه نخست وزیری، رویهای نه چندان متداول را در پیش گرفت و علاوهی بر عدم پذیرش گزینههای موجود، پس از اعلام شدن گزینه مورد نظر چارچوب هماهنگی گروههای شیعیُ طرفداران او با تسخیر پارلمان، در اعتراض به فساد نهادینه شده در ساختار حاکمیت و دخالتهای بازیگران خارجی به مصداق ایران، اعلان قیام کردند: ثوره عاشوراء.
ادامه دارد...
@shouba
💠 تاملی عبرتپژوهانه بر عراقِ این روزها (2)
صبا اسداللهی- مدیر میز عراق پایگاه شعوبا
🔹 پس از گذشت حدود یک ماه و به بهانه اعلام انصراف آیت الله سید کاظم حائری، مرجع مقتدا و صدریها نیز، مقتدا در بیانیهای اعلام کرد که از حضور در صحنه سیاسی عراق کنار خواهد رفت. بلافاصله پس از انتشار این بیانیه، خیابانهای بغداد شاهد حضور هواداران مقتدا بود، از مناره مساجد شهرک صدر بغداد که محل اجتماع صدری هاست، صدای «حی علی الجهاد» بلند شد و منطقه سبز بغداد، هدف صدریهای در خیابان قرار گرفت.
🔸 در عرض چند ساعت، عراق به پرتگاه بحران رسید. همه مرزهای ایران به عراق بسته و تمام پروازهای به مقصد بغداد و نجف تا اطلاع ثانوی تعلیق شد. اوضاع به طرزی نگرانکننده به سمتی نامعلوم پیش میرفت تا اینکه پس از ۲۴ ساعت، مقتدا در یک مصاحبه تلویزیونی با شبکه الشرقیه، ضمن انتقاد از این نوع از عملکرد، به هوادارانش مهلت ۱ ساعته داد تا از منطقه سبز خارج شده و اوضاع را به حالت سابق برگردانند. این مصاحبه، عراق را پس از یک روز التهاب، به آرامش نسبی خود بازگرداند.
🔹 گرچه بنظر میرسد عقب نشینی مقتدا، نه تاکتیکی بر مبنای الگوی بازیهای دوگانه او، بلکه با دخالت و یا حتی فشار بیرونی-بیرون از اراده جریان صدر- صورت پذیرفته است، اما در هر صورت و فارغ از بررسی جزئیات درگیریهای لفظی و فیزیکی این روزهای پسا انتخاباتی، مقتدا را میبایست در چارچوب زیست اجتماعی عراقیها فهم کرد. زیرا تحلیل انگیزه و عملکرد مقتدا صدر صرفاً در چارچوب رقابتهای انتخاباتی، بیشتر رویکردی تقلیلگرایانه بنظر میرسد تا روشی برای فهم کامل آنچه در عراقِ امروز میگذرد.
🔸 مقتدا پیش و بیش از آنکه در عرصه سیاست میان دار باشد، در کف خیابانهای عراق میدان دار است و اتفاقاً این قدرت اجتماعی اوست که توان چانه زنی و وصول به اهداف سیاسی را در لایه حاکمیتی برای او راحتتر میسازد. قدرت او در جامعهای ناامید از امکان شکلگیری هرگونه اصلاح در نظام سیاسی فعلی، ملتهب از تنشهای لفظی مقامات داخلی و خارجی و البته، مشوش از جنبشهای اعتراضی سال ۲۰۱۹ تا کنون، که به ثوره تشرین ملقب است و در این شرایط، گفتمان ضد فساد مقتدا، همچون ملجا و پناهگاه نقش ایفا میکند.
🔹 هرچند که با سقوط جایگاه لایه منتسب به حاکمیت در افکار عمومی جامعه عراق، جایگاه مقتدا نیز به نسبت سالهای گذشته افول داشته است. در نهایت، این پریشانی در اوضاع عراق نیز بشکل مقطعی به آرامش ختم شد اما مقتدا قطعاً به صحنه سیاست باز خواهد گشت و باز منبع تنشهای بالقوه خواهد بود که در صورت اقتضاء، بالفعل خواهد شد.
🔸 در نگاهی کلان و عبرت پژوهانه اما، شاید استفادهی هوشمندانهی مقتدا از شارع و قدرت بسیجکنندگی اجتماعی او در تغییر تمام معادلات میدانی باقی بازیگران، که از توجه هموارهاش به مؤلفه «قدرت و شبکهسازی اجتماعی» در ارتقاء توان چانه زنی و سهمخواهی در لایه حاکمیتی نشات گرفته است، بتواند تلنگری برای سیاستگذاران منتسب به محور مقاومت باشد تا بجای تمرکز بر نقش آفرینی صرفاً در قالب الگوهای سیاسی امنیتی، کمی هم به مفهوم «قدرت اجتماعی» اهتمام ورزند تا بتوانند بازیگرانِ هموارهی میادین باقی بمانند و رفته رفته توسط جوامع، از گردونه اثرگذاری ملی و منطقهای کنار گذاشته نشوند.
🔹 روشن است که توجه به قدرت اجتماعی و روشهای رسیدن به آن، به معنای تقلید صرف از علوم اکادمیک غربی نیست و نهایت مطلوب را باید در احیای الگوهای کنشگری اجتماعی در گفتمان انقلاب اسلامی دید؛ توجه به پرورش انسان انقلاب اسلامی و شکل دهی جامعه تراز انقلاب اسلامی و نه صرفاً عملیاتهای لشکرهای سایبریِ به اصطلاح انقلابی اما تهی از گفتمان اصیل انقلاب!
❗️ تا چه شود…
#عراق
#مقتدی_صدر
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
💠 «اخوان المسلمین» و رسانههای دیجیتال؛ بررسی نقش و میزان تأثیرگذاری
دکتر علیاء العزی؛مرکز تریندز للبحوث والاستشارات
✂️ برش هایی از متن
🔹 جمعیت اخوانالمسلمین بر مبنای دادهها و اطلاعاتی که از کاربران «فیسبوک» در اختیار داشت، به استفاده از این شبکه ارتباط جمعی مبادرت ورزید. طبق تحقیقاتِ انجامشده، مشخص شد که ۵۹% از مصریها در سال ۲۰۲۱ به صورت گسترده از اینترنت استفاده میکنند. در نتایج تحقیقات مذکور آمده است که مصریها به صورت میانگین بیش از ۷ ساعت روز را به استفاده از اینترنت اختصاص میدهند.
🔸 تلگرام در مقایسه با دیگر شبکهها، امنیت بیشتری را برای اخوانیها به ارمغان میآورد. متوسل شدن اخوانیها به «تلگرام» به این دلیل بود که بهرهبرداری از این شبکه لزوماً نیاز به استفاده از شماره تلفن همراه نداشت و با یک آدرسِایمیل امکان استفاده از آن مهیّا میشد.
🔹 استفاده از «کلابهاوس» موجب شد تا ثبت و ضبط اقدامات اخوانیها در این شبکه اجتماعی بسیار سخت شود. علت این مسأله هم آن است که هیچگونه داده و اطلاعات ذخیرهشدهای بر روی «کلاب هاوس» وجود ندارد که در صورت وجود هرگونه شکایت، بتوان به آنها مراجعه کرد و انتشاردهندگانشان را مورد بازخواست قرار داد.
🔖 3500 کلمه
⏰ زمان مطالعه: 15 دقیقه
📌 ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید:
https://zaya.io/اخوان_المسلمین_و_رسانههای_دیجیتال
#اخوان_المسلمین
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
📚 ویژهنامه: آشنایی با وضعیت سیاسی اجتماعی عراق
📍 در آستانه اربعین حسینی، بسیاری راهی سفر زیارتی عتبات عالیات هستند و در این میان به دنبال بستههایی برای آشنایی بیشتر با کشور عراق؛ ویژهنامه: آشنایی با وضعیت سیاسی اجتماعی عراق حاصل درسگفتارهایی از اساتید زبده حوزه عراق می باشد که مطالعه آن میتواند نیازهای افراد را در این زمینه برطرف نماید.
