eitaa logo
تنها مسیر بندگی
120 دنبال‌کننده
25 عکس
1 ویدیو
12 فایل
حجت الاسلام حسینی مربی دوره مطالعات آثار شهید مطهری ره rasajir@iran.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊بخشنده‌باش! نعنا را هر چه بچینی، جایش سبز می‌ شود! کم که نمیشود هیچ، زیاد هم میشود....🌿 ✨قُلْ إِنَّ رَبِّي يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ يَقْدِرُ لَهُ وَ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَيْ‌ءٍ فَهُوَ يُخْلِفُهُ وَ هُوَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ «39 سبا» ✨بگو: بدون شك، پروردگارم براى هر كس از بندگانش كه بخواهد روزى را گشايش مى‌دهد، و يا براى او تنگ (و محدود) مى‌گرداند و هر چه را (در راه او) انفاق كرديد پس او (عوضش را) جايگزين مى‌كند و او بهترين روزى‌دهندگان است. @slamLifeStyles
فتنه آخر‌الزّمان 🔻 قالَ رَسُولُ‌اللّهِ صَلَّى‌اللهُ‌عَلَيهِ‌وَ‌آلِه: «لَا تَكرَهُوا الفِتنَةَ فِی آخِرِ الزَّمَانِ؛ فَإنَّهَا تُبِيرُ المُنَافِقِينَ.» ✍️ نگران فتنه و آزمایش در آخرالزّمان نباشید؛ چراکه منافقان را نابود می‌کند. 📚 میزان‌الحکمه، ج 9، ص 40. @slamLifeStyles
🔻خمس سرمايه همه، به‌جز مراجع زير: چنانچه با پرداخت خمسِ‌ آن، هرچند به‌صورت اقساط‍‌، نمى‌تواند امرارمعاش كند، خمس ندارد. صافى، وحيد: خمس دارد؛ ولى مى‌تواند با حاكم شرع (مجتهد جامع‌الشرايط‍‌) دست‌گردان كند. نورى، تبريزى، بهجت: آن‌مقدار از سرمايه كه ادارۀ زندگى به آن بستگى دارد، خمس ندارد؛ ولى به‌مقدارِ بيش از آن، خمس تعلق مى‌گيرد. @slamLifeStyles
🔻آنقدر امروز و فردا مى‌كنى، تا ملك الموت بيايد «فتدارك ما بقى من عمرك ولاتقل غداً و بعد غدٍ فانما هلك من كان قبلك باقامتهم على الامانى والتسويف». نگو فردا و پس‌فردا. فردا هم در ظرف زمانى خودش يك كارهايى دارد. اگر كارهاى امروز هم ضميمه شود؛ ديگر هيچ. بعد حضرت مى‌فرمايد: مردم آن‌قدر امروز و فردا كردند تا اين‌كه يك‌مرتبه رسول پروردگار آمد، در حالى كه آنها در غفلت بودند. «وهم غافلون». «فنقلوا على اعوادهم». اولاد و فرزندان هم با تشريفات جنازه را در همان قبرى كه براى او درست كرده بودند، قرار دادند. @slamLifeStyles
📌مستحبِ آدم خوش صدا اذان بگوید 🔻مستحب‏ است كه مؤذن صيت يعني خودش صوت باشد . همان طوري كه در قرائت قرآن‏ تجويد يعني زيبا قرائت كردن حروف ، با آهنگ زيبا خواندن قرآن كه اثر بيشتري در روح دارد سنت است ، در اذان نيز مستحب است كه مؤذن صيت‏ يعني خوش آواز باشد ، اذان را با يك حالي بخواند كه مردم را بحال‏ بياورد ، بياد خدا بياورد . خيلي افراد صيت هستند و مي‏توانند خوب اذان‏ بگويند اما اگر به آنها بگوئي آقا برو يك اذان بلند بگو ، نمي‏گويد . چرا ؟ چون خيال مي‏كند اين كسر شأنش است ، من اينقدر پائين هستم كه مؤذن‏ باشم ؟ آقا ! بايد افتخار كني كه يك مؤذن باشي . علي بن ابيطالب مؤذن‏ بود ، در همان وقتي كه خليفه بود هم مؤذن بود . اين استخفاف به اذان‏ است كه يك نفر ننگش بكند كه مؤذن باشد يا مؤذن بودن را بسته به شأن‏ اشخاص بداند و بگويد من كه از اعيان واشراف هستم ، از رجال و شخصيت ها هستم ، من ديگر چرا مؤذن باشم ؟ اينها همه استخفاف است . ما بايد مسلمان كامل و جامع‏ باشيم . ارزش اسلام به جامعيت آن است . نه آنطور باشيم كه فقط به عبادت‏ بچسبيم و غير آنرا رها كنيم و نه مثل آنها كه اخيرا پيدا شده‏ اند باشيم كه اسلام را فقط به تعليمات اجتماعيش بشناسيم و به عبادت استخفاف كنيم ، عبادت را تحقير كنيم @slamLifeStyles
📌خدا چه نیازی به عبادت ما دارد؟ 🔹اگر همه مردم رو به خورشید خانه بسازند چیزی به خورشید اضافه نمی‏شود و اگر همه مردم پشت به خورشید خانه بسازند، چیزی از خورشید کم نمی‏شود. خورشید نیازی به مردم ندارد که رو به او کنند، این مردم هستند که برای دریافت نور و گرما باید خانه‏ های خود را رو به خورشید بسازند. خداوند به عبادات مردم نیازی ندارد که فرمان داده نماز بخوانند. این مردم هستند که با رو کردن به او از الطاف خاص الهی برخوردار می‏شوند و رشد می‏کنند. قران می‏فرماید: اگر همه مردم کافر شوند، ذره‏ ای در خداوند اثر ندارد، زیرا او از همه انسان‏ها بی نیاز است. ان تکفروا انتم و من فی الارض جیمعا فان الله لغنی حمید سوره ابراهیم،آیه 8. @slamLifeStyles
📌توبه بدون راضى كردن طلبكاران، توبه نيست 🔻حضرت فرمود: «اذا تاب العبد و لم يرض الخصماء فليس بتائب».هر كس كه توبه كند، ولى طلبكارانش را راضى نكند، توبه نكرده است. توبه مگر فقط‍‌ گفتن لفظ‍‌ «اتوب الى الله» است، در حالى كه خصماى او - يعنى همين طلبكاران - راضى نباشند؟! 📌اولين موقف قيامت، موقف مظالم است اولين موقف قيامت، موقف مظالم است كه طلبكار يقه‌ى بدهكار را مى‌گيرد، آقاجان من! آن وقت اين آقا رفته از يك نفر عمامه به سر در اين‌باره سؤال كرده، او هم گفته: مثل شير حلال است! در ميان عمامه‌اى‌ها هستند كسانى كه كم سوادند. بايد مسئله را از مجتهد و اشخاص تحصيل‌كرده پرسيد، باباجان من! يك عمر در مكان غصبى نماز مى‌خوانى، اما با علم به غصبيت، همه‌ى اين نمازها باطل است. @slamLifeStyles
📌 امام اجازه تشکیل گارد محافظ نداد حجر ... به عجله از مسجد بيرون آمد كه خود را به علي برساند و جلو خطر را بگيرد ، اما در همان وقت كه حجر به طرف منزل علي رفت ، علي از راه‏ ديگر به مسجد آمده بود . با اينكه مكرر از طرف فرزندان علي و يارانش تقاضا شده بود كه اجازه‏ دهد تا برايش گارد محافظ تشكيل دهند ، اما امام اجازه نداده بود ، او تنها مي‏آمد و تنها مي‏رفت ، در همان شب نيز اين تقاضا تجديد شد ، باز هم‏ مورد قبول واقع نشد . ◽️علي وارد مسجد شد و فرياد كرد : " ايها الناس نماز ! نماز ! " در همين وقت دو برق شمشير كه به فاصله كمي در تاريكي درخشيد و فرياد الحكم‏ لله يا علي لا لك همه را تكان داد . شمشير اول را شبيب زد ، اما به‏ ديوار خورد و كارگر نشد . شمشير دوم را