#معرفی_جلسات_اینجانب
السلام علیکم یا علی بن الحسین سیدالساجدین
#همه_دعوتید
دوره جدید جلسات هفتگی مشکات
(کارگاه نقد تخصصی مداحی)
#مدیحه_خوانی،
#مرثیه_خوانی،
#بزمی_خوانی
همراه با نقد و تحلیل اجرا
ویژه نوجوانان وجوانان علاقه مند
بارعایت قوانین بهداشتی
زمان:
جمعه
ببست و یکم شهریورماه 1399
ساعت 11 صبح
مکان:
قم. میدان پلیس
دل آذر 9
پلاک 25
در سمت چپ
#همه_ماسک_میزنیم
ا ﷽ ا
وَ قَبْرٌ بِطُوسٍ یالَها مِنْ مُصیبَةٍ
اَلَحَّتْ عَلَى اْلاَحْشآءِ بِالزَّفَراتِ
اِلَى الْحَشْرِ حَتّى یبْعَثَ اللّهُ قائِما
یفَرِّجُ عَنَّا الْهَمَّ وَالْکرُباتِ
🔹 همزمان با سیامین سال تاسیس، انجمن ادبی مشکات قم برگزار میکند:
«الصدیق الشهید»
دومین فراخوان مرثیهی رضوی
از آنجا که از میان فراوان سرودههای رضوی و عرض ارادت شاعران به ساحت قدس امام رئوف علیهمالسلام آنگونه که باید به مرثیهی رضوی پرداخته نشده است، از عموم شاعران ولایی دعوت میشود تا آثار خود را با موضوع مرثیهی رضوی، ارسال نمایند.
🔸 شرایط و مقررات فراخوان:
- تنها اشعار رضوی که درونمایهی مرثیه داشته باشند مورد بررسی قرار خواهند گرفت.
- محدودیتی در تعداد اثر ارسالی وجود ندارد.
- آثار ارسالی در قالب کلاسیک و دارای قابلیت اجرا در هیأت باشند.
- اشعار ارسالی باید حاوی مدح و مرثیه و دارای زبان سهل و ممتنع باشند.
- اشعار ارسالی نباید قبلا در فراخوانی ارائه و یا منتشر شده باشند.
- انشاءلله به ۵ اثر برگزیده صله پرداخت خواهد شد.
🔹 مهلت ارسال اثر:
پایان ماه صفر برابر ۲۶ مهرماه ۱۳۹۹
🔸 نحوهی ارسال اثر:
ثبت اثر در پایگاه شعر هیأت به نشانی:
🌐 shereheyat.ir/razavi
📝 «انجمن ادبی مشکات»
السلام علیک یا شریکه الحسین
#روضه_ماهانه_همه_دعوتید
مجلس توسل به حضرت زینب سلام الله علیها
به امید دفع و رفع بلایا
شعرخوانی شاعران
توسل و مرثیه خوانی
(ویژه برادران)
جمعه
28شهریورماه 1399
ساعت11صبح
همراه بااقامه نماز ظهر و عصر
مکان:
میدان پلیس
دل آذر 9
پلاک 25 - در سمت چپ
#همه جهت رعایت موازین بهداشتی
ماسک می زنیم.
سلام شاعران عزیز
کانال «گردونه شعر»
جهت آموزش و نقد مجازی
ویژه شاعران دانش آموز
راه اندازی شده است.
این کانال را به دوستان علاقه مند
معرفی کنید.
گردونه شعر
گروه رشد دانش و نگرش هنری:
@smahdihoseinir
https://eitaa.com/gardoune
#معرفی_جلسات_اینجانب
السلام علیک یاحسن بن علی
#همه_دعوتید
دوره جدید جلسات هفتگی مشکات
(کارگاه نقد تخصصی مداحی)
#مدیحه_خوانی،
#مرثیه_خوانی،
#بزمی_خوانی
همراه با نقد و تحلیل اجرا
ویژه نوجوانان وجوانان علاقه مند
بارعایت قوانین بهداشتی
زمان:
جمعه
چهارم مهرماه 1399
ساعت 10ونیم صبح
مکان:
قم. میدان پلیس
دل آذر 9
پلاک 25
در سمت چپ
#همه_ماسک_میزنیم
#بلدیم_حرف_بزنیم_؟
(1)
هنگام سخن گفتن با مخاطب
چه سخن عادی
چه سخنوری(خطابه، نثر نویسی، سرایش شعر)
دو هدف مهم را دنبال می کنیم:
الف) انتقال مفهوم
ب) انتقال حس و حال عاطفی خود
#بلدیم_حرف_بزنیم_؟
(2)
سخن ما تصویری شفاف از میزان دانایی(محتوا)
و توانایی (قدرت انتقال مقصود) ما را
به مخاطب نشان می دهد
و او براحتی می تواند با محوریت این دو سوال کلی:
الف) چه می گوید
(محتوای خوب یا غیرقابل دفاع)
ب) چگونه می گوید
(شیوه بیان)
بخوبی قضاوت کند که
سخنور و شاعری که شعرش را عرضه کرده:
بلد است حرف بزند یا بلد نیست؟
مبهم حرف می زند یا شفاف؟
مقصودش با آنچه گفته، یک چیزست یا دوگانه و نامتجانس است؟
بی ادبانه و عوامانه می گوید یا محترمانه؟
عامیانه یا فاخر؟
خلاصه کلام این که،
شئون کلام را رعایت میکند یا خیر؟
#بلدیم_حرف_بزنیم_؟
(3)
همه سوالات فوق مربوط به مقدمات سخنوری است
و در حوزه «فصاحت و سلامت سخن از عیوب» مطرح می شود.
شاید این سوال به ذهن شما خطور کند که عامه مردم،
مگر کارشناس سخنوری اند؟
پاسخ سوال ساده است!
مردم به میزان فهم عمومی
براحتی عیوب سخن را تشخیص می دهند
هرچند برخی شاعران،
چشم بر روی این حقیقت بسته اند...
#بلدیم_حرف_بزنیم_؟
(4)
شعر زیر را برای گروهی از افرادی که ادعای «فهم شعر» ندارند، بخوانید
و از آنان بخواهید در باره ردیف شعر(ریختند) نظر بدهند
و بگویند مقصود شاعر را می فهمند یا خیر؟
و بعد از خواندن شعر،
چه حسی پیدا می کنند؟
یعنی
به سوالاتی که در ابتدای این متن آمده، پاسخ دهند.
(5)
#بلدیم_حرف_بزنیم_؟
در این نوشته قصد قضاوت درباره شعر دنبال نمی شود
فقط توصیه می شود
شاعران عزیز حتما پیش از ارائه اثر
این سنجش را درباره شعر خود داشته باشند.
آنچه می خوانید
سنجش و ارزیابی عوام(عموم مردم) درباره مفهوم این شعر با محوریت ردیف(ریختند) است.
بخوانیم و از عوام بیاموزیم...
(6)
#بلدیم_حرف_بزنیم_؟
بسکه در کوی و گذر وقتِ تماشا ریختند
کودکانت بر زمین از ضربِ پاها ریختند
مقصود شاعر:
برای تماشا به کوچه و خیابان ریختند
عدهای شاگردهایم عدهای دیگر کنیز
کوچه کوچه پیشِ پایم نان وخرما ریختند
در شلوغیِ مسیرِ کاخ هِی (بر) روی خاک
دختران از هول دادنهای آنها (از هل دادنهای آنها؟ ) ریختند
مقصود شاعر:
( بر زمین افتادند)
بارها ما بر زمین خوردیم از ما رد شدند
مثلِ آنروزی که با در رویِ زهرا ریختند
با در رویِ زهرا ریختند
مقصود شاعر:
(افتادند)
نیزه داران موقع اُطراق هرجایی که شد
اینهمه سر را به روی هم همانجا ریختند
آتشِ خیمه ، کشیدنهای تا کوفه چه کرد
گیسوان بچهها یا سوخته یا ریختند
آتشِ خیمه ، کشیدنها یعنی چی؟
به آتش، کشیدن خیمه ها؟
گیسوان بچهها یا سوخته(سوختند) یا ریختند
بی هوا بر ناقهها زد تا که از آن ارتفاع
دخترانت پشتِ هم در بینِ صحرا ریختند
دختران پشتِ (سر) هم در بینِ صحرا ریختند
مقصود شاعر:
(افتادند)
مردمانی که درِ این خانه میخوردند نان
کُنجِ زندان با قُل و زنجیر ما را ریختند
(افکندند/انداختند)
با لب و دندانِ تو با چوب بازی کرد و زد
آه دندانهای تو آنقدر زد تا ریختند
خوب پیدا هست از بویی که دارد موی تو
در تنورِ روشنی دیشب سرت را ریختند
دیشب سرت را ریختند
مقصود شاعر:
(انداختند)
(7)
#بلدیم_حرف_بزنیم_؟
خلاصه و جمع بندی از قضاوت کلی مخاطبان:
1. شعر بی ادبانه است
2. خیلی روضه فاش بیان شده
3. حرمت اهل بیت باید مراعات می شد
4. این شعر بود؟
5. چقدر ایراد دستوری داشت!
*
این قضاوت عوام درباره نحوه بیان شاعر در حوزه فصاحت بود
بخوانیم و از عوام بیاموزیم...