باسمه تعالی
📣اطلاعیه #جذب_پژوهشگر
🔶 مرکز راهبری ورثة الأنبیاء وابسته به حوزۀ علمیه و عملیۀ نهضت ،
از میان دغدغهمندان نسبت به
مسائل #جهان_اسلام
و تحقق #وحدت_مسلمین
جهت پژوهش و اثرگذاری در حوزۀ مسائل سیاسی-اجتماعی جهان اسلام و امور مرتبط با این عرصه، بر اساس شرایط زیر، #دعوت_به_همکاری مینماید.
🔹 شرایط همکاری:
1- اعتقاد به مبانی انقلاب اسلامی
2- آشنایی حداقلی با مسائل جهان اسلام
3- تعهد به حضور و خدمت مفید و تمام وقت در محل مرکز در شهر قم(روزانه هشت ساعت، از شنبه تا چهارشنبه) حداقل به مدت دوسال
4- توانمندی و روحیۀ کار پژوهشی و تحلیلی در مسائل سیاسی-اجتماعی جهان اسلام
5- دارای روحیۀ پشتکار و مسؤلیتپذیری
6- تسلط به درک مطلب و استماع در زبانهای انگلیسی و عربی(در موضوعات سیاسی-اجتماعی معاصر)
7- پذیرفته شدن در مصاحبۀ ورودی
🔹لازم به ذکر است که در ادامۀ همکاری، درصورت علاقه و توانمندی، از همکاران علاوه بر فعالیتهای پژوهشی در عرصۀ #ترویج و #شبکهسازی نیز بهرهمند خواهیم شد.
☎️علاقمندان جهت همکاری میتوانند رزومه(مشخصات، اطلاعات تماس، سوابق فعالیت علمی، پژوهشی، اجرایی و ...) خود را به آیدی @mahdi_marefat در پیارسان «بله» یا ایمیل marefat.mahdi@gmail.com ارسال فرمایند.
@shouba
🎯 بحران هویت ملی در امارات؛ آیا پول خلا تاریخ و فرهنگ را پر خواهد کرد؟
سیدرضا حسینی
✂️ برشهایی از متن:
📌 هرکدام از امارتها نیز با بی هویتی تاریخی مواجه هستند. امارات در گذشته به دلیل جغرافیای گرم و خشک و بیابانی و نداشتن منابع زیرزمینی، جذابیتی برای سکونت نداشته است. به همین خاطر از پیشینه تاریخی و فرهنگی افتخار آمیزی برخوردار نیست. امارات نه تنها مهد هیچ تمدنی نبوده است بلکه در نطاق حکم هیچ تمدنی هم نبوده است. تنها بهره آن از تاریخ و تمدن، حاشیه نشینی تمدن ایرانی است. آداب و رسوم و موسیقی و غذا و پوشش اماراتی هم از ضعیفترین و بدویترین نسخه آداب و رسوم عربی تشکیل میشود و چیزی که با آن بر مابقی اعراب تفوق یابد و فخر بفروشد وجود ندارد. به لحاظ مذهبی نیز نه صاحب مدرسه علمی خاصی در طول تاریخ بوده و نه عالمان سرشناس زیادی داشته است.
📌مشغولیت امارات به دشمن تراشی و تاریخ سازی و پول پاشی در حالیست که این کشور در مواجهه با مدرنیته هویتی از خویش بر جای نگذاشته است. این اقدامات ممکن است مانند کاری که برادر حاتم طایی انجام داد نام امارات را بر سر زبانها بیاندازد اما واقعیت این است که امارات هویت واقعی خویش را که محصول فرهنگ و مذهب است از دست داده است و با رها کردن دروازههای فرهنگی خود در قبال مدرنیته در دنیای متکثری از فرهنگهای غریبه، گم و بی هویت شده است. خیابانهای ابوظبی و دبی به لحاظ معماری نه تنها متعلق به سنت اماراتی نیست بلکه به هیچ مکتبی تعلق ندارد و دنیایی بدون معنا و بدون هویت را برای فرزندان اماراتی رقم زده است. حال از راه تقابل با ایران و اخوان و نمایش اشرافیت و سرقت فرهنگی بدنبال هویت میگردد.
🖇متن کامل:
http://rizy.ir/FnU
#امارات
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯 بررسی ماتریدیه در افغانستان؛ طالبان هم ماتریدی است
✂️برشهایی از متن:
📌جمعیت غالب کشور افغانستان پیروان مکتب ماتریدیه هستند. عمده جمعیت اهل سنت کشور که شامل60 الی 70 درصد هستند، از پیروان این مکتب به حساب می آیند. ماتریدیه همان جریان اصیل و سنتی افغانستان هست که قرنها در این کشور عقائد مردم را شکل داده است.
📌ماتریدیه امروزی دو جریان درونی عمده دارد. یکی ماتریدیه سنتی است که همانطور که گفته شد پیشینه تاریخی عمیقی دارد و امروزه تقابل بسیار جدی با افکار سلفی پیدا کرده است. دوم ماتریدیه ای است که عقائد سلفی در درون آن نفوذ کرده و رنگ سلفی به خود گرفته است.
📌سه طریقت اصلی افغانستان یعنی نقشبندیه، قادریه و چشتیه همه به لحاظ کلامی پایبند ماتریدیه هستند. یعنی این مکتب کلامی با صوفیه در تعامل کامل به سر میبرند.
📌طالبان پیش از حمله آمریکا متشکل از سه گروه تشکیلاتی عمده بوده است: یکی جیش المسلمین، یکی جمعیت خدام الفرقان و دیگری شورای کویته که همه آنها به نوعی دارای عقائد ماتریدی بوده اند.
🖇متن کامل:
http://shouba.ir/2885-2/
#افغانستان
#ماتریدیه
#طالبان
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🔹هسته بین الملل مرکز راهبری ورثة الانبیاء برگزار میکند:
🔶 بررسی زمینه های اجتماعی اعتراضات اخیر مردم هندوستان
باحضور:
عاکف زیدی، کارشناس مسائل هندوستان
📆سه شنبه 10 / 10 / 98 ساعت 15
قم، میدان سپاه، خیابان شهید اخلاقی، مابین تقاطع گلستان و مفتح، پ 110، ساختمان شهید شرعی
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
19.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 تفاوت رویکرد فرقهگرای شیعی با رویکرد انقلاب اسلامی در تعاملات بینالمللی
#علیرضا_کمیلی
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🔶قانون جدید انتخابات و آینده تحولات عراق
مهدی ازرقی
✂️برشهایی از متن:
🔹مهمترین تغییر قانون جدید انتخابات عراق مربوط به ماده 15 این قانون است که در آن سازوکار انتخابات از الگوی لیستی به فردی تغییر یافته است. این بدان معناست که واجدین شرایط رای دادن از این پس به جای رای دادن به لیستهای حزبی، به افراد رای خواهند داد.
🔹قانون جدید انتخابات چالش انتخاب نخست وزیر را حل نکرده و صرفاً تمرکز خود را بر ورود نمایندگان قرار داده که به نظر میرسد گام ناقصی برای دستیابی به اهداف بلندمدت مطرح شده از سوی معترضان برداشته است. بنابراین قانون جدید انتخابات عراق در بلندمدت نیز جوابگوی نیازهای کشور عراق نخواهد بود. ضمن اینکه چالشهای ساختاری و قانونی متعدد دیگری در حاکمیت عراق وجود دارد که اصلاح روش انتخاب نمایندگان پارلمان در برابر آن بسیار کم اهمیت است. به عنوان نمونه میتوان به تعیین استاندارها توسط شوراهای استانی و خارج از اختیار نخست وزیر این کشور اشاره کرد که عمدهای اقدامات و تصمیمات استانی را تحت تأثیر خود قرار میدهد.
🖇متن کامل:
http://rizy.ir/pStEx
#انتخابات_عراق
#عراق
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
32.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶دگردیسیهای فکر دینی در اهلسنت ایران؛ آیا سلفیت پایگاهی دارد؟
✂️برشهایی از متن:
🔹زمامداران مختلفی در این سالها بودند که وقتی از آنها سوال میشد که چرا حق و بودجه اهل سنت را در فلان مسئله نمیدهید جوابشان این بود که «جواب فاطمه زهرا را چه بدهیم». یا اینکه وقتی یک اهل سنت از ائمه شیعه تعریف و تمجید میکند، تعجب شیعیان برانگیخته میشود. ابن تیمیه را که پدر سلفی گری میدانند و وقتی صحبتهایش راجع به امام حسین را میخوانیم، باور نمیکنند. این کلیشههای غلط از دل کلیشههای هویتی برآمده است که منابع آن افرادی غیرنخبه هستند که وجهه علمی ندارند. جامعه مداحان نمونه این منابع است که دشواری های زیادی تولید کرده است.
🔹تصوف همچنان در میان اهل سنت بدنه اجتماعی قدرتمندی دارد و اقشار مختلف مردمی از جمله تحصیلکرده و عوام در مجالس سماع و وجد عارفانه آن حضور جدی دارند و دینداری خود را در قالب همین مناسک معنا میکنند. دینداران با دو رویکرد ذکر جلی بر اساس طریقت قادری و یا ذکر خفی بر اساس طریقت نقشبندی در این مجالس شرکت میکند.
🔹سلفیه در میان اهل سنت ایران بر سه گونه است. سلفیه خشن، سلفیه جامی و سلفی علمی.
🖇متن کامل:
http://rizy.ir/ZJuo
#اهل_سنت_ایران
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯 چرا شیخ ابراهیم زکزکی برای کسی مهم نیست؟
سرباز روح الله رضوی
✂️ برشهایی از متن:
🔹 برای دنیای اهل سنت، شیخ ابراهیم زکزکی نماد شیعهسازی در پنجمین کشور پرجمعیت مسلمان دنیا است. کسی که «به زعم آنها» پول از قم میگرفته و خرج تغییر مذهب اهل سنت نیجریه میکرده و توانسته بعد از سالها، نفوذی چند میلیونی در قلب آفریقا ایجاد کند. این آدم هر چقدر هم که خوب و دوست داشتنی بوده باشد و هر چقدر هم که مورد ظلم و ستم واقع شده باشد، چون کیان مذهب مقابل را به خطر انداخته، نمیتواند جایی در دل آنها باز بکند.
🔹 در فضای عمومی بین المللی هم کشورهای غربی حرکت اسلامی نیجریه را پروژه نفوذ سیاسی جمهوری اسلامی ایران در آفریقا قلمداد میکنند که میرفت تا مدل کپی پیستی از حزب الله لبنان باشد. اگر در بعد مذهبی، اظهار نظرات پر از شوق و شعف برخی قم نشینان در قبال معجزه شیعهسازی شیخ ابراهیم زکزکی، بهانه بدست کشورهای اسلامی میداد، در بعد سیاسی، هیجان رقم زدن حزب اللهی جدید در قلب قاره سیاه، حسگرهای دستگاههای امنیتی ـ اطلاعاتی کشورهای غربی را به شدت تحریک کرد.
🔹 فارغ از نگاه ریشهای وزارت خارجه کنونی جمهوری اسلامی ایران که جای نقد جدی دارد، مجموعه انتقادات مطروحه از سوی جریانات مختلف داخل کشور به وزارت خارجه، در خصوص پرونده حرکت اسلامی نیجریه مبنائا بیاساس است. کسانی که توقع دارند وزارت خارجه در قبال آزادی شیخ ابراهیم زکزکی موضعی صریح و آشکار بگیرد، کمتر توجه و اطلاعی نسبت به شرایط کشور نیجریه و نیز تبعات چنان موضع رسمیای از سوی وزارت خارجه ایران دارند.
🖇 متن کامل:
http://rizy.ir/IoI
#نیجریه
#شیخ_زکزاکی
#آفریقا
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
پاکستان سرزمین سانسورشده.mp3
34.17M
هدایت شده از مجمع اسلامی حبلالله 🇵🇸
🔴 پاکستان سرزمینی که بیشترین قرابتهای فرهنگی تاریخی را با ما دارد
🔸 آقای #میثم_مرادی (مدیر حوزه هنری خراسان رضوی) در هشتمین پاتوق جهان اسلام با عنوان «پاکستان؛ سرزمین سانسور شده» اظهار کرد: شنایی با پاکستان برای من به ۶ یا هفت سال قبل برمیگردد، این کشور از جهات مختلف با ایران عقد اخوت بسته و دانستن اطلاعات اندکی در خصوص آن برای ما خسران است.
🔹 ما در این سالها با پاکستان خوب برخورد نکردیم و دلیل آن هم این است که رسانه و مسؤولان ما نگاه دیپلماتیک را نشان دادند، اما در این حوزه چیزی عنوان نشده که پاکستان اولین کشوری بود که در مجمع عمومی سازمان ملل به ایران آری گفت و #استقلال ایران را پذیرفت. پاکستان سرزمینی است که بیشترین قرابتهای فرهنگی تاریخی را با ما دارد، اما متأسفانه ما آن را از زاویه درستی به مردم نشان ندادیم.
🔸 کامیون نوشتههای پاکستانی و نقوش آن را مسئلهای است که این کشور به آن شهرت پیدا کرده و نقش طبیعی در آن بسیار است، نقوش مرتبط با جغرافیا و شرایط طبیعت کشورشان، نام ائمه و اهل بیت(ع) هم در داخل ماشینها دیده میشد.
🔹 ایشان با اشاره به قوالیخوانیهای کشور پاکستان، در خصوص فاصله گرفتن ایران از موضوعات فرهنگی، موسیقی و تولیدات تلویزیونی ارزشی گلایه کرد و گفت: دهه ۶۰ تلویزیون ما در مناسبتها گروه قوالی نصرت علیخان را نشان میداد، اما اکنون بندهای مختلف را نشان میدهد!
🔸 پاکستان ۱۰۰ سینما دارد و ۳۰ درصد آن توسط هالیوود و بالیوود اشغال شده است، اما ۷۰ درصد آن خالی است، ما برای آنها چه برنامهای داریم؟ باید برای آن تولید اثر کنیم که سبب قوام آن میشود، مقصودم فیلمهایی که فروش ۳۰ میلیاردی دارند، نیست، بلکه فیلمی همچون یتیمخانه ایران جای دارد در خصوص آن فعالیت کنیم، اما اکنون شاهدیم که بت وجود نزدیکی فرهنگ و جغرافیای ما به پاکستان، ترکیه به این حوزه ورود کرده است.
🔺 گزارشی مختصر از برنامه «پاکستان؛ سرزمین سانسور شده» برای مطالعه بیشتر کلیک کنید. (https://www.farsnews.com/printnews/13981010000027)
📍 مجمع اسلامی حبل الله
🆔 @Hablollahir
هدایت شده از مجمع اسلامی حبلالله 🇵🇸
🔴 صدا و سیما بزرگترین سانسورچی در ارائه تصویری غلط از پاکستان
🔸 آقای #حسین_کمیلی در هشتمین پاتوق جهان اسلام با عنوان «پاکستان؛ سرزمین سانسور شده» با اشاره به سفر اخیر گروهی از فعالین فرهنگی به پاکستان و ویژگیهای آن از تفاوت آنچه از پاکستان در دهن داریم و مغایرت آن با واقعیت سخن گفت و اظهار کرد: این مسئله به جز سانسورچی بزرگ که صدا وسیما است، دلایل بسیاری دارد، تصویری که از این کشور ارائه میشود، تصویر ناقصی است، تجربههای اجتماعی ما نیز تجربههای خاصی از حیث مواجهه با پاکستانیها است و دید جامعی از پاکستان نداریم.
🔹 اسلامآباد یک شهر نوساز و #مدرن است که در هند قدیم نبوده و بعد از تشکیل حکومت پاکستان تشکیل شده و کاملا بر اساس اصول شهرسازی ساخته شده است. همه چیز در آنجا نوساز است، برندهای مختلف در آنجا مشاهده میشد که توسعهیافتگی و سطح رفاه را نشان میداد و علاوه بر برندهای جهانی، برندهای پاکستانی هم بهچشم میخورد. در مقایسه با هند در فروشگاههای پاکستان محصولات پاکستانی بیشتر بهچشم میخورد و استفاده از #تولیدات_ملی در پاکستان بیشتر بود.
🔸 پاکستان حدود ۲۰۰ میلیون جمعیت دارد و ۲۵ درصد تشیع و مابقی اهل سنت هستند که بیشتر آنها سنی صوفی یا قادری و محب اهل بیت هستند. اهل سنت آنها ۱۲ امامی هستند و این مسئلهای است که ما نسبت به آن غفلت کردیم، چرا که حدود ۱۵۰ میلیون محب اهل بیت در آن کشور وجود دارد.
🔹 کمیلی به اشتراکات ایران و پاکستان از قبیل هم خانواده بودن زبان فارسی و اردو، شاعر بزرگی همچون اقبال که ۷۰ درصد اشعارش فارسی است و سرود ملی کشور که تماما فارسی است، اشاره کرد و گفت: متؤسفانه ما نسبت به این اشتراکات بیتوجه بودیم.
🔸 دیگران اما بسیار فعال هستند، بهطور مثال نماد اسلامآباد مسجد فیصل است و علاوه بر پلاک خودرو آن نماد هم پشت پلاک نصب میشود، این نکته حائز اهمیت است که در کشوری که همه محب اهل بیت هستند، جریانی برای خود نماد ایجاد کرده که غفلت ما و فعالیت ویژه دیگران را نشان میدهد.
🔺 گزارشی مختصر از برنامه «پاکستان؛ سرزمین سانسور شده» برای مطالعه بیشتر کلیک کنید(https://www.farsnews.com/printnews/13981010000027)
📍 مجمع اسلامی حبل الله
🆔 @Hablollahir