♦️ جمع بندی بحث مطلق و مقید اصول فقه مظفر
▪️به قلم سید مجتبی امین جواهری در سال 1392 از دروس #استاد_علی_فرحانی نگاشته شده.
🔻لینک مطالعه تقریر:
🌐 http://aminjavaheri.com/2020/09/29/osul-e-feqh1/
✏️ سایت شخصی سید مجتبی امین جواهری
ملاحظات و محاکمات
☕️ @sm_javaheri
💡 تنفس در زمانه شهید مطهری
📍(با نگاهی به فیلم سینمایی سیانور/ سید مجتبی امین جواهری)
🔸حیات یک فیلم به «فرم» آن وابسته است. فرم یعنی تبدیل تصویر به حس/ معنا، در چارچوب قصه. تصویر با تکنیک های سینمایی تزیین می شود ولی زمانی به فرم می رسد که نسبت روشنی با کلیت قصه داشته باشد. بنابراین مهمترین عنصر در یک فیلم سینمایی «قصه» است و قصه آغاز نقد فرم سینمایی است.
🔸در این نوشته به دنبال «فرم» نیستیم و از آن عبور می کنیم ولی ماجرای فیلم سینمایی «سیانور» را با نگاهی به جریان های معرفتی دوره اخیر کشورمان بررسی می کنیم. این تأمل ما را در فضایی قرار می دهد که آنچه شهید مطهری در کتب خود از آن سخن گفته را به صورت عینی مشاهده کنیم. پس این فیلم بهانه ای شده تا درباره چند جهان بینی سخن بگوییم. از این رو بهتر است پیش از تماشای فیلم سیانور، این یادداشت را مطالعه کنید.
☘️ لینک یادداشت:
🌐 http://aminjavaheri.com/2020/09/30/zaman-motahari/
✏️ سایت شخصی سید مجتبی امین جواهری
ملاحظات و محاکمات
☕️ @sm_javaheri
💎 علوم انسانی اسلامی، چیستی و چگونگی
🖍 مروری اجمالی بر مسأله علوم انسانی در حوزه تمدن اسلامی به قلم سید مجتبی امین جواهری
🧾 عناوین را در تصویر ملاحظه کنید.
🔅 مدت مطالعه: 2 دقیقه
🔅 لینک یادداشت:
🌐 http://aminjavaheri.com/2020/09/30/olum-e-ensani/
✏️ سایت شخصی سید مجتبی امین جواهری
ملاحظات و محاکمات
@sm_javaheri
🔵 موضوع علم و ملاک تمایز علوم در کفایه الاصول
🔹 این یادداشت قسمت اول از مقدمه اول در کفایه الاصول آخوند خراسانی است. قسمت دوم موضوع علم اصول و قسمت سوم تعریف علم اصول است. نوشتار حاضر جمع بندی کاملی از دروس کفایه #استاد_علی_فرحانی است که به قلم سید مجتبی امین جواهری نگاشته شده و برای اولین بار منتشر می شود. در پایان نوشته نکات مربوط به عبارت کتاب و تطبیق آن نیز تقریر شده است.
🖱 عناوین در تصویر درج شده
🔅 لینک یادداشت:
🌐 http://aminjavaheri.com/2020/10/02/kefaye-mozue-elm/
✏️ سایت شخصی سید مجتبی امین جواهری
ملاحظات و محاکمات
💠 @sm_javaheri
ملاحظات| امین جواهری
🔵 موضوع علم و ملاک تمایز علوم در کفایه الاصول 🔹 این یادداشت قسمت اول از مقدمه اول در کفایه الاصول
📣📣📣
👆 این متن در پاسخ به درخواست یکی از کاربران کانال المرسلات منتشر شد
کانال المرسلات:
☘️ https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌 دوستانی که با این کانال آشنا نیستند پیشنهاد می کنم حتما مدتی مطالب آن را مطالعه کنند و از ظرفیت های مشاوره ای آن در مسائل حوزه معارف اسلامی استفاده کنند.🙏
🔵 پاسخ به مصاحبه آقای بروجردی و انکار اقتصاد اسلامی
🔹 حجت الاسلام #مرتضی_روحانی مدیر مسئول موسسه #ترجمان سالهاست که در زمینه علوم انسانی و نسبت آن با دین در حال پژوهش و فعالیت است. ایشان در حساب توئیتر خود به مصاحبه اخیر آقای بروجردی درباره اقتصاد اسلامی و علوم انسانی این گونه پاسخ دادند:
مطالعه در لینک زیر:
🌐 http://aminjavaheri.com/2020/10/03/elm-e-dini/
☘️ این یادداشت کوتاه به شناخت دقیق تر از مسائل امروز در حوزه علوم انسانی و نسبت آن با دین می پردازد و جلوی تقلیل مسأله و فرافکنی در آن را خواهد گرفت.
✏️ سایت شخصی سید مجتبی امین جواهری
ملاحظات و محاکمات
☕️ @sm_javaheri
🔴 “وحدت شخصی و نفی کثرات” از نظر آیت الله جوادی آملی
▪️عبارات زیر را سال ها پیش از کتاب رحیق مختوم (شرح اسفار اربعه ملاصدرا) آیت الله جوادی آملی فیش نویسی کردم. ایشان معتقدند فلسفه در انتهای مسیر خود به تشکیک وجود می رسد و توان اثبات #وحدت_شخصیه واجب تبارک را ندارد از این رو برای دستیابی به وحدت محض و نفی کثرات، باید وارد عرفان شده و از فلسفه گذر کنیم.
▪️در آراء فلسفی ایشان، واجب که در نظریه تشکیک در رأس سلسله قرار می گیرد، همچنان دارای حد است اگرچه حد آن «لا حد لها» باشد. بنابراین تشکیک در بهترین حالت همچنان ذات واجب را آغشته به حدود می کند و تنها راه برای اطلاق واجب از همه حدود، انکار تشکیک و اثبات وحدت شخصیه عرفاست.
▪️علامه طباطبایی وحدت وجود و نفی حدود را منافات با نظریه #تشکیک نمی دانند. ایشان معتقدند اگر با توجه به حدوسط اصالت وجود از هستی نفی حد شود، مراتب تشکیک بدون حد تبیین شده و همه هستی عین الربط به واجب خواهد بود. بنابراین مراتب تشکیک با مقایسه وجود با مراتب فوقانی بدست می آید و در رأس سلسله که مرتبه ای فوق آن متصور نیست، همه هستی به صورت وحدت محض در واجب مستجمع خواهد شد.
☘️ مطالعه فیش ها:
🌐 http://aminjavaheri.com/2020/10/05/vahdat-shakhsiye/
✏️ سایت شخصی سید مجتبی امین جواهری
ملاحظات و محاکمات
☕️ @sm_javaheri
📌 متن مهرتابان در توضیح دقیق تر از مسأله تشکیک (در تکمله پست قبل)
➕(به ترتیب از صفحه 226 تا 230 مطالعه شود)
♦️علامه طهرانی همانند آیت الله جوادی آملی تشکیک را منافی با توحید ناب می دانند و در مباحثات خود با استاد خویش بر آن اصرار می ورزند در حالی که علامه طباطبایی تقریر از نظریه تشکیک ارائه می کنند که منافی با صرافت و بساطت واجب نیست.
♦️در پایان پس از استناد تلمیذ (علامه طهرانی) به اشعار، علامه طباطبایی می فرمایند:
🔅«ما هم از این شعرها یاد داریم ولی متأسفانه با شعر کار درست نمی شود...»
♦️این چند صفحه بسیار خواندنی است و ثبت آن توسط علامه طهرانی در کتاب مهرتابان موجب برکات زیادی در فهم دقیق مبنای علامه طباطبایی شده است. خداوند تلمیذ و استاد را غریق رحمت خود کند.
تفصیل این مطلب:
🌐 http://aminjavaheri.com/2020/08/31/tohid-qurani/
✏️ سایت شخصی سید مجتبی امین جواهری
ملاحظات و محاکمات
☕️ @sm_javaheri