عبدالرحمن فرود آورد و به فرق سر علي وارد شد . از آن طرف حجر با شتاب به طرف مسجد برگشت ، اما وقتي‏ رسيد كه فرياد مردم بلند بود : " اميرالمؤمنين شهيد شد ، اميرالمؤمنين شهيد شد " . سخني كه از علي پس از ضربت خوردن بلافاصله شنيده شد يكي اين بود كه گفت : " قسم به پروردگار كعبه رستگار شدم " . ديگر اينكه گفت : " اين مرد در نرود " . ▪️عبدالرحمن و شبيب و وردان هر سه فرار كردند ، وردان چون جلو نيامده‏ بود شناخته نشد . شبيب همچنان كه فرار مي‏كرد به دست يكي از اصحاب . علي گرفتار شد ، او شمشير شبيب را گرفت و روي سينه‏اش نشست كه او را بكشد . ولي چون دسته دسته مردم مي‏رسيدند ، ترسيد نشناخته او را به جاي‏ شبيب بكشند ، از اين جهت ، از روي سينه‏اش برخاست و شبيب فرار كرد و به خانه خود رفت . در خانه پسر عمويش رسيد و چون فهميد شبيب در قتل‏ علي شركت داشته ، فورا رفت و شمشير خود را برداشت و آمد به خانه شبيب‏ و او را كشت . ▪️عبدالرحمن را مردم گرفتند و دست بسته به طرف مسجد آوردند . آنچنان‏ غيظ و خشمي در مردم پديد آمده بود كه مي‏خواستند هر لحظه با دندانهاي خود گوشتهاي بدن او را قطعه قطعه كنند . علي فرمود : " عبدالرحمن را پيش من بياوريد ! " وقتي او را آوردند به او فرمود : - " آيا من به تو نيكيها نكردم ؟ ! " - " چرا ؟ " - " پس چرا اين كار را كردي ؟ " - " به هر حال ، اين شمشير را چهل صباح مرتب با زهر آب دادم و از خدا خواستم بدترين خلق خدا با اين شمشير كشته شود " . - " اين دعاي تو مستجاب است ، زيرا عنقريب خودت با همين شمشير كشته خواهي شد . 🔲آنگاه علي به خويشاوندان و نزديكانش كه دور بسترش بودند رو كرد و فرمود : " فرزندان عبدالمطلب ! مبادا در ميان مردم بيفتيد و قتل مرا بهانه‏ قرار دهيد و افرادي را به عنوان شريك جرم يا عنوان ديگر متهم سازيد ، و خونريزي كنيد ! " به فرزندش حسن فرمود : " فرزندم ! من اگر زنده ماندم ، خودم مي‏دانم با اين مرد چه كنم . و اگر مردم ، شما بيش از يك ضربت به او نزنيد ، زيرا او فقط يك ضربت‏ به من زده است . مبادا او را مثله كنيد ، گوش يا بيني يا زبان او را نبريد ، زيرا پيغمبر فرمود : " از مثله بپرهيزيد و لو درباره سگ گزنده‏ " . با اسيرتان ( يعني : ابن ملجم ) مدارا كنيد . مواظب غذا و آسايش‏ او باشيد ! به دستور امام حسن ، اثيربن عمرو - طبيب و متخصص معروف - را حاضر كردند . او معاينه‏اي به عمل آورد و گفت : " شمشير مسموم بوده و به مغز آسيب رسيده ، معالجه فايده ندارد " . از آن ساعت كه علي ضربت خورد تا آن ساعت كه جان به جان آفرين تسليم‏ كرد ، كمتر از چهل و هشت ساعت طول كشيد ، اما علي اين فرصت را از دست‏ نداد : دقيقه‏اي از پند و نصيحت و راهنمايي خودداري نكرد ، وصيتي در بيست ماده تقرير كرد 📚داستان راستان شهید مطهری ره @slamLifeStyles
📌مراقبت زبان ▫️خدا رحمت كند آقاى مطهرى (ره) را كه خيلى اين روايت مى‌خواندند: «لولا تكثير فى كلامكم و تمريج فى قلوبكم لسمعتم ما اسمع». اگر يك‌قدرى از حرف‌زدن خوددارى مى‌كرديد و اگر اين دل‌ها را به دلدار مى‌داديد و كينه و حسد و عجب و بخل و تمام صفات رذيله را از آن خارج مى‌كرديد؛ آن‌وقت گوش شما را عوض مى‌كردند. شما كه نمى‌توانيد درست صحبت بكنيد، برادرمن! يا صحبت‌هايتان غيبت است، يا اهانت است، يا مذمت ديگران است. آن كسى مى‌تواند درست صحبت بكند كه تمام و كمال به اين جهات توجه داشته باشد. اگر مى‌خواهى مرا ببينى؛ بايد زبانت را حفظ‍‌ كنى ▫️وقتى بنده مى‌آمدم، يكى از رفقا گفت: آقا! راجع به غيبت و اهانت و تهمت يك قدرى صحبت بكنيد. من انتظار نداشتم امشب - كه شب بيست و يكم ماه رمضان است - اين آقا به من بگويد: درباره‌ى غيبت واهانت صحبت بكن. ▫️خدا شاهد است كه من در عالم رؤيا ديدم كه در همين مسجدى كه آقايان شاه آبادى (ره) و رفيعى (ره) نماز مى‌خواندند، يك سيد محترمى سر حوض وضو مى‌گيرد. گفتم آقا! اگر من بخواهم هميشه به زيارت شما نائل بشوم؛ چه بايد بكنم‌؟ فرمود: مذمت كسى را نكن! بدگويى نكن! زبانت را از بدگويى بازدار! اين مقام اول ورع است. @slamLifeStyles
📌مسافرت در ماه رمضان ▫️همۀ مراجع: مسافرت‌كردن در ماه رمضان، هرچند به‌عنوان فرار از روزه باشد، اشكال ندارد؛ ولى اين امر تا قبل از روز بيست‌وسوم مكروه است @slamLifeStyles
📌 اقرار به گناهان نزد خداوند متعال 💠 عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: لاَ وَ اَللَّهِ مَا أَرَادَ اَللَّهُ تَعَالَى مِنَ اَلنَّاسِ إِلاَّ خَصْلَتَيْنِ أَنْ يُقِرُّوا لَهُ بِالنِّعَمِ فَيَزِيدَهُمْ وَ بِالذُّنُوبِ فَيَغْفِرَهَا لَهُمْ . الکافي , جلد۲ , صفحه۴۲۶ 🔹 امام باقر عليه السّلام فرمود: به خدا سوگند؛ خداوند از مردم جز دو خصلت نخواسته است: (يكى) اعتراف بنعمت هاى او تا نعمت را بر ايشان بيفزايد، و (ديگر) اعتراف به گناهان تا آنها را براى ايشان بيامرزد. @slamLifeStyles
باز خواست از گناهی که توبه کردیم؟.mp3
2.06M
📌 گناهانی که پشیمان شدیم و توبه کردیم چه می شود؟ آیا آنها هم بازخواست دارد؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 📎 @slamLifeStyles
📌شرع مطهر خيلى آسان گرفته است! ▫️از بيمارستان تلفن زدند و يك مريضى از بنده مسئله پرسيد كه آقاجان! اولاً لباس هاى مريض‌خانه نوعاً نجس است، متنجس است، آمپول مى‌زنند، پانسمان مى‌كنند، بدن من با خون متنجس مى‌شود. ثانياً تخت من مقابل قبله نيست، كسى هم نيست كه تخت مرا رو به قبله برگرداند! گفتم: باباجان! پله پله. اما مسئله اول، اگر شما بتوانيد ولو يك لباس از اين چند لباسى كه در بيمارستان به تن شما كرده‌اند را عوض كنيد، واجب است اين كار را انجام دهيد. اين كم كردن نجاست است. اگر هم نمى‌توانيد، با همين وضعيت نماز بخوانيد و نماز شما اعاده و قضا ندارد. و اما مسئلة دوم، اگر كسى هست كه تخت شما را رو به قبله برگرداند، خيلى خوب است؛ وگرنه خودت را تا حدى كه مى‌توانى، رو به قبله برگردان. اگر شد، شد. نشد، نشد. نماز با اين رعايت قبله از شما قبول مى‌شود. ببينيد آقا! شرع مطهر چقدر آسان گرفته است. در حد امكانات شما بايد شرع پياده بشود، داداش‌جون! @slamLifeStyles
📌منشاء مصیبت های ما الصّادق (علیه السلام)- عَنْ هِشَامِ‌بْنِ‌سَالِمٍ عَنْ أَبِی‌عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَال أَمَا إِنَّهُ لَیْسَ مِنْ عِرْقٍ یَضْرِبُ وَ لَا نَکْبَهًٍْ وَ لَا صُدَاعٍ وَ لَا مَرَضٍ إِلَّا بِذَنْبٍ وَ ذَلِکَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ فِی کِتَابِهِ وَ ما أَصابَکُمْ مِنْ مُصِیبَةٍ فَبِما کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ وَ یَعْفُوا عَنْ کَثِیرٍ قَالَ ثُمَّ قَالَ وَ مَا یَعْفُو اللهُ أَکْثَرُ مِمَّا یُؤَاخِذُ بِه. امام صادق (علیه السلام)- هشام‌بن‌سالم از امام صادق (علیه السلام) نقل کرده است که فرمود: «هر رگی که قطع می‌شود، هر مصیبتی که به وجود می‌آید و هر سردرد یا بیماری که فرد بدان دچار می‌شود به سبب ارتکاب گناهان است. زیرا خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: و مَا أَصَابَکُم مِّن مُّصِیبَةٍ فَبِمَا کَسَبَتْ أَیدِیکُمْ و یعْفُو عَن کَثِیرٍ. [هشام] گوید، آنگاه امام (علیه السلام) فرمود: «آنچه خداوند عفو و گذشت می‌فرماید، بیشتر است از آنچه مؤاخذه و عقوبت می‌کند». تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۳، ص۶۳۶ الکافی، ج۲، ص۲۶۹/ وسایل الشیعهًْ، ج۱۵، ص۲۹۹/ مکارم الأخلاق، ص۳۵۷/ بحارالأنوار، ج۷۰، ص۳۱۵/ نورالثقلین/ البرهان @slamLifeStyles
📌اسلام در دل مجرم نيروئي مي‏گذارد كه خودش براي مجازات بيايد! ▫️شما در كجاي دنيا و در چه مكتبي از مكاتب دنيا سراغ داريد كه مجرم با پاي خودش براي مجازات بيايد ؟ هميشه كار مجرم‏ اينست كه از مجازات فرار مي‏كند . تنها قدرتي كه مجرم را با پاي خودش و به اختيار و اراده خودش بسوي مجازات مي‏كشاند ، قدرت ايمان است ، غير ازاين چيز ديگري نيست . ما وقتي به صدر اسلام نگاه مي‏كنيم ، نمونه‏ هاي‏ زيادي در اين مورد مي‏بينيم . البته اينكه مي‏گويم در صدر اسلام ، نه اينكه‏ در غير صدر اسلام نمونه نداريم ، خير در غير صدر اسلام هم به هر اندازه كه‏ ايمان بوده نمونه‏ اش هم هست . اسلام براي مجرم مجازات معين كرده است ، مثلا براي شرابخوار و زناكار و دزد مجازات معين كرده است . از طرف ديگر در اسلام اصلي هست و آن اينكه : « الحدود تدرا بالشبهات » يعني حدود با اندك شبهه‏اي دفع مي‏شود . ▫️ اسلام هرگز قاضي و حاكم را مكلف نمي‏كند كه برود تجسس و تحقيق بكند تا مجرم را پيدا كند ، بلكه در دل مجرم نيروئي مي‏گذارد كه خودش براي مجازات بيايد . در زمان پيامبر اكرم و در زمان اميرالمؤمنين چه بسيار اتفاق افتاده است كه كسي خودش آمده حضور پيغمبر يا امام وگفته است : يا رسول الله ! ( يا اميرالمؤمنين ! ) من فلان جرم‏ رامرتكب شده‏ ام ، مرا مجازات كن ، من آلوده هستم مرا پاك كن @slamLifeStyles