📍در این ویژه نامه مطالب زیر آمده است:
🔺مروری خلاصه بر تاریخ معاصر عراق: محمدباقر حکیم
🔺جریانشناسی سیاسی شیعیان عراق: علی شمس آبادی
🔺برگی از تاریخ حوزۀ نجف؛ سیاست، هزیمت، انزوا: محمد قطرانی
🔺جریان صدر، مرجعیت و آینده نهاد دین در عراق: دکتر هادی معصومی زارع
🔺جریانشناسی سیاسی اهلسنت عراق: سیدرضا قزوینی غرابی
🔺تاریخ تحولات سیاسی و جریان شناسی کردستان عراق: صلاحالدین خدیو
🔺عشایر عربی مشترک بین ایران و عراق و نخبگان عشایر: دکتر یاسر قزوینی
🔺جریان شناسی رسانه های عراق: سید رضا حسینی
🔺نگاهی به وضعیت اقتصاد عراق: امیرمحمد مهرعلی
🔺ریل گذاری آمریکا برای حضور در عراق: مهدی ازرقی
🖇 دانلود فایل این ویژه نامه بصورت رایگان 👇👇
https://zaya.io/شعوبا_جزوه_شناخت_کشور_عراق
#عراق
#جزوه
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
📚 مجموعه #کاوش
بررسی کتابهای غیرفارسی منتشر شده؛ مناسب محققین و پژوهشگران
3️⃣ به سمت کربلا؛ نظرسنجی از زائران شیعه ایران و عراق در کربلا
🔹 زیارت اربعین، میلیون ها نفر از شیعیان را از اقصی نقاط جهان به شهرهای زیارتی در عراق می کشاند و تجمعی کمنظیر ایجاد میکند. در سالهای اخیر مطالعات در عرصه های مختلف در مورد این زیارت و زائرین آن افزایش پیدا کرده است.
🔸 یکی از کارهای انجام شده توسط موسسات غربی کتاب«به سمت کربلا؛ نظرسنجی از زائران شیعه ایران و عراق در کربلا» است که در سال 2016 انتشار یافته است. این کتاب رساله دکترای دو دانشجوی دانشگاه ماساچوست می باشد که فوتینی کریستیا استاد علوم سیاسی این دانشگاه اشراف بر آن را برعهده داشته است.
🔹 بنیاد کارنگی و برخی نهادهای پژوهشی ارتش آمریکا از این پروژه افکار سنجی حمایت کرده و مرکز الاسلامی للدراسات الاستراتیجیه وابسته به عتبه عباسیه آن را به عربی ترجمه کرده است.
🔹 در این پروژه که در طی روزهای اربعین سال 2015(1394) انجام شده 52 نفر از دانشجویان دانشگاه کوفه با 2410 نفر عراقی و 1668 نفر ایرانی در شهرهای کربلا و نجف مصاحبه کرده اند و سوالات تدوین شده توسط نویسندگان آمریکایی پیش گفته را با زائران مطرح نموده اند.
🔸 منابع دریافت خبر، دین و مناسک دینی، مسائل بین شیعه و سنی، تقلید و مرجعیت، مسائل زنان، دموکراسی و حقوق بشر و .... از جمله حوزه هایی است که در این پروژه افکار سنجی از آنها سوال پرسیده شده است.
.
