eitaa logo
سیدمهدی حسینی رکن آبادی
985 دنبال‌کننده
130 عکس
28 ویدیو
7 فایل
ادب و هنر ولایی به روایت سیدمهدی حسینی نقد و تحلیل شعر ولایی نقد و تحلیل اجرای هنری شعر معرفی جلسات @smahdihoseinir :جهت ارتباط
مشاهده در ایتا
دانلود
جلسه١٩١ با حضور شاعران ولایی سرای قم و تهران دوشنبه ٩ خرداد ماه ١۴٠١ ساعت ١٨الی ٢٠ تهران خیابان وحدت اسلامی کوچه خندان حسینیه سادات در این جلسه در کنار نقد آثار ولایی، بخش دوم سلسله مباحث «شیوه های آفرینش بیان غیر مستقیم و شاعرانه» تقدیم خواهد شد.
به هم دهیم برای داغ شب آمد شب ماتم دیگری سراغ من آمد غم دیگری تلنبار شد در دل تنگ من غم دیگری ماتم دیگری میندازم ای موج چون صخره ها به دامان نامحرم دیگری بزن سیلی آبداری به من بزن سیلی محکم دیگری مرا زیرو رو کردی و ساختی از آوار هایم بم دیگری لگد کوب غم کن مرا و بساز ز من چشمه زمزم دیگری من از عالم دیگری آمدم بنا می کنم عالم دیگری.... برگرفته از سایت عقیق
یادی از شاعران ولایی- انقلابی دهه شصت مباد آسمان بي تو خالي بماند واين چشمه دور از زلالي بماند مبادا پس از دست‌هايش دهِ ما گرفتار افسرده‌حالي بماند يقين دارم اين را كه خواهيم ماندن اگر كاسه هامان سفالي بماند ولي بيم‌ناكم از آن‌گونه روزي كه با ما فقط بي‌خيالي بماند چه ننگى‌است مردان ده را كه فردا نماند ده و خشكسالي بماند درختان ما سبز گردد بپوسد و زنبيل همسايه خالي بماند مباد آسمان بي تو آرى بماند گرفتار افسرده حالي بماند محمدکاظم کاظمی (ره)
یادی از شاعران ولایی- انقلابی دهه شصت خوشا که خط عبور تو را ادامه دهیم شعاع چشم تو را تا خدا ادامه دهیم دوباره خواب شب شوم را بیاشوبیم به رغم خوف و خطر جاده را ادامه دهیم بیا به سنّت پیشینیان کمر بندیم که یا ز پای در آییم؛ یا ادامه دهیم شکست کشتی دریادلان اگر در موج از آن کرانه که ماندند؛ ما ادامه دهیم اگر ز مرز زمین و زمان فرا رفتی تو را در آن سوی جغرافیا ادامه دهیم اگرچه عکس تو در قاب تنگ دیده شکست تو را به وسعت آئینه ها ادامه دهیم تو آن قصیده شیوای ناتمامی، کاش به شیوه ای که بشاید؛ تو را ادامه دهیم... زنده‌یاد دکتر قیصر امین‌پور (ره)
هنوز نام تو در شهر آسمان، ماه است و با قیام تو شهری ستاره همراه است هنوز از تو سرودن به لحن قمری‌ها شکوه‌مند‌ترین لحظۀ سحرگاه است چنان به عشق خداوند دست یافته‌ای که در حلاوت نامت طنین «الله» است هزار کوه، اگر نردبان شود بی شک برای درک تو دست زمانه کوتاه است عبای سادۀ تو جانماز خورشید است همان عبا که شمیمش هنوز با ما هست علی گلی حسین‌آبادی
السلام علیک یا علی‌بن‌موسی‌الرضا کنار پنجره‌فولاد، گریه مغتنم است در این حریم برای تو گریه محترم است جهان ساده من: گریه وصال و فراق تمامی دو جهان، گوشه همین حرم است شروع مرگ، زمان جداشدن از تو به پای عشق تو مردن، حیات دم به دم است چه دورم از تو... خدایا چه دیر فهمیدم! تو در کنار من و سرنوشت من عدم است تو را در آینه‌هایم نشد نشان بدهم چقدر ساحت این شعر کوچک است و کم است... برای جستن دُرّ حدیث سلسله‌تان زمان به حال رکوع است و پشت عرش، خم است... حدیت گفتی، حقا چه اتفاق افتاد به حکم «الا»‌یت، پرده از نفاق افتاد نفاق و کفر به حکم تو راه‌شان سد شد مسیر کوی ولا غرق رفت و آمد شد سرودی «اشهد ان‌لا‌اله‌الله» ولایت تو نشان داد راه را از چاه به«لا اله»، اذان را دوباره جان دادی برائت از همه‌ی کفر را نشان دادی «بشرطها»‌ی شما راه را به ما فهماند حضور منتشر ماه را به ما فهماند به«لا اله» رسیدیم و نفی غیر شما به بارگاه ولا، حصن محکم «الا» به حصن محکم خود راه داده‌ای ما را به زیر پرچم خود راه داده‌ای ما را حدیث گفتی و از حکمتت جهان پر شد کنار دریایت، هرصدف پر از دُر شد حدیث سلسله، تفسیر ناب توحید است تجلیات ولایت به قاب خورشید است به سمت جاده توحید می‌برد ما را به سوی خانه خورشید می‌برد ما را کلیم‌وار به طور تبسم آمده‌ایم به شوق «و رضی‌الله عنهم» آمده‌ایم زیارت تو شبیه عروج تا عرش است حریم تو ملکوت است؟ فرش یا عرش است؟ عروج عرش‌نشینان، هبوط در حرمت مقام سلطانی، خوشه‌چینی از کرمت به لطف نور تو هر ظلمتی سحر گردد گناه‌کار بیاید فرشته برگردد به اشتیاق نگاه تو زائرت شده‌ام همین بسم که بگویی که شاعرت شده‌ام تو قول داده‌ای ای مهربان- که هم‌نفسی- سه‌جا به داد دل شیعیان خود برسی سه‌جا؟ نه در همه‌جا لطف تو کنار من است تو آن امام رئوفی که بی‌قرار من است... قیامتی است حضور تو در کنار من و... به احتضار منی شمع بی‌قرار من و...
جلسه ١٩٢ (دومین برنامه ویژه نوحه) با حضور شاعران و نوحه سرایان ولایی سرای قم و تهران دوشنبه ٢٣خرداد ماه ١۴٠١ ساعت ١٨الی ٢٠ تهران خیابان وحدت اسلامی کوچه خندان حسینیه سادات در این جلسه در کنار نقد آثار ولایی، بخش سوم سلسله مباحث «شیوه های آفرینش بیان غیر مستقیم و شاعرانه» با محوریت قالب نوحه تقدیم خواهد شد.
هدایت شده از جامعه ایمانی مشعر
14.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 استاد 🔹 باید هیأت را به‌عنوان یک رسانه تأثیرگذار و جریان‌ساز در نظر بگیریم و یاد بگیریم چگونه از ظرفیت والا و قدسی این رسانه استفاده کنیم. 🔹 خودسازی معنوی مهم‌ترین و اولین وظیفه ستایشگران و شاعران است. 🔹 حرف هیأت، معرفی اهل‌بیت(ع) به زبان هنر ‌است و شاعر و ذاکر از طریق قلب و احساس، این محتوا را به مخاطب خود ارائه می‌کنند. 🔹 امروز لازم است تا عملکرد ذاکر، واعظ و شاعر در هیأت‌ها بررسی شود و در صورت فاصله داشتن با تراز ولایی و شیعی، بحث آموزش، تمرین، ارتقای مهارت‌ها و عمیق شدن علمی ضروری است و این مهم باید با جدیت مطالبه شود. 🔸 ۲ ❇️ دومین همایش ملی جمعی از ستایشگران جوان هیأت‌های کشور 🗓 |۱۲و۱۳خردادماه۱۴۰۱| 📌 |شهر‌مقدس‌قم| 💠 جامعه ایمانی مشعر ✅ @www1542org
جلسه ١٩٣ با حضور شاعران ولایی سرا دوشنبه ششم تیرماه ١۴٠١ ساعت ١٨الی ٢٠ تهران خیابان وحدت اسلامی کوچه خندان حسینیه سادات در این جلسه در کنار نقد آثار ولایی، بخش دوم از سلسله مباحث «شیوه های آفرینش بیان غیر مستقیم و شاعرانه» تقدیم خواهد شد.
علیه‌السلام 🔹پناه عالمیان🔹 میان هلهله سینه مجال آه نداشت برای گریه شریکی نبود و چاه نداشت درست مثل فدک پاره‌پاره شد جگرش شبیه مادر خود حال روبه‌راه نداشت میان حجره کسی وقت احتضار نبود چرا که فاطمه هم طاقت نگاه نداشت بگو به آب که پاکی همیشه دعوی اوست به تشنه‌ای نرسیدن مگر گناه نداشت سپاه حرمله در پشت در به صف بودند حسین بود و عطش، یک نفر سپاه نداشت نبود نیزه، به دیوار تکیه زد یعنی پناه عالمیان بود و خود پناه نداشت برای کشتن او زهر بی‌اثر می‌ماند میان سینه اگر داغ قتلگاه نداشت... 📝 🌐 shereheyat.ir/node/3980@ShereHeyat
🔹أشکُو إلیکَ غُربتی🔹 چون اشک، رازِ عشق را باید عیان گفت باید که از چشمان او با هر زبان گفت باید به قول عرشیان، چشمان او را آیینه‌های روشن هفت‌آسمان گفت چشم غزل روشن شد آن وقتی که با اشک از گفته‌های چشم او با دیگران گفت آمد به میدان باسلاح چشم‌هایش با اشک‌هایش گریه گریه ناگهان گفت: ای لطف بسیار تو برمن بی‌کرانه تنها دلیل ندبه‌های عاشقانه عشق تو در این سینه کاری ژرف دارد مولای من این عبد با تو حرف دارد ای که سراپا حرفم و تو گوش هستی شوق مرا زیباترین آغوش هستی آرامش آغوش تو مانند دریاست «آنجا که باید دل به دریا زد همین‌جاست» فانوس اشکی دارم و فانوس آهی می‌جویمت با اشک و آهم یا الهی از مادرم آموختم پروانه باشم از کودکی عبد در این خانه باشم از مادر من مهربان‌تر کیست جز تو؟ از مادر من مهربان‌تر نیست جز تو تو صاحب تورات و انجیل و زبوری روشن‌ترین تصویر از آیات نوری «یا صاحبی فی وحدتی»، پشت و پناهم! «یا عُدَّتی فی شِدَّتی»، بی‌تکیه‌گاهم از خود نکردی لحظه‌ای هم ناامیدم تنها مرا مگذار ای تنها امیدم! هرگز مگیر از چشم‌هایم خنده‌ات را در آتش خشمت مسوزان بنده‌ات را رحمی به اشک و التماسم کن الهی از آتش دوزخ خلاصم کن الهی با هر فرازی تشنه‌تر می‌شد گلویش بغضی امانش را برید و بی‌امان گفت شاید رباب و نجمه در خیمه شنیدند آنجا که از مهر خدا با کودکان گفت «رَبِّ بِما ألبَستنی»، یعقوب چشمش با اشک از پیراهن آرام جان گفت او گفت از دندان و لب‌هایش در آن روز تفسیر آن را شرحه شرحه خیزران گفت «أشکُو إلیکَ غُربتی وَ بُعدَ داری» این جمله را سمت مزاری بی‌نشان گفت اشک از دو چشمش چون دو مشک باز می‌ریخت اشکی که با عباس از آب روان گفت بعد از دعا خورشید از آن سرزمین رفت عید آمد و ماه بنی‌هاشم اذان گفت 📝 🌐 shereheyat.ir/node/2893@ShereHeyat
آشنایی با محتوای زیارت غدیریه زیارت غدیریه یک منبع مهم آشنایی با غدیر است زیارت غدیریه، یادگار ارجمند امام‌هادی علیه‌السلام است. در این زیارت‌نامه شریف بیش از ۲۰۰ فضیلت از فضائل امیرالمؤمنین علیه‌السلام نقل شده است. محورهای مهم می‌‌توان با یک نگاه اجمالی، این زیارت را بر سه محور تقسیم کرد: 1- آیات قرآن کریم طبق شمارش موجود، 78 آیه شریفه در زیارت غدیریه آمده است که بر محور بیان فضایل امیرالمؤمنین علیه‌السلام است؛ از جمله: آیه لیلة‌المبیت،آیه ابلاغ و آیه ولایت 2- فضایل حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام فضایلی مانند: امیرالمؤمنین، سیّد‌الوصیّین، امین‌الله فی ارضه، سفیر‌الله فی خلقه،‌ الحجّه‌البالغه علی عباده، دین‌الله‌القویم، صراط مستقیم، نبأ عظیم، اوّل من آمن باللّه، و... 3- بخش‌هایی از تاریخ این زیارت، حاوی مطالبی از تاریخ ولایت است؛ از جمله: حدیث غدیر، غصب فدک، جنگ‌های بدر، احزاب، احد، و جنگ‌های حُنین، صفّین، جمل، نهروان، و... برخی استنادات قرآنی استنادات قرآنی در زیارت غدیریه فراوان است. الف) نبأ عظیم امام‌هادی علیه‌السلام در فرازی ازاین زیارت به آیات ابتدایی سورة نبأ اشاره کرده، می‌فرمایند: «اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا‌النَّبَأُ‌العَظيمُ،‌الذى هُمْ فيهِ مُخْتَلِفُونَ» در روایاتی که از پیشوایان معصوم رسیده است، «نبأ عظیم»به مسئلة ولایت و امامت امیر مؤمنان علی علیه‌السلام تفسیر شده که در روز قیامت از آن سؤال خواهد شد. ب) صراط مستقیم امام‌هادی علیه‌السلام با اشاره به آیه 153سورة انعام، صراط مستقیم را پیروی از امیرالمؤمنین دانسته، می‌فرمایند: «وَاَشْهَدُ اَنَكَ‌المَعْنی بِقَوْلِی‌العَزيزِالرَحيم: وَاَنَ هذا صِراطی مُسْتقیماً فاتَبِعُوهُ، وَلاتَتَّبِعُواالسُّبُلَ فَتفرق بِكُمْ عَنْ سَبيلِهِ». پیامبر اکرم به حضرت علی علیه‌السلام فرمودند: «تو راه روشن خداوند و صراط مستقیم و رهبر دین هستی». بنابراین در روایات منظور از صراط مستقیم، حضرت علی علیه‌السلام است. ج) آیه انما وليكم‌الله یکی دیگر از آیاتی که در شأن امیرالمؤمنین علیه‌السلام نازل شده و در این زیارت هم آمده، آیة 55سورة مائده است. با توجّه به روایاتی که از طریق شیعه نقل شده است، مراد از «الَذينَ آمَنُوا»، امام علی‌بن‌ابی‌طالب علیه‌السلام و در بیان ولایت ایشان است. د) آیة تبلیغ آیة تبلیغ( سورة مائده آیة67) در واقعة غدیرخم بر پیامبر(ص) نازل شد که از اشارات امام‌هادی علیه‌السلام در زیارت غدیریه است. ه) لیلة‌المبیت امام‌هادی علیه‌السلام در زیارت‌نامه خود، خوابیدن حضرت علی علیه‌السلام در بستر پیامبراکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌اله را مطرح کرده، این را فضیلتی برای امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌داند و عمل او را همانند عمل حضرت اسماعیل، درهنگام دستور الهی به حضرت ابراهیم برای ذبح او می‌شمارد که با جان خود و فداکاری خویش آن بزرگوار را حفظ کرد؛ موقعی که قریش اجتماع کرده بودند تا او را بکشند. پس امام علیه‌السلام نخستین فدایی در اسلام است. و) آیة تطهیر آیة تطهیر(احزاب آیة 33)یکی دیگر از آیاتی است که به اثبات ولایت و عصمت برای اهل‌بیت علیهم‌السلام می‌پردازد و امام ‌هادی علیه‌السلام این ویژگی را فضیلتی برای اهل‌بیت برمی‌شمارند. ذکر برخی از فضایل امیر‌المؤمنین علیه‌السلام در زیارت غدیریه پیشتاز در اسلام و ایمان: اَنْتَ اَوَّلُ مَنْ آمَنَ بِاللهِ، وَصَلّى لَهُ وَجاهَدَ آمَنْتَ بِاللهِ وَهُمْ مُشْرِكُونَ، وَصَدَّقْتَ بِالْحَقِّ وَهُمْ مُكَذِّبُونَ اخوّت و برادری میان پیامبر و امام: اَشْهَدُ اَنَكَ اَخُو رَسُولِ‌اللِه وَ وَصِيُهُ لعن منکر ولایت امام‌هادی علیه‌السلام در فرازهای متعدّدی از زیارت غدیریه، منکران ولایت را لعن کرده‌اند: «پس خدا منکر ولایت و فرمانروایى تو را پس از اقرار و شکنندة پیمانت را پس از بستن پیمان لعنت کند».