🔵 سیطره ی تراژیک یک اراده ی برتر و عادل بر سرنوشت انسان ها
▪️این یادداشت را در سال 93 و به بهانه فیلم سرگیجه آلفرد #هیچکاک و خواندن نقدهای #شهید_آوینی نوشتم.
🌷 شهادت شهید آوینی همراه با تیم تصویر برداری و در مناطق جنگی، نشانه معناداری برای ورود جوانان مومن یک نسل به ساحت های فرهنگی کشور بود. (روحش شاد و راهش پایدار)
▪️برای مطالعه به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://aminjavaheri.com/2020/09/26/hichkak/
✏️ سایت شخصی سید مجتبی امین جواهری
🔹🔹🔹🔹🔹🔹
♦️ملاحظات و محاکمات
💠 @sm_javaheri
⚫️ معنای بیع در فقه معاملات (3)
▪️جمع بندی فشرده از دروس مکاسب #استاد_علی_فرحانی/ کیفیت استدلال شیخ انصاری و روش معناشناسی عنوان #بیع اهمیت فوق العاده ای در فقه دارد.
🔅عناوین هر یادداشت در تصاویر نوشته شده.
▪️مطالعه قسمت اول:
🌐 http://aminjavaheri.com/2020/08/30/feqh-beya1/
▪️مطالعه قسمت دوم:
🌐 http://aminjavaheri.com/2020/09/07/feqh-beya2/
▪️مطالعه قسمت سوم:
🌐 http://aminjavaheri.com/2020/09/26/feqh-beya3/
✏️ سایت شخصی سید مجتبی امین جواهری
ملاحظات و محاکمات
☕️ @sm_javaheri
♦️ جمع بندی بحث مطلق و مقید اصول فقه مظفر
▪️به قلم سید مجتبی امین جواهری در سال 1392 از دروس #استاد_علی_فرحانی نگاشته شده.
🔻لینک مطالعه تقریر:
🌐 http://aminjavaheri.com/2020/09/29/osul-e-feqh1/
✏️ سایت شخصی سید مجتبی امین جواهری
ملاحظات و محاکمات
☕️ @sm_javaheri
💡 تنفس در زمانه شهید مطهری
📍(با نگاهی به فیلم سینمایی سیانور/ سید مجتبی امین جواهری)
🔸حیات یک فیلم به «فرم» آن وابسته است. فرم یعنی تبدیل تصویر به حس/ معنا، در چارچوب قصه. تصویر با تکنیک های سینمایی تزیین می شود ولی زمانی به فرم می رسد که نسبت روشنی با کلیت قصه داشته باشد. بنابراین مهمترین عنصر در یک فیلم سینمایی «قصه» است و قصه آغاز نقد فرم سینمایی است.
🔸در این نوشته به دنبال «فرم» نیستیم و از آن عبور می کنیم ولی ماجرای فیلم سینمایی «سیانور» را با نگاهی به جریان های معرفتی دوره اخیر کشورمان بررسی می کنیم. این تأمل ما را در فضایی قرار می دهد که آنچه شهید مطهری در کتب خود از آن سخن گفته را به صورت عینی مشاهده کنیم. پس این فیلم بهانه ای شده تا درباره چند جهان بینی سخن بگوییم. از این رو بهتر است پیش از تماشای فیلم سیانور، این یادداشت را مطالعه کنید.
☘️ لینک یادداشت:
🌐 http://aminjavaheri.com/2020/09/30/zaman-motahari/
✏️ سایت شخصی سید مجتبی امین جواهری
ملاحظات و محاکمات
☕️ @sm_javaheri
💎 علوم انسانی اسلامی، چیستی و چگونگی
🖍 مروری اجمالی بر مسأله علوم انسانی در حوزه تمدن اسلامی به قلم سید مجتبی امین جواهری
🧾 عناوین را در تصویر ملاحظه کنید.
🔅 مدت مطالعه: 2 دقیقه
🔅 لینک یادداشت:
🌐 http://aminjavaheri.com/2020/09/30/olum-e-ensani/
✏️ سایت شخصی سید مجتبی امین جواهری
ملاحظات و محاکمات
@sm_javaheri
🔵 موضوع علم و ملاک تمایز علوم در کفایه الاصول
🔹 این یادداشت قسمت اول از مقدمه اول در کفایه الاصول آخوند خراسانی است. قسمت دوم موضوع علم اصول و قسمت سوم تعریف علم اصول است. نوشتار حاضر جمع بندی کاملی از دروس کفایه #استاد_علی_فرحانی است که به قلم سید مجتبی امین جواهری نگاشته شده و برای اولین بار منتشر می شود. در پایان نوشته نکات مربوط به عبارت کتاب و تطبیق آن نیز تقریر شده است.
🖱 عناوین در تصویر درج شده
🔅 لینک یادداشت:
🌐 http://aminjavaheri.com/2020/10/02/kefaye-mozue-elm/
✏️ سایت شخصی سید مجتبی امین جواهری
ملاحظات و محاکمات
💠 @sm_javaheri
ملاحظات| امین جواهری
🔵 موضوع علم و ملاک تمایز علوم در کفایه الاصول 🔹 این یادداشت قسمت اول از مقدمه اول در کفایه الاصول
📣📣📣
👆 این متن در پاسخ به درخواست یکی از کاربران کانال المرسلات منتشر شد
کانال المرسلات:
☘️ https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌 دوستانی که با این کانال آشنا نیستند پیشنهاد می کنم حتما مدتی مطالب آن را مطالعه کنند و از ظرفیت های مشاوره ای آن در مسائل حوزه معارف اسلامی استفاده کنند.🙏
🔵 پاسخ به مصاحبه آقای بروجردی و انکار اقتصاد اسلامی
🔹 حجت الاسلام #مرتضی_روحانی مدیر مسئول موسسه #ترجمان سالهاست که در زمینه علوم انسانی و نسبت آن با دین در حال پژوهش و فعالیت است. ایشان در حساب توئیتر خود به مصاحبه اخیر آقای بروجردی درباره اقتصاد اسلامی و علوم انسانی این گونه پاسخ دادند:
مطالعه در لینک زیر:
🌐 http://aminjavaheri.com/2020/10/03/elm-e-dini/
☘️ این یادداشت کوتاه به شناخت دقیق تر از مسائل امروز در حوزه علوم انسانی و نسبت آن با دین می پردازد و جلوی تقلیل مسأله و فرافکنی در آن را خواهد گرفت.
✏️ سایت شخصی سید مجتبی امین جواهری
ملاحظات و محاکمات
☕️ @sm_javaheri
🔴 “وحدت شخصی و نفی کثرات” از نظر آیت الله جوادی آملی
▪️عبارات زیر را سال ها پیش از کتاب رحیق مختوم (شرح اسفار اربعه ملاصدرا) آیت الله جوادی آملی فیش نویسی کردم. ایشان معتقدند فلسفه در انتهای مسیر خود به تشکیک وجود می رسد و توان اثبات #وحدت_شخصیه واجب تبارک را ندارد از این رو برای دستیابی به وحدت محض و نفی کثرات، باید وارد عرفان شده و از فلسفه گذر کنیم.
▪️در آراء فلسفی ایشان، واجب که در نظریه تشکیک در رأس سلسله قرار می گیرد، همچنان دارای حد است اگرچه حد آن «لا حد لها» باشد. بنابراین تشکیک در بهترین حالت همچنان ذات واجب را آغشته به حدود می کند و تنها راه برای اطلاق واجب از همه حدود، انکار تشکیک و اثبات وحدت شخصیه عرفاست.
▪️علامه طباطبایی وحدت وجود و نفی حدود را منافات با نظریه #تشکیک نمی دانند. ایشان معتقدند اگر با توجه به حدوسط اصالت وجود از هستی نفی حد شود، مراتب تشکیک بدون حد تبیین شده و همه هستی عین الربط به واجب خواهد بود. بنابراین مراتب تشکیک با مقایسه وجود با مراتب فوقانی بدست می آید و در رأس سلسله که مرتبه ای فوق آن متصور نیست، همه هستی به صورت وحدت محض در واجب مستجمع خواهد شد.
☘️ مطالعه فیش ها:
🌐 http://aminjavaheri.com/2020/10/05/vahdat-shakhsiye/
✏️ سایت شخصی سید مجتبی امین جواهری
ملاحظات و محاکمات
☕️ @sm_javaheri