🔖 927 کلمه
⏰ زمان مطالعه: 5 دقیقه
📌 ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید:
https://zaya.io/افکارسنجی_اربعین_زائران
@shouba
شعوبا
📚 مجموعه #کاوش بررسی کتابهای غیرفارسی منتشر شده؛ مناسب محققین و پژوهشگران 3️⃣ به سمت کربلا؛ نظرسن
💠 از چه کسی تقلید می کنید؟(از میان 2410 نفر پاسخ دهنده عراقی)
🔹 آیت الله سیستانی در عراق بیشترین نفوذ در میان شیعیان را دارد و مبتنی بر این پژوهش حدود 80 درصد از ایشان تقلید می کنند.پس از ایشان شهید سید محمد صدر قرار دارد که در عین حال که از دنیا رفته است بخش قابل توجهی از عراقیها از ایشان تقلید می کنند. احتمالا صدریها همچنان بر تقلید از آیت الله سید محمد صدر باقی ماندهاند.
📌 ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید:
https://zaya.io/افکارسنجی_اربعین_زائران
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
📺 مجموعه #تماشا
1️⃣1️⃣ مستند مصاحبه محور: خالد مشعل
◽️ الجانب الآخر یا طرف دیگر یک مستند مصاحبهمحور است که شبکه الجزیره آن را تولید و علا الفارس، مجری توانمند اردنی آن را ارائه میکند. این برنامه به جنبۀ دیگر زندگی شخصیتهای برجسته و رهبران جهانی میپردازد که از کودکی و نوجوانی ایشان شروع شده و تا مرحله کنونی که به عنوان یک شخصیت فعال و اثرگذار تبدیل شدهاند، ادامه پیدا میکند.
◽️ یکی از مهمترین گفت و گوهای انجام شده تاکنون، مستند مصاحبه با خالد مشعل رئیس جنبش حماس در خارج است که در محافل داخلی نیز بازتابهای بسیاری پیدا کرد.
◽️ این گفت و گو دربرگیرندۀ نقاط مهمی در حوزه تاسیس حماس و روابط آن با دیگر گروه های فلسطینی، چگونگی نگاه حماس به کشورهای منطقه مانند ایران، ترکیه و عربستان و مسائل مهم دیگر است که میتواند در مساله شناخت جنبش حماس و نگاههای این جنبش به مسائل مختلف کمک شایانی نماید.
◀️ مشاهده و دانلود لینک با کیفیت
🎞 جذاب ترین مستندهای جهان اسلام را با زیرنویس فارسی در قالب "تماشا" ببینید.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
شعوبا
📺 مجموعه #تماشا 1️⃣1️⃣ مستند مصاحبه محور: خالد مشعل ◽️ الجانب الآخر یا طرف دیگر یک مستند مصاحبه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 خالد مشعل: روابط با ایران هیچ زمانی قطع نشد
✳️ تصمیم خروج دفاتر حماس از سوریه بر روابط میان این جنبش فلسطینی و تهران تأثیر گذاشت و ایران از این بابت اقدام حماس را مورد سرزنش قرار داد. البته روابط حماس با ایران هرگز لحظهای قطع نشد و حمایت ایران از ما، با وجود شرایط سختی که آنها دارند، همچنان ادامه دارد.
بخشی از گفت وگوی خالد مشعل در برنامه الجانب الآخر
◀️ مشاهده و دانلود لینک با کیفیت
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
شعوبا
📺 مجموعه #تماشا 4️⃣ مستند در هفت سال 🔹 گاهی شکست باعث شک افراد می شود! نه فقط شک نسبت به درستی ت
💠 چرا اسلامگرایی اخوانی را رها کردم؟
منتصر حماده - تریندز للبحوث و الاستشارات
🔸 معمولا در توصیفِ افرادی که از جمعیت اخوانالمسلمین جدا شدهاند، گفته میشود: «اینها به طور کلی پروژه اخوان را رها کردهاند و دیگر هیچگونه ارتباطِ سازمانی و یا ایدئولوژیک با این جمعیت ندارند». با اینحال، نگارنده معتقد است که موضوع، پیچیدهتر از این توصیف است.
🔸 سخن گفتن از جدایی یک متدیّن اسلامگرا از یک جنبش اسلامی لزوما بدان معنا نیست که با یک شرایط کاملا یکسان در خصوص تمامی جداشدگان و اعضایِ سابق جنبش اخوانالمسلمین مواجه هستیم.
🔸مهمترین و برجستهترین رویکردها و اشکال مربوط به جداییِ بازیگران اخوانی از صفوف این جمعیت را میتوان در 4 مورد ذیل خلاصه کرد؛
1️⃣ جداییِ سازمانی همراه با جداییِ ایدئولوژیک به صورت کاملا واقعی. این یک شرایطِ ویژه است و از کسی که به این صورت از صفوف اخوان جدا شده به عنوان «اخوانیِ سابق» یاد میشود.
2️⃣ جدایی ایدئولوژیک همراه با تداوم وابستگی سازمانی. این هم یکی از مواردی است که در تحقیقات میدانی با آن مواجه شدیم
3️⃣ جداییِ سازمانی همراه با تداوم وابستگی ایدئولوژیک به اخوانالمسلمین. این هم حالتی است که در موارد بسیاری آن را مشاهده کردیم.
4️⃣ جدایی ایدئولوژیک همراه با جداییِ سازمانی به صورت غیر واقعی. در رابطه با این حالت باید گفت که چنین چیزی از سطح یک ادعاء فراتر نمیرود.
🔖 4500 کلمه
⏰ زمان مطالعه: 20 دقیقه
📌 ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید:
https://zaya.io/جدایی_از_اخوان
@shouba
شعوبا
📚 مجموعه #کاوش بررسی کتابهای غیرفارسی منتشر شده؛ مناسب محققین و پژوهشگران 3️⃣ به سمت کربلا؛ نظرسن
💠 از چه کسی تقلید میکنید؟
افکار سنجی گزارش ترجمه شده توسط عتبه عباسية از میان زائرین ایرانی اربعین در سال 2015
حضرات آیات خامنه ای ، سیستانی و مکارم شیرازی بیشترین مقلد را دارا هستند.
📌 ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید:
https://zaya.io/افکارسنجی_اربعین_زائران
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
💠 تحول گفتمان سلفیت جهادی؛ از مبارزه با غرب تا مبارزه با تشیع
مصاحبه با آقای دکتر هادی معصومی زارع
💢 این مصاحبۀ تحلیلی به سیر اتفاقات در گروه های جهادی از خروج شوروی تا وضعیت کنونی می پردازد. در این مصاحبه برای اولین بار حقایقی بسیار مهم از چگونگی رابطه این گروهها با شیعیان و جمهوری اسلامی بیان میشود. در بخش های گذشته به خلاصه این موضوعات پرداختیم:
1️⃣ القاعده و شروع جنگ جهانی
https://eitaa.com/shouba/1233
2️⃣ القاعده و جنگ با شیعیان
https://eitaa.com/shouba/1236
3️⃣ روابط القاعده و طالبان
https://eitaa.com/shouba/1241
〽️ در پست بعدی خلاصه روابط ایران و القاعده قبل از 11 سپتامبر بررسی می شود.
♦️برای مطالعه متن کامل این مصاحبه کلیک کنید
https://zaya.io/تحول_گفتمان_سلفیت_جهادی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
شعوبا
💠 تحول گفتمان سلفیت جهادی؛ از مبارزه با غرب تا مبارزه با تشیع مصاحبه با آقای دکتر هادی معصومی زارع
🔴 روابط ایران و القاعده قبل از 11 سپتامبر
🔷 اولین تماس و تعامل میان طرفین در جنگ بوسنی در دهه نود میلادی اتفاق افتاد. جایی که ایرانیها و جهادگرایان سلفی و دیگر نیروهای مسلح خارجی در کنار یکدیگر با صربها میجنگیدند.
🔶 برخلاف نیروهای تحت حمایت سعودی که به شدت با ایرانیها خصومت داشتند، گزارشها حکایت از آن دارد که اعضای القاعده و حتی برخی چهرههای نزدیک به بنلادن از جمله محافظان وی، علاقه جدی به همکاری با مستشاران ایرانی نشان دادند و حتی خواستار برقرای ارتباط با حزب الله لبنان نیز بودند.
