🎯بررسی عملکرد فرهنگی اسلامگرایان؛ اسلامگرایان شیعه در حوزه فرهنگ جلوترند
مصاحبه با سجاد اسلامیان، کارشناس مسائل فرهنگی جهان اسلام
✂️برشهایی از متن:
📮در بین اهل سنت، القاعده فعالیت چندانی نداشته است یا داعش نوع خاصی از موسیقی را تولید کرده و تشکل جهانی اخوان هم در شرکت تولیدات موسیقی و کلیپ اواکنینگ سرمایهگذاری کرده و شریک است که خیلی هم معروف است که کارهای ابتدایی سامی یوسف و نیز کارهای ماهر زین در شرکت اواکنینگ تولید میشد.
📮بعد از انقلاب مصر در جریانات درگیری جریان غربگرای مصر با اخوان المسلمین یکی از مباحث مطرح حوزه سینما بود. در این بین هم آقای مرسی در تبلیغات قبل از انتخابات و هم جریانات نزدیک اخوان المسلمین دو الگو را در حوزه تحول سینمای مصر به عنوان قدیمیترین سینمای جهان عرب ارائه میکردند. آنها صراحتا اعلام میکردند در روش کار الگوی ما سینمای ایران و بعد تولیدات ترکی خواهد بود.
📮تقریبا 4 – 5 سال پیش یک تحقیق شخصی از 50 تا 60 نفر از مصر، یمن، فلسطین و سوریه انجام دادم که اکثرا از فعالین حوزه جهان اسلام هم بودند، مبنی بر اینکه شبکه آی فیلم را میبینند یا خیر؟ جالب بود که اینها اکثرا حداقل یک سمپاتی سیاسی با ایران داشتهاند اما تقریبا هیچ کدامشان حتی از وجود این شبکه هم اطلاع نداشتند.
🖇متن کامل:
https://b2n.ir/436319
#اسلامگرایی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
12.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 دور جدید اسلامستیزی در فرانسه
🔹امانوئل ماکرون با توهین به مسلمانان موجی از خشم را در جهان اسلام موجب شده و به بهانه مقابله با اسلام سیاسی دست به اعمال محدودیتهای جدیدی علیه مسلمانان زده است...
#مسلمانان_غرب
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯به مناسبت سالگرد تاسیس مجمع تقریب مذاهب؛ نگاهی به فرازوفرودهای یک پروژه شکستخورده
حامد رضایی
✂️برشهایی از متن:
📮غیر از کسانی که از همان روز نخست کمربند خود را برای معارضه با این انقلاب انحرافی و خطرناک محکم بسته بودند، خیلی ها هم در تردید بودند که این انقلاب فی الواقع چیست؟ این پیرمرد عمامه به سر راست میگوید که شیعه و سنی برایش فرقی ندارد یا اینکه رفقای شان راست میگویند و صفویه دیگری قرار است روی کار آید؟
📮اتفاقاتی که پیرامون تصویب اصل 12 قانون اساسی که در آن مذهب تشیع به عنوان مذهب رسمی کشور الی الابد غیرقابل تغییر اعلام شده بود و نیز ضرورت شیعه بودن رییس جمهور کشور و مسائل مشابهی که در سالهای آغازین انقلاب روی داد، نبود زمینه کافی در متن جامعه شیعی برای پیگیری آرمان وحدت اسلامی را به خوبی نشان می داد. جامعه ای که قرن ها دیگری خود را اهل سنت تعریف کرده بود نمی توانست به یکباره سردمدار وحدت و تقریب شود.
📮گذشت و گذشت تا اینکه بحران سوریه شکل گرفت. بحران سوریه اوضاع را به مراتب بدتر کرد. حالا دیگر در اذهان اهل سنت، ایران و شیعه تبدیل شده بود به ماشین سرکوب اهل سنت سوریه! خیلی از نخبگان اهل سنت بعد از قضیه سوریه به این نتیجه رسیدند که ما اشتباه کردیم و«وجاء دورالمجوس»نویس ها راست می گفتند که شیعیان قابل اعتماد نیستند و از هر خطری خطرناک ترند! نمونه بارز این توابین، همان شیخ اخوانی قطرنشین است که خود در مسئله تقریب شیعه و سنی دستی بر آتش داشت.
