ببین نقاشی من
چه خوب و رنگرنگ است
سیاه و زرد و قرمز
بله، میدان جنگ است
ببین آن مرد بدریخت
چگونه اخم کرده
همان که یک گلوله
سرش را زخم کرده
ببین آن تانک دشمن
چگونه میگریزد
همین یک لحظهی پیش
به ما او تیر میزد
در اینجا غنچه و گل
در آنجا آتش و دود
ببین آه این صدا از
هواپیمای ما بود
تمام بمبها را
به روی دشمنان ریخت
گمانم زخم شد باز
سر آن مرد بدریخت
محمد کاظم مزینانی از شاعران موفق و پر کار کودک و نوجوان است که تا کنون آثار زیادی از ایشان منتشر و روانهی بازار شده است. این نویسندهی کوشا، خوش اخلاق و خوش ذوق توانسته است با برقراری ارتباط با کودکان و نوجوانان خالق رویاهایی شیرین برای این مخاطبان باشد.
شعر فوق از مجموعهی #تنها_انار_خندید ایشان از نشر #کانون_پرورش_فکری_کودکان_و_نوجوانان انتخاب شده که به موضوع جنگ پرداخته است. آنچه در این شعر قابل تامل است توصیف شاعر از جنگ در بند اول است. شاعر در توصیف میدان جنگ از صفت خوب و رنگرنگ استفاده کرده است که میتواند القاگر مفهوم خشونت به مخاطب کودک باشد. اگرچه به نظر میرسد شاعر از آنجهت که در ادامه به دلاوری سربازان خودی و بزدلی دشمن اشاره دارد،از این صفت بهره برده است؛ به جا بود برای توصیف میدان جنگ ازصفتی دیگر استفاده کند چرا که جنگ به خودی خود عملی ناپسند است و آنچه در فرهنگ ما ارزشمند است دفاع و جهاد است. واژهی آه در بند سوم نیز به گونهای دیگر از قدرت شعر کاسته است چرا که آه شبه جمله بیان حسرت است و این صوت در مقام حملهی هواپیمای ایرانی استفاده شده است و اگر شاعر دلیل حسرتش جنگ است پس آن خوب بودن در بند اول جایگاهی نخواهد داشت.
گاهی عدم دقت در انتخاب واژهها میتواند از هنرمندی اثر بکاهد و بار معنایی متفاوتی ایجاد کند به ویژه در مواجهه با کودکان که از روحیهای حساس و اثرپذیر برخوردارند.
با آرزوی توفیق برای این نویسنده خوب و خوش قلم
#معصومه_مرادی
#تنها_انار_خندید
#یک_سیب_نقد
https://eitaa.com/sibenaghd
#از_کویر_دلم_تا_آسمان_دلت
کتاب "در دلم دریا بریز" مجموعهای حاوی ۸ شعر از غلامرضا بکتاش در قالب چهارپاره و در وزن فاعلاتن فاعلن(رمل مربع محذوف) با محتوای اصلی نیایش است که در سال ۹۶ توسط نشر آستان قدس رضوی(بهنشر) چاپ و منتشر شده است.
نیایش و توحید از مضمونهای پر تکرار در شعرهای بکتاش است که در کتابهای دیگری چون "مورچه زحمتکش است"،"حال غنچه خوب است" و به طور ویژه در کتاب "با دعای باران" نیز دیده می شود.
کتاب "در دلم دریابریز" که واگویههایی شاعرانه بین انسان و خداوند است با استفاده از عناصر طبیعت و زیباییهای مختلف دنیا چون شب، گل، باران، برف، دریا، درخت و ... مفهوم توحید را با نگاهی عرفانی_اسلامی و از دیگر سو با تاکید بر آیات و احادیث به مخاطب منتقل کرده است.
در این مجموعه بعضی از سوالهای علمی کودکانه نیز مطرح شده است(صفحه ۷) و به بسیاری از سوال های ذهن کودکان و به طور ویژه و با توجه به خواننده نهفته در متن بزرگسال در قالب جملات خبری پاسخی عرفانی داده شده است.
در این مجموعه نیز بکتاش کوشیده است با تاکید به کشف و استفاده از عناصر خیال، نگاهی شاعرانه به توحید و نیایش اگرچه گاهی تکراری داشته باشد. تشبیه ماه به امضای خداوند(ص۷) تشبیه برف به آیههای قرآن و نزول آن به زمین(ص۸)توصیف بندگی و دریافت لوح تقدیر که همسو با دنیای مخاطب نیز است(ص۱۰) تشبیه ضمنی درختان به طرحهای چوبکاری شده(ص۱۵)از این نمودهای استفاده هنرمندانه از کلام است.
با تمام نقاط قوت کتاب، استفاده از بعضی از واژهها در جایگاه شعر کودک و نوجوان و با توجه به دنیای مخاطب قدری دیرفهم است پرداختن ماه (ص۴) از این گونه استفادهها از واژگان است.
ضعف موسیقایی در دو شعر از این مجموعه در کلمههای حجرالاسود (ص۸) و تابلو (ص۷) دیده میشود با این وجود عاطفهمندی قوی اشعار باعث شده است کتاب دلپذیر و جذاب باشد. #معصومه_مرادی
#غلامرضا_بکتاش
#در_دلم_دریا_بریز
#بهنشر
#شعر_کودک
#نیایش
https://eitaa.com/sibenaghd
خانه تخصصی هنر و ادبیات کودک و نوجوان
cyabr-v5n18p169-fa.pdf
شخصیتپردازی
فدای توصیف و حادثه
معرفی و نقد رمان سلحشوران پارلهآن
هدایت شده از پرویزن
"شهریار و منشوری از صداها"
محمدحسین بهجت تبریزی شهریار، متولد ۱۳۸۵ و درگذشته در ۲۷ شهریور ۱۳۶۷، از نامآوران شعر سنتی بهویژه غزل در روزگار ماست. در شعر او در کنار جلوهی یکپارچهای که از شهریار میشناسیم، صداهایی گوناگون شنیده میشود که به مناسبت روز درگذشت او به چند مورد اشاره میشود.
۱_ غزلهای شهریار صدای حافظ را میتوان بهآشکارا شنید. شهریار در بسیاری از غزلهایش، وزن و ردیف اشعار حافظ را تجربه کرده است. در این دست اشعار، وزنهای اشعارش یکدست و تکرارپذیر است و کمتر فضایی تازه را در شعر او میتوان سراغ گرفت.
۲_ شاخهای دیگر از اشعار شهریار که اوج هنر شاعرانهی اوست؛ اشعاری را در بر میگیرد که عمدتا در قالب غزل یا دیگر قالبها(عمدتا قطعه) سروده شده است. در این اشعار شهریار به زبان روزمره نزدیکشده و از روایت و گاه گفتگو بهره جسته است. شعرهای "حالا چرا؟"، "دختر گلفروش"، "بوی صفای پدر" و ... از این دسته است.
۳_ در بسیاری از غزلها، شهریار زبانی ساده چون گونهی قبل را انتخاب کرده؛ هرچند به مضمونگرایی و برخی وبژگیهای سبک موسوم به تهرانی (آمیختهی عراقی_ اصفهانی) نزدیک شده است. غزل "جوانی" از نمونههای موفق این صدا در اشعار شهریار است.
۴_ شعر مذهبی شهریار آمیحتهای از شعر مذهبی بازگشتی و شعر رمانتیک مذهبی عصر پهلوی است. این شاخه، با وجود برجستهشدن در معرفی شهریار، از صداهای حاشیهای شعر اوست.
۵_ اشعار عمدتا رمانتیک متاثر از شعر تغزلی پس از نیما که تلاشهای او را در نوجویی نشان میدهد؛ هرچند او در این شاخه شاعری تاثیرگذار نبوده است.
#شهریار
#شعر_معاصر
@mmparvizan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صحبتهای مصطفی رحماندوست درباره چرایی و چگونگی شعر کودک
http://koodak.tv/9524/ مقاله روزنه ای بر شعر کودک در ایران را در سایت کودک و رسانه بخوانید.
هدایت شده از محمود علی پور
🔸انجمن تخصصی کودک و رسانه برگزار میکند:
🔹سلسله وبینارهای تخصصی با موضوع:
🔺چشم انداز مدیریت فرهنگی-رسانهای آینده سازان میهن
1⃣نشست اول
🟡ظرفیت قصه های فولکلور اقوام برای مخاطب کودک
🟧میهمان: دکتر ابراهیم شمشیری مدیرکل رادیو امور استان های سازمان صدا و سیما
🟩دبیر : استاد نصرت صدر میلانی دبیر انجمن تخصصی کودک و رسانه
تاریخ : یکشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۲
زمان : ساعت ۲۱:۰۰
محل گفتگو:
meet.google.com/ayn-uktg-mpo
💛انجمن تخصصی کودک و رسانه
🩵Koodak.tv
هدایت شده از کودکانههای سیب نارنجی
در جامجم امروز بخوانید
کودک کودک است...
روزنامه جام جم | شماره :6603 | تاریخ 1402/7/19
https://jamejamdaily.ir/?nid=6603&pid=5&type=0
#از_کویر_دلم_تا_آسمان_دلت
کتاب "در دلم دریا بریز" مجموعهای حاوی ۸ شعر از غلامرضا بکتاش در قالب چهارپاره و در وزن فاعلاتن فاعلن(رمل مربع محذوف) با محتوای اصلی نیایش است که در سال ۹۶ توسط نشر آستان قدس رضوی(بهنشر) چاپ و منتشر شده است.
نیایش و توحید از مضمونهای پر تکرار در شعرهای بکتاش است که در کتابهای دیگری چون "مورچه زحمتکش است"،"حال غنچه خوب است" و به طور ویژه در کتاب "با دعای باران" نیز دیده می شود.
کتاب "در دلم دریابریز" که واگویههایی شاعرانه بین انسان و خداوند است با استفاده از عناصر طبیعت و زیباییهای مختلف دنیا چون شب، گل، باران، برف، دریا، درخت و ... مفهوم توحید را با نگاهی عرفانی_اسلامی و از دیگر سو با تاکید بر آیات و احادیث به مخاطب منتقل کرده است.
در این مجموعه بعضی از سوالهای علمی کودکانه نیز مطرح شده است(صفحه ۷) و به بسیاری از سوال های ذهن کودکان و به طور ویژه و با توجه به خواننده نهفته در متن بزرگسال در قالب جملات خبری پاسخی عرفانی داده شده است.
در این مجموعه نیز بکتاش کوشیده است با تاکید به کشف و استفاده از عناصر خیال، نگاهی شاعرانه به توحید و نیایش اگرچه گاهی تکراری داشته باشد. تشبیه ماه به امضای خداوند(ص۷) تشبیه برف به آیههای قرآن و نزول آن به زمین(ص۸)توصیف بندگی و دریافت لوح تقدیر که همسو با دنیای مخاطب نیز است(ص۱۰) تشبیه ضمنی درختان به طرحهای چوبکاری شده(ص۱۵)از این نمودهای استفاده هنرمندانه از کلام است.
با تمام نقات قوت کتاب، استفاده از بعضی از واژهها در جایگاه شعر کودک و نوجوان و با توجه به دنیای مخاطب قدری دیرفهم است پرداختن ماه (ص۴) از این گونه استفادهها از واژگان است.
ضعف موسیقایی در دو شعر از این مجموعه در کلمههای حجرالاسود (ص۸) و تابلو (ص۷) دیده میشود با این وجود عاطفهمندی قوی اشعار باعث شده است کتاب دلپذیر و جذاب باشد. #معصومه_مرادی
#غلامرضا_بکتاش
#در_دلم_دریا_بریز
#بهنشر
#شعر_کودک
https://eitaa.com/sibenaghd
هدایت شده از پرویزن
"نظم و شعر و حافظ"
یکی از مباحثی که در سدههای اخیر به صورت جدی وارد مباحث نقد و تعریف شعر شده و در بسیاری از داوریها و انتقادها از آن سخن به میان میآید، تقسیمبندی آثار به دو دستهی شعر و نظم است. این مرزبندی، در نقد کهن نیز مطرح بوده، چه در ادب یونان، چه در ادب عرب و چه در نقدالشعر فارسی که به این مساله گاه توجه شده؛ شاید موید همین نکته است که حافظ می
گوید:
به سلک درّ خوشاب است شعر نغز تو حافظ
که گاه لطف سبق میبرد ز نظم نظامی
چنان که در این بیت دیده میشود، حافظ اثر خود را شعر و سرودههای نظامی را نظم خوانده که این نکته با تقسیمبندی یادشده سازگار است؛ اما در نقد شعر کهن فارسی، دامنزدن به این مرزبندی چندان فراگیر نبوده است.
اگر بر تعریفهایی که شاعران مکتب کلاسیسیم اروپا از شعر و اصول آن ارائه کرده پاند نظر بیفکنیم، خطکشیهای منطقی و واضحی برای تشخیص اثر ادبی میتوان یافت که کاملا از پیش تعیین شده، کوششی و حتی قابل آموزش است و از این منظر با تعریف پهای موجود از نظم سازگاری دارد.
بنابراین تعریفهای موجود از شعر به معنی چیزی متفاوت با نظم در نقد جدید، نوعی اعتراض به ادب اشرافی دوران کلاسیسیم است که رمانتیکها با جهانبینی آزادیمحور و در تقابل کلاسیکها ارائه کرده اند و همین سنتشکنی، پس از آنها به آرای سمبولیستها و سوررئالیست ها و دیگران نیز راه یافته است. از این زاویه، یکی از تمایلات سبکی حافظ حرکت از بنیانهای نظمی شعر سدههای قبل به تعریفی جدید از شعر در سدهی هفتم است.
از زاویهای دیگر و در ادامهی تلاشهای زبانشناسانی چون سوسور و اهمیت دادن به زبان گفتار و تبیین محورهای جانشینی و همنشینی زبان و در ادامه با نظرات ساختارگرایانی چون شکلوفسکی، مباحثی دیگر بر پیشینهی این شیوهی نقد افزوده شده که ادب فارسی هم از این تغییرات بر کنار نبوده است.
اینکه در آستانه ی مشروطه کسانی چون ملکم خان، آخوندزاده، و پس از آنان رفعت در مجله ی آزادیستان در برابر ادبیات بازگشتی جبهه گرفتهاند و این که نیما و پیروانش ، بسیاری از اصول شعر کهن و شاعرانی چون فردوسی و سعدی را زیر ویژگی نظم مطرح کردهاند و حافظ را برکشیدهاند، بسیاری ریشه در این تلقیهای پسارمانتیک یا ساختارگرایانه دارد.
#نظم
#شعر
#حافظ
#محمد_مرادی
https://eitaa.com/mmparvizan
4_5911157618264511109.pdf
2.79M
شما خبر دارید چرا پسر کوچولویی که ما به اسم «اَلفی اَتکیز» میشناسیم هفت اسم مختلف دارد؟
عنوان مقاله: «نگاهی زبانشناختی به تغییرِ نام شخصیتهای کتابهای خردسالان در ترجمه»
✍نویسنده: دکتر نیلوفر کشتیاری
منتشرشده در مجلهٔ مترجم، شمارهٔ ۸۱
📎مقالهای خواندنی برای کسانی که دغدغهٔ ضبط اعلام دارند یا کار کتاب کودک میکنند.
https://eitaa.com/sibenaghd
آرمان فلسطین و لزوم توجه به ژانر حماسی در شعر کودک و نوجوان - ایبنا
https://www.ibna.ir/news/498813/%D8%A2%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%81%D9%84%D8%B3%D8%B7%DB%8C%D9%86-%D9%88-%D9%84%D8%B2%D9%88%D9%85-%D8%AA%D9%88%D8%AC%D9%87-%D8%A8%D9%87-%DA%98%D8%A7%D9%86%D8%B1-%D8%AD%D9%85%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B4%D8%B9%D8%B1-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9-%D9%88-%D9%86%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%86
31813921706.pdf
6.07M
#مقاله
بررسی اشعار تعلیمی کودک و نوجوان در ادبیات معاصر
دکتر محمود صادقزاده
@sibenaghd