🔷 ایرانیها به دلیل عدم شناخت عمیق از القاعده و نیز نگرانیهای موجود در خصوص ماهیت این گروه (من جمله این که تصور میشده اینها به سعودی وابستهاند) و احیانا ترس از فشارهای امریکا، به این درخواست همکاری پاسخ مثبتی نمیدهند و حتی در همان بوسنی نیز ارتباط سازمانی و تشکیلاتی میان دو طرف برقرار نمیشود.
🔶 به طور طبیعی متأثر از بیعت القاعده با ملاعمر و طالبان و نبرد میان این طیف با ائتلاف شمال تحت حمایت ایران، خلال سالهای ۱۹۹۶ به بعد دیدگاههای طرفین به یکدیگر منفی شده و نوعی صفآرایی میان طرفین پدید آمد.
🔷 واقعیت این است که ایرانیها تا بعد از تحولات عراق، درک روشنی از ماهیت جهادگرایان سلفی نداشتند. البته معتقدم هنوز هم درک ما از این جریان و گروههای منسوب به آن عمیق نیست و در لایه،های امنیتی و تاکتیکی متوقف مانده و به لایههای فکری و استراتژیک ارتقاء پیدا نکرده است. ولی در ان دوره همین درک تاکتیکی نیز بعید است شکل گرفته باشد.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️ ورود باحجاب ممنوع
💢 با وجود این که بخش اعظم زنان مصری محجبه هستند اما ورودشان به برخی رستوران های قاهره ممنوع است؛ و این پایان کار نیست. برخی از مشاورین املاک هم علاقه ای به فروختن خانه به خانواده های دارای زن محجبه نیستند!
🔰 به زودی از پایگاه شعوبا
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
💠 مقتدی صدر و اربعین؛ بازی دوگانه یا پایبندی به سنتهای ملی و مذهبی؟(قسمت اول)
محمد صادقی
🔹 امسال اربعین بیش از سنوات گذشته به رهبرپرحاشیه عراقی یعنی مقتدی صدر گره خورد. حوادث روزهای ابتدای ماه صفر و برخوردهای میان هواداران صدر با نیروهای امنیتی عراقی و برخی گروه های حشدالشعبی کار را به بستن مرزها کشاند و بسیاری ترسیدند که امسال نیز راهی به عتبات نخواهند داشت.
🔸 از سوی دیگر مقتدی صدر در 3 اکتبر بیانیه بلند بالا نوشت. صدر در این بیانیه خواستار این شد که مساله ورود زائرین خارجی به عراق منضبط شود. این مساله که با نوعی تحسین عملکرد سعودیها در مساله حج همراه بود، در محافل ایرانی به ضدیت با زائرین ایرانی قلمداد شد. به گونهای که در مواردی نادر حتی برخی ایرانیها از رفتن به مواکب هواداران صدر خودداری کردند.
🔹 مساله مدیریت زیارت اربعین و انتقادات نسبت به آن و یا مسائلی مانند عدم توازن میان هزینه عراقیها در ایران و ایرانیها در عراق در میان سیاسیون عراقی سکولار قبلا شنیده شده بود اما این بار نخست بود که رهبر یک جریان با سابقه اسلامی به نوعی آن را تکرار میکرد.
🔸 علاوه بر این مساله، فیلمهایی از هواداران مقتدی صدر در شبکه های اجتماعی دست به دست میشد که در آن به نوعی زائرین ایرانی را تمسخر و استهزاء میکردند و یا اینکه در آنها گفته میشد که اگر دستور به خروج ما توسط مقتدی صدر از منطقه خضراء نبود الآن باید از یوتیوب زیارت میکردی!(ویدئو 1) چیزی که البته با واکنش بسیار منفی در عراق مواجه شد و برخی از این افراد را وادار به پخش عذرخواهی در شبکههای اجتماعی کرد(ویدئو 2)
@shouba