📮وحدت اساسا هیچ گاه برای متفکران انقلاب «مسئله» نبوده و متاسفانه با مشاهده تنگنای فعلی جمهوری اسلامی نیز هنوز برای عده زیادی تبدیل به مسئله نشده است. آنچه امروز از نان شب برای متولیان جمهوری اسلامی که حوزه کاری شان غرب آسیاست واجب تر است، یافتن راهی برای حل مسئله نوع تعامل و مواجهه ما با جهان اهل سنت است.
🖇متن کامل:
https://b2n.ir/171387
#وحدت_اسلامی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯آیا حزب الدعوه عراق از اخوانالمسلمین تأثیرپذیرفته است؟
محمدجواد حسین زاده
✂️برشهایی از متن:
📮کورانی در این یادداشت مینویسد که حزب الدعوه در فرهنگ از اخوانالمسلمین، در تحلیل سیاسی از حزب التحریر و در ساختار حزبی از کمونیسم تأثیر پذیرفته است. همچنین وی میگوید که برخی از اعضای حزب الدعوه با تأثیرپذیری از اخوانیها از تشیع دور شده و فقط در اسم، شیعه هستند و عنوان شیعه را با خود حمل میکنند.
📮وی معتقد است که حزب بعث عراق منشأ شبهه تأثیرپذیری حزب الدعوه از اخوان المسلمین است و بعثیها در سالهای 1971، 1982 و 1984 درباره اعضای حزب الدعوه که بازداشت شده یا اعدام میشدند اینگونه شایعه میکردند که آنها اخوانالمسلمینی هستند و هدف از این شایعه، برانگیختن حوزویان و مردم متدین علیه خط شهید آیتالله سیدمحمد باقر صدر بوده است.
📮مخرج مشترک کسانی که ادعای تأثیرپذیری حزبالدعوه از اخوان را مطرح میکنند، مخالفت با اسلام سیاسی است و گویا میخواهند با طرح این ادعا جریان اسلام سیاسی موجود در نجف و جامعه شیعیان عراق را در میان متدینان شیعه بدنام کنند.
🖇متن کامل:
https://b2n.ir/356438
#حزب_الدعوه
#عراق
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
❇️ سلسله جلسات «جریان شناسی فکری و فرهنگی معاصر جهان اسلام»
📌 با ارائه: دکتر هادی بیگی
📍موضوعات:
🔖ما و غرب، در میانه اقبال و ادبار
🔖معاصرت و ضرورت های آن
🔖پیشگامان فکر معاصر عربی - اسلامی
🔖جریان های مدرن و پست مدرن معاصر
📆 آغاز دوره: دوشنبه 21 / 7 / 99
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
هدایت شده از اندیشکده مرصاد
📣 گزارش راهبردی «عبور از سازمان: ایران، اخوان و نسل چهارم اسلامگرایان سنی» به انتشار رسید.
📔موضوع گزارش حاضر در ارتباط با یکی از پربسامدترین مجادلات روز موجود در میان طیفهای مختلف جریان اسلام سیاسی در منطقه و بهعلاوه از گلوگاههای تاریخی تصمیمگیری در مورد نحوۀ تعامل ایران با این جریان است.
🔹بحث جایگاه و ضرورت حرکت سازمانی برای وصول به اهداف جنبش اسلامی به شکل کمسابقهای بعد از شکست پروژۀ بهار عربی اوج گرفته است. البته توضیح اهمیت این موضوع برای مخاطب ایرانی خالی از دشواری نخواهد بود. در ایران با وجود توفیق انقلاب سیاسی و ورود به مرحلۀ نظامسازی هنوز هم حرکت تشکیلاتی فرع بر فراهم آمدن رهبری و منابع قرار می گیرد. همین مشی را اگرچه به مقیاسی کمتر، میتوان در دیگر متحدین منطقهای ایران همچون حزبالله و انصارالله نیز مشاهده نمود.
🔹در مقابل در تجربه اسلامگرایی سنی نوعا الگویی وارونه حاکم است و سازماندهی مقدم بر هر ابزاری دیگری از جمله رهبری یا تامین منابع تلقی می شود. به واقع در میان این جریان، سازمان دیگر نه حتی مهمترین «وسیله»، بلکه خود یک «هدف» اصیل است که میتوان برای حفظ آن از هدف تشکیل حکومت اسلامی دست شست.
🔹نگاهی به مسیر تاریخی طی شده توسط اسلامگرایان سنی مؤید آن است که این جریان در سه نسل و سه جغرافیا، سه الگوی جنبشی متفاوت را تجربه کرده است؛ الگوی تنظیمی مصر بین دهۀ 30 تا 60میلادی، الگوی جماعتی خلیج فارس میان 60 تا 90 و الگوی حزبی ترکیه از 90 تا کنون. این الگوها همه یک وجه اشتراک پررنگ دارند و آن اینکه در هرسه، گونهای از «سازمان» در هدایت نهضت محوریت دارد.
🔹اگر ظهور ناصر و سپس اشغال کویت را خط پایان دو الگوی تنظیمی و جماعتی بدانیم اکنون نیز آخرین الگوی تشکیلاتی جنبشهای سنی پس از شکست پروژۀ بهار عربی طومارش در حال برچیده شدن است. چالش اینجاست که قریب یک قرن هیمنۀ سازمان های اخوانی بر جنبش های سنی و استحاله گونه های دیگر مرجعیت سیاسی درون هاضمۀ آن، محور شیعی را متقاعد و معتاد به تعامل با این همین تشکیلات به عنوان نمایندۀ جامعۀ سنی کرده است.
🔹اکنون زمینه های طرح الگویی بدیل و بدیع گشوده شده است و زمزمه های برآمدن نسل چهارم اسلامگرایان شنیده می شود. نسلی که بی دخالت ما بیش از هر زمانی به مسیری مشابه با مسیر بالیدن نهضت اسلامی ایران نشان می دهد. این نسل آمادۀ «عبور از سازمان» شده است اما آیا ایران آمادۀ به رسمیت شناختن و همراه شدن با این عبور جمعی خواهد بود؟
📌 این گزارش نگاهیست به مبانی، سیر تاریخی و فرجام محتمل تشکیلات اخوان و بدیل هایی که ما و بدنۀ اسلامگرای منطقه برای مواجهه روند رو به رشد مخاصمۀ محور عبری-عربی پیش رو داریم.
👈 گزارش در 58 صفحه و به قیمت 20هزار تومان آمادۀ استفادۀ نهادهای مرتبط و کارشناسان مهتم به این موضوع می باشد.
🔗 لینک خبر:
https://mersadcss.com/fa/13990624/
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
💎 از لاهور قدیم تا لاهور جدید؛ ایجاد شهری مدرن مشکل لاهور را حل میکند؟
محمدجواد اصغری
✂️برشهایی از متن:
🔹مهاجرت کنترل نشده مردم از مناطق کمبرخوردار به این شهر، موجب ایجاد مسائل بسیاری از جمله آلودگی در آبهای زیرزمینی، ساخت و سازهای غیرقانونی، زوال زمینهای کشاورزی، مسائل بهداشتی، کمبود فضاهای آموزشی و آلودگی هوا شد به طوری که در زمستان سال گذشته، به دلیل مه غلیظ ناشی از آلودگی هوا به عنوان آلودهترین شهر جهان معرفی شد. دولتهای متوالی در پی توسعه و کنترل شهر اقداماتی انجام دادند اما موفق نبودند.
🔹این پروژه که با الگوگیری از پروژه رودخانه تایمز انگلیس کلید خورد، از سال 2014 جهت مطالعات اولیه به گروه Meinhardt از سنگاپور سپرده شده است. از تاثیرات مثبت ساخت این شهر جدید میتوان به رشد اقتصادی کشور، بهبود کیفیت زندگی، ارتقای زیست محیطی رود «راوی»، بهبود زندگی پایدار، گردشگری و حفاظت از سیل اشاره کرد.
🔹از دیگر چالشهای پیشرو برای دولت پاکستان، از دست دادن زمین های کشاورزی در حدود 76 هزار هکتار و تأثیر در تقریباً 65 شهرک که شامل 20 هزار خانوار و داراییهای آنها در هنگام اجرای پروژه و مراحل عملیاتی است. البته کاهش زمینهای کشاورزی میتواند به صورت موقت باشد زیرا در شهر جدید، منطقهای نیز برای کشاورزی در نظر گرفته شده است. لازم به ذکر است که دولت بیان کردهاست که هیچ عاملی نباید مانع پیشرفت پروژه شود.
🖇متن کامل:
https://b2n.ir/319418
#پاکستان
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
9.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 کارنامه قرآن پژوهی سیدقطب
🔹نام سیدقطب در سالهای اخیر و پس از اوج گیری سلفیت جهادی بیش از گذشته به گوش میخورد. کسی که او را ایدئولوگ اسلام انقلابی و سلفیت جهادی نامیده اند.
🔹سیدقطب اما اندیشه اش را بر پایه فهمی که از قرآن کریم داشت پایه گذاری کرده بود. بنابراین برای ریشه یابی اندیشه های سیدقطب باید فهم او از قرآن را مطالعه کرد.
🔹در این ویدئو که توسط برنامه تلویزیونی سوره تولید شده است، ضمن مرور زندگانی سیدقطب، فهم او از قرآن مورد بررسی قرار گرفته است.
#سیدقطب
#سلفیت_جهادی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🔵 گزارش افکارسنجی جهان عرب در سال 2020؛ نگاه اعراب به ایران همچنان منفی است
حانیه حسین زاده
✂️برشهایی از متن:
🔹22 درصد دوست دارند از کشورشان مهاجرت کرده و اغلب آنها هدف از مهاجرت را بهبود اوضاع معیشت عنوان کردهاند و 12 درصد نیز به علت مسائل سیاسی و امنیتی متمایل به هجرت هستند. البته فقط 5 درصد ساکنان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مشتاق مهاجرت بوده اما یک چهارم ساکنان کشورهای شرق و غرب عالم عربی و مصر و سودان متمایل به هجرت هستند.
🔹22 درصد رژیم صهیونیستی، 14 درصد آمریکا و 13 درصد ایران را تهدیدی برای امنیت کشورشان میدانند. به تفصیل، غالب مردم در اردن، فلسطین، لبنان، مصر و موریتانی، رژیم صهیونیستی را بزرگترین تهدید برای امنیتشان میدانند. به عبارت دیگر، 47 درصد جامعه آماری در کشورهای مشرق عربی، رژیم صهیونیستی را تهدید اول برای کشورشان میدانند. در حالی که نیمی از جامعه آماری در عراق و 27 درصد از مردم کشورهای حاشیه خلیج فارس، ایران را مهمترین تهدید برای امنیت کشورشان عنوان کردهاند.
🔹در موضوع به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی، 88 درصد مردم کشورهای عربی موضع منفی داشته و 6 درصد پذیرفتهاند که حکومتشان آن را به رسمیت بشناسند اما از همین 6 درصد نیز نیمی موافقتشان را به این مشروط کردهاند که دولت فلسطینی مستقلی نیز تشکیل شود. در همین زمینه، به تفکیک، در الجزایر 99 درصد، در لبنان 94 درصد، در تونس و اردن 93 درصد و در کویت و قطر 90 درصد به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی را غیرقابل پذیرش دانستهاند. در عربستان نیز 65 درصد گفتهاند با به رسمیت شناختن اسرائیل موافق نیستند و فقط 6 درصد موافق بوده و 29 درصد نیز نظرشان را اعلام نکردهاند.
🖇متن کامل:
https://b2n.ir/275255
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯وهابیت و اخوانالمسلمین؛ داستان نبرد بر سَر رهبریِ اسلام سنّی
✂️برشهایی از متن:
📮واقعیت آن است که علل و عوامل شکلگیریِ ایدئولوژی اسلامی ـ چه سلفیتِ وهابی و چه اخوانی ـ مشترک بودند و آن، وجودِ چالشها و بحرانهایی بود که تهدیدی برای اسلام به شمار میرفتند. در واقع، یک احساس مشترک از وجود تهدیدات علیه اسلام موجب شکلگیری سلفیتِ وهابی و اخوانی شد. اما با این حال، چارچوبهای تاریخی که هریک از این 2 [سلفیتِ وهابی و اخوانی] در آن شکل گرفتند موجب شد تا آنها تفاوتهایی را نیز با یکدیگر داشته باشند.
📮شکاف ایدئولوژیک و سیاسی میان نظام سعودی و جمعیت اخوانالمسلمین ریشه در تاریخ دارد. این درحالی است که دو طرف در طول دهههای 50 و 60 با یکدیگر همپیمان بودند و در برابر دشمن مشترکشان یعنی ناصریها و بعثیها، همکاری داشتند. «عبدالعزیز آل سعود» پادشاه سعودی ازجمله مؤسسان حکومت سعودی درخواست «حسن البنا» برای تأسیس شاخهای از اخوانالمسلمین در عربستان را رد کرد. این مسأله نشان میدهد که وی نسبت به خط مشی اخوانالمسلمین و ایدئولوژی اسلامی این جمعیت احساس نگرانی میکرده است. پس از آن در اوایل دهه 90 بود که گسترش جنبش «الصحوه الاسلامیه» در عربستان سعودی که یک جنبش نزدیک به اخوانالمسلمین بود به وضوح نشان داد که چگونه گفتمان اسلامی میتواند مشروعیت سیاسی نظام سعودی و گفتمان وهابیت آن را با خطر مواجه سازد.
🖇متن کامل:
https://b2n.ir/521952
#وهابیت
#اخوان_المسلمین
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯درباره فیلم «پرونده شماره ۲۳» اثر زیاد الدویری؛ بازنمایی زخمهای کهنه جامعه لبنان
آزاده گریوانی
📮«زیاد الدویری» که پیشتر با ساخت فیلم «attack» در تلآویو به عادی سازی روابط با اسراییل متهم شده بود این بار به منطقه ممنوعه وارد شده، حضور فلسطینی ها را در لبنان زیر سوال می برد تا آنجایی که شهروند لبنانی «تونی» به «یاسر» میگوید: «ای کاش شارون شما رو از روی زمین محو می کرد.»
و یا در صحنه ای از دادگاه وکیل لبنانی می گوید: «وقتی یک یهودی عربی رو می کشه این جرمه اما وقتی عرب عرب رو می کشه اشکالی نداره…می گذره… تا زمانی که امور کثیفمان بین خودمون باشه اشکالی نداره…»
فیلم به طور مشخص به اختلاف جوهرى حزب «الکتائب اللبنانیه» با گروههای فلسطینی اشاره دارد از این رو وجه تسمیه آن (پرونده شماره 23) به فاصله ی زمانی ۲۳ روزه ریاست جمهوری «بشیر جمیل» تا ترور او بی ارتباط نیست.
زیاد الدویری در پاسخ به اینکه چرا به قتل عام دامور پرداخته می گوید: «همیشه در مورد قتل عام فلسطینی ها در تل الزعتر، صبرا و شتیلا و… شنیده ایم و دیده ایم… اما دامور را کسی نمی شناسد.»...
✂️متن کامل:
https://b2n.ir/813672
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
#سینمای_جهان_عرب
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba