eitaa logo
مسجد امام هادی علیه السلام
255 دنبال‌کننده
7.1هزار عکس
6.2هزار ویدیو
308 فایل
مشهد ؛ واقع در بولوار امیرالمؤمنین علیه السلام
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹🌹روز مبعث روز اجابت دعای حضرت ابراهیم علیه السلام 🌹🌹 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: «انَا دَعْوَةُ ابْراهیمَ قالَ وَ هُوَ یَرْفَعُ القَواعِدَ مِنَ البَیْتِ، «رَبَّنا وَابْعَثْ فیهِمْ رَسُولاً مِنْهُمْ»؛(4) من [نتیجه[ درخواست و دعای [حضرت [ابراهیم علیه السلام هستم [آنگاه که] گفت در حالی که پایه های خانه [خدا، کعبه] را بالا می برد: «پروردگارا در میان آنها پیامبری از خودشان برانگیز.»(5) ............... 4. بقره / 129. 5. کنزالعمّال، متقی هندی، حدیث 31833. 🦋 مسجد امام هادی علیه‌السلام 🦋
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱 📍 حکم ذکر صلوات در نماز و غیر نماز 🌺🌸 صلوات بر پيغمبر صلى الله عليه و آله و آل او عليهم السلام بعد از نماز در حال نماز در ساير حالات از مستحبّات مؤكّد است و نيز مستحب است هر موقع نام مبارك حضرت رسول صلى الله عليه و آله خواه محمّد باشد يا احمد و همچنين لقب و كنيه آن جناب را مانند مصطفى و ابوالقاسم بشنود صلوات بفرستد، حتّى اگر در نماز باشد، همچنين اگر خودش اين نامهاى مقدّس را بر زبان جارى كند صلوات بفرستد . 🦋مسجد امام هادی علیه‌السلام🦋
🌹🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱🌹 📍بزرگان اهل سنت «صلوات» را اینگونه گزارش کرده‌اند : 👈 1. «سیوطی» از بزرگان اهل سنت در تفسیر «الدّر المنثور» ده‌ها حدیث در باب کیفیت «صلوات» از بزرگان اهل سنت مانند بخاری، نسائی، ابن داوود و... آورده است و در اکثر قریب به اتفاق این گزارشات نقل شده وقتی از پیامبر اکرم(صلّى‌اللّه‌عليه‌وآله) درباره کیفیت «صلوات» پرسیده می‌شود، حضرت می‌فرمودند: «این‌گونه «صلوات» بفرستید: «اللّهمّ صلّ على محمّد و على آل محمّد». 📚الدر المنثور، كتابخانه آية الله مرعشى نجفى قم سال 1404 هجری ذیل آیه إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيما. 👈 2. «بخاری» از بزرگان و افراد مورد ستایش اهل سنت نیز در همین باب به سند خودش، از پيامبر اكرم صلّى‌اللّه‌عليه‌ و آله نقل كرده است كه فرمود: كسى كه هنگام درود فرستادن بر من بگويد: «اللّهمّ صلّ على محمد و على آل محمد» در روز قيامت، به شهادت او گواهى مى‌‏دهم و از او در پيش‌گاه الهی شفاعت مى‌‏كنم». 📚الادب المفرد بخارى، چاپ مطبعه خليلى سال 1306 هجرى، شهر اره هند ص 93 👈 3. «ترمزی» و «مسلم» که از بزرگان اهل سنت هستند نیز در باب درود فرستادن بر پيامبر(صلّى‌اللّه‌عليه‌وآله) روايت كرده‌اند: «رسول خدا صلّى‌ اللّه‌ عليه‌ وآله فرمود: اين‌گونه بر من درود بفرستيد: «اللّهمّ صلّ على محمد و على آل محمد، كما صلّيت على آل ابراهيم؛ و بارك على محمد و على آل محمد، كما باركت على آل ابراهيم فى العالمين انّك حميد مجيد» اين حديث را «ترمذى» در صحیح ترمذی نقل كرده است و اشاره كرده، حديث مزبور، حديث صحيح است.[4] 📚صحيح ترمزی، طبع چاپخانه بولاق سال 1292 هجرى ج21، ص 212؛ صحیح مسلم، چاپ مطبعه بولاق، سال 1290 هجرى، در كتاب «صلاة» باب تشهد. 👈 4. «نسایی» نیز از بزرگان اهل سنت به سند خود، چندین روایت از صحابه نقل كرده است که گفتند: خدمت رسول خدا(صلّى‌اللّه‌عليه‌وآله) عرض کردیم: كيفيت درود بر خودتان را به ما یاد دهيد. حضرت فرمود: بگوييد: «اللّهمّ صلّ على محمد و على آل محمد». 📚صحيح نسائى، چاپ مطبعه تقدم، مصر سال 1348 هجرى، ج1، ص 190. 👈 6. «ابن ماجه» در كتاب «صلاه» به سند خود، از «ابن مسعود» نقل كرده است: «هر گاه بر رسول خدا صلّى‌ اللّه‌ عليه‌ و آله درود مى‌‏فرستيد، بگونه‏‌اى بكوشيد كه بهترين درودها را به حضور آن حضرت، تقديم كرده باشيد؛ به دليل آن‌كه ممكن است درود شما به حضور آن حضرت عرضه شود. حاضران گفتند: بهتر آن‌ است كيفيت درود بر آن حضرت را به ما یاد دهى! وى در پاسخ گفت: در هنگام درود بگوييد: «اللهمّ صلّ على محمد و على آل محمد». 📚صحيح ابن ماجه، طبع چاپخانه فاروقى، دهلى هند بی تا، ص 65. 👈 7. در «شرح صحیح بخاری» و «سنن بیهقی» آمده است، رسول خدا(صلّى‌اللّه‌عليه‌وآله) فرمود: كسى كه بگويد: «اللهمّ صلّ على محمد و على آل محمد» در روز قيامت، گواه او بوده و از وى، شفاعت خواهم كرد». 📚فتح البارى فى شرح البخارى، مطبعه مصطفى بابى حلبى، مصر، سال 1378 هجرى، ج13، ص411 ؛ سنن بیهقی، چاپ مطبعه مجلس دائرة المعارف نظاميه، حيدرآباد دكن، سال 1344 هجرى، ج2، ص279 👈 8. «طبرى» از مورخان و مفسران بزرگ و مورد اعتماد اهل سنت به سند خود، چندین روایت در باب چگونگی درود و صلوات نقل کرده است که صحابه از پیامبر اکرم(صلّى‌اللّه‌عليه‌وآله) درباره کیفیت «صلوات» پرسیدند، حضرت فرمود: در هنگام درود بر من، بگوييد: «اللّهمّ صلّ على محمد و على آل محمد». 📚تفسير طبری، مطبعه استقامت، قاهره، سال 1375 هجرى، ج22، ص31. 👌 حالا آن👆👆احادیث را در کنار این 👇حدیث بگذارید و با چگونگی صلوات فعلی اهل سنت قیاس کنید : حدیثی ازحضرت پیامبرصلی الله علیه وآله نقل شده است که: «من صلی علی و لم یصل علی آلی فقد جفانی.» هرکه برمن درود فرستد و برآل من درود نفرستد درحق من ظلم نموده است. 📚 نبـراس شرح لشرح العقائد النسفیه، مولاناحافظ عبد العزیز فرهاری، ص10،هامش1 کتب خانه اکرمیه،پیشاور، پاکستان1318 ق. 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
12.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔔 زنگ اول : 🌴 🌴 🎥 زمینه ساز کار خیر 🎙 مقام معظم 📖 عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : جُمِعَ اَلْخَيْرُ كُلُّهُ فِي ثَلاَثِ خِصَالٍ اَلنَّظَرِ وَ اَلسُّكُوتِ وَ اَلْكَلاَمِ فَكُلُّ نَظَرٍ لَيْسَ فِيهِ اِعْتِبَارٌ فَهُوَ سَهْوٌ وَ كُلُّ سُكُوتٍ لَيْسَ فِيهِ فِكْرَةٌ فَهُوَ غَفْلَةٌ وَ كُلُّ كَلاَمٍ لَيْسَ فِيهِ ذِكْرٌ فَهُوَ لَغْوٌ فَطُوبَى لِمَنْ كَانَ نَظَرُهُ عِبْرَةً وَ سُكُوتُهُ فِكْراً وَ كَلاَمُهُ ذِكْراً وَ بَكَى عَلَى خَطِيئَتِهِ وَ أَمِنَ اَلنَّاسُ شَرَّهُ 📚 خصال ج١ ص٩٨ ابو حمزه از امام باقر(عليه السّلام)نقل مى‌كند كه امير المؤمنين(عليه السّلام) فرمود : همه نيكى‌ها در سه خصلت جمع شده است:نگريستن و سكوت و سخن گفتن،پس هر نگاهى كه همراه با عبرت گرفتن نباشد،اشتباه است و هر سكوتى كه همراه با انديشيدن نباشد، غفلت است و هر سخنى كه همراه با ذكر خدا نباشد،بيهوده و لغو است.خوشا به حال كسى كه نگاهش عبرت و سكوتش تفكر و كلامش ذكر باشد و بر گناهش گريه كند و مردم از شرّ او ايمن باشند. 🌹مسجد امام هادی علیه‌السلام🌹
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 ✍ مقام معظم رهبری بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم الحمدلله رب العالمین عَن الصادقِ جعفرِ بنِ محمدٍ عن اَبیهِ عَن آبائِهِ علیهم‌ُالسلام اَنَّ امیرالمؤمنین علیه‌السلام قالْ جُمِعَ الْخَیْرُ کُلُّهُ فِی ثَلَاثِ خِصَالٍ (۱) این سه چیز را اگر بتوان تأمین کرد، همه‌ی خیرات، مستقیم و غیرمستقیم در اینها وارد و داخل هستند. النَّظَرِ وَ السُّکُوتِ وَ الْکَلَامِ یکی نظر و نگریستن، دوم سکوت و سوم کلام فَکُلُّ نَظَرٍ لَیْسَ فِیهِ اعْتِبَارٌ فَهُوَ سَهْوٌ فرمود هر نگاه‌کردنی که در آن عبرت‌گرفتن نباشد، اعتبار نباشد، این سهو است؛ هیچ فایده‌ای ندارد. وَ کُلُّ سُکُوتٍ لَیْسَ فِیهِ فِکْرَةٌ فَهُوَ غَفْلَةٌ سکوت هم جزو کارهای متعارف و رفتار انسان است؛ [می‌فرماید] هر سکوتی که در آن فکری نیست این غفلت است. وَ کُلُّ کَلَامٍ لَیْسَ فِیهِ ذِکْرٌ فهُوَ لَغْوٌ می‌فرماید هر کلامی که در آن ذکر نیست، یاد نیست، توجه نیست -حالا یا به طور مطلق یا توجه الی الله- این کلام لغو است. فَطُوبَى لِمَنْ کَانَ نَظَرُهُ عِبَراً وَ سُکُوتُهُ فِکْراً وَ کَلَامُهُ ذِکْراً [پس خوشا به حال کسى که نگاهش مایه‌‌ی عبرت است، و سکوتش مایه‌ی اندیشه، و سخن‌گفتنش یادآورى و ذکر است] آن وقت انسانی که این سه خصوصیت را دارد؛ وَ بَکَى عَلَى خَطِیئَتِهِ بر گناهان و خطاهای خود بگرید؛ یعنی این [گریه‌کردن] نتیجه‌ی همین توجهات است. هنگامی که ما وقتی ساکتیم فکر می‌کنیم، وقتی حرف می‌زنیم تذکر در آن است، وقتی نگاه می‌کنیم با سنجش [همراه است]، آن‌وقت یکی از چیزهایی که مورد نگاه ما است، خود ما و رفتارهای خودمان است، خطاهای خودمان را پیدا می‌کنیم. مشکل ماها این است که اشتباهات و خطاهای خودمان را نمی‌فهمیم و نمی‌بینیم. وقتی فهمیدیم آن‌وقت عظمت کار را مشاهده می‌کنیم و اگر اهل دل باشیم بر خطاهای خودمان گریه می‌کنیم. وَ أَمِنَ النَّاسُ شَرَّه‌ [و مردم از شرّ او در امان باشند] ۱) الامالی شیخ صدوق، صفحه‌ی ۸۰ 🌹مسجد امام هادی علیه‌السلام🌹
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 📍جامع ترین آیه در بیان خصوصیات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و وظایف مسلمانان 🔹🔹🔹🔹 🔸در آیه ۱۵۷ سوره مبارکه اعراف خلاصه‌ای از آیات مختلف در خصوص ویژگی‌های نبی گرامی اسلام و وظایف انسان‌ها در قبال پیامبر(ص) ذکر شده است. الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِنْدَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ ۚ فَالَّذِينَ آمَنُوا بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ مَعَهُ ۙ أُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ 🔷ویژگی‌های نبی گرامی اسلام 🔸نخست اینکه نبی گرامی اسلام، «رسول و فرستاده خدا» بودند و رسالتش بیدار کردن انسان بود. 🔸دوم این که ایشان «نبی خدا» بودند یعنی به حضرت وحی نازل می‌شد. 🔸نکته سوم این است که حضرت از زمان تولد تا بعثت در کلاس درس هیچ بشری شرکت نکرده و بی‌نیاز از سواد بشری بودند؛ 🔸و نکته چهارم اینکه اسم و اوصاف پیامبر(ص) در کتاب انبیاء الهی آمده است. 🔸پنجمین و ششمین مطلب آیه ۱۵۷ سوره اعراف اشاره به امربه‌معروف و نهی از منکر توسط نبی گرامی اسلام است که «امربه‌معروف و نهی از منکر»، شرعی، عقلی و اجتماعی است که هر سه صورت آن را پیامبر در جامعه انجام می‌دادند. 🔸 ویژگی هفتم و هشتم رسول خدا این است که حضرت چیزهای پاک و پاکیزه و قابل‌استفاده را حلال اعلام نموده و خبائث و چیزهایی که برای انسان‌ها مضر می‌باشد را حرام کردند. 🔸 این‌گونه مسائل جای اجتهاد و تشخیص فردی و سلیقه‌ای برای ما انسان‌ها نیست و باید به تکلیف عمل نماییم؛ همان‌گونه پیامبر(ص) مضاربه را حلال و ربا را حرام، گوشت گوسفند را حلال و خوک را حرام، انگور را حلال و شراب را حرام اعلام نموده است عمل نماییم. 🔸ویژگی نهم و دهم نیز مربوط می‌شود به اینکه نبی گرامی اسلام با آمدنش، قوانین دست‌وپا گیر و اضافی را از دوش مردم برداشت و غل و زنجیرها و خرافات و قوانین جاهلی را از زندگی مردم خارج نمود و عقلانیت و خردورزی که دقیقاً نقطه مقابل خرافات گرایی هست را در جامعه نهادینه کرد. 🔷وظیفه مردم در مقابل نبی گرامی اسلام 1- انسان‌ها باید به پیامبر ایمان کامل بیاورند. 2- به پیامبر(صلی الله علیه و آله) به معنای واقعی کلمه احترام بگذارند و هتک حرمت نکنند 3- نبی گرامی اسلام را در همه حالات با تمام توان یاری نمایند. 4- قرآن را که کتاب آسمانی و به همراه پیامبر(ص) نازل ‌شده است را اطاعت کنند. 🌹مسجد امام هادی علیه‌السلام🌹
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نیم نگاهی به سوره توبه آیهٔ ٣٠
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱 ✍ مقام معظم رهبری 📍شرح دو حدیث از حضرت امام جعفرصادق علیه‌السلام توسط حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در ابتدای جلسه درس خارج فقه ِ بیست و هفتم دی‌ماه ۸۹ (دوازدهم صفر ۱۴۳۲). روایت اول: «عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ إِنَّ اللَّهَ تَعالی لَیَحْفَظُ مَنْ یَحْفَظُ صَدِیقَه» روایت دوم: «قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع لَا تُفَتِّشِ النَّاسَ فَتَبْقَی بِلَا صَدِیق» شافی، صفحه‌ی ۶۵۲   دو روایت کوتاه: فی الکافی، عن الصّادق (علیه‌السّلام)، قال: «انّ اللَّه تعالی لیحفظ من یحفظ صدیقه»؛ [حضرت امام جعفر صادق علیه‌السّلام فرمودند:] خدای متعال حفظ میکند آن کسی را که رفیق خود را حفظ کند. [البته] مراد، حفظ جسمانی نیست فقط - حالا آن هم یکی از مصادیقش ممکن است باشد - یعنی آبروی او را حفظ کند، شخصیت او را حفظ کند، جهات او را حفظ کند [و] مراعات کند. خدا یک چنین کسی را حفظ میکند. این پیوندهای برادری و رفاقت و انس و اخوت، در اسلام اینقدر اهمیت دارد. شما ملاحظه‌ی رفیقتان را میکنید، او را حفظ میکنید، خدای متعال در پاداش این عمل، شما را حفظ میکند. البته حفظ کردن رفیق معناش این نیست که انسان از گناه او، از خطای او دفاع کند؛ کما اینکه در این کارهای حزبی و جناحی و خطی و این چیزها معمول است که اگر خطائی هم از کسی سر بزند، چون با آنها هم‌جبهه است، هم‌خط است، هم‌حزب است، هم‌گروه است، باید بایستند پایش دفاع کنند؛ نه، این مراد نیست؛ این حفظ او نیست؛ این در واقع مخذول کردن او، بدبخت کردن اوست و خود؛ بلکه مراد، حفظ آبروی مؤمنی است که برادری ایمانی با انسان دارد. جامع، برادری ایمانی است. این یک روایت. یک روایت دیگر هم باز از کافی است، از امام صادق (علیه الصّلاة و السّلام)؛ میفرماید که: «لا تفتّش النّاس فتبقی بلا صدیق»؛ در کارهای مردم ریز نشو، تفتیش نکن، جزئیات را دنبال نکن. دنبال پیدا کردن عیوب ریز و درشت افراد نباش. اگر اینجور باشد، بدون رفیق خواهی ماند. یعنی هر کسی بالاخره یک عیبی دارد دیگر. اگر بخواهی همین‌طور ریز بشوی، تفتیش کنی، دنبال کنی، کسی برایت باقی نمیماند. 🦋 مسجد امام هادی علیه‌السلام 🦋
از فراق تو نمردیم مسیحا نشدیم چشم ما تار نشد از غم و بینا نشدیم جای تو دست به دامان طبیبان بودیم حقمان بود اگر باز مداوا نشدیم بی تو یک عمر پی هرکس و ناکس رفتیم گم شدیم آخر ازین غفلت و پیدا نشدیم نام مجنون بروی ماست ولی کو مجنون؟ وقتی از هجرتو آواره صحرا نشدیم درد این است که ما محض رضای دل تو بیخیال خوشی فانی دنیا نشدیم خاک عالم به سر ما که دراین عمر دراز لحظه ای مشتری یوسف زهرا نشدیم گریه کردیم ولی گریه ی بی فکر چه سود؟ قطره بودیم ولی وصل به دریا نشدیم پیش ما آمدی اما همه غفلت کردیم لحظه ای پای قدم رنجه ی تو پا نشدیم قصدمان بود همه سنگ صبورت باشیم قصدمان بود که از بخت بد اما نشدیم همه رفتند حرم ما که نرفتیم هنوز زائر مرقد شش گوشه آقا نشدیم کاش میشد که تو مارا به زیارت ببری یک شب جمعه به پابوسی حضرت ببری
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱 📍 فلسفه ❇️ درباره فلسفه رجعت و اینکه چرا خداوند کسانی را پیش از قیامت در عصر ظهور زنده می‌کند، نظراتی بیان شده است، از جمله: 🔻پاداش صالحان و مجازات مجرمان : احادیث، تصریح دارند که باز گرداندن مجرمان، برای مجازات دنیوی آنان است و مجازات دنیوی، هیچ منافاتی با عذاب آخرت ندارد و ظلم نیست، چنان که اگر قاتلی را در دنیا قصاص کنند، باز هم در آخرت عذاب در انتظارش هست. چشیدن شیرینی اجرای عدالت در دنیا، حق مظلومان است. 🔻تقویت امید و آمادگی منتظران : رجعت این امید را به مردمان می‌دهد که حتی اگر مردند، در دولت امام مهدی زنده شوند و زمان ظهور را درک کنند. این امید مردمان را تشویق می‌کند تا تلاش کنند جزو مؤمنان خالص قرار بگیرند. 🔻ایجاد فرصت عمل برای شماری از نیکان : مؤمنان خالص که ظرفیت‌های بیشتری برای عمل در راه حق داشته‌اند و به دلیل عمل سران کفر و نفاق، از راه باز مانده‌اند، دوباره به زندگی باز گردند تا ضمن یاری دولت حق، خود به مراتبی برتر در سیر إلی الله دست یابند . 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نیم نگاهی به سوره توبه آیهٔ ٣١
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱 ✍ مقام معظم رهبری «قَالَ الصَّادِقُ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ ع مَنْ لَمْ یَکُنْ لَهُ وَاعِظٌ مِنْ قَلْبِهِ وَ زَاجِرٌ مِنْ نَفْسِهِ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ قَرِینٌ مُرْشِدٌ اسْتَمْکَنَ عَدُوَّهُ مِنْ عُنُقِه» 📚شافی، صفحه‌ی ۶۵۲   فی الفقیه، عن الصّادق (علیه‌السّلام) [حضرت امام جعفر صادق علیه‌السّلام فرمودند]: «من لم یکن له واعظ من قلبه و زاجر من نفسه و لم یکن له قرین مرشد استمکن عدوّه من عنقه». اولین چیزی که موجب میشود که انسان بتواند در مقابل دشمنش - که مراد، شیطان است - ایستادگی کند و مانع بشود از تصرف دشمن و تسلط دشمن، [این است که:] «واعظ من قلبه»؛ از قلب خود واعظی برای خود داشته باشد. قلب متذکر بیدار، انسان را نصیحت میکند، موعظه میکند. یکی از بهترین وسائلِ اینکه انسان قلب را وادار کند به موعظه‌ی خود و فعال کند در موعظه‌ی خود، همین دعاهاست، دعاهای مأثور - صحیفه‌ی سجادیه و سایر دعاها - و سحرخیزی؛ اینها دل انسان را به عنوان یک ناصح برای انسان قرار میدهد. اول این است: «واعظ من قلبه». [دوم اینکه:] «و زاجر من نفسه»؛ از درونِ خود یک زجرکننده‌ای، منع‌کننده‌ای، هشداردهنده‌ای داشته باشد. اگر این دو تا نبود، «و لم یکن له قرین مرشد»، یک دوستی، همراهی که او را ارشاد کند، به او کمک کند، راهنمائی کند، این را هم نداشته باشد - که این، سومی است - که اگر چنانچه از درون، انسان نتوانست خودش را هدایت کند و مهار نفسِ خودش را در دست بگیرد، [باید] دوستی داشته باشد، همراهی داشته باشد، همینی که فرمودند: «من یذکّرکم اللَّه رؤیته»، که دیدار او شما را به یاد خدا بیندازد؛ اگر این هم نبود، «استمکن عدوّه من عنقه»؛ خود را در مقابل دشمنِ خود مطیع کرده است؛ دشمنِ خود را مسلط کرده است بر خود و بر گردن خود، که سوار بشود. که [منظور از] دشمن، همان شیطان است. اینها لازم است. از درون خود، انسان، خود را نصیحت کند. بهترین نصحیت کننده‌ی انسان، خود انسان است؛ چون از خودش انسان گله‌مند نمیشود. هر کسی انسان را نصیحت کند، اگر قدری لحن او تند باشد، انسان از او گله‌مند میشود؛ اما خود انسان، خودش را نصیحت کند؛ دشنام بدهد به خودش، ملامت کند، سرزنش کند خودش را؛ اینها خیلی مؤثر است. موعظه کند، زجر کند. در کنار اینها، یا به جای اینها اگر نبود، آن وقت دوست، رفیق، که دستگیری کند انسان را. 🦋مسجد امام هادی علیه‌السلام🦋