eitaa logo
ملاحظات| امین جواهری
776 دنبال‌کننده
359 عکس
60 ویدیو
23 فایل
♦️دستنوشته های سید مجتبی امین جواهری - یک طلبه عصر انقلاب 👈درباره من: https://B2n.ir/x85407 🌐 سایت: http://aminjavaheri.com/ 🔹ادمین: @smojtabaamin ویراستی: https://virasty.com/smojtabaamin
مشاهده در ایتا
دانلود
https://virasty.com/smojtabaamin خدایا من که کل عمرم به گناه و بطالت گذشت ولی راهپیمایی روز قدس فردا رو قسمتم کن حتی شده درحد سیاهی‌لشکر شاید با همین عمل اسم ما هم درکنار امام زمانی ها قرار گرفت 〰️〰️〰️〰️ ✍️سید مجتبی امین جواهری ملاحظات و محاکمات 🌐 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0
♦️ایران برنده جنگ است این مقاله در یکی از سایت های میانه رو و لیبرال آمریکایی به نام the free press پس از ترورسردار زاهدی منتشر شده و نویسندگان معتبری دارد: ۱) روئل مارک گرچت (افسر سابق اهداف ایرانی Iranian-targets در سیا CIA، محقق مقیم بنیاد دفاع از دموکراسی) ۲) ری تکیه (عضو ارشد شورای روابط خارجی) ♦️به تیتر آن دقت کنید. این نتیجه گیری، از تفکیک تاکتیک های موقت و مزیت های بلند مدت بدست آمده. در قسمتی از متن مقاله آمده: ... But these short-term tactical victories don’t fundamentally alter the Islamic Republic’s advantages. And those advantages, alas, are many. ترجمه: ... اما این پیروزی های تاکتیکی کوتاه مدت، اساساً مزیت های جمهوری اسلامی را تغییر نمی دهد. و این مزایا، نگرانی یا افسوس، بسیار زیادی را همراه خواهد داشت. 🌐 لینک مقاله ♦️پی نوشت: رهبری سال گذشته فرمودند ما به نزدیک شده ایم. متأسفانه این مطلب درست تبیین نشد و به حاشیه رفت. رسانه های فارسی زبان اپوزیسیون درگیر نفرت ورزی نسبت به واقعیت های جمهوری اسلامی هستند و رویکرد رسانه های داخلی نیز بیشتر ایدئولوژیک است. از این جهت فهم واقعیت میدان برای عقل عرفی شهروند ایرانی مختل شده است. مقاله فوق را به عنوان نمونه انتخاب کردم -البته صدها مشابه دیگر نیز دارد- که اشاره به ثبات استراتژیک و راهبرد بلند مدت جمهوری اسلامی در منطقه و جهان کرده است. جایگاه ایران در جهان نقطه آغاز تحولات اقتصادی و حتی فرهنگی و سیاسی است.این یک مقدمه برای رسیدن به قله است 〰️〰️〰️〰️ ✍️سید مجتبی امین جواهری ملاحظات و محاکمات 🌐 @sm_javaheri
🕯 وضع الفاظ برای روح المعانی و حقایق (حقیقت نبوت و خواستگاه اصلی الفاظ از دیدگاه امام خمینی (ره)) 🔰سید مجتبی امین جواهری ♦️خواستگاه الفاظ حقایق ملکوتی و عالم اسماء و صفات الهی است که نازل شده به عالم طبیعت. من گمان می کردم ما در تلاشیم که با الفاظ و معانی زمینی حقایق آسمانی را بفهمیم ولی امام خمینی (ره) در این عبارت خواستگاه لفظ را اسماء و صفات الهی می خوانند که ما آن را تنزل داده و به پدیده های طبیعی تطبیق کرده ایم. کاملا عکس آنچه فکر می کردم. 🔘«الم تر الی ربک کیف مد الظلّ» 🔘«و انزل من السماء مائا» در نگاه امام منشأ این الفاظ سایه، آسمان و آب عالم طبیعت در ذهن ما نبوده و نیست (👈🏻التعلیقة علی الفوائد الرضویه‏ ص‏‏66ـ67‏) درک این مطلب فهم ما را از حقیقت نبوت و باطن قرآن متفاوت خواهد کرد: نبوت در هر مرتبه محقق است و عبارتست از تجلی به تناسب همان مرتبه. بنابراین انسان کامل و نفس نبی در مراتب مثال و عقل نیز شأن نبوت دارد چون سرچشمه تجلی اسماء الهی است. ♦️عبارت امام از مصباح 40 کتاب مصباح الهدایه👇🏻 📎 «هل بلغک من تضاعیف إشارات الأولیاء، علیهم السلام، و کلمات العرفاء، ‏‎ ‎‏رضی اللّه عنهم، أنّ الألفاظ وضعت لأرواح المعانی و حقائقها؟ و هل تدبّرت فی‏‎ ‎‏ذلک؟ و لعمری، أنّ التدبّر فیه من مصادیق قوله(ع): تَفَکُّرُ سَاعَةٍ خَیرٌ مِن عِبَادَةِ سِتّینَ‏‎ ‎‏سَنَةً.‏‏ ‏فإنّه مفتاح مفاتیح المعرفة و أصل أصول فهم الأسرار القرآنیة. » ♦️بدون این تأمل بهره ما از حقیقت نبوت و قرآن بسیار اندک است: 📎و من ثمرات‏‎ ‎‏ذلک التدبّر کشف حقیقة الإنباء و التعلیم فی النشآت و العوالم. فإنّ التعالیم‏‎ ‎‏و الإنباآت فی عالم الروحانیّات و عالم الأسماء و الصفات غیر ما هو شاهد عندنا، ‏‎ ‎‏أصحاب السجون و القیود وجهنام الطبیعة و أهل الحجاب عن أسرار الوجود. ‏» ♦️و در آخر؛ درک عمیق این مطلب نیاز به خروج از زندان تاریک نفسانیات دارد. که نویسنده از خداوند آن را طلب می کند: ‏‏📎«فاخرج نفسک أیّها الکاتب الغیر المجاهد و المطرود و الملعون المعاند عن هذا‏‎ ‎‏السجن المظلم؛ و ابعثها عن ذاک القبر الموحش؛ و قل: اللّهمّ، یا باعث من فی‏‎ ‎‏القبور، و یا ناشر یوم النشور، ابعث قلوبنا عن هذه القبور الداثرة، و ارحل راحلتنا‏‎ ‎‏عن تلک القریة الظالمة، لنشاهد من أنوار معرفتک، و تسمع قلوبنا أنباء نبیّک فی‏‎ ‎‏النشأة القلبیّة، لئلّا یکون حظّنا من نبوّته(ص) فقط حفظ دمائنا و أموالنا بإجراء‏‎ ‎‏الکلمة علی اللسان، و لا من أحکامه الإجزاء الفقهی و الوفاق الصوری، و لا من‏‎ ‎‏کتابه جودة القراءة و تعلّم تجویده، فنکون ممّن قال تعالی فیهم: «وَ عَلَی سَمعِهِم وَ‏‎ ‎‏عَلَی أَبصارِهِم غِشاوَةٌ.»‏و قال تعالی: «فی قُلُوبِهِم مَرَضٌ»‏و قال تعالی: «وَ إن‏‎ ‎‏مِنهُم لَفریقاً یلوُونَ ألسِنَتَهُم بالکِتابِ . . . .» الآیة. ‏» 〰️〰️〰️〰️ ✍️سید مجتبی امین جواهری ملاحظات و محاکمات 🌐 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0‎
🔰 سلسله جلسات درآمدی بر فلسفه اسلامی 🔺 در این جلسات تلاش بر این بوده که تاریخ فلسفه اسلامی و نسبت آن با فلسفه یونان بررسی شده و سنت فلسفه اسلامی با سنت کلامی، عرفانی و فقهیِ تمدن اسلامی نسبت سنجی شود. در ادامه نیز سیر تحول فلسفه اسلامی از حکمت سینوی تا حکمت نوری سهروردی و حکمت متعالیه صدرالمتألهین مورد بحث قرار گرفته و در نهایت مسائل مهم فلسفه اسلامی در قالب مباحث حکمت متعالیه و با تمرکز بر کتاب آشنایی با فلسفه استاد شهید مطهری به اختصار گزارش شده است. این جلسات احتمالا برای دانشجویان علاقه مند به فلسفه و طلابی که قصد دارند بدایه الحکمه را آغاز کنند سودمند خواهد بود. لینک جلسات: https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/1049 @ofoqemobin
♦️زندگی من با معلم هایم ➕لطفاً به ترتیب اعداد ببینید ➕استوری های سال گذشته من در اینستاگرام به مناسبت روز معلم 🔸من از آن دسته آدم هایی هستم که زندگی شان تقسیم می شود به دوره هایی که با معلم هایشان سپری می کنند. ۱۷ تصویر بالا هم زندگی نامه من است هم معلم هایم با توجه به نظریه حرکت جوهری ملاصدرا البته به زبان ساده☺️ 〰〰〰〰〰〰 🔸ناشناس: https://daigo.ir/pm/0sCDkG 🔸آی دی: @smojtabaamin 〰️〰️〰️〰️ ✍️سید مجتبی امین جواهری ملاحظات و محاکمات 🌐 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0
هدایت شده از المرسلات
امروز روز استاد، روز بهترین استاد، روز عزیزترین استاد، روز استاد ترین استاد، روز .... را محضر ایشان تبریک میگوییم روز استادی که با دیدن او مشتاق دروس دینی شدیم، روز استادی که اولین بار در بیانات او واژه «علم» و «معنویت» را درک کردیم، روز استادی که طعم شیرینی کلام او و دل سپردن به بیان او با هیچ چیز برایمان قابل مقایسه نیست، روز استادی که یک لحظه بودن در محضرش فکر ما را ساعتها بلکه روزها و بلکه ماهها تحت تاثیر قرار میدهد، روز استادی که هر لحظه شنیدن مطالب او، ما را در مسیر کسب معارف و علوم دینی، تشنه و تشنه و تشنه تر میکند روز استادی که حقیقتا همه آثار او علم است و فكر، همه حقيقت است و معرفت، همه بحث است و فحص، همه عشق است و عقل، همه قرآن است و حديث و .... همه اسلام است اسلام بله، این روز را تبریک میگوییم. ✍️هیئت تحریریه المرسلات 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
بدایه گروه هفتم.mp3
21.83M
👤آیا ذهن ما می تواند وحدت غلیظ وجود را تصور کند؟ ♦️بت پرستی در زبان عرفا پرستش خدای متصوری است که مخلوق خود انسان است. عرفان نظری بدون همراهی با مراقبه علمی ‌و عملی حجاب بر حجاب هاست. ♦️علم حصولی با ماهیات مأنوس است و ما از همین علم حصولی میان وجود و ماهیات تمایز را تصدیق می کنیم اگرچه نتوانیم تصور کنیم. ♦️فلسفه و حکمت متعالیه یک ظرفیت و فرصت برای رشد معنویت طلاب است. ♦️عین ثابت در فلسفه و عرفان نمونه ترجمان ناصحیح علم حضوری به علم حصولی است. ♦️تعبیر امام خمینی (ره) درباره شرح ملاهادی سبزواری (ره) بر یکی از ابیات مرحوم مولانا 〰️〰️〰️〰️ ✍️سید مجتبی امین جواهری ملاحظات و محاکمات 🌐 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0‎
جمع_بندی_اصول_یکشنبه_خطابات_قانونی.mp3
25.82M
👆در تدریس اصول فقه مرحوم مظفر بعد از هر فصل تلاش کردم اشاره هایی به مبنای امام هم داشته باشم. به همین دلیل در این صوت پس از بیان نظریه ترتب به متن حضرت امام در کتاب مناهج الوصول پرداختیم تا نظریه را بصورت مختصر بررسی کنیم. نظریه خطابات قانونی امام (ره) اگر به درستی تعقل شود، مبدأ یک تحول بنیادین در علم اصول است. این نظریه شریعت اسلام را از سطح رابطه عبد و مولای عرفی به سطح قانون گذار و شهروند ارتقا می دهد. در این صوت درباره فقه حکومتی و بحث خطابات قانونی اشاره هایی کردم. مبانی امام در فقه حکومتی با تصور دولت مدرن بدیهی به نظر می رسد مبانی انسان شناسی و الهیاتی این نظریه تصور ما را از طرح کلی و معرفتی اسلام در اندیشه امام خمینی (ره) روشن می کند. 〰️〰️〰️〰️ ✍️سید مجتبی امین جواهری ملاحظات و محاکمات 🌐 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0‎
2_144216344881356779.mp3
22.04M
جلسه ۷۵ غرب شناسی 👈🏻 تنها راه برون رفت از انسداد روشنفکری در ایران امروز: شناخت تحول امام خمینی (ره) در عقلانیت تاریخی بشر و آغاز دوره جدید 🚦@Westernstudies
🔹درس غرب شناسی 🔹استاد سید مجتبی امین جواهری 🔹جلسه هفتاد و پنجم 🔹عقلانیت جدید ✍️تنظیم از: مصطفی جعفرزاده نکته اول: جریان روشنفکری مدرن رسالت خودش را در این می‌دیده که فلسفه‌اش را با زبان همه‌فهم توضیح دهد. به همین خاطر به خواندن رمان، فیلمنامه، نمایشنامه و گاهی فیلم توصیه میکنم. ما عمیق‌ترین مبانی عرفانی را داریم اما دستمان برای‌اینکه آن‌ها را به مردم برسانیم خالی است و زحمت صورت‌بندی کردن یک مفهوم فلسفی در قالب یک داستان و یا مدیوم را به خودمان نمی‌دهیم نکته دوم: تفاوت روشن‌فکر و فیلسوف فیلسوف اندیشه را تولید می‌کند اما روشن‌فکر یک رسالتی در ساختار اجتماعی کردن این تفکر دارد و مبلغ هم هست نکته سوم کارکردهای کاست روشنفکری : ۱_ تبیین ساده و روشن ۲_ ترویج اصالت علم جدید به عنوان یگانه صورت معرفت ۳_ پیوند تنگاتنگ روشنفکران با سیاست مدرن ( یکی از کارکردهای مهم روشنفکران فعالیت در مقام رهبران سیاسی است.) ۴_ نقش آن‌ها به عنوان تئوریسین و معلم جوامع غربی ⭕️ نکته چهارم: امام یک کارکرد فلسفی عرفانی داشت یک وجه سیاسی و انقلابی یک بعد کم‌تر دیده‌شده ایشان عارف و فیلسوف و دین‌شناس است که بعد دوم یعنی مصلح اجتماعی حجاب شده‌است برای این بعد اول مسئله این است که امام در فقه صاحب مکتب است و یک زاویه نگاه فقهی دارد، در فلسفه و عرفان هم همین‌طور حالا با توجه به مبانی فلسفه تاریخ و ملاک تقسیم دوره‌های تاریخی، یکی از بحث‌های جدی در فلسفه تاریخ عقلانیت تاریخی است. یعنی عقلانیت رایج در آن دوره مثلاً عقلانیت قرون وسطی یک جایگاهی برای کلیسا تعریف می‌کند و عقل مدرن جایگاهی دیگر پس یک ملاک برای انتقال دوره‌ها، پیدایش عقلانیت جدید است. و این جمله‌ی معروف « مورخین فلسفه می‌نویسند و فلاسفه تاریخ» ناظر به همین مطلب است. این جمله‌ که لیبرالیسم پایان تاریخ است یک وجه آن این است که سرمایه‌داری دیگر قابل مقابله نیست اما وجه دیگر هم این است که یعنی عقلانیتی دیگری در مقابل آن ظهور پیدا نمی‌کنند و آنتی تزی ندارد. ما وقتی از امام خمینی رحمه‌الله و ولایت فقیه صحبت میکنیم، داریم درمورد عقلانیت جدید امام صحبت می‌کنیم که این عقلانیت خمیر مایه لیبرالیسم را که اومانیسم یا سوبژکتیویسم است این را رد می‌کند و مبتنی بر رئالیسم دارد یک انسان سعادتمند را در معنویت و دنیا بازتعریف می‌کند این حرف جدیدی برای عقلانیت تاریخی است و انقلاب اسلامی برای همین مبدأ تاریخ می‌شود. حالا این عقلانیت چیست؟ مثلاً شما وقتی دانشجویان معترض به جنایت‌های رژیم صهیونیستی را در اروپا و آمریکا می‌بینید وقتی بررسی می‌کنید می‌بینید این دانشجو به نظام سرمایه‌داری و قدرت کمپانی‌ها هم حساس است به نژادپرستی نیز حساس است به اسلام هراسی هم حساس شده‌است و این‌ها را که کنار هم می‌گذاری می‌بینی کم‌کم روایت غرب از لیبرالیسم پیش این دانشجو دارد شکسته می‌شود و دیگر آنطور که آن لیبرال می‌خواهد نمی‌فهمد. ما رسانه نداریم به‌خاطر همین فکر می‌کنند ایران و داعش یکی هستند اما مدیریت میدان داریم در تحولات منطقه، چون صحنه را طوری برای دشمن می‌چینیم که با برنامه‌ریزی، خودش خودش را رسوا کند و روایت غرب از خودش شکست بخورد. شروع روشن‌فکری به‌معنای درست یعنی تو بتوانی با امامِ تولیدکننده فکر، ارتباط برقرار کنیی مشکل ما این است که حتی جوان مذهبی ما هم بعد مصلح اجتماعی امام برایش پررنگ‌تر است امام با خطابات قانونی مثل یک بمب اصول را منفجر میکند و ایشان در عرفان هم مبانی‌ای دارد که با این مبنای اصولی‌شان هماهنگ است شریعت یک مرحله اعتباری است برای سعادت انسان این در عرفان و در امتداد آن در فقه می‌فرماید هدف مولا از امرونهی قانون‌گذاری است و همه‌ی نظر امام منوط بر اجرای شریعت است اگر کسی مبتنی بر فقه سنتی بگوید کجای شریعت آمده که حکومت باید زن‌ها را موظف به حجاب کنند امام می‌گوید اصلاً فلسفه حکومت اجرای احکام دین است و همان امری که به حجاب تعلق گرفت تکلیف ساز است برای حکومت، حالا وقتی با این ذهنیت وارد ادله می‌شویم می‌بینیم که تنها صنفی که می‌تواند این کار را برعهده بگیرد فقها هستند و این‌گونه ولایت‌فقیه یک چیز بدیهی است 🚦@Westernstudies