💠 اسلام فیلسوفان؛ تقابلی طولانی با فقیهان(قسمت اول)
مهدی رفیعی
🔹 مجموعه «الاسلام واحدا و متعددا» از پروژههای مهم فکری است که در انجمن «رابطه العقلانیین العرب» زیر نظر دکتر «عبدالمجید الشرفی» و توسط شاگردان او انتشار یافته و بازتاب های متعددی نیز داشته است
🔹 یکی دیگر از مجلدات این مجموعه اسلام الفلاسفه یا اسلام فیلسوفان است .منجی لسود در این کتاب بیان میکند که اسلام دست کم در اهل سنت به معنای شریعتی است که پیامبر آورده و در آن دستوراتی مانند نماز ، روزه ، زکات ،حج و … وجود دارد ؛ این در حالی است که فلسفه به معنای شناخت حقیقت اشیا بر اساس عقل است و بنابراین خاستگاه اسلام و فلسفه متفاوت خواهد بود، به نحوی که یکی جز با تسلیم و گردن نهادن و دیگری جز با عقل سامان نمییابد.
🔹مذاهب 4 گانه اهل سنت با تمام اختلاف نظرها، در بسیاری از امور در تباهی فلسفه و فیلسوفان متفقاند و فقها و اهل حدیث بر این باورند که، فلسفه از دانشهایی است که سرشار از سخنان باطل و گمراهیهاست . فلسفه ورزی یکی از مهمترین دلایل طعن و نقد راوی به شمار میرود.
🔹 علاوه بر فقها و متکلمین و اهل حدیث، عامه مردم نیز به سمت آنها تمایل نداشتند و بسیاری از شکستهای آنان نیز از همین ناحیه رخ داد هرچند فقها هم از این فرصت استفاده می کردند و از عامه مردم در این راه استفاده مینمودند.
🔖 1000 کلمه
⏰ زمان مطالعه: 6 دقیقه
📌برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
💠 تاریخ روسیه در فلسطین؛ ورود از دریچه دین و توقف در ایستگاه حمایت از صهیونیسم
📍روابط روسیه و رژیم صهیونیستی یکی از پیچیدهترین حوزههای شناخت رژیم صهیونیستی است. این روزها از سویی شکراب شدن روابط طرفین پس از جنگ اوکراین بسیار جدی مطرح میشود و از سوی دیگر مساله حضور هزاران روستبار در سرزمینهای اشغالی، مسالهای بسیار مهم است که میتواند برگ قدرتی برای روسها به شمار آید. در این نگاشته به بخشی از تاریخ حضور روسیه در فلسطین پرداخته و ابعاد تاریخی آن برررسی شده است.
🔖 1200 کلمه
⏰ زمان مطالعه: 8 دقیقه
📌برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
💠 تحول گفتمان سلفیت جهادی؛ از مبارزه با غرب تا مبارزه با تشیع
مصاحبه با آقای دکتر هادی معصومی زارع
💢 این مصاحبۀ تحلیلی به سیر اتفاقات در گروه های جهادی از خروج شوروی تا وضعیت کنونی می پردازد. در این مصاحبه برای اولین بار حقایقی بسیار مهم از چگونگی رابطه این گروهها با شیعیان و جمهوری اسلامی بیان میشود. در بخش های گذشته به خلاصه این موضوعات پرداختیم:
1️⃣ القاعده و شروع جنگ جهانی
https://eitaa.com/shouba/1233
2️⃣ القاعده و جنگ با شیعیان
https://eitaa.com/shouba/1236
3️⃣ روابط القاعده و طالبان
https://eitaa.com/shouba/1241
4️⃣ روابط القاعده و جمهوری اسلامی ایران قبل از 11 سپتامبر
https://eitaa.com/shouba/1263
5️⃣فرار برخی اعضای القاعده به ایران
https://eitaa.com/shouba/1274
〽️ در پست بعدی به جنگ القاعده با شیعیان در دوره زرقاوی پرداخته می شود
♦️برای مطالعه متن کامل این مصاحبه کلیک کنید
https://zaya.io/تحول_گفتمان_سلفیت_جهادی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
شعوبا
💠 تحول گفتمان سلفیت جهادی؛ از مبارزه با غرب تا مبارزه با تشیع مصاحبه با آقای دکتر هادی معصومی زارع
💠 جنگ القاعده با شیعیان در دوره زرقاوی
🔸بنلادن نهایتاً شش بار از شیعه و رافضه در سخنانش یاد میکند، یا ابومصعب السوری نهایتاً ۱۰ بار از این واژه در کتاب قطور «دعوه المقاومه الاسلامیه» استفاده میکند، درست در نقطه مقابل ابومصعب زرقاوی قریب به چهارصد بار از واژه رافضه و روافض و شیعه استفاده کرده و بیش از یکصد بار هم از ایران (در کانتسکست منفی) و مجوس صحبت کرده است.
🔸 القاعده مادر تحت رهبری بنلادن و بعدها ظواهری اگرچه تحت تاثیر تحولات عراق و بعدها سوریه لحن تندتری در قبال شیعیان یا ایران به خود گرفتند اما هیچ اقدام عملیاتی علیه ایران ترتیب ندادند. طبیعتا بخشی از این رویکرد به سیاست هوشمندانه ایران در عدم معامله اعضای این گروه با ایالات متحده امریکا بازگشت داشت. من از برخی رهبران و فرماندهان سابق القاعده شنیدم که این اقدام ایران را کمال فتوت و جوانمردی در حق خود تلقی می کردند و کماکان ذهنیت مثبتی از ایران (علیرغم اختلافات در خصوص سوریه وعراق) و رهبری آن دارند.
🔸 در همان افغانستان، زرقاوی نسبت به عدم تکفیر و کشتار شیعیان از سوی القاعده با بنلادن دچار چالش شده بود. زرقاوی به جِد به کفر عامه شیعیان اعتقاد داشت. حتی پیش از اشغال عراق و آمدنش به این کشور! او معتقد بود که تا دولت عراق و شیعیان از بین نروند نمیتوان آمریکاییها را از میان برداشت.
🔸 از سال ۲۰۰۴ بدین سو جریان غالب جهادی (به استثنای القاعده مادر که دیگر حالا نه مرکزیتی دارد و نه توانایی عملیاتی برای اقدام ایجابی یا حتی منع مؤثر زرقاوی) پیکان مبارزه را از سمت مبارزه تمدنی با آمریکا به مبارزه درون تمدنی در داخل جهان اسلام، تغییر داد.
🔸 بنلادن و ظواهری تلاش تئوریک مستمری با هدف برحذر داشتن زرقاوی از کشتار شیعیان و مردم کوچه و خیابان انجام دادند که البته به نتیجهای نرسید. هرچند بنلادن و ظواهری هم اهرم فشار جدی برای منع وی در دست نداشتند؛ چه آن که هر دو متواری و مخفی والبته از میدان عراق نیز بسیار دور بودند.
🔸البته این را نباید به معنای میل بنلادن به شیعه یا شیعیان دانست. نقدها واتهام زشت او به سیدحسن نصرالله پس از جنگ ۳۳ روزه به نگهبان مرزهای شمالی اسرائیل به دلیل موافقت وی با قطعنامه ۱۴۰۱ جای دفاع چندانی از او نمیگذارد. با این حال بنلادن هیچگاه به مرحله تکفیر علنی شیعه نرسید.
@shouba
⚫️ تراژدی افغانستان: پشتون ها، طالبان و دولت مدرن
آناتول لیفن
✂️ برش هایی از متن
🔹 این یک کلیشه قدیمی است که ارتفاعات پشتون افغانستان و پاکستان به شدت در برابر اقتدار دولتی مقاومت میکنند و به قول جیمز اسکات، استادان قدیمی «هنر اداره نشدن» هستند.
🔹 اگر بخواهیم به ناکامی دولت افغانستان در “قابل درک کردن” جامعه خود اشاره کنیم، باید متذکر شویم که کل تاریخ مدرن افغانستان کاملاً فاقد هرگونه آمار قابل اعتماد است. تعریف کلاسیک ماکس وبر از دولت با عنوان یک جامعه بشری که بتواند از نیروی مادی مشروع در محدوده یک قلمرو استفاده کند، اساسا در مورد افغانستان صدق نمیکند.
🔹 با این حال، پشتون ها با سه نوع حکومت دشمنی داشتند: اولی، حکومت فاقد مشروعیت سنتی یا مذهبی. دوم، حکومتی که آنها را مجبور به پرداخت مالیات بالا می کند. و سوم، دولتی که در تغییر سبک زندگی، جامعه و سنت های خود عجله دارد! اما نقش مشروع دولت، از دیدگاه قبایل سنتی پشتون، علیرغم اهمیت آن بسیار محدود است.
🔹کلید شکست غرب در ایجاد نظم جدید در افغانستان پس از سال 2001، نه تنها ناتوانی در درک بیگانگی تاریخی افغان ها، و به طور خاص پشتون ها، از دولت “شان” بلکه امتناع آنها از به رسمیت شناختن چنین چیزی بود.
🔖 1000 کلمه
⏰ زمان مطالعه: 5 دقیقه
📌برای مطالعه متن کامل کلیک کنید
https://zaya.io/طالبان_پشتون_دولت_مدرن
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
20.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠مستند میراث قذافی 🇱🇾
〽️ سرهنگ معمر قذافی؛ دیکتاتوری عجیب که با هم پیالگان خود در دیگر حکومتهای خودکامه متفاوت بود! از سرهنگ برای لیبی چه باقی ماند و چه میراثی برای سرزمین عمر مختار، صوفیان سنوسی و ... به جای گذاشت؟
✔️ به زودی از پایگاه شعوبا
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
💠 پل سفید در کربلا
🔸 از جاده بغداد که وارد شهر کربلا می شوید، از پلی کوچک بر روی رودخانهای به نام الحسینیه می گذرید که با دیگر پلهای ساخته شده متفاوت است.
🔸 پل سفید یا در زبان عامیانه(الکنطرة البيضة) یکی از بناهای تاریخی و باستانی شهر مقدس کربلا است که قدمت ساخت آن به 450 سال پیش و زمان حکومت عثمانی باز میگردد.
🔸 سلیمان قانونی از سلاطین معروف عثمانی وقتی به زیارت سید الشهداء(ع) آمده بود، دستور داد انشعابی از رودخانه فرات ایجاد کنند و نهری به نام الحسینیه پدید آمد. پس از آن بر روی این نهر پلهایی ساخته شد که یکی از معروفترین و البته متفاوتترین آنها همین قنطرة البیضاء است.
🔸 به این پل، قنطرة امام علی(ع) نیز میگویند. این مساله به سبب نزدیکی این پل به مقام منسوب به امام علی(ع) است؛ زمانی که حضرت در هنگام جنگ صفین از کربلا عبور کردند.
🔸 به تازگی این پل توسط کمیسیون بین المللی آبیاری(ICID) به عنوان یکی از میراثهای جهانی این حوزه معرفی شده است.
#عراق
شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
20.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺مجموعه #تماشا
4️⃣1️⃣ مستند میراث قذافی
🔅 در میان دیکتاتورهای معاصر، قذافی یکی از عجیبترین هاست؛ او در کشوری نفتخیز بیش از 40 سال حکمرانی کرد. شاید همه او را به رفتارهای خارج از عرفش مانند چادر همیشه همراهش برای اقامت، محافظان انبوه زن، تعاملات عجیب با سران دیگر کشورها و … بشناسیم، اما آنچه که قذافی برای کشورش به جای گذاشت، بسیار فراتر از این موارد است. مستند میراث قذافی که تولید شبکه العربی است، به بخشی از پیامدهای حاکمیت معمر قذافی میپردازد.
برای مشاهده این مستندبه آدرس زیر مراجعه کنید:
https://zaya.io/میراث_قذافی
شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
💠 ترمیم روابط حماس و سوریه، گام به گام از تهران تا دمشق
🔹 در روزهای پایانی مهرماه 1401، سران حماس با بشار اسد رئیسجمهوری سوریه دیدار کردند؛ دیداری که قطعاً در مناسبتهای این جنبش و تاریخ محور مقاومت تاریخی و ماندگار خواهد بود؛ دیداری که میتوان از آن گام آخر ترمیم روابط میان حماس با دیگر اجزای محور مقاومت یعنی ایران، حزبالله و سوریه دانست.
🔹با گذشت چند سال از بحران و کاهش فضای تنشآلود سوریه کنار سوق پیدا کردن دیگر کشورهای عربی به دام عادیسازی روابط با اسرائیل (تطبیع) جنبش حماس بهسوی ترمیم روابط با محور مقاومت گام برداشت. این بهبود روابط را می توان در پنج گام توصیف کرد:
1️⃣ سفر به ایران اما دیدار در سطح دوم دیپلماسی
2️⃣ حزبالله
3️⃣ پیام سران ایران و حماس
4️⃣ دیدار با رهبر انقلاب و شرکت در نماز تشییع حاج قاسم
5️⃣ دیدار رسمی هنیه و سید حسن نصرالله
6️⃣ سوریه، گام پایانی
🔹 نکته مهم دیگر لزوم توجه به افکار عمومی داخلی ایران نسبت به حماس و فلسطین است. طی سالهای بحران سوریه بارها میان رسانهها و نخبگان ارزشی حملات مختلفی در قالبهای گوناگونی به جنبش حماس صورت گرفت. اکنون تصور افکار عمومی از حماس که بعضاً مترادف با خائن، سازشگر، ضدایرانی و… است یک مانع در روابط حماس و ایران خواهد بود. برجستهسازی مقاومت و مبارزه با رژیم صهیونیستی و تغییر رویکرد رهبران حماس که تا حدی عملی شده است، میتواند این چالش را تا حد زیادی برطرف نماید.
♦️برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید
شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
شعوبا
💠 ترمیم روابط حماس و سوریه، گام به گام از تهران تا دمشق 🔹 در روزهای پایانی مهرماه 1401، سران حماس ب
13.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 روایت خالد مشعل از چرایی قطع رابطه با سوریه و وضعیت روابط حماس با جمهوری اسلامی
🎞 بخشی از مستند مصاحبه خالد مشعل با شبکه الجزیره
مشاهده کامل مستند و دانلود با کیفیت
شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
💠 غلبه لیبرالیسم بر شریعتِ یهودی؛ چرا اسرائیل به بهشت همجنس بازان تبدیل شد؟
میرفت عوف - میدان الجزیره
🔹 اسرائیل از یک سوی با یهودیان متشرع و تهدیداتِ آنها علیه همجنسگرایان مواجه است و از سوی دیگر تمام تلاش خود را به کار بسته است تا یک تصویرِ لیبرالی را از خود در کشورهای غربی ترویج کند. حمایتهای تمام قد اسرائیل از همجنسگرایان نیز دقیقا در همین چارچوب قابل تعریف است.
🔹 امروز اسرائیل افتخار میکند که در مقایسه با کشورهای منطقه خاورمیانه، بیشترین استقبال را از جامعه دگرباشان جنسی و جنسیتی به عمل میآورد. طبق نظرسنجی انجام شده در سال 2017، این پدیده با مقبولیت اجتماعی گسترده مواجه است.
🔹 اسرائیل همواره خود را به عنوان تنها دولتِ لیبرال در میان دولتهای عربیِ خودکامه و محافظهکارِ مذهبی معرفی کرده است. در همین راستا، باید گفت که اسرائیل از سیاست «فضای باز جنسی» به عنوان برگ برندهای برای جذب جوانانی که از لحاظ جنسی در کشورهای عربی آزادیِ عمل ندارند، بهرهبرداری کرده است.
🔹 هرچند که در طول سالهای اخیر در بسیاری از رسانهها اینگونه گفته شده است که اسرائیل محل تجمع گروههای یهودی افراطی و نیز شهرکنشینان از نقاط مختلفِ جهان است، اما با این حال به نظر میرسد که مقامات تل آویو در آنجا که منافعشان اقتضاء کند رویکرد لیبرالی را بر شریعتِ یهودی ارجح میدانند.
🔖 2800 کلمه
⏰ زمان تقریبی مطالعه: 14 دقیقه
📌برای مطالعه متن کامل کلیک کنید
https://zaya.io/همجنسبازی_اسرائیل
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
🔰 بخشی از مقاله «روند ده ساله دینداری در ترکیه؛ ترکها بیدینتر میشوند!»
📌 مسئله التزام و پایبندی به «آداب و رسوم عبادی» یکی از نشانههای مهم در سنجش تدین و میزان آن محسوب میشود. اقامه نماز و گرفتن روزه از جمله این امور عبادی هستند. به عبارت بهتر، باید گفت که پایبندی به نماز و روزه برجستهترین نشانه التزام به امور دینی و عبادی به صورت عملی است. در همین راستا، در جامعه ترکیه میزان افرادی که میگویند در اقامه نماز، منظم نیستند از 42 درصد در سال 2011 به 44 درصد در سال 2021 افزایش یافته است. در همین حال، میزان افرادی که میگویند گاهی اوقات نماز میخوانند از 41 درصد در سال 2011 به 32 درصد در سال 2021 کاهش یافته است. در عین حال، میزان افرادی که میگویند اصلا نماز نمیخوانند از 17 درصد در سال 2011 به 24 درصد در سال 2021 رشد داشته است. علاوه بر اقامه نماز، کاهش انجام امور عبادی حتی در عرصه روزه گرفتن نیز قابل مشاهده است. در همین راستا باید گفت که در طول 10 سال گذشته میزان افرادی که در ماه رمضان روزه نگرفتند از 8 درصد به 17 درصد افزایش یافت و میزان کسانی که به گرفتن روزه پایبند بودند از 78 درصد به 67 درصد کاهش یافت.
🔖 2100 کلمه
⏰ زمان مطالعه: 12 دقیقه
📌 ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید:
https://zaya.io/دینداری_ترکیه
@shouba