🎯برای از بین بردن عمق راهبردی انقلاب، تعجیل چرا؟
روح الله رضوی
✂️برشهایی از متن:
📌جمهوری اسلامی ایران خلال سالهای گذشته به سرعتی غیر قابل باور در حال از دست دادن مهمترین سرمایههای بدست آورده خلال چهل سال گذشته در فضای بینالملل است و آن چیزی نیست جز بدنه مستضعفانی که دل در گرو این انقلاب داشتند. مخاطبین انقلاب اسلامی ایران در فضای بین الملل روز بروز مشاهده میکنند که گویی برای ایران، بجز حمایت سنتی و تاریخی از ماجرای فلسطین و برخی سمپاتهای شیعه اش در منطقه غرب آسیا، هیچ چیز دیگری مهم نیست.
📌با تمام حساسیت ایران نسبت به رعایت به اصلاح خط قرمزهای این کشورها، ایران کماکان تحت فشار تحریم قرار دارد و این چشم پوشی، عایدیای بجز لبخندهای خشک و خالی برای ایران نداشته است. در این میان، ترس از آن است که هم معرکه اقتصادی را ببازیم و هم عمق راهبردی انقلاب اسلامی را از دست بدهیم. اتفاقی که شوربختانه نشانههایش بسیار روشن و آشکار شده؛ تو گویی از بین بردن طبیعی عمق راهبردی انقلاب اسلامی هم برخی آقایان قانع کننده نیست و برای این هدف تعجیل دارند. حضرات مهلا مهلا!
🖇متن کامل:
http://rizy.ir/FVCa
#مسلمانان_هند
#عمق_استراتژیک_انقلاب_اسلامی
#روابط_ایران_و_هند
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯ارتباطات بین المللی ما دست سیاسیها و امنیتیهاست/با هیچ جریانی از اهل سنت ارتباط جدی نداریم!
علیرضا کمیلی
✂️برشهایی از متن:
📌ما بعد از چهل سال با هیچ جریان اهل سنتی که دارای بدنه اجتماعی باشد ارتباط جدی و موثر نداریم، در این سالها با برخی جریانات موثر جلسات پراکنده داشتیم اما به توافق و همکاری نرسیدیم. حتی با جریانات صوفی هم ارتباط جدی نداریم. دلیل این ناکامی هم این است که اساسا پروژهای برای کار جدی با بدنه جهان اسلام نداریم.
📌 ما باید با بدنههای نخبگانی و مردمی ارتباط بگیریم و آنها را فعال کنیم. ما باید الان صد تا ان جی او داشتیم اما 3یا4 تا بیشتر نداریم. ان جی او ابزار ارتباط است! فلان وزیر برود و حرف بزند خوب است ولی ارتباط کف میدان که نمیتواند بگیرد. او با یک جوان نمینشیند یک ساعت حرف بزند یا با یک استاد دانشگاه حرف بزند. ضمن اینکه در قضیه وحدت رویکردها هم اشتباه بود مثلا فکر میکنند مسئله با علما حل میشود، علمایی که نه اثر دارند و نه بدنه اجتماعی!
🖇متن کامل:
http://rizy.ir/icdA
#وحدت_اسلامی
#تجربه_نگاری
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯 وقتی از شکاف اجتماعی در اسرائیل میگوییم منظور چیست؟
محمدمحسن فایضی
✂️ برشهایی از متن:
📍 مولفه های ملت-دولت سازی از دهه 90 به این سو در رژیم صهیونیستی به دلیل تغییر نظام تک قطبی جهان، ورود سیل عظیم مهاجرین روسی و شرقی بعد از فروپاشی شوروی به اسرائیل و تغییر ساختار سیاسی و اقتصادی این رژیم و حرکت به سمت سکولاریسم و سرمایه داری در کنار تغییر بافت جمعیتی شهروندان اسرائیلی دچار تغییر و چالش های جدی ای شده است.
📍 فرآیند ملت سازی در رژیم صهیونیستی وارد مرحله جدیدی خواهد شد که نه تنها شکافهای بیشتری را در پی خواهد داشت، بلکه ناشی از تکثر هویتی و فرهنگی است. در این برهه رژیم صهیونیستی برای عبور از این بحران مجبور خواهد شد که از بسیاری از مؤلفههای اصلی صهیونیسم به طور کلی چشمپوشی نماید هرچند برخی معتقدند این چشمپوشی، پایان بخش رژیم صهیونیستی و دولت اسرائیل خواهد بود لذا این تصمیم غلط حتی از روی اجبار هم رخ نخواهد داد.
📍 این گزاره قطعا دور از واقعیت نیست که اگر بگوییم: «شکاف اجتماعی عامل تکرار انتخابات در سرزمین های اشغالی است». همانگونه که گفته شد تقسیم جمعیتی و عدم تعریف هویت مشترک موجب شده رای دهندگان انتخاباتی و سپس ائتلاف های سیاسی هم بسیار بر همین چالش استوار باشد.
🖇 متن کامل:
http://rizy.ir/nSJ
#اسرائیل
#بافت_جمعیتی_اسرائیل
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
19.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 آیلپ (Iylep) سلاح سفارت آمریکا برای تغییر جامعه عراق
#عراق
#اعتراضات_عراق
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯 سیاستورزی مرجعیت نجف در اعتراضات اخیر عراق؛ چگونگی و چرایی
دکتر یاسر قزوینی حائری
✂️ برشهایی از متن:
📌به نظر میرسد آیتالله سیستانی در شیوه سیاستورزی خود بیش از هر مرجع دیگری، میراثدار آیتالله خوئی باشد تا زعیم دیگر آن روزگار حوزه علمیه یعنی آیتالله سید محسن حکیم. آیتالله سیستانی سیاستورزی حداقلی و سیاستورزی در موقعیتهای ضروری و حساس را در عراق پس از ۲۰۰۳ در پیش گرفته است.
📌مرجعیت با وجود آگاهی به برخی جریانهای آرام رسانهای و غیر رسانهای علیه نهاد دین، نگاه سیاسی مبنایی و تاریخی خود را در اولویت دادن به رضایت عمومی و ایستادگی در برابر ظلم و ستمی که در هزارتوی فاسد عراق دوراز انتظار هم نبود، گذاشته است. از همینرو کفه ترازوی حمایت مرجعیت از تحرکات مردمی، سنگینتر از هشدارها نسبت به خطراتی است که در کمین این تحرکات قرار داشته و دارد. این در حالی است که نگاه عمومی در جمهوری اسلامی در برخورد با دوگانه «توطئه» یا «رضایت مردم و تظاهرکنندگان» سهم بیشتری به سامان دادن نگاه خود بر مبنای توطئه داده است.
📌 شاید تفاوت این دو رویکرد را بتوان در اولویت دادن یا ندادن به اصلاحات ریشهای قلمداد کرد. درواقع آنچه امروزه در عراق درباره اصلاح مطرح میشود، این است که اعتماد به سیکل معیوب سیاست یا به تعبیر عراقی ها «السیاسه الترقیعیه» یا سیاست وصله پینهای و موقت در اصلاحات، نمیتواند نتیجهای جز آنچه تاکنون بوده و مورد اعتراض است داشته باشد؛ از همینرو جریانهایی که خواهان اصلاحات ریشهایتر هستند، به راه حلهای ریشهایتری مانند اصلاح کمیساریای عالی انتخابات، اصلاح قانون انتخابات و البته پیش از همه انتخابات زودهنگام فکر میکنند. این در حالی است که حفظ وضع موجود برای برخی جریانها در اولویت بیشتری قرار دارد. در این بین سیاست ایران از آنرو که سازوکار سیاسی امروز عراق را برای منافع خود مفیدتر تلقی میکند، طبیعی است که نسبت به تحولات ریشهایتر در سیاست عراق نگرانیهایی داشته باشد.
🖇متن کامل:
http://rizy.ir/DAsv
#عراق
#اعتراضات_عراق
#آیت_الله_سیستانی
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯 الجزایر جدید، گذار از نسل انقلاب
محمدرضا عشوری
✂️برشهایی از متن:
📌تبون از نسلی متفاوت از دیگر رهبران پیشین الجزایر برآمده است. تبون نخستین رئیس جمهور الجزایر است که از نسل رهبران انقلاب آزادیبخش نیست و در آن مشارکتی نداشته است. نگاهی به سابقه هفت رئیس جمهور پیشین الجزایر حاکی از آن است که همگی کسانی بودند که در جریان انقلاب دهه پنجاه الجزایر ضد استعمار فرانسه نقشی محوری داشته و یا در آن شرکت داشتهاند. این «سابقه انقلابی» طی نیم قرن گذشته همواره معیار و شاخصی محوری و خدشهناپذیر در عیارسنجی رهبران الجزایر به شمار میرفته است.
📌وى حتى تحصیلات دانشگاهیاش هم اقتصادى است و نخستین رئیس جمهورى است که هویتی سیاسى و نظامى ندارد. تبون در هر حال از «نسل اول انقلاب» الجزایر نیست. او البته از «نسل استقلال» هم نیست. او شاید همانطور که خودش هم تاکید دارد تنها یک نقطه اتصال است برای نسلی که به آینده امید دارد. تبون در میان مخالفتهای گسترده نسلى که او را متعلق به گذشته میداند کار سادهای پیش رو ندارد.
🖇متن کامل:
http://rizy.ir/MOCfN
#الجزایر
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
باسمه تعالی
📣اطلاعیه #جذب_پژوهشگر
🔶 مرکز راهبری ورثة الأنبیاء وابسته به حوزۀ علمیه و عملیۀ نهضت ،
از میان دغدغهمندان نسبت به
مسائل #جهان_اسلام
و تحقق #وحدت_مسلمین
جهت پژوهش و اثرگذاری در حوزۀ مسائل سیاسی-اجتماعی جهان اسلام و امور مرتبط با این عرصه، بر اساس شرایط زیر، #دعوت_به_همکاری مینماید.
🔹 شرایط همکاری:
1- اعتقاد به مبانی انقلاب اسلامی
2- آشنایی حداقلی با مسائل جهان اسلام
3- تعهد به حضور و خدمت مفید و تمام وقت در محل مرکز در شهر قم(روزانه هشت ساعت، از شنبه تا چهارشنبه) حداقل به مدت دوسال
4- توانمندی و روحیۀ کار پژوهشی و تحلیلی در مسائل سیاسی-اجتماعی جهان اسلام
5- دارای روحیۀ پشتکار و مسؤلیتپذیری
6- تسلط به درک مطلب و استماع در زبانهای انگلیسی و عربی(در موضوعات سیاسی-اجتماعی معاصر)
7- پذیرفته شدن در مصاحبۀ ورودی
🔹لازم به ذکر است که در ادامۀ همکاری، درصورت علاقه و توانمندی، از همکاران علاوه بر فعالیتهای پژوهشی در عرصۀ #ترویج و #شبکهسازی نیز بهرهمند خواهیم شد.
☎️علاقمندان جهت همکاری میتوانند رزومه(مشخصات، اطلاعات تماس، سوابق فعالیت علمی، پژوهشی، اجرایی و ...) خود را به آیدی @mahdi_marefat در پیارسان «بله» یا ایمیل marefat.mahdi@gmail.com ارسال فرمایند.
@shouba
🎯 بحران هویت ملی در امارات؛ آیا پول خلا تاریخ و فرهنگ را پر خواهد کرد؟
سیدرضا حسینی
✂️ برشهایی از متن:
📌 هرکدام از امارتها نیز با بی هویتی تاریخی مواجه هستند. امارات در گذشته به دلیل جغرافیای گرم و خشک و بیابانی و نداشتن منابع زیرزمینی، جذابیتی برای سکونت نداشته است. به همین خاطر از پیشینه تاریخی و فرهنگی افتخار آمیزی برخوردار نیست. امارات نه تنها مهد هیچ تمدنی نبوده است بلکه در نطاق حکم هیچ تمدنی هم نبوده است. تنها بهره آن از تاریخ و تمدن، حاشیه نشینی تمدن ایرانی است. آداب و رسوم و موسیقی و غذا و پوشش اماراتی هم از ضعیفترین و بدویترین نسخه آداب و رسوم عربی تشکیل میشود و چیزی که با آن بر مابقی اعراب تفوق یابد و فخر بفروشد وجود ندارد. به لحاظ مذهبی نیز نه صاحب مدرسه علمی خاصی در طول تاریخ بوده و نه عالمان سرشناس زیادی داشته است.
📌مشغولیت امارات به دشمن تراشی و تاریخ سازی و پول پاشی در حالیست که این کشور در مواجهه با مدرنیته هویتی از خویش بر جای نگذاشته است. این اقدامات ممکن است مانند کاری که برادر حاتم طایی انجام داد نام امارات را بر سر زبانها بیاندازد اما واقعیت این است که امارات هویت واقعی خویش را که محصول فرهنگ و مذهب است از دست داده است و با رها کردن دروازههای فرهنگی خود در قبال مدرنیته در دنیای متکثری از فرهنگهای غریبه، گم و بی هویت شده است. خیابانهای ابوظبی و دبی به لحاظ معماری نه تنها متعلق به سنت اماراتی نیست بلکه به هیچ مکتبی تعلق ندارد و دنیایی بدون معنا و بدون هویت را برای فرزندان اماراتی رقم زده است. حال از راه تقابل با ایران و اخوان و نمایش اشرافیت و سرقت فرهنگی بدنبال هویت میگردد.
🖇متن کامل:
http://rizy.ir/FnU
#امارات
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯 بررسی ماتریدیه در افغانستان؛ طالبان هم ماتریدی است
✂️برشهایی از متن:
📌جمعیت غالب کشور افغانستان پیروان مکتب ماتریدیه هستند. عمده جمعیت اهل سنت کشور که شامل60 الی 70 درصد هستند، از پیروان این مکتب به حساب می آیند. ماتریدیه همان جریان اصیل و سنتی افغانستان هست که قرنها در این کشور عقائد مردم را شکل داده است.
📌ماتریدیه امروزی دو جریان درونی عمده دارد. یکی ماتریدیه سنتی است که همانطور که گفته شد پیشینه تاریخی عمیقی دارد و امروزه تقابل بسیار جدی با افکار سلفی پیدا کرده است. دوم ماتریدیه ای است که عقائد سلفی در درون آن نفوذ کرده و رنگ سلفی به خود گرفته است.
📌سه طریقت اصلی افغانستان یعنی نقشبندیه، قادریه و چشتیه همه به لحاظ کلامی پایبند ماتریدیه هستند. یعنی این مکتب کلامی با صوفیه در تعامل کامل به سر میبرند.
📌طالبان پیش از حمله آمریکا متشکل از سه گروه تشکیلاتی عمده بوده است: یکی جیش المسلمین، یکی جمعیت خدام الفرقان و دیگری شورای کویته که همه آنها به نوعی دارای عقائد ماتریدی بوده اند.
🖇متن کامل:
http://shouba.ir/2885-2/
#افغانستان
#ماتریدیه
#طالبان
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🔹هسته بین الملل مرکز راهبری ورثة الانبیاء برگزار میکند:
🔶 بررسی زمینه های اجتماعی اعتراضات اخیر مردم هندوستان
باحضور:
عاکف زیدی، کارشناس مسائل هندوستان
📆سه شنبه 10 / 10 / 98 ساعت 15
قم، میدان سپاه، خیابان شهید اخلاقی، مابین تقاطع گلستان و مفتح، پ 110، ساختمان شهید شرعی
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
19.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 تفاوت رویکرد فرقهگرای شیعی با رویکرد انقلاب اسلامی در تعاملات بینالمللی
#علیرضا_کمیلی
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🔶قانون جدید انتخابات و آینده تحولات عراق
مهدی ازرقی
✂️برشهایی از متن:
🔹مهمترین تغییر قانون جدید انتخابات عراق مربوط به ماده 15 این قانون است که در آن سازوکار انتخابات از الگوی لیستی به فردی تغییر یافته است. این بدان معناست که واجدین شرایط رای دادن از این پس به جای رای دادن به لیستهای حزبی، به افراد رای خواهند داد.
🔹قانون جدید انتخابات چالش انتخاب نخست وزیر را حل نکرده و صرفاً تمرکز خود را بر ورود نمایندگان قرار داده که به نظر میرسد گام ناقصی برای دستیابی به اهداف بلندمدت مطرح شده از سوی معترضان برداشته است. بنابراین قانون جدید انتخابات عراق در بلندمدت نیز جوابگوی نیازهای کشور عراق نخواهد بود. ضمن اینکه چالشهای ساختاری و قانونی متعدد دیگری در حاکمیت عراق وجود دارد که اصلاح روش انتخاب نمایندگان پارلمان در برابر آن بسیار کم اهمیت است. به عنوان نمونه میتوان به تعیین استاندارها توسط شوراهای استانی و خارج از اختیار نخست وزیر این کشور اشاره کرد که عمدهای اقدامات و تصمیمات استانی را تحت تأثیر خود قرار میدهد.
🖇متن کامل:
http://rizy.ir/pStEx
#انتخابات_عراق
#عراق
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba