سیدجعفردیباجی
⚫️مگر حسین بن علی علیهالسّلام چه کرده بود؟ 🏴🏴🏴 ⭕️چرا مردم شهر شیعه نشین کوفه، امام زمان خود را دع
اعضای محترم
با سلام و عرض تسلیت
عزاداریها قبول باشه
لطف کنید این بنر را برای دوستانتان ارسال کنید تا اونها هم در این ایام عزا بهره مند بشند.
اجرتان با امام حسین علیه السلام
May 11
بسم الله الرحمن الرحیم
#ریشههایقیامعاشورا ۰۰۲
چرا واقعه عاشورا اتفاق افتاد؟
یک دلیلش دشمنی دیرینه بنی امیه با بنی هاشم می باشد
مطالعه و بررسى جنگ هاى صدر اسلام گوياى اين واقعيّت است كه بنى هاشم هيچ گاه مورد تعرّض قرار نگرفتند، مگر آن كه سردمدار متعرّضين از طايفه بنى اميّه بوده است .
«عبد مناف» جدّ سوم پيامبر اسلام، با اين كه به خاطر خصلت هاى نيكو و اخلاق پسنديده از موقعيّت خاصّى در دلها برخوردار بود، ولى هرگز در صدد رقابت با برادر خود «عبدالدّار» در به چنگ آوردن مناصب عالى كعبه نبود. حكومت و رياست طبق وصيّت پدرش «قُصىّ» با برادر وى «عبدالدّار» بود. ولى پس از فوت اين دو برادر فرزندان آنان در تصدّى مناصب با يكديگر به نزاع پرداختند.
دو تن از فرزندان عبد مناف به نام هاى هاشم و عبدشمس دو برادر دو قلوى به هم چسبيده بودند كه هنگام تولّد، انگشت هاشم به پيشانى برادرش عبدشمس چسبيده بود. موقع جدا كردن خون زيادى جارى شد و مردم آن را به فال بد گرفتند. [۱]
در تاريخ فرزندان هاشم به «بنى هاشم» و فرزندان عبد شمس به «بنى اميّه» شناخته مى شوند.
جوانمردى و كرم هاشم و بذل و بخشش هاى وى در بهبود وضع زندگى مردم و گام هاى برجسته او در بالا بردن بازرگانى مكّيان و پيمانى كه در اين رابطه با امير غسّان بست، و همچنين پى ريزى مسافرت قريش در تابستان به سوى شام و در زمستان به سوى يمن، محبوبيّت فوق العاده اى را برايش به ارمغان آورده بود.
«اميّه» فرزند عبدشمس- برادرزاده هاشم- از اين همه موقعيّت و عظمت و نفوذ كلمه عمويش در ميان قبايل مختلف رشك مى برد و از اين كه نمى توانست خود را در دل مردم جاى كند، به بدگويى از عمويش رو آورد؛ ولى اين بدگويىها بيشتر بر عظمت و بزرگى هاشم افزود.
سرانجام «اميّه» كه در آتش حسادت مى سوخت، عموى خود را وادار كرد تا به اتّفاق يكديگر نزد كاهنى (از دانايان عرب) بروند تا هر كدام مورد تمجيد او قرار گرفت، زمام امور را به دست گيرد. اصرار «اميّه» موجب شد تا هاشم با دو شرط پيشنهاد برادرزاده اش را بپذيرد.
اوّل آن كه: هر كدام كه محكوم شدند صد شتر در ايّام حج قربانى كند.
دوم: شخص محكوم تا ده سال مكّه را ترك گفته و جلاى وطن نمايد.
پس از اين توافق به نزد كاهن «عُسفان» (محلّى در نزديكى مكّه) رفتند، ولى برخلاف انتظار اميّه، تا چشم كاهن به هاشم افتاد زبان به مدح و ثناى وى گشود. اين بود كه «اميّه» طبق قرار قبلى مجبور شد تا ده سال مكّه را ترك كند و در شام اقامت گزيند. [۲]
اين قضيّه علاوه بر آن كه ريشه دشمنى هاى اين دو طايفه را به خوبى روشن مى كند، علل نفوذ امويان را در منطقه شام نيز مشخّص مى سازد كه چگونه روابط ديرينه امويان با شام مقدّمات حكومت آنها را در دوره هاى بعد فراهم ساخت.
«ابن ابى الحديد» در شرح نهج البلاغه داستانی نقل می کند که يزيد فرزند معاويه در حضور پدرش، از آباء و اجداد خويش به نيكى ياد كرد و بر عبداللَّه بن جعفر فخر مى فروخت. (لازم به ذكر است، معاويه فرزند ابوسفيان فرزند حرب فرزند اميّه فرزند عبد شمس فرزند عبد مناف است).
عبداللَّه در پاسخ يزيد گفت: «به كداميك از نياكانت بر من مباهات مى كنى، آيا به حرب، همو كه بر ما پناه آورد و در پناه خاندان ما زيست، يا به اميّه، آن كسى كه غلام خانگى ما بود و يا به عبد شمس آن كه تحت تكفّل و حمايت ما زندگى مى كرد؟ »
معاويه كه تا آن لحظه ساكت نشسته بود، با زيركى خاصّى اين منازعه لفظى را پايان داد ولى چون با پسرش يزيد تنها شد سخنان عبداللَّه بن جعفر را مورد تأييد قرار داد و در توضيح آن سخنان گفت: «اميّه به مدّت ده سال به خاطر قراردادى كه با عبدالمطلب بسته بود در خانه وى به بندگى و غلامى پرداخت و عبد شمس نيز به علّت فقر و تهى دستى، همواره چشم به دست برادرش هاشم دوخته بود». [۳]
----------
[۱]: . تاريخ طبرى، ج ۲، ص ۱۳ و كامل ابن اثير، ج ۲، ص ۱۶
[۲]: . برگرفته از كامل ابن اثير، ج ۲، ص ۱۷
[۳]: . شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج ۱۵، ص ۲۲۹- ۲۳۰، ذيل نامه ۲۸ (با تلخيص)
ادامه دارد ....
✍ #سیدجعفردیباجی 👇
https://eitaa.com/joinchat/3806068787C13e6093b1d
سیدجعفردیباجی
بسم الله الرحمن الرحیم #ریشههایقیامعاشورا ۰۰۲ چرا واقعه عاشورا اتفاق افتاد؟ یک دلیلش دشمنی د
#گریز ۰۰۴
⭕️چقدر خدمت رسانی و بذل و بخشش خوبه، علاوه بر اینکه موجب خشنودی خداست، باعث محبوبیت بین مردم میشه.💯
💢هاشم جد بزرگوار پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله بخاطر بذل و بخشش و خدمترسانی هایش پیش مردم محبوب بود.
روایت داریم اهل سخاوت اهل بهشتند.
♨️خدا رحمت کند مرحوم شهید آیت الله رئیسی را، چقدر خدمت کرد به مردم، به محرومین
هنوز که هنوز است، داغ او بر دل همه ما تازگی داره.💔
یاد بگیریم در زندگی اهل خدمت و بخشش باشیم.
🛑بالاترین بخشش را ائمه هدی داشتند، در زیارت اربعین داریم: بذل مهجته فیک، امام حسین علیه السلام خون قلبش را بخشش کرد تا مردم را از جهالت و گمراهی نجات بدهد.
خدایا ما را حسینی بگردان
آمین
#محرم
#امام_حسین علیه السلام
بسم الله الرحمن الرحیم
#ریشههایقیامعاشورا ۰۰۳
حسادت بنی امیه نسبت به بنی هاشم یکی دیگر از ریشه های قیام عاشورا می باشد.
بنی هاشم امتیازاتی داشتند که برخی از آن را می شماریم
۱- آراستگى به علم و فضيلت
فاصله و اختلاف بنى اميّه با بنى هاشم تنها ريشه در اين مسائل ظاهرى و بيرونى نداشت، بلكه برخوردارى خاندان بنى هاشم از معنويّت آشكار، آنان را در چنان سطحى قرار داد كه همواره مورد حسادت و بغض رقيبان خود از بنى اميّه قرار داشتند؛ سرانجام آنان به جايگاهى رسيدند كه درخت «نبوّت» و «امامت» در خاندان آنان غرس شد و خانه هايشان محلّ آمد و شد فرشتگان الهى گرديد و علوم و معارف از آنان سرچشمه گرفت.
حضرت على عليه السلام در سخنان جامعى مى فرمايد:
«أَيْنَ الَّذِينَ زَعَمُوا أَنَّهُمُ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ دُونَنا كَذِباً وَ بَغْياً عَلَيْنا، أَنْ رَفَعَنَا اللَّهُ وَ وَضَعَهُمْ وَ أَعْطانا وَ حَرَمَهُمْ وَ أَدْخَلَنا وَ أَخْرَجَهُمْ، بِنا يُسْتَعْطَى الْهُدى وَ يُسْتَجْلَى الْعَمى، إِنَّ الأَئِمَّةَ مِنْ قُرَيْشٍ غُرِسُوا فِي هذَا الْبَطْنِ مِنْ هاشِمٍ، لا تَصْلُحُ عَلى سِواهُمْ وَ لا تَصْلُحُ الْوُلاةُ مِنْ غَيْرِهِمْ؛ كجايند كسانى كه ادّعا مى كردند آنها راسخان در علمند نه ما، و اين ادّعا را از طريق دروغ و ستم نسبت
به ما مطرح مى نمودند. (آنها كجا هستند تا ببيند كه) خداوند ما را برترى داد و آنها را پايين آورد؛ به ما عطاكرد و آنها را محروم ساخت؛ ما را (در كانون نعمت خويش) داخل نمود و آنها را خارج ساخت. مردم به وسيله ما هدايت مى يابند و از نور ما نابينايان روشنى مى جويند. به يقين امامان از قريش هستند و درخت وجودشان در سرزمين اين نسل از هاشم غرس شده است، اين مقام در خور ديگران نيست و زمامداران غير از آنها شايستگى ولايت وامامت را ندارند». [۱]
----------
[۱]: . نهج البلاغه، خطبه ۱۴۴
https://eitaa.com/joinchat/3806068787C13e6093b1d
7.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْن وَ عَلی عَلَیِ بْن الْحُسَین وَ عَلی اَوْلادِ الْحْسَیْن وَ عَلی اَصحابِ الْحُسَین
عزاداری شب ششم محرم
حسینیه ثارالله علی آباد شهید، استان کرمان
بسم الله الرحمن الرحیم
#ریشههایقیامعاشورا ۰۰۴
یکی دیگر از امتیازات بنی هاشم به بنی امیه ، پاكى و تقوا و اصالت خانوادگى بنی هاشم بود که بنی امیه از آن محروم بودند.
زندگى ننگين زنان و مردان بنى اميّه به قدرى زبانزد خاصّ و عام شده بود كه با وجود اين كه آنان بعدها دهها سال با اختناق و سركوب زمام امور مسلمين را در دست داشتند، نتوانستند آن رسوايىها را از خاطرهها محو سازند. زنانى كه رسماً داراى پرچم خاص! بوده، و درِ خانه هايشان به روى هر مرد بيگانه اى باز بوده است. انسان هايى كه چند نفر در تعيين نسبشان با هم درگير مى شدند و هر كدام خود را پدر آنها مى دانستند. [۱]
اميرمؤمنان عليه السلام در اشاره اى پر معنى در يك جمله كوتاه به همين نكته اشاره كرده، در جواب نامه معاويه مى فرمايد:
«وَ أَمَّا قُولُكَ: «إِنّا بَنُو عَبْدِ مَنافٍ» فَكَذلِكَ نَحْنُ وَ لكِنْ لَيْسَ أُمَيَّةُ كَهاشِمٍ وَ لا حَرْبٌ كَعَبْدِ الْمُطَّلِبِ وَ لا أَبُوسُفْيانَ كَأَبِي طالِبٍ وَ لا الْمُهاجِرُ كَالطَّلِيقِ وَ لَا الصَّرِيحُ كَاللَّصِيقِ؛ و امّا سخن تو به اين كه ما همه فرزندان عبدمناف هستيم. آرى (به حسب ظاهر) چنين است؛ ولى هرگز اميّه مانند هاشم، و حرب چون عبدالمطلب و ابوسفيان مانند ابوطالب نيست و هرگز مهاجران چون اسيران آزاد شده و فرزندان صحيح النسب چون منسوب شده به پدر نيستند! ». [۲]
ابن ابى الحديد در توضيح جمله «وَ لَا الصَّرِيحُ كَاللَّصِيقِ» براى پرده پوشى مى نويسد: «منظور امام اين است كه آن كسى كه از روى اعتقاد و اخلاص اسلام آورده است مانند كسى كه از روى ترس يا براى به دست آوردن دنيا و غنايم، اسلام آورده است، نيست». [۳]
ولى علّامه مجلسى ضمن مردود دانستن اين سخن مى نويسد: كلمه «لصيق» به حسب ظاهر اشاره به نسب بنى اميّه دارد و ابن ابى الحديد براى حفظ آبروى معاويه خود را به نادانى زده است، حتّى برخى از دانشمندان تصريح كرده اند كه «اميّه» از نسل عبد شمس نبوده، بلكه وى غلام رومى بوده است كه عبد شمس او را فرزندخوانده خود قرار داد، و در زمان جاهليّت هرگاه كسى مى خواست غلامى را به خود نسبت دهد وى را آزاد كرده و دخترى از عرب را به همسرى وى درآورده و بدين ترتيب آن غلام به نسب وى ملحق مى گشت.
آنگاه علّامه مجلسى نتيجه مى گيرد و مى گويد:
بنابراين، بنى اميّه اساساً از قريش نيستند، بلكه منسوب به قريش مى باشند. [۴]
----------
[۱]: . براى اطّلاع بيشتر مراجعه شود به ربيع الابرار زمخشرى، ج ۳، باب القرابات و الانساب و شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج ۱، ص ۳۳۶ و ج ۲، ص ۱۲۵
[۲]: . نهج البلاغه، نامه ۱۷
[۳]: . شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج ۱۵، ص ۱۱۹
[۴]: . بحارالانوار، ج ۳۳، ص ۱۰۷
https://eitaa.com/joinchat/3806068787C13e6093b1d
السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین علیه السلام 🏴🏴🏴
من گدایی درت را دوست میدارم حسین
سائلان محضرت را دوست میدارم حسین
طبق سنوات گذشته قصد داریم حداقل بمدت ۵روز در حوزه علمیه جوادالائمه علیه السلام مجلس عزای سیدالشهداء علیه السلام را برگزار کنیم.
اعضای محترمی که در کانال بنده عضو هستند، موالیان اهل بیت علیهم السلام، ان شاءالله جهت امر پذیرایی و مخارج جلسه عزاداری سهیم شوند ، باذن الله
5041721052682433سیدجعفردیباجی (روی شماره بزنید کپی میشه) اجر شما با سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام 😭🤲🏴
تسلیت 🏴🏴🏴🏴 روز #عاشورا
در این روز سزاوار است شیعیان مشغول کاری از کارهای دنیا نگردند، و برای خانه خود چیزی ذخیره نکنند، و مشغول گریه و نوحه و مصیبت باشند، و عزاداری حضرت امام حسین علیه السّلام را بر پا کنند و اشتغال به ماتم داشته باشند به صورتی که در ماتم عزیزترین اولاد و اقوام خود اشتغال میورزند، و آن حضرت را به زیارت عاشورا که پس از این در باب زیارات بیاید، زیارت کنند.
و در نفرین و لعن بر قاتلان آن حضرت سعی نمایند.
و یکدیگر را در مصیبت آن وجود مقدّس به این جملات تعزیت گویند:
أَعْظَمَ اللَّهُ أُجُورَنَا بِمُصَابِنَا بِالْحُسَیْنِ عَلَیْهِ السَّلامُ وَ جَعَلَنَا وَ إِیَّاکُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَارِهِ مَعَ وَلِیِّهِ الْإِمَامِ الْمَهْدِیِّ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَیْهِمُ [عَلَیْهِ ] السَّلامُ. [۱]
و سزاوار است در این روز مقتل
[کتابهایی که پیرامون واقعه کبربلا نگاشته شده است] بخوانند، و یکدیگر را بگریانند.
📚 مفاتیح الجنان
----------
[۱]: خدا مزدهای ما را به خاطر سوگواری مان برای حسین (درود بر او باد) بزرگ گرداند، و قرار دهد ما و شما را از خون خواهانش به همراه ولی اش امام مهدی از خاندان محمّد (درود بر ایشان باد).