eitaa logo
شعوبا
1.6هزار دنبال‌کننده
891 عکس
264 ویدیو
0 فایل
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا «شعوبا» پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان www.shouba.ir ارتباط با ادمین: @admin_shouba
مشاهده در ایتا
دانلود
13.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 جنبش «me too» در مصر ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
10.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 مستند: حماس در عربستان سعودی 🔹مستند حماس در بلاد حرمین توسط شبکه ماهواره ای العربی تهیه شده است. در این مستند رابطه حماس با حکومت آل سعود از ابتدای تشکیل حماس تاکنون مورد بررسی قرار گرفته است. در این مستند به این موضوع مهم اشاره میشود که حماس اساسا در عربستان شکل گرفت و سالهای متمادی روابط خوبی با آل سعود داشت. 🔹و در ادامه به چگونگی شکرآب شدن این رابطه پرداخته شده و توضیح میدهد که چگونه حکومت کنونی سعودی به خون حماس تشنه است. 🔹این مستند توسط پایگاه اینترنتی شعوبا ترجمه و زیرنویس شده است. 🖇برای مشاهده و دانلود فیلم کامل این مستند به لینک زیر مراجعه کنید: https://b2n.ir/135821 @shouba
🎯تاثیر کرونا بر جامعه رژیم صهیونیستی؛ کاهش اعتماد مردم به دولت اسرائیل محسن فایضی ✂️برش‌هایی از متن: 📮نتانیاهو و تصمیم گیران سیاسی مقصران نخست وضعیت کنونی و کادر درمان و وزارت دارایی در رتبه های بعدی قرار دارند. برخلاف نمودار بالا اینجا اعتماد به کادردرمانی و سیستم آموزشی کاهش معناداری می یابد. به گونه ای که اسرائیلی ها سیستم سلامت اسرائیل را همانند نتانیاهو و سیاست مداران در رخداد بحران کرونا مقصر می دانند(22% بسیارزیاد، 36% زیاد) و تنها 11 درصد وزارت بهداشت را در این بحران بی مقصر میدانند، حتی کمتر از نتانیاهو. 📮کمترین احساس رضایت و امید در اقتصاد و سلامت بوده، اما برخلاف تصور و ذهنیت های ما ایرانی ها، امنیت بهترین وضعیت را در مقابل اقتصاد، سلامت و دموکراسی کسب کرده است. براساس پاسخ پرسش شوندگان، 84% در اقتصاد، 78% در سلامت و 68% در وضعیت دموکراسی اسرائیل احساس نارضایتی و نگرانی کرده اند. درحالی که نارضایتی در حوزه امنیت 59% است. 🖇متن کامل: https://b2n.ir/798735 @shouba
11.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 گزارش شبکه الجزیره از تحولات جنگ آذربایجان و ارمنستان @shouba
🎯«داغ قره‌باغ» منتشر شد / روایتی بی‌واسطه از دل یک بحران 📮این مستند، روایتی از شکل‌گیری مناقشه دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه «قره‌باغ» است و برای نخستین بار، نقش دولت جمهوری اسلامی ایران در کاهش تنش‌ها را بازگو می‌کند. در این مستند با استفاده از تصاویر آرشیوی و اخبار رسانه‌های آذربایجانی، مناقشه «قره‌باغ» از زوایای مختلف واکاوی شده‌است. 📮«داغ قره‌باغ» جدیدترین تولید مرکز مستند سفیرفیلم است که کارگردانی آن را سینا حسین‌پور برعهده داشته. حسین‌پور پیش از «داغ قره‌باغ» مستند «نار و انار» را درباره وضعیت شیعیان آذربایجان ساخته‌ و در اختیار مخاطبان قرار داده‌بود. 📮مستند «داغ قره‌باغ» در سامانه‌های فیلمگردی و سینمامارکت منتشر شده و در اختیار مخاطبان قرار گرفته‌است. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯بررسی عملکرد فرهنگی اسلام‌گرایان؛ اسلام‌گرایان شیعه در حوزه فرهنگ جلوترند مصاحبه با سجاد اسلامیان، کارشناس مسائل فرهنگی جهان اسلام ✂️برش‌هایی از متن: 📮در بین اهل سنت، القاعده فعالیت چندانی نداشته است یا داعش نوع خاصی از موسیقی را تولید کرده و تشکل جهانی اخوان هم در شرکت تولیدات موسیقی و کلیپ اواکنینگ سرمایه‌گذاری کرده و شریک است که خیلی هم معروف است که کارهای ابتدایی سامی یوسف و نیز کارهای ماهر زین در شرکت اواکنینگ تولید می‌شد. 📮بعد از انقلاب مصر در جریانات درگیری جریان غرب‌گرای مصر با اخوان المسلمین یکی از مباحث مطرح حوزه سینما بود. در این بین هم آقای مرسی در تبلیغات قبل از انتخابات و هم جریانات نزدیک اخوان المسلمین دو الگو را در حوزه تحول سینمای مصر به عنوان قدیمی‌ترین سینمای جهان عرب ارائه می‌کردند. آنها صراحتا اعلام می‌کردند در روش کار الگوی ما سینمای ایران و بعد تولیدات ترکی خواهد بود. 📮تقریبا 4 – 5 سال پیش یک تحقیق شخصی از 50 تا 60 نفر از مصر، یمن، فلسطین و سوریه انجام دادم که اکثرا از فعالین حوزه جهان اسلام هم بودند، مبنی بر اینکه شبکه آی فیلم را می‌بینند یا خیر؟ جالب بود که اینها اکثرا حداقل یک سمپاتی سیاسی با ایران داشته‌اند اما تقریبا هیچ کدامشان حتی از وجود این شبکه هم اطلاع نداشتند. 🖇متن کامل: https://b2n.ir/436319 ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
12.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 دور جدید اسلام‌ستیزی در فرانسه 🔹امانوئل ماکرون با توهین به مسلمانان موجی از خشم را در جهان اسلام موجب شده و به بهانه مقابله با اسلام سیاسی دست به اعمال محدودیتهای جدیدی علیه مسلمانان زده است... ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯به مناسبت سالگرد تاسیس مجمع تقریب مذاهب؛ نگاهی به فرازوفرودهای یک پروژه شکست‌خورده حامد رضایی ✂️برش‌هایی از متن: 📮غیر از کسانی که از همان روز نخست کمربند خود را برای معارضه با این انقلاب انحرافی و خطرناک محکم بسته بودند، خیلی ها هم در تردید بودند که این انقلاب فی الواقع چیست؟ این پیرمرد عمامه به سر راست میگوید که شیعه و سنی برایش فرقی ندارد یا اینکه رفقای شان راست میگویند و صفویه دیگری قرار است روی کار آید؟ 📮اتفاقاتی که پیرامون تصویب اصل 12 قانون اساسی که در آن مذهب تشیع به عنوان مذهب رسمی کشور الی الابد غیرقابل تغییر اعلام شده بود و نیز ضرورت شیعه بودن رییس جمهور کشور و مسائل مشابهی که در سالهای آغازین انقلاب روی داد، نبود زمینه کافی در متن جامعه شیعی برای پیگیری آرمان وحدت اسلامی را به خوبی نشان می داد. جامعه ای که قرن ها دیگری خود را اهل سنت تعریف کرده بود نمی توانست به یکباره سردمدار وحدت و تقریب شود. 📮گذشت و گذشت تا اینکه بحران سوریه شکل گرفت. بحران سوریه اوضاع را به مراتب بدتر کرد. حالا دیگر در اذهان اهل سنت، ایران و شیعه تبدیل شده بود به ماشین سرکوب اهل سنت سوریه! خیلی از نخبگان اهل سنت بعد از قضیه سوریه به این نتیجه رسیدند که ما اشتباه کردیم و«وجاء دورالمجوس»نویس ها راست می گفتند که شیعیان قابل اعتماد نیستند و از هر خطری خطرناک ترند! نمونه بارز این توابین، همان شیخ اخوانی قطرنشین است که خود در مسئله تقریب شیعه و سنی دستی بر آتش داشت. 📮وحدت اساسا هیچ گاه برای متفکران انقلاب «مسئله» نبوده و متاسفانه با مشاهده تنگنای فعلی جمهوری اسلامی نیز هنوز برای عده زیادی تبدیل به مسئله نشده است. آنچه امروز از نان شب برای متولیان جمهوری اسلامی که حوزه کاری شان غرب آسیاست واجب تر است، یافتن راهی برای حل مسئله نوع تعامل و مواجهه ما با جهان اهل سنت است. 🖇متن کامل: https://b2n.ir/171387 ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯آیا حزب الدعوه عراق از اخوان‌المسلمین تأثیرپذیرفته است؟ محمدجواد حسین زاده ✂️برش‌هایی از متن: 📮کورانی در این یادداشت می‌نویسد که حزب الدعوه در فرهنگ از اخوان‌المسلمین، در تحلیل سیاسی از حزب التحریر و در ساختار حزبی از کمونیسم تأثیر پذیرفته است. همچنین وی می‌گوید که برخی از اعضای حزب الدعوه با تأثیرپذیری از اخوانی‌ها از تشیع دور شده و فقط در اسم، شیعه هستند و عنوان شیعه را با خود حمل می‌کنند. 📮وی معتقد است که حزب بعث عراق منشأ شبهه تأثیرپذیری حزب الدعوه از اخوان المسلمین است و بعثی‌ها در سال‌های 1971، 1982 و 1984 درباره اعضای حزب الدعوه که بازداشت شده یا اعدام می‌شدند اینگونه شایعه می‌کردند که آنها اخوان‌المسلمینی هستند و هدف از این شایعه، برانگیختن حوزویان و مردم متدین علیه خط شهید آیت‌الله سیدمحمد باقر صدر بوده است. 📮مخرج مشترک کسانی که ادعای تأثیرپذیری حزب‌الدعوه از اخوان را مطرح می‌کنند، مخالفت با اسلام سیاسی است و گویا می‌خواهند با طرح این ادعا جریان اسلام سیاسی موجود در نجف و جامعه شیعیان عراق را در میان متدینان شیعه بدنام کنند. 🖇متن کامل: https://b2n.ir/356438 ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
❇️ سلسله جلسات «جریان شناسی فکری و فرهنگی معاصر جهان اسلام» 📌 با ارائه: دکتر هادی بیگی 📍موضوعات: 🔖ما و غرب، در میانه اقبال و ادبار 🔖معاصرت و ضرورت های آن 🔖پیشگامان فکر معاصر عربی - اسلامی 🔖جریان های مدرن و پست مدرن معاصر 📆 آغاز دوره: دوشنبه 21 / 7 / 99 ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
هدایت شده از اندیشکده مرصاد
📣 گزارش راهبردی «عبور از سازمان: ایران، اخوان و نسل چهارم اسلام‌گرایان سنی» به انتشار رسید. 📔موضوع گزارش حاضر در ارتباط با یکی از پربسامدترین مجادلات روز موجود در میان طیف‌های مختلف جریان اسلام سیاسی در منطقه و به‌علاوه از گلوگاه‌های تاریخی تصمیم‌گیری در مورد نحوۀ تعامل ایران با این جریان است. 🔹بحث جایگاه و ضرورت حرکت سازمانی برای وصول به اهداف جنبش اسلامی به شکل کم‌سابقه‌ای بعد از شکست پروژۀ بهار عربی اوج گرفته است. البته توضیح اهمیت این موضوع برای مخاطب ایرانی خالی از دشواری نخواهد بود. در ایران با وجود توفیق انقلاب سیاسی و ورود به مرحلۀ نظام‌سازی هنوز هم حرکت تشکیلاتی فرع بر فراهم آمدن رهبری و منابع قرار می گیرد. همین مشی را اگرچه به مقیاسی کمتر، می‌توان در دیگر متحدین منطقه‌ای ایران همچون حزبالله و انصارالله نیز مشاهده نمود. 🔹در مقابل در تجربه اسلامگرایی سنی نوعا الگویی وارونه حاکم است و سازمان‌دهی مقدم بر هر ابزاری دیگری از جمله رهبری یا تامین منابع تلقی می شود. به واقع در میان این جریان، سازمان دیگر نه حتی مهمترین «وسیله»، بلکه خود یک «هدف» اصیل است که می‌توان برای حفظ آن از هدف تشکیل حکومت اسلامی دست شست. 🔹نگاهی به مسیر تاریخی طی شده توسط اسلامگرایان سنی مؤید آن است که این جریان در سه نسل و سه جغرافیا، سه الگوی جنبشی متفاوت را تجربه کرده است؛ الگوی تنظیمی مصر بین دهۀ 30 تا 60میلادی، الگوی جماعتی خلیج فارس میان 60 تا 90 و الگوی حزبی ترکیه از 90 تا کنون. این الگوها همه یک وجه اشتراک پررنگ دارند و آن اینکه در هرسه، گونه‌ای از «سازمان» در هدایت نهضت محوریت دارد. 🔹اگر ظهور ناصر و سپس اشغال کویت را خط پایان دو الگوی تنظیمی و جماعتی بدانیم اکنون نیز آخرین الگوی تشکیلاتی جنبش‌های سنی پس از شکست پروژۀ بهار عربی طومارش در حال برچیده شدن است. چالش اینجاست که قریب یک قرن هیمنۀ سازمان های اخوانی بر جنبش های سنی و استحاله گونه های دیگر مرجعیت سیاسی درون هاضمۀ آن، محور شیعی را متقاعد و معتاد به تعامل با این همین تشکیلات به عنوان نمایندۀ جامعۀ سنی کرده است. 🔹اکنون زمینه های طرح الگویی بدیل و بدیع گشوده شده است و زمزمه های برآمدن نسل چهارم اسلامگرایان شنیده می شود. نسلی که بی دخالت ما بیش از هر زمانی به مسیری مشابه با مسیر بالیدن نهضت اسلامی ایران نشان می دهد. این نسل آمادۀ «عبور از سازمان» شده است اما آیا ایران آمادۀ به رسمیت شناختن و همراه شدن با این عبور جمعی خواهد بود؟ 📌 این گزارش نگاهیست به مبانی، سیر تاریخی و فرجام محتمل تشکیلات اخوان و بدیل هایی که ما و بدنۀ اسلامگرای منطقه برای مواجهه روند رو به رشد مخاصمۀ محور عبری-عربی پیش رو داریم. 👈 گزارش در 58 صفحه و به قیمت 20هزار تومان آمادۀ استفادۀ نهادهای مرتبط و کارشناسان مهتم به این موضوع می باشد. 🔗 لینک خبر: https://mersadcss.com/fa/13990624/ ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
💎 از لاهور قدیم تا لاهور جدید؛ ایجاد شهری مدرن مشکل لاهور را حل میکند؟ محمدجواد اصغری ✂️برش‌هایی از متن: 🔹مهاجرت کنترل نشده مردم از مناطق کم‌برخوردار به این شهر، موجب ایجاد مسائل بسیاری از جمله آلودگی در آب‌های زیرزمینی، ساخت و سازهای غیرقانونی، زوال زمین‌های کشاورزی، مسائل بهداشتی، کمبود فضاهای آموزشی و آلودگی هوا شد به طوری که در زمستان سال گذشته، به دلیل مه غلیظ ناشی از آلودگی هوا به عنوان آلوده‌ترین شهر جهان معرفی شد. دولت‌های متوالی در پی توسعه و کنترل شهر اقداماتی انجام دادند اما موفق نبودند. 🔹این پروژه که با الگوگیری از پروژه رودخانه تایمز انگلیس کلید خورد، از سال 2014 جهت مطالعات اولیه به گروه Meinhardt از سنگاپور سپرده شده است. از تاثیرات مثبت ساخت این شهر جدید می‌توان به رشد اقتصادی کشور، بهبود کیفیت زندگی، ارتقای زیست محیطی رود «راوی»، بهبود زندگی پایدار، گردشگری و حفاظت از سیل اشاره کرد. 🔹از دیگر چالش‌های پیش‌رو برای دولت پاکستان، از دست دادن زمین های کشاورزی در حدود 76 هزار هکتار و تأثیر در تقریباً 65 شهرک که شامل 20 هزار خانوار و دارایی‌های آن‌ها در هنگام اجرای پروژه و مراحل عملیاتی است. البته کاهش زمین‌های کشاورزی می‌تواند به صورت موقت باشد زیرا در شهر جدید، منطقه‌ای نیز برای کشاورزی در نظر گرفته شده است. لازم به ذکر است که دولت بیان کرده‌است که هیچ عاملی نباید مانع پیشرفت پروژه شود. 🖇متن کامل: https://b2n.ir/319418 ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba