ابومهدی زیارت نوش جانت
دعا کردی اجابت نوش جانت
بگو با ما چه گفتی در شب قدر
چه تقدیری! شهادت! نوش جانت
#مینا_شیرخان
هر چند که اندوه فراوان داریم
یکسینه پر از داغ شهیدان داریم
بی اذن تو هرگز نخروشیمکه ما
عمریست به تدبیر تو ایمان داریم
#عاطفه_خرّمی
داغ#کنسولگری_دمشق
#یک_نکته_از_این_معنی
تکرار هنرمندانه و معنابخش
فرسنگ به فرسنگ علی ماند و علی
ای مرگ به نیرنگ، علی ماند و علی
در عرصۀ لاف کوفیان سردارند
در معرکۀ جنگ علی ماند و علی
***
در شور و شر حجاز، تنهاست علی
در نیمهشبِ نماز، تنهاست علی
ما نیز نمیفهمیم اندوهش را
با این همه شیعه باز تنهاست علی
✍🏻 #امید_مهدینژاد
🏷 #شعر_علوی
🇮🇷 @Shere_Enghelab
(١)
برای آفرینش مفهوم و انتقال هنری آن در شعر، حداقل به سه عنصر مهم نیاز است:« زبان»، «موسیقی» و «احساس».
به فرض که در شعر ابزار تخیل (تشبیه، استعاره، مجاز و کنایه) را نادیده بگیریم، نمیتوان از کنار سه عنصر مذکور و هندسهای را که در شعر میآفرینند، بهسادگی گذشت.
زبان و موسیقی، ابزاری برای انتقال عواطف در شعر است و عواطف شاعر، بازتابی از باورها، حسرتها و اندیشههای او، که در قالب واکنش عاطفی نمود مییابد.
(٢)
از سوی دیگر، سادهترین هنر شاعر «به موسیقی رساندن زبان» است و میدانیم که زبان، ابزار مهمی برای «زیبایی آفرینی» است.
بنابراین برای «زبان» در شعر، جایگاه محوریت خاصی باید در نظر گرفت.
یکی از نکات مهم در کاربرد زبان، استفاده از امکانات، شیوهها و شگردهایی است که به «مجازی» و «هنری» شدن زبان کمک میکند.
(٣)
حداقل بیست شگرد برای جذاب کردن شعر از طریق زبان وجود دارد که یکی از آنها« تکرار» است؛ البته تکرار هدفمند به شکلی که فرم موسیقایی معنایی و هنری خاصی بیافریند؛ از یک سو انتقال مفهوم صورت گیرد و از سوی دیگر واکنشهای عاطفی شاعر با ظریفترین و طبیعیترین حالت ممکن در شعر متجلی شود.
(۴)
با مقایسه این دو رباعی بهراحتی میتوان تاثیر خاص و سِحرِ تکرار هنرمندانه در شعر را مشاهده کرد.
هر دو رباعی، به دلیل کاربرد ردیف بلند (و به عبارت دیگر: تکرار هدفمند) برجستگی موسیقایی و عاطفی خاصی دارد.
اما آنچه رباعی نخست را متمایز میکند، زبان مجازی آن است که از رهگذر کاربرد چند عبارت بهظاهر ساده، «معنیِ معنی»، «مضمون» یا «معنی ثانوی» را انتقال میدهد و درک آن را به عهده مخاطب میسپارد.
اینجاست که میتوان با قاطعیت گفت شاعر آیینی لازم است به رموز زبان آشنا باشد، تا شعر او از سادهترین مسیر به تمامیت هنری و محتوایی برسد.
@smahdihoseinir
هدایت شده از قاف
از صخرهها موج روان را پس بگیرید
باران زده! رنگینکمان را پس بگیرید
از ماه، راز جزر و مدها را بپرسید
این کشتی بیبادبان را پس بگیرید
در آسمان، جولان کرکس را ندیدید؟
بالی برآرید آسمان را پس بگیرید
این باغ زیتون شد شرابستان شیطان
از این گُرازان، باغتان را پس بگیرید
با نردبان و با چراغ آمد به غارت
از دزد دانا* نردبان را پس بگیرید!
از گور خواب خویش برخیزید ای قوم!
از مرگ بگریزید! جان را پس بگیرید
هان! بر جبینها چیست غیر از نقش حسرت؟
آن آرزوهای جوان را پس بگیرید
شنهای ساعت مرگتان را میشمارند
این شیشه تُرد زمان را پس بگیرید
تاریخ را با تیغ بنویسید ای قوم
از خصمتان تیغ و بنان را پس بگیرید
اهریمنان این قصه را وارونه کردند
نبض بلوغ داستان را پس بگیرید
بر گونهها هی نقطهچین رد گلوله است
با هر گلوله این نشان را پس بگیرید
در حلقه اسلام جای قدس خالی است
آه این نگین بینشان را پس بگیرید
با رمز «سُبحَانَ الَّذِی أَسْرَى بِعَبْدِه»
این شاهراه کهکشان را پس بگیرید
آه این بهشت گمشده این ارض موعود
این خانه، این کهفالامان را پس بگیرید
این قدس آغوش خدای مهربان است
از چنگ شیطان این جهان را پس بگیرید...
#سیدمهدیحسینیرکنآبادی
*پ.ن:
چو دزدی با چراغ آید...
#طوفان_الاقصی
#مرگ_بر_اسرائیل
# روز_قدس
@smahdihoseinir
https://eitaa.com/gardoune
هدایت شده از کنگرهٔ آفتاب
[ بایستههای شعر مهدوی ]
• استاد حسینی رکنآبادی
🔻موضوعات:
• جایگاه شعر مهدوی و تبیین اجتماعی
• مسیر چهارگانه شاعر ولایی
• از قدم (حرکت) و قلم (معیّت)
• تحلیل سرودههای مهدوی امروز
مشاهده از طریق آپارت کنگرۀ آفتاب:
https://aparat.com/v/fhLGg
┅═✧کنگره شعر آفتاب | عضویت ✧═┅
♡ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
#معرفی_جلسات_اینجانب #حلقه_شعر_ولایی_فرات
نقد تخصصی شعر ولایی
با حضور:
سیدمهدیحسینیرکن آبادی
جلسه۲۳۷
اولین جلسه سال ۱۴۰۳
زمان:
دوشنبه ۲۷ فروردین۱۴۰۳
مکان:
تهران، خیابان وحدت اسلامی،
کوچه خندان،
حسینیه سادات
ویژه برادران
🔸حلقه شعر ولایی فرات
@foratpoem
@smahdihoseinir
هدایت شده از سیدمحمدمهدی شفیعی
بسم الله
ماجرای این مرحله از نبرد مستضعفین با مستکبرین در بخش سخت و فیزیکی آن ظاهرا تمام شد اما در بخش دیگری تازه آغاز شده و آن جبهه، جبههی روایتها است.
حالا وقت روایت حماسه است.
حماسه حماسه حماسه
چیزی که حتی در اوج اوقات سوگ هم ما را زنده و سرپا نگهداشته است.
من گمان میکنم برای این نبرد به ۲ چیز در ۳ بستر نیاز داریم.
اما آن ۲ چیز:
۱. تولید و بازتولید ادبیات لازم برای روایت حماسه اخیر
۲. بهره مندی از ظرفیت فرم در اقسام مختلف و متنوع آن (از متون تحلیلی گرفته تا فرمهای هنری مثل شعر و گرافیک و...)
و اما آن ۳ بستر:
۱. مخاطب داخلی.
شاید برای این مخاطب عمومی ترین ادبیات لازم، ادبیات دفاع از هویت ملی و مرزهای هویتی باشد.
هرچند به هیچوجه نباید ادبیات اسلامی و جهانوطنی را نادیده گرفت.
برای مخاطب داخلی از فرمهای مختلف میتوان بهره برد اما طبعا بیش از همه چیز به هنر نیاز داریم و احتمالا گرهخوردگی شعر با حماسه بسیار موثر باشد.
۲. جهان اسلام.
فرصت بزرگ جمهوری اسلامی امروز این است که در ازای معرکهی مبارزه با دولتهای منفعل مسلمان، قهرمان بزرگ ملتهای مسلمان و بلکه امت اسلام باشد.
امروز مسالهی فلسطین بیش از همیشه مسالهی جهان اسلام است و پرچمداری دفاع از این مردم مظلوم مسلمان جایگاهی است که نفوذ جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی را در دلهای مسلمانان جهان تقویت و تثبیت خواهد کرد.
فرصتی که شاید در تمام این سالها هیچگاه اینقدر مهیا نبوده.
برای مخاطب متنوع جهان اسلام نیز باید متنوع تولید ادبیات کرد.(از دشمنی با یهود گرفته تا دفاع از مسلمانان و حتی منطق وحدت اسلامی که امروز شیعه پرچمدار عملی و واقعی آن است)
در این بخش احتمالا بهرهمندی از آثار گرافیکی، متنهای کوتاه توییتری و مانند آن مفیدتر است و در این قسمت نقش هم استانی های عرب خوزستانی من میتواند خیلی پررنگ باشد.
۳. آزادی خواهان جهان.
امروز تقابل اسرائیل و فلسطین بیش از همیشه مرزبندی دو جبهه مستکبرین و مستضعفین را در عالم معیّن و پر رنگ کرده.
در سکوت و انفعال قریب به اتفاق دولتها و حکومتهای دنیا، جمهوری اسلامی میتواند بیش از قبل رهبری دلهای مستضعفین در همه جای عالم را عهدهدار شود.
تاکید بر ابعاد انسانی و ظلم ستیزانهی ماجرا در این بخش بسیار راهگشاست و طبعا باز هم آثار گرافیکی و متنهای کوتاه در زبانهای مختلف بسیار لازم هستند.
سیدمحمدمهدی شفیعی
#یادداشت
https://eitaa.com/joinchat/344064018Ce1550fc303
هدایت شده از شعر انقلاب
با لشکری از شکوه پرواز کنید
این خاک عزیز را سرافراز کنید
با ذکر شریف یا علی برخیزید
جنگی به شکوه خیبر آغاز کنید
✍🏻 #علی_گلی_حسینآبادی
🏷 #مرگ_بر_اسرائیل | #تنبیه_متجاوز
🇮🇷 @Shere_Enghelab
هدایت شده از شعر انقلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دفاع از حرم یعنی قرارِ جنگ اگر باشد
زمین کارزار ما تلآویو است، تهران نه
✍🏻 #محمدحسین_ملکیان
🏷 #مرگ_بر_اسرائیل | #تنبیه_متجاوز
🇮🇷 @Shere_Enghelab
زمان رسید به هنگامهی خطر کردن
چنان شهاب شدن از زمین گذر کردن
برای مردم آوارهی فلسطینی
شبی بدون هیاهوی جنگ، سر کردن
به اقتدار تمام از زمین بلند شدن
و آسمان تل آویو را نظر کردن
به نام رمز تو، ای رمز مهربانی و عدل
به گوش تکتکشان مرگ را خبر کردن
شنید کلّ جهان رعد و برق و صاعقه را
تمام قصه همین است.. برحذر کردن!
#صدیقهسادات_علوی
هدایت شده از شعر انقلاب
این تازه شروع قصۀ ما و شماست
نابودی هر چه ظلم، برنامۀ ماست
پایان خوش قصه، ظهور است، ظهور
«سالی که نکوست از بهارش پیداست»
✍🏻 #فائزه_زرافشان
🏷 #وعده_صادق | #تنبیه_متجاوز
🇮🇷 @Shere_Enghelab
درباره ترجمهپذیری شعر.mp3
12.76M
#فایل_صوتی(١۵)
#ترجمه_پذیری_شعر
درنگی بر یک شعر
به زعم خویش تا پایان دنیا زنده میماند
ولی این شب فقط تا صبح فردا زنده میماند
برای قدس خوابی دیدهاند ابلیسها اما
به رغم این همه کابوس، رؤیا زنده میماند
میان باد و باران، سیل و طوفان، ترکش و موشک
دلم قرص است این سرو شکیبا زنده میماند
تمام کودکان را هم اگر کشتند باکی نیست
برای کشتن فرعون، موسی زنده میماند
اگر مکر خدا مکر است، خواهی دید ای شیطان
یهودا میشود مصلوب و عیسی زنده میماند
فرو میپاشد آری هیبت پوشالی صهیون
کماکان غیرت طوفانالاقصی زنده میماند
شهادت را نمیفهمند، کورند و نمیبینند
فلسطین دم به دم میمیرد اما زنده میماند
به قعر گور خواهد برد ابلیس آرزویش را
بر اوج قلهها "اِنّا فَتَحنا" زنده میماند
#علی_سلیمیان
سرفصلهای مبحث:
الف) محور جانشینی:
١. نمادها و نشانهها
٢. تجربیات حسی
٣. تلمیحات و اسطورهها
۴. مجازها
۵. اقتباسها
ب) محور همنشینی
١. مضامین و فرامتنها
٢. وصف و تصویر
٣. جملات مجازی
ج) چالشها:
*کنایات
*عناصر موسیقیآفرین
*تمرکز بر لفظ
* قاعدهافزاییها در زبان
*شیوه بلاغی
#ترجمه_پذیری
#جهاد_تبیین
@smahdihoseinir