eitaa logo
ملاحظات| امین جواهری
773 دنبال‌کننده
359 عکس
59 ویدیو
23 فایل
♦️دستنوشته های سید مجتبی امین جواهری - یک طلبه عصر انقلاب 👈درباره من: https://B2n.ir/x85407 🌐 سایت: http://aminjavaheri.com/ 🔹ادمین: @smojtabaamin ویراستی: https://virasty.com/smojtabaamin
مشاهده در ایتا
دانلود
شاخصه های کلی نظام آموزشی و پژوهشی مطلوب حوزه علمیه ❓❓ 🔸سلام علیکم جناب استاد 🔸بنده مدیر یکی از حوزه‌های علمیه استان سیستان و بلوچستان هستم. 🔸می خواستم نگاه و دیدگاه حضرتعالی را به صورت مبسوط راجع به پیشرفت طلاب هم در بخش آموزشی و هم پژوهشی بدانم. یک حوزه خوب و پیشرفته در این دو مقوله چه برنامه هایی باید داشته باشد. هم طبق برنامه درسی مرسوم حوزه و هم برنامه‌ریزی فوق العاده جهت پیشرفت طلاب. جنابعالی چه طرح و برنامه ای را پیشنهاد می فرمایید؟ 🔸ممنون و متشکرم لینک یادداشت: 🌐 http://aminjavaheri.com/2020/09/17/howze-matlub/ ➕ یادداشتی از حجت الاسلام عباس افروزی درباره تقریر نویسی: 🌐 http://aminjavaheri.com/readable/afruzi-taghrir/ ✏️ سایت شخصی سید مجتبی امین جواهری ملاحظات و محاکمات ☕️ @sm_javaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔵 یادداشتی درباره هماهنگی نظام فکری امام خمینی و علامه طباطبایی ➕(مسأله علم در فلسفه) 🔹بقلم سید مجتبی امین جواهری برگرفته از درس گفتارهای استاد علی فرحانی 🔹عناوین اصلی: ▪️بحث تعریف علم ▪️خصائص علم ▪️بیان تعارض میان تعریف و خصائص علم ▪️نقد تصالح صورت گرفته از آیت الله جوادی آملی ▪️دیدگاه امام و علامه در حل تعارض ▪️ارجاع علم حصولی به علم حضوری ▪️بیان ثمرات عرفانی دیدگاه امام و علامه در آن ▪️تبیین دو مدل آفاقی و انفسی در سلوک معنوی ▪️تبیین حقیقت معنای مراقبه در اندیشه امام و علامه ☘️ مطالعه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://aminjavaheri.com/2020/09/19/emam-va-allame1/ 🔅برای استماع صوت اینجا کلیک کنید. ✏️ سایت شخصی سید مجتبی امین جواهری ملاحظات و محاکمات ☕️ @sm_javaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ سیر بدیهیات در فلسفه از اصل واقعیت تا اصالت وجود این متن خلاصه ای است از تقریراتی که سال ها پیش در آغاز فراگیری فلسفه در جمع بندی مطالب استاد فرحانی نوشتم. سعی شده به صورت خلاصه گام های مسیر بدیهی فلسفه از منظر علامه طباطبایی در کتاب بدایه الحکمه و با رعایت سیر ریاضی ایشان تبیین شود. ☘️لینک مطلب: 🌐 http://aminjavaheri.com/2020/09/20/badihiyat-falsafi/ 🔴 پی نوشت: در جلسه امروز (جلسه هفتم) از سری جلسات هماهنگی نظام فکری امام خمینی و علامه طباطبایی، برای تکمیل مباحث علم به مرور مسیر بدیهیات فلسفه در کتاب بدایه الحکمه پرداختند. پیشنهاد می کنم پیش از استماع صوت جلسه، لینک فوق را برای حضور ذهن مطالعه کنید. در آینده ان شاء الله تقریری از مباحث ایشان هم می نویسم. ➕لینک دانلود صوت جلسه هفتم: 🌐 http://aminjavaheri.com/readable/jalase7-emam-va-allame/ ✏️ سایت شخصی سید مجتبی امین جواهری ملاحظات و محاکمات ☕️ @sm_javaheri
🔴 مطالعه دلالت های نظام اندیشه استاد مطهری در علوم انسانی و اسلامی ♦️ صوت جلسات دوره اندیشه میزان (6 جلسه) 🔻 سرفصل های دوره: ▪️سیر پیدایش علوم انسانی در غرب ▪️ریشه های فلسفی علوم انسانی مدرن ▪️جامعیت اجتماعی اسلام از منظر شهید مطهری ▪️بررسی دوران درخشان تمدن اسلامی در نگاه شهید مطهری ▪️نقش فلسفه صدرایی در اسلامی سازی علوم از منظر شهید مطهری ▪️نقش سنت اجتهادی شیعه در اسلامی سازی علوم در نگاه شهید مطهری ▪️حرکت به سوی علوم اجتماعی اسلامی با استفاده از آراء شهید مطهری ▪️حرکت به سمت روانشناسی اسلامی با استفاده از آراء شهید مطهری ▪️حرکت به سمت اقتصاد اسلامی با توجه به آراء شهید مطهری ▪️حرکت به سمت علوم سیاسی اسلامی با توجه به آراء شهید مطهری ▪️نقش حوزه و دانشگاه در تولید علوم انسانی اسلامی ☘️ لینک دانلود صوت : 🌐 http://aminjavaheri.com/2020/09/21/andishe-mizan/ ✏️ سایت شخصی سید مجتبی امین جواهری ملاحظات و محاکمات ☕️ @sm_javaheri
🔶 رساله ای در حل مسأله توحید و نفی تناهی از ذات واجب 🔸 این یادداشت در سال 1393 و پس از مباحث اصالت وجود و وحدت وجود استاد علی فرحانی نوشته شد. مسأله اصلی در آن نسبت میان کثرت فلسفی و است که با تقریری از برهان ملاصدرا جمع بندی می گردد. 🌐 http://aminjavaheri.com/2020/08/31/tohid-qurani/ ✏️ سایت شخصی سید مجتبی امین جواهری 🔹🔹🔹🔹🔹🔹 ♦️ملاحظات و محاکمات 💠 @sm_javaheri
♦️مقررات قابل تغيير در اسلام: 🔰متن از علامه طباطبایی همان‏طور كه انسان يك رشته احكام و مقررات ثابت و پا برجا كه به اقتضاى نيازمندی هاى ثابت طبيعى و يك‏نواخت او وضع شود، لازم دارد، هم‏چنين به يك رشته مقررات قابل تغيير و تبديل نيازمند است و هرگز اجتماعى از اجتماعات انسانى بدون اين‏گونه مقررات حالت ثبات و بقا را به خود نخواهد گرفت، زيرا بسيار روشن است كه زندگى همان انسان طبيعى كه نظر به ساختمان ويژه خود ثابت و يك‏نواخت است، نظر به مقتضيات مكانى و زمانى پيوسته با حالت تحول و تكامل مواجه و با عوامل انقلابى و شرايط رنگارنگ زمان و مكان كاملًا دست به گريبان است و تدريجاً شكل خود را عوض نموده و بر محيط تازه منطبق مى‏سازد و اين تغيير اوضاع حتماً تغيير مقررات را ايجاب می ‏نمايد. در مورد همين قسم احكام و مقررات در اسلام، اصلى داريم كه ما در اين بحث از آن به نام تعبير می كنيم و اين اصل است كه در اسلام به احتياجات قابل تغيير و تبديل مردم در هر عصر و زمان و در هر منطقه و مكانى پاسخ می دهد و بدون اين كه مقررات ثابته اسلام دست‏خوشِ نسخ و ابطال شود نيازمندی هاى جامعه انسانى را نيز رفع می ‏نمايد. 💠 اينك توضيح مطالب: همان طور كه يك فرد از جامعه اسلامى بر اثر حقوقى كه از راه قانون دينى به دست آورده می ‏تواند در محيط زندگى ويژه خود هرگونه تصرفاتى (البته در سايه تقوا و با رعايت قانون) كند، می ‏تواند از مال خود تا حدى كه مصلحت می بيند و دلش می ‏خواهد در وضع زندگى خود هرگونه توسعه داده و از بهترين خوراك و پوشاك و خانه و اثاث استفاده نمايد، يا از بخشى از آنها صرف نظر كند، و نيز می ‏تواند از حقوق حقه خود در برابر هر تجاوز و ادعايى دفاع كرده و موجوديت زندگى خود را نگهدارى نمايد، يا به مصلحت وقت از دفاع خوددارى كرده و از بعضى از حقوق خود چشم بپوشد و نيز می تواند در راه كسب مخصوص خود فعاليت كرده و حتى روز و شب كار كند، يا طبق صوابديد خود روزى دست از كار كشيده و به مهم ديگرى بپردازد، 🔻 هم‏چنين ولى امر مسلمين كه از ديدگاه اسلامى تعيّن پيدا كرده باشد، نظر به ولايت عمومى كه در منطقه حكومت خود دارد و در حقيقت سر رشته ‏دار افكار جامعه اسلامى و مورد تمركز شعور و اراده همگانى است، تصرفى را كه يك فرد در محيط زندگى خود می توانست بكند، او در محيط زندگى عمومى می ‏تواند انجام دهد. او می ‏تواند در سايه تقوا و رعايت احكام ثابته دينى مقرراتى مثلًا براى راه‏ها و معابر و خانه و كاشانه و بازار نقل و تحويل و كسب و كار و روابط طبقات مردم وضع نمايد؛ می ‏تواند روزى امر به دفاع نموده و در تجهيزات لشكر و هرگونه مقدمات لازمه آن تصميم گرفته و به موقع اجرا بگذارد، يا وقتى نظر به صلاح مسلمين، از دفاع خوددارى كرده و معاهده‏ هاى متناسب منعقد سازد. می تواند در پيشرفت فرهنگ مربوط به دين يا به زندگى مرفّه مردم تصميماتى اتخاذ كرده و دست به عمليات وسيعى بزند يا روزى چند رشته‏اى از معلومات را پس زده و از رشته ديگرى ترويج كند. خلاصه، هرگونه مقررات جديدى كه در پيشرفت زندگى اجتماعى جامعه مفيد باشد و به صلاح اسلام و مسلمين تمام شود مربوط به است و هيچ‏گونه‏ ممنوعيّتى در وضع و اجراى آن نيست. البته اين‏گونه مقررات در اسلام اگرچه لازم‏ الاجرا مى‏باشد و «ولیّ ‏امر» كه به وضع و اجراى آنها موظف است لازم ‏الاطاعه است، ولى در عين حال شريعت و حكم خدايى شمرده نمی ‏شود. اعتبار اين‏گونه مقررات طبعاً تابع مصلحتى است كه آن را ايجاب كرده و به وجود آورده است و به محض از ميان رفتن مصلحت از ميان می ‏رود و در اين صورت ولىّ امر سابق يا ولىّ امر جديد از ميان رفتن حكم سابق و به ميان آمدن حكم لاحق را به مردم اعلام داشته و حكم سابق را نسخ می ‏نمايد. 🔅اما احكام الهى كه متن شريعت می ‏باشد براى هميشه ثابت و پايدار است و كسى، حتى ولىّ امر، نيز حق اين را ندارد كه آنها را به مصلحت وقت تغيير دهد و به ملاحظه از بين رفتن پاره‏اى از آنها در نظر او، آنها را الغا نمايد. ملاحظات و محاکمات (سید مجتبی امین جواهری) ☕️ @sm_javaheri
💠 چند نکته مهم در نظریه از علامه طباطبایی: ✅ اولاً ایشان محدوده تصرف والی را در همه باید های متغیر انسان می دانند و آن را به قدرت تصرف فرد در زندگی شخصی خود تشبیه می کنند. ✅ ثانیاً باید های متغیر انسانی را به دستور والی لازم الاطاعه می دانند ولی آن دستورات را ذیل شریعت نمی دانند. ✅ ثالثاً نظریه اختیارات والی را محدود به دوران حضور و غیبت نمی دانند. به تعبیر دیگر این اندیشه را در امتداد فطرت انسان تبیین می کنند. (قسمت های قبل از عبارت فوق) ✅ رابعاً معتقدند والی باید با دیدگاه اسلامی تعین پیدا کند و سخنی از نقش مستقل مردم در مرحله فعلیت نمی کنند. (اگرچه در هر صورت حاکم در وادی امتثال عقل انسان است و این نفی تشخیص مصداق از ناحیه جمهور را نمی کند) 🔘متن زیر را با توجه به این نظریه و امتداد آن در باب علوم انسانی نوشتم: 🌐 http://aminjavaheri.com/2020/09/08/ekhtiyarat-e-vali/ 🔸ملاحظات و محاکمات (سید مجتبی امین جواهری) ☕️ @sm_javaheri
🔵 نظریه سنخیت گزاره های علم 🔹 تبیین نظریه سنخیت گزاره های علم در اندیشه امام خمینی (ره) برگرفته از دروس مناهج الوصول از استاد علی فرحانی 🔹امام خمینی (ره) برای تمایز علوم به موضوع علم، غایت و ... تمسک نمی کنند و ریشه وحدت میان گزاره های یک علم را با نظریه سنخیت توضیح می دهند. ☘️ برای مطالعه به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://aminjavaheri.com/2020/09/24/manahej-1/ ✏️ سایت شخصی سید مجتبی امین جواهری 🔹🔹🔹🔹🔹🔹 ♦️ملاحظات و محاکمات 💠 @sm_javaheri
🔵 تقریر بحث حقیقت شرعیه در کتاب کفایه الاصول آخوند خراسانی 🔹 کل تقریر این بحث در دو قسمت 🔰 از دروس استاد علی فرحانی ➕(جمع بندی جلسه 43 تا 49) 🔹 بقلم سید مجتبی امین جواهری در سال 1395 🔹برای مطالعه قسمت اول بر لینک زیر کلیک کنید: 🌐 http://aminjavaheri.com/2020/09/06/kefaye-taghrir-haghighatsarie1/ 🔹برای مطالعه قسمت دوم بر لینک زیر کلیک کنید: 🌐 http://aminjavaheri.com/2020/09/25/kefaye-taghrir-haghighatsarie2/ ✏️ سایت شخصی سید مجتبی امین جواهری 🔹🔹🔹🔹🔹🔹 ♦️ملاحظات و محاکمات 💠 @sm_javaheri
🔵 سیطره ی تراژیک یک اراده ی برتر و عادل بر سرنوشت انسان ها ▪️این یادداشت را در سال 93 و به بهانه فیلم سرگیجه آلفرد و خواندن نقدهای نوشتم. 🌷 شهادت شهید آوینی همراه با تیم تصویر برداری و در مناطق جنگی، نشانه معناداری برای ورود جوانان مومن یک نسل به ساحت های فرهنگی کشور بود. (روحش شاد و راهش پایدار) ▪️برای مطالعه به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://aminjavaheri.com/2020/09/26/hichkak/ ✏️ سایت شخصی سید مجتبی امین جواهری 🔹🔹🔹🔹🔹🔹 ♦️ملاحظات و محاکمات 💠 @sm_javaheri
⚫️ معنای بیع در فقه معاملات (3) ▪️جمع بندی فشرده از دروس مکاسب / کیفیت استدلال شیخ انصاری و روش معناشناسی عنوان اهمیت فوق العاده ای در فقه دارد. 🔅عناوین هر یادداشت در تصاویر نوشته شده. ▪️مطالعه قسمت اول: 🌐 http://aminjavaheri.com/2020/08/30/feqh-beya1/ ▪️مطالعه قسمت دوم: 🌐 http://aminjavaheri.com/2020/09/07/feqh-beya2/ ▪️مطالعه قسمت سوم: 🌐 http://aminjavaheri.com/2020/09/26/feqh-beya3/ ✏️ سایت شخصی سید مجتبی امین جواهری ملاحظات و محاکمات ☕️ @sm_javaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️ جمع بندی بحث مطلق و مقید اصول فقه مظفر ▪️به قلم سید مجتبی امین جواهری در سال 1392 از دروس نگاشته شده. 🔻لینک مطالعه تقریر: 🌐 http://aminjavaheri.com/2020/09/29/osul-e-feqh1/ ✏️ سایت شخصی سید مجتبی امین جواهری ملاحظات و محاکمات ☕️ @sm_javaheri
💡 تنفس در زمانه شهید مطهری 📍(با نگاهی به فیلم سینمایی سیانور/ سید مجتبی امین جواهری) 🔸حیات یک فیلم به «فرم» آن وابسته است. فرم یعنی تبدیل تصویر به حس/ معنا، در چارچوب قصه. تصویر با تکنیک های سینمایی تزیین می شود ولی زمانی به فرم می رسد که نسبت روشنی با کلیت قصه داشته باشد. بنابراین مهمترین عنصر در یک فیلم سینمایی «قصه» است و قصه آغاز نقد فرم سینمایی است. 🔸در این نوشته به دنبال «فرم» نیستیم و از آن عبور می کنیم ولی ماجرای فیلم سینمایی «سیانور» را با نگاهی به جریان های معرفتی دوره اخیر کشورمان بررسی می کنیم. این تأمل ما را در فضایی قرار می دهد که آنچه شهید مطهری در کتب خود از آن سخن گفته را به صورت عینی مشاهده کنیم. پس این فیلم بهانه ای شده تا درباره چند جهان بینی سخن بگوییم. از این رو بهتر است پیش از تماشای فیلم سیانور، این یادداشت را مطالعه کنید. ☘️ لینک یادداشت: 🌐 http://aminjavaheri.com/2020/09/30/zaman-motahari/ ✏️ سایت شخصی سید مجتبی امین جواهری ملاحظات و محاکمات ☕️ @sm_javaheri
💎 علوم انسانی اسلامی، چیستی و چگونگی 🖍 مروری اجمالی بر مسأله علوم انسانی در حوزه تمدن اسلامی به قلم سید مجتبی امین جواهری 🧾 عناوین را در تصویر ملاحظه کنید. 🔅 مدت مطالعه: 2 دقیقه 🔅 لینک یادداشت: 🌐 http://aminjavaheri.com/2020/09/30/olum-e-ensani/ ✏️ سایت شخصی سید مجتبی امین جواهری ملاحظات و محاکمات @sm_javaheri
🔵 موضوع علم و ملاک تمایز علوم در کفایه الاصول 🔹 این یادداشت قسمت اول از مقدمه اول در کفایه الاصول آخوند خراسانی است. قسمت دوم موضوع علم اصول و قسمت سوم تعریف علم اصول است. نوشتار حاضر جمع بندی کاملی از دروس کفایه است که به قلم سید مجتبی امین جواهری نگاشته شده و برای اولین بار منتشر می شود. در پایان نوشته نکات مربوط به عبارت کتاب و تطبیق آن نیز تقریر شده است. 🖱 عناوین در تصویر درج شده 🔅 لینک یادداشت: 🌐 http://aminjavaheri.com/2020/10/02/kefaye-mozue-elm/ ✏️ سایت شخصی سید مجتبی امین جواهری ملاحظات و محاکمات 💠 @sm_javaheri
ملاحظات| امین جواهری
🔵 موضوع علم و ملاک تمایز علوم در کفایه الاصول 🔹 این یادداشت قسمت اول از مقدمه اول در کفایه الاصول
📣📣📣 👆 این متن در پاسخ به درخواست یکی از کاربران کانال المرسلات منتشر شد کانال المرسلات: ☘️ https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b 📌 دوستانی که با این کانال آشنا نیستند پیشنهاد می کنم حتما مدتی مطالب آن را مطالعه کنند و از ظرفیت های مشاوره ای آن در مسائل حوزه معارف اسلامی استفاده کنند.🙏
🔵 پاسخ به مصاحبه آقای بروجردی و انکار اقتصاد اسلامی 🔹 حجت الاسلام مدیر مسئول موسسه سالهاست که در زمینه علوم انسانی و نسبت آن با دین در حال پژوهش و فعالیت است. ایشان در حساب توئیتر خود به مصاحبه اخیر آقای بروجردی درباره اقتصاد اسلامی و علوم انسانی این گونه پاسخ دادند: مطالعه در لینک زیر: 🌐 http://aminjavaheri.com/2020/10/03/elm-e-dini/ ☘️ این یادداشت کوتاه به شناخت دقیق تر از مسائل امروز در حوزه علوم انسانی و نسبت آن با دین می پردازد و جلوی تقلیل مسأله و فرافکنی در آن را خواهد گرفت. ✏️ سایت شخصی سید مجتبی امین جواهری ملاحظات و محاکمات ☕️ @sm_javaheri
🔴 “وحدت شخصی و نفی کثرات” از نظر آیت الله جوادی آملی ▪️عبارات زیر را سال ها پیش از کتاب رحیق مختوم (شرح اسفار اربعه ملاصدرا) آیت الله جوادی آملی فیش نویسی کردم. ایشان معتقدند فلسفه در انتهای مسیر خود به تشکیک وجود می رسد و توان اثبات واجب تبارک را ندارد از این رو برای دستیابی به وحدت محض و نفی کثرات، باید وارد عرفان شده و از فلسفه گذر کنیم. ▪️در آراء فلسفی ایشان، واجب که در نظریه تشکیک در رأس سلسله قرار می گیرد، همچنان دارای حد است اگرچه حد آن «لا حد لها» باشد. بنابراین تشکیک در بهترین حالت همچنان ذات واجب را آغشته به حدود می کند و تنها راه برای اطلاق واجب از همه حدود، انکار تشکیک و اثبات وحدت شخصیه عرفاست. ▪️علامه طباطبایی وحدت وجود و نفی حدود را منافات با نظریه نمی دانند. ایشان معتقدند اگر با توجه به حدوسط اصالت وجود از هستی نفی حد شود، مراتب تشکیک بدون حد تبیین شده و همه هستی عین الربط به واجب خواهد بود. بنابراین مراتب تشکیک با مقایسه وجود با مراتب فوقانی بدست می آید و در رأس سلسله که مرتبه ای فوق آن متصور نیست، همه هستی به صورت وحدت محض در واجب مستجمع خواهد شد. ☘️ مطالعه فیش ها: 🌐 http://aminjavaheri.com/2020/10/05/vahdat-shakhsiye/ ✏️ سایت شخصی سید مجتبی امین جواهری ملاحظات و محاکمات ☕️ @sm_javaheri
📌 متن مهرتابان در توضیح دقیق تر از مسأله تشکیک (در تکمله پست قبل) ➕(به ترتیب از صفحه 226 تا 230 مطالعه شود) ♦️علامه طهرانی همانند آیت الله جوادی آملی تشکیک را منافی با توحید ناب می دانند و در مباحثات خود با استاد خویش بر آن اصرار می ورزند در حالی که علامه طباطبایی تقریر از نظریه تشکیک ارائه می کنند که منافی با صرافت و بساطت واجب نیست. ♦️در پایان پس از استناد تلمیذ (علامه طهرانی) به اشعار، علامه طباطبایی می فرمایند: 🔅«ما هم از این شعرها یاد داریم ولی متأسفانه با شعر کار درست نمی شود...» ♦️این چند صفحه بسیار خواندنی است و ثبت آن توسط علامه طهرانی در کتاب مهرتابان موجب برکات زیادی در فهم دقیق مبنای علامه طباطبایی شده است. خداوند تلمیذ و استاد را غریق رحمت خود کند. تفصیل این مطلب: 🌐 http://aminjavaheri.com/2020/08/31/tohid-qurani/ ✏️ سایت شخصی سید مجتبی امین جواهری ملاحظات و محاکمات ☕️ @sm